Het had waarschijnlijk ook wel erger kunnen zijn. Als je met goed geïsoleerde schoenen op een slecht geleidende ondergrond staat voel je er in het beste geval niets van. In slechtere omstandigdheden kun je er een flinke optater van krijgen.
Ik denk dat ik in mijn leven een keer of 5 aan 230V heb vastgepakt, 4 keer waren ook maar "mwoah" maar één keer heb ik het toch flink gevoeld.

Ik stond op een hoogwerker (op zich geen factor wat dit betreft) en stond met één hand tegen een stalen damwand plafond aan geleund toen ik met de andere hand een spanningvoerende draad raakte (via een VDE geïsoleerde punttang zelfs, had één vinger voor het handvat tegen de bek van de tang aan

). Stroom dus de ene hand in, de andere hand uit, via een goed vereffende stalen gebouwsconstructie. Geen aanvullende bescherming door een aardlekschakelaar o.i.d. Toen heb ik toch even een paar minuten flink zitten shaken en ruim 1,5 maand lang spierpijn in mijn linker schouderblad gehad. Niet iets wat ik graag herhaal eigenlijk...
En ja, er is destijds ook netjes een hartfilmpje gemaakt.

dion_b schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:58:
Het gaat echt niet om de voltage. Als je een wollen trui uittrekt in een centraal verwarmd huis op een winterse dag hoor je het knetteren, zie je vonken en ruik je ozon. Dat komt doordat je ontladingen van meerdere zo niet tientallen kV krijgt.
Je voelt het pas bij 3kV, bij 5kV zie je een vonk, en rondlopen op rubberen zolen met vloerbekleding geeft je al snel een lading van 25kV.
Uiteraard ga je daar niet dood aan want het is statische electriciteit, er loopt dus zo goed als geen stroom.
Zoals al aangegeven wisselspanningfrequentie is wat gevaarlijk is voor het hart, vermogen is wat brandt. 230V is gevaarlijk omwille van 50Hz en 16A, niet de 230V.
Ik vind dat een beetje een rare uitspraak, "230V is gevaarlijk omwille van 50Hz en 16A, niet de 230V." Wil je daarmee zeggen dat een voedingsbron 12VAC/50Hz 16A net zo gevaarlijk is? Daarvan pak ik toch zonder enige moeite beide polen beet.
De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden. Je hebt gelijk dat het uiteindelijk de stroom is die bepaalt hoeveel schade er aan je lichaam wordt toegedaan, maar het is de spanning die bepaalt welke stroom er maximaal door je lichaam kan gaan lopen (stroom = spanning / weerstand).
230V gevaarlijk "vanwege de 16A"? Nou, ehm, nee. Als jij een draad vast pakt achter een 16A automaat loopt er bij lange na geen 16A door jouw lichaam, al ga je in een stalen badkuip zitten, de weerstand van jouw lichaam is daar te hoog voor.
Het maakt dan ook niet uit of je een draad achter een WCD in je woning vastpakt, of een rail in de hoofdverdeler van een groot utiliteitsgebouw achter een 2000A beveiliging, jouw weerstand blijft
ongeveer hetzelfde, de stroom die door jouw lichaam loopt dus ook.
Al zit die WCD in jouw woning misschien nog achter aanvullende beveiligingen zoals een aardlekschakelaar.
Over het algemeen kun je naar mijn idee wel stellen: Hoe hoger de spanning, hoe gevaarlijker. Bij een hogere spanning gaat er immers een hogere stroom lopen. De uitzondering op deze regel is als de stroom op een andere wijze laag blijft, bijvoorbeeld door een hoge weerstand van de voedingsbron (schrikdraad) of door het heel snel uitputten van de complete energievoorraad in het geval van statische elektriciteit.
In deze situatie zie je een TN-S stelsel, dit komt in de meeste Nederlandse huishoudens niet voor. De aardedraad die jij in je woning vindt, zit waarschijnlijk nergens direct aan een nuldraad gekoppeld.
De meeste woningen hebben namelijk een TT-stelsel, waarbij er een eigen aardelektrode bij de woning in de grond geslagen wordt. Alle beschermings- en vereffeningsleidingen zitten via de hoofdaardrail aan deze elektrode gekoppeld. Vanuit de netleverancier krijg je vervolgens alleen één of meerdere fasedraden en een nuldraad binnen.
Bij de wijktransformator is ook een aardelektrode in de grond geslagen, deze is wél met de nul (of specifieker: het sterpunt van de trafo) gekoppeld. De enige manier waarop jouw aardedraad dus aan de nul vastzit is bij de wijktransformator, met misschien nog wel honderden meters wereldbol als geleider ertussen.
De aardlekschakelaar zit alleen tussen de voeding en de gebruiker, in de fase- en nuldraad. Dit heeft verder niets met aarde te maken.