Thalaron schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:53:
[...]
En jij denkt dat elke euro die bij de Bios uitgegeven wordt aan een kaartje voor de content leverantier is? En daarbij wanneer ik een blu-ray koop betaal ik ook 1 bedrag voor een nader te bepalen aantal kijkers.
Nee het is gemiddeld 50% die naar de producent gaat. Maar er is een "glijdend percentage"; in de eerste week gaat bijv 75% naar de producent, en in de laatste weken is dat nog maar 25%.
Dat betekent dus dat - wanneer jij op premiere dag de film thuis zou willen kijken - je 7,50 euro (bij een ticketprijs van 10 euro) per persoon zou moeten betalen voor één stream.
Maar in de bioscoop is het goed bij te houden hoeveel mensen in de zaal zitten, thuis is dat iets lastiger.
De blu-ray kan je pas kopen als de film uit de bios is.
Deze kan bovendien meerdere keren afgespeeld worden en uitgeleend/doorverkocht worden. Dus een stream van 20€ zou vergeleken met een fysieke verkoop IMO veel meer opleveren, maar dat is simpelweg te duur ja... Pathe heeft volgens mij wel zoiets (gehad?).
Als jij met 5 mensen op day one een film gaat bekijken in de bioscoop dan levert dat de producent 37,50 op. Een stream van 20 euro levert dan toch nog minder op. En het is veel te duur voor in je eentje....
Bovendien hebben bioscopen ook een machtspositie: Meer dan een kwart van de inkomsten van producenten komt uit bioscoopvertoningen, dus als bioscopen een film boycotten omdat 'ie een gelijktijdige VoD release heeft ofzo, missen de studio's een hoop inkomsten.
Het zijn dus niet "de grote boze hollywoodmensen" die de huidige wanorde in stand houden, maar de belangen zijn aan alle kanten gewoon erg groot. Voor filmstudio's maakt het niet uit of mensen thuis of in de bios kijken zolang ze hun geld maar krijgen, maar wat zou er gebeuren met een grote hollywood A-productie als 'ie niet in de bioscoop zou draaien? Zou iedereen die dan naar de bioscoop zou gaan hem streamen en zouden ze bereid zijn 7,50 per persoon te betalen om te kijken op een klein 32" tv'tje met standaard 5.1 geluid?
En iedereen die tegen downloaden is lijkt vaak uit te gaan dat dit gemiste verkopen zijn... Echter is er nog altijd geen goed werkend en compleet alternatief op downloaden. Ik kan je garanderen dat dit dikke onzin is. Onwil vanuit medialand... Niet meer en niet minder. Overal elke cent uit kunnen knijpen en enkel op de manier waar hun zin in hebben, ongeacht wat dit met gebruikersgemak/kijkers ervaring doet.
Ik ben niet tegen downloaden. Ik vind alleen het "ik download want er is geen alternatief" zo slap, want gewoon onzin. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je download omdat je er geen geld voor over hebt.
Ik deed voorheen Game of Thrones downloaden. Omdat ik het dan sneller beschikbaar had. Door mijn "reviews" hebben een aantal collega's de boxen die uit zijn aangeschaft die er anders nooit van zouden hebben gehoord en ik heb tegenwoordig HBO pakket.. Zonder downloaden had alleen ikzelf ooit een keer de complete serie op Blu-Ray aangeschaft. (Oudere collega's die weinig met computers hebben in dit geval dus).
En je zou het niet met je collega's over Game of Thrones hebben gehad als je de DVD box had gekocht?
Wikipedia: Film distribution