RVS voor leidingwerk gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 7.825 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Topicstarter
Ik wilde er nog geen separaat topic voor openen. Weet ook niet of ik in dit topic goed zit eigenlijk. Wie heeft hier ervaringen met het realiseren van rvs / roesvrijstalen leidingen voor drinkwater en verwarming?
Waar moet je op letten, heb je uniek gereedschap nodig, wat zijn de gebruikerservaringen enzovoort.

Wat ik tot nu toe via Google tegenkom is er dat speciaal knijpgereedschap nodig om RVS leidingen met elkaar te verbinden. Maar ervaringen van jullie kant dus zoals aangegeven graag.

Waarom ben ik aan het kijken naar RVS:
1. Reageert op geen enkele wijze op het water. Bij plastic en koperleidingen geven "af".
2. Zou theoretisch nooit "kapot" moeten gaan bij gebruik in een woning
3. Het wordt in fabrieken zoals in de vleeswaren industrie toegepast. Zou het dan toch niet hygiënischer / veiliger zijn?

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 17:27
Ik heb dit verplaatst uit Ervaringen met het bouwen van een huis

Om even op je vraag in te gaan: RVS is een heel stuk duurder dan plastic of koper. Koper wordt net als veel andere metalen vaak van de bouw gejat, dus vandaar de plastic leidingen. Ook zijn die een stuk lichter (arbo) op een rol wat tijd scheelt in het aanbrengen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:26:
1. Reageert op geen enkele wijze op het water. Bij plastic en koperleidingen geven "af".
3. Het wordt in fabrieken zoals in de vleeswaren industrie toegepast. Zou het dan toch niet hygiënischer / veiliger zijn?
Kijk eens naar een industriële computer en dan naar je desktop. Het verschil zit hem vooral in robuustheid. Een RVS leiding kan veel meer hebben dan een plastic leiding, ook is bij de voedingsindustrie hygiëne een groot punt, maar dat betekent niet dat het per definitie 'beter' moet zijn, maar vooral 'beter te reinigen' moet zijn.
In een dergelijke fabriek spoelen ze veel leidingen eens in de zoveel tijd met reinigingsmiddel, plastic leidingen kunnen wat minder tegen agressieve middelen dan RVS.

Daarnaast zal het waarschijnlijk ook te maken hebben met de 'ketels' die ze in gebruik hebben. Als je veel materialen mixt dan krijg je vaker ellende dan alles van 1 materiaal te maken. Als al je ketels al RVS zijn, dan wil je daar geen (onedele) koperen leidingen bij hebben liggen. Nog los daarvan heb je ook weer verschillende RVS soorten,dus het is een beetje complexer dan 'doe mij die maar' in de RVS winkel..

Kunststof leidingen in een normaal huis zijn gewoon de meest ideale oplossing. Uiteraard zijn er alternatieven, maar ik ben bang dat je weinig winst gaat zien zonder echt een EXTREEM duidelijke case, bijvoorbeeld als je je eigen kaasmakerij in de garage begint.

Ps. Hou er ook rekening mee dat de gemiddelde kraan niet gemaakt is voor RVS leidingwerk, stel dat daar een stukje koper in is gebruikt, dan kan het zijn dat dat stukje evenveel koper gaat afgeven alsof je hele leidingwerk van koper was geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 05-11-2015 12:24 . Reden: koper ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:13:
[...]

Kijk eens naar een industriële computer en dan naar je desktop. Het verschil zit hem vooral in robuustheid. Een RVS leiding kan veel meer hebben dan een plastic leiding, ook is bij de voedingsindustrie hygiëne een groot punt, maar dat betekent niet dat het per definitie 'beter' moet zijn, maar vooral 'beter te reinigen' moet zijn.
In een dergelijke fabriek spoelen ze veel leidingen eens in de zoveel tijd met reinigingsmiddel, plastic leidingen kunnen wat minder tegen agressieve middelen dan RVS.

Daarnaast zal het waarschijnlijk ook te maken hebben met de 'ketels' die ze in gebruik hebben. Als je veel materialen mixt dan krijg je vaker ellende dan alles van 1 materiaal te maken. Als al je ketels al RVS zijn, dan wil je daar geen (onedele) koperen leidingen bij hebben liggen. Nog los daarvan heb je ook weer verschillende RVS soorten,dus het is een beetje complexer dan 'doe mij die maar' in de RVS winkel..

Kunststof leidingen in een normaal huis zijn gewoon de meest ideale oplossing. Uiteraard zijn er alternatieven, maar ik ben bang dat je weinig winst gaat zien zonder echt een EXTREEM duidelijke case, bijvoorbeeld als je je eigen kaasmakerij in de garage begint.

Ps. Hou er ook rekening mee dat de gemiddelde kraan niet gemaakt is voor RVS leidingwerk, stel dat daar een stukje koper in is gebruikt, dan kan het zijn dat dat stukje evenveel koper gaat afgeven alsof je hele leidingwerk van koper was geweest.
Ben het met je eens dat RVS niet beter is omdat het in de fabrieken wordt gebruikt. Maar ik snap je punt en je argumenten. De winst van RVS zou zijn de duurzaamheid en de kwaliteit van het water. Dit is echter meer een gevoelskwestie want ik vind nog geen duidelijke informatie hierover (je link nog niet gelezen, maar dat ga ik doen). Dat het ene metaal niet het andere lijkt mij logisch. Op dit moment kijk ik naar RVS geschikt voor drinkwater. Bedankt voor je informatie. Meer reactie van anderen is welkom.

Tussendoor ook een andere vraag. Betreffende PIR platen. Zonder enig onderzoek te kunnen vinden lees ik her en dat deze platen met de jaren dalen in hun isolatiewaarden. De oorzaak het lekker van het gas welke in het materiaal zit. Is dit een broodje aap verhaal of zit er een kern van waarheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat PIR verhaal is totaal offtopic. Ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.

Maar buiten gevoelsredenen, is het je al die meerkosten waard? Even voor de vuist weg ben je zo 4-5x meer kwijt dan normaal door ook alle kranen en appendages in RVS te moeten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:03:
Dat PIR verhaal is totaal offtopic. Ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.

Maar buiten gevoelsredenen, is het je al die meerkosten waard? Even voor de vuist weg ben je zo 4-5x meer kwijt dan normaal door ook alle kranen en appendages in RVS te moeten uitvoeren.
Je moet mijn topic ook niet verplaatsen dan is mijn PIR vraag ook niet off-topic O+

Ik snap wat jullie bedoelen te zeggen dat als je RVS doet, doe het dan volledig. Kan ik me ook zeker wel in vinden. Alleen nu worden er in woningen zowel oud als nieuw ook verschillende materialen gebruikt. De aanvoer van een kraan is daar een mooi voorbeeld van.

Mijn idee: RVS = toekomst gericht en gezonder (doordat het niet op water reageert). Installeren vergt meer uitdaging en is minder flexibel ten opzicht van koper of plastic doordat het materiaal steviger is. Plasticleidingen voor drinkwater ben ik ook verhalen tegen gekomen dat dit niet gezond is. Het zou juist kankerverwekkend kunnen zijn.

Het moraal van het verhaal. In onze woning moeten nieuwe leidingen worden getrokken. Dit wil ik zo goed mogelijk in één keer aanpakken. Advies op die materie is ook welkom, maar om het inderdaad on-topic te houden lijkt het waardevol als hier mensen ook hun daadwerkelijke ervaring met RVS als waterleiding delen. Mits deze personen er uiteraard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Twee metalen reageren op elkaar, dat doen kunststof en koper of kunststof en RVS niet.

Ik verwacht dat bijna niemand het heeft toegepast, wellicht iemand die vanuit een fabriek ervaring heeft ermee, maar dan heb je het ook wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:50:
[...]
Mijn idee: RVS = toekomst gericht en gezonder (doordat het niet op water reageert). Installeren vergt meer uitdaging en is minder flexibel ten opzicht van koper of plastic doordat het materiaal steviger is. Plasticleidingen voor drinkwater ben ik ook verhalen tegen gekomen dat dit niet gezond is. Het zou juist kankerverwekkend kunnen zijn.
Maar ik vraag me af of RVS zo toekomstgericht is. Ik denk dat kunststof nu gewoon 'the way to go' gaat zijn, eventuele 'nadelige' effecten van de huidige leidingen/materialen zullen in de komende jaren worden verbeterd. Daarnaast gaat het sowieso al om concentraties die absurd laag zijn en gebruikt de watermaatschappij zelf ook veel kunststof.

Er zijn mensen die hun water filteren en daarbij wordt juist gewaarschuwd dat de filters een groot gevaar vormen qua hygiëne. Vooral in NL is de water kwaliteit dusdanig dat ik me weinig zorgen zou maken. Ik woon zelf in de UK en heb wel een filter (die ik dus ook regelmatig ververs), maar dat is omdat het water hier ook echt van mindere kwaliteit is, dan is het wel lekker als je geen bijsmaak aan je thee hebt :)
Overigens is Bacon (en eigenlijk al het vlees) al kankerverwerkend, een groentetuintje is een betere investering dan een RVS waterleiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]
Ik denk dat je over elk materiaal wel verhalen kunt vinden dat het ongezond zou zijn. Verder kun je je afvragen wat het beetje RVS in jouw huis aan het eventuele gezondheidsrisico gaat beperken. Of denk je dat het waterleidingbedrijf op jouw verzoek RVS tot aan je voordeur gaat leggen?

Als je er beter van slaapt moet je vooral RVS gebruiken. Als je gewoon een goede oplossing voor je leidingwerk wil kun je beter voor iets gangbaars gaan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

GaMeOvEr

Is een hork.

^ Dat idd.

Leuk dat jij in je huis alles met RVS gaat aanleggen en daarmee enorme meerkosten voor jezelf introduceert, maar uiteindelijk is je huis ook maar gewoon een "eindpunt" aan de rest van de waterleiding.

Dat is net zoiets als denken dat je stroom storingsvrijer wordt voor je dure hifi installatie, door een speciale audiogroep voor je componenten aan te leggen en dure (passieve) netsnoeren te gebruiken met mooie ommanteling en shit, terwijl je gewoon de troep van het net in je huis krijgt, dat heeft dus 0 zin. (Behalve een placebo effect)

Anders wordt het als je op het eindpunt de boel gaat opwaarderen, lees: Je installeert eerst een waterfilter en dan gaat het door je luxe leidingen heen. Analogie met de audio: Voordat de stroom naar je high-end installatie gaat, wordt het eerst door een actieve netfilter heen getrokken.

Van beide is maar de vraag wat de winst gaat zijn, maar heej, als jij je er beter bij voelt. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Wat ik in dit topic benoemd zijn voor mij de redenen om rvs te kiezen. Niet dat ik het nu gelijk ga doen (waarvoor zou ik dan anders advies vragen). Wanneer wij argumenten aan gaat houden zoals jullie (enkele) benoemen kun je in de praktijk veelal niets meer doen. Je hoeft dan als je alleen televisie zenders kijkt geen full-hd te kopen want het signaal welke televisie zenders naar je woonkamer brengen is geen full-hd.

Nu snap ik jullie punten wel en ze in mijn optiek wel valide. Alleen gaan jullie er wel vanuit dat de aanvoer of andere externe factoren slechter zijn dan wat je nu hebt. Wie weet zeggen we over x jaar wel, dat koper / pvc / rvs wat we allemaal in huis hebben is slecht. Oftewel de situatie die we nu creëren kunnen we beter maken. Dan is het argument: ja maar je aanvoer is slecht zoiets van ja of je hebt het nu maar 50 procent van wat je kunt behalen, maar door een ander materiaal te gebruiken kun 90 procent behalen. Dit is toch geweldig.

Ben ik duidelijk in wat ik over wil brengen? Wanneer is het dan goed genoeg als we het zo gaan argumenteren (en wederom ik ben het zeker niet met jullie oneens). Waar het voor mij in dit topic om gaat. Wie heeft hier RVS leidingen in huis? Hoe wordt dit ervaren van installatie en isolatie. Onderhoud en dergelijke.

[ Voor 13% gewijzigd door DerKleinePunkt op 05-11-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk vrijwel niemand behalve wat excentriekelingen in één of andere villa. We zijn van lood >>> koper >>> kunststof gegaan in woongebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:03:
Ik denk vrijwel niemand behalve wat excentriekelingen in één of andere villa. We zijn van lood >>> koper >>> kunststof gegaan in woongebouwen.
Haha. Ik ben excentriek. Alleen de villa mis ik nog :+
Ik ga ook eens bij onze oostenburen informeren. Meende dat ze daar er mee aan de slag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zal eens moeten kijken bij installateurs uit de voedingsmiddelen of chemische industrie. Wellicht hebben zij ook woonhuizen gedaan en kunnen ze daar wat over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 21:59
In de utiliteitsbouw wordt alleen RVS gebruikt als het moet, bijvoorbeeld voor bepaalde gassen of bij mistblussystemen waarbij de koppen verstopt kunnen raken door gecorrodeerd materiaal. Redenen om het anders per definitie niet te gebruiken is omdat het duur is alsmede duur is om te verwerken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
je hebt voor rvs ook gewoon koppelingen e.d. welke je met een simpele baco kan monteren.
echter moet je wel drinkwater (levensmiddelen) geschikt rvs nemen.
verder raad ik het je ook af (net als de rest in dit topic), maar als je geld teveel hebt moet je het zeker doen.

verder verliest PIR zijn isolatiewaarde niet zolang deze niet wordt doorboort o.i.d.
het zijn kleine celletjes gevuld met gas, zolang deze dicht blijven doet het zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:53:
Twee metalen reageren op elkaar, dat doen kunststof en koper of kunststof en RVS niet.
En dat is de reden dat je geen RVS in je huis wil leggen. RVS is nog steeds minder edel dan koper, het waterleidingsnet is (grotendeels) koper, en dan gaat er galvanische corrosie optreden met jouw waterleiding als anode en dus corroderende kant van de reactie.
Ik verwacht dat bijna niemand het heeft toegepast, wellicht iemand die vanuit een fabriek ervaring heeft ermee, maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik heb er ervaring mee in een productieomgeving: het wordt bij ons enerzijds gebruikt omdat koper niet tegen alle gebruikte stoffen kan (zoals waterstofperoxide), en anderzijds omdat veel machines in het geheel van RVS gemaakt worden en er geen voordeel zou zijn voor de fabrikant om delen daarvan te maken van koper, een mechanisch veel minder sterk materiaal.

Overigens kan rvs nog steeds roesten, verschillende producten die wij maken doen RVS binnen 10 minuten zichtbaar roesten als je het niet direct schoonmaakt. Het is niks edeler dan normaal staal. Het enige RVS dat ik daadwerkelijk roestvast zou noemen is Spyderco's H1 staal, maar dat is naast onpraktisch en moeilijk verkrijgbaar ook onbetaalbaar in hoeveelheden zoals een waterleidingssysteem voor een heel huis. Dat spul wordt gehard met stikstof in plaats van koolstof en is dus technisch gezien niet eens staal :P

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 05-11-2015 22:13 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
Ik woon bij de oosterburen, heb mn complete huis gerenoveerd, en echt nergens ben ik voor thuisgebruik RVS tegengekomen. Tegenwoordig is het allemaal kunststof of koper wat de klok slaat. Wij hebben vrijwel alles koper, omdat je kunststof zelf haast niet kunt verwerken.

Wil je wat voor je gezondheid doen, koop dan geen goedkope Chinese kranen, maar koop fatsoenlijke Europese merkkranen. Chinezen mikken alle schroot die ze kunnen vinden, inclusief zware metalen bij elkaar om een kraan te gieten. In water wat in een kraan uit China willen nogal eens wat zware metalen vrijkomen. Da's veel slechter voor je gezondheid dan wat koperionen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
McGryphon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:58:
Overigens kan rvs nog steeds roesten, verschillende producten die wij maken doen RVS binnen 10 minuten zichtbaar roesten als je het niet direct schoonmaakt. Het is niks edeler dan normaal staal.
Dat het niks edeler is als "normaal staal" is natuurlijk flauwekul.
Er zijn honderden verschillende soorten "rvs", elk met hun eigen specificaties de een nog duurder dan de andere.

Ik werk zelf in de petrochemie en de rvs instrumentatieleidingen zitten daar ook met knelkoppelingen aan elkaar, maar dat spul is niet goedkoop...
En zo,n knelkoppeling zou ik in niet in een betonvloer storten.

Flauwekul om dat voor een huis te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 06-11-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:26:
Ik wilde er nog geen separaat topic voor openen. Weet ook niet of ik in dit topic goed zit eigenlijk. Wie heeft hier ervaringen met het realiseren van rvs / roesvrijstalen leidingen voor drinkwater en verwarming?
Waar moet je op letten, heb je uniek gereedschap nodig, wat zijn de gebruikerservaringen enzovoort.

Wat ik tot nu toe via Google tegenkom is er dat speciaal knijpgereedschap nodig om RVS leidingen met elkaar te verbinden. Maar ervaringen van jullie kant dus zoals aangegeven graag.

Mwah, hangt van je legering af, verder is RVS niet voor niets roest vast staal (en niet 'vrij' dus, RVS corrodeert gerust in de juiste omstandigheden, leg jij maar eens een 304 gelegeerd rvs plaatje vlak naast 't spoor).
Hoezo gaat koper wel kapot dan? Bij elk systeem blijven de koppelingen het zwakste punt (paar oude varianten kunststof uitgezonderd), om verschillende delen aan elkaar te verbinden (op wat voor manier dan ook) kun je het beter doen met koper dan met RVS, RVS is in de regel namelijk een lastig materiaal om enige bewerking dan ook mee te doen.

Een verbinding in RVS is veel lastiger (en dus fout/lek gevoelliger) dan een simpele gesoldeerde koperleiding (en dan nog, doe jezelf een lol en doe dat solderen enkel op plekken waar je er anders nooit meer bij kunt). Snij/knel koppelingen etc. gaan op koper makkelijker dan op RVS. En als jij met je boormachine in je muur op een leiding staat te rammen kom je ook door RVS wel heen hor.
Hangt van de toepassing af, jij hebt alleen leidingwater door je systeem lopen, dat is nogal wat anders dan bijvoorbeeld zuivelproducten of zeer reactieve schoonmaakmiddelen. Ik heb hier enige ervaring mee en kan wel zeggen dat voor simpel leidingwater het reageren met koper nogal irrelevant is.

Ergens heb je gelijk dat RVS op dat vlak dan 'beter' is, het punt is alleen dat je het nooit gebruikt. Dit is een beetje alsof je een auto koopt die 'beter is' omdat hij wel tot 11km hoogte kan rondrijden. Echter het simpele fijt dat er geen berg is die zo hoog is en je er dus nooit voordeel van zal hebben maakt die eigenschap totaal irrelevant.
[...]

Je moet mijn topic ook niet verplaatsen dan is mijn PIR vraag ook niet off-topic O+

Ik snap wat jullie bedoelen te zeggen dat als je RVS doet, doe het dan volledig. Kan ik me ook zeker wel in vinden. Alleen nu worden er in woningen zowel oud als nieuw ook verschillende materialen gebruikt. De aanvoer van een kraan is daar een mooi voorbeeld van.
Ik zou alleen willen zeggen: RVS doe het niet, nutteloos, geen enkele toegevoegde waarde in dit geval. Sowieso snap ik de fascinatie van mensen met RVS niet. Buiten een paar aardige eigenschappen is het op veel vlakken een vervelend materiaal. Galvanische corrosie of vervuiling kunnen grote problemen veroorzaken, bewerken is moeilijk, prijs is hoog en de sterkte is over het algemeen een stuk minder dan 'huis tuin en keuken' staalsoorten.
Koper reageert ook niet met water, het reageert een beetje met mineralen en andere verontreiniging. RVS doet dat ook maar op een andere manier. Verder is 'steviger' als materiaal een heel rekbaar (:+) begrip, op het ene punt win je wat op het andere punt verlies je wat is iets dat heel vaak op gaat.

Verder noem mij een stof en ik geef je de dodelijke hoeveelheid/hoe kanker verwekkend het is. Wist je dat je ook van water dood kan gaan? Als je 8 liter water drinkt dan gaan je cellen dankzij osmose ook kapot. Al drink je 'puur' (demi)water gaat t nog een stuk sneller. Verder heb ik op internet ook gelezen dat de maanlanding niet echt was maar opgenomen bij Joop van den Ende in de studio.
Het moraal van het verhaal. In onze woning moeten nieuwe leidingen worden getrokken. Dit wil ik zo goed mogelijk in één keer aanpakken. Advies op die materie is ook welkom, maar om het inderdaad on-topic te houden lijkt het waardevol als hier mensen ook hun daadwerkelijke ervaring met RVS als waterleiding delen. Mits deze personen er uiteraard zijn.
Die zijn er niet, dat weet ik bijna wel zeker :P

Trek ze van kwaliteitsmateriaal en laat het iemand doen die het kan en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 06-11-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
GoldenSample schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:54:
Die zijn er niet, dat weet ik bijna wel zeker :P
Mwah, ik heb wel ervaring in de aanleg van RVS drinkwaterleidingen, dat was alleen niet in een huis....

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:29
Voor TS wellicht niet meer interessant, maar misschien voor de mensen die hier net als ik via Google terechtkomen, toch wat interessante links. Ik vind dat TS toch wat te kort gedaan wordt met de bovenstaande reacties..

Rvs en koper bijten elkaar niet, in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt:
https://www.google.nl/url...g2=ZC-ZQg58dEa2GRE9knDQRA

RVS blijkt wel degelijk beter dan koperen leiding, beiden schijnen beter te zijn voor de gezondheid dan de kunststof leidingen:

https://www.google.nl/url...g2=-ggoztfkZ0cyFN4l1wukOQ

En de kosten daarvan zijn alleszins redelijk tegenwoordig met prijzen die slechts iets boven koper liggen voor de bovengenoemde Viega Sanpress inox. Ook de koppelingen zijn te betalen, het verwerken ervan is wel lastiger dan koper.

Ik vind het argument dat de waterleiding ook kunststof gebruikt en je huis slechts het eindpunt is niet opgaan. De hoofdleidingen hebben een enorme doorstroom. In huizen en je eigen waterleiding staat het water langer stil en door de kleine diameter van de leiding komt het water ook veel en veel meer in contact met het leidingoppervlak.

Overigens, als je het echt goed wilt doen schijnen gouden leidingen nog beter te zijn... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Slimbo op 21-09-2016 23:58 ]

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 20:19

TNW

DerKleinePunkt schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:26: rvs / roesvrijstalen leidingen voor drinkwater en verwarming?

RVS is voor verwarmingsleidingen IMO dikke onzin. Roestvorming wordt beïnvloed door de beschikbaarheid van water, zuurstof en opgeloste stoffen. In een goed ontlucht systeem heb je vooral water en (hopelijk) weinig zuurstof en opgeloste stoffen. Door te verwarmen en te ontluchten duw je de zuurstof ook uit het systeem omdat zuurstof slecht oplost in warm water.
Dit alles is in mijn ogen de reden dat stalen CV leidingen niet snel roesten. Het is is natuurlijk anekdotaal, maar ik heb weinig verhalen gehoord over doorroestende installaties. Mijn gevoel zegt me dat dit op lange termijn wel gebeurt maar dat dit bij normale gebruiksperiodes niet opvalt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ter informatie ik weet dat in een data center alle koelleidingen van gewoon staal waren met water als koelmiddel. Kosten lopen zo hoog op met RVS en het geeft geen voordeel. In huis is het goedkoper om een installateur kunstof leidingen te laten leggen dan zelf met RVS te gaan rommelen, als je het al kan krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
TNW schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:25:
[...]

RVS is voor verwarmingsleidingen IMO dikke onzin. Roestvorming wordt beïnvloed door de beschikbaarheid van water, zuurstof en opgeloste stoffen. In een goed ontlucht systeem heb je vooral water en (hopelijk) weinig zuurstof en opgeloste stoffen. Door te verwarmen en te ontluchten duw je de zuurstof ook uit het systeem omdat zuurstof slecht oplost in warm water.
Dit alles is in mijn ogen de reden dat stalen CV leidingen niet snel roesten. Het is is natuurlijk anekdotaal, maar ik heb weinig verhalen gehoord over doorroestende installaties. Mijn gevoel zegt me dat dit op lange termijn wel gebeurt maar dat dit bij normale gebruiksperiodes niet opvalt.
Het is een gesloten systeem dus doorroesten van binnenuit is niet aan de orde. Normale CV-leidingen gaan in de regel al veel langer mee dan de technische- en economische levensduur van een woning dus daar zit geen winst in.

[ Voor 7% gewijzigd door De Rikster op 23-09-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:48
En als je wel reden hebt om bang te zijn voor roestvorming kan je nog altijd je water een behandelen met een beetje natronloog. Kijk maar eens wat er gebeurt bij stadsverwarming. Gewoon koolstofstaal (PH235) en behandeld water erin (gedemineraliseerd; pH 8-9 en bij voorkeur ontgast al gebeurt dat laatste zelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 01:14
Ik had een soortgelijke vraag, maar meer over het gebruik van RVS-koppelingen alleen voor waterleiding. Hier een nieuw topic: RVS-fittingen voor drinkwaterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
TimoDimo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:35:
Ik had een soortgelijke vraag, maar meer over het gebruik van RVS-koppelingen alleen voor waterleiding. Hier een nieuw topic: RVS-fittingen voor drinkwaterleiding.
Je hebt er een goede bedoeling mee, maar hier hoef je geen oude koeien voor uit de sloot te halen. Deze oude koe gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.