Ervaringen met kelders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe woning, en hierbij is het oog gevallen op een twee-onder-een-kap die in 2016 gebouwd gaat worden (geen seriematige bouw). Deze woning is volledig onderkelderd (2,3m hoog) en het gaat hierbij om een ruimte van 60 m2. Op de bouwtekening zie ik de volgende technische gegevens m.b.t. de kelder:
  • Een inblaas van 18 dm3/s
  • nv: 0,3 dm3/s/m2, d.m.v. Z-roosters. Geen idee wat deze specificaties mij vertellen.
  • Er staat ook een klein raam getekend met opmerking "koekoek".
Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Waar gebruik je in de praktijk een kelder met dergelijke omvang voor? Het zijn wel erg veel vierkante meters voor enkel opslag. Ik zat zelf te denken aan de mogelijkheid voor een slaapkamer (lekker koel en donker) of iets als een "man cave".
  • Zijn er zaken waar je extra rekening mee moet houden bij een kelder van zo'n omvang? Zijn er bijvoorbeeld zaken die ik best tijdens de bouw laat uitvoeren, zodat ik later meer mogelijkheden heb? Ik heb nu namelijk nog niet zo'n idee wat ik met deze ruimte wil gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud2001 op 10-11-2015 11:43 ]

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Z-roosters hebben hetzelfde concept als kruipruimteventilatieroosters (3x woordwaarde). De Z- slaat op de monding in de voorgevel die via een soort periscoop in de kelder uitkomt. De nv = natuurlijke ventilatie, de 0,3 slaat op de hoeveelheid liter per soconde. Bij 60m² dus 60x0,3=18 liter/s verse lucht.

Een koekoek is een uitsparing in de grond voor de keldergevel, je ziet ze vaak in een souterrain zodat er wel wat daglicht naar binnen kan komen.

Je kan er zoveel mee. Ik zou in ieder geval zorgen voor genoeg bedrading voor eventueel een thuisbioscoop en een mooi formaat pooltafel kan ook geen kwaad. ;) De rest inrichten met stellingen voor opslag. Voordeel van kelders is de vrij constante temperatuur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Thuisbioscoop in je kelder :D

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:56
Strategische biervoorraad?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Kans op wateroverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 15:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Mancave FTW!!

Maar verder erg handig om allerlei zooi in op te slaan en als klushok te gebruiken. Mijn kelder is 80m2 en daar staat een zaagtafel, werkbank, etc.

Maar ik heb dan ook geen zolder, dus de kelder staat aardig vol..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar heb je een garage voor, scheelt trappen slepen met je klusproject.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 12:13

Mystikal

It never hurts to help!

Ruud2001 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:42:
Blablabla

"man cave".

Blablabla
[/list]
Ik heb er dit mee gedaan :)
Bios 1

Bios 2

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:55:
Z-roosters hebben hetzelfde concept als kruipruimteventilatieroosters (3x woordwaarde). De Z- slaat op de monding in de voorgevel die via een soort periscoop in de kelder uitkomt. De nv = natuurlijke ventilatie, de 0,3 slaat op de hoeveelheid liter per soconde. Bij 60m² dus 60x0,3=18 liter/s verse lucht.

Een koekoek is een uitsparing in de grond voor de keldergevel, je ziet ze vaak in een souterrain zodat er wel wat daglicht naar binnen kan komen.

Je kan er zoveel mee. Ik zou in ieder geval zorgen voor genoeg bedrading voor eventueel een thuisbioscoop en een mooi formaat pooltafel kan ook geen kwaad. ;) De rest inrichten met stellingen voor opslag. Voordeel van kelders is de vrij constante temperatuur.
Dank voor de toelichting op de technische termen. Mooi ook de inspiratie voor een mancave of thuisbioscoop :*) Voldoende bedrading heb ik iig genoteerd.

De kelder is nu getekend als een volledig open ruimte. Stel dat ik daar over een paar jaar tussenmuurtjes ga plaatsen om bijvoorbeeld die thuisbioscoop netjes te scheiden van de (bier)opslag. Zijn er dan zaken waar ik nu al rekening mee moet houden? Ik denk dan met name aan luchtkwaliteit/ventilatie. Heeft het bijvoorbeeld zin om nu al extra inblaas aansluitingen te voorzien?
Yep, dit is ongetwijfeld ook een punt dat extra aandacht verdient. Zijn er zaken waar ik nu al goed op moet letten? De kelderruimte is in de bouwtekeningen bestempeld als "overige verblijfsruimte", dus ik ga er vanuit dat er bijvoorbeeld voldoende ventilatie is om vochtproblemen te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07 13:38
Zo'n grote kelder lijkt me gigantisch veel (toffe) mogelijkheden bieden!
Vocht(problemen) hangt denk ik ook af van waar het huis staat. In een polder zul je eer vochtproblemen hebben dan in de zandgronden van brabant. /aardwetenschappermodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 15:35

Standeman

Prutser 1e klasse

yannickie111 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:32:
Zo'n grote kelder lijkt me gigantisch veel (toffe) mogelijkheden bieden!
Vocht(problemen) hangt denk ik ook af van waar het huis staat. In een polder zul je eer vochtproblemen hebben dan in de zandgronden van brabant. /aardwetenschappermodus
Al gok ik wel dat een beetje aannemer tegenwoordig wel een waterdichte kelder kan opleveren, ongeacht locatie.. Tunnelbakken lekken ook niet :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07 13:38
Standeman schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:53:
[...]
Al gok ik wel dat een beetje aannemer tegenwoordig wel een waterdichte kelder kan opleveren, ongeacht locatie.. Tunnelbakken lekker ook niet :p
Dat hoop ik wel ja :P
Al wordt ventilatie dan wel belangrijk (is het eigenlijk altijd wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ruud2001 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:14:
[...]

Dank voor de toelichting op de technische termen. Mooi ook de inspiratie voor een mancave of thuisbioscoop :*) Voldoende bedrading heb ik iig genoteerd.

De kelder is nu getekend als een volledig open ruimte. Stel dat ik daar over een paar jaar tussenmuurtjes ga plaatsen om bijvoorbeeld die thuisbioscoop netjes te scheiden van de (bier)opslag. Zijn er dan zaken waar ik nu al rekening mee moet houden? Ik denk dan met name aan luchtkwaliteit/ventilatie. Heeft het bijvoorbeeld zin om nu al extra inblaas aansluitingen te voorzien?

[...]

Yep, dit is ongetwijfeld ook een punt dat extra aandacht verdient. Zijn er zaken waar ik nu al goed op moet letten? De kelderruimte is in de bouwtekeningen bestempeld als "overige verblijfsruimte", dus ik ga er vanuit dat er bijvoorbeeld voldoende ventilatie is om vochtproblemen te ondervangen.
toon volledige bericht
Let op dat er rondom dan inblaaspunten zijn en bij voorkeur een mechanisch afzuigpunt, misschien wel twee. Dan kan je later de ruimte indelen. Ik zou eens kijken wat een 7 of 8 voet pooltafel inneemt aan ruimte, dat is zomaar 4x6 meter o.i.d. Dan moet de thuisbioscoop, bar en gamehoek met playseat er ook nog in. ;) Of gamen in de thuisbioscoop op groot scherm. Nog leuker. :D

Voor stellingen zou ik een diepte van 60 aanhouden per kant en een pad van ~1,2 meter. Dan kan je alle kanten op met je voorraad. Een plaatje met de afmetingen zou helpen, dan zie je veel beter wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:33

_Z3

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:51:
[...]

Let op dat er rondom dan inblaaspunten zijn en bij voorkeur een mechanisch afzuigpunt, misschien wel twee. Dan kan je later de ruimte indelen. Ik zou eens kijken wat een 7 of 8 voet pooltafel inneemt aan ruimte, dat is zomaar 4x6 meter o.i.d. Dan moet de thuisbioscoop, bar en gamehoek met playseat er ook nog in. ;) Of gamen in de thuisbioscoop op groot scherm. Nog leuker. :D

Voor stellingen zou ik een diepte van 60 aanhouden per kant en een pad van ~1,2 meter. Dan kan je alle kanten op met je voorraad. Een plaatje met de afmetingen zou helpen, dan zie je veel beter wat er mogelijk is.
Leuk als je een 4x6 pool tafel kunt neerzetten, je moet hem daar ook kunnen krijgen :P, ik verwacht toch op zijn een minst een deur en trap en wellicht een bocht in de trap... En zo'n ding is ook niet echt licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gelukkig worden ze ook in delen geleverd. Gewoon bestellen inclusief plaatsing. :P De 4x6 is over de ruimte inclusief keu. Wordt graag vergeten, maar ook die ruimte heb je volledig nodig. De tafel zelf is 2x3,5 ofzo; geen idee van de maten.

Maar inderdaad, trap plus hal (evt. gecombineerd met opslag) is ook wel handig.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 10-11-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:51:
[...]

Hierbij een plaatje van de kelder.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CSz1SFJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:46

Case_C

[Team Carrack]

Ruud2001 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:42:
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe woning, en hierbij is het oog gevallen op een twee-onder-een-kap die in 2016 gebouwd gaat worden (geen seriematige bouw). Deze woning is volledig onderkelderd (2,3m hoog) en het gaat hierbij om een ruimte van 60 m2. Op de bouwtekening zie ik de volgende technische gegevens m.b.t. de kelder:
  • Een inblaas van 18 dm3/s
  • nv: 0,3 dm3/s/m2, d.m.v. Z-roosters. Geen idee wat deze specificaties mij vertellen.
  • Er staat ook een klein raam getekend met opmerking "koekoek".
Dit gaat gewoon over de (hoeveelheid) ventilatie van de ruimte, en zal door je aannemer berekend zijn. Neem aan dat alles op logische plekken is ingebouwd. (Geen toevoer en afvoer naast elkaar enz. :P )

Voor die Z-roosters moet je aan zoiets denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.jcraenenagenturen.nl/i1898920-26.jpg
Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Waar gebruik je in de praktijk een kelder met dergelijke omvang voor? Het zijn wel erg veel vierkante meters voor enkel opslag. Ik zat zelf te denken aan de mogelijkheid voor een slaapkamer (lekker koel en donker) of iets als een "man cave".
  • Zijn er zaken waar je extra rekening mee moet houden bij een kelder van zo'n omvang? Zijn er bijvoorbeeld zaken die ik best tijdens de bouw laat uitvoeren, zodat ik later meer mogelijkheden heb? Ik heb nu namelijk nog niet zo'n idee wat ik met deze ruimte wil gaan doen.
Belangrijk bij kelders zijn waterkerende naden. Zeker bij in het werk gemetselde-gestorde wanden. Dan moet je denken aan een stalen / plastic strip of zwelband, die rondom je kelder loopt in de wand. Gezien je hele huis onderkelderd is, neem ik aan dat 't geen prefab keldertje gaat zijn :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Haha, dit topic is echt 1 groot GMTA topic! Mancave! Thuisbios! Let op bekabeling! Heerlijk!

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ruud2001 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:18:
[...]

Hierbij een plaatje van de kelder.
[afbeelding]
Apart. Op tekening lijkt het een mechanische toe- en afvoer. Ik zie in ieder geval geen andere punten waar lucht binnenkomt.
Als het kan gelijk ook loze leidingen opnemen voor data, CAI en hoe verwarm je de ruimte? Niet iedereen vindt 18 graden prettig om films bij te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Heb je geen mogelijkheid voor meer daglicht? De gebruiksmogelijkheden en waarde schiet dan potentieel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:46

Case_C

[Team Carrack]

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:23:
[...]

Apart. Op tekening lijkt het een mechanische toe- en afvoer. Ik zie in ieder geval geen andere punten waar lucht binnenkomt.
Als het kan gelijk ook loze leidingen opnemen voor data, CAI en hoe verwarm je de ruimte? Niet iedereen vindt 18 graden prettig om films bij te kijken.
Volgens mij is 't mechanische toevoer, met natuurlijke afvoer.

Vloerverwarming erin natuurlijk :P .

Verder is het handig om zoveel mogelijk (loze) leidingen mee te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 20:55
Standeman schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:53:
[...]

Al gok ik wel dat een beetje aannemer tegenwoordig wel een waterdichte kelder kan opleveren, ongeacht locatie.. Tunnelbakken lekken ook niet :p
Lekkende kelders komen heel vaak voor, ook zijn er weinig tunnelbakken echt dicht.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De symbolen lijken een ventiel aan te geven (ook niet helemaal het correcte symbool, maar soit). Of ze geven alleen de ventilatiebalans aan zonder enig vorm van duiding hoe dat gaat gebeuren.

Enne, wil je er een verblijfsruimte van maken, dan moet je de ventilatie minimaal verdubbelen.
quote: Bouwbesluit 2012 artikel 3.29
1. Een verblijfsgebied heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,9 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.
2. Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.
Dit is buiten de eis van hoogte en daglicht waar je nooit aan kan voldoen.
Rukapul schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:26:
Heb je geen mogelijkheid voor meer daglicht? De gebruiksmogelijkheden en waarde schiet dan potentieel omhoog.
Een koekoek is meer een soort bladerbak. :P Het heet niet voor niets een mancave natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:26:
De woning moet nog gebouwd worden, dus wellicht dat er nog wel iets gedaan kan worden om extra daglicht te krijgen. Ik zit nu nog echt in de oriëntatie fase en ben samen met m'n vriendin aan het kijken of we echt serieus een bod willen uitbrengen op deze woning.
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:23:
[...]

Ik zie linksonder een blauwe cirkel met een pijl die naar de cirkel toewijst, in tegenstelling tot de groene cirkel voor de inblaas van waaruit een pijl naar buiten wijst. Wellicht dat de blauwe cirkel een afvoer is, en de groene dus invoer? Dit dan aangevuld met die Z-profielen.

Verwarming is inderdaad een goed punt... vloerverwarming lijkt me op zich goed geschikt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het nog gebouwd moet worden zou ik gelijk een lichtplan maken. Wellicht kan e.e.a. in het plafond gestort worden aan spotjes. Met 2,3 meter hoogte wil je zo min mogelijk ruimte kwijt zijn op het plafond. En let op de afwerking van de ruimte. Vaak is alles kaal beton bij oplevering. Dan meer lucht toevoeren en mechanische afzuiging.

Die cirkels zag ik, maar een mechanische ventilatie heeft een cirkel met een 'plusje' (denk aan de O in Diablo) om het ventiel aan te geven. In de badkamer/keuken zijn die wel getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:36:
[...]
Dit is buiten de eis van hoogte en daglicht waar je nooit aan kan voldoen.
[...]
Hoogte van 2,3 meter is voldoende, daglicht is inherent aan kelder.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
2,6 is de eis anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Mocht je direct voorzieningen voor verlichting laten instorten, doe het dan met dit soort bakken:
http://www.spelsberg.nl/p...0eca18a21997c54cfe1ff7636

Afwijkingen tijdens storten komen best wel voor, en ookal krijg je achteraf een vergoeding omdat je spots niet netjes in lijn zitten, ziet er dan niet meer uit. Deze bakken storten ze in de vloer, en in de fermacell plaat boor je nadat je de boel hebt uitgemeten exact de maat van de spots zodat het strak is. Ook kan je gewooon zelf bakjes van fermacell in elkaar (laten) schroeven. In zo'n bak heb je dan ook meteen ruimte voor trafo's of led drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:48
Doe je bij dit huis aan duurzaamheid? onder de keldervloer en de wanden met 15cm extra EPS oid aan isolatie geeft comfort.
ik heb in mijn kelder veel plezier van een ventilatie kanaal naar boven het dak. Niet de inblaas is de sturing maar de uitblaas. Je wil geen kelderlucht het huis in.
ik zie bij z-rooster
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MBa4IhTjH8tS8AFvB4fKyc5m/full.jpg
dit voor me.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Duurzaamheid is wel een onderwerp waar mijn vriendin en ik veel waarde aan hechten. Ik heb tot nu toe alleen de plattegronden en 3D render gezien. De technische details heb ik nog niet gezien, maar ik hoop dat er standaard al voorzien is in goede isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:48
Je hoopt veel..
maar uit de bouwtekening schat ik dat er 8 cm isolatie op 20 cm muur zit, aan de buitenkant .
uitleg.
Ik weet ook niet echt wat goed is , maar ga er van uit dat dit minimaal is voor de vereiste isolatienormen.
je kijkt vast ook bij zuinige woningen
bij DED

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook al het zuinige woningen topic doorgelezen en ik lees ook al een tijd mee in ervaringen met het bouwen van een huis. Ik begrijp je opmerking dat ik misschien wel te veel hoop. Inmiddels zie ik ook wel in dat de kelder zoals die nu bedacht is bij deze woning, aardig wat meerwerk gaat vragen om te voldoen aan mijn wensen. Krijg sterk het idee dat de architect deze ruimte vooralsnog vooral bedoeld heeft als enorme opslagruimte, en niet als toekomstige mancave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
kijk wat de mogelijkheden zijn voor een extra koekoek voor wat meer licht en het is al eerder genoemd, verwarming.

Zorg ook voor voldoende stopcontacten zodat een en ander aan kan sluiten en voor de zekerheid misschien ook een waterleiding zodat je een bar kan maken. Ok, de afvoer zal via een opvoerpomp moeten maar ook dat kan natuurlijk.

Al dat soort zaken kunnen meegestort worden in het beton als je het maar vroeg genoeg aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26

macnerd

No Apples please :-)

Voor verwarming zou je ook kunnen denken aan infrarood panelen. Dit schijnt comfortabel te zijn, maar het is wel heel lokale verwarming (je verwarmt dus niet heel de ruimte).

Een paar andere ideetjes voor de man-cave of family-cave: airhockey tafel, fitness ruimte, muziek ruimte (als je muziek maakt). En je kunt er feestjes geven :)
Wel zou ik ook wat schuifwanden aanbrengen voor bergruimte zodat je je ruimte echt multifunctioneel kunt maken.

[ Voor 19% gewijzigd door macnerd op 11-11-2015 02:02 ]

MacNerd

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Afbeeldingslocatie: http://ak-hdl.buzzfed.com/static/2014-01/enhanced/webdr02/22/13/anigif_enhanced-buzz-11171-1390414625-5.gif

Wow wat vet zo'n bios, als ik een kelder had zou ik er ook een thuis bios van maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 12-11-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 12:13

Mystikal

It never hurts to help!

Terrz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:56:
[...]

[afbeelding]

Wow wat vet zo'n bios, als ik een kelder had zou ik er ook een thuis bios van maken.
Bedankt voor het compliment. Al maak ik er veel te weinig gebruik van. 1 keer in de week red ik niet eens een soms 1 keer in de maand niet eens.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Uit alles wat ik hier gelezen heb kan ik niet aflezen waar de vloerisolatie gepland is. Dus onder of boven de kelder?

Licht en ventilatie is inderdaad een goed aandachtspunt. Als je toch ventilatiekanalen in je huis krijgt zou de kelder mee kunnen liften. Voor verlichting zijn tegenwoordig - kan even niet op de naam komen - ik noem ze maar dakraampjes met geprojecteerd licht. Meerdere koekoeks rond huis is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
Hoeveel gaat het ongeveer kosten om een kelder onder je huis aan te leggen als deze al uit 2003 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45
Dat ligt er nogal aan hoe je huis gefundeerd is, hoe groot je huis is, op wat voor een ondergrond je huis gebouwd is, etc. Maar reken er maar op dat het - als het al mogelijk is - flnk duurder is dan aanbouwen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
T-MOB schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:16:
Dat ligt er nogal aan hoe je huis gefundeerd is, hoe groot je huis is, op wat voor een ondergrond je huis gebouwd is, etc. Maar reken er maar op dat het - als het al mogelijk is - flnk duurder is dan aanbouwen.
Ja, als ik zo even rondkeek dan ging het over al bijna een ton... Dat leek mij alleen erg extreem, terwijl het een stuk goedkoper is om het te laten aanleggen voor het huis er staat uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Die thuisbioskelder is erg gaaf! Beetje porno, dat wel. Mis alleen een koelkast.

Wat vocht betreft, mijn ouders hebben destijds een kelder aan laten leggen die op dezelfde manier gemaakt is als een gierkelder. Dat heeft zich ook bewezen want met die overstromingen begin jaren 90 stonden in de hele buurt de kelders of blank of heel veel vocht maar daar helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45
tweakerdennis schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:12:
[...]
Ja, als ik zo even rondkeek dan ging het over al bijna een ton... Dat leek mij alleen erg extreem, terwijl het een stuk goedkoper is om het te laten aanleggen voor het huis er staat uiteraard
Het is ook nogal lastig om een gat te graven onder een huis dat er al staat. Los van het gegeven dat je niet zomaar een graafmachine in je kruipruimte zet (als je die al hebt) heb je het risico dat je huis kan gaan verzakken. Met opbouwen is het vervolgens weer extra ingewikkeld omdat je praktisch alles op locatie moet bouwen. Grote betonelementen krijg je immers lastig door je huis heen, etc. Als er nog geen huis staat is het allemaal een stuk makkelijker inderdaad.

Zelf heb ik plannen om flink te verbouwen. Daarbij ook geinformeerd of het mogelijk zou zijn om de uitbouw te onderkelderen. De aannemer die ik daar naar vroeg zag al allemaal problemen om dicht naast het huis te gaan graven. Hij schatte voor de vuist weg de kosten van een kelder(tje) van 25m2 op een 20 a 30 duizend euro.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1