DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:26:
Ik wilde er nog geen separaat topic voor openen. Weet ook niet of ik in dit topic goed zit eigenlijk. Wie heeft hier ervaringen met het realiseren van rvs / roesvrijstalen leidingen voor drinkwater en verwarming?
Waar moet je op letten, heb je uniek gereedschap nodig, wat zijn de gebruikerservaringen enzovoort.
Wat ik tot nu toe via Google tegenkom is er dat speciaal knijpgereedschap nodig om RVS leidingen met elkaar te verbinden. Maar ervaringen van jullie kant dus zoals aangegeven graag.
Waarom ben ik aan het kijken naar RVS:
1. Reageert op geen enkele wijze op het water. Bij plastic en koperleidingen geven "af".
Mwah, hangt van je legering af, verder is RVS niet voor niets roest vast staal (en niet 'vrij' dus, RVS corrodeert gerust in de juiste omstandigheden, leg jij maar eens een 304 gelegeerd rvs plaatje vlak naast 't spoor).
2. Zou theoretisch nooit "kapot" moeten gaan bij gebruik in een woning
Hoezo gaat koper wel kapot dan? Bij elk systeem blijven de koppelingen het zwakste punt (paar oude varianten kunststof uitgezonderd), om verschillende delen aan elkaar te verbinden (op wat voor manier dan ook) kun je het beter doen met koper dan met RVS, RVS is in de regel namelijk een lastig materiaal om enige bewerking dan ook mee te doen.
Een verbinding in RVS is veel lastiger (en dus fout/lek gevoelliger) dan een simpele gesoldeerde koperleiding (en dan nog, doe jezelf een lol en doe dat solderen enkel op plekken waar je er anders nooit meer bij kunt). Snij/knel koppelingen etc. gaan op koper makkelijker dan op RVS. En als jij met je boormachine in je muur op een leiding staat te rammen kom je ook door RVS wel heen hor.
3. Het wordt in fabrieken zoals in de vleeswaren industrie toegepast. Zou het dan toch niet hygiënischer / veiliger zijn?
Hangt van de toepassing af, jij hebt alleen leidingwater door je systeem lopen, dat is nogal wat anders dan bijvoorbeeld zuivelproducten of zeer reactieve schoonmaakmiddelen. Ik heb hier enige ervaring mee en kan wel zeggen dat voor simpel leidingwater het reageren met koper nogal irrelevant is.
Ergens heb je gelijk dat RVS op dat vlak dan 'beter' is, het punt is alleen dat je het nooit gebruikt. Dit is een beetje alsof je een auto koopt die 'beter is' omdat hij wel tot 11km hoogte kan rondrijden. Echter het simpele fijt dat er geen berg is die zo hoog is en je er dus nooit voordeel van zal hebben maakt die eigenschap totaal irrelevant.
DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:50:
[...]
Je moet mijn topic ook niet verplaatsen dan is mijn PIR vraag ook niet off-topic
Ik snap wat jullie bedoelen te zeggen dat als je RVS doet, doe het dan volledig. Kan ik me ook zeker wel in vinden. Alleen nu worden er in woningen zowel oud als nieuw ook verschillende materialen gebruikt. De aanvoer van een kraan is daar een mooi voorbeeld van.
Ik zou alleen willen zeggen: RVS doe het niet, nutteloos, geen enkele toegevoegde waarde in dit geval. Sowieso snap ik de fascinatie van mensen met RVS niet. Buiten een paar aardige eigenschappen is het op veel vlakken een vervelend materiaal. Galvanische corrosie of vervuiling kunnen grote problemen veroorzaken, bewerken is moeilijk, prijs is hoog en de sterkte is over het algemeen een stuk minder dan 'huis tuin en keuken' staalsoorten.
Mijn idee: RVS = toekomst gericht en gezonder (doordat het niet op water reageert). Installeren vergt meer uitdaging en is minder flexibel ten opzicht van koper of plastic doordat het materiaal steviger is. Plasticleidingen voor drinkwater ben ik ook verhalen tegen gekomen dat dit niet gezond is. Het zou juist kankerverwekkend kunnen zijn.
Koper reageert ook niet met water, het reageert een beetje met mineralen en andere verontreiniging. RVS doet dat ook maar op een andere manier. Verder is 'steviger' als materiaal een heel rekbaar (

) begrip, op het ene punt win je wat op het andere punt verlies je wat is iets dat heel vaak op gaat.
Verder noem mij een stof en ik geef je de dodelijke hoeveelheid/hoe kanker verwekkend het is. Wist je dat je ook van water dood kan gaan?
Als je 8 liter water drinkt dan gaan je cellen dankzij osmose ook kapot. Al drink je 'puur' (demi)water gaat t nog een stuk sneller. Verder heb ik op internet ook gelezen dat de maanlanding niet echt was maar opgenomen bij Joop van den Ende in de studio.
Het moraal van het verhaal. In onze woning moeten nieuwe leidingen worden getrokken. Dit wil ik zo goed mogelijk in één keer aanpakken. Advies op die materie is ook welkom, maar om het inderdaad on-topic te houden lijkt het waardevol als hier mensen ook hun daadwerkelijke ervaring met RVS als waterleiding delen. Mits deze personen er uiteraard zijn.
Die zijn er niet, dat weet ik bijna wel zeker
Trek ze van kwaliteitsmateriaal en laat het iemand doen die het kan en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
[
Voor 40% gewijzigd door
GoldenSample op 06-11-2015 23:08
]