Ben ik zojuist aan de dood ontsnapt?

Pagina: 1
Acties:
  • 60.162 views

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:28
Er worden wel veel begrippen door elkaar gegooid hier.
Er staat spanning op een draad/stopcontact. Die spanning is 230V~.
Er loopt stroom zodra je een lamp aanzet of als jij de draad aanraakt. Zoals eerder al genoemd is wordt de stroom bepaald door de weerstand van het object waar de spanning op staat (en niet de maximale toelaatbare stroom van de zekering). De formule is daarvoor I = U / R (stroom = spanning / weerstand).

Dus of de aanraking met 230V overleefbaar is hangt veel af van de weerstand (door het lichaam, schoenen, vloer, ladder, kortom de hele weg tot de aarde) en de tijdsduur en de aardlekschakeling.

Nederlandse installaties zijn ingericht met een aardlekschakelaar die de mens beschermen tegen dodelijke stromen (stroom is dodelijk, niet de spanning). Een aardlek schakelt de spanning uit als de lekstroom groter is dan 30mA, een hogere lekstroom wordt al als dodelijk gezien.
De aardlekschakelaar meet het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. Als deze niet gelijk is lekt er ergens stroom (bijvoorbeeld door aanraking met de fase draad).

Afbeeldingslocatie: http://www.build-electronic-circuits.com/wp-content/uploads/2014/09/Ohms-law-cartoon-cropped.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 20-10-2015 09:33 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FabianGTI schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:48:
[...]

Maar wat is nou een smurfstekker?
Ik gok dat 'ie deze bedoelt: Afbeeldingslocatie: http://www.rjshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/700x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/3/13366_mi1_or_1.jpg

Omdat die in de belevingswereld van de simpele hobbyelectrieker altijd blauw zijn. Grote delen van 't land kennen 'm als "campingstekker" omdat in de belevingswereld van de nog simpelere medemens dat ding alleen op campings gebruikt wordt.

In werkelijkheid is 't een CEEform p+n+e voor 230V/16A.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:48:
[...]

Gewoon dom, jij meet geen spanning tussen null en fase wanneer deze zijn omgedraaid. Heb je nog zoveel kans op een optater.
Uh, ik gebruik zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.electronicsnmore.com/images/products/et25.gif

Dus dan meet je tussen nul- en fase/schakeldraad. Als ze zijn omgedraaid maakt het dus nog niks uit.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.snoerboer.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/p/spanningszoeker_2.jpg
Ik gebruik de spanningszoeker altijd. :)

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:35:
[...]

Het had waarschijnlijk ook wel erger kunnen zijn. Als je met goed geïsoleerde schoenen op een slecht geleidende ondergrond staat voel je er in het beste geval niets van. In slechtere omstandigdheden kun je er een flinke optater van krijgen.

Ik denk dat ik in mijn leven een keer of 5 aan 230V heb vastgepakt, 4 keer waren ook maar "mwoah" maar één keer heb ik het toch flink gevoeld. :X Ik stond op een hoogwerker (op zich geen factor wat dit betreft) en stond met één hand tegen een stalen damwand plafond aan geleund toen ik met de andere hand een spanningvoerende draad raakte (via een VDE geïsoleerde punttang zelfs, had één vinger voor het handvat tegen de bek van de tang aan |:(). Stroom dus de ene hand in, de andere hand uit, via een goed vereffende stalen gebouwsconstructie. Geen aanvullende bescherming door een aardlekschakelaar o.i.d. Toen heb ik toch even een paar minuten flink zitten shaken en ruim 1,5 maand lang spierpijn in mijn linker schouderblad gehad. Niet iets wat ik graag herhaal eigenlijk...

En ja, er is destijds ook netjes een hartfilmpje gemaakt. ;)
Wat is het verschil in gevoel bij het aanraken met een hand en via ene hand naar andere hand? Ik heb van het weekend een stomme fout begaan door niet te checken of de stroom van de schakelaar af was en heb ik het klusje even snel proberen op te lossen bij mijn ouders thuis. De bruine draad was uit de schakelaar en die probeerde ik terug in de schakelaar te duwen wat resulteerde in een schok. Ik denk dat ik de dimmer schakelaar (die behuizing die je aan de muur schroeft) vast in mijn andere hand had, maar dat weet ik dus niet zeker.

Nu kreeg ik de schok en sprong ik daarbij in de lucht, dan wel van schrik danwel van de schok, maar ik voelde eigenlijk alleen wat aan de hand waarmee ik de bruine draad vast had. Nu 2 dagen verder heb ik eigenlijk alleen een blaar, 2 denk ik naast elkaar waarmee ik het geheel aanraakte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xergmr1XSNgaug5hzFGmTLNjw84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QKVpPThGIkQ9ARZTrA3RBA5y.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet bepaald ergens last van maar als ik denk of ik iets voel bij mijn hart lijkt het alsof ik iets van spierpijn heb op mijn borst onder de oksel. Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en die zei dat hij geen reden zag mij te zien en dat er niks aan de hand is.

Ik denk dus dat de stroom gewoon via de duim is gegaan zowel in en uit, maar dat weet ik niet 100% zeker, wat is het verschil in gevoel tussen met een hand of van hand tot hand een schok gehad?

Na ik dit topic gelezen heb lijkt het alsof ik een hartfilmpje moet maken, maar mij huisarts denkt dat het niet nodig is. :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.