Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Gelukkig overleven de meeste mensen de 230v huisinstallatie wel, maar dat wil niet zeggen dat het wel meevalt of niet gevaarlijk is. De meeste mensen die door rood rijden overleven het immers ook.
Ik heb 230 en een 400V klap gehad, maar degene waar ik schuimend en kotsend naast een machine lag was iets van 75V. De stroom die er toen liep weet ik niet, maar mijn handen trokken zich om het onder spanning staande deel heen en ik liet pas los toen ik neerviel
www.casarodriguillo.com
Dat bedoel ik!Pinin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:59:
Man... ik ben geschokt door sommige reacties, de normale reacties moet je met een lampje zoeken.
Gelukkig overleven de meeste mensen de 230v huisinstallatie wel, maar dat wil niet zeggen dat het wel meevalt of niet gevaarlijk is. De meeste mensen die door rood rijden overleven het immers ook.
Ik heb 230 en een 400V klap gehad, maar degene waar ik schuimend en kotsend naast een machine lag was iets van 75V. De stroom die er toen liep weet ik niet, maar mijn handen trokken zich om het onder spanning staande deel heen en ik liet pas los toen ik neerviel
Erg veel onkunde in dit topic inderdaad.

Ik denk dat het grote verschil is geweest dat er bij de 75V-klap geen aardlekschakelaar was. Zonder aardlekschakelaar zou 230V wél gevaarlijker zijn dan 75V, lijkt me.Pinin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:59:
En, gelijkspanning toevallig? Aangezien je schrijft dat je handen zich om de geleider heen trokken. Dat heeft natuurlijk ook bijgedragen aan het grote effect; als je meteen had kunnen loslaten, had het niet zo'n groot effect kunnen hebben.
correct me if I'm wrong
[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 20-10-2015 22:20 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dat is het verotte van gelijkstroom dacht ik ..Pinin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:59:
Man... ik ben geschokt door sommige reacties, de normale reacties moet je met een lampje zoeken.
Best nare ervaring, gewoon je hand niet meer onder controle hebben en zien dat je het nog harder vastpakt
Het zal wss gelijkspanning geweest zijn. Waar het mij meer om gaat is dat sommige posters spanning als ongevaarlijk beschouwen. Ook apparaten op 230 wissel kunnen gelijkspannings delen hebben. Dat weet je niet altijd, zeker niet als leek. Toendertijd was ik service engineer en ik zou het moeten weten...zou. Het gaat dus heel erg vaak goed en toen niet, wss afgeleid door een leuke dame of het was vrijdagmiddag.Compizfox schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:18:
[...]
Ik denk dat het grote verschil is geweest dat er bij de 75V-klap geen aardlekschakelaar was. Zonder aardlekschakelaar zou 230V wél gevaarlijker zijn dan 75V, lijkt me.
En, gelijkspanning toevallig? Aangezien je schrijft dat je handen zich om de geleider heen trokken. Dat heeft natuurlijk ook bijgedragen aan het grote effect; als je meteen had kunnen loslaten, had het niet zo'n groot effect kunnen hebben.
correct me if I'm wrong
[ Voor 16% gewijzigd door Pinin op 20-10-2015 22:27 ]
www.casarodriguillo.com
Plagiaat van Wikipediadespijker schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:36:
Als aanvulling onderstaande informatie.
Elektrocutie ontstaat mogelijk wanneer het lichaam in contact komt met twee punten met een verschillend potentiaal. De elektriciteit gaat dan (in geval van laagspanning) door het lichaam en kiest daarbij de weg met de minste weerstand: zenuwen en bloedvaten. Hierbij kan schade aan hart, bloedvaten en longen ontstaan. Bij hoogspanning gaat de stroom vooral over het lichaam en kan daarbij brandwonden veroorzaken over een groot oppervlak. Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk. Andere spanningsbronnen met in principe onbeperkte ladingstoevoer - zoals het lichtnet - met een spanning van 230 volt worden als levensgevaarlijk beschouwd. Daarbij is het niet zozeer de spanning die gevaar veroorzaakt maar vooral de stroom die door het lichaam loopt. Bij even hoge spanning is een wisselstroom gevaarlijker dan een gelijkstroom. Gelijkstroom veroorzaakt één korte, hevige samentrekking van de spieren, waarna de getroffene het voorwerp meestal loslaat. Wisselstroom veroorzaakt een aanhoudende en minder controleerbare samentrekking van de spieren. Er wordt aangenomen dat een wisselspanning van 50 V of lager (dieren 25 V of lager) of een gelijkspanning van 120 V of lager (dieren 60 V of lager) als ongevaarlijk kan worden beschouwd.
Een geringe stroom (milliampères) die door het hart loopt, kan hierin ritmestoornissen opwekken door de geforceerde depolarisatie. Dit kan variëren van een korte pauze die vanzelf overgaat, tot het binnen enkele minuten tot de dood leidende kamerfibrilleren. De hiervoor benodigde elektrische energie is gering en hoeft niet of nauwelijks met warmteontwikkeling gepaard te gaan. Of kamerfibrilleren (ventrikelfibrilleren) optreedt, is grotendeels van het toeval afhankelijk, hoewel hoogfrequente wisselstroom wat dit betreft veiliger is dan gelijkstroom en laagfrequente wisselstroom. De zeer hoogfrequente wisselspanning die door chirurgen bij operaties wordt gebruikt om bloedende vaatjes te coaguleren ('dicht te branden') is bijvoorbeeld op dit punt ongevaarlijk hoewel het om vele honderden volts gaat.
Een voldoende grote stroom door andere vitale organen kan daarin alleen al door het thermisch effect (opwarming) zoveel schade aanrichten dat dit op onmiddellijke of langere termijn tot de dood leidt.
Een stroom die de ademhalingsspieren en de bewegingsspieren verlamt door geforceerde samentrekking en die blijft bestaan doordat het slachtoffer zich door deze verlamming niet aan de stroom kan onttrekken, leidt uiteindelijk ook tot de dood door hartstilstand of ademhalingsverlamming.
+1despijker schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:25:
Correct, had het ook helemaal zelf kunnen schrijven. Lijkt me zonde van m'n tijd
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Je had ook gewoon een link naar het artikel kunnen posten.despijker schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:25:
Correct, had het ook helemaal zelf kunnen schrijven. Lijkt me zonde van m'n tijd
Of plaats het dan op z'n minst in quote-tags en post de link er als bronvermelding onder, want op deze manier is het, zoals ik al zei, simpelweg plagiaat.
Ik herkende al aan de schrijfstijl dat het van Wikipedia kwam, dus ik Google een stukje van die tekst... en ja hoor
Ja, met bronvermelding ja.
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl
Maar eigenlijk hoor je het altijd te vermelden als je iets niet zelf geschreven hebt, zelfs als de licentie van dat originele werk het toestaat om het over te nemen zonder vermelding. Maar goed, we dwalen een beetje off-topic
[ Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 20-10-2015 22:35 ]
Feit blijft wel dat alle onkundigen over het topic onderwerp ook zelf even google als vriend hadden kunnen adopteren, al was het maar voor even. Sommigen fantaseren letterlijk fictie en werkelijkheid aan elkaar en geloven er zelf nog in ook.
Anoniem: 132566
Wel vaak genoeg 230V taters gehad, vaak bij dingen waar je het niet verwacht.
Op een telefoonlijn (POTS) staat ook iets van 64V gelijk en 93V gelijk als je gebeld word ofzo…zal wel weinig A zijn, met die dunne draadjes- maar toch.
Maar OT op de vraag van TS; is het een buitenlamp, dat je praat over aarde? Of bedoel je gewoon de nul/schakeldraad?
Als je eerst aarde aan hebt gesloten, dan de fase er tegenaan knalt, dan voel je als het goed is nog even heel kort zo'n snerpje 230V…terwijl je het doorhebt, hoor je al "klik" van je aardlek- zo rap gaat het.
Toch kan het ook dat je de aarde al kortgesloten hebt, zonder dat de fase via jou gelopen heeft- bij lassen hou je ook je werkstuk (vaak) vast, de boog loopt gelijk weg naar je massaklem, niet via jou- ook al raak het voorwerp aan, net als bij je lamp. Zit je er zelf niet tussen, kan de aardlek ook zelf afslaan (bij sluiting.)
Ik vind al die onkundigen in dit topic anders wel meevallen. Misschien heb ik er wat over het hoofd gezien hoor, maar ik zie niet veel mensen die adviseren om maar je tong in het stopcontact te steken omdat het allemaal wel meevalt.despijker schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:17:
Je hebt een punt, ik had achteraf gezien beter de link kunnen plaatsen, point taken.
Feit blijft wel dat alle onkundigen over het topic onderwerp ook zelf even google als vriend hadden kunnen adopteren, al was het maar voor even. Sommigen fantaseren letterlijk fictie en werkelijkheid aan elkaar en geloven er zelf nog in ook.
230V is gevaarlijk en zeker iets waarbij je goed moet opletten en erg serieus moet nemen. Echter, is de TS aan de dood ontsnapt? Ja hij had er dood aan kunnen gaan, maar die kans is nou niet heel groot. Zoals je in dit topic kan zien hebben er toch genoeg een 230V schok gehad en die leven ook nog steeds. De kans is ook zeker niet nul, dus vandaar het gedeelte dat je het echt niet moet onderschatten, maar de TS hoeft nou ook niet al zijn geld in de staatsloterij te stoppen omdat hij zoveel geluk heeft gehad.
Wikipedia: Sampling biasSissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 07:35:
[...]
Zoals je in dit topic kan zien hebben er toch genoeg een 230V schok gehad en die leven ook nog steeds.
In principe heb je gelijk ja
Alleen is het het vrij lastig posten uit het hiernamaals, dus verhalen uit eerste hand zijn per definitie van overlevendeSissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:13:
[...]
In principe heb je gelijk ja. Maar laten we wel wezen, mensen vallen niet bij bosjes dood neer door een 230V schok. En als je kijkt naar het aantal mensen die weleens een schok hebben gehad hier, dan moeten er wel heel veel doden zijn om een significante sampling bias te hebben
.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Maar ontopic, de elektricien daar zei ook, dat moet je niet te vaak doen. Je loopt gewoon het risico op hartproblemen, en dat moet je niet willen. Hij schijnt zelf ook al echt acht jaar geen schok te hebben gekregen, ondanks dat hij dus als elektricien werkt. Het is zeker geen direct levensprobleem.
Maar wij hebben thuis een krachtstroomaansluiting, gewoon 400v (niet dat gekke Belgische 230v krachtnet zonder nul), en die is vieraderig. Er komt dus een PEN geleider binnen, op de meterkast zit die in een rail waar ook alle nullen en de aardepin aan zit. Er staat, bij de verbruikers, door de weerstand van de nul, wel een kleine spanning op de nul. Als je de nul dan ook aan de aarde hangt, wat ik ooit zonder nadenken deed bij een lamp, vliegt je aardlek er ook uit mits de nul voldoende belast werd.
Tuurlijk joh, wel 1000 keer 380V en niets aan de hand. Reden te meer om je geen enkele zorgen te maken, 380/400V is volstrekt ongevaarlijk, lekker vastpakken......Typhone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:04:
In het land der blinden is eenoog koning toch? Mijn pa heeft wel 1000x 380V gepakt vroeger. Ik heb laatst ook de 220V/230V klap gehad. Even schrikken als het eerste keer is maar ik loop nog steeds rond. Vrolijk als een bij.

Nogmaals veel onkunde in dit topic.
Nu ook maar even opgezocht en op Wikipedia staat het gewoon:
Wikipedia: KrachtstroomIn tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is krachtstroom niet gevaarlijker dan een normale 230 volt aansluiting. Bij aanraking van één pool van een krachtstroom contactdoos, is er geen verschil. Anders wordt het indien men aan twee krachtstroom polen tegelijkertijd blootstaat. De kans dat dit gebeurt is echter zeer klein.
Behoorlijk onzin dus om te roepen dat je een schok van 400 Volt hebt gehad.
[ Voor 53% gewijzigd door orf op 30-10-2015 17:32 ]
Iets is pas onzin als bewezen is dat in die situatie de betrokkenen niet heeft ervaren wat hij heeft aangegeven. Het is heel goed mogelijk dat hij aan de 400v heeft gehangen. Wij kennen niet de exacte situatie waarin het heeft plaatsgevonden. Dit kan een andere krachtstroom installatie zijn dan de huis-tuin-en-keuken installaties. Ik geloof best wel dat hij aan de 400v heeft gehangen. De kans op overlijden wordt ook bepaald door de situatie waarin dit gebeurd, dus met welke hand raakte je de kabel, door welk deel van het lichaam liep de stroom, hoe lang heb je ermee in contact gestaan etc etc.orf schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:27:
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar 380 of 400 als schok krijgen is toch heel lastig? Dan moet je toch meerdere fases vastpakken en vasthouden? Op één fase staat volgens mij 230, pas in combinatie met andere fases levert dat dan toch 400 Volt?
Nu ook maar even opgezocht en op Wikipedia staat het gewoon:
[...]
Wikipedia: Krachtstroom
Behoorlijk onzin dus om te roepen dat je een schok van 400 Volt hebt gehad.
De meest wijze les is gewoon altijd voorzichtig te zijn bij het werken met spanningen boven de 40v (bij DC), bij AC zal deze grens denk ik iets hoger liggen.
Klopt, daar is alles mee gezegd, het hangt van de omstandigheden af.Bullet NL schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 01:56:
[...]
Precies.... 230v/16A is nog wel te doen, ach... het hangt van zoveel omstandigheden af.... Maar normaal gesproken in een droge situatie gaat 230v op een vinger meestal wel goed..
Ik herinner me van heel lang geleden een bedrijfsongeval. Het gebeurde met een handboormachine die al jaren eerder afgekeurd had moeten zijn omdat hij niet dubbelgeïsoleerd was, zo'n ouderwets metalen kreng. Maar ja, een werkgever die op de verkeerde manier zuinig was. Dat ding kwam op een ongelukkig ogenblik onder spanning te staan en de arme man was niet in staat om hem tijdig te laten vallen. Gevolg was verkramping en het helemaal niet meer kunnen loslaten.
Hij was wonder boven wonder niet dood, z'n collega stond er gelukkig naast en wist hem op een veilige manier los te rukken. Maar de man had de rest van zijn leven wel last van de niet nader te noemen gevolgen met zijn hart. Dus je kan over zoiets ook te luchtig doen.
Wat relevant is, is de wel of niet aanwezigheid van een aardlekschakelaar. Vergeet niet dat deze in de verste verte nog niet overal aanwezig is. En (mocht dit nog niet algemeen bekend zijn) het feit dat je altijd bij het krijgen van een schok een stroomkring nodig hebt. Dus van enkel per ongeluk met één hand aanraken van iets dat onder spanning staat terwijl je goed geïsoleerd en droog op een trapje of een stoel staat merk je totaal niets.
Alleen heeft natuurlijk die 16 A er totaal niets mee te maken. Dat er aan toevoegen slaat als een tang op een varken.
Allicht is het daardoor dat er bijzonder weinig slachtoffers vallen als gevolg van de netstroom in NL.
In ieder geval ken ik genoeg mensen die 240V hebben ontvangen, en ken of kende geen mensen die daar echt schade van hebben opgelopen. Sample bias is hier niet heel relevant. Natuurlijk weten mensen echt wel of zij iemand kenden die is overleven door 240V. Enkel de beroepsgroep electricien is hier misschien niet genoeg vertegenwoordigd, maar het gaat hier om DHZ en niet om beroepsmatig..
Het is een beetje hetzelfde als met haaien. Mensen zijn statistisch gezien te bang van haaien, en zo ook van 240V. Maar mogelijk zorgt de angst juist voor minder blootstelling en daardoor minder ongelukken. Als wij met zijn allen haaien gaan knuffelen vallen er vast meer doden en zo ook met 240V. De (overdreven) angst is een goed ding om noobs weg te houden van stroom.
Meer recentelijk had ik op m'n werk een grote stekker aansluiting vast (met dikke metalen pinnen, voor grote machines) en die drukte ik in een aansluiting waarna ik mijn hand er zo'n 10 seconden niet af kreeg door de spanning. Dat deed geen pijn, maar het voelde op z'n zachts gezegd wel gek. Daarna met m'n voet de stekker goed in de aansluiting geschopt en verder gegaan met werken. Nou ik erover nadenk had ik op m'n werk wel meer plekken waar je onder spanning kon komen te staan en dan bij het aanraken van metaal een kleine opdonder kreeg. (visfabriek, nat, stroom, veel metalen behuizingen op betonnen vloer)
Dat stroom gevaarlijk is weet ik wel, maar bij apparatuur in huis valt toch meestal de stroom meteen uit.
Anoniem: 454358
Ik moest het toch echt even 2x lezen.Klein voorbeeldje op vakantie: Blauwe CEE stekker (Wordt veel bij caravans gebruikt) met kabeltje op een gewone WCD-stekker aangesloten en zo in de losse contactdoos geprikt om spanning op de stekkerdoos te krijgen... stekker van de stekkerdoos lag op de grond... er kropen wat kleine kinderen rond...
Iemand heeft een stekker naar stekker aansluiting gemaakt. 1 kant van de stekker ging in het stopcontact, en de ander in een verlengdoos om deze verlengdoos op spanning te zetten. Dit terwijl er nog een kabel aan die verlengdoos zat ??
Tja dan ben je Idd wel heel erg dom bezig.
Die situatie met die grote stekker op je werk kan ik me niet echt een voorstelling van maken. Je beschrijft een constructie waar ik op z'n minst qua veilige uitvoering vraagtekens bij zet. Maar ik zou het moeten zien om er een oordeel over te vellen.SN4K3 schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:07:
Ik heb als kind eens een metalen draadje met een led lampje eraan in het stopcontact gestoken waarna er een knal kwam en er nu nog steeds zwartigheid van op dat stopcontact zit. Zover ik weet heb ik daar niets aan overgehouden.
Meer recentelijk had ik op m'n werk een grote stekker aansluiting vast (met dikke metalen pinnen, voor grote machines) en die drukte ik in een aansluiting waarna ik mijn hand er zo'n 10 seconden niet af kreeg door de spanning. Dat deed geen pijn, maar het voelde op z'n zachts gezegd wel gek. Daarna met m'n voet de stekker goed in de aansluiting geschopt en verder gegaan met werken. Nou ik erover nadenk had ik op m'n werk wel meer plekken waar je onder spanning kon komen te staan en dan bij het aanraken van metaal een kleine opdonder kreeg. (visfabriek, nat, stroom, veel metalen behuizingen op betonnen vloer)
Dat stroom gevaarlijk is weet ik wel, maar bij apparatuur in huis valt toch meestal de stroom meteen uit.
In huisinstallaties zal je inderdaad niet gauw dergelijke dingen als bovenstaand meemaken. Van die kant bekeken geef ik je wel een beetje gelijk, in die zin dat je de gevaren zeker niet moet overdrijven. Maar je eindconclusie dat het meestal wel meevalt doordat de stroom wel uitvalt ben ik beslist niet met je eens. Wat ik in mijn vorige bericht al aangaf, lang niet alle huizen hebben een aardlekschakelaar en evenmin zijn in wat oudere installaties alle stopcontacten geaard waar dit met de daarop aangesloten apparatuur wel gewenst is. Even buiten beschouwing gelaten hoe ongelooflijk er soms wordt geknoeid.
Weer een les geleerd, volgende keer voorzichtiger met electriciteit.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Fabriekshallen waar vis gesorteerd/gepaneerd/verpakt wordt enzovoorts. Er komen dikke stekker kabels uit het dak waar je de stekkers van machines op aan kan sluiten, de machines worden nog wel eens verschoven voor het schoonmaken e.d. Het is er koud en vochtig doordat er met vis, water, ijs e.d. word omgegaan. De behuizingen van de (grote) machines zijn van metaal. Bij het schoonmaken gaat er meestal een zeil over de machines, maar dat is ook niet waterdicht en als de behuizing ergens een gat heeft (in het plastic voor de knopjes, aan/uit knop e.d.) dan kan ik wel bedenken waar zo'n schok door komt.Techneut schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:14:
[...]
Die situatie met die grote stekker op je werk kan ik me niet echt een voorstelling van maken. Je beschrijft een constructie waar ik op z'n minst qua veilige uitvoering vraagtekens bij zet. Maar ik zou het moeten zien om er een oordeel over te vellen.
In huisinstallaties zal je inderdaad niet gauw dergelijke dingen als bovenstaand meemaken. Van die kant bekeken geef ik je wel een beetje gelijk, in die zin dat je de gevaren zeker niet moet overdrijven. Maar je eindconclusie dat het meestal wel meevalt doordat de stroom wel uitvalt ben ik beslist niet met je eens. Wat ik in mijn vorige bericht al aangaf, lang niet alle huizen hebben een aardlekschakelaar en evenmin zijn in wat oudere installaties alle stopcontacten geaard waar dit met de daarop aangesloten apparatuur wel gewenst is. Even buiten beschouwing gelaten hoe ongelooflijk er soms wordt geknoeid.
In mijn geval ging het om de stekker combinatie van een lopende band waar ik bij het vastdrukken van de stekker een probleem met de hand had. Maar ook als je (ergens anders) stond in te pakken en dan met je ene hand op machine A lag en je andere op machine B legde dat je een schok kreeg.
Tja, toen vond ik het eigenlijk wel geinig en dacht ik niet zozeer aan dodelijke situaties. Natuurlijk is stroom gevaarlijk en in die zin gaf ik ook geen "eindconclusie". Wees verstandig sluit de stroom eerst af mensen.
625164
Tenzij je uit spasme het <ding> dat onder stroom staat vast knijpt.
Er zijn (niet nader te noemen) landen waar dat wel gebeurt. Keihard rekent daar op allerlei terreinen met risicopercentages. Bijvoorbeeld twee mogelijke beleidslijnen, de ene kost honderdduizend dollar per jaar waar ongelukken vrijwel uitgesloten zijn, de andere lijn kost maar duizend dollar per jaar, maar de kansberekening, eventueel gecombineerd met praktijkervaringen, komt op eens in de 10 jaar een dodelijk ongeluk. Ra ra waar de alleen maar economisch denkende bedrijfsleiding voor kiest. Namelijk met wat men heeft bespaart gedurende die 10 jaar kan een meervoud van de schade uitkering aan de nabestaanden worden betaald.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar haal je die info vandaan?BUR schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:36:
Wat een grote verhalen hier, stoer hoor!![]()
Er zijn hier nogal wat reacties van mensen met schok ervaringen. Het is aan te raden om bij elke 230VAC schok direct naar de EHBO te gaan voor een hartfilmpje. (i.v.m. hartafwijkingen die door de schok kunnen zijn veroorzaakt)
Helemaal mee eens. Toevallig heb ik afgelopen weekend nog een aantal lampen opgehangen en ik meet altijd van tevoren of er spanning op de draden staat, al weet ik voor 90% zeker dat het niet zo is.En als je bezig gaat met elektrisch spul: Meet of het spanningsloos is; meten is weten..
Ik ben verder niet zo benauwd dat ik de hele groep eruit gooi, of schakelaars af ga plakken of wat dan ook.
Bij Tata Steel Europe is het verplicht je incident te melden en vervolgens in de "verbandkamer" een hartfilmpje te laten maken.InZane schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:24:
[...]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar haal je die info vandaan?
[...]
Ik gok dat je daar ook een iets grotere kans hebt op grote stromen dan in een thuissituatieBUR schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:27:
[...]
Bij Tata Steel Europe is het verplicht je incident te melden en vervolgens in de "verbandkamer" een hartfilmpje te laten maken.
En dan is het beleid dat _alles_ gecheckt word op dezelfde manier. Op zich niet slecht als werkgever, misschien om het voor alle situaties door te voeren een beetje too much.
Net als dat je bij Shell bij het traplopen verplicht bent je hand aan de leuning te houden.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Anoniem: 149075
Gewoon dom, jij meet geen spanning tussen null en fase wanneer deze zijn omgedraaid. Heb je nog zoveel kans op een optater.InZane schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:24:
Helemaal mee eens. Toevallig heb ik afgelopen weekend nog een aantal lampen opgehangen en ik meet altijd van tevoren of er spanning op de draden staat, al weet ik voor 90% zeker dat het niet zo is.
Ik ben verder niet zo benauwd dat ik de hele groep eruit gooi, of schakelaars af ga plakken of wat dan ook.
Anoniem: 149075
Ook dat is niet zo gek, ik ging ook een keer op mijn bek toen ik een afspraak ophaalde, naar beneden liep en er een touwtje lag.Hooglander1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:29:
Net als dat je bij Shell bij het traplopen verplicht bent je hand aan de leuning te houden.
De dame in kwestie vond het wel charmant dat ik direct op mijn knieën voor haar ging
[smalll] die stalen trappen met open profiel geven flinke lichamelijke schade als je valt[/small]
Uh, ik gebruik zoiets:Anoniem: 149075 schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:48:
[...]
Gewoon dom, jij meet geen spanning tussen null en fase wanneer deze zijn omgedraaid. Heb je nog zoveel kans op een optater.

Dus dan meet je tussen nul- en fase/schakeldraad. Als ze zijn omgedraaid maakt het dus nog niks uit.
Alleen mocht de schakelaar de nul schakelen, in plaats van de fase (niet de bedoeling maar je komt het best vaak tegen!), dan meet je bij een onderbroken nul juist met een meter zoals die van jou dus geen spanning bij een onderbroken nul!InZane schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:20:
[...]
Uh, ik gebruik zoiets:
[afbeelding]
Dus dan meet je tussen nul- en fase/schakeldraad. Als ze zijn omgedraaid maakt het dus nog niks uit.
Wel even iets om bij stil te staan...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Ik gebruik de spanningszoeker altijd.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Klopt. Daarom altijd op beide standen van de schakelaar controleren. Ik wil wel een keer spanning gezien hebben.Xander schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:01:
[...]
Alleen mocht de schakelaar de nul schakelen, in plaats van de fase (niet de bedoeling maar je komt het best vaak tegen!), dan meet je bij een onderbroken nul juist met een meter zoals die van jou dus geen spanning bij een onderbroken nul!
Wel even iets om bij stil te staan...
Heel slim dat je de meter voor gebruik even test, maar dat helpt nog niets als de schakelaar de nul schakelt!!InZane schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 02:54:
[...]
Klopt. Daarom altijd op beide standen van de schakelaar controleren. Ik wil wel een keer spanning gezien hebben.
Schakelaar aan: 230V tussen blauw en zwart
Schakelaar uit: Geen spanning tussen blauw en zwart. Maar bij een foutief aangesloten schakelaar nog steeds wel spanning op zwart!
Dit is een scenario waarin de ouderwetse spanningzoeker soms betrouwbaarder is dan een tweepolige spanningsmeter. Eigenlijk zou je beide geleiders ten opzichte van aarde moeten meten...
Volgens mij is dit wat RutgerM ook bedoelde. Een schakelaar die in de nul zit in plaats van in de fase.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 10-11-2015 09:18 ]
Juist jaXander schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:16:
[...]
Heel slim dat je de meter voor gebruik even test, maar dat helpt nog niets als de schakelaar de nul schakelt!!
Schakelaar aan: 230V tussen blauw en zwart
Schakelaar uit: Geen spanning tussen blauw en zwart. Maar bij een foutief aangesloten schakelaar nog steeds wel spanning op zwart!
Dit is een scenario waarin de ouderwetse spanningzoeker soms betrouwbaarder is dan een tweepolige spanningsmeter. Eigenlijk zou je beide geleiders ten opzichte van aarde moeten meten...
Volgens mij is dit wat RutgerM ook bedoelde. Een schakelaar die in de nul zit in plaats van in de fase.
Het zou kunnen inderdaad, al vind ik het wel wat vergezocht (bouwjaar 2011), maar het zou kunnen.
oud-The_Mask- schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:04:
[afbeelding]
Ik gebruik de spanningszoeker altijd.
ik gebruik zo'n ding
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZUw79RJMj-g]
De fase en de nul in de verdeelkast verkeerdom aansluiten heeft dit effect ook. Een foutje is snel gemaakt.
Ik heb zo'n Fluke Voltalert die ik er meestal bij pak. In theorie minder betrouwbaar dan jouw tweepolige spanningsmeter maar hij heeft me nog niet in de steek gelaten.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zoiets dan een verschijnsel is dat inherent is aan de huidige economie, opschieten, opschieten en nog eens opschieten en niet omkijken. Iedereen met een paar handen aan z'n lijf kan bij zo'n bedrijf komen werken, ongeacht opleiding en ervaring. En dan is het risico groot dat ook een heel klein beetje gezonde feeling ontbreekt. Dat de draadjes verschillende kleuren hebben, zien ze nog net, maar het waarom hebben ze een flauw benul van. Overdreven voorstelling? Misschien, maar geef dan maar eens een aannemelijker verklaring.
Hoe het bij die bedrijven tegenwoordig reilt en zeilt weet ik niet. Vroeger werd een nieuwe installatie voordat deze werd opgeleverd zorgvuldig "gekeurd" door een installatie-inspecteur van het gemeentelijke of provinciale energiebedrijf. Op een zeker moment werd dit afgeschaft en werd de inspectie overgedragen aan de installateurs zelf. Een beetje zoals een slager die zelf z'n vlees keurt.
Ik meen wel begrepen te hebben dat er wel eens steekproeven werden genomen waarbij tevens gevraagd werd naar het keuringsrapport. Geen idee hoe dit tegenwoordig gaat.
Wat is het verschil in gevoel bij het aanraken met een hand en via ene hand naar andere hand? Ik heb van het weekend een stomme fout begaan door niet te checken of de stroom van de schakelaar af was en heb ik het klusje even snel proberen op te lossen bij mijn ouders thuis. De bruine draad was uit de schakelaar en die probeerde ik terug in de schakelaar te duwen wat resulteerde in een schok. Ik denk dat ik de dimmer schakelaar (die behuizing die je aan de muur schroeft) vast in mijn andere hand had, maar dat weet ik dus niet zeker.Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:35:
[...]
Het had waarschijnlijk ook wel erger kunnen zijn. Als je met goed geïsoleerde schoenen op een slecht geleidende ondergrond staat voel je er in het beste geval niets van. In slechtere omstandigdheden kun je er een flinke optater van krijgen.
Ik denk dat ik in mijn leven een keer of 5 aan 230V heb vastgepakt, 4 keer waren ook maar "mwoah" maar één keer heb ik het toch flink gevoeld.Ik stond op een hoogwerker (op zich geen factor wat dit betreft) en stond met één hand tegen een stalen damwand plafond aan geleund toen ik met de andere hand een spanningvoerende draad raakte (via een VDE geïsoleerde punttang zelfs, had één vinger voor het handvat tegen de bek van de tang aan
). Stroom dus de ene hand in, de andere hand uit, via een goed vereffende stalen gebouwsconstructie. Geen aanvullende bescherming door een aardlekschakelaar o.i.d. Toen heb ik toch even een paar minuten flink zitten shaken en ruim 1,5 maand lang spierpijn in mijn linker schouderblad gehad. Niet iets wat ik graag herhaal eigenlijk...
En ja, er is destijds ook netjes een hartfilmpje gemaakt.
Nu kreeg ik de schok en sprong ik daarbij in de lucht, dan wel van schrik danwel van de schok, maar ik voelde eigenlijk alleen wat aan de hand waarmee ik de bruine draad vast had. Nu 2 dagen verder heb ik eigenlijk alleen een blaar, 2 denk ik naast elkaar waarmee ik het geheel aanraakte:
/f/image/QKVpPThGIkQ9ARZTrA3RBA5y.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet bepaald ergens last van maar als ik denk of ik iets voel bij mijn hart lijkt het alsof ik iets van spierpijn heb op mijn borst onder de oksel. Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en die zei dat hij geen reden zag mij te zien en dat er niks aan de hand is.
Ik denk dus dat de stroom gewoon via de duim is gegaan zowel in en uit, maar dat weet ik niet 100% zeker, wat is het verschil in gevoel tussen met een hand of van hand tot hand een schok gehad?
Na ik dit topic gelezen heb lijkt het alsof ik een hartfilmpje moet maken, maar mij huisarts denkt dat het niet nodig is.
Het is allemaal lastig te beoordelen, zeker om dat ten tijde dat dit topic gestart is het spanningsniveau in Nederland lager ligt dan nu. Ook waren er toen minder zonnepanelen, dus als het hier op aan komt zijn er wel wat verschillen.BarendBotje schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:40:
[...]
Wat is het verschil in gevoel bij het aanraken met een hand en via ene hand naar andere hand? Ik heb van het weekend een stomme fout begaan door niet te checken of de stroom van de schakelaar af was en heb ik het klusje even snel proberen op te lossen bij mijn ouders thuis. De bruine draad was uit de schakelaar en die probeerde ik terug in de schakelaar te duwen wat resulteerde in een schok. Ik denk dat ik de dimmer schakelaar (die behuizing die je aan de muur schroeft) vast in mijn andere hand had, maar dat weet ik dus niet zeker.
Nu kreeg ik de schok en sprong ik daarbij in de lucht, dan wel van schrik danwel van de schok, maar ik voelde eigenlijk alleen wat aan de hand waarmee ik de bruine draad vast had. Nu 2 dagen verder heb ik eigenlijk alleen een blaar, 2 denk ik naast elkaar waarmee ik het geheel aanraakte:
[Afbeelding]
Ik heb niet bepaald ergens last van maar als ik denk of ik iets voel bij mijn hart lijkt het alsof ik iets van spierpijn heb op mijn borst onder de oksel. Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en die zei dat hij geen reden zag mij te zien en dat er niks aan de hand is.
Ik denk dus dat de stroom gewoon via de duim is gegaan zowel in en uit, maar dat weet ik niet 100% zeker, wat is het verschil in gevoel tussen met een hand of van hand tot hand een schok gehad?
Na ik dit topic gelezen heb lijkt het alsof ik een hartfilmpje moet maken, maar mij huisarts denkt dat het niet nodig is.
Wat misschien wel belangrijk is om te weten, hoe hoog sprong je in de lucht en hoe lang heb je hier over gedaan?
Misschien dat we dan iets over de gevolgschade kunnen zeggen..
Cogitationis poenam nemo patitur
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit topic is gesloten.