PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Dat is de puntige nok van het dak van de buren die twee keer schaduw geeft over de onderste rij van de panelen (aparte string van 2 + 3 panelen)
De schaduw is niet het hele jaar maar wel een maand of 7. In de zomer ziet het er zo uit
http://pvoutput.org/intra...750&sid=47058&dt=20160817
Dat lost natuurlijk niet op dat er schaduw op valt. Optitrac zal wel iets het probleem verbeteren maar niet in de orde van grootte van de waarde van een nieuwe omvormer.Waarom hang je niet een zo goed als nieuwe op?
Ik overweeg nog wel p350i optimizers voor de onderste rij/string van 5 panelen maar zoek dan ook nog iemand met een solaredge key die dergelijke optimizers voor een zacht prijsje op mijn panelen op het dak kan monteren en met de key kan ontgrendelen want zelf kan ik dat niet.
[ Voor 24% gewijzigd door TWyk op 05-04-2017 09:27 ]
Pvoutput heb ik niet, ik heb een SolarEdge installatie en zie niet echt een mogelijkheid om dit aan Pvoutput te hangen.dunklefaser schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:53:
[...]
Het hangt er van af wat je verwachting is, c.q. op welke manier je deze hebt bepaalt.
Zonder gegevens van jouw installatie (pvoutput.org?) kan niemand jouw getalletjes plaatsen.
Installatie is 6.24kWp in O/W richting (azimut van -104 voor O en 76 voor W). Het geschatte vermogen heb ik bepaald via de website http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php met een standaard dakhelling van 35° (niet gechecked voor mijn huis) en een standaard verlies van 14% zoals daar aangegeven.
Januari was iets onder target (10kWh) en februari iets er boven (11kWh). December vorig jaar was er ook ferm boven (128 opbrengst tov 74 verwacht).
Zijn er betere manieren om dit in te schatten?
[ Voor 4% gewijzigd door SlasZ op 05-04-2017 10:35 ]
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Als je admin rechten op je account hebt ja, dat hebben ze mij niet gegeven. Ik kan enkel de grafieken zien en output per paneel...DRuw schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:37:
Solaredge had toch een directe koppelingsmogenlijkheid met pvoutput?
Ik kan het proberen, al verwacht ik weinig animo van hun kantRobbyMoody schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:39:
Je kunt je API key opvragen bij de leverancier...
Nee want het blijft schatten. Maar met jou cijfers die je noemt geloof ik dat je wel goed zit.SlasZ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:17:
[...]
Pvoutput heb ik niet, ik heb een SolarEdge installatie en zie niet echt een mogelijkheid om dit aan Pvoutput te hangen.
Installatie is 6.24kWp in O/W richting (azimut van -104 voor O en 76 voor W). Het geschatte vermogen heb ik bepaald via de website http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php met een standaard dakhelling van 35° (niet gechecked voor mijn huis) en een standaard verlies van 14% zoals daar aangegeven.
Januari was iets onder target (10kWh) en februari iets er boven (11kWh). December vorig jaar was er ook ferm boven (128 opbrengst tov 74 verwacht).
Zijn er betere manieren om dit in te schatten?
Ikzelf heb online een gelijkwaardig systeem gezocht, zo dichtbij mogelijk, en dan kijken of mijn verwachtingen van de opbrengst in verhouding lopen. Na half jaar krijg je dan wel goed beeld mits degene waar je naar kijkt ook een betrouwbare logging heeft natuurlijk
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had de key binnen 24 uur van de zonnepanelenboer.SlasZ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:46:
[...]
Ik kan het proberen, al verwacht ik weinig animo van hun kant
Jij heb betaald dus recht op de key!
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Dat geloof ik graag, of zij dat ook zo zien is een andere vraag. Het gaat om WinWatt in België, iemand ervaring met hen ivm API key?JoKo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:43:
[...]
Ik had de key binnen 24 uur van de zonnepanelenboer.
Jij heb betaald dus recht op de key!
Weer even een vergelijkje tussen mijn eigen set op zuidoost en de tweede set bij mijn tante, dit keer over gisteren (4 april)J0YR1D3R schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:10:
[...]
Vandaag gaat het wat meer gelijk op:
Zuid (13x280wp JA Solar): 2.780kWh/kW
Zuidoost (9x275wp Yingli): 2.671kWh/kW
Zal in de zomer wel anders gaan worden maar voor nu ben ik met beide prima tevreden
Zuid (13x280wp JA Solar): 5.978kWh/kW
Zuidoost (9x275wp Yingli): 5.337kWh/kW
De zuid set gaat nu echt in de win-stand. Bij mij is rond 4 uur de koek wel op (<1000 watt) waar de zuid set net over z'n piek is en vrolijk doorblaast met 3000 watt. Wanneer ik vergelijk met andere Yingli sets op zuid denk ik dat de JA Solar het niet eens heel gek gaat doen deze zomer en het wachten is op de eerste > 6kWh/kW.
Ik kan het ff niet goed meer volgen....TWyk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:44:
[...]
Dat is de puntige nok van het dak van de buren die twee keer schaduw geeft over de onderste rij van de panelen (aparte string van 2 + 3 panelen)
De schaduw is niet het hele jaar maar wel een maand of 7. In de zomer ziet het er zo uit
http://pvoutput.org/intra...750&sid=47058&dt=20160817
[...]
Dat lost natuurlijk niet op dat er schaduw op valt. Optitrac zal wel iets het probleem verbeteren maar niet in de orde van grootte van de waarde van een nieuwe omvormer.
Ik overweeg nog wel p350i optimizers voor de onderste rij/string van 5 panelen maar zoek dan ook nog iemand met een solaredge key die dergelijke optimizers voor een zacht prijsje op mijn panelen op het dak kan monteren en met de key kan ontgrendelen want zelf kan ik dat niet.
Volgens je pvoutput heb je een ginlong solis 3K.
En heb je zoals je zegt een string van 2+3 panelen. (=5)
Dus je hebt nog een string van 5 zitten, op een andere mppt ingang van die ginlong. In totaal 10 panelen.
En wil je op die 5 "probleem" panelen ook nog een solaredge optimizer plaatsen icm die ginlong?
Sorry, maar heb je daar wel iets aan?
5 panelen is zowiezo al een hele lage spanning in een string. Met gevolg dat die string niks meer doet, bij een schaduwpaneel. Dan dondert de spanning nog veel verder in elkaar. Met kans dat de hele string niet meer functioneerd. Dat lijk ik ook te zien in je pvoutput. Er valt iets helemaal weg.
Neem gewoon een SMA met optitrac en plaats alle 10 panelen in 1 string.
Mijn situatie met de schaduw van de dakkapel in de ochtend en laat in de middag de schoorsteen.
Getest met optitrac aan en uit.
https://www.mupload.nl/img/dkj5alsczftls.jpg
http://pvoutput.org/compa...6&df=20150524&dt=20150604
Niks van te merken met optitrac aan:
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Als je de ruimte hebt, plaats je nog 1 a 2 paneeltjes erbij, dan werkt het helemaal mooi.
Laat optitrac gewoon zijn werk doen.
Nog een voordeel van de SMA: je hebt een mppt ingang over voor de uitbreiding.
API key opvragen moet geen probleem zijn hoor. Mocht het te lang duren bij de leverancier kun je deze ook altijd bij SolarEdge support opvragen. Heb ik ook gedaan.SlasZ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:57:
[...]
Dat geloof ik graag, of zij dat ook zo zien is een andere vraag. Het gaat om WinWatt in België, iemand ervaring met hen ivm API key?
De ginglong functioneert heel behoorlijk bij lage spanning maar inderdaad niet als de spanning zakt tot onder de 100 volt.TWyk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:44:
[...]
En heb je zoals je zegt een string van 2+3 panelen. (=5)
Dus je hebt nog een string van 5 zitten, op een andere mppt ingang van die ginlong. In totaal 10 panelen.
En wil je op die 5 "probleem" panelen ook nog een solaredge optimizer plaatsen icm die ginlong?
Sorry, maar heb je daar wel iets aan?
5 panelen is zowiezo al een hele lage spanning in een string. Met gevolg dat die string niks meer doet, bij een schaduwpaneel. Dan dondert de spanning nog veel verder in elkaar. Met kans dat de hele string niet meer functioneerd. Dat lijk ik ook te zien in je pvoutput. Er valt iets helemaal weg.
Ik had begrepen dat door het toepassen van optimizers op de onderste string het voltage in die string wel boven de 100V zou blijven en er dus niet zo'n gat in de opbrengst zou ontstaan als nu (met name in maart april sept en oktober).
Ik kan zeker geen panelen verder kwijt op het dak.Als je de ruimte hebt, plaats je nog 1 a 2 paneeltjes erbij, dan werkt het helemaal mooi.
Laat optitrac gewoon zijn werk doen.
Nog een voordeel van de SMA: je hebt een mppt ingang over voor de uitbreiding.
De huidige panelen liggen al wat anders dan ik wilde omdat mijn dakpannen aan de nok vastgemetseld zitten en de panelen daarom flink verder van de schuine randen moesten worden gelegd.
Omdat ik zelf niet het dak op wil om de panelen aan te passen en alles moet laten aanleggen is het qua kosten en opbrengst bovendien niet evident om zo maar wijzigingen te doen aan de strings en omvormer configuratie.
Die twee string van vijf panelen koppel je toch gewoon binnen bij je omvormer in serie?TWyk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:26:
[...]
De ginglong functioneert heel behoorlijk bij lage spanning maar inderdaad niet als de spanning zakt tot onder de 100 volt.
Ik had begrepen dat door het toepassen van optimizers op de onderste string het voltage in die string wel boven de 100V zou blijven en er dus niet zo'n gat in de opbrengst zou ontstaan als nu (met name in maart april sept en oktober).
[...]
Ik kan zeker geen panelen verder kwijt op het dak.
De huidige panelen liggen al wat anders dan ik wilde omdat mijn dakpannen aan de nok vastgemetseld zitten en de panelen daarom flink verder van de schuine randen moesten worden gelegd.
Omdat ik zelf niet het dak op wil om de panelen aan te passen en alles moet laten aanleggen is het qua kosten en opbrengst bovendien niet evident om zo maar wijzigingen te doen aan de strings en omvormer configuratie.
Gebruik dan voor de onderste vijf optimisers van hosola,is stuk eenvoudiger dan se
1 PVoutput . Dongen NB
Dat kan natuurlijk. Ik had nog niet doorgedacht.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:34:
[...]
Die twee string van vijf panelen koppel je toch gewoon binnen bij je omvormer in serie?
Ik had begrepen dat juist de SE p350i optimizers het eenvoudigste zijn.Gebruik dan voor de onderste vijf optimisers van hosola,is stuk eenvoudiger dan se
Deze kunnen op elke omvormer aangesloten worden (itt de normale SE optimizers)
Oh vandaar je 25 vragen daarover haha.TWyk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:40:
[...]
Dat kan natuurlijk. Ik had nog niet doorgedacht.
[...]
Ik had begrepen dat juist de SE p350i optimizers het eenvoudigste zijn.
Deze kunnen op elke omvormer aangesloten worden (itt de normale SE optimizers)
Als iets niet simpel is dan is het wel se.
En ik vermoed dat je dan hele string moet voorzien maar weet ik niet zeker. Maar die van hosola of tygo inderdaad niet, kan zelfs op één slecht paneel geplaatst worden, tussen klikken en klaar.
Alleen even kijken of ze met paneel spanning overeen komen
Tigo heeft ook duo uitvoering voor 90 euro meen ik
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2017 13:51 ]
1 PVoutput . Dongen NB
De Tigo optimizers schenen weer een prijzige MMU nodig te hebben of zoiets.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:49:
[...]
Oh vandaar je 25 vragen daarover haha.
Als iets niet simpel is dan is het wel se.
En ik vermoed dat je dan hele string moet voorzien maar weet ik niet zeker. Maar die van hosola of tygo inderdaad niet, kan zelfs op één slecht paneel geplaatst worden, tussen klikken en klaar.
Alleen even kijken of ze met paneel spanning overeen komen
Tigo heeft ook duo uitvoering voor 90 euro meen ik
En ik ben helaas ook niet iemand van ff iets op een paneel klikken want het dak durf ik zelf niet op.
Er zijn jammer genoeg ook geen aanbieders van zonnepanelen te vinden die optimizer oplossingen icm met montage aanbieden
[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 05-04-2017 14:43 ]
Voor monitoring en shutdown had ik begrepen.
Ik weet het niet, ik heb optitrac
uit de datasheet:

Je huidige installateur hoort toch een goed werkende installatie af te leveren? Nou dit is zijn 2e kans alsnog.
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 15:03 ]
De nieuwe modules van Tigo (TS4) hebben geen MMU of andere apparaten nodig voor de optimizer functionaliteit. De oudere varianten (MM serie) hebben dat volgens mij wel, wellicht iemand hier die ze zonder gebruikt en kan toelichten?AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:01:
@TWyk
Voor monitoring en shutdown had ik begrepen.
Ik weet het niet, ik heb optitrac
uit de datasheet:
[afbeelding]
Je huidige installateur hoort toch een goed werkende installatie af te leveren? Nou dit is zijn 2e kans alsnog.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Laatst kwam ik er achter na vier dagen dat hij was vast gelopen, mis alleen vier dagen log
1 PVoutput . Dongen NB
Ja hoor, zaanzon al heel lang, ook een bedrijf uit Dordrecht waarvan ik naam niet meer weet, en sun solar verkoopt ze inmiddels ook dus die zal ze ook vast wel mee plaatsen op verzoekTWyk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:38:
[...]
De Tigo optimizers schenen weer een prijzige MMU nodig te hebben of zoiets.
En ik ben helaas ook niet iemand van ff iets op een paneel klikken want het dak durf ik zelf niet op.
Er zijn jammer genoeg ook geen aanbieders van zonnepanelen te vinden die optimizer oplossingen icm met montage aanbieden
1 PVoutput . Dongen NB
Jammer....heb al een behoorlijk achrerstandje opgelopen weer.
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
17.563kWh 4.961kWh/kW
April loopt dik op schema.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Plat dak is ook handig.de schompen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:06:
Wat een gemak bij een tuin opstelling. Kun je de optimizers er zo onder schroeven, maar ja.....Om bij de les te blijven : 24.7 Kwh deze dag.
Wat ik laatst ook zag, iemand had als tuin afscheiding een meter of 15 aan heat pipes staan gewoon op de grond. Zijn dak lag vol met pv
1 PVoutput . Dongen NB
Net het dagtarget maar het maandtarget komt zo niet echt dichterbij.
[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 05-04-2017 22:06 ]
9.82 kWh met 3.09 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
ik zit nog onder de 4 KWh erg weinig , nog niet eens de helft van de dagprognose
[ Voor 17% gewijzigd door Misterpc op 06-04-2017 12:40 ]
Ik heb vandaag de API-key ontvangen en integratie lukt, zie http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57132&sid=51414.Roadrunnertoao schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:58:
[...]
API key opvragen moet geen probleem zijn hoor. Mocht het te lang duren bij de leverancier kun je deze ook altijd bij SolarEdge support opvragen. Heb ik ook gedaan.
Echter zie ik enkel de productie van gisteren en vandaag, worden de vorige dagen en maanden ook uiteindelijk geimporteerd of indien niet kan ik dat zelf doen?
16.490kWh 4.362kWh/kW
Verwacht vandaag wel iets hoger uit te komen maar echt veel soeps is het ook weer niet:
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Als je de dagelijkse productie kan exporteren naar een file (veel standaard omvormer logging sites kunnen dat) dan kun je die info (een beetje bij geedit) weer inladen via de live loader van PV output.SlasZ schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:36:
[...]
Ik heb vandaag de API-key ontvangen en integratie lukt, zie http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57132&sid=51414.
Echter zie ik enkel de productie van gisteren en vandaag, worden de vorige dagen en maanden ook uiteindelijk geimporteerd of indien niet kan ik dat zelf doen?
Tot 14 dagen terug (90 dagen voor donateurs).
Is wel een beetje gedoe de eerst keer maar als je het voor 1 dag is gelukt dan gaat de rest makkelijker
[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 06-04-2017 17:39 ]
6.500kWh 1.477kWh/kW
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Zo'n slechte dag heb je niet hoor, je hebt de minste bewolking aan de kust dus eigenlijk geen klagen.Mattie112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:02:
Gister toch nog mijn dag-target behaald
16.490kWh 4.362kWh/kW
Verwacht vandaag wel iets hoger uit te komen maar echt veel soeps is het ook weer niet:
[afbeelding]
80% van dagestimate, 90% van maandestimate
Meh, wel een paar mooie pieken tot 98% van watt peak.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Hm inderdaad, ik kom uit op 17.400kWh 4.603kWh/kW en als ik dat vergelijk met een hoop anderen mag ik niet klagenRol-Co schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:25:
[...]
Zo'n slechte dag heb je niet hoor, je hebt de minste bewolking aan de kust dus eigenlijk geen klagen.
Vandaag: 1.741 en 2.470 kWh/kWp
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
7.99 kWh met 2.51 kWh/kWp
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dit moet jezelf doen...SlasZ schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:36:
[...]
Ik heb vandaag de API-key ontvangen en integratie lukt, zie http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57132&sid=51414.
Zoals TWyk al schrijft (ik dacht trouwens dat je "gratis" tot 30 dgn terug kon gaan)
Je kan export maken van de Solaredge pagina en deze in pv importeren (of handmatig overkloppen :-P )
Heb geprobeerd met CSV maar dat duurt me te lang. Ik heb dan gewoon de totale productie per maand ingegeven, dan neemt ie een gemiddelde. Het gaat mij gewoon om de productie tot nu toe daar te hebben, details per dag kan ik opvragen via de SolarEdge monitoring portal.Roadrunnertoao schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:14:
[...]
Dit moet jezelf doen...
Zoals TWyk al schrijft (ik dacht trouwens dat je "gratis" tot 30 dgn terug kon gaan)
Je kan export maken van de Solaredge pagina en deze in pv importeren (of handmatig overkloppen :-P )
Nu zoek ik nog een apparaatje om mijn verbruikte energie te meten en door te sturen. Iemand daar tips voor? Youless lijkt me niet zo geschikt aangezien ik maar 1 draaischijf heb die terugdraait indien ik meer produceer dan verbruik... Ik dacht eerder aan een DIN-rail apparaatje?
Slimme meter installerenSlasZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
[...]
Heb geprobeerd met CSV maar dat duurt me te lang. Ik heb dan gewoon de totale productie per maand ingegeven, dan neemt ie een gemiddelde. Het gaat mij gewoon om de productie tot nu toe daar te hebben, details per dag kan ik opvragen via de SolarEdge monitoring portal.
Nu zoek ik nog een apparaatje om mijn verbruikte energie te meten en door te sturen. Iemand daar tips voor? Youless lijkt me niet zo geschikt aangezien ik maar 1 draaischijf heb die terugdraait indien ik meer produceer dan verbruik... Ik dacht eerder aan een DIN-rail apparaatje?
* Wailing_Banshee vlucht voor de meute
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik woon in België (Wallonië om het nog erger te maken) en daar zijn ze nog maar pas over beginnen nadenken... Ik denk niet dat het er komt voor 2020Wailing_Banshee schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:53:
[...]
Slimme meter installeren
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:53:
[...]
Slimme meter installeren
Met de Youless LS120 en een dinrail Kwh meter of zelfs P1 poort van een "slimme"meter.SlasZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
[...]
Heb geprobeerd met CSV maar dat duurt me te lang. Ik heb dan gewoon de totale productie per maand ingegeven, dan neemt ie een gemiddelde. Het gaat mij gewoon om de productie tot nu toe daar te hebben, details per dag kan ik opvragen via de SolarEdge monitoring portal.
De nieuwste Youless heeft daar tegenwoordig vaste aansluitmogelijkheden voor.
Grappig topic dit. Nog niet eerder gezien.heho schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:13:
Gisteren was het niet veel helaas.
7.99 kWh met 2.51 kWh/kWp
Is dit de juiste berekeningen voor 10x295wp panelen?
opbrengst gister 9,4kWh / (2950x1000) = 3,18 kWh/kWp ?
Klopt inderdaad. Het aantal opgewekte kWh gedeeld door, in jouw geval, 2.95 (2950:1000)RodeStabilo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:42:
[...]
Grappig topic dit. Nog niet eerder gezien.
Is dit de juiste berekeningen voor 10x295wp panelen?
opbrengst gister 9,4kWh / (2950x1000) = 3,18 kWh/kWp ?
en de achterstand loopt nu ook op met bijna 6 KWh per dag , dit moet niet te lang duren anders is het weer niet bij te halen . zoals vorige maand
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Goede dag hoor.
134% van dagestimate. 96% van maand.
[ Voor 33% gewijzigd door TWyk op 07-04-2017 20:12 ]
35.802kW 5.525kWh/kW
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
9.69 kWh met 3.05 kWh/kWp
April loopt wel achter voorlopig, maar dat heeft maart ook heel lang gedaan. Nog geen paniek dus ... :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ehm, de ochtend is meer het domein van de ZO setjeshesselbeertje schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:58:
Hier toch nog 4,02 kWh/kWp. Vanochtend was het lekker zonnig, en met een ZW set heb je dan geluk ;-)
Een goede dag gedraaid hier. Terwijl de bewolking in de loop van de middag van alle kanten kwam opzetten hebben we hier nog tot het begin van de avond in de zon gezeten. Het heeft uren geduurd voor de wolken die laatste paar meters dichterbij durfden te verschuiven. Heeft ons dan ook een 2e plaats in het Zuid-Holland team opgeleverd met 5,473 Wh/Wp!
Euuuh, klopt, hij ligt ook ZO ;-)Jerrythafast schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:55:
[...]
Ehm, de ochtend is meer het domein van de ZO setjes
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Zit pas op 0.750kWh/kW. Nou ja, morgen schijnt een topdag te worden.
Niet overal aan de kust is het goed hoor.Misterpc schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:53:
goh zeg , hier in aalten hetzelfde weer als gisteren en het wil niet vlotten met die voorspellingen , stuur eens wat zon hierheen ipv aan de kust .. 3.7 KWh 0.64 KWh/KWp
In zeeland en zuidholland is het goed maar hier is het half bewolkt en zit ik om 13:50 nu nog maar op 45% van de dagestimate.
Het kan nog wel maar dan moet het wel flink opklaren
18.720kWh 4.952kWh/kW
Vandaag gaat het ook prima zit atl op 16kWh
Morgen voorspellen ze ook zon, zon, zon
Om 14.30 begon hier de zon te schijnen , eindscore zal rond dit zijn; 12.300kWh - 2.795kWh/kW
morgen hoop ik de achterstand goed te maken en wat voorsprong te behalen voor de komende dagen .
vorig jaar april was uiteindelijk fors hoger dan de prognose , hoe het dit jaar wordt gaan we zien .
Matige ochtend, goede middag vanaf 2 uur.
114% van dagestimate,
Op 98% van maandestimate
Verwijderd
Druppelt nog wel wat binnen maar de 2 kWh/kWp ga ik bij lange na niet halen

Maar mag zeker niet klagen. Ruim 28kWh, wat neer komt op bijna 5Wh/Wp.
Pro Rata deze maand bijna 114%, maar nog veel mooier:
Pro Rata voor dit jaar 100%... En da's wel bijzonder. Want mijn targets zijn op basis van mijn huidige set van 5720Wp, maar tot 10 maart lag er nog maar 4560Wp op. Dus die 2 1/2 maand zijn al gecompenseerd!
Ja die aps is zo slecht niet.....TFHfony schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:25:
Ook hier begon het pas in de middag:
[afbeelding]
Maar mag zeker niet klagen. Ruim 28kWh, wat neer komt op bijna 5Wh/Wp.
Pro Rata deze maand bijna 114%, maar nog veel mooier:
Pro Rata voor dit jaar 100%... En da's wel bijzonder. Want mijn targets zijn op basis van mijn huidige set van 5720Wp, maar tot 10 maart lag er nog maar 4560Wp op. Dus die 2 1/2 maand zijn al gecompenseerd!
Komt jou meting van aps af of externe kWh meter?
1 PVoutput . Dongen NB
Komt van de APS zelf.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:41:
[...]
Ja die aps is zo slecht niet.....
Komt jou meting van aps af of externe kWh meter?
Ik heb hier wel korte tijd een geleende losse kWh meter tussen gehad die de helft van de panelen heeft gemeten (De nu tien APS'en (toen acht) zitten hier verspreid over 2 groepen/fases). Op zonnige dagen gaf de kWh meter tussen de 1 en 2 procent minder aan dan wanneer ik de data van de APS website door 2 deelde. Zal onder andere (gok ik) te maken hebben met de 10 meter kabel die er tussen hangt en de APS'en die wellicht wat in zijn eigen voordeel rekent ;-) Op normale/donkere dagen was dit verschil minder tot vrijwel niet bestaand.
Ik ben tevreden :-)
Hopelijk mijn eerste 5 kWh/kwp in de maak voor dit jaar.
Nu op dit moment al 3.7 kWh meer dan gisteren, nou als dat niet goed gaat komen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ken datJerrythafast schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:46:
. En dat met asociaal veel vogelpoep op de panelen
Sinds eergisteren
wel heb ik de wasmachine nu aan op de zonne energie , je moet er toch iets mee doen ?
Dit topic is gesloten.
![]()