Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06 11:47
Hallo iedereen,

Een vijftal jaar geleden heb ik een zwemvijver (35.000 liter) laten aanleggen die met een lavafilter werkt. Om de bacteriën in deze filter levend te houden is er een pomp aanwezig die continu moet draaien en daarbij ongeveer 110 watt verstookt. Dit loopt natuurlijk behoorlijk in de kosten op jaarbasis bekeken, al heb ik dit altijd met plezier betaald aangezien die vijver een hobby van me is.

Door de aangekondigde prijsverhogingen van stroom wordt het echter ineens teveel en wil ik deze pomp op zonne energie laten draaien. Hiervoor zou ik een aparte installatie willen gebruiken die los staat van het elektriciteitsnet (aangezien het door die terugleververgoedingen in België niet langer rendabel is om aan het net terug te leveren).

Het meest ideale zou zijn dat de installatie 220V genereert voor de pomp en bij gebrek aan licht automatisch omschakelt naar stroom van het net. Maar een andere optie zou zijn dat ik voor 1 a 2 kWp aan panelen zet zodat er ook bij bewolkt weer voldoende stroom is om te pomp van 110 W te voorzien. Dan moet ik enkel 's morgens en 's avonds de stekker in het juiste stopcontact steken. Op een zonnige dag zou ik de overtollige stroom dan kunnen gebruiken om eens koffie te zetten op zonne energie, eens een wasmachien oid te laten draaien of eventueel een elektrische wagen opladen die ik misschien ga aanschaffen.

Op internet is hier echter bitter weinig over terug te vinden: alles gaat over offgrid systemen met batterijen die peperduur zijn in onderhoud. Vandaar mijn vraag of hier iemand is die tips heeft om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je beschijft een off-grid systeem, vandaar dat je daar op uit komt :)
Vanuit praktisch oogpunt van de stabiliteit van de omvormer is een beetje opslag dan wel wenselijk. In plaats van 100-200Ah accu's (duur) kan je ook een veel kleinere en goedkopere accu's (20Ah) er aan hangen om de kosten te drukken. Wel de regelaar overeenkomstig instellen natuurlijk...

Iets heel anders: er is misschien ook een zuiniger A-label pomp die precies hetzelfde doet met minder vermogen.

Alles staat of valt met je budget, heb je daar een schatting van?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 28-10-2015 13:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Dit is reeds een zuinige A- label pomp. Er moet 12.000 liter per uur verpompt worden om voldoende zuurstof bij die bacteriën te krijgen. De tuinaannemer wilde daar eerst een vuilwaterpomp inzetten die gebruikt wordt om kelders leeg te pompen en 1700 watt verbruikt aan dit debiet. Gelukkig heb ik dit op tijd ontdekt zodat er een vijverpomp kon worden gezet die speciaal voor dit doel is gemaakt en dus veel efficienter is met haar 110 watt voor hetzelfde debiet. Het is er zelfs eentje die bij lagere temperaturen automatisch terugschakelt naar 90 watt al blijft dat nog steeds aardig in de papieren lopen.

Ik vraag me overigens af of een kleine accu van 20Ah niet héél snel gaat verslijten als je daar continu 110 watt doorheen jaagt? Ik zou dan al onverslijtbare boostcaps moeten nemen, maar daar is op internet ook bijna niks over terug te vinden behalve voor in versterkers :(

Budget is moeilijk te zeggen, het zou zichzelf op een redelijke termijn moeten kunnen terugbetalen. Voor de pomp alleen zou dat dan niet meer dan 2000 a 3000 euro mogen zijn maar zou naar 5000 mogen gaan als ik er ook andere dingen mee kan aandrijven op zonnige dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ik zou zeggen, gewoon een netgekoppelde installatie nemen. Zelfs met een terugleververgoeding van 0 komt dat goedkoper uit. 110 watt continue, tel daar je huis bij en je neemt 200 watt continue af bij je stroomleverancier. Een kleine netgekoppelde installatie is dan prima, bijvoorbeeld 2 paneeltjes met een 500w omvormer. dan lever je op piekmomenten 500 watt, waarmee je wellicht iets teruglevert, maar op zo'n moment gewoon koffie moet gaan zetten.

Een schakeling met accu en een schakelaar die overschakelt op netstroom is veel minder standaard en daarom een heel stuk duurder.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Probleem zit hem hier in Vlaanderen niet bij de terugleververgoeding maar bij de bijkomende tax die je betaalt om het aan het net te koppelen, en die op het vermogen van je inverter is berekend (zie ook http://www.vreg.be/nl/prosumententarief

Je houdt hierdoor maar weinig over van je winst waardoor je eigenlijk evengoed van het net kan afnemen zonder zonnepanelen en de prijsverhogingen van de duurdere stroom maar moet slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Kan je niet gewoon zorgen dat je nooit teruglevert, dat wil zeggen dat je geen terugdraaiende teller hebt? Als ik het zo lees heb je dan ook geen last van die onzin...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Dat is eigenlijk hetgene dat ik probeer te bekomen, maar ik zie er dan het nut niet van om het aan het net te koppelen waardoor ik dus naar batterijloze off-grid oplossingen ben gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cumulus schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:08:
Ik vraag me overigens af of een kleine accu van 20Ah niet héél snel gaat verslijten als je daar continu 110 watt doorheen jaagt?
Dat is maar 5A op 24V, daar schikt een accu niet van.
Overdag gaat daar de PV stroom die direct de pomp in gaat nog vanaf.
Je kunt instellen dat bij ~40% het net het weer overneemt, dus de accu wordt op de meeste dagen maar enkele uren gebruikt.

Uit een ander topic dit gevonden, doet wat je wil voor ~€1500.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Allicht kan je zoeken naar relais. Zodra je omvormer van de panelen stroom levert gaat je pomp daar op over, zodra hij stopt (= geen stroom meer op relais) switch je naar netstroom.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mattie112 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:58:
Allicht kan je zoeken naar relais. Zodra je omvormer van de panelen stroom levert gaat je pomp daar op over, zodra hij stopt (= geen stroom meer op relais) switch je naar netstroom.
Een standaard omvormer levert geen stroom als hij niet aan het net hangt. Je hebt dus wel iets meer nodig.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Die Solar Home Base kit lijkt inderdaad een goede oplossing. Bedankt voor die link :)
edit: nu nog in België geleverd krijgen...

[ Voor 20% gewijzigd door Cumulus op 28-10-2015 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
Cumulus schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:33:
Probleem zit hem hier in Vlaanderen niet bij de terugleververgoeding maar bij de bijkomende tax die je betaalt om het aan het net te koppelen, en die op het vermogen van je inverter is berekend (zie ook http://www.vreg.be/nl/prosumententarief

Je houdt hierdoor maar weinig over van je winst waardoor je eigenlijk evengoed van het net kan afnemen zonder zonnepanelen en de prijsverhogingen van de duurdere stroom maar moet slikken.
ja Vlaanderen, dat maakt de situatie anders als Nederland.

maar dan nog, een steca500(500W) + een 4x 275Wp panelen.
die hang je gewoon aan het stopcontact.
en zolang je sluipverbruik >500W is (het hele huis + vijverpomp) ziet niemand dat je dit doet en mogen ze die Prosumententarief ergens stoppen waar de zon niet schijnt. ;)
er gaat dan geen Wtje het net op. ;)
(bij lager sluipverbruik een kleinere omvormer gebruiken natuurlijk ;)
wel veel Wp op de omvormer hangen, zodat je vaak de max haalt uit de omvormer.)

helemaal mooi zou zijn als je een meter hebt die niet terug telling registreert.
zoals een oude feraris meter. dan kun je doen of je neusbloed, moeten ze eerst maar eens aan tonen dat er elektra het net op gaat.

een slimme meter waarbij de terug levering uit staat is ook goed.
als je dan iets teveel levert word het ook niet geregistreerd.

dus het kan ook gewoon net gekoppeld, maar dan moet je het wel goed uit zoeken waar je grenzen zitten. ;)
echt on effectief hoeft het niet te zijn.

(als je knutsel zin hebt, de grote pomp aan en uit laten gaan als er genoeg opbrengst is.
en een klein pompje voor de filter nat te houden. doet het misschien ook wel leuk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Ik heb inderdaad het geluk dat het nog zo een oude is zonder terug telling.

Maar... ik meende dat het net heel gevaarlijk is om via een stopcontact je stroom te voeden? Enerzijds staat er op de uitstekende pinnen van je installatie 220V en anderzijds gaat de wisselstroom nooit in dezelfde fase zijn als de stroom van je provider waardoor de hele boel waarschijnlijk gefrituurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cumulus schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:24:
Ik heb inderdaad het geluk dat het nog zo een oude is zonder terug telling.

Maar... ik meende dat het net heel gevaarlijk is om via een stopcontact je stroom te voeden? Enerzijds staat er op de uitstekende pinnen van je installatie 220V en anderzijds gaat de wisselstroom nooit in dezelfde fase zijn als de stroom van je provider waardoor de hele boel waarschijnlijk gefrituurd wordt?
een omvormer (zoals de steca en eigenlijk alle anderen) leveren geen stroom zonder dat ze stroom op de andere kant zien.
(heet anti-island functie)
ook als de brandweer besluit de stroom uit te zetten in de meterkast, dan moet de omvormer meteen stoppen met leveren!!!

dus je kunt een omvormer van onder de 500W gewoon in een willekeurig stopcontact steken.
(natuurlijk wel een beetje nadenken, en niet als een boeren... dingen doen en zo, een klein beetje verstand gebruiken als je met elektra werkt, lol)

dus de vraag is: hoeveel sluip verbruik heb je met de vijver pomp er bij in je huis?

als je invoert op een willekeurig stopcontact, gaat de stroom eerst naar de gebruikende apparaten en dan pas als er nog over is langs de meter.
zorg ervoor dat de omvormer niet meer geeft als je sluipverbruik in huis en er gaat niks je huis uit.
het Prosumententarief mogen ze dan ergens steken waar de zon niet schijnt. ;)

edit:
en om er dan voor te zorgen dat je omvormer heel vaak zijn max levert.
hang je +/- 2x zoveel Wp er aan. (of zover je kunt gaan met dat omvormertje)
is nog altijd goedkoper als een accu.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-10-2015 15:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:17:
ja Vlaanderen, dat maakt de situatie anders als Nederland.
en zolang je sluipverbruik >500W is (het hele huis + vijverpomp) ziet niemand dat je dit doet en mogen ze die Prosumententarief ergens stoppen waar de zon niet schijnt. ;)
er gaat dan geen Wtje het net op. ;)
Natuurlijk is dat iets goedkoper dan wat met accu's dan ook :)
Staat of valt met een meter die geen teruglevering registreert (en niet vervangen wordt).
Ter beoordeling voor TS dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

Natuurlijk is dat iets goedkoper dan wat met accu's dan ook :)
Staat of valt met een meter die geen teruglevering registreert (en niet vervangen wordt).
Ter beoordeling voor TS dus :X
de meter maakt niet uit, maar het sluipverbruik in huis is het belangrijkste punt. ;)

(een slimme meter zou makkelijker zijn, dan kun je het te minste zien hoeveel het is.
lol, ik promoot een slimme meter.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 28-10-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:44:
de meter maakt niet uit, maar het sluipverbruik in huis is het belangrijkste punt. ;)
Met een dubbel telwerk digitale meter die op afstand uitgelezen wordt val je nogal snel door de mand. Dat is vragen om problemen.
Zonder meter met teruglevertelwerk val je (AFAIK, IANAL) niet onder het prosumententarief dus hoef je het niet bij een Steca500 te houden, dan kan je gewoon los :) Een kleine Goodwe oid is dan net zo duur en daar heb je meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:48:
[...]

Met een dubbel telwerk digitale meter die op afstand uitgelezen wordt val je nogal snel door de mand. Dat is vragen om problemen.
Zonder meter met teruglevertelwerk val je (AFAIK, IANAL) niet onder het prosumententarief dus hoef je het niet bij een Steca500 te houden, dan kan je gewoon los :) Een kleine Goodwe oid is dan net zo duur en daar heb je meer aan.
is een optie. (wettelijk is die wel wat gevaarlijk, en ik weet de regels niet precies.)

ik zat zelf eigenlijk te denken aan een http://www.enecsys.com/
nu die niet meer bestaan zijn ze wel heel goedkoop geworden
(ik zie geen dump partijtjes meer, maar zag ze voor 30€ weg gaan.
of maken ze nu wel een doorstart?)

dat koppelen met 2x 250Wp??? (mischien gaat het???)
en je trekt 260W aan sluip verbuik weg.

maar ook veel andere tussen oplossingen te verzinnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Blijft toch allemaal zijn risico's hebben heb ik de indruk. Je moet dan blijkbaar echt op dat sluipverbruik rekenen, maar dat verbruik wisselt dan weer als de frigo haar streeftemperatuur heeft bereikt en stilvalt, de diepvries hetzelfde doet op een ander tijdstip, en dan weer gelijk, etc etc. Ik moet er dan op rekenen dat ze onze oude teller niet komen vervangen door een nieuwe die kan terugtellen, en als ze dat vervangen ben ik er ook weer aan voor de moeite.

(op den duur zou ik nog een kabeltje naar Nederland willen leggen zodat ik dan ginder uit op een normale manier kan salderen in plaats van al dat regel en taksgedoe hier in Vlaanderen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cumulus schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:04:
Blijft toch allemaal zijn risico's hebben heb ik de indruk. Je moet dan blijkbaar echt op dat sluipverbruik rekenen, maar dat verbruik wisselt dan weer als de frigo haar streeftemperatuur heeft bereikt en stilvalt, de diepvries hetzelfde doet op een ander tijdstip, en dan weer gelijk, etc etc. Ik moet er dan op rekenen dat ze onze oude teller niet komen vervangen door een nieuwe die kan terugtellen, en als ze dat vervangen ben ik er ook weer aan voor de moeite.

(op den duur zou ik nog een kabeltje naar Nederland willen leggen zodat ik dan ginder uit op een normale manier kan salderen in plaats van al dat regel en taksgedoe hier in Vlaanderen 8)7 )
je frigo is geen sluipverbruik ;)
ook de diepvries niet.
(alleen als ze stand-by staan hebben ze een beetje sluipverbruik.)

sluipverbruik = apparaten die stand-by staan, zoals je tv, video(of als je moderner bent als ik je dvd speler) de deurbel, gasketel, wekker etc etc etc...
alles wat een klein beetje stroom gebruikt om klaar te zijn om te starten.
(een vijver pomp draait continu en draagt dus ook bij aan sluipverbruik.)
bij veel mensen loopt dit snel al aardig op naar de 200W sluipverbruik en tel daar de vijver pomp bij op. ;)
en dan wil je een klein beetje mindere omvormer gebruiken. ;)

maar je kunt ook iets zwaarder gaan, en dan een simpele automatische schakelaar gebruiken en dan een extra pomp aan zetten als er zon genoeg is.
creativiteit gebruiken, helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het gaat niet zozeer om sluipverbruik, maar om je basisverbruik. Hoeveel energie gebruik je continue. Dat zijn verbruikers als je centrale ventilatiesysteem, je internetmodem, de deurbel, etc. en in jouw geval dus je vijverpomp. Dat is een continuelast en die kan je gewoon afdekken lijkt me.

Dat je een oude meter hebt wil niet zeggen dat die niet kan terugtellen. Veel oude draaischijfmeters kunnen ook de andere kant op lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wij hebben jaren een kleinere vijver gehad (gok ~10.000 liter), maar 2x pomp, filter, IR filter, liep ook rustig tegen de 120watt continue.

Ben toen paar keer op zo'n beurs geweest voor groothandels en grote vijveroplossingen, hier hadden ze wel backup/accu systemen (welke je in theorie dus kon voeden met zonne energie), flink aan de prijs en 1 groot nadeel, wat als het aantal dagen slecht weer is? Er waren schakelsystemen (dacht van SIBO?) welke afhankelijk van invoer kon schakelen tussen panelen en 'grid', maar zulke installaties begonnen pas vanaf 1200 euro en je terugverdienperiode in dat geval is bizar groot.

Uiteindelijk investering gedaan om 2 pompen en de IR filter te vervangen voor zuinigere versies, alles terug weten te brengen tot net over de 70 watt. Per saldo was het de betere oplossing dan de 'verbetering' met zonnepanelen, in die tijd zaten we dus ook nog met flinke bomen rond het huis dat een 'altijd' zon locatie niet echt aanwezig was.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij valt er sowieso veel te besparen al op de pomp. Ik denk eigenlijk dat die 12.000 l/h nogal overdreven is, zeker op de momenten dat je er niet in zwemt en het koud is, de bacteriën doen dan ook een stuk minder en hebben ook bij een lagere doorstroming voldoende voedsel. Ik neem aan dat je ook zuurstof door je lavastenen pompt?

Volgens mij kan je prima af met een kleinere pomp op de 'rustige' momenten, of wellicht iets van een tijdschakelaar zodat je elke zoveel minuten een tijdje pompt.

Zelf verpompte ik in een koi-vijver van 15.000 liter 's winters maar 3.000 l/h, en dat ging altijd prima en dat is met meer vervuiling lijkt me. En de uv-lamp stond dan ook uit.
migjes schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:14:
[...]
sluipverbruik = apparaten die stand-by staan, zoals je tv, video(of als je moderner bent als ik je dvd speler) de deurbel, gasketel, wekker etc etc etc...
alles wat een klein beetje stroom gebruikt om klaar te zijn om te starten.
(een vijver pomp draait continu en draagt dus ook bij aan sluipverbruik.)
bij veel mensen loopt dit snel al aardig op naar de 200W sluipverbruik en tel daar de vijver pomp bij op. ;)
Je spreekt jezelf tegen. Sluipverbruik is inderdaad verbruik zonder echt nuttige toepassing, zoals je al aangeeft. Verbruik bij apparaten die uit staan.

Een koelkast en pomp staan heel de dag aan, omdat ze nou eenmaal continue aan móeten staan. Dat valt niet onder sluipverbruik.

[ Voor 37% gewijzigd door Aikon op 31-10-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:46:
Je spreekt jezelf tegen. Sluipverbruik is inderdaad verbruik zonder echt nuttige toepassing, zoals je al aangeeft. Verbruik bij apparaten die uit staan.

Een koelkast en pomp staan heel de dag aan, omdat ze nou eenmaal continue aan móeten staan. Dat valt niet onder sluipverbruik.
je zou sluipverbruik ook basis verbruik kunnen noemen.
(is mij eender.)
maar sluip/basisverbruik heeft wel degelijk nut.
ik vind het toch zeer prettig dat de klok steeds blijft lopen of dat ik met de afstandbediening de tv kan aan zetten, of als ik de kraan open draai ik warm water heb en de gasketel automatisch aan gaat.
een beetje sluip/basisverbruik hoort er gewoon bij voor simpele kleine luxes.

het is wel dat in veel huishoudens dat stiekem aardig optelt, een 200W continu is toch een 1750kWh op jaar basis van de rekening.
200W / 1000 (Wh naar kWh) x 24uren (per dag) x 365dagen(per jaar) = 1750kWh per jaar.
van dat gedeelte kun je een hoop opvangen met een kleine omvormer die zwaar is onder gedimensioneerd. ;)
(ik denk dat je een 30-40% wel kunt opvangen, misschien wel meer, maar dat moet de praktijk uitwijzen.
maar word zeer bepaalt welke keuzes er gemaakt worden.)

maar een koelkast hoort niet bij sluip/basisverbruik ;)
die staat echt niet continu aan, maar schakelt zich aan en uit als hij vind dat de temperatuur te hoog word.
als mijn koelkast continu zou draaien(600W) zou hij 14kWh per dag gebruiken en in de praktijk doet hij maar een 0,8kWh per dag. ;)
(meten is weten, kan er helaas geen grafieken van maken, hoewel ik die wel heb.)

daar in tegen draait mijn vijver pomp wel continu met 11W of een 0,26kwh per dag.

edit: goede tip natuurlijk om een kleine en grote pomp te gebruiken.
de grote pomp aan en uit laten gaan als er opbrengst is van uit de kleine omvormer had ik al verteld. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 31-10-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik begrijp dat een continue uit en aan gaat continue ;) In de tussentijd is het dan sluipvebruik. Maar idd, het is maar net welke definitie je hanteert :)

Ik zou niet perse een tweede pomp gebruiken, maar gewoon de grote uit en aan zetten voldoet wellicht ook. Die bacterieën gaan echt niet dood van een uurtje geen stroming. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:16:
Ik begrijp dat een continue uit en aan gaat continue ;) In de tussentijd is het dan sluipvebruik. Maar idd, het is maar net welke definitie je hanteert :)

Ik zou niet perse een tweede pomp gebruiken, maar gewoon de grote uit en aan zetten voldoet wellicht ook. Die bacterieën gaan echt niet dood van een uurtje geen stroming. Ik spreek uit ervaring.
het gaat over de definitie, zo spannend is dat verder niet.

maar we hebben het hier over een zwemvijver en niet een visvijver.
(ik zou het mega cool vinden als ik dat kon aanleggen.)
en dat is toch iets anders, de boel nat houden helpt wel om sneller te starten in het voorjaar.
(een simpele 11W pompje kan dit met gemak.)

ik zelf doe het wel met 2x een pomp, maar ik heb ook een ander probleem.
mijn filterbak is een 400l granieten bak. >:)
die klapt uit elkaar in de winter als die bevriest.
dus ik moet de hele winter door pompen om het ijs er uit te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Is het misschien een optie om de pomp te vervangen voor een airlift? Ik zie exemplaren voorbij komen die 15.000l/h verplaatsen met een luchtpompje van 20 watt.
zie: YouTube: Airlift van en door koivrienden.be ( 20 Watt / 15m³ waterverplaatsing )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Airlift's werken niet bij alle filter typen.
Hier een Beadfilter in gebruik, daar heb je druk voor nodig.
Eerst draaide er hier een niet gestuurd 200W AC pomp.
Nu draait er een gestuurde DC pomp en draait in de winter op 70-90W en in de zomer op 120-150W

In de winter is er minder filtering nodig ivm minder voeren, maar is er ook minder stroming gewenst zodat de Koi's lekker rustig op de bodem kunnen liggen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Dank voor deze tips. Ik ga het eens voorleggen of opzoeken op vijverfora of het nu inderdaad kwaad kan als een vijverpomp tijdens de winter af en toe een uurtje uitligt (en wat de limieten zijn). Voor het tegengaan van ijsvorming hoeft hij natuurlijk niet constant te draaien, want het aantal uren of dagen dat de temperatuur hier onder nul zit is in ons klimaat sowieso beperkt en dan duurt het nog eens een tijd eer de vorst tot in de leidingen is gekropen dus van standaard nachtvorstjes van een graad of twee zal het ook niet stuk gaan.

Al dan niet kan ik het dan nog combineren met die eerder aangehaalde offgrid inverter welke automatisch switched naar netstroom of zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoddensElectric
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-05-2020
Beste bloggers,

Gewoon om jullie te laten weten dat mijn kleine bedrijfje te pas en te onpas bekendheid probeer te geven door op oude posts te reageren met een wervende post...

lichtjes aangepast 8)
.

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 01-06-2020 00:42 . Reden: Spammmmm ]

Pagina: 1