Op woensdag 20 juni 2001 11:41 schreef Aikeleer het volgende:
Sjah het schijnt dat er zelfs een WYSIWYG prog is voor php building
Vraag me af of je dit wel goed gehoord hebt
Mijn visie is als volgt.
Als je met PHP, ASP JSP etc aan de slag gaat ben je wel degelijk bezig met programmeren. Wat maken programmeurs, programma's. Wat doet een programma, dataverkeer regelen en met een verkregen input bewerkingen doen zodat er een output komt die gewenst is.
De script talen (waarschijnlijk zo genoemd omdat je de programmeertaal en HTML kunt combineren) maken gebruik van functies, variabelen, ints, chars etc etc, net zoals de edele programmeer talen.
DUS een ASP-er, PHP-er (en een heel klein gedeelte Javascript, al is dit een apart geval) of wat dan ook is wel degelijk met programmeren bezig dus kan zich programmeur noemen.
HTML is anders. Dit is een statische taal die alleen data weergeeft zoals het ingegeven is. Het genereert niets, het verwerkt geen data.
Het verschil zit 'm in het gebruik van de verschillende talen en het object georienteerde gedeelte.
C++ en JAVA zijn voor andere doeleinden bedoeld dan ASP of PHP. Okay, JAVA wordt ook veel in de webwereld gebruikt (zie bijv
www.praxis.nl helemaal ontwikkeld in JAVA).
C/C++ en JAVA zijn echte object georienteerde talen maar tegenwoordig kan dit ook al voor een klein gedeelte in PHP.
Het echte verschil is dat de edele talen (zoals C++) voor heel veel dingen bruikbaar zijn terwijl de "script talen" speciaal voor internet ontwikkeld zijn. Wie zelf wel eens in een edele taal geprogrammeerd heeft zal zien dat de meeste dingen ook toepasbaar zijn in de script talen, alleen gaan ze niet zo ver in hun functies en kunnen als de "echte" talen.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor Pascal, VB etc etc etc.
Een programmeur is iemand die programma's schrijft en een internet applicatie is ook een programma. DUS een html-er is GEEN programmeur, een ASP-er, PHP-er, JSP-er WEL.
(over javascript laat ik me liever niet uit

)
Natuurlijk is dit alleen maar mijn mening. Er zijn ook JAVA en C programmeurs die zeggen dat VB nog niet eens een programmeertaal is dus eigenlijk is het een eindeloze discussie