Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een WTW B-8W van de firma Brink. Het is een ouder type met een warmtewisselaar er in. Deze is ongeveer 15x15 cm groot.

Nu doet een ventilator het niet en ben ik eigenlijk op zoek naar een iets hoger debiet. Hij doet nu 225 m3/uur. Ik heb een fan gevonden die 390 m3/uur doet. De buisdiameter zal 150mm worden.

Nu dacht ik deze fan in de behuizing te modden, dit kan enigzins okay gebeuren. De WTW-unit is met flexibele slangen aangesloten op de overige buizen. Lawaai is niet heel erg in dit geval, het betreft een kantoorpand.

http://www.reichelt.de/Fa...=3385&artnr=PAPST+7855+ES

Echter zitten er andere ventilatoren in de WTW-unit, van die grote ronde met schoepen. Wat is eigenlijk het verschil? Vooral geluid lijkt mij?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij Duurzame Energie komt de WTW vaker langs.... Even een duwtje in die richting.
AZ -> DED

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:37
Jouw link geeft een axiaal ventilator weer, jouw omschrijving doet vermoeden dat je een radiaal of ook wel centrifugaal ventilator genoemd. Google hier maar eens op of post een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is inderdaad een radiale ventilator. Ik heb geen foto's nog, die zal ik binnenkort online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ga je wel 300m3/uur zonder al te veel herrie door zo'n warmtewisselaar heen krijgen? Onze WTW doet 325m3/uur maar de warmtewisselaar daarin is een kubus van zeker 30x30x30 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Herrie maakt niet uit. De installatie komt in een ketelruimte waar ook al andere apparatuur staat die lawaai maakt (luchtbehandeling / airco compressors etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb inmiddels het een en ander geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/11/DSC_1306_edit.JPG

Nu heb ik nog wat vragen m.b.t. het inregelen van het systeem.

Inblaasventilator: deze zit rechts onder de slang van 'naar woning'. Deze is 100-150-225 m3/uur.
Uitblaasventilator: deze zit links buiten de unit, deze is 100-150-325m3/uur.

Elke ventilator heeft 3 standen: 1) Laag, 2) midden, 3) hoog. Bij laag en midden zitten er condensatoren in serie met de motor, bij hoog staat de motor aan op volle toeren.

Afzuiging: Deze staat altijd op stand 1 tenzij er wordt gekookt, dan gaat hij naar stand 3 (hoog).

Luchttoevoer: Hier twijfel ik een beetje over, momenteel staat deze op stand 3 en ik merk dat er toch behoorlijk veel koude lucht binnen komt. De lucht is wel lekker vers dus dat gaat goed, er is een groot verschil met het systeem aan of uit.

De hoge aanblaas is alleen maar nodig als er veel mensen zijn. Dus eigenlijk zou ik hier nog een extra schakelaar van kunnen maken.

Wat is eigenlijk gebruikelijk in deze situaties? Volgens mij zit er tegenwoordig vaak een elektronische regeling op. Ik zou natuurlijk kunnen kijken naar de temperaturen, dus als de afzuiging temp redelijk hoog is (veel mensen aanwezig) dat dan automatisch meer lucht wordt ingeblazen met een PLC bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Het principe achter WTW units is in principe dat de toevoer en afvoer met elkaar in balans zijn.
Dan moet je dus net zoveel m³ afzuigen als aanvoeren.
Moderne units van Brink regelen dat elektronisch en meten ook echt hoeveel m³ er verplaatst word. Op die manier compenseren ze meteen voor verschil in de buizen en vervuiling van de filters.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
Inregelen zou je wellicht op deze manier kunnen doen: teacher in "Inregelen mechanische ventilatie en werking?". De post van NielsTn iets hoger, beschrijft goed hoe een commercieel bedrijf het bij hem heeft geklaard.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd is de wisselaar veel te klein.

ik zou voor een paar honderd eentje op MP scoren die het wel goed gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Dit systeem was voor een 225 m3 (originele motor). Ik accepteer wat verliezen, geluid maakt mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
WTW installaties gaan in principe uit van een gesloten systeem; je huis zit potdicht (geen luchtroosters boven de ramen etc.) dus dan moet je aanvoer en afvoer in balans zijn. Je schakelt de motoren dus tegelijk en d.m.v. afstelling van de aan- en afvoerventielen breng je de boel in balans (met een luchtstroommeter). De allermodernste systemen (b.v. Itho Demandflow) ventileren adhv een CO2 meting en schakelen alleen op om het CO2 gehalte in een ruimte naar een acceptabel niveau te brengen (dus indien er veel mensen in huis zijn zal hij automatisch vaker draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Schakelen op co2-niveau klinkt goed. Daar ga ik even naar zoeken qua sensor. Sowieso wil ik de ingaande en uitgaande temperatuur meten.

Wat mij nog op valt is dat de ruimte waar het systeem in staat nogal tochtig is en fris (er zit een directe tocht in de muur, die ga ik nog dichtmaken). Dus ik zit er aan te denken om de aangevoerde luchtleidingen te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
LauPro schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:21:
Schakelen op co2-niveau klinkt goed. Daar ga ik even naar zoeken qua sensor. Sowieso wil ik de ingaande en uitgaande temperatuur meten.

[...]
Kijk hier eens: CO2-meters voor in huis en hier: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

In- en uitgaande lucht meten zou je goedkoop met DS18B20 sensoren op kunnen lossen. Zijn heel goedkoop en gemakkelijk aan te sluiten op bijv. een Raspberry Pi (alleen een weerstand en wat draad, netwerkkabel bijv., nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2015 19:25 ]

Pagina: 1