Advies gezocht: Op zoek naar de ultieme Router!

Pagina: 1
Acties:

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30
Beste medetweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe router maar ik kom er niet helemaal uit.

Ter info: We wonen in een woning van 2013 en dus goed geïsoleerd en niet even handig m.b.t. WiFi signalen.
Datgene dat bekabeld kan is uiteraard bekabeld.

Internet komt binnen in de meterkast. Vanuit hier heb ik naar elk vertrek minstens 1 CAT6 kabel liggen welke in een 24 poorts Switch samenkomen.

Router hoeft dus niet in de meterkast geplaatst te worden, indien het bereik dusdanig groot/goed is dat dit geen probleem is zou dit natuurlijk wel de voorkeur hebben. Wel wil ik de (brakke) modem/router in bridge modus zetten en zal lijkt mij dus wel wenselijk zijn om ten minste 2 CAT6 kabels naar de Router te trekken indien niet in de meterkast. (1 van modem naar de Internet poort van de router en 1 van de netwerkpoort naar de Switch terug in de meterkast).

Prijs speelt uiteraard wel een rol. Maar indien 250 euro alles oplost heeft dit mijn voorkeur t.o.v. een goedkope(re) router welke niet alles in 1 oplost. Indien het geen meerwaarde geeft dan is het uiteraard niet zinvol!

Een aantal opties die ik in gedachten heb:

Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
Ik heb het idee dat deze Router de beste oplossing geeft voor wat ik wil. + support voor DD-WRT waar ik veel positieve dingen over heb gelezen.

Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000)
Indien deze Router beter is van bovenstaande gaat mijn voorkeur wellicht hier naar uit. Heeft 2x zoveel antennes maar ze zijn wel kleiner... Ik weet dus niet in hoeverre dit voor WiFi beter/slechter uit zal komen?
In hoeverre is deze Router de meerprijs t.o.v. zijn goedkopere broertje waard zeg maar?

Synology RT1900ac
Leek mij een interessant alternatief voor de Netgear Nighthawk AC1900 i.v.m. "NAS" functionaliteit... echter is dit een NAS bouwer en niet echt een Router fabrikant en verwacht dat bovenstaande opties beter zullen zijn?

Wellicht kan iemand vertellen welke het beste is voor mijn situatie? Mochten er andere opties zijn die nog beter zijn hoor ik dat uiteraard ook graag :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

Shunt

Boe

Wat ik mis in je verhaal is wat je huidige probleem is en wat je doel uiteindelijk is?
Als het gewoon gaat om draadloos bereik in het huis en je hebt verder geen problemen met het huidige internet hou je huidige router en plaats ergens op een goed punt een accespoint of eventueel twee verschillende eentje boven en eentje onder. Er is daar in een gigantisch aanbod.

Probeer je problemen op te lossen met een nieuwe router. Beschrijf ze hier eens en dan kun je dan gaan na denken over welke oplossing het beste past.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Kijk eens in het Ubiquiti-topic. Met de ac lite heb je een betaalbaar access point. In eerste instantie kun je die op je bestaande router in de meterkast aansluiten. Mocht je echt de modemrouterwificombi willen bridgen combineer zo'n access point dan met een router van dezelfde fabrikant.

Met Mikrotik kun je wat goedkoper uit zijn; wel een steile leercurve.

Aanschaf van een los AP biedt je ook de mogelijkheid om die eerst eens met een lange kabel aan je router te verbinden en aansluitend wat metingen te doen (wifi-analyzer op Android bijv.). Dan krijg je meer inzicht wat een goede plaatsing kan zijn voordat je de zaak vast verlegd. Misschien is de oplossing voor een goede dekking wel gelegen in het plaatsen van meer dan een AP.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 12:53 . Reden: Linkjes. ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

De ultieme router bestaat niet.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je er niet uit komt, je geeft (afgezien van budget) niet voldoende aan waaraan de nieuwe router moet voldoen.

Als je eerst je eisen en wensen goed in kaart brengt dan ben je zelf (en wij eventueel ook ;)) veel beter in staat om een keuze te maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Thalaron
lier schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:00:
De ultieme router bestaat niet.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je er niet uit komt, je geeft (afgezien van budget) niet voldoende aan waaraan de nieuwe router moet voldoen.

Als je eerst je eisen en wensen goed in kaart brengt dan ben je zelf (en wij eventueel ook ;)) veel beter in staat om een keuze te maken.
Uiteraard bestaat de ultieme router niet *zou wel makkelijker zijn natuurlijk!
Anyways...

Huidige Router heb die ik nu heb (ASUS RT-N56U) heeft interne antennes en heb het idee dat hij niet helemaal stabiel (meer) functioneert.
Toen ik deze in de meterkast had hangen was is het bereik in de woonkamer (6 meter verder) niet helemaal geweldig en op de 1e etage praktisch onbruikbaar.

Mijn wensen zijn:

- Budget 275-max 300 euro (mag uiteraard ook minder zijn)
- Stabiele software
- Lage Ping (gaming)
- IPv6 ondersteuning
- Hoge snelheid WAN-LAN / LAN-LAN (i.c.m. Glasvezel / Switch in de MK)
- Een zo groot mogelijk bereik voor WiFi in huis (BGG/1e/zolder + tuin).
Vanuit de meterkast gezien tot achter in de tuin is ong. 20 meter.
- Fatsoenlijke VPN support.

Mijn voorkeur zou hebben:
- Alles-in-1
Minder stroomgebruikers/gedoe met kabels.
- DD-WRT/Custom Firmware
Indien dit nodig is om de wensen te voldoen en/of algehele stabiliteit/performance verbeterd.
- Mediaserver
Mijn Mediaspeler (Popcorn Hour C300) is via het Netwerk met HDD schrijven ERG traag (OSX hier dus moet wel via het netwerk...). Indien dit zonder al te veel inkakken van performance via de Router kunnen *dus HDD aan Router hangen i.p.v. PCH-C300 zou dit mooi meegenomen zijn. Maar gezien ik verwacht dat vooral de Synology hier sterk in zal zijn en dit een nieuwe speler op de Router markt is lijkt me dit niet een optie om veel rekening mee te houden.

Wanneer ik b.v. de spec. pagina van de Netgear AC3200 Nighthawk lees dan denk ik... makkelijke keuze:
Ultimate range—WiFi coverage throughout very large homes
De ervaring is echter dat marketing praat niet altijd in de praktijk blijkt te kloppen O-)

Een Acces-Point heb ik ook overwogen. Echter denk ik niet dat de WAF factor blij gaat worden als ik deze in het zich moet plaatsen. En in een kast met apparatuur lijkt me niet ideaal. Dus i.v.m. WAF Factor/stroomverbruikers minderen is dit voor mij enkel een optie indien anderen niet voldoende zouden zijn.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Gezien je huidige infrastructuur in huis zou ik de boel toch scheiden. Een losse router (ubiquity is dan top, of een eigenbouw op basis van een APU1D met pfsense of IPFire) en een sparaat access point. Router centraal in de meterkast, access point daar waar het voor jou optimaal is (kan ook de meterkast zijn uiteraard). Dan ben je ultiem flexibel. Kun je een AP bijplaatsen waar het nodig is. Een AP kost geen drol, relatief. Dit is bijvoorbeeld heeeeeel aardig voor de prijs; https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Als router kun je ook prima iets als een 'oude' netgear WNDR3700 op de kop tikken ergens, tweedehands. OpenWRT er op en WiFi uitzetten en je hebt een top router voor weinig. Ik heb er een in de meterkast hanger als backup router, voor het geval er iets is met de hoofdrouter. Voor 2,50 gekocht op koningsdag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@ Garp: Thnx voor het meedenken!
Die link van je komt uit bij een versterker, deze halveren de snelheid voor zover mij bekend?

Kwam net een leuke vergelijking tegen online:
http://www.smallnetbuilde...t-router-reviewed?start=5

Is iets boven mijn gewenste budget Asus RT-AC3200

Combineert volgens mij wel ong. wat ik zoek..
Daarnaast kan ik indien nodig mijn oude (ietwat verouderde) ASUS Router wellicht als AP (mis)bruiken mocht dit nodig zijn. Als ik die test bekijk lijkt hij me op de meeste punten beter te zijn dan de Netgear. Daarnaast ziet de Netgear er meer "leuk als een UFO" uit wat mijn inziens niet perse de beste vorm is voor een antenne.. maar dat kan natuurlijk een aanname zijn.

Wellicht voorzichtig uitpakken en kijken of ik wel/geen bereik haal. Ze adverteren allemaal met "gigantisch bereik"... dan lijkt me dat een terechte rede voor retourzending als ik 12.5 meter verder niets meer heb...

Aan de andere kant kan ik met een dergelijk bedrag wellicht beter gaan voor de ook erg sterke Netgear Nighthawk AC1900 en dan evt. indien nodig een Ubiquiti UniFi AC LR AP in de woonkamer hangen. Heb een ongebruikte loze leiding voor de Projector die er niet hangt :+) Is het alleen de vraag of ik technisch genoeg ben om hem correct ingesteld te krijgen...

Maar goed, dat is indien het bereik van een nieuwe Router niet voldoende zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je die RT-AC3200 aanschaft, lees dion_b in "Welke router?". Ook een Long Range AP van Ubiquiti gaat je niets helpen. Je hebt last van demping, niet van afstand.

Je hebt zulke mooie mogelijkheden, met een kabel naar elke ruimte, maak daar dan ook gebruik van (PoE bijv. om minder snoeren in je interieur te hebben). Teken eens een plattegrond met daarin de locaties van je meterkast en je netwerkaansluitpunten. Leen een AP of als zodanig ingestelde router, zet die neer op je wenslocatie en doe metingen (wifi-analyzer o.i.d.).
Dan zul je tot de ontdekking komen dat geen enkele luide roepert gaat werken. Als ik met een megafoon bij jou op het toilet ga zitten roeptoeteren, zul jij mij door je hele huis horen. Maar wat jij ook zegt, ik hoor jouw boodschap niet (ik=wifirouter, jij=draadloos apparaat). Je bent echt beter af door of de wifirouter centraler te plaatsen (dat was een goed idee, maar dat kan ook een AP zijn; wifi in de meterkast is dommigheid) zo nodig aangevuld met een of meer losse AP om de dekking te vergroten.

Je idee dat repeaters de snelheid halveren is juist. KPN koos de naam voor hun AP wat ongelukkig. Er is een topic over, waarin de gunstige eigenschappen worden belicht: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99. KPN heeft dit snoepje nu nog aantrekkelijker gemaakt: de prijs is verlaagd van €80 naar €50. Voor meer gebruikerservaringen: pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 04:58 . Reden: KPN "versterker" is uitstekend AP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 03:33:
Voordat je die RT-AC3200 aanschaft, lees dion_b in "Welke router?". Ook een Long Range AP van Ubiquiti gaat je niets helpen. Je hebt last van demping, niet van afstand.

Je hebt zulke mooie mogelijkheden, met een kabel naar elke ruimte, maak daar dan ook gebruik van (PoE bijv. om minder snoeren in je interieur te hebben). Teken eens een plattegrond met daarin de locaties van je meterkast en je netwerkaansluitpunten. Leen een AP of als zodanig ingestelde router, zet die neer op je wenslocatie en doe metingen (wifi-analyzer o.i.d.).
Dan zul je tot de ontdekking komen dat geen enkele luide roepert gaat werken. Als ik met een megafoon bij jou op het toilet ga zitten roeptoeteren, zul jij mij door je hele huis horen. Maar wat jij ook zegt, ik hoor jouw boodschap niet (ik=wifirouter, jij=draadloos apparaat). Je bent echt beter af door of de wifirouter centraler te plaatsen (dat was een goed idee, maar dat kan ook een AP zijn; wifi in de meterkast is dommigheid) zo nodig aangevuld met een of meer losse AP om de dekking te vergroten.

Je idee dat repeaters de snelheid halveren is juist. KPN koos de naam voor hun AP wat ongelukkig. Er is een topic over, waarin de gunstige eigenschappen worden belicht: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99. KPN heeft dit snoepje nu nog aantrekkelijker gemaakt: de prijs is verlaagd van €80 naar €50. Voor meer gebruikerservaringen: pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand.
Heb even zitten graven in mijn back-up files...

Overzicht van de woonkamer/openkeuken/meterkast. De meterkast zit overigens aan de rechterzijde achter de blauwe buitendeur met de 6 ramen erin. Aan de linkerzijde is dus de woonkamer met aan de achterzijde onze 10 meter diepe tuin. Je kan het op deze foto niet zien, maar tussen de 2 witte banen op het plafond zit in ongeveer in het midden van de woonkamer een loze leiding. Was als optie voor een beamer welke daar NIET zal komen.

Situatie

Als ik alles zo nalees kom ik een aantal zaken tegen:
- Alles-in-1 < Router + AP combi
- Meterkastdeur houdt veel signaal tegen (brandwerend)
- Demping is het probleem bij nieuwe(re) woningen en niet de afstand.

Woonkamer:
WK
Geel: Loopt van het A/V meubel naar de andere kant van de woonkamer waar nu de telefoon staat (draadloos)
Groen: Loze leidingen direct naar de MK
Rood: Loze leiding (dubbel punt met 1 buis) welke naar het A/V meubel gaat.
Roze: Vanuit trapkast een leiding naar de zolder @ CV ketel

1e etage:
1e
Elke SK heeft een leiding naar de MK. SK1 zit momenteel COAX in maar zal in de toekomst mogelijk door CAT6 kunnen worden vervangen. Loopt nu vanuit de zolder een CAT6 door het plafond naar SK1

Zolder:
2e
Leiding is dus gebruikt om in SK1 CAT6 te brengen.

Huidige infra:
Ik heb momenteel de ASUS RT56U (interne antennes) in de slaapkamer als AP/Switch in gebruik omdat we anders geen WiFi hebben op de slaapkamer (Telefoon/Tablet/Chromecast)

In de MK heb ik de Modem/Router (interne antennes) van de provider staan welke aangesloten is op mijn 24 poorts switch.

Vanuit de switch lopen alle verbindingen naar de overige vertrekken.

In het A/V meubel heb ik een 8 poorts switch staan (Game consoles / AppleTV4 / TV / Mediaspeler enzovoorts). Normaal gesproken zal slechts 1/2 apparaat gelijktijdig online zijn.

Ik denk dat ik zal gaan voor de Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000). Kijken hoe het signaal is indien ik deze aan de buitenzijde van de meterkast plaats. Heb hoe dan ook een vlotte Router nodig vanwege de brakke Router functie van de ISP die ik ook nog eens niet buiten de MK kan plaatsen.

Indien het signaal dan niet voldoende zou zijn kan ik denk ik het beste een AP plaatsen op het "beamer" punt in de woonkamer *woonkamer/tuin*

Indien het signaal dan niet in de slaapkamer komt (welke er direct boven ligt) en vanuit de MK (trapgat zit hiertussen) tevens niet zou ik evt. een 2e AP kunnen plaatsen ofwel de huidige ASUS moeten laten zitten. Ofwel de Router alsnog b.v. ergens in het trapgat moeten plaatsen. Echter lijkt het mij niet wenselijk om de Router ver van de Modem plaatsen -> 10+ meter CAT6 naar Router en 10+ meter CAT6 naar Switch lijkt mij niet handig voor de algehele kwaliteit van het LAN? LAN heeft mijn inziens prioriteit op WiFi...

Mocht iemand a.d.v. de plattegrond een betere optie zien hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de overige punten kom ik nog terug (of iemand anders, graag zelfs :) ), maar netwerkverbindingen via kabel kunnen wel 90 - 100 meter zijn voordat je kunt spreken van afnemende kwaliteit, of het moet wel heel slechte kabel (CCA bijv.) of slecht gemaakte contacten (in patchpanel of RJ45-connector) betreffen.

Dank voor de inzichtelijke tekeningen, :9 daar kan ik/kunnen we wel wat mee!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 15:50 . Reden: Tekeningen zijn top! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Kwaliteit van bekabeling zal wel aardig zijn denk ik. Heb alles CAT6 van Systimax liggen. Had toevallig ergens een doos van 200 meter op de kop kunnen tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:00
Is zelfbouw ook eventueel een optie? Iets met een Atom bordje of zoiets in combinatie met pfSense, ClearOS of Sophos is best leuk speelgoed.

Anyway, je moet inderdaad de lastige keuze maken tussen:
  • El cheapo router & uitstekende WiFi (via een AP)
  • All-in-one oplossing met middelmatige/goede WiFi (nieuwe router)
  • goede router & uitstekende WiFi (nieuwe router & een AP), uiteraard wel het duurst
Een nieuwe router geeft je natuurlijk wel veel nieuwe mogelijkheden. Zeker als je er een custom firmware opgooit, al beschikken sommige modellen out of the box reeds over uitstekende software. Al moet je je afvragen hoeveel voordeel je dat gaat opleveren. Forse snelheidswinst of een lagere ping gaat bijvoorbeeld volgens mij niet lukken met een nieuwe router, hoe slecht je huidige ook is.

Indien je voor de 2e oplossing kiest: Ubiquiti AP's zijn hier op GoT erg geliefd. Bekijk ook zeker deze uitgebreide review van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Zelfbouw begin ik liever niet aan. Ik wacht Black Friday even af voor eventuele aanbiedingen en anders schaf ik eerst de Netgear Nighthawk 1900 aan. Deze zal ik dan in 1e instantie bij de meterkast (buitenzijde deur) installeren en kijken in hoeverrenhet voldoet. Indien WiFi niet overal functioneert zoals ik wil dan haal ik er een Ubiquity AP bij voor de ruimte waar het het meest effect heeft.

Ik las ergens dat je de WiFi van de Router uit zou moeten schakelen overigens?! Ik neem aan dat dit geen moeten is? Linkt mij nogal zonde gezien je ze uit elkaar kan plaatsen?

In elk geval bedankt voor het meedenken ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 21-11-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Heb de Netgear Nighthawk R7000 inmiddels in de meterkast staan. Moet nog kijken of ik hem op een andere plek moet gaan zetten maar voor nu is het in elk geval beter dan de ZIGGO meuk. Heb nu nog een 200/20 abbo en dat zal in Januari veranderen naar glasvezel 150/150 (150 is laagste abbo... kan ook tot max 1 Gbps al is dat vrij prijzig).

Wel aparte resultaten:

iMac WiFi test
iMac CAT6 test

Heb ze een paar keer getest... WiFi heeft dus een lagere ping dan bekabeld, wat ik niet had verwacht. Snelheid is nagenoeg gelijk. Dit is wel in een situatie waarbij er verder nagenoeg geen verkeer is op het netwerk zowel draadloos als wel bedraad.

Kan iemand dit verschil in Ping verklaren? Of is dit mogelijk door slechte bekabeling of wellicht i.v.m. dat er een Switch tussen zit bij de bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
doe een ping (of een aantal pings) naar het externe ipadres van je router.
Doe dat zowel via wifi als via de kabel.
Als er grote verschillen in blijven dan heb je ergens een probleem in je lan.

Die ping die je naar het internet meet is daar niet zinvol voor die varieert te veel door externe factoren.
Een switch mag geen meetbare vertraging veroorzaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 29-11-2015 10:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ben(V) schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:11:
doe een ping (of een aantal pings) naar het externe ipadres van je router.
Doe dat zowel via wifi als via de kabel.
Als er grote verschillen in blijven dan heb je ergens een probleem in je lan.

Die ping die je naar het internet meet in daar niet zinvol voor die varieert te veel door externe factoren.
Een switch mag geen meetbare vertraging veroorzaken.
Thnx.

test
Gewoon naar de Router pingen geeft een wat ander beeld in elk geval. Bovenste is LAN en onderste is WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Dat zijn normale verschillen.
Op je bedrade aansluiting mag je net iets lagere ping verwachten dan over wifi.

Ik zou toch voor de zekerheid even naar je externe adres pingen, alles wat daarachter zit is dan het internet.
Je externe ipadres kun je via deze link vinden.
http://myexternalip.com/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien mijn post in een ander topic al aangehaald is citeer ik mezelf daaruit nog even:
Wat je probleem is, is duidelijk: een modem/router in de meterkast met teveel demping tussen daar en de plekken waar je WiFi gebruikt. Wat je nodig hebt is een AP op de juiste plek, niet een lomp zware router op de verkeerde. Wat die juiste plek is hangt helemaal af van de situatie en je neemt niet de moeite die fatsoenlijk te beschrijven (behalve aan te geven dat je schoonvader er blijkbaar veel tijd in gestoken hebt - maar zonder de technische vaardigheden van je schoonvader op vlak van netwerken te kennen zegt dat exact niets). Zie de posts van aardvark, om WiFi goed te doen heb je niet eens een fractie van het geld nodig dat zo'n AC3200 onding kost, maar je moet je er wel in verdiepen. Veel geld en weinig kennis/moeite = geld over balk en nog steeds brakke WiFi. Veel kennis/moeite en weinig geld = goede oplossing.
.

Die R7000 is vleesch noch visch, een high-end model van paar jaar terug dat nu onopvallende prestaties neerzet voor een te hoog prijskaartje. Plus de BCM4360 is - als typische 1e generatie chip - flink onzuinig. Dat gezegd, het is beter dan de N56U die je had omdat het WiFI-ac en nog belangrijker 3x3 MiMo doet - maar dat had je voor 2/3 van de prijs ook gehad met bijv een TP-Link Archer C7.

Maar goed, goed of slecht, de meterkast is geen ideale locatie en zelfs met een ideale locatie op begane grond ga je hoogstwaarschijnlijk weinig dekking hebben op zolder :o

Even creatief zijn met wat je nu hebt:
1) modem/router van Ziggo (welke?)
2) Asus N56U (2x2 MiMo WiFI-n dualband)
3) Netgear R7000 (3x3 MiMo WiFi-ac dualband)

De modem moet in de meterkast staan. Je schrijft dat de resutlaten met de R7000 beter zijn dan Ziggo spul, dus ik ga ervan uit dat die modem ook routerfunctie aan boord heeft. Dat biedt mogelijkheden:

1) Zet modem/router weer in router mode, maar schakel WiFi uit.
2) Zet R7000 in als AP in de woonkamer (idealiter tegen plafond geschroefd, anders hoog tegen muur ergens)
3) Zet N56U in als AP op zolder.

Hiermee ga je gegarandeerd betere WiFI-dekking hebben dan met die R7000 in of tegen deur van meterkast, en het kost je geen cent meer dan wat je nu al uitgegeven hebt. Voor hoe die routers als AP's in te zetten, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:25:
Aangezien mijn post in een ander topic al aangehaald is citeer ik mezelf daaruit nog even:

[...]
Die R7000 is vleesch noch visch, een high-end model van paar jaar terug dat nu onopvallende prestaties neerzet voor een te hoog prijskaartje. Plus de BCM4360 is - als typische 1e generatie chip - flink onzuinig. Dat gezegd, het is beter dan de N56U die je had omdat het WiFI-ac en nog belangrijker 3x3 MiMo doet - maar dat had je voor 2/3 van de prijs ook gehad met bijv een TP-Link Archer C7.

Maar goed, goed of slecht, de meterkast is geen ideale locatie en zelfs met een ideale locatie op begane grond ga je hoogstwaarschijnlijk weinig dekking hebben op zolder :o

Even creatief zijn met wat je nu hebt:
1) modem/router van Ziggo (welke?)
2) Asus N56U (2x2 MiMo WiFI-n dualband)
3) Netgear R7000 (3x3 MiMo WiFi-ac dualband)

De modem moet in de meterkast staan. Je schrijft dat de resutlaten met de R7000 beter zijn dan Ziggo spul, dus ik ga ervan uit dat die modem ook routerfunctie aan boord heeft. Dat biedt mogelijkheden:

1) Zet modem/router weer in router mode, maar schakel WiFi uit.
2) Zet R7000 in als AP in de woonkamer (idealiter tegen plafond geschroefd, anders hoog tegen muur ergens)
3) Zet N56U in als AP op zolder.

Hiermee ga je gegarandeerd betere WiFI-dekking hebben dan met die R7000 in of tegen deur van meterkast, en het kost je geen cent meer dan wat je nu al uitgegeven hebt. Voor hoe die routers als AP's in te zetten, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
WiFi op Zolder is overigens niet echt een must. Leuk als het er is maar alleen nodig bij storingen en dan kan ik indien nodig ook wel via 3G/4G ofwel een powerline welke ik nog ergens 1 heb liggen.

Heb in de meterkast een Ubee modem/router van UPC (tegenwoordig via ZIGGO dus).
Echter zal deze niet meer in gebruik zijn vanaf Januari daar ik terug ga naar glasvezel via HSLNet (Plinq = provider). Ik weet niet zeker of het exact dezelfde Modem/Router zal geplaatst worden. Voorheen was het een Genexis.

Buiten overal WiFi moest het LAN ook een upgrade zijn.

Indien ik de Netgear niet in de woonkamer kan krijgen (moet dan 2 kabels vanuit de MK naar de WK krijgen omdat ik geen zin heb om de Modem/Router van de provider te gebruiken voor mijn LAN.

Ik was ook nog van plan om een UBIQUITI AP aan te schaffen en die in het midden van de woonkamer aan het plafond te plaatsen. Dit punt zit tevens recht onder ons bed op de etage erboven. Weet niet of het signaal van het AP door het plafond een werkbaar signaal oplevert natuurlijk. Zo niet kan de ASUS op de slaapkamer als AP blijven staan. Heb er hoe dan ook een Switch nodig dus of het nu een Switch of een Router is maakt ook niet heel veel uit lijkt me.

Net nog even online opgezocht welke frequentie mijn DECT toestel op werkt:
Frequentiebereik:1,88 GHz tot 1,90 GHz. Natuurlijk lastig kijken naar welke toestellen mijn directe buren hebben... maar wellicht kan ik beter een hogere band nemen voor 5GHz? Kwestie van proberen lijkt mij?

Ook fijn is die alsmaar veranderende kanalen op 2.4GHz in de straat |:(
Niet dat ik 2.4GHz nu echt wil gebruiken maar wel handig voor bezoek/apparaten welke geen 5GHz ondersteunen.

Onderstaande plaatje is vanuit mijn iMac welke zo'n 5.5 meter van de meterkast zit op een wat ongelukkige plek (is bedraad aangesloten dus boeit niet). Zitten 2 muren tussen en een Amerikaanse koelkast met nog net niet een spiegel er direct tussen).

ASUS op 1e etage (zit rechtsboven vanuit testplek ong. 3.5/4 meter naar achter toe + het plafond ertussen):
Wireless AP2.4
Wireless AP5

Netgear Nighthawk = in Meterkast BGG op het moment. Daar haalde ik bovengenoemde testresultaten bij ondanks de rommel tussen de iMac en de router (13ms ping/193down/21up)

Statistieken

Boven/buiten is het uiteraard anders. Maar zoals gezegd moet ik nog of de Netgear verplaatsen ofwel een AP erbij doen in de woonkamer.
Ben(V) schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:43:
Dat zijn normale verschillen.
Op je bedrade aansluiting mag je net iets lagere ping verwachten dan over wifi.

Ik zou toch voor de zekerheid even naar je externe adres pingen, alles wat daarachter zit is dan het internet.
Je externe ipadres kun je via deze link vinden.
http://myexternalip.com/
ping

LAN (bovenste test) is dus in orde lijkt mij. WiFi zit nogal veel verschil in zie ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 29-11-2015 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thalaron schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:32:
[...]

WiFi op Zolder is overigens niet echt een must. Leuk als het er is maar alleen nodig bij storingen en dan kan ik indien nodig ook wel via 3G/4G ofwel een powerline welke ik nog ergens 1 heb liggen.
Tja, je hebt UTP daarheen en je hebt een redelijke router/AP die je in kan zetten. Geen enkele reden om met PLC te prutsen en geen reden om het niet te doen.
Heb in de meterkast een Ubee modem/router van UPC (tegenwoordig via ZIGGO dus).
Echter zal deze niet meer in gebruik zijn vanaf Januari daar ik terug ga naar glasvezel via HSLNet (Plinq = provider). Ik weet niet zeker of het exact dezelfde Modem/Router zal geplaatst worden. Voorheen was het een Genexis.
Linksom of rechtsom zal iedere provider anno 2015 een modem met routerfunctie (of bij sommige glasprojecten een losse router)
Buiten overal WiFi moest het LAN ook een upgrade zijn.
Want? Welke problemen ervaar je dan muv WiFi?
Indien ik de Netgear niet in de woonkamer kan krijgen (moet dan 2 kabels vanuit de MK naar de WK krijgen omdat ik geen zin heb om de Modem/Router van de provider te gebruiken voor mijn LAN.
Waarom niet? Welke functionaliteit zoek je dat je mist in je huidige modem/router?
Ik was ook nog van plan om een UBIQUITI AP aan te schaffen en die in het midden van de woonkamer aan het plafond te plaatsen.
Ubiquiti is goed spul, maar de meerwaarde ervan verlies je als je niet alle AP's van Ubiquiti neemt - hun voordeel bestaat juist uit centraal managen van meerdere AP's. Zou alleen Ubiquiti in de woonkamer doen als je het ook op andere locaties doet.
Dit punt zit tevens recht onder ons bed op de etage erboven. Weet niet of het signaal van het AP door het plafond een werkbaar signaal oplevert natuurlijk.
Bij gebrek aan glazen bol: wij ook niet. Waar zijn je vloeren van gemaakt? En wat ligt erop? Als het gaat om houten vloeren met vloerbedekking direct erop, dan gaat WiFi er dwars doorheen. Gaat het om betonnen vloeren met een thermisch isolerend ondervloer tussen beton en vloerbedekking, dan gaat er werkelijk niets doorheen.
Zo niet kan de ASUS op de slaapkamer als AP blijven staan. Heb er hoe dan ook een Switch nodig dus of het nu een Switch of een Router is maakt ook niet heel veel uit lijkt me.
Ja dat maakt erg veel uit. Je wilt *geen* router buiten de meterkast hebben. Als je die N56U boven wilt plaatsen, absoluut als AP instellen. Laat je hem als router geconfigureerd, dan scheid je je LAN in tweeen :o
Net nog even online opgezocht welke frequentie mijn DECT toestel op werkt:
Frequentiebereik:1,88 GHz tot 1,90 GHz. Natuurlijk lastig kijken naar welke toestellen mijn directe buren hebben... maar wellicht kan ik beter een hogere band nemen voor 5GHz? Kwestie van proberen lijkt mij?
DECT stoort in Europa niet met WiFi, verhalen dat het wel stoort komen uit de VS waar het wel in 2.4GHz werkt.
Ook fijn is die alsmaar veranderende kanalen op 2.4GHz in de straat |:(
Niet dat ik 2.4GHz nu echt wil gebruiken maar wel handig voor bezoek/apparaten welke geen 5GHz ondersteunen.
M.i. kun je het beste het op auto channel select laten staan maar verder inderdaad zoveel mogelijk 5GHz gebruiken.
Onderstaande plaatje is vanuit mijn iMac welke zo'n 5.5 meter van de meterkast zit op een wat ongelukkige plek (is bedraad aangesloten dus boeit niet). Zitten 2 muren tussen en een Amerikaanse koelkast met nog net niet een spiegel er direct tussen).

ASUS op 1e etage (zit rechtsboven vanuit testplek ong. 3.5/4 meter naar achter toe + het plafond ertussen):
Wireless AP2.4
Wireless AP5

Netgear Nighthawk = in Meterkast BGG op het moment. Daar haalde ik bovengenoemde testresultaten bij ondanks de rommel tussen de iMac en de router (13ms ping/193down/21up)

[afbeelding]
:X

Die Nighthawk draait op 40MHz in 2.4GHz. Doe dat niet :o

Zodra je ook maar enige interferentie hebt is 40MHz trager en vooral minder stabiel dan 20MHz. Stel hem hard in op 20MHz. Is veel stabieler, en waarschijnlijk sneller. Sowieso wil je voor snelheid 5GHz gebruiken.
Boven/buiten is het uiteraard anders. Maar zoals gezegd moet ik nog of de Netgear verplaatsen ofwel een AP erbij doen in de woonkamer.
Wederom, gewoon modem/router als router gebruiken en Netgear als AP inzetten. Voor je LAN maakt het niet uit, voor je WLAN bereik je er evenveel mee als wanneer je extra AP's gaat kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-11-2015 16:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:30:
[...]

Tja, je hebt UTP daarheen en je hebt een redelijke router/AP die je in kan zetten. Geen enkele reden om met PLC te prutsen en geen reden om het niet te doen.

[...]

Linksom of rechtsom zal iedere provider anno 2015 een modem met routerfunctie (of bij sommige glasprojecten een losse router)

[...]

Want? Welke problemen ervaar je dan muv WiFi?

[...]

Waarom niet? Welke functionaliteit zoek je dat je mist in je huidige modem/router?

[...]

Ubiquiti is goed spul, maar de meerwaarde ervan verlies je als je niet alle AP's van Ubiquiti neemt - hun voordeel bestaat juist uit centraal managen van meerdere AP's. Zou alleen Ubiquiti in de woonkamer doen als je het ook op andere locaties doet.

[...]

Bij gebrek aan glazen bol: wij ook niet. Waar zijn je vloeren van gemaakt? En wat ligt erop? Als het gaat om houten vloeren met vloerbedekking direct erop, dan gaat WiFi er dwars doorheen. Gaat het om betonnen vloeren met een thermisch isolerend ondervloer tussen beton en vloerbedekking, dan gaat er werkelijk niets doorheen.

[...]

Ja dat maakt erg veel uit. Je wilt *geen* router buiten de meterkast hebben. Als je die N56U boven wilt plaatsen, absoluut als AP instellen. Laat je hem als router geconfigureerd, dan scheid je je LAN in tweeen :o

[...]

DECT stoort in Europa niet met WiFi, verhalen dat het wel stoort komen uit de VS waar het wel in 2.4GHz werkt.

[...]

M.i. kun je het beste het op auto channel select laten staan maar verder inderdaad zoveel mogelijk 5GHz gebruiken.

[...]

:X

Die Nighthawk draait op 40MHz in 2.4GHz. Doe dat niet :o

Zodra je ook maar enige interferentie hebt is 40MHz trager en vooral minder stabiel dan 20MHz. Stel hem hard in op 20MHz. Is veel stabieler, en waarschijnlijk sneller. Sowieso wil je voor snelheid 5GHz gebruiken.

[...]

Wederom, gewoon modem/router als router gebruiken en Netgear als AP inzetten. Voor je LAN maakt het niet uit, voor je WLAN bereik je er evenveel mee als wanneer je extra AP's gaat kopen.
2.4GHz heb ik me niet heel druk om gemaakt bij het instellen. Stond standaard al op 20/40GHz. Heb deze inmiddels op 20GHz ingesteld. Is puurt voor oude apparaten en vanwege dat voor zover ik weet 5GHz een korter bereik heeft. Gezien 3G gesprekken van de voordeur naar de achterdeur geen optie zijn i.v.m buiten vol bereik -> midden woonkamer = no service (KPN netwerk)... Zal dit ook voor WiFi wel een dooie bedoeling zijn in dit huis.

Deze opstelling die ik hierboven aangeef was simpelweg even snel na ontvangst. Indien een AP in de woonkamer geen zin heeft dan ga ik dat uiteraard niet doen.

Heb een relatief nieuwe woning (eind 2013 opgeleverd). Betonnen zooi met stalen rooster erop en vloerverwarming. Ofwel er zal weinig heel van blijven.

Ik wil in mijn LAN in elk geval compleet onafhankelijk zijn van de ISP zooi. Mijn ervaring is daar gewoon dusdanig vaak bij dat het instabiel is dat ik er klaar mee ben.

Als ik het zo lees is het straks in mijn nieuwe situatie wanneer Glasvezel een feit is:

- Genesis Modem/Router (bridged modus ofwel routermodus + DMZ?) in de MK -> Netgear Router inpluggen via WAN poort.
- Vanuit Netgear Router LAN poort -> terug naar Switch in MK.
- Vanuit Switch MK naar elke ruimte een CAT6 kabel.
- Vanuit MK->SK1 CAT6 -> Asus Router in LAN poort (instellen als WiFi AP/LAN Switch)
- Indien nodig op zolder MK -> Zolder CAT6 -> Idem situatie als in SK1 ofwel gewoon geen WiFi.

Probleem aan Netgear in de woonkamer = hij zal op 30/40 CM van de vloer staan. Aan het plafond/tegen de wand in de woonkamer gaat Mw. Thalaron niet mee akkoord. Een groot uitgevallen witte brandmelder is wat anders dan een lomp vierkant zwart apparaat met antennes en kabels die uitsteken ;-)

Externe HDD hangt via USB3.0 aan de Netgear voor media. Deze direct aan de Router (45-60MB/s) hangen betekend hier 5x zo snel data overzetten i.v.m. brakke netwerktroep/USB2.0 PCH-C300 (10-15MB/s)

Ik neem aan dat wanneer ik mijn LAN wil overlaten aan mijn Netgear i.p.v. "ISP" modem/router dat ik 2x CAT6 kabel van MK naar Netgear nodig heb.

Prioriteit voor WiFi ligt op de woonkamer / tuin en slaapkamer 1. Het AV Meubel waar de Netgear in zou kunnen ligt bijna direct onder slaapkamer 1... echter betonnen plafond zal alles tegenhouden.

In het kort:
WAN->LAN moet vlot zijn
LAN->LAN moet vlot zijn en onafhankelijk van status van Modem/Router zijn.
WiFi->Woonkamer/Tuin/Slaapkamer 1 moet 75-100% zijn

Meeste spullen die ikzelf gebruik zitten op LAN aangesloten.
Mijn vrouw maakt vooral gebruik van WiFi en heb geen zin in gemopper elke dag omdat "het WiFi signaal is $%#!@"

Ik dacht dat het juist geen probleem zou moeten geven indien ik de Netgear in de MK laat staan en een AP van Ubiquiti in de WK zou installeren en onder dezelfde SSID en password/security zou instellen in de WK maar wellicht is dat overbodig/incorrect.

Ik geef liever 100 euro meer uit en dat het werkt dan dat ik het halve huis moet slopen om een apparaat daar te krijgen waar ik het wil. Maar indien die 100 euro niet nodig is geef ik ze liever aan wat anders uit. Ik wil in elk geval niets/zo min mogelijk te maken hebben met de grillen van de ISP hun hardware. Dat mijn Modem een update krijgt of TV er weer eens uit ligt en de modem gereset moet worden moet niet betekent dat mijn transfer tussen een ander apparaat daar last van heeft.

En m.b.t. Auto Channel. Ik heb InSSIDer op mijn iMac staan. Niet beter om te monitoren om de x aantal weken? Buiten dat zou ik, indien 5GHz overal voldoende bereik hebben, geen boodschap hebben aan 2.4GHz op onze 1st Gen Chromecast na. 2.4GHz komt verder qua bereik voor zover ik begrepen heb dus vandaar dat ik het beneden ook aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Wellicht is dit een beter overzicht.

Overzicht 2
Overzicht 1

De plek waar ik mijn Router in de woonkamer dus zou kunnen plaatsen is vanuit het AV-Meubel gezien aardig in het midden wanneer ik 10 meter tuin aan de achterzijde erbij tel.

Het punt voor een eventuele AP is dus 1 van de "BE" punten ong. in het midden van de woonkamer.
(Indien Router niet naar woonkamer zou gaan).

Als het aan mijzelf lag stond hing de router op een ideale plek aan de muur maar dat wilt mijn vrouw zoals ik al aangaf niet.

Ter info: De blauwe lijn zit nu een CAI aansluiting. Bij Glasvezel gaat alles via UTP kabels dus die kan er uit t.b.v. 1/2 CAT6 kabels. De huidige paarse leidingen zitten reeds 1x CAT6 doorheen.

Ik zou dus de Router kunnen aansluiten op de modem en switch in de MK via 2 van de 3 leidingen.

Het lijkt mij dat indien de Router in het (open) AV meubel komt te staan op zo'n 30-40CM hoogte dat dit voor het signaal op de BGG/Tuin prima zou moeten zijn? Door het plafond komt het signaal (Waarschijnlijk) toch niet dus boven zal ik hoe dan ook beter een losse AP kunnen instellen lijkt me dan? Of dit nu een Router is die gebruikt wordt als AP ofwel een "echte" AP moet lijkt mij weinig uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Update:
Heb de Netgear nu in de woonkamer staan.
Speedtest op iPhone
204/21 Mbit

Op slaapkamer de Asus:
45/20

Geen acces point nodig dus! Moet alleen nog even kijken hoe ik de boel qua LAN exact wil aansluiten maar dat komt wel goed denk ik :)

Pagina: 1