Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vijverpomp op zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

• Cumulus
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 05-04-2019
Hallo iedereen,

Een vijftal jaar geleden heb ik een zwemvijver (35.000 liter) laten aanleggen die met een lavafilter werkt. Om de bacteriën in deze filter levend te houden is er een pomp aanwezig die continu moet draaien en daarbij ongeveer 110 watt verstookt. Dit loopt natuurlijk behoorlijk in de kosten op jaarbasis bekeken, al heb ik dit altijd met plezier betaald aangezien die vijver een hobby van me is.

Door de aangekondigde prijsverhogingen van stroom wordt het echter ineens teveel en wil ik deze pomp op zonne energie laten draaien. Hiervoor zou ik een aparte installatie willen gebruiken die los staat van het elektriciteitsnet (aangezien het door die terugleververgoedingen in België niet langer rendabel is om aan het net terug te leveren).

Het meest ideale zou zijn dat de installatie 220V genereert voor de pomp en bij gebrek aan licht automatisch omschakelt naar stroom van het net. Maar een andere optie zou zijn dat ik voor 1 a 2 kWp aan panelen zet zodat er ook bij bewolkt weer voldoende stroom is om te pomp van 110 W te voorzien. Dan moet ik enkel 's morgens en 's avonds de stekker in het juiste stopcontact steken. Op een zonnige dag zou ik de overtollige stroom dan kunnen gebruiken om eens koffie te zetten op zonne energie, eens een wasmachien oid te laten draaien of eventueel een elektrische wagen opladen die ik misschien ga aanschaffen.

Op internet is hier echter bitter weinig over terug te vinden: alles gaat over offgrid systemen met batterijen die peperduur zijn in onderhoud. Vandaar mijn vraag of hier iemand is die tips heeft om dit probleem op te lossen?

• Cumulus
Dit is reeds een zuinige A- label pomp. Er moet 12.000 liter per uur verpompt worden om voldoende zuurstof bij die bacteriën te krijgen. De tuinaannemer wilde daar eerst een vuilwaterpomp inzetten die gebruikt wordt om kelders leeg te pompen en 1700 watt verbruikt aan dit debiet. Gelukkig heb ik dit op tijd ontdekt zodat er een vijverpomp kon worden gezet die speciaal voor dit doel is gemaakt en dus veel efficienter is met haar 110 watt voor hetzelfde debiet. Het is er zelfs eentje die bij lagere temperaturen automatisch terugschakelt naar 90 watt al blijft dat nog steeds aardig in de papieren lopen.

Ik vraag me overigens af of een kleine accu van 20Ah niet héél snel gaat verslijten als je daar continu 110 watt doorheen jaagt? Ik zou dan al onverslijtbare boostcaps moeten nemen, maar daar is op internet ook bijna niks over terug te vinden behalve voor in versterkers :(

Budget is moeilijk te zeggen, het zou zichzelf op een redelijke termijn moeten kunnen terugbetalen. Voor de pomp alleen zou dat dan niet meer dan 2000 a 3000 euro mogen zijn maar zou naar 5000 mogen gaan als ik er ook andere dingen mee kan aandrijven op zonnige dagen.

• Cumulus
Probleem zit hem hier in Vlaanderen niet bij de terugleververgoeding maar bij de bijkomende tax die je betaalt om het aan het net te koppelen, en die op het vermogen van je inverter is berekend (zie ook http://www.vreg.be/nl/prosumententarief

Je houdt hierdoor maar weinig over van je winst waardoor je eigenlijk evengoed van het net kan afnemen zonder zonnepanelen en de prijsverhogingen van de duurdere stroom maar moet slikken.

• Cumulus
Dat is eigenlijk hetgene dat ik probeer te bekomen, maar ik zie er dan het nut niet van om het aan het net te koppelen waardoor ik dus naar batterijloze off-grid oplossingen ben gaan zoeken :)

• Cumulus
Die Solar Home Base kit lijkt inderdaad een goede oplossing. Bedankt voor die link :)
edit: nu nog in België geleverd krijgen...

[Voor 20% gewijzigd door Cumulus op 28-10-2015 15:15]

• Cumulus
Ik heb inderdaad het geluk dat het nog zo een oude is zonder terug telling.

Maar... ik meende dat het net heel gevaarlijk is om via een stopcontact je stroom te voeden? Enerzijds staat er op de uitstekende pinnen van je installatie 220V en anderzijds gaat de wisselstroom nooit in dezelfde fase zijn als de stroom van je provider waardoor de hele boel waarschijnlijk gefrituurd wordt?

• Cumulus
Blijft toch allemaal zijn risico's hebben heb ik de indruk. Je moet dan blijkbaar echt op dat sluipverbruik rekenen, maar dat verbruik wisselt dan weer als de frigo haar streeftemperatuur heeft bereikt en stilvalt, de diepvries hetzelfde doet op een ander tijdstip, en dan weer gelijk, etc etc. Ik moet er dan op rekenen dat ze onze oude teller niet komen vervangen door een nieuwe die kan terugtellen, en als ze dat vervangen ben ik er ook weer aan voor de moeite.

(op den duur zou ik nog een kabeltje naar Nederland willen leggen zodat ik dan ginder uit op een normale manier kan salderen in plaats van al dat regel en taksgedoe hier in Vlaanderen 8)7 )

• Cumulus
Dank voor deze tips. Ik ga het eens voorleggen of opzoeken op vijverfora of het nu inderdaad kwaad kan als een vijverpomp tijdens de winter af en toe een uurtje uitligt (en wat de limieten zijn). Voor het tegengaan van ijsvorming hoeft hij natuurlijk niet constant te draaien, want het aantal uren of dagen dat de temperatuur hier onder nul zit is in ons klimaat sowieso beperkt en dan duurt het nog eens een tijd eer de vorst tot in de leidingen is gekropen dus van standaard nachtvorstjes van een graad of twee zal het ook niet stuk gaan.

Al dan niet kan ik het dan nog combineren met die eerder aangehaalde offgrid inverter welke automatisch switched naar netstroom of zonnestroom.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True