Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Spiegelreflexcamera voor beginner

Pagina: 1
Acties:

• no-fear
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 27-09 12:55
Ik zoek een?

Spiegelreflexcamera

Wat is je budget?

max €370,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

voornamelijk foto's te maken van de sterrenhemel en het noorderlicht tijdens mijn vakantie

Wat heb je zelf al gevonden?

pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III Zwart

pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?

bovenstaande twee modellen heb ik zelf gevonden, echter weet ik niet veel meer dan een aantal basis zaken. Wie kan mij meer advies verschaffen hierin? Ben ik volledig verkeerd aan het zoeken of is mijn budget niet toereikend? Ik hoop dat er hier iemand is die me verder kan helpen.

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online
Even een verhuizing naar FVH.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Je budget geeft niet veel ruimte. Maar de Nikon is wel je beste optie denk ik zo. Je zult binnen je budget niet echt wat anders vinden wat beter is. De sensor van de Nikon is 1 van de betere.

Je zou 2de hands nog wat kunnen rondkijken als je daar geen bezwaar tegen hebt.

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• no-fear
Bedankt voor je reactie soinar!

Ik heb geen bezwaar op een eventueel tweedehands model.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar de Nikon, wat ik mij afvraag over deze camera is of ie voldoet aan de door mij gestelde eisen?

Is ie qua specificaties geschikt om bijvoorbeeld de sterrenhemel scherp op beeld vast te leggen? Dit is namelijk mijn grootste vereiste omdat ik me daar graag op wil richten wat fotograferen betreft.

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:30
Geef eens een voorbeeld van een foto die je graag zou willen maken.

• no-fear
Via mijn telefoon krijg ik zo snel geen afbeelding in de reactie. Dus dan maar even een linkje via Google afbeeldingen:

http://www.eternalgloriou...erlands/noorderlicht1.php

Of heb ik nou echt een speciale camera met een speciale lens nodig om dit fenomeen mijn komende vakantie vast te leggen? 8)7

[Voor 24% gewijzigd door no-fear op 02-12-2015 20:33]

• Soinar
Het is vooral weten hoe je je camera moet gebruiken om dit vast te leggen. Op de auto stand schieten zonder dat je weet hoe je camera werkt gaat je ook niet helpen.

Daarnaast is wat ruimte voor een stabiel statief in je budget denk ik ook wel belangrijk als je in het donker foto's gaat maken. Dit uit de handschieten geeft je te hoge ISO's.

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:30
Foto's maken van de sterrenhemel is zo'n beetje de moeilijkste tak van fotografie. Je zult van tevoren moeten oefenen wil je een mooie foto kunnen maken.

Daarnaast is een goede lens ook belangrijk, maar het kan geen kwaad om met de kit-lens te oefenen.

Ik zou zeggen, koop een Nikon D3200 met 18-55mm VR of een Canon 1200D met 18-55mm IS II en een statief zoals bijvoorbeeld een Hama Star 63, ga oefenen en een hoop informatie opzoeken.

Dan kom je er snel achter dat je foto's van sterren kunt "stacken" en dat je voor melkweg- en noorderlichtfotografie het liefst een Samyang 14mm wilt hebben.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Joep schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:23:
Foto's maken van de sterrenhemel is zo'n beetje de moeilijkste tak van fotografie. Je zult van tevoren moeten oefenen wil je een mooie foto kunnen maken.

Daarnaast is een goede lens ook belangrijk, maar het kan geen kwaad om met de kit-lens te oefenen.

Ik zou zeggen, koop een Nikon D3200 met 18-55mm VR of een Canon 1200D met 18-55mm IS II en een statief zoals bijvoorbeeld een Hama Star 63, ga oefenen en een hoop informatie opzoeken.

Dan kom je er snel achter dat je foto's van sterren kunt "stacken" en dat je voor melkweg- en noorderlichtfotografie het liefst een Samyang 14mm wilt hebben.
Het lijkt me sterk dat je door veel te oefenen er zomaar achterkomt dat je kan stacken en notabene een Samyang 14mm wil, maar bedankt voor de tips. :P

Sorry, te snel gereageerd, ik miste het stukje over informatie zoeken. :+

[Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 02-12-2015 21:33]

...

• no-fear
Een statief gaat sowieso al buiten het budget van de camera om dus dat moet geen probleem zijn.

Het was mij ook al door lezen redelijk duidelijk geworden dat ik meteen de lastigste tak van fotografie te pakken heb. Ik zal me de komende twee maanden nog veel meer hierin gaan verdiepen en uiteraard veel proberen.

Nou blijft bij mij de grote vraag hangen: is de Nikon geschikt voor het gene wat ik er op dit moment van vraag? Ga ik me hiermee redden tijdens mijn vakantie, of krijg ik enorm veel spijt dat ik niet meteen meer geld aan een nog betere camera heb besteed?

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:54
Ja hoor, die is prima. Voor de beeldkwaliteit maakt het niet zoveel uit welke camera je kiest.
Alleen bij een lage lichtgevoeligheid heeft Nikon een beter dynamisch bereik dan Canon, maar op een hogere lichtgevoeligheid (wat je gebruikt bij sterrenhemels) valt dat verschil weg.

Een duurdere camera heeft voornamelijk een betere bediening, betere AF, enz.
Zo heeft een D3200 bijvoorbeeld geen aparte knop voor de iso instelling, wat duurdere camera's wel hebben.

Als je een betere beeldkwaliteit wilt kun je beter een goede lens op een goedkope camera zetten dan andersom.

[Voor 10% gewijzigd door wappiewappie op 02-12-2015 21:44]

• no-fear
wappiewappie schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:43:
Ja hoor, die is prima. Voor de beeldkwaliteit maakt het niet zoveel uit welke camera je kiest.
Alleen bij een lage lichtgevoeligheid heeft Nikon een beter dynamisch bereik dan Canon, maar op een hogere lichtgevoeligheid (wat je gebruikt bij sterrenhemels) valt dat verschil weg.

Een duurdere camera heeft voornamelijk een betere bediening, betere AF, enz.
Zo heeft een D3200 bijvoorbeeld geen aparte knop voor de iso instelling, wat duurdere camera's wel hebben.
Bedankt voor je reactie! Dit schept een hoop duidelijkheid bij mij.

• 8819
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-12-2016
ik zal een gebruikt gaan zoeken met een goede lens

Beter minder pixels sensor met zeer goede lens
Dan veel pixels sensor met een basic lens als een kit lens (ook is dit een nieuwe)

En ik zal voor nikon gaan
Gebruikte goede lens genoeg in aankoop voor een nikon Mount

Een vr lens is nuteloos als je op een statief gaat werken

Verder veel succes

• no-fear
suijkerbuijk schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:46:
ik zal een gebruikt gaan zoeken met een goede lens

Beter minder pixels sensor met zeer goede lens
Dan veel pixels sensor met een basic lens als een kit lens (ook is dit een nieuwe)

En ik zal voor nikon gaan
Gebruikte goede lens genoeg in aankoop voor een nikon Mount

Een vr lens is nuteloos als je op een statief gaat werken

Verder veel succes
Bedankt voor je reactie!

Ik ben een leek op dit gebied dus vergeef me als ik iets verkeerds zeg.

Wat ik er nu dan over weet is wanneer ik de sterrenhemel/noorderlicht wil gaan fotograferen tijdens mijn vakantie, ik wel degelijk een statief nodig zal zijn in verband met de lange sluitertijden waar je dan mee werkt. Je wilt immers een scherpe foto maken.

Het gaat er mij in dezen om, is de camera die mijn voorkeur heeft geschikt om dit vast te leggen?

Ik blijf er nu tussenin hangen of ik hier wat aan heb voor de door mij gekozen fotografie of dat ik mijn budget hiervoor (om te beginnen met fotograferen) eens flink moet gaan opschroeven.

Ik sta overal voor open, als ik er ook wat aan heb voor nu. In de toekomst uitbreiden wat lenzen en dergelijke betreft is uiteraard geen probleem.

• Soinar
De sensor uit de D3200 is een van de betere. Dus meer uitgeven heeft qua sensor minimaal voordeel en heb je meer voordelen op andere plekken zoals AF, snelheid en nog wel wat dingen. Voor wat jij er mee wilt doen is dat allemaal niet nodig. Je zult toch wel manual focus gaan gebruiken en lange sluitertijden heb je ook geen snelheid voor nodig. Dan kan je beter geld uitgeven aan een betere lens dan de kitlens.

Wat misschien interessant is om te doen is kijken of je een D3200 + kitlens met VR 2de hands voor weinig kan vinden. Dan hou je nog wat over en zul je misschien wel iets bij je budget moeten doen maar dan kun je kijken of je een goede scherpe lichtsterke prime lens kunt kopen voor de sterrenhemel. Bijvoorbeeld de eerder genoemde 14mm F/2.8 van Samyang. Voor de andere foto's kan je dan gewoon de kitlens gebruiken.

Misschien is het ook eens interessant voor je om wat meer te verdiepen in wat andere gebruiken en vooral wat voor lenzen men gebruikt.

• no-fear
Soinar schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:27:
De sensor uit de D3200 is een van de betere. Dus meer uitgeven heeft qua sensor minimaal voordeel en heb je meer voordelen op andere plekken zoals AF, snelheid en nog wel wat dingen. Voor wat jij er mee wilt doen is dat allemaal niet nodig. Je zult toch wel manual focus gaan gebruiken en lange sluitertijden heb je ook geen snelheid voor nodig. Dan kan je beter geld uitgeven aan een betere lens dan de kitlens.

Wat misschien interessant is om te doen is kijken of je een D3200 + kitlens met VR 2de hands voor weinig kan vinden. Dan hou je nog wat over en zul je misschien wel iets bij je budget moeten doen maar dan kun je kijken of je een goede scherpe lichtsterke prime lens kunt kopen voor de sterrenhemel. Bijvoorbeeld de eerder genoemde 14mm F/2.8 van Samyang. Voor de andere foto's kan je dan gewoon de kitlens gebruiken.

Misschien is het ook eens interessant voor je om wat meer te verdiepen in wat andere gebruiken en vooral wat voor lenzen men gebruikt.
Ik denk dat het in mijn situatie inderdaad handig is om me verder te laten informeren over wat voor lens ik dan het beste kan gebruiken in combinatie met de door mij gekozen camera.

Ik ga straks even bij cameranu langs (aangezien dit om de hoek ligt) om te kijken of hun mij hierin van aanvullende informatie kunnen voorzien.

De zoektocht is dus nog in volle gang.

Edit: even snel de door jou genoemde lens opgezocht. Das een beste jongen :o

Qua prijs evenredig aan de Nikon. Maar ik kom er vast wel uit.

Bedankt voor nu, en je hoort vast nog wel wat t wordt.

[Voor 6% gewijzigd door no-fear op 03-12-2015 09:56]

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Naast de Nikon zou je ook nog iets als een Sony A5000 + 16-50 kitlens kunnen overwegen. Zal verder niet zoveel uitmaken qua foto's, maar als je dan toch een wijdere lens wilt, heb je dan als extra optie nog een Samyang 12 f2 lens, die niet op een DSLR gaat passen. Daarnaast is de kitlens met 16mm ook merkbaar wijder dan de 18mm van de Nikon kitlens.

Een wijde lens is niet persé een must voor noorderlicht, en met de gewone kitlens kom je waarschijnlijk ook al een behoorlijk eind. Hooguit bij heel veel activiteit van het noorderlicht, als het echt over de gehele hemel gaat, wil je waarschijnlijk wel iets dat wijder is dan de kitlens.

Een statief + balhoofd en een remote zijn net zo onmisbaar. Qua statief is de hoogte vaak niet zo belangrijk, hooguit in zoverre dat je statief niet geheel verdwijnt in het pak sneeuw. Als je het statief buiten de noorderlicht foto's ook nog wel eens denkt te willen gaan gebruiken op vakanties (voor watervalletjes of iets dergelijks), houdt er dan ook rekening mee dat je een zwaar statief eerder thuis laat liggen dan een licht statief. Dit hangt ook wel af van het budget dat je voor een statief in gedachten had.

En vergeet vooral ook niet om te zoeken naar een aantal goede locaties in de buurt van waar je op vakantie wilt gaan.

• no-fear
Bedankt voor je reactie en de tips henkie!

Met die lens is het dan dus meer zo dat je een weider bereik hebt? Soort van 'extended groothoeklens'?

Qua statief zat ik gewoon aan een licht aluminium compact statief te denken maar dat moet wel goed komen. Een remote kost me de kop ook niet.

Wat locaties betreft: we gaan een aantal avonden/nachten met een gids op pad dus dat moet wel goed komen :)

• henkie196
  • Niet online
no-fear schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:13:
Met die lens is het dan dus meer zo dat je een weider bereik hebt? Soort van 'extended groothoeklens'?
Bedoel je hiermee de kitlens? In dat geval heeft de Sony een bereik van 16-50 en de Nikon een bereik van 18-55. Dat houdt dus in dat de Sony iets minder ver kan 'inzoomen' (50 vs 55mm), maar dat de beeldhoek wijder is aan de wijde kant (16 vs 18mm). Het verschil in beeldhoek is aan de wijde kant echter veel merkbaarder, dus je zult het verschil tussen 16 en 18mm veel sterker gaan merken dan het verschil tussen 50 en 55mm.

Ik weet alleen niet hoe de Sony 16-50 zich optisch verhoudt tot de Nikon kitlens.

Voor de Samyang opties, de 12/2 is lichtsterker (kortere sluitertijden of lagere ISOs mogelijk) dan de 14/2.8. Daarnaast is de 12mm uiteraard wijder, dus je kan meer van de hemel er op zetten, als dat gewenst is. Maar zoals ik al zei, ik denk dat je met de kitlens ook een heel eind zult komen. Je wilt nu eenmaal niet altijd alles er op zetten (of er is niet altijd zoveel interessants om te zien).
Qua statief zat ik gewoon aan een licht aluminium compact statief te denken maar dat moet wel goed komen. Een remote kost me de kop ook niet.
Belangrijk voor een statief is vooral dat het stabiel is, de echt goedkope statieven scoren daar meestal niet bijzonder goed in. Je kan voor meer info natuurlijk altijd even in het statieven topic kijken. Ik zou wel aanraden om in ieder geval op één van de poten wat padding te hebben. Alleen metaal is zo koud om vast te pakken als het -10 is ;)
Wat locaties betreft: we gaan een aantal avonden/nachten met een gids op pad dus dat moet wel goed komen :)
Die moeten inderdaad wel goed weten waar de mooiste locaties zijn (en waar de bewolking het minst is).

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 25-10 23:13
let even op of je de lens op infinity kunt zetten (dan kan de focus ring niet verder!)
Op mijn Nex 5N met 18-55 kon dit niet (focus draait oneindig door), en dan is het maken van een sterrenfoto zo goed als onmogelijk.

• no-fear
henkie196 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:52:

Bedoel je hiermee de kitlens? In dat geval heeft de Sony een bereik van 16-50 en de Nikon een bereik van 18-55. Dat houdt dus in dat de Sony iets minder ver kan 'inzoomen' (50 vs 55mm), maar dat de beeldhoek wijder is aan de wijde kant (16 vs 18mm). Het verschil in beeldhoek is aan de wijde kant echter veel merkbaarder, dus je zult het verschil tussen 16 en 18mm veel sterker gaan merken dan het verschil tussen 50 en 55mm.
Ik bedoelde niet per direct de kitlens maar meer de lens waar jij over sprak maar het is me wat dat betreft weer duidelijk hoe de vork in de steel zit. weer wat geleerd vandaag :)
Belangrijk voor een statief is vooral dat het stabiel is, de echt goedkope statieven scoren daar meestal niet bijzonder goed in. Je kan voor meer info natuurlijk altijd even in het statieven topic kijken. Ik zou wel aanraden om in ieder geval op één van de poten wat padding te hebben. Alleen metaal is zo koud om vast te pakken als het -10 is ;)
Klopt. Ik ga zeker even een kijkje in dat forum nemen. bedankt voor het geven van de tips, hier kom ik een stuk verder mee!:)

Ik denk dat ik voor nu gewoon de standaard Nikon met kitlens koop en een statief + ontspanner aan draad. Dan kan ik daar de komende weken mee experimenteren, en ik denk dat ik er dan gauw genoeg achter kom hoeveel behoefte ik aan die extra lens zal hebben.
107mb schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:26:
let even op of je de lens op infinity kunt zetten (dan kan de focus ring niet verder!)
Op mijn Nex 5N met 18-55 kon dit niet (focus draait oneindig door), en dan is het maken van een sterrenfoto zo goed als onmogelijk.
Bedankt voor de tip.

Hier ga ik even navraag naar doen in de speciaalzaak.

[Voor 11% gewijzigd door no-fear op 03-12-2015 12:30]

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 17:14
Ik denk dat het best moeilijk gaat worden om met een kitlens sterren te gaan fotograferen. Noorderlicht is iets makkelijker maar valt ook tegen met een kitlens. Lees dit stuk eens, gaat specifiek over het kiezen van een lens voor het fotograferen van sterren.

In het kort: voor de sterrenhemel heb je een lichsterke wideangle lens nodig, voor noorderlicht heb je een lichtsterke lens nodig.

Ik kan je de Samyang 12mm f/2.0 aanraden. Die is voor bijna alle mirrorless systemen te verkrijgen. Als je dan nog een body koopt ga je wel over je budget. Dus ik zou of niet te veel verwachten en gewoon proberen leuke foto's te maken met wat je kunt betalen of wat meer investeren.

• henkie196
  • Niet online
In mijn ervaring is noorderlicht een stuk makkelijker dan een sterrenhemel en lang niet zo kritisch voor lichtsterkte. En afhankelijk van de activiteit wil je denk ik ook niet persé een heel erg wijde lens hebben. Bij weinig activiteit wil je denk ik niet de hele hemel op de foto zetten, dat is lang niet zo interessant.

• no-fear
Sluw schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:06:
Ik denk dat het best moeilijk gaat worden om met een kitlens sterren te gaan fotograferen. Noorderlicht is iets makkelijker maar valt ook tegen met een kitlens. Lees dit stuk eens, gaat specifiek over het kiezen van een lens voor het fotograferen van sterren.

In het kort: voor de sterrenhemel heb je een lichsterke wideangle lens nodig, voor noorderlicht heb je een lichtsterke lens nodig.

Ik kan je de Samyang 12mm f/2.0 aanraden. Die is voor bijna alle mirrorless systemen te verkrijgen. Als je dan nog een body koopt ga je wel over je budget. Dus ik zou of niet te veel verwachten en gewoon proberen leuke foto's te maken met wat je kunt betalen of wat meer investeren.
Ik ben even snel door het het stuk heen gelezen wat jij in de link mee stuurde. Hartelijk dank daarvoor, weer het een en ander duidelijk geworden voor mij.

Nu was ik van plan om te beginnen met de aanschaf van de door mij gekozen Nikon, daar de komende maand mee te gaan experimenteren aangaande sterren fotografie. En een maand later (vlak voor mijn vakantie) de volgende lens erbij te kopen: pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Nikon)

Is dit een wijs besluit en ga ik me hiermee redden?

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 19:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik denk dan dat je een heel eind komt, in ieder geval qua apparatuur. Zou daavoor gaan.

(eventueel tweedehands oppikken, scheelt aardig wat duiten.)

Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm

• henkie196
  • Niet online
no-fear schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:31:
Ik ben even snel door het het stuk heen gelezen wat jij in de link mee stuurde. Hartelijk dank daarvoor, weer het een en ander duidelijk geworden voor mij.

Nu was ik van plan om te beginnen met de aanschaf van de door mij gekozen Nikon, daar de komende maand mee te gaan experimenteren aangaande sterren fotografie. En een maand later (vlak voor mijn vakantie) de volgende lens erbij te kopen: pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Nikon)

Is dit een wijs besluit en ga ik me hiermee redden?
Voor een APS-C DSLR is misschien de pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Nikon) een wat veelzijdigere optie? Net zo lichtsterk, maar gaat wel nog een behoorlijk stuk wijder. Wel wat duurder dan de Samyang 14/2.8.

En kan je later nog filters op gebruiken, als je daar later nog wat mee wilt gaan doen.

[Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 04-12-2015 08:33]

• the_cyberspace
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Dan heb je wel een body nodig die een scherpstelmotor inzich heeft, anders moet je handmatig scherpstellen. Versie 2 heeft een motor in de lens: pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon)

Wel even iets om rekening mee te houden denk ik zo ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• henkie196
  • Niet online
En de versie 2 is beter verkrijgbaar en goedkoper :)
Ik had even beter in de pricewatch moeten kijken ;)

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:32
Ik heb de Tokina ook, voor Sony, en die is prima voor melkwegfotografie; daarbij stel je sowieso handmatig scherp.

Lees ook dit stukje even, en bekijk de bijbehorende tabel:

http://www.davemorrowphot...l-shooting-night-sky.html

Voor astrofotografie kan het ook belangrijk zijn dat je camera een bulb-mode heeft, afhankelijk van of je deep-space wil doen of niet. Alleen de melkweg zelf zit vaak tussen de 20-30 seconden.

Pas wel op met tweedehandscamera's: deze zijn meestal niet heel recent, en dan heb je een groot verschil in kwaliteit bij hogere iso. Voor de melkweg heb je ongeveer iso 1600-3200 nodig; de nieuwere sensoren zijn op dit punt een stuk meer ruisvij dan oudere modellen. Bij een veld vol sterren maakt een beetje ruis al snel veel uit.

(ik zie nu dat versie 1 voor Sony de motor ook al in de lens heeft, vond de eerdere opmerking al wat vreemd)

[Voor 6% gewijzigd door Veneficus op 04-12-2015 13:51]

40 kWh Nissan Leaf N-Connecta 2018 || Sony A7III

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True