mugenmarco schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:55:
Levenslang moet blijven. Er zijn criminelen die voor altijd achter de tralies moeten blijven. Zo worden de burgers ook beschermt. De doodstraf is er al niet meer (hoewel ik maar al te graag zie hoe pedofielen de doodstraf krijgen).
Edit: ik bedoel natuurlijk pedofielen die zich schuldig maken aan sex met minderjarigen (dus niet een 18 jarige die het met een 15 jarige doet).
Dan heb je, ook in je edit, nog steeds seks met een minderjarige, en iemand van 18 [zowel man/vrouw] kan makkelijk iemand van 15 onder druk zetten dmv. het leeftijdsverschil. Ja, ook al is het maar 3 jaar.
Puur kijkend naar wat "pedofiel" betekend zullen die sowieso niet snel een 15 jarige pakken, da's meer iets voor de efebofiel.
Enfin, ontopic:
Tja, levenslang is stevig, maar ik zie het liever verdwijnen, vooral omdat het in bepaalde gevallen toch de beste oplossing voor "iedereen" is, immers, iemand levenslang in een TBS kliniek houden is waarschijnlijk een stuk prijziger, en of de gedetineerde daar nou wat aan heeft?
Echter, het Noorse model, daar zie ik opzich wel wat in. Dat heeft niks te maken met "daders als slachtoffers zien", maar gewoon heel simpel: wat heeft het meeste nut? En nut is de laagste kans op recidive, want daar is het land toch wel het meeste mee gediend. Ik heb liever dat iemand 5 jaar in de bak zit en dan 15% kans op recidive heeft, dan dat ie 10 jaar in de bak zit met 30% recidive.
Ja, wellicht kwets je daar slachtoffers mee omdat criminelen "vertroeteld" worden, maar, is er wel een manier om hard genoeg te straffen en om zo genoegdoening te doen aan slachtoffers? Zelfs al voer je de doodstraf een kwartier na de rechtszaak uit zullen mensen nog boos zijn en zeggen "ja, hij heeft niet geleden, de familie moet nog 50 jaar zo leven!" Wat moeten we dan doen? Iemand net zo lang martelen tot alle slachtoffers/familie van slachtoffers overleden zijn? Da's pas duur.
Doodstraf ben ik fel tegen. En al helemaal tegen de beestachtige manieren die ik in dit topic lees. Zodra je vergeet dat de dader ook een mens is, zit je imo op hetzelfde niveau als de dader. In mijn ogen heeft ieder mens recht om te leven, en gaat alleen het persoon zelf over zijn of haar dood. Ja, misschien dan 60 jaar in de gevangenis, maar alsnog een leven, wat dat persoon ook gedaan heeft.
Mensen vermoorden om te laten zien dat mensen vermoorden fout is heb ik altijd al een nogal vreemd iets gevonden. En nee, als de staat het doet is het niet anders, het effect is toch immers hetzelfde?
People as things, that’s where it starts.