Je mag wel degelijk doen met je geld wat je wilt. Nu ja, je mag er geen coke van kopen bv. Of wapens. Maar dat zou ook verboden zijn als je het zou betalen met andere dingen als geld of zelfs als je het gratis kreeg.
Het enige wat de overheid vraagt is dat je vertelt waar je het gelaten hebt. En dan kijken ze echt niet op 1000 euro.
Als je het geld gebruikt om er winst mee te maken, bv beleggen op de beurs en dan de koerswinst of het dividend op strijkt dan moet je over dat _rendement_ belasting betalen. Het is immers gewoon een extra inkomen. En omdat het moeilijk is om precies te bepalen wat het rendement is als je 50 verschillende aandelen hebt en nog een stuk of wat banken en andere methodes om met geld geld te maken zeggen ze dat je rendement 4% is en daar betaal je daar maar 30% belasting over, dus 1.2% totaal. Maar per persoon uitsluitend over het geld dat je meer hebt dan 21000. Dus als je 100000 euro op de bank hebt betaal je ongeveer 0.9% belasting over het geheel.
Op dit moment roept iedereen dat die 4% rendement veel te hoog is ingeschat, maar toen de bank nog gewoon 5-6% rente gaf was er niemand aan het klagen. Hooguit werd er op verjaardagen gelachen om die sukkels van de belasting die niet door hadden dat je een veel hoger rendement kon maken.
Tsja, en nu is het andersom en roept iedereen dat we terug moeten naar het oude systeem waarbij je wel je echte rendement moest opgeven. Dat werd toen ter tijd afgeschaft omdat iedereen het zo lastig vond en er steeds discussie was dat de koersverliezen van aandeel A samen met het dividend van aandeel B enz enz. Het is ook nooit goed.
En voor er mensen gaan zeggen dat ik waarschijnlijk geen VRH betaal: Ik betaal er flink aan mee, maar ik weet ook nog heel goed dat ik een aantal jaren geleden een veel hoger rendement had en het prima vond. Ik krijg trouwens ook nog meer rente op de bank dan dat ik aan VRH betaal. Het is even een kwestie van goed zoeken. En met aandelen kan je een nog veel hoger rendement halen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ortep op 26-10-2015 14:38
]