Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil een nieuwe HTPC/server/NAS gaan bouwen voor in de woonkamer, die 24/7 aan kan staan. Ik ga binnenkort verhuizen en wil dan meteen het netwerk eens goed onderhanden nemen. Mijn bedoeling is nu om een machine te bouwwn die EN voor entertainment doeleinde gebruikt kan worden EN als server dient. Wat moet de HTPC/server gaan draaien:
- PLEX server met transcoding
- Bluray speler
- Netflix zou ook handig zijn (al draait dat overal op)
- Owncloud installatie
- Mail server
- Web server (voor de hobby
)
- Voldoende opslag voor films/owncloud/network storage etc
- Evt. wat domotica aansturing (maar hier gebruik ik momenteel een Pi voor)
Belangrijk hierbij is dat hij dus:
- Sterk genoeg is voor PLEX transcoding
- ^^ maar ook zuinig om 24/7 aan te staan
- Zo stil mogelijk is (staat in woonkamer)
- Beetje mooi er uit ziet
Het geluid van de blurays, moet hij gewoon kunnen pass throughen naar mijn receiver. Dus een echte geluidskaart o.i.d. heeft weining zin.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Kosten: zo goed koop mogelijk! Maar ik wil niet onderdoen voor kwaliteit/benodigde performance/zuinigheid van het systeem. Het moet een aantal jaartjes mee kunnen zonder serieus te upgraden. Dus ik wil wel iets investeren. Zelf zit ik rond de €400 - 500 in mijn hoofd, maar het is geen harde limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
- Samsung 830 256gb SSD
- 2x Western Digital Caviar Green WD20EADS-14R6B0 2.0TB (wel al 2 - 2.5 jaartjes oud, maar nog geen bad sectors)
- Evt bluray speler uit mijn gaming PC (gebruik ik toch niet)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Zelf had ik dit even bij elkaar gesprokkeld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, niet echt, het werkt wel of niet
Ik ben wel een beetje geneigd naar Cooler Master voor voeding, maar gewoon een kleine voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
- Zuinig en stil!
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, lijkt mij hier niet nodig
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik zou graag van jullie suggesties horen. Misschien weten jullie goedkopere/betere componenten. Een mooiere kast perhaps (deze was prijstechnisch interessant). Misschien tips om hem stiller te maken? Is de voeding overkill etc. Wat zouden jullie aan mijn lijstje verbeteren of anders doen?
Alvast heel erg bedankt! Mocht er informatie ontbreken, please let me know!!
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil een nieuwe HTPC/server/NAS gaan bouwen voor in de woonkamer, die 24/7 aan kan staan. Ik ga binnenkort verhuizen en wil dan meteen het netwerk eens goed onderhanden nemen. Mijn bedoeling is nu om een machine te bouwwn die EN voor entertainment doeleinde gebruikt kan worden EN als server dient. Wat moet de HTPC/server gaan draaien:
- PLEX server met transcoding
- Bluray speler
- Netflix zou ook handig zijn (al draait dat overal op)
- Owncloud installatie
- Mail server
- Web server (voor de hobby
- Voldoende opslag voor films/owncloud/network storage etc
- Evt. wat domotica aansturing (maar hier gebruik ik momenteel een Pi voor)
Belangrijk hierbij is dat hij dus:
- Sterk genoeg is voor PLEX transcoding
- ^^ maar ook zuinig om 24/7 aan te staan
- Zo stil mogelijk is (staat in woonkamer)
- Beetje mooi er uit ziet
Het geluid van de blurays, moet hij gewoon kunnen pass throughen naar mijn receiver. Dus een echte geluidskaart o.i.d. heeft weining zin.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Kosten: zo goed koop mogelijk! Maar ik wil niet onderdoen voor kwaliteit/benodigde performance/zuinigheid van het systeem. Het moet een aantal jaartjes mee kunnen zonder serieus te upgraden. Dus ik wil wel iets investeren. Zelf zit ik rond de €400 - 500 in mijn hoofd, maar het is geen harde limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
- Samsung 830 256gb SSD
- 2x Western Digital Caviar Green WD20EADS-14R6B0 2.0TB (wel al 2 - 2.5 jaartjes oud, maar nog geen bad sectors)
- Evt bluray speler uit mijn gaming PC (gebruik ik toch niet)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Zelf had ik dit even bij elkaar gesprokkeld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-4170 Boxed | € 114,88 | € 114,88 |
| 1 | MSI B85-G41 PC Mate | € 70,- | € 70,- |
| 2 | WD Green HDD, 2TB | € 74,95 | € 149,90 |
| 1 | Cooler Master Elite 130 | € 42,95 | € 42,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8 | € 43,- | € 43,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 430W CM | € 59,50 | € 59,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 480,23 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, niet echt, het werkt wel of niet
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
- Zuinig en stil!
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, lijkt mij hier niet nodig
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik zou graag van jullie suggesties horen. Misschien weten jullie goedkopere/betere componenten. Een mooiere kast perhaps (deze was prijstechnisch interessant). Misschien tips om hem stiller te maken? Is de voeding overkill etc. Wat zouden jullie aan mijn lijstje verbeteren of anders doen?
Alvast heel erg bedankt! Mocht er informatie ontbreken, please let me know!!