Welke koeler moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mees789
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
Hallo,

Ik zoek een nieuwe koeler voor mijn CPU. De reden dat ik deze wil vervangen is omdat hij erg veel herrie maakt (blaast heel hard). Ik ben dus opzoek naar een stillere koeler, ik gebruik het voornamelijk voor gamen.
Ik heb een niet al te hoog budget dus graag naar de goedkopere kijken.

De CPU die ik momenteel heb is de Intel i7 920 (2,67GHz), de CPU Socket is volgensmij: LGA 1366

Ik heb een Dell Studio XPS
Ik weet het model van de case niet (weet niet of je die nodig hebt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dell wil nog wel eens aangepaste montage gebruiken voor de koeling, dus er is een kans dat een willekeurige aftermarket koeler simpelweg niet gaat passen. Misschien is schoonmaken en nieuwe pasta gebruiken een goede oplossing in dat geval (en goedkoop te doen)

Sowieso zijn eerste generatie i7's (zoals jouwe) niet de meest koel werkende types. Je mag er best een flinke koeler tegenaan smijten om hem acceptabel fris te houden in combinatie met stille ventilatoren.

Iets als dit: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
On-a-budget best leuk.

Als je wat meer centen te besteden hebt, zou ik hier eens naar kijken:
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Wit

Of n beetje er tussen in: pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

Anyway, ik weet niet of het probleem zich meer voordoet dan vroeger.
Als dat het geval is, kan je ook nog proberen om de koeler te verwijderen en dan buiten de behuizing eens goed schoonmaken. Kwastjes e.d. gebruiken om overal stof tussen vandaan te halen.

Dan haal je een tubetje koelpasta van goede kwaliteit. Ik ga normaliter voor Arctic Silver 5 omdat ik het goed ken en tevreden mee ben, maar er zijn pasta's die dat alweer voorbij streven voor hetzelfde geld.
Deze bijvoorbeeld; https://azerty.nl/8-1093-...xt2-thermische-pasta.html

Ook handig om te bekijken:http://overclocking.guide/thermal-paste-roundup-2015-47-products-tested-with-air-cooling-and-liquid-nitrogen-ln2/6/
Kan je op basis daar van kijken wat het beste is wat je bij jou in de buurt kan krijgen.

Anyway, dan verwijder je de bestaande pasta (die waarschijnlijk wat uitgedroogd is) met alcohol/spiritus van de bodem van de koeler en van de processor.
Daarna monteer je de boel weer met verse pasta (even handleiding van de gekozen pasta lezen, of website van fabrikant, wat ze aanraden hoe je dat doet. Er zijn nogal wat theorieen over wat het beste is)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mees789
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
McKaamos schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:37:
Dell wil nog wel eens aangepaste montage gebruiken voor de koeling, dus er is een kans dat een willekeurige aftermarket koeler simpelweg niet gaat passen. Misschien is schoonmaken en nieuwe pasta gebruiken een goede oplossing in dat geval (en goedkoop te doen)

Sowieso zijn eerste generatie i7's (zoals jouwe) niet de meest koel werkende types. Je mag er best een flinke koeler tegenaan smijten om hem acceptabel fris te houden in combinatie met stille ventilatoren.

Iets als dit: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
On-a-budget best leuk.

Als je wat meer centen te besteden hebt, zou ik hier eens naar kijken:
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Wit

Of n beetje er tussen in: pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

Anyway, ik weet niet of het probleem zich meer voordoet dan vroeger.
Als dat het geval is, kan je ook nog proberen om de koeler te verwijderen en dan buiten de behuizing eens goed schoonmaken. Kwastjes e.d. gebruiken om overal stof tussen vandaan te halen.

Dan haal je een tubetje koelpasta van goede kwaliteit. Ik ga normaliter voor Arctic Silver 5 omdat ik het goed ken en tevreden mee ben, maar er zijn pasta's die dat alweer voorbij streven voor hetzelfde geld.
Deze bijvoorbeeld; https://azerty.nl/8-1093-...xt2-thermische-pasta.html

Ook handig om te bekijken:http://overclocking.guide/thermal-paste-roundup-2015-47-products-tested-with-air-cooling-and-liquid-nitrogen-ln2/6/
Kan je op basis daar van kijken wat het beste is wat je bij jou in de buurt kan krijgen.

Anyway, dan verwijder je de bestaande pasta (die waarschijnlijk wat uitgedroogd is) met alcohol/spiritus van de bodem van de koeler en van de processor.
Daarna monteer je de boel weer met verse pasta (even handleiding van de gekozen pasta lezen, of website van fabrikant, wat ze aanraden hoe je dat doet. Er zijn nogal wat theorieen over wat het beste is)
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie _/-\o_ ! Ik zal eens goed kijken naar de reviews van de koelers die je gestuurd hebt een mijn keuze daarop baseren. Ik heb momenteel ook nog thermal paste van Cooler Master liggen. Ik denk dat deze het prima doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit soort vragen hoort in Componenten Aankoopadvies. Verder heeft dit forum een aantal goede bronnen van informatie die voor jou van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld:

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen » Processorkoeling
[OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 3

Gecombineerd met de al gegeven reactie moet je er dus wel uitkomen. Anders kun je de vraag altijd in het OC-topic stellen, of een topic openen in Componenten Aankoopadvies dus. Deze gaat dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.