RVS-fittingen voor drinkwaterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 23:25
Ik leg momenteel een stuk waterleiding om in huis. Nu was ik van plan daar ook wat koppelingen van RVS voor te gebruiken (verloopjes, t-stukken bochtjes enz.). De draadfittingen van RVS zijn namelijk in sommige gevallen wat goedkoper dan die van messing, althans in de grotere maten (3/4" en 1" of groter).

Verder heb je van die handige flexibele RVS verbindingsbuizen waar ik er ook een paar van wil aanschaffen:

Afbeeldingslocatie: https://www.econo.nl/content/images/thumbs/0003001_verbindingsbuis-gemaakt-van-rvs-spiraalbuis.jpeg

Dat de grote stukken RVS-fittingen wat goedkoper zijn dan messing komt vermoedelijk door de hoge koperprijs. Ik kijk dan naar draadfittingen van het materiaal "316 - 1.4401". Geen idee wat dat betekent verder, maar het schijnt prima te zijn voor waterleiding en wordt ook gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie.

Ik wil wel hoofdzakelijk kunststof gebruiken voor de leidingen, met aansluitsstukken van messing. Die komen dan dus wel direct in contact met de RVS-stukken. Verder heb ik ook nog een aantal koperen leidingen die ik laat zitten.

Als ik dit lees dan lijkt me dat geen probleem (kijk onder hoofdstuk 1 "Water- en afvalwaterbehandeling").

Heeft iemand hier nog bedenkingen bij? Ik sta op het punt van alles te bestellen dus in dat geval hoor ik het graag. :o

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:32

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

TimoDimo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:34:
Ik leg momenteel een stuk waterleiding om in huis. Nu was ik van plan daar ook wat koppelingen van RVS voor te gebruiken (verloopjes, t-stukken bochtjes enz.). De draadfittingen van RVS zijn namelijk in sommige gevallen wat goedkoper dan die van messing, althans in de grotere maten (3/4" en 1" of groter).

Verder heb je van die handige flexibele RVS verbindingsbuizen waar ik er ook een paar van wil aanschaffen:

[Afbeelding]

Dat de grote stukken RVS-fittingen wat goedkoper zijn dan messing komt vermoedelijk door de hoge koperprijs. Ik kijk dan naar draadfittingen van het materiaal "316 - 1.4401". Geen idee wat dat betekent verder, maar het schijnt prima te zijn voor waterleiding en wordt ook gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie.

Ik wil wel hoofdzakelijk kunststof gebruiken voor de leidingen, met aansluitsstukken van messing. Die komen dat dus wel direct in contact met de RVS-stukken. Verder heb ik ook nog een aantal koperen leidingen die ik laat zitten.

Als ik dit lees dan lijkt me dat geen probleem (kijk onder hoofdstuk 1 "Water- en afvalwaterbehandeling").

Heeft iemand hier nog bedenkingen bij? Ik sta op het punt van alles te bestellen dus in dat geval hoor ik het graag. :o
316 is een type RVS. Het is eigenlijk: AISI 316.

1.44041 is hetzelfde materiaal volgens een andere standaard.

Dit type RVS wordt zeer veel gebruikt binnen de voedselindustrie, dus zou voor drinkwater prima moeten zijn!

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Voor messing/koper bestaat er een Kiwa keur, maar voor RVS bestaat dat niet eens*, ondanks dat kan je gerust rvs gebruiken.

Ik werk bij een rvs bedrijf dat ook watertappunten maakt, en daar gebruiken we dan ook veelvuldig rvs buis en bochten ipv koperen leidingen

*niet voor buis en lasbochten iig

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ok, het is geen probleem dus, dat is helder!

Verder denk ik dat RVS in het algemeen ook een klein voordeeltje heeft, namelijk dat het ietsje sterker is dan messing. Mocht je een koppeling bijvoorbeeld vaker los en vast moeten draaien, misschien heb je dan met RVS wat minder kans dat hij kapot gaat? Als het dan nog goedkoper is ook, dan heeft RVS eigenlijk alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

TimoDimo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:51:
Ok, het is geen probleem dus, dat is helder!

Verder denk ik dat RVS in het algemeen ook een klein voordeeltje heeft, namelijk dat het ietsje sterker is dan messing. Mocht je een koppeling bijvoorbeeld vaker los en vast moeten draaien, misschien heb je dan met RVS wat minder kans dat hij kapot gaat? Als het dan nog goedkoper is ook, dan heeft RVS eigenlijk alleen maar voordelen.
Rvs is sterker maar heeft ook een nare eigenschap, het is korrelig en kan gaan "vreten"

Daarom word kopervet veel gebruikt bij rvs schroefdraad zeker als het andere deel ook van rvs is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
mrc4nl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

Rvs is sterker maar heeft ook een nare eigenschap, het is korrelig en kan gaan "vreten"

Daarom word kopervet veel gebruikt bij rvs schroefdraad zeker als het andere deel ook van rvs is.
Ooow. Dat is een minder leuk verhaal. -O-

Ik moet voornamelijk koper (messing) aan RVS verbinden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de hoofdleiding na de watermeter die met t-stukken gesplitst wordt. Daar komen dan messing Euroconus-fittingen op door middel van een verloop naar de corresponderende binnendraad om die in de t-stukken te draaien. Is messing verbinden met RVS misschien minder onderhevig aan "vreten"?

Ik lees bij deze winkel een interessant stukje. Maar daarmee weet ik nog niet hoe erg dit probleem nou is. Als ik me netjes houd aan de voorzorgsmaatrelgelen uit voorgaande link, is er dan nog een grote kans dat het mis gaat?

Kopervet lijkt me niet wenselijk voor drinkwaterleidingen, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 03:30
vraagje waarom geen kunststof ?

buigveer erin en je kan het zo op maat buigen.
afbramen fitting erop perstang huren en aanpersen. klaar.
ook voor omleggen en reparaties is het af en toe een prima oplossing.

( rvs anaconda,s ja voor bij de gasmeter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
miciel schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 01:12:
vraagje waarom geen kunststof ?

buigveer erin en je kan het zo op maat buigen.
afbramen fitting erop perstang huren en aanpersen. klaar.
ook voor omleggen en reparaties is het af en toe een prima oplossing.

( rvs anaconda,s ja voor bij de gasmeter.)
Omdat mijn waterdruk niet al te hoog is en bij kunststof is de doorlaat net wat kleiner. Alleen maar een kleine vernauwing bij zo'n koppeling maakt niet zo heel veel uit, dat weet ik wel, maar het scheelt toch iets.

Verder zijn er plekken zoals bij de zonneboiler waar het heel heet kan worden. Kunststof is dan niet geschikt dus dan zijn messing of RVS-draadkoppelingen de enige optie (of koper met knel of soldeerkoppelingen zou wel nog kunnen). Ook is het handig zoals bij een buffervat, waar al RVS-aansluitingen op zitten om dan meteen verder te gaan met draadkopplingen.

Verder gebruik ik overal kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-07 19:15
TimoDimo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:53:
[...]

Ooow. Dat is een minder leuk verhaal. -O-

Ik moet voornamelijk koper (messing) aan RVS verbinden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de hoofdleiding na de watermeter die met t-stukken gesplitst wordt. Daar komen dan messing Euroconus-fittingen op door middel van een verloop naar de corresponderende binnendraad om die in de t-stukken te draaien. Is messing verbinden met RVS misschien minder onderhevig aan "vreten"?

Ik lees bij deze winkel een interessant stukje. Maar daarmee weet ik nog niet hoe erg dit probleem nou is. Als ik me netjes houd aan de voorzorgsmaatrelgelen uit voorgaande link, is er dan nog een grote kans dat het mis gaat?

Kopervet lijkt me niet wenselijk voor drinkwaterleidingen, of maakt dat niet uit?
Het vreten gebeurt bij RVS-RVS verbindingen.
Het gaat 9 keer goed en 1 keer vreet hij.
Heb het op mijn werk meerdere keren gehad dat ik in het magazijn even wat in elkaar draaide met de hand en dat het met een pijpsleutel niet eens los was te krijgen. Dan kun je het gewoon weggooien en nieuwe halen.

Rvs op messing is geen enkel probleem.

Als je vet gebruikt gebruik dan kiwa drinkwater geschikt vet. Of gewoon loodgieterskit

Let wel op de schroefdraden, je moet bsp/gasdraad hebben. Niet NPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
FRANQ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Het vreten gebeurt bij RVS-RVS verbindingen.
Het gaat 9 keer goed en 1 keer vreet hij.
Heb het op mijn werk meerdere keren gehad dat ik in het magazijn even wat in elkaar draaide met de hand en dat het met een pijpsleutel niet eens los was te krijgen. Dan kun je het gewoon weggooien en nieuwe halen.

Rvs op messing is geen enkel probleem.

Als je vet gebruikt gebruik dan kiwa drinkwater geschikt vet. Of gewoon loodgieterskit

Let wel op de schroefdraden, je moet bsp/gasdraad hebben. Niet NPT.
Met de hand zelfs, dus niet eens dat het heel erg vast zit? Ik vind dat "koudlassen" maar een raar fenomeen. :?

Vet gebruiken is weer meer gedoe denk ik. Ik was van plan alleen dat Loctite draad te gebruiken. De meeste puntstukken zijn conisch, dus dan raken de draden elkaar ook niet op alle plekken.

Ik denk dat ik maar ga proberen om overal messing aan RVS te koppelen. Voor de kunststof Euroconus-koppelingen is dat makkelijk (die zijn altijd van messing) maar bij sommige stukken moet ik ook twee t-stukken aan elkaar maken. Die zijn toch binnendraad, dus dan doe ik er wel een messing nippel tussen. Opgelost!

Bedankt in ieder geval, dit was een goede uitleg van een ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-07 19:15
Het is meer dat de schroefdraad niet glad isaar een soort zaagtanden heeft als je het onder een microscoop bekijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De draadfittingen van RVS zijn namelijk in sommige gevallen wat goedkoper dan die van messing, althans in de grotere maten (3/4" en 1" of groter).
Grotere messing delen kun je beter uit Duitsland halen. Ik zoek vaak even via idealo.de, want Google weigert in Duitsland spullen te zoeken. Ook via ebay.de/amazon.de kom je soms shops tegen waar je ook 'normaal' kunt bestellen (naam verkoper googlen). Even puzzelen wat de juiste Duitse begrippen zijn.

Zeker als de bestelling wat groter is (>€50) heb je de extra verzendkosten zo terug, bij sommige shops maar enkele €'s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
betreffende het druk verlies. je kan 20 mm gebruiken op plekken waar je normaal 16 mm kunsof of 15 mm koper zou gebruiken. dan hou je net wat meer doorstroming over. 26 mm leiding op plekken voor 22 mm etc. geen kunstof persfitingen gebruiken, maar upponor.(of messing henco etc)

vsh multicon geeeft nog iets meer doorlaat. de huls erop, optrompen, en dan aanschuiven..
vsh multicon is enkel geschikt voor henco/akb ledingen. bij upponor leidingen barst de binnenkern bij het
optrompen en heb je een lekkage. uppionor mag je enkel afbramen fiting erop en persen.

betreffende een zonneboiler. nee dat doen we nog steeds met koper. tot aan het boilervat.
ook de uitgaande leiding welke naar het temperatuur ventiel moet van koper zijn.
(als je met rvs wil werken mag dat maar ja de gemiddelde loodgieter heeft alleen maar koper en messing fitegen in zijn bus.)

welke zonneboiler heb je ? leegloop of glycol type ? leegloop hebben we in onderhoud
glycol is de nieuwe markt. werken net even wat beter effectienter etc. vullen met water en glycol.
(expensievaatje etc. mooi systemen. )

na het temperatuutventiel kan je eventueel wel met kunstof gaan werken.
maar ik kan begrijpen dat je liever helemaal geen kunstof je in de warmater leding.
als je temperatuur ventiel het begeeft ben je en verbrandt en is je leding gesmolten.
(gebeurt eigenlijk nooit maar ja je zal net pech hebben)

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 06-08-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
miciel schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:28:
betreffende het druk verlies. je kan 20 mm gebruiken op plekken waar je normaal 16 mm kunsof of 15 mm koper zou gebruiken. dan hou je net wat meer doorstroming over. 26 mm leiding op plekken voor 22 mm etc. geen kunstof persfitingen gebruiken, maar upponor.(of messing henco etc)
Ik heb inderdaad overal al een zo groot mogelijke diameter gepland. Zelfs 32 mm naar de D-WTW en verder naar de hygiënespiraal. Dan 26 mm naar de douche (geen 32 want dan moet je weer langer wachten op warm water).

De messing of RVS koppelingen komen op plaatsen waar je meerdere vertakkingen hebt, zoals vlak na de watermeter en vlak na de hygiënespiraal. Als je dat in kunststof zou doen met bijv. vijf vertakkingen met dus vier kunststof t-stukken, dan heb je dus bij de laatste vertakking acht keer een vernauwing gehad. Bovendien moet je dan met piepkleine stukjes kunststof buis gaan werken voor tussen de t-stukken. Daar zijn ook speciale verdelers voor met kranen, maar dat is weer zo beperkt qua opstelling (alles dezelfde kant op).

Naast de grotere doorlaat lijkt het me ook handiger om soms draadkoppelingen te nemen op plaatsen waar je toch al met draad moet werken (mengventielen, ontluchters, filters, hygiënespiraal, D-WTW, enzovoorts).

Welke van Uponor bedoel je eigenlijk? Als ik het S-Press Plus-systeem bekijk dat zit er gewoon een slangtule in zoals bij alle andere knel- of perskoppelingen voor kunststof. Uponor RTM werkt ook zo. Zo'n optrompsysteem is toch de enige manier om meer doorlaat te krijgen?
vsh multicon geeeft nog iets meer doorlaat. de huls erop, optrompen, en dan aanschuiven..
vsh multicon is enkel geschikt voor henco/akb ledingen. bij upponor leidingen barst de binnenkern bij het
optrompen en heb je een lekkage. uppionor mag je enkel afbramen fiting erop en persen.
Ik was van plan niet eens perskoppelingen te nemen maar gewoon Euroconus knelfittingen. ;) Goedkoop, en je kunt het later nog uit elkaar halen als je eens wat fout doet (is wel handig als amateur). Uiteraard werk ik ze niet weg in muren en vloeren.

Interessant verhaal over dat barsten. Ik dacht dat als de maataanduiding overeen komt dat je dan alles wel kunt mixen tussen fabrikanten (dus bijv. 16x2 mm buis past altijd op alle merken 16x2 koppelingen, maar 16x2,25 mm past dan niet).
betreffende een zonneboiler. nee dat doen we nog steeds met koper. tot aan het boilervat.
ook de uitgaande leiding welke naar het temperatuur ventiel moet van koper zijn.
(als je met rvs wil werken mag dat maar ja de gemiddelde loodgieter heeft alleen maar koper en messin fitegen in zijn bus.)

welke zonneboiler heb je ? leegloop of glycol type ? leegloop hebben we in onderhoud
glycol is de nieuwe markt. werken net even wat beter effectienter etc. vullen met water en glycol.
(expensievaatje etc. mooi systemen. )
Die ZB is er ook nog niet, maar ik dacht aan een leegloopsysteem. Ik snap de voordelen niet zo van een druksysteem met glycol. Voornamelijk dat je bij oververhitting de warmte kwijt moet en het systeem altijd in bedrijf moet zijn (toch?). Verder moet je met glycol aan de slag. :/
na het temperatuutventiel kan je eventueel wel met kunstof gaan werken.
maar ik kan begrijpen dat je liever helemaal geen kunstof je in de warmater leding.
als je temperatuur ventiel het begeeft ben je en verbrandt en is je leding gesmolten.
(gebeurt eigenlijk nooit maar ja je zal net pech hebben)
Als ik het goed begrijp dan heb je verschillende klassen bij kunststof. Klasse 5 houdt dan in dat je x uur 90 graden aan kunt in combinatie met een veel lager aantal y uur 80 graden, en zo verder. Maar echt zonneboilertemperaturen zijn niet aan te raden inderdaad. Misschien zelfs niet na het temperatuurventiel?

Beetje off-topic over kunststof en zonneboilers, maar ik hoor graag de verdere meningen over de details van mijn plan. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door TimoDimo op 07-08-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
TheGhostInc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Grotere messing delen kun je beter uit Duitsland halen. Ik zoek vaak even via idealo.de, want Google weigert in Duitsland spullen te zoeken. Ook via ebay.de/amazon.de kom je soms shops tegen waar je ook 'normaal' kunt bestellen (naam verkoper googlen). Even puzzelen wat de juiste Duitse begrippen zijn.

Zeker als de bestelling wat groter is (>€50) heb je de extra verzendkosten zo terug, bij sommige shops maar enkele €'s.
Ik heb even gekeken, maar helaas gaat dit voor messing fittingen niet op. De koperprijs is aardig efficiënt overal doorgevoerd, dus het is meestal onmogelijk om het goedkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
TimoDimo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Ik heb inderdaad overal al een zo groot mogelijke diameter gepland. Zelfs 32 mm naar de D-WTW en verder naar de hygiënespiraal. Dan 26 mm naar de douche.
prima voldoende voor een stortdouche,
De messing of RVS koppelingen komen op plaatsen waar je meerdere vertakkingen hebt, zoals vlak na de watermeter en vlak na de hygiënespiraal. Als je dat in kunststof zou doen met bijv. vijf vertakkingen met dus vier kunststof t-stukken, dan heb je dus bij de laatste vertakking acht keer een vernauwing gehad. Bovendien moet je dan met piepkleine stukjes kunststof buis gaan werken voor tussen de t-stukken. Daar zijn ook speciale verdelers voor met kranen, maar dat is weer zo beperkt qua opstelling
(alles dezelfde kant op).

Naast de grotere doorlaat lijkt het me ook handiger om soms draadkoppelingen te nemen op plaatsen waar je toch al met draad moet werken (mengventielen, ontluchters, filters, hygiënespiraal, D-WTW, enzovoorts).

Ik was van plan niet eens perskoppelingen te nemen maar gewoon Euroconus knelfittingen. ;) Goedkoop, en je kunt het later nog uit elkaar halen als je eens wat fout doet (is wel handig als amateur). Uiteraard werk ik ze niet weg in muren en vloeren.
ik snap je punt. ik heb de voglende opties voor je. (een euroconus naar 26 mm bestaat niet. )
je hebt verlopen van kunstof naar daardfitingen. dit zijn complete knelfitingen.
https://www.bosta.nl/alle..._GiHspnvJh-BoCuxkQAvD_BwE
of je hebt verloopsetjes zie link, deze passen dus in een standaard knelfiting.
https://www.wildkamp.nl/p...xy1bvpiNlchxoC8H0QAvD_BwE
nadeel je hebt wel eer ruberen ring extra welke kapot kan gaan.

waarschijnlijk is een van de 2 wat je zoekt/bedoelt. wel wat extra bestellen voor het geval de ruberen ring kapot gaat. dat geldt voor bijde fitingen, monteage is nagenoeg hetzelfde. je hoeft enkel een ruimer aan te schaffen.
https://www.warmteservice...kalibreersleutel/p/L41725

loctite 55 gebruiken. voor de draadfitingen zie link. is goed spul en kan je ook weer losdraaien.
https://www.warmteservice...605?origin=-tl006-21-155-

je mag inderdaad geen knelfitingen wegwerken in de muur en of vloer, ze kunnen toch altijd gaan lekken.
als je ze niet stak genoeg aandraaidt. persen is altijd dicht. tenzij je niet goed afbraamt. of de rubering eruitschuift.
Welke van Uponor bedoel je eigenlijk? Als ik het S-Press Plus-systeem bekijk dat zit er gewoon een slangtule in zoals bij alle andere knel- of perskoppelingen voor kunststof. Uponor RTM werkt ook zo. Zo'n optrompsysteem is toch de enige manier om meer doorlaat te krijgen?
er bestaan verschillen in de persystemen dan wel kopelingen.
somige hebben een kunstof slangtule en hebben daardoor een wat smalere doorvoer.
uponur s press heeft mesing slangtules en daardoor een wat grotere doorvoer,
ook andere merken hebben mesing slangtules. zoals bijv comap. en dus een wat grotere doorvoer.
optrompen geeft inderdaad een nog grotere doorvoer. (dit systeem heet vhs multicon)
Interessant verhaal over dat barsten. Ik dacht dat als de maataanduiding overeen komt dat je dan alles wel kunt mixen tussen fabrikanten (dus bijv. 16x2 mm buis past altijd op alle merken 16x2 koppelingen, maar 16x2,25 mm past dan niet).
wat betreft het persen zijn de fitting uitwisselbaar voor een ander merk maar de fabrikant geeft geen garantie. optrompen kan alleen maar met henco/akb leidingen. deze zijn stomp gelast.
uponor is anders gemaakt de allumiun laag scheurt/barst als je hem optrompt. (op de naad.)
Die ZB is er ook nog niet, maar ik dacht aan een leegloopsysteem. Ik snap de voordelen niet zo van een druksysteem met glycol. Voornamelijk dat je bij oververhitting de warmte kwijt moet en het systeem altijd in bedrijf moet zijn (toch?). Verder moet je met glycol aan de slag. :/
glocol is wat efficienter dan een leegloop systeem. leegloop is lastig te krijgen. (uit de markt.)
de glycol systemen zijn goed beveiligdt er zit een controller in welke alles regelt.
24/7 onder stroom laten staan. is er niks aan de handt. we hangen ze op bij leken. (hr solar)
Als ik het goed begrijp dan heb je verschillende klassen bij kunststof. Klasse 5 houdt dan in dat je x uur 90 graden aan kunt in combinatie met een veel lager aantal y uur 80 graden, en zo verder. Maar echt zonneboilertemperaturen zijn niet aan te raden inderdaad. Misschien zelfs niet na het temperatuurventiel?
na het tempertuur ventiel kan je verder gaan met kunstof. bij een storing is de maximaal temp van henco leiding is 95 graden maximaal 100 uur. eens in de 50 jaar. ik ben nog niet een kapot temperatuur vemtiel tegen gekomen.bij de normale/gebruikelijke merken. echter ze kunnen wel kapot gaan verkalken etc.
dan heb je een storing en moet je hem vervangen. de kans dat een henco leding het begeeft tijdens een dergelijke storing is vrij klein. kijk in de handleiding voor meer info. pagina 10. https://www.henco.be/site...hand_NL_2019_hfdst1_0.pdf
het lijkt me stug dat je boiler heter wordt dan 95 graden.

als je een ander merk leiding wilt gewoon even kijken wat de maximale waarde is. in de handleiding.
van de betreffende fabrikant, je weet dan snel genoeg of het kan te ja of te nee.
(sommige systemen kunnen niet tegen 95 graden water. )

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 11-08-2020 13:08 ]

Pagina: 1