Naar aanleiding van dit artikel:
Moeten we levenslang laten zoals het is of niet?
Zo niet, welk alternatief heb je dan voor ogen? Nog meer mogelijkheden voor celstraffen (bijv 40, 50, 60, etc jaar, eventueel met afschaffing van levenslang) of het inbouwen van mogelijkheden voor tussentijdse toetsing bij levenslang (eventueel na minimaal X jaar), of misschien iets anders?
Of is het Nederlandse systeem juist goed en moet levenslang gewoon levenslang (zonder tussentijdse toetsing) blijven?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Drentse moordenaar wil levenslang, maar rechter wil er niet aan
"Geef me gewoon fucking levenslang! Ik heb het toch gedaan?" Dat riep Admilson R. vanmiddag naar de rechter. Die deed uitspraak in de zaak van drie roofmoorden in Drenthe, waar hij samen met zijn broer van werd verdacht. Beiden kregen 30 jaar celstraf opgelegd, Admilson daarnaast ook tbs.
[...]
Het Openbaar Ministerie eiste levenslang, maar de rechter ging daar dus niet in mee. "Het komt erop neer dat een levenslang gestrafte ergens in de toekomst nog perspectief op vrijlating moet hebben", motiveert persrechter Chris Oostdam de uitspraak. "En in de Nederlandse praktijk is daarvan eigenlijk geen sprake, concludeert de rechtbank."
[...]
Staatssecretaris Dijkhoff van Justitie ziet ook in dat het huidige beleid niet langer houdbaar is, zegt NOS justitieverslaggever Lidwien Gevers. Zo werd Dijkhoff afgelopen zomer op de vingers getikt door de Raad voor de Strafrechttoepassing. Die oordeelde dat hij een viervoudige moordenaar op proefverlof moest laten gaan, omdat hij daar recht op had.
Eerder al had het Europese Hof geconcludeerd dat de wijze waarop Nederland levenslang gestraften behandelt inhumaan is. Daarom zijn ze bij het ministerie van Justitie aan het broeden op een humaner systeem om met levenslang gestraften om te gaan.
Interessant discussiemateriaal lijkt me.In Nederland betekent levenslang dat je daadwerkelijk voor altijd achter de tralies zit. Er is wel een mogelijkheid om een gratieverzoek in te dienen, maar die verzoeken zijn de laatste 30 jaar allemaal afgewezen.
Moeten we levenslang laten zoals het is of niet?
Zo niet, welk alternatief heb je dan voor ogen? Nog meer mogelijkheden voor celstraffen (bijv 40, 50, 60, etc jaar, eventueel met afschaffing van levenslang) of het inbouwen van mogelijkheden voor tussentijdse toetsing bij levenslang (eventueel na minimaal X jaar), of misschien iets anders?
Of is het Nederlandse systeem juist goed en moet levenslang gewoon levenslang (zonder tussentijdse toetsing) blijven?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu