De discussie is hier niet of buitenaards leven bestaat (ja imo), maar of wat fluctuaties in de intensiteit van een ster betekend dat er dus een onregelmatig dyson construct rond die ster is. Wat een nogal nergens op gebaseerde conclusie is.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:50:
het zal de geschiedenis ingaan!
als blijkt dat we hier echt te maken hebben. met een intelligente buitenaardse beschaving!
het zal de wereld op zijn kop zetten.
ik denk zelf dat het heel goed mogelijk zou kunnen zijn. eigenlijk is het niet eens zo gek !
wij bv. planeet aarde. bestaat toch ook met intelligent leven? het lijkt mij veel onlogischer dat wij de enige zouden zijn! eerlijk gezegd denk ik dat het krioelt van het leven. maar de afstanden zijn meestal te groot om elkaar op te merken..
Op zich niet. Het is niet meer dan logisch te verwachten dat er op andere plaatsen in het heelal ook leven is.LA-384 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:01:
[...]
Het zal wel een heel ander beeld scheppen over de geschiedenis (religie) en onze "plek in het heelal".
Ja, het zal zeker groot nieuws zijn. Maar het is arrogant te verwachten dat er geen ander leven in het heelal is. Zo bijzonder zijn wij niet. Een verrassing zou het dus niet mogen zijn.
Dat ben ik helemaal met jou eens, maar er zijn groepen die daar anders over denken en volgens mij is dat een vrij groot percentage van de wereldbevolking. Daar doelde ik op. Voor mij persoonlijk zou er niet veel veranderen, ik zou het als een bevestiging van een vermoeden zien. Maar voor een grote groep mensen zal het niet stroken met hun beeld van de geschiedenis van de mens en hun "plek in het heelal". Ik ben niet zo van de complot-theorieën, maar het zou me ook niet verbazen als ze om precies die reden dergelijk nieuws stapsgewijs over een lange periode zullen brengen.ralph075 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:40:
[...]
Op zich niet. Het is niet meer dan logisch te verwachten dat er op andere plaatsen in het heelal ook leven is.
Ja, het zal zeker groot nieuws zijn. Maar het is arrogant te verwachten dat er geen ander leven in het heelal is. Zo bijzonder zijn wij niet. Een verrassing zou het dus niet mogen zijn.
Nu ik de quote nog eens lees moet ik toch toegeven dat er ook voor mij wat zou veranderen. Er zit een groot verschil tussen een vermoeden hebben en bewijs hebben. Het zou vooral nog meer vragen oproepen, maar het zou me ook veel meer bezig houden dan dat het dat nu doet.
[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 18-10-2015 19:34 ]
En wat ik o.a. zei:LA-384 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:25:
[...]
Nu ik de quote nog eens lees moet ik toch toegeven dat er ook voor mij wat zou veranderen. Er zit een groot verschil tussen een vermoeden hebben en bewijs hebben. Het zou vooral nog meer vragen oproepen, maar het zou me ook veel meer bezig houden dan dat het dat nu doet.
Mocht het ooit bevestigd worden, zo nuchter als ik klink ben ik dan zeker ook niet meer. Het zal toch het (en mijn) wereldbeeld veranderen. En het zal komen als een shock.Een verrassing zou het dus niet mogen zijn.
Dan nog zou er een regelmatig patroon te ontdekken moeten zijn, en dat is er kennelijk niet.Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:41:
Waar ik eerder aan zou denken is dat er heel (heel!) veel kleinere objecten om de ster heen draaien op verschillende afstanden en snelheden. Dan kan ik het mij voorstellen dat je zo'n wisselende helderheid krijgt. Als het echt 1 object is dan 22% van het licht kan blokkeren, dan moet die ook genoeg massa hebben om de ster te doen 'wiebelen'.
Zat ik zelf ook aan te denken: een soort fluctuerende pulsar.Of het is een compleet nieuw fenomeen wat we nog niet eerder tegengekomen zijn (misschien geeft de ster zelf gewoon steeds meer en minder licht?).
Dat gevoel bekroop mij ook toen enkele weken geleden het bewijs van water op Mars bekend werd gemaakt, iets wat feitelijk al lang voor waar werd aangenomen. Mijn eerste gedachte was: er is méér ontdekt, maar dat willen ze waarschijnlijk niet al te direct op tafel gooien. Volgens mij wordt de wereldbevolking met dit soort gefaseerde nieuwtjes langzaam voorbereid...LA-384 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:25:
Dat ben ik helemaal met jou eens, maar er zijn groepen die daar anders over denken en volgens mij is dat een vrij groot percentage van de wereldbevolking. Daar doelde ik op. Voor mij persoonlijk zou er niet veel veranderen, ik zou het als een bevestiging van een vermoeden zien. Maar voor een grote groep mensen zal het niet stroken met hun beeld van de geschiedenis van de mens en hun "plek in het heelal". Ik ben niet zo van de complot-theorieën, maar het zou me ook niet verbazen als ze om precies die reden dergelijk nieuws stapsgewijs over een lange periode zullen brengen.
In ieder geval een mateloos interessant verschijnsel!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein
We weten door middel van spectrumanalyse al dat het een hoofdklasse F3-type ster is, iets groter en iets warmer dan de zon (G2-type). Daardoor weten we ook dat de ster niet fluctueert of pulseert. De vele verschillende vormen en levensfasen van sterren hebben we al lang en breed in kaart gebracht.Enki schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:20:
[...]
Zat ik zelf ook aan te denken: een soort fluctuerende pulsar.
Zie voor meer informatie bijvoorbeeld deze videoreeks van PBS gepresenteerd door Phil Plait:
YouTube: Stars: Crash Course Astronomy #26
YouTube: Brown Dwarfs: Crash Course Astronomy #28
YouTube: Low Mass Stars: Crash Course Astronomy #29
YouTube: White Dwarfs & Planetary Nebulae: Crash Course Astronomy #30
YouTube: High Mass Stars: Crash Course Astronomy #31
YouTube: Neutron Stars: Crash Course Astronomy #32
YouTube: Black Holes: Crash Course Astronomy #33
YouTube: Binary and Multiple Stars: Crash Course Astronomy #34
YouTube: Star Clusters: Crash Course Astronomy #35
YouTube: Nebulae: Crash Course Astronomy #36
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Enki schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:20:
[...]
Mijn eerste gedachte was: er is méér ontdekt, maar dat willen ze waarschijnlijk niet al te direct op tafel gooien. Volgens mij wordt de wereldbevolking met dit soort gefaseerde nieuwtjes langzaam voorbereid...
Je kan gewoon zelf onderzoek gaan doen hoor. Meer dan genoeg data en literatuur te vinden. Zo'n groot gat tussen wetenschappers en amateurs is er helemaal niet. Er word nergens krampachtig over gedaan, er worden geen ontdekkingen achter gehouden, etc.
Er zijn genoeg amateurs en buitenstaanders die goed op de hoogte zijn en die zo'n ontdekking van buitenaards leven allang zouden hebben bekend gemaakt.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
*knip* dit topic is niet bedoeld voor conspiracy theories e.d.
[ Voor 91% gewijzigd door gambieter op 21-10-2015 12:33 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein
Wat heeft dat te maken met het simpele feit dat wetenschappelijk onderzoek, vooral binnen de astronomie, vrij toegankelijk is en dat de meerderheid van de experts niet werken voor de overheid?
Zo mysterieus zijn universiteiten niet hoor. Loop eens naar binnen en bezoek wat colleges astronomie, blader wat in de vakbladen of maak een praatje met de onderzoekers.
Het is echt niet moeilijk om door jouw complot-idee heen te prikken.
[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 21-10-2015 12:34 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Dat universiteiten niet mysterieus zijn weet ik: ik heb er ook wat jaartjes gezeten.
Het is echter ook een feit dat de meeste van dit soort onderzoeken bijzonder duur zijn en dus door de overheid gefinancierd worden. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt... En overheden zouden er alle belang bij hebben om dit soort informatie niet of slechts zeer gedoseerd beschikbaar te stellen.
Je hoeft echt geen aanhanger van complottheorieen of de X-Files te zijn om een gezonde dosis wantrouwen jegens overheden te hebben wat dit soort zaken betreft.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het in dit geval ook daadwerkelijk zo is, maar het is een onderbuik gevoel wat ik heb. De toekomst zal het leren...
Het is echter ook een feit dat de meeste van dit soort onderzoeken bijzonder duur zijn en dus door de overheid gefinancierd worden. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt... En overheden zouden er alle belang bij hebben om dit soort informatie niet of slechts zeer gedoseerd beschikbaar te stellen.
Je hoeft echt geen aanhanger van complottheorieen of de X-Files te zijn om een gezonde dosis wantrouwen jegens overheden te hebben wat dit soort zaken betreft.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het in dit geval ook daadwerkelijk zo is, maar het is een onderbuik gevoel wat ik heb. De toekomst zal het leren...
@Enki: Dit is W&L, niet C&T. Je mening over overheden e.d. is off-topic.
@de rest: niet op in gaan, svp.
@de rest: niet op in gaan, svp.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
*knip* zie gambieter in "KIC 8462852 - Buitenaardse beschaving waargenomen?". Als je wilt discussieren over moderatie dan is er DM of het feedbacktopic.
[ Voor 179% gewijzigd door gambieter op 21-10-2015 14:44 ]
The search begins: a telescope array is now focussing in on 'alien megastructure' star
Fingers crossed.
Fingers crossed.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Spannend!
Zat net zelf nog een beetje te zoeken of er al wat meer bekend was maar is nog een beetje te vroeg natuurlijk, denk dat het nog wel een paar weken zal duren voordat we er meer over horen.
Maar kwam dit artikel nog tegen wat ik jullie niet wou onthouden, het fenomeen is blijkbaar (mede) door een Nederlandse amateur astronoom ontdekt! Altijd leuk. Van hem komt trouwens ook de initiële gedachte van de dysonbol.
http://www.newscientist.nl/blogs/voor-de-grap-zei-ik-is-hier-soms-een-dysonbol-in-de-maak/
Trouwens dank aan alle moderators voor het ontopic houden, hoewel ik zelf nooit zo'n last heb van posts over conspiracy theorien etc snap ik helemaal dat jullie dat uit W&L willen weren. Dat gezegd hebbend snap ik het ergens ook wel weer dat hier zulke reacties worden geplaatst, het is al met al immers een lekker vaag verhaal waar veel aan te interpreteren valt
Even voor mijn beeldvorming, is het ook zichtbaar met een erg krachtige telescoop? Met de hubble bijvoorbeeld? Of denk ik te makkelijk?
Pin me er niet op vast want zeker weten doe ik het absoluut niet, maar ik denk dat de betreffende ster gewoon een stipje is op een hubble foto, Hubble kan de ster zeer waarschijnlijk wel zien (volgens google hebben ze al tot 15 biljoen lichtjaar ver ermee gekeken dus de afstand is geen enkel probleem) en waarschijnlijk kunnen ze wel (net als met Kepler) aan de hand van verschillen in lichtsterkte iets zien, maar platgezegd even inzoomen om te kijken wat het nou precies aan de hand is ligt volgens mij buiten de mogelijkheden van de Hubble telescoop. (even zitten zoeken en er zijn meerdere verhalen over hoeveel de Hubble een beeld kan vergroten, 540x lijkt het meest genoemde)Remy!!!! schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:55:
Even voor mijn beeldvorming, is het ook zichtbaar met een erg krachtige telescoop? Met de hubble bijvoorbeeld? Of denk ik te makkelijk?
Het Engelse billion is een miljard in het Nederlands.Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:42:
Hubble kan de ster zeer waarschijnlijk wel zien (volgens google hebben ze al tot 15 biljoen lichtjaar ver ermee gekeken dus de afstand is geen enkel probleem)
Verder maakt het niet uit of Hubble naar deze ster kan kijken, want datgene wat er voorlangs bewoog doet dat pas weer in mei 2017. In de tussentijd is er dus weinig te zien en ligt de focus vooral op radiotelescopen.
On 19 October 2015, the SETI Institute announced that it had begun using the Allen Telescope Array to look for radio emissions from possible intelligent extraterrestrial life in the vicinity of the star. Additional follow-up observations are being proposed separately by other astronomers, potentially using the ground-based Green Bank Telescope, the Very Large Array Radio Telescope, and future orbital telescopes dedicated to exoplanetology such as WFIRST, TESS, and PLATO.
Een theorie over een 'buitenaardse beschaving' die een bepaalde opvallende waarneming zou moeten verklaren is niet falsifieerbaar.
Het is onmogelijk een eventuele 'onjuistheid' van die theorie aan te tonen door bv experimenten of voorspellingen van het gedrag te doen....
dan zou het enkel bewijsbaar zijn door de 'juistheid' te bewijzen en dus die vermeende intelligente buitenaardse constructie daadwerkelijk gedetailleerd te bestuderen en daarvoor is de afstand veel te ver.
men moet het doen via indirekte waarneming via bv lichtweerkaatsingen.
Ik vermoed dat er best ook een alternatieve theorie mogelijk is die niet bouwt op 'buitenards' leven, maar pure natuurkundige processen gebruikt om deze effecten te verklaren en dat zulk een theorie wel uiteindelijk falsifieerbaar kan zijn en bv voorspellingen kan doen wat betreft effecten die men kan pogenw aar te nemen onder specifieke omstandigheden (en als dat klopt maakt het de juistheid van zulk een theorie steeds sterker)
Het is onmogelijk een eventuele 'onjuistheid' van die theorie aan te tonen door bv experimenten of voorspellingen van het gedrag te doen....
dan zou het enkel bewijsbaar zijn door de 'juistheid' te bewijzen en dus die vermeende intelligente buitenaardse constructie daadwerkelijk gedetailleerd te bestuderen en daarvoor is de afstand veel te ver.
men moet het doen via indirekte waarneming via bv lichtweerkaatsingen.
Ik vermoed dat er best ook een alternatieve theorie mogelijk is die niet bouwt op 'buitenards' leven, maar pure natuurkundige processen gebruikt om deze effecten te verklaren en dat zulk een theorie wel uiteindelijk falsifieerbaar kan zijn en bv voorspellingen kan doen wat betreft effecten die men kan pogenw aar te nemen onder specifieke omstandigheden (en als dat klopt maakt het de juistheid van zulk een theorie steeds sterker)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Owja oeps!Rone schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:00:
Het Engelse billion is een miljard in het Nederlands.

Maar dan nog steeds is de afstand geen probleem, de ster in kwestie is 'maar' een kleine 1500 lichtjaar ver
Die zijn er ook wel, maar ze zijn al tot op zekere hoogte ontkracht.RM-rf schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:15:
Ik vermoed dat er best ook een alternatieve theorie mogelijk is die niet bouwt op 'buitenards' leven
De meest gehoorde theorie is toch wel dat het gewoon een grote planeet of een 'wolk aan stenen' (overblijfsel van botsing tussen planeten) is, maar het ding is dat het formaat zo groot is dat de ster dan duidelijk zou moeten 'wiebelen', en dat doet ie niet (of dat is simpelweg nog niet waargenomen)
Dat hele verhaal over die dyson ring/wolk is natuurlijk ook redelijk ver gezocht, maar het feit dat het ondertussen als serieuze mogelijkheid bekeken word betekend wel dat ze al een boel andere dingen hebben afgestreept, is er nog steeds maar een kleine kans dat het echt een of andere machine/basis gebouwd door aliens is, maar de kans is er wel, en het is natuurlijk ook gewoon leuk om over te fantaseren (ook voor de mensen die ruimte onderzoek als werk hebben)
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 15:02 ]
Die kans is er wel, namelijk 0,00001% of zo iets. De kans dat er vandaag een dood vogeltje op je kop uit de lucht komt vallen is groter dan de kans dat daar een dysonsphere hangt imo. Tenzij je natuurlijk lid bent van de groep der collectieve verstandsverdwazing en je serieus denkt dat we binnenkort een buitenaardse beschaving gaan ontmoeten.Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:52:
Dat hele verhaal over die dyson ring/wolk is natuurlijk ook redelijk ver gezocht, maar het feit dat het ondertussen als serieuze mogelijkheid bekeken word betekend wel dat ze al een boel andere dingen hebben afgestreept, is er nog steeds maar een kleine kans dat het echt een of andere machine/basis gebouwd door aliens is, maar de kans is er wel, en het is natuurlijk ook gewoon leuk om over te fantaseren (ook voor de mensen die ruimte onderzoek als werk hebben)
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Helaas is er nog niet veel te vinden over de voortgang of resultaat van dit SETI onderzoek door de ATA. De verwachte einddatum lijkt ongeveer vrijdag 23 oktober te zijn, waarna het eventuele resultaat nog enkele weken op zich kan laten wachten door o.a. verwerking en peer review.
Persoonlijk zou ik dan zeggen: wanneer er niets afwijkends is gedetecteerd kan men direct hiermee naar buiten treden aangezien dat tot nu toe de gebruikelijke gang van zaken is. Hier zou ik dan de conclusie uit kunnen trekken, dat wanneer er deze week geen melding van 'niets aan de hand' komt, dat er wel iets aan de hand is waardoor extra controle van de resultaten nodig is.
Geen nieuws is goed nieuws dus?DCFreak schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:31:
Hier zou ik dan de conclusie uit kunnen trekken, dat wanneer er deze week geen melding van 'niets aan de hand' komt, dat er wel iets aan de hand is waardoor extra controle van de resultaten nodig is.
Denk zelf trouwens dat het wel wat langer dan een paar weken duurt voordat we wat horen, zoals 'Rone' heel scherp opmerkte; het 'evenement' zal pas (als we uitgaan van de huidige metingen) 2017 weer ('makkelijk') te zien zijn, komen ze nu binnen een paar weken tot de conclusie dat ze nog steeds niet weten wat het is dan kan ik me voorstellen dat ze dat nog niet naar buiten zullen brengen omwille van angst voor wereldwijde paniek (het initiële verhaal is maar sporadisch opgepakt, als ze nu naar buiten komen met 'we weten nog steeds niet wat het is, aliens zijn nu nog waarschijnlijker' dan zullen waarschijnlijk veel meer nieuwsbronnen het oppakken in de trant van 'aliens gevonden!', met alle gevolgen van dien (bijv masaal mensen naar de woestijn in Amerika, wat daar schijnen ze vaak te landen
Dat is net als zeggen dat de kans om vandaag dood te gaan 50% is. Je gaat wel dood of je gaat niet dood.gielie schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:21:
Wat mij betreft is dat space exploration een totale verspilling van geld. Er zijn maar 2 antwoorden mogelijk op "is er buitenaards leven". Ja of nee, als het antwoord ja is heb je nog steeds 2 uitkomsten, 1 ze zijn slimmer dan ons, dan hadden ze ons allang gevonden. 2 ze zijn dommer en dan willen we niks met ze te maken hebben.
Vergeet niet dat het moment wat wij zien 1500 jaar oud is. Zoals je misschien weet kan er in 1500 jaar veel veranderd zijn. Enige houvast die wij hebben is onze eigen ontwikkeling, maar hoe betrouwbaar is deze n=1?
Als ze dommer zijn kunnen we misschien de planet harvesten voor resources. Net zoals we bij de Afrikanen, Aziaten en (originele) Amerikanen hebben gedaan. Als ze slimmer zijn is het beste om z.s.m. in de gaten te kunnen houden. Vanwege de lange reistijd zouden we ons dan kunnen voorbereiden op een aanval.
Eigenlijk moet je het universum zien als hoe wij de oceaan zagen in de gouden eeuw, maar dan zonder beperkingen van de kromming van de aarde (dus veel verder kijken) en met een extra dimensie (breedte, lengte en nu ook hoogte). Vanwege de afstanden is directe communicatie en anticiperen op gebeurtenissen vrijwel onmogelijk.
Natuurlijk kunnen we momenteel niet veel meer dan speculeren, maar zolang er geen direct bewijs voor is gaat het vooral om de waarschijnlijkheid. Als het langer duurt om een hypothese te bevestigen, of als er een stijgend aantal aannames moeten worden gemaakt, dan zegt dat doorgaans weinig positiefs over de waarschijnlijkheid.
Het onderzoek met radiotelescopen berust namelijk op de theorie dat áls daar intelligent leven aanwezig zou zijn, ze ook radiosignalen zouden produceren, én dat ze dat minimaal 1500 jaar geleden al deden, gezien de afstand van 1500 lichtjaar. Anders vinden we helemaal niets.
Als zij bijvoorbeeld in de richting van de aarde zouden zoeken, dan vinden ze nul komma nul radiosignalen, ondanks dat we ze wél uitzenden. Wij doen dat immers nog maar zo'n 100 jaar, dus onze signalen zijn ook nog maar 100 lichtjaar ver gekomen, wat op kosmische schaal natuurlijk niets voorstelt. Bovendien neemt de kracht ervan omgekeerd evenredig af met het kwadraat van de afstand, vanwege de manier waarop elektromagnetische straling zich verspreidt.
Het onderzoek met radiotelescopen berust namelijk op de theorie dat áls daar intelligent leven aanwezig zou zijn, ze ook radiosignalen zouden produceren, én dat ze dat minimaal 1500 jaar geleden al deden, gezien de afstand van 1500 lichtjaar. Anders vinden we helemaal niets.
Als zij bijvoorbeeld in de richting van de aarde zouden zoeken, dan vinden ze nul komma nul radiosignalen, ondanks dat we ze wél uitzenden. Wij doen dat immers nog maar zo'n 100 jaar, dus onze signalen zijn ook nog maar 100 lichtjaar ver gekomen, wat op kosmische schaal natuurlijk niets voorstelt. Bovendien neemt de kracht ervan omgekeerd evenredig af met het kwadraat van de afstand, vanwege de manier waarop elektromagnetische straling zich verspreidt.
SETI is nog niet klaar met de ster. Nadat er nieuwe ontvangers zijn geïnstalleerd gaat SETI weer verder met het focussen op KIC 8462852. De Antonio feeds moeten de gevoeligheid met 2x verhogen.
http://www.seti.org/seti-...ering-around-strange-star
Natuurlijk blijven radio telescopen een longshot. Over een afstand van 1500 lichtjaar moet er een redelijke krachtbron achter zitten willen we het onderscheiden van achtergrondstraling, maar gezien het onverklaarde fenomeen is meer informatie vergaren niet verkeerd.
http://www.seti.org/seti-...ering-around-strange-star
Natuurlijk blijven radio telescopen een longshot. Over een afstand van 1500 lichtjaar moet er een redelijke krachtbron achter zitten willen we het onderscheiden van achtergrondstraling, maar gezien het onverklaarde fenomeen is meer informatie vergaren niet verkeerd.
Inderdaad, wie zegt dat een beschaving die in staat is een Dyson Sphere te bouwen niet een betere vorm van communicatie gebruikt die wij niet kunnen detecteren, of iig niet met de gebruikte apperatuur, danwel detecteren maar niet als signaal herkennen.Rone schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:22:
Als we geen radiosignalen ontvangen betekent dat iig niet dat er geen aliens wonen. Niet dat ik daarvan uitga trouwens.
Sowieso doen wij mensen al ons best om radiogolven te richten naar potentieele ontvangers toe: elke watt zendvermogen die de ruimte in gaat is verloren energie. Goede kans dat een geavanceerde buitenaardse beschaving er ook zo over denkt, dus inderdaad: geen radiosignalen zegt niet veel.
Deze topic houd ik in de gaten. Zeer benieuwd wat het nou phenomeen nou uiteindelijk is.
Zal dit de geschiedenisboeken ingaan als de grootste ontdekking ooit? Of is het een ontdekking waar we eigenlijk al een vermoeden in hadden dat het zou zijn. Ik ben benieuwd en zeer zeker in spanning!
Zal dit de geschiedenisboeken ingaan als de grootste ontdekking ooit? Of is het een ontdekking waar we eigenlijk al een vermoeden in hadden dat het zou zijn. Ik ben benieuwd en zeer zeker in spanning!
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
I rest my case...Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:26:
... komen ze nu binnen een paar weken tot de conclusie dat ze nog steeds niet weten wat het is dan kan ik me voorstellen dat ze dat nog niet naar buiten zullen brengen omwille van angst voor wereldwijde paniek (het initiële verhaal is maar sporadisch opgepakt, als ze nu naar buiten komen met 'we weten nog steeds niet wat het is, aliens zijn nu nog waarschijnlijker' dan zullen waarschijnlijk veel meer nieuwsbronnen het oppakken in de trant van 'aliens gevonden!', met alle gevolgen van dien (bijv masaal mensen naar de woestijn in Amerika, wat daar schijnen ze vaak te landen)
Overigens wel grappig dat je enkele posts daarvoor nog dit zegt:
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:21:
[...]
Trouwens dank aan alle moderators voor het ontopic houden, hoewel ik zelf nooit zo'n last heb van posts over conspiracy theorien etc snap ik helemaal dat jullie dat uit W&L willen weren. ...
Dit is typisch iets voor mensen. Er duikt een nieuw fenomeen op dat niet meteen verklaard kan worden, en er wordt meteen met exotische verklaringen gegooid.Xtr3me4me schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:40:
Deze topic houd ik in de gaten. Zeer benieuwd wat het nou phenomeen nou uiteindelijk is.
Dit is weinig beter dan de mensen die zeggen dat omdat we niet exact weten hoe het heelal of het leven ontstaan is, dat god het gedaan heeft. Heb dus weinig respect voor het opblazen van wat in feite gewoon wetenschap is. Verschil is gelukkig wel dat mensen een houding van benieuwd zijn aannemen, in plaats van vast te houden aan vooroordelen.
Cf. de sneller-dan-licht-neutrino's.
Of dit. Hoe je in één artikel van kwantummechanica, naar neurowetenschap en naar de ziel gaat, is mij een raadsel: TL;DR. Wat ik wel weet is dat het niet netjes is om wetenschap te gebruiken om onzin als de ziel te propaganderen.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Als er buitenaards leven is, dan is het gezien de evolutionaire tijdsverschillen/leeftijden in het heelal erg aannemelijk dat ze miljoenen jaren op ons achterlopen of miljoenen jaren op ons voorlopen. In het eerste geval lopen ze rond met het equivalent van vuistbijlen. Het tweede geval is haast niet voor te stellen. Een paar miljoen jaar mensheid vanaf nu met de snelheid van huidige technologische ontwikkelingen in het achterhoofd...bizar. Of het gaat in golven natuurlijk. Dat elke paar duizend jaar de mensheid zichzelf zowat volledig uitroeit en opnieuw moet beginnen.gielie schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:21:
Wat mij betreft is dat space exploration een totale verspilling van geld. Er zijn maar 2 antwoorden mogelijk op "is er buitenaards leven". Ja of nee, als het antwoord ja is heb je nog steeds 2 uitkomsten, 1 ze zijn slimmer dan ons, dan hadden ze ons allang gevonden. 2 ze zijn dommer en dan willen we niks met ze te maken hebben.
In ieder geval, zolang de lichtsnelheid e.d. niet wordt overtroffen door ruimteschepen, zijn de afstanden naar elkaar vrijwel niet te overbruggen.
Dit dus.
Juist vanwege die tijdschaal zijn ze prima te overbruggen. Maar je moet wel veel geduld hebben: Generaties lang geduld.
Dit. En of de mensheid zichzelf (nagenoeg) uitroeit doet er niet zoveel toe. Als we het niet zelf doen, dan is er simpelweg eens in de zoveel (honderd)duizenden jaren een natuurverschijnsel dat zorgt voor massale uitroeing van een (bijna hele) generatie leven. Denk aan een enorme meteorietinslag, mega-vulkaanuitbarsting (bv. Yellowstone).FunkyTrip schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:50:
[...]
Of het gaat in golven natuurlijk. Dat elke paar duizend jaar de mensheid zichzelf zowat volledig uitroeit en opnieuw moet beginnen.
Slechts een kwestie van tijd en heel veel geduld
Vanaf een bepaald moment in de technische ontwikkeling is ook dat weinig tot niet meer van invloed. Stel dat we het geluk hebben dat de volgende global-disaster nog minimaal 100 á 200 jaar op zich laat wachten en stel dat de machthebbenden op deze wereld verstand krijgen en de handen ineenslaan om de maan, Mars of gewoon de directe omgeving te koloniseren. Dan is het voorbestaan van de mens redelijk veilig. Het enige wat dan nog succesvol kan zijn in het uitroeien van de mensheid is een ramp in de categorie rode reus (tegen die tijd zal ook dat geen probleem meer zijn) of gamma-ray bursts.Als we het niet zelf doen, dan is er simpelweg eens in de zoveel (honderd)duizenden jaren een natuurverschijnsel dat zorgt voor massale uitroeing van een (bijna hele) generatie leven.
Zie kolonisatie als een soort back-up, om in tweakers-termen te blijven
[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 03-11-2015 20:27 ]
SETI heeft een eerste verslag van het radio onderzoek. http://arxiv.org/abs/1511.01606
Conclusie
Brengt meteen in perspectief hoeveel energie er nodig is een (voor ons zichtbaar) signaal over die afstand te sturen.
Conclusie
Edit: Er is ook een persverklaring van SETI, vat het goed samen.The observations presented here indicate no evidence for persistent technology-related signals in the microwave frequency range 1 – 10 GHz with threshold sensitivities of 180 – 300 Jy in a 1 Hz channel for signals with 0.01 – 100 Hz bandwidth, and 100 Jy in a 100 kHz channel from 0.1 – 100 MHz.
Brengt meteen in perspectief hoeveel energie er nodig is een (voor ons zichtbaar) signaal over die afstand te sturen.
Analysis of the Array data show no clear evidence for either type of signal between the frequencies of 1 and 10 GHz. This rules out omnidirectional transmitters of approximately 100 times today’s total terrestrial energy usage in the case of the narrow-band signals, and ten million times that usage for broad band emissions.
[ Voor 42% gewijzigd door rty op 08-11-2015 10:32 ]
Verwijderd
De ontzaglijke collectieve domheid van de mensheid verbaast me enorm in deze. Het wordt heel normaal gevonden dat je probeert om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor eventuele buitenaardse beschavingen.Deveon schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:58:
[...]
Dat is net als zeggen dat de kans om vandaag dood te gaan 50% is. Je gaat wel dood of je gaat niet dood.
Vergeet niet dat het moment wat wij zien 1500 jaar oud is. Zoals je misschien weet kan er in 1500 jaar veel veranderd zijn. Enige houvast die wij hebben is onze eigen ontwikkeling, maar hoe betrouwbaar is deze n=1?
Als ze dommer zijn kunnen we misschien de planet harvesten voor resources. Net zoals we bij de Afrikanen, Aziaten en (originele) Amerikanen hebben gedaan. Als ze slimmer zijn is het beste om z.s.m. in de gaten te kunnen houden. Vanwege de lange reistijd zouden we ons dan kunnen voorbereiden op een aanval.
Eigenlijk moet je het universum zien als hoe wij de oceaan zagen in de gouden eeuw, maar dan zonder beperkingen van de kromming van de aarde (dus veel verder kijken) en met een extra dimensie (breedte, lengte en nu ook hoogte). Vanwege de afstanden is directe communicatie en anticiperen op gebeurtenissen vrijwel onmogelijk.
Wij kunnen niet naar hen toe, daar hebben we de techniek niet voor. Dus je hebt er sowieso niets aan als ze minder ver zijn. Als zij naar ons kunnen komen, zijn ze technologisch veruit superieur.
En wat is dan waarschijnlijk? Wat zou de mensheid doen met organismen die worden beschouwd als "lager"?
Dus: als wij hen zien, hebben wij er niets aan. Als zij ons zien, mogen we hopen dat ze niet hierheen kunnen komen want dat levert naar alle waarschijnlijkheid iets heel slechts op.
De wetenschappers riskeren dus het einde van de mensheid met hun onnozele gedoe. Maar: dan weten we wel dat we niet "alleen" zijn, met ons 6 miljarden!
Active SETI is anders erg controversieel, het wordt verre van normaal gevonden. Het zoeken naar buitenaards leven(SETI) is iets anders dan zo zichtbaar mogelijk proberen te zijn(Active SETI/METI). Sterker nog, het staat lijnrecht tegenover elkaar.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:18:
[...]
De ontzaglijke collectieve domheid van de mensheid verbaast me enorm in deze. Het wordt heel normaal gevonden dat je probeert om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor eventuele buitenaardse beschavingen.
Wat niet is kan nog komen. Ontwikkeling op dit gebied is gewoon belangrijk. Wie weet zijn wij nu zwakker maar doen we binnen 10 jaar een uitvinding die ons wel in staat zet om ons te verdedigen.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:18:
[...]
Wij kunnen niet naar hen toe, daar hebben we de techniek niet voor. Dus je hebt er sowieso niets aan als ze minder ver zijn. Als zij naar ons kunnen komen, zijn ze technologisch veruit superieur.
Een iedergeval een stuk betere investeringen als die miljarden die rondgepompt worden om onszelf te vermaken.
Beter een vijand kunnen zien en bestuderen alsdan ze opeens als verrassing de Melkweg binnen komen.En wat is dan waarschijnlijk? Wat zou de mensheid doen met organismen die worden beschouwd als "lager"?
Dus: als wij hen zien, hebben wij er niets aan. Als zij ons zien, mogen we hopen dat ze niet hierheen kunnen komen want dat levert naar alle waarschijnlijkheid iets heel slechts op.
De wetenschappers riskeren dus het einde van de mensheid met hun onnozele gedoe. Maar: dan weten we wel dat we niet "alleen" zijn, met ons 6 miljarden!
Wij behouden de lagere organismen op onze planeet ten behoeven van onderzoek. Het idee dat een geavanceerde beschaving ons zou bezoeken bij ontdekking, en ons zou vernietigen is onzinnig. Wat hebben wij zo'n beschaving te bieden anders dan informatie waar ze wellicht over willen beschikken. Het is waarschijnlijker dat ze ons negeren. We zijn in hun ogen niet meer of minder ontwikkeld dan de mieren op onze planeet. Tot de dag van vandaag wast een groot deel van de mensheid hun kleding nog in de uitwerpselen en afval gedumpt in hetzelfde water dat ze vervolgens nog drinken ook. Hell we vernietigen de ecologische balans die ons ras in stand houdt. We zijn voor hen geen enkele bedreiging.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:18:
[...]
De ontzaglijke collectieve domheid van de mensheid verbaast me enorm in deze. Het wordt heel normaal gevonden dat je probeert om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor eventuele buitenaardse beschavingen.
En wat is dan waarschijnlijk? Wat zou de mensheid doen met organismen die worden beschouwd als "lager"?
[ Voor 8% gewijzigd door Seth_Chaos op 10-11-2015 12:10 ]
Als de aarde grondstoffen bevat die ze heel goed kunnen gebruiken bouwen ze deze wereld vol met mijnen zonder enig ontzag voor de ecologie. Dat doen wij ook immers niet. En ze trekken weer verder als de aarde 1 wasteland is van uitgeputte mijnen. Stel dat de grondstof die ze ambieren vloeibaar zout water is (omdat dit heel schaars is in het heelal ofzo). Gaan ze weg als onze zeeen droog liggen. Of ze gaan ons hunten voor de sportSeth_Chaos schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:00:
[...]
Wij behouden de lagere organismen op onze planeet ten behoeven van onderzoek. Het idee dat een geavanceerde beschaving ons zou bezoeken bij ontdekking, en ons zou vernietigen is onzinnig. Wat hebben wij zo'n beschaving te bieden anders dan informatie waar ze wellicht over willen beschikken. Het is waarschijnlijker dat ze ons negeren. We zijn in hun ogen niet meer of minder ontwikkeld dan de mieren op onze planeet. Tot de dag van vandaag wast een groot deel van de mensheid hun kleding nog in de uitwerpselen en afval gedumpt in hetzelfde water dat ze vervolgens nog drinken ook. Hell we vernietigen de ecologische balans die ons ras in stand houdt. We zijn voor hen geen enkele bedreiging.
Maar goed, in het laatste geval is de kans dat je in het verkeer overlijdt welicht groter dan de kans dat je neergeknald wordt door een alien hehe.
Dit dus.
Niets van wat wij op aarde hebben is schaars in het universum. En een Ras dat instaat is een dyson sphere te bouwen, en de mogelijkheid tot interstellar travel bezit zal geen moeite hebben die resources te bemachtigen.FunkyTrip schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:53:
[...]
Als de aarde grondstoffen bevat die ze heel goed kunnen gebruiken bouwen ze deze wereld vol met mijnen zonder enig ontzag voor de ecologie. Dat doen wij ook immers niet. En ze trekken weer verder als de aarde 1 wasteland is van uitgeputte mijnen. Stel dat de grondstof die ze ambieren vloeibaar zout water is (omdat dit heel schaars is in het heelal ofzo). Gaan ze weg als onze zeeen droog liggen. Of ze gaan ons hunten voor de sport
Maar goed, in het laatste geval is de kans dat je in het verkeer overlijdt welicht groter dan de kans dat je neergeknald wordt door een alien hehe.
Een beschaving zal ook wel enige vorm van moraal bezitten waardoor ze niet alles en iedereen uitroeien dus zoveel hebben we van hogere beschavingen niet te vrezen.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Er wordt vaak de vergelijking gemaakt met hoe wij tegen mieren aankijken. Dat is natuurlijk een vergelijking die echt nergens over gaat. We kunnen dan wel erg ver achterliggen qua ontwikkeling, maar het feit dat we zelfbewust zijn maakt al een groot verschil.
Daarnaast worden dergelijke situaties meestal vanuit het oogpunt van de (westerse) mens benaderd. "Wij hebben nu weinig respect voor de natuur, dus een andere beschaving zou ook weinig respect hebben voor ons". Totale onzin. De reden waarom de wereldmacht weinig respect heeft voor de natuur is omdat dat de meeste winst genereert. De huidige samenleving draait volledig om geld.
Wanneer een samenleving het voor elkaar krijgt een zogenaamde dyson sphere te bouwen, mag je redelijkerwijs aannemen dat ze de handen ineengeslagen hebben om dat te realiseren. Winst zal dan niet langer de boventoon voeren lijkt mij.
Daarnaast worden dergelijke situaties meestal vanuit het oogpunt van de (westerse) mens benaderd. "Wij hebben nu weinig respect voor de natuur, dus een andere beschaving zou ook weinig respect hebben voor ons". Totale onzin. De reden waarom de wereldmacht weinig respect heeft voor de natuur is omdat dat de meeste winst genereert. De huidige samenleving draait volledig om geld.
Wanneer een samenleving het voor elkaar krijgt een zogenaamde dyson sphere te bouwen, mag je redelijkerwijs aannemen dat ze de handen ineengeslagen hebben om dat te realiseren. Winst zal dan niet langer de boventoon voeren lijkt mij.
Nu ga je er zomaar vanuit dat ons bewustzijn "hoog" is, maar wie zegt dat ook dat (al denk ik dat juist dat bedoeld wordt) ons bewustzijn relatief gezien tot een ander soort in het universum vergelijkbaar is met een mier en mens (wij mier, andere soort mens).LA-384 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 23:02:
Er wordt vaak de vergelijking gemaakt met hoe wij tegen mieren aankijken. Dat is natuurlijk een vergelijking die echt nergens over gaat. We kunnen dan wel erg ver achterliggen qua ontwikkeling, maar het feit dat we zelfbewust zijn maakt al een groot verschil.
Ik denk dat alles dat leeft wel soort van bewust is, van een lampje dat amper gloeit (insect) tot een fel brandend licht (mens)
Hoe weet je hoever bewustzijn kan gaan?
We weten het niet, maar onze limieten hoeven denk ik niet universeel te zijn.
Dit inderdaad. Voor hetzelfde geld zijn er meerdere niveaus van zelfbewustzijn en worden wij geklassificeerd als mieren omdat wij slechts bewust zijn van onszelf, maar niet van onze spirituele zelf of aura-manifestatie of vul iets vaags in en zijn er net als sommige katten zelfbewust zijn als ze in een spiegel kijken er ook slechts enkele mensen die die aura's kunnen waarnemen (en die doen we af als loonies).Mutatie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 23:49:
[...]
Nu ga je er zomaar vanuit dat ons bewustzijn "hoog" is, maar wie zegt dat ook dat (al denk ik dat juist dat bedoeld wordt) ons bewustzijn relatief gezien tot een ander soort in het universum vergelijkbaar is met een mier en mens (wij mier, andere soort mens).
Ik denk dat alles dat leeft wel soort van bewust is, van een lampje dat amper gloeit (insect) tot een fel brandend licht (mens)
Hoe weet je hoever bewustzijn kan gaan?
We weten het niet, maar onze limieten hoeven denk ik niet universeel te zijn.
Dit dus.
Svp terug on-topic, het gaat nu wel erg richting slechte SF & Fantasy. Aura's, oorlogszuchtige aliens e.d. zijn off-topic.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
NASA heeft gisteren een nieuws item over KIC 8462852 geplaatst:
http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4777
Samenvattend, ze nemen geen van de 'wilde theorieën' in de mond (logisch ook) maar weten ook nog steeds niet wat er nou gebeurd rond die ster, het verhaal is nu (wederom) dat het misschien een groep kometen is, maar dan is nu vastgesteld dat ze vooral van ijs zijn. (ze hebben in de infrarood golflengte gezocht naar 'stof', wat er in overvloed zou moeten zijn, maar niets noemenswaardigs/geen hoge concentratie gevonden)
Dus eigenlijk is er nog geen nieuws, behalve dat NASA alvast een slag om de arm neemt voor de kometen theorie door nog maar eens te roepen dat dat het waarschijnlijk is (wat ik ergens toch gek vind, aangezien de kans dat het kometen zijn nu, na hun onderzoek, kleiner is)
http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4777
Samenvattend, ze nemen geen van de 'wilde theorieën' in de mond (logisch ook) maar weten ook nog steeds niet wat er nou gebeurd rond die ster, het verhaal is nu (wederom) dat het misschien een groep kometen is, maar dan is nu vastgesteld dat ze vooral van ijs zijn. (ze hebben in de infrarood golflengte gezocht naar 'stof', wat er in overvloed zou moeten zijn, maar niets noemenswaardigs/geen hoge concentratie gevonden)
Dus eigenlijk is er nog geen nieuws, behalve dat NASA alvast een slag om de arm neemt voor de kometen theorie door nog maar eens te roepen dat dat het waarschijnlijk is (wat ik ergens toch gek vind, aangezien de kans dat het kometen zijn nu, na hun onderzoek, kleiner is)
In het artikel werd ook een vergelijking getrokken met pulsars. Komt er op neer dat ze niet weten wat het is, maar als ze op dit moment moeten zeggen wat het meest waarschijnlijk is, dan is het een groep kometen.
"This is a very strange star," he said. "It reminds me of when we first discovered pulsars. They were emitting odd signals nobody had ever seen before, and the first one discovered was named LGM-1 after 'Little Green Men.'"
Je zou ook kunnen zeggen dat het de kometen hypothese versterkt. Het missen van infrarood straling was de voornaamste reden dat de hypothese 'groep van kometen' overbleef, bij andere opties was infraroodstraling nodig. Bij een kometen groep wordt wel verwacht maar niet noodzakelijk geacht dat we infraroodstraling kunnen detecteren. Het lijkt erop dat hierdoor de andere mogelijkheden nog meer naar de achtergrond worden verplaatst. Tot zover lijkt het de beste gok op basis van de data en het inzicht dat we hebben.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:55:Dus eigenlijk is er nog geen nieuws, behalve dat NASA alvast een slag om de arm neemt voor de kometen theorie door nog maar eens te roepen dat dat het waarschijnlijk is (wat ik ergens toch gek vind, aangezien de kans dat het kometen zijn nu, na hun onderzoek, kleiner is)
Het zijn ook (hoogstwaarschijnlijk) geen kometen:
https://www.newscientist....structure-star-after-all/
https://www.newscientist....structure-star-after-all/
Hoe betrouwbaar is die data uit 1890? Want daar wordt bovenstaand artikel op gebaseerd. Ik kan me voorstellen dat de techniek nu toch ietwat verfijnder is.
Vanaf 1890:LA-384 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 08:01:
Hoe betrouwbaar is die data uit 1890? Want daar wordt bovenstaand artikel op gebaseerd. Ik kan me voorstellen dat de techniek nu toch ietwat verfijnder is.
En daarnaast is de analyse met computers gedaan en daarna nog eens handmatig visueel bevestigd mbv de originele 'foto's'. Veel meer kun je niet doen wmb.He averaged the data in five-year bins to look for slow, long-term trends, and found that the star faded by about 20 per cent between 1890 and 1989.
Uit de bron getrokken.
Grafiek is gebaseerd op in totaal 1232 foto's.
Hier zie je de daling van de magnitude door de jaren heen. Boven en onder zie je de magnitute van 2 controlesterren.
De volle lijn is het gemiddelde door alle punten.
Bij de onderbroken lijn zijn punt 3 & 4(die er wat buiten vallen) niet meegenomen.
Grafiek is gebaseerd op in totaal 1232 foto's.
Hier zie je de daling van de magnitude door de jaren heen. Boven en onder zie je de magnitute van 2 controlesterren.
De volle lijn is het gemiddelde door alle punten.
Bij de onderbroken lijn zijn punt 3 & 4(die er wat buiten vallen) niet meegenomen.

http://www.centauri-dreams.org/?p=34837
Lang verhaal kort, 'we' weten nog steeds niets, alleen maar dat het raar is en we het niet kunnen verklaren.
Lang verhaal kort, 'we' weten nog steeds niets, alleen maar dat het raar is en we het niet kunnen verklaren.
Ik vind een "alien structure" nogal een grote speculatie. Zelf denk ik dat we qua wetenschap van het universum gelijk staan het de uitvinding van het wiel. Er zijn zoveel dingen mogelijk die we niet kennen (bijv. dark matter/energy) en ook niet kunnen bedenken wat die ster onregelmatig laten dimmen. Desalniettemin is dit wel aanleiding om, voor zover mogelijk, te onderzoeken waarom deze ster anders is dan de andere.
Ik heb de laatste tijd veel nagedacht en gesproken met meerdere mensen. Nee je kan niet zeggen dat het onregelmatig dimmen van een ster komt door aliens. Aangezien andere verklaringen eigenlijk ook niet werken. Dan blijft een buitenaardse beschaving een serieuze optie. Dus het zou wel degelijk kunnen.
Maar is het maken van een (gedeeltelijke) dyson sphere dan zo bijzonder. Ik ga hier stellen van niet.
Ik denk dat het ontwikkelen van een ruimtevarende beschaving onvermijdelijk is. Tenzij de beschaving zich eerder door invloed van gemeenschap druk lang niet ontwikkeld. (denk hierbij aan continu oorlogen, of religieus denken dat mogelijk wetenschap als iets engs ziet) Ik zie de kans van deze gemeenschap druk slechts als een rem, niet als een stop.
Maar waarom zou het onvermijdelijk zijn om een technologische beschaving te ontwikkelen als er leven is. Ik denk dat er altijd een punt komt in de ontwikkeling van leven dat een dier / "mens" achtige een steen of een stok opraapt. Dit kan 100 miljoenen jaren duren. Maar zodra de stap van steen, hamer speer is gezet, is ruimtevaart, een dyson sphere, onvermijdelijk. Waarom?
Als je met een speer beter bent in jagen ben je beter dan de rest en ga je groeien. Met vuur ga je eten koken waardoor meer energie hebt, met meer energie gaan je hersenen groeien, je gaat samenwerken en samen leven. dorpjes maken. Als wezen doe je het goed. zo goed zelfs dat er misschien onderling strijd ontstaat. Dan ga je je dorp verdedigen, en anderen aanvallen, speren, een houten muur, een gestapelde stenen muur. Elke keer maakt technologie het verschil. Hoe beter ontwikkeld hoe efficiënter je om kan gaan met resources waardoor er meer tijd overblijft om je te ontwikkelen op andere vlakken. Na strijd komt het besef van het voordeel van handel. En zo groei je nog sneller. Een simpele pot wordt een betere pot. Een stenen punt wordt een ijzeren punt. Met de tijd die er over is wordt er met metaal geëxperimenteerd.
Na grote conflicten zoals in de Middel Eeuwen waarbij hele landen met elkaar in oorlog gaan ontstaat er het besef dat men zo goed wordt in vechten dat het eigenlijk voor niemand voordeel oplevert omdat het land niet meer bewerkt kan worden en alle resources wegvloeien. Zodra je inziet dat praten en handelen beter is hou je tijd over. voor kunst, voor na efficient bouwen ook mooi bouwen, architectuur, schilderkunst, glas, en van glas komt een lens, onvermijdelijk dat het kwartje valt. Van koper, komen koperen draadjes. Met een lompe ijzeren punt komt vanzelf een ijzeren machine, een brug, en steeds betere kennis van materialen. Het klinkt als Civ. Maar het is werkelijk onvermijdelijk als je erover nadenkt.
Fast forward naar nu. Energie is super belangrijk. Jezelf doodmaken met giftige gassen is niet handig. Energie komt van de zon. Een windmolen en zonnepaneel zijn logisch. Maar je hele land volzetten met zonnepanelen. Je hebt op een gegeven moment gewoon geen plek meer en toch energie behoefte. Kijk naar een ruimtelift, die draait niet op lucht. Een nieuw nier printen, dat kost energie. Eten in fabrieken in de stad verbouwen, dat kost veel stroom aan licht. Met meer mensen en steeds meer energie behoefte blijft een beschaving steeds groeien in een energie behoefte.
Vanaf het oppakken van een steen en daarmee voordeel behalen is de energie behoefte onvermijdelijk. En als je dan op een punt komt dat je denkt, weet je wat, schermen rondom de zon (kan misschien zelfs helpen de temperatuur op planeten te reguleren indien het een beetje uit de hand loopt.) Maar mijn fascinatie zit in de gedachte dat de steen, de speer, het dorpje, allemaal uiteindelijk leiden naar een intelligente beschaving met een hoog kennis niveau. Door de eerste computers, de transistor, dan is het continue een weg naar beter. kleiner, als we steeds betere kennis hebben van elementen en de quantum wereld.
Mijn vraag. Is dit onzin? of zou intelligent leven (indien niet uitgestorven door meteorieten etc) echt onvermijdelijk zijn. En hierdoor overal om ons heen? Ik denk het wel. En als het al redelijk zeldzaam is vanwege de destructieve aard van intelligent leven (ook onvermijdelijk??) dan is het misschien weinig in ons melkwegstelsel. Maar doe dan die kleine kans keer 100 miljard en we hebben het nog steeds over grote (onbereikbare helaas) aantallen van beschavingen.
Maar is het maken van een (gedeeltelijke) dyson sphere dan zo bijzonder. Ik ga hier stellen van niet.
Ik denk dat het ontwikkelen van een ruimtevarende beschaving onvermijdelijk is. Tenzij de beschaving zich eerder door invloed van gemeenschap druk lang niet ontwikkeld. (denk hierbij aan continu oorlogen, of religieus denken dat mogelijk wetenschap als iets engs ziet) Ik zie de kans van deze gemeenschap druk slechts als een rem, niet als een stop.
Maar waarom zou het onvermijdelijk zijn om een technologische beschaving te ontwikkelen als er leven is. Ik denk dat er altijd een punt komt in de ontwikkeling van leven dat een dier / "mens" achtige een steen of een stok opraapt. Dit kan 100 miljoenen jaren duren. Maar zodra de stap van steen, hamer speer is gezet, is ruimtevaart, een dyson sphere, onvermijdelijk. Waarom?
Als je met een speer beter bent in jagen ben je beter dan de rest en ga je groeien. Met vuur ga je eten koken waardoor meer energie hebt, met meer energie gaan je hersenen groeien, je gaat samenwerken en samen leven. dorpjes maken. Als wezen doe je het goed. zo goed zelfs dat er misschien onderling strijd ontstaat. Dan ga je je dorp verdedigen, en anderen aanvallen, speren, een houten muur, een gestapelde stenen muur. Elke keer maakt technologie het verschil. Hoe beter ontwikkeld hoe efficiënter je om kan gaan met resources waardoor er meer tijd overblijft om je te ontwikkelen op andere vlakken. Na strijd komt het besef van het voordeel van handel. En zo groei je nog sneller. Een simpele pot wordt een betere pot. Een stenen punt wordt een ijzeren punt. Met de tijd die er over is wordt er met metaal geëxperimenteerd.
Na grote conflicten zoals in de Middel Eeuwen waarbij hele landen met elkaar in oorlog gaan ontstaat er het besef dat men zo goed wordt in vechten dat het eigenlijk voor niemand voordeel oplevert omdat het land niet meer bewerkt kan worden en alle resources wegvloeien. Zodra je inziet dat praten en handelen beter is hou je tijd over. voor kunst, voor na efficient bouwen ook mooi bouwen, architectuur, schilderkunst, glas, en van glas komt een lens, onvermijdelijk dat het kwartje valt. Van koper, komen koperen draadjes. Met een lompe ijzeren punt komt vanzelf een ijzeren machine, een brug, en steeds betere kennis van materialen. Het klinkt als Civ. Maar het is werkelijk onvermijdelijk als je erover nadenkt.
Fast forward naar nu. Energie is super belangrijk. Jezelf doodmaken met giftige gassen is niet handig. Energie komt van de zon. Een windmolen en zonnepaneel zijn logisch. Maar je hele land volzetten met zonnepanelen. Je hebt op een gegeven moment gewoon geen plek meer en toch energie behoefte. Kijk naar een ruimtelift, die draait niet op lucht. Een nieuw nier printen, dat kost energie. Eten in fabrieken in de stad verbouwen, dat kost veel stroom aan licht. Met meer mensen en steeds meer energie behoefte blijft een beschaving steeds groeien in een energie behoefte.
Vanaf het oppakken van een steen en daarmee voordeel behalen is de energie behoefte onvermijdelijk. En als je dan op een punt komt dat je denkt, weet je wat, schermen rondom de zon (kan misschien zelfs helpen de temperatuur op planeten te reguleren indien het een beetje uit de hand loopt.) Maar mijn fascinatie zit in de gedachte dat de steen, de speer, het dorpje, allemaal uiteindelijk leiden naar een intelligente beschaving met een hoog kennis niveau. Door de eerste computers, de transistor, dan is het continue een weg naar beter. kleiner, als we steeds betere kennis hebben van elementen en de quantum wereld.
Mijn vraag. Is dit onzin? of zou intelligent leven (indien niet uitgestorven door meteorieten etc) echt onvermijdelijk zijn. En hierdoor overal om ons heen? Ik denk het wel. En als het al redelijk zeldzaam is vanwege de destructieve aard van intelligent leven (ook onvermijdelijk??) dan is het misschien weinig in ons melkwegstelsel. Maar doe dan die kleine kans keer 100 miljard en we hebben het nog steeds over grote (onbereikbare helaas) aantallen van beschavingen.
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
Ik vind het opmerkelijk dat men zo vaak over elektriciteit spreekt als men het over "ruimte waardige energie" heeft, en over een intelligentie heeft die in staat is een dyson belt to bouwen.
Ik zou het opmerkelijk vinden als elektriciteit een vorm van energie is die bruikbaar is voor een hoger ontwikkelde intelligentie.
Ik zou het aannemelijker vinden dat we een hele andere vorm van energie gaan vinden, dan dat we een Dyson belt zouden maken als mensheid.
Er spelen zo veel krachten in het heelal die ik veel aannemelijker vind als potentiele energie bron dan elektriciteit.
Dit neemt niet weg dat de anomalie kan ontstaan door een manier van energie opwekking.. Maar echt elektriciteit vind ik opmerkelijk.
Ik zou het opmerkelijk vinden als elektriciteit een vorm van energie is die bruikbaar is voor een hoger ontwikkelde intelligentie.
Ik zou het aannemelijker vinden dat we een hele andere vorm van energie gaan vinden, dan dat we een Dyson belt zouden maken als mensheid.
Er spelen zo veel krachten in het heelal die ik veel aannemelijker vind als potentiele energie bron dan elektriciteit.
Dit neemt niet weg dat de anomalie kan ontstaan door een manier van energie opwekking.. Maar echt elektriciteit vind ik opmerkelijk.
FreeReef.nl
Ik zie er niks onvermijdelijks in. We hebben vele miljoenen diersoorten op aarde en maar eentje daarvan is intelligent, heeft handen waarmee hij gereedschap kan vasthouden, en heeft lang genoeg overleefd om technologie te ontwikkelen. En aangezien we alleen onze eigen situatie kennen is onmogelijk te zeggen of intelligent leven in de rest van het heelal vaker of juist veel minder vaak voorkomt.MorgothG schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:36:
Grote kans dat natuurwetten, grote afstanden, en de kleine kans op intelligent leven, ervoor zorgen dat we nooit bewijs van ander intelligent leven zullen vinden. Laat staan dat we het ooit ontmoeten.
Nou, ja en nee. we hebben vele diersoorten. En we zien de dolfijnen nog geen raketten bouwen, maar ik doelde ook op de aapachtige. Op het moment dat daar de eerste gereedschappen worden gebruikt. Dat dan een doorgaande weg voorwaarts onvermijdelijk is. Immers in evolutie ben je met een voordeel steeds kansrijker. Door technologie, een speer of vuur heb je een voordeel. Het feit dat jouw soort creatief en agressief is dat zijn dan eigenschappen die verantwoordelijk zijn voor het onstaan van de eerste stap van het combineren van hout en steen, maar die ene eigenschap maakt dat je dan altijd op zoek bent als soort naar beter. Zoals de menselijke nieuwsgierigheid en quest naar beter. Het is die aanleg, die evolutie voordelen waardoor ik denk. Als.. als een soort na miljoenen jaren de link legt... Dat dan technologie zoals de onze. het begrijpen van sterren. Het snappen van wiskunde etc. onvermijdelijk is. Dat die eerste aap stap bijzonder is. Dat ben ik met je eens. En dat soorten ook tegenslagen kennen. zoals dinosaurussen. dat ook natuurlijk.
De grote vraag als het over intelligent leven gaat blijft toch altijd: Waar zijn ze dan? Ja met de Drake equation is het heel logisch dat ze er zijn, maar we hebben ook nog het Fermi-Paradox wat stelt dat als er zoveel zouden zijn, waarom zijn ze dan niet hier. De ruimte is natuurlijk heel erg groot, maar de tijd is ook heel erg lang. Er is in principe geen enkele echte fundamentele wetenschappelijke doorbraak voor ons nodig om in een miljoen jaar ofzo de hele melkweg te koloniseren. En een miljoen jaar is niet heel bijzonder op de tijdschalen waar we het hier over hebben, uiteraard op de tijdschaal van een beschaving die wij kennen is het wel enorm. Betekend het dan dat intelligent leven over het algemeen als ze onze huidige staat hebben berekend op zijn minst relatief snel (oftewel binnen duizenden jaren ofzo) de neiging om uit te breiden verliest? Of gewoon uitsterft?
Voordat je gaat koloniseren moet je natuurlijk weten of en wat er te halen valt. Overigens zie je genoeg initiatief om Mars te gaan koloniseren, maar op het moment is het risico nog te groot en erg duur. De voordelen die eruit gehaald kunnen worden zijn ook nog onbekend. Voor ruimte hoeft het in ieder geval niet, want dat hebben we hier zat.
Wikipedia: Fermiparadox ik ben altijd nog aanhanger van de Fermiparadox.
Aan de andere kant reuze benieuwd wat de mogelijke uitleg kan zijn. Er zijn nog zoveel onontdekte natuurlijke verschijnselen.
Aan de andere kant reuze benieuwd wat de mogelijke uitleg kan zijn. Er zijn nog zoveel onontdekte natuurlijke verschijnselen.
Something something
Dit dus, de bandbreedte waarin twee (of meer) intelligente levensvormen gelijktijdig bestaan én elkaar kunnen ontdekken is zo bizar onvoorstelbaar groot, dat het zeker wel voor zal komen, maar in een minieme kans in het bestaan van de mensheid. Waar wij vaak nog werken in duizenden jaren (tot tien of honderdtal), heelal begint pas bij miljoenen en wordt pas interessant bij miljarden jaren.downtime schreef op maandag 11 april 2016 @ 03:00:
Grote kans dat natuurwetten, grote afstanden, en de kleine kans op intelligent leven, ervoor zorgen dat we nooit bewijs van ander intelligent leven zullen vinden. Laat staan dat we het ooit ontmoeten.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Wat jij beschrijft lijkt sterk op dit verhaal :
https://www.ted.com/talks...ious_star_in_the_universe
vage (onverwachte) dip in licht intensiteit.
ooh zie net dat dit al bekend was in de groep
https://www.ted.com/talks...ious_star_in_the_universe
vage (onverwachte) dip in licht intensiteit.
ooh zie net dat dit al bekend was in de groep
[ Voor 12% gewijzigd door procyon op 11-04-2016 17:35 ]
Een tweede bijkomend probleem is het onderkennen van intelligentie.downtime schreef op maandag 11 april 2016 @ 03:00:
[...]
Ik zie er niks onvermijdelijks in. We hebben vele miljoenen diersoorten op aarde en maar eentje daarvan is intelligent, heeft handen waarmee hij gereedschap kan vasthouden, en heeft lang genoeg overleefd om technologie te ontwikkelen. En aangezien we alleen onze eigen situatie kennen is onmogelijk te zeggen of intelligent leven in de rest van het heelal vaker of juist veel minder vaak voorkomt.
Wij zien andere dieren op deze planeet al snel als inferieur en niet intelligent. Wij zullen dan ook niet snel contact zoeken met deze dieren.
De mens is namelijk verreweg van de enige soort die vindingrijk blijkt en gebruik maakt van materialen/gereedschappen om een doel te bereiken. Diverse soorten primaten zijn zo bijvoorbeeld ook te benoemen. Maar eveneens minder verwante soorten hoeven niet direct anders te zijn.
Zo zijn groepen aan soorten vogels geobserveerd die hun schelpen naar beneden werpen voor voorbij rijdende auto's. Slim genoeg om ons mensen als niets anders dan een eenvoudige schelpenopener te misbruiken
Vogels blijken dus uitstekend in staat om gebruik te maken van aangereikte middelen om zichzelf hiermee mogelijk een voordeel op te doen. Het is dusver niet goed duidelijk hoezeer er hierin sprake is van kennisoverdracht van generatie tot generatie.
Maar zelfs als dat er wel is... staan wij er als mensheid bij stil? Gaan wij de conversatie aan met een vogel en beschouwen wij het als gelijke? Vinden we ze interessant genoeg om ze sowieso op te zoeken? Niet echt.
Al snel zal het dan ook niets anders zijn dan een zeer eenzijdige zoektocht. Waarbij technologisch inferieur geïnteresseerd is in technologisch superieur. Maar de kans aanzienlijk is dat die laatste groep bovendien zich niet zo één twee drie bloot zal geven. Net als dat wij als gemeenschap ook veel dingen afgeschermd houden.
En zijn eventuele buitenaardse beschavingen verder ook maar enigzins als on, dan zullen de onderzoekers die wel geïnteresseerd zijn in ons dit zoveel mogelijk onderzoeken door zo min mogelijk onze standaard dagelijkse routine te verstoren. Net als wij goed verborgen camera's enz. inzetten om hedendaags dieren in de wildernis te observeren, kan ik mij goed voorstellen dat voor een eventuele buitenlandse beschaving het allemaal niet heel erg ingewikkeld zal moeten zijn om volledig cloaked beelden te kunnen verkrijgen.
Ik denk dan ook dat we buitenaardse beschavingen zullen waarnemen op het moment dat we zelf technologisch geavanceerd genoeg zijn om interstellaire reizen aan te gaan en ons verspreiden buiten ons eigen zonnestelsel. Voordat dat gebeurt acht ik de kans nihil.
Hoezo MOET een soort dat een stok oppakt naar hogere intelligentie evolueren?MorgothG schreef op maandag 11 april 2016 @ 07:29:
Nou, ja en nee. we hebben vele diersoorten. En we zien de dolfijnen nog geen raketten bouwen, maar ik doelde ook op de aapachtige. Op het moment dat daar de eerste gereedschappen worden gebruikt. Dat dan een doorgaande weg voorwaarts onvermijdelijk is. Immers in evolutie ben je met een voordeel steeds kansrijker. Door technologie, een speer of vuur heb je een voordeel. Het feit dat jouw soort creatief en agressief is dat zijn dan eigenschappen die verantwoordelijk zijn voor het onstaan van de eerste stap van het combineren van hout en steen, maar die ene eigenschap maakt dat je dan altijd op zoek bent als soort naar beter. Zoals de menselijke nieuwsgierigheid en quest naar beter. Het is die aanleg, die evolutie voordelen waardoor ik denk. Als.. als een soort na miljoenen jaren de link legt... Dat dan technologie zoals de onze. het begrijpen van sterren. Het snappen van wiskunde etc. onvermijdelijk is. Dat die eerste aap stap bijzonder is. Dat ben ik met je eens. En dat soorten ook tegenslagen kennen. zoals dinosaurussen. dat ook natuurlijk.
Er zijn meerdere mensachtigen geweest, en hebben er meerdere tegelijk bestaan. Een aantal gebruikte gereedschappen maar waren qua intelligentie, flexibiliteit niet sterk genoeg te overleven. Kans is groot dat ze zeg maar tot een bepaald punt kwamen en niet verder, gelimiteerd mits ze niet uitgestorven waren. Bv de Neanderthaler, die waren in veel opzichten als ons maar op een bepaalde manier meer beperkt, lichamelijk sterker, geestelijk minder flexibel, er is geen bewijs dat ze verder zouden zijn gekomen als ze er nog waren geweest.
Ik weet niet hoe lang chimpansees al bestaan, maar deze gebruiken in de natuur ook gereedschappen, zijn echter weinig veranderd qua intelligentie.
Ik denk zelf niet dat er stellig iets over te zeggen is, we kennen alleen onszelf en hebben geen idee hoe bijzonder of juist normaal het is dat een soort als de mens kan onstaan.
Evolutie wordt grotendeels (geheel?) gedreven door omgeving, omstandigheden. Als hier weinig niets in veranderd zal er in een soort ook weinig veranderen.
Uiteindelijk zal er toch iets veranderen, maar evolutie heeft geen doel, als er iets speelt waar hogere intelligentie een te zware last op de energie van een soort heeft zou het maar zo kunnen dat een soort dommer wordt en andere eigenschappen versterkt worden.
Correct me if i'm wrong, misschien klets ik uit mn nek
[ Voor 13% gewijzigd door Mutatie op 12-04-2016 02:35 ]
Sorry dat ik niet op je hele stuk inga. Maar ik wil alleen even aanstippen dat wij het product zijn van de Neanderthalers en andere varianten van de mens. Er zit namelijk DNA in ons van Neanderthalers. Dus wat dat betreft is er juist wel bewijs dat ze verder zijn gekomen. Hun nageslacht is uiteindelijk in de huidige homo sapiens geëvolueerd. (bron: http://news.discovery.com...-human-interbreed-dna.htm)Mutatie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:14:
[...]
Hoezo MOET een soort dat een stok oppakt naar hogere intelligentie evolueren?
Er zijn meerdere mensachtigen geweest, en hebben er meerdere tegelijk bestaan. Een aantal gebruikte gereedschappen maar waren qua intelligentie, flexibiliteit niet sterk genoeg te overleven. Kans is groot dat ze zeg maar tot een bepaald punt kwamen en niet verder, gelimiteerd. Bv de Neanderthaler, die waren in veel opzichten als ons maar op een bepaalde meer beperkt, er is geen bewijs dat ze verder zouden zijn gekomen.
Ik weet niet hoe lang chimpansees al bestaan, maar deze gebruiken in de natuur ook gereedschappen, zijn echter weinig veranderd qua intelligentie.
Ik denk zelf niet dat er stellig iets over te zeggen is, we kennen alleen onszelf en hebben geen idee hoe bijzonder of juist normaal het is dat een soort als de mens kan onstaan.
Evolutie wordt grotendeels (geheel?) gedreven door omgeving, omstandigheden. Als hier weinig niets in veranderd zal er in een soort ook weinig veranderen.
Uiteindelijk zal er toch iets veranderen, maar evolutie heeft geen doel, als er iets speelt waar hogere intelligentie een te zware last op de energie van een soort heeft zou het maar zo kunnen dat een soort dommer wordt en andere eigenschappen versterkt worden.
Correct me if i'm wrong, misschien klets ik uit mn nek
...
Zo kan je het geloof ik niet zien, het is bewijs dat er tussen de soorten gepaard is, ik dacht als uitzondering, niet massaal. ( Wat imo niets nieuws is, the first thing man would do when encountering an alien species?Rav schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:49:
[...]
Sorry dat ik niet op je hele stuk inga. Maar ik wil alleen even aanstippen dat wij het product zijn van de Neanderthalers en andere varianten van de mens. Er zit namelijk DNA in ons van Neanderthalers. Dus wat dat betreft is er juist wel bewijs dat ze verder zijn gekomen. Hun nageslacht is uiteindelijk in de huidige homo sapiens geëvolueerd. (bron: http://news.discovery.com...-human-interbreed-dna.htm)
De homo sapiens van toen is niet veel anders dan die van nu, en niet uitgestorven. We bestonden al lang voordat we in aanraking kwamen met neanderthalers. De neanderthaler is niet gevolueerd in ons, maar is uitgestorven. Ze zijn niet in ons veranderd, maar er zit wel een stukje van ze in sommigen van ons.Het DNA zit lang niet in iedereen en toch zijn we allemaal homo sapiens, mensen. Dezelfde soort als toen.
Onze hersenen zijn zover ik weet ook niet anders als in die tijd, we hadden minder kennis maar waren niet dommer.
Ik ben hier geen expert in, maar wel benieuwd hoe het zit eigenlijk. Wat maakt dat DNA aan verschil, zoals rood haar en neanderthaler genen, welke verschillen zijn er nog meer? Maargoed, misschien een beetje off topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Mutatie op 12-04-2016 02:32 ]
Ik vond de correct me if I am wrong erg toepasselijk. Ik denk namelijk ook maar wat rond. Het punt dat ik probeer te maken met evolutie, is dat los van omstandigheden en resources, dat als een soort zelf bewust wordt en tools gaat gebruiken. Ze ineens een mega voordeel hebben boven dieren die slechts een diep instinct volgen. Immers het diepe instinct is een stukje erfelijk bepaalde verbinding met een bepaalde drive. Wij zijn door zelf bewust te zijn en te maken krijgen met een ontwikkeling ontwikkeld.
Het enige is. Waarom hadden de romeinen of egyptenaren geen computers? Dat weet ik niet. Maar waarschijnlijk zal het te maken hebben met het feit dat nog niet een hele natie werd opgeleid om te lezen en leren. Maar kennis nog iets exclusiefs was. Daardoor blijft de bakker slechts de bakker en de boer boer. Zonder een TU om research te doen.
En ja ik kletste ook maar wat. Maar ik ben niet de persoon die bedacht heeft dat elke beschaving te klassificeren valt naar de hoeveelheid energie die ze gebruiken. Ook de Dyson sphere is iets dat gesteld wordt als een logisch gevolg. De enige goede uitzondering zou zijn als kernfusie als je het eenmaal snapt relatief makkelijker zou zijn dan zonnepanelen in de ruimte. Dan zou je namelijk prima zonder kunnen.
blablabla. toch kan ik me niet voorstellen dat als je een kar hebt, een speer, katapult, canon. Dat je niet uiteindelijk door ontwikkeld tot satellieten en ruimtevaart. Immers we zoeken met SETI naar radio signalen en dat gaat ervan uit dat je op een punt in je ontwikkeling (onvermijdelijk) aan die stap toekomt. En daarom. als je zelf denken wordt met een speer etc. dan is ruimtevaart onvermijdelijk.... en helaas Fermi paradox achtig. misschien ook de totale vernietiging van je planeet vanwege kernwapens antimaterie of wat dan ook.
lekker denk voer dus. Weet iemand nog een leuk nieuw stukje te lezen over quantum chromo dynamics of het niet vacuüm zijn van de ruimte en de stand van zaken bij de ontwikkeling van de ware drive. ik vind het heerlijk om hierover te lezen en na te denken. (ben een nerd ja)
Het enige is. Waarom hadden de romeinen of egyptenaren geen computers? Dat weet ik niet. Maar waarschijnlijk zal het te maken hebben met het feit dat nog niet een hele natie werd opgeleid om te lezen en leren. Maar kennis nog iets exclusiefs was. Daardoor blijft de bakker slechts de bakker en de boer boer. Zonder een TU om research te doen.
En ja ik kletste ook maar wat. Maar ik ben niet de persoon die bedacht heeft dat elke beschaving te klassificeren valt naar de hoeveelheid energie die ze gebruiken. Ook de Dyson sphere is iets dat gesteld wordt als een logisch gevolg. De enige goede uitzondering zou zijn als kernfusie als je het eenmaal snapt relatief makkelijker zou zijn dan zonnepanelen in de ruimte. Dan zou je namelijk prima zonder kunnen.
blablabla. toch kan ik me niet voorstellen dat als je een kar hebt, een speer, katapult, canon. Dat je niet uiteindelijk door ontwikkeld tot satellieten en ruimtevaart. Immers we zoeken met SETI naar radio signalen en dat gaat ervan uit dat je op een punt in je ontwikkeling (onvermijdelijk) aan die stap toekomt. En daarom. als je zelf denken wordt met een speer etc. dan is ruimtevaart onvermijdelijk.... en helaas Fermi paradox achtig. misschien ook de totale vernietiging van je planeet vanwege kernwapens antimaterie of wat dan ook.
lekker denk voer dus. Weet iemand nog een leuk nieuw stukje te lezen over quantum chromo dynamics of het niet vacuüm zijn van de ruimte en de stand van zaken bij de ontwikkeling van de ware drive. ik vind het heerlijk om hierover te lezen en na te denken. (ben een nerd ja)
Techniekgeschiedenis is best interessant om te lezen. Voor computers heb je electriciteit nodig, iets wat amper enkele honderden jaren bestaat. En dat hing weer samen met de ontwikkeling van mechanische energie: de stoommachine, op kolen.MorgothG schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:50:
Het enige is. Waarom hadden de romeinen of egyptenaren geen computers? Dat weet ik niet. Maar waarschijnlijk zal het te maken hebben met het feit dat nog niet een hele natie werd opgeleid om te lezen en leren.
Ik durf wel te beweren dat "het geloof" vooruitgang eeuwenlang heeft afgeremd. De kerk geeft pas sinds kort toe dat de aarde rond is en ze het 400 jaar eerder mis hadden. Als je uitvinders als heks verbrandt omdat het niet in je antieke boek past blijft er weinig vooruitgang over.
De Egyptenaren hebben nu trouwens wel computers, en in Rome hebben ze het ook.
De Egyptenaren hebben nu trouwens wel computers, en in Rome hebben ze het ook.
jajaja....
Straks trouwens een aankondiging van Stephan Hawking en Yuri Milner over iets cools. starshot ofzo heet het. Zij hebben ook samen met Frank Drake (die van de vergelijking) 100 miljoen beschikbaar gesteld voor het zoeken naar aliens.
Ja geloof remt. maar ook geloof heeft zijn roots in de evolutie. De false positive (Richard Dawkins etc) en het proberen te verklaren van je omgeving. Maar zoals je zegt..het een leidt tot het ander. Het snappen van de kleinste deeltjes geeft inzicht in het grote geheel. En wie weet dat dat dan weer mogelijkheden geeft tot betere propulsion en communicatie in de ruimte. Nu is het als een glas water uit de oceaan halen en claimen dat er geen vissen zijn. Als je weet waar je moet zoeken. Door kennis verbeteren van wetenschap. wie weet dat we ooit aansluiten bij de meest voorkomende communicatie methode in het universum. Wie weet is ook dat omvermijdelijk.
jajaja....
Straks trouwens een aankondiging van Stephan Hawking en Yuri Milner over iets cools. starshot ofzo heet het. Zij hebben ook samen met Frank Drake (die van de vergelijking) 100 miljoen beschikbaar gesteld voor het zoeken naar aliens.
Ja geloof remt. maar ook geloof heeft zijn roots in de evolutie. De false positive (Richard Dawkins etc) en het proberen te verklaren van je omgeving. Maar zoals je zegt..het een leidt tot het ander. Het snappen van de kleinste deeltjes geeft inzicht in het grote geheel. En wie weet dat dat dan weer mogelijkheden geeft tot betere propulsion en communicatie in de ruimte. Nu is het als een glas water uit de oceaan halen en claimen dat er geen vissen zijn. Als je weet waar je moet zoeken. Door kennis verbeteren van wetenschap. wie weet dat we ooit aansluiten bij de meest voorkomende communicatie methode in het universum. Wie weet is ook dat omvermijdelijk.
de details zijn inmiddels bekend..Ook Mark Zuckerberg doet mee. Een proberen van een paar gram..Door een mega laser tot 20% van de lichtsnelheid. En dan honderden van die probes. Zo serieus vet dit!!!
Leuk project. Zijn wel een aantal maren.
Er wordt heel veel uitgegaan dat er in de toekomst meer kan en een stuk goedkoper wordt, de 100 miljoen is vooral bedoeld om te bewijzen dat het idee fundamenteel klopt, en om daarmee uiteindelijk miljarden los te kunnen weken voor het echte project. Het is nog geen concreet project, puur een onderzoek met uiteindelijk een proof of concept.
In de snelste tijdlijn krijgen we over 44 jaar beelden te zien met een probe bij de ster Alpha Centauri. (10 jaar onderzoek, 10 jaar bouwen, lanceren, 20 jaar reizen, 4 jaar later beelden terug. In die tijdslijn krijgen ze serieuze competitie van ruimtetelescopen, de vraag is hoeveel het wetenschappelijk oplevert ten opzichte van de nieuwe telescopen.
Een leuk aspect is dat het nog altijd goed mogelijk is dat er op Alpha Centauri een planeet is exact zoals de aarde, met een beschaving net zo ver als de onze. Maar dat we elkaar niet kunnen vinden. Radiosignalen die we uitzenden zijn op die afstand al te veel afgezwakt.
Er wordt heel veel uitgegaan dat er in de toekomst meer kan en een stuk goedkoper wordt, de 100 miljoen is vooral bedoeld om te bewijzen dat het idee fundamenteel klopt, en om daarmee uiteindelijk miljarden los te kunnen weken voor het echte project. Het is nog geen concreet project, puur een onderzoek met uiteindelijk een proof of concept.
In de snelste tijdlijn krijgen we over 44 jaar beelden te zien met een probe bij de ster Alpha Centauri. (10 jaar onderzoek, 10 jaar bouwen, lanceren, 20 jaar reizen, 4 jaar later beelden terug. In die tijdslijn krijgen ze serieuze competitie van ruimtetelescopen, de vraag is hoeveel het wetenschappelijk oplevert ten opzichte van de nieuwe telescopen.
Een leuk aspect is dat het nog altijd goed mogelijk is dat er op Alpha Centauri een planeet is exact zoals de aarde, met een beschaving net zo ver als de onze. Maar dat we elkaar niet kunnen vinden. Radiosignalen die we uitzenden zijn op die afstand al te veel afgezwakt.
mijn optel sommetje deed mij ook twijfelen aan het nut. Maar als je bedent dat bijna elke poging om een verre reis te maken wordt ingehaald door snellere techniek..Moet je dan maar helemaal niks doen? Ik denk het toch wel. Want leerzaam wordt het zeker. Zo willen ze beginnen met het sturen van deze micro probes naar de manen van Jupiter en Saturnus. Het feit dat je dan na een dag resultaat hebt is super gaaf. Dat in plaats van jaren wachten op resultaat zoals 9 jaar naar Pluto.
Eén dag? Weet je het zeker? Volgens mij hebben die probes geen hele hoge acceleratie. Dat betekent vaak dat de snelheidswinst op "korte" afstanden tegen valt. Maar misschien zit ik er volledig naast.MorgothG schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:45:
mijn optel sommetje deed mij ook twijfelen aan het nut. Maar als je bedent dat bijna elke poging om een verre reis te maken wordt ingehaald door snellere techniek..Moet je dan maar helemaal niks doen? Ik denk het toch wel. Want leerzaam wordt het zeker. Zo willen ze beginnen met het sturen van deze micro probes naar de manen van Jupiter en Saturnus. Het feit dat je dan na een dag resultaat hebt is super gaaf. Dat in plaats van jaren wachten op resultaat zoals 9 jaar naar Pluto.
jawel. De laserstralen schieten het object in een uur naar Mars en in een dag naar pluto. Staat in de artikelen. Dit kan omdat het ding maar een paar gram weegt. Maar dat het inderdaad bijna onvoorstelbaar klinkt, maakt het erg gaaf en toch nuttig ondanks de enorme afstanden tussen de sterren.
Het deel wat ik niet helemaal vat is dat volgens Einstein licht geen massa heeft, omdat het anders niet met de lichtsnelheid kan reizen. Toch kan je met een solar sail met een laser erop gericht iets voortbewegen, wat impliceert dat licht dat tegen het solar sail botst massa heeft, anders heb je geen versnelling. Of mis ik nu iets?
Licht heeft wel impuls. In de klasieke mechanica is impuls = massa x snelheid.almightyarjen schreef op maandag 18 april 2016 @ 02:27:
Het deel wat ik niet helemaal vat is dat volgens Einstein licht geen massa heeft, omdat het anders niet met de lichtsnelheid kan reizen. Toch kan je met een solar sail met een laser erop gericht iets voortbewegen, wat impliceert dat licht dat tegen het solar sail botst massa heeft, anders heb je geen versnelling. Of mis ik nu iets?
Dat valt met licht wat uit elkaar om dat met die snelheden de klassieke mechanica niet meer opgaat. Maar een foton heeft een eindige impuls die het kan overdragen op een object met massa. (Heel fout gezegd is het 0 x oneindig maar dat is veel te kort door de bocht natuurlijk, maar met de juiste niet klassieke formula's kan je de eindige impuls uitrekenen)
[ Voor 4% gewijzigd door Semyon op 18-04-2016 03:54 ]
Is er nu al meer duidelijkheid waarom deze ster zo een afwijkende lichtsterkte afgeeft?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Verwijderd
Wanneer het gaat over intelligentie ergens anders, kunnen we dan wel spreken van 1 lijn?
Wij zijn voor alles wat buitenaards is weer vreemd. Hier op aarde heb je ook verschillende vormen van intelligentie, die zich ontwikkelen op verschillende manieren.
Waar elk mens verschillend is, omdat ook elk mens op een andere plek en tijd is geboren (space time)
Het is eigenlijk voor de mensheid nog zo nieuw in de tijdlijnen überhaupt het allemaal anders te mogen zien en te kunnen zien, voor die tijd werd alles ingevuld door bepaalde geestelijken.
De mens zou denk ik ook meer kunnen leren begrijpen van het leven hier, en snappen dat ook ergens waar we nog niet konden kijken het op diezelfde wijze kan gaan, dat stel er is een buitenaards ras, ze ook niet allemaal hetzelfde zijn, en allemaal even intelligent.
En wanneer het om overleven gaat moeten we energie leveren stoffelijk gezien, allemaal.
Ik wil nog niet eens gaan praten over wij mensen, met 2 ogen, in de derde dimensie.
Maar met 1 oog zie je alles 2 dimensionaal, met 2 ogen 3 dimensionaal.
Dus ik verwacht dat stel je zou een lichaam hebben met 3 ogen, je alles 4 dimensionaal ervaart en ziet, en dat is wat wij mensen niet kunnen.
Vanaf je geboorte tot je sterft........ en dan zien we wel weer verder.
Laat je vooral niks wijsmaken over wat daar na komt, want dat kan niet in de hersens van een mens aanwezig zijn aan informatie.
Zoals de indianen het schip van Columbus niet kon zien omdat ze nog nooit in hun hele leven een schip van dat soort hadden gezien, zo kijken wij op dit moment tegen die grote kosmos aan.
We zijn dan wel geboren in een tijd waar al ruimtevaart is, maar dat zit in de tijdlijnen zelf nog in de kinderschoenen qua mens.
Omdat je ogen en oren de input zijn naar je hersens als het gaat om informatie te vergaren, is dat pas in eeuw 21 meer onder de massa gaan leven na de komst van het filmdoek begin eeuw 20.
In de jaren 20 van de vorige eeuw maakte men films over 1980, en ze vlogen allemaal in machines door de lucht, zoals auto's rijden, dat is dan fictie ook, wat men zelf bedenkt, en waar dan de realiteit weer bepaald hoe zo iets dan werkelijk zal verlopen.
Maar dit is natuurlijk wel fantastisch he? Galaxy
Wij zijn voor alles wat buitenaards is weer vreemd. Hier op aarde heb je ook verschillende vormen van intelligentie, die zich ontwikkelen op verschillende manieren.
Waar elk mens verschillend is, omdat ook elk mens op een andere plek en tijd is geboren (space time)
Het is eigenlijk voor de mensheid nog zo nieuw in de tijdlijnen überhaupt het allemaal anders te mogen zien en te kunnen zien, voor die tijd werd alles ingevuld door bepaalde geestelijken.
De mens zou denk ik ook meer kunnen leren begrijpen van het leven hier, en snappen dat ook ergens waar we nog niet konden kijken het op diezelfde wijze kan gaan, dat stel er is een buitenaards ras, ze ook niet allemaal hetzelfde zijn, en allemaal even intelligent.
En wanneer het om overleven gaat moeten we energie leveren stoffelijk gezien, allemaal.
Ik wil nog niet eens gaan praten over wij mensen, met 2 ogen, in de derde dimensie.
Maar met 1 oog zie je alles 2 dimensionaal, met 2 ogen 3 dimensionaal.
Dus ik verwacht dat stel je zou een lichaam hebben met 3 ogen, je alles 4 dimensionaal ervaart en ziet, en dat is wat wij mensen niet kunnen.
Vanaf je geboorte tot je sterft........ en dan zien we wel weer verder.
Laat je vooral niks wijsmaken over wat daar na komt, want dat kan niet in de hersens van een mens aanwezig zijn aan informatie.
Zoals de indianen het schip van Columbus niet kon zien omdat ze nog nooit in hun hele leven een schip van dat soort hadden gezien, zo kijken wij op dit moment tegen die grote kosmos aan.
We zijn dan wel geboren in een tijd waar al ruimtevaart is, maar dat zit in de tijdlijnen zelf nog in de kinderschoenen qua mens.
Omdat je ogen en oren de input zijn naar je hersens als het gaat om informatie te vergaren, is dat pas in eeuw 21 meer onder de massa gaan leven na de komst van het filmdoek begin eeuw 20.
In de jaren 20 van de vorige eeuw maakte men films over 1980, en ze vlogen allemaal in machines door de lucht, zoals auto's rijden, dat is dan fictie ook, wat men zelf bedenkt, en waar dan de realiteit weer bepaald hoe zo iets dan werkelijk zal verlopen.
Maar dit is natuurlijk wel fantastisch he? Galaxy
Nee, naarmate er meer gegevens bekend zijn geworden, is het enige wat echt duidelijk is, dat er op dit moment geen enkele verklaring enigszins past.C00P schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 01:33:
Is er nu al meer duidelijkheid waarom deze ster zo een afwijkende lichtsterkte afgeeft?
De ster wordt nu continu gemonitord, maar de verwachting is dat er pas in Mei 2017 weer een grote daling is.
Verwijderd
Ik denk ook wel dat licht massa heeft door het feit dat het niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht van een zwart gat. Ook buigt licht af bij planeten door de zwaartekracht van de planeten. Ik denk dat iets wat geen massa heeft niet bestaat en daardoor ook niet aangetrokken kan worden door zwaartekracht.almightyarjen schreef op maandag 18 april 2016 @ 02:27:
Einstein was zijn tijd ver vooruit, maar in die tijd moest er nog zo veel ontwikkelen. Logisch dat er ook wel een paar feitjes zijn van Einstein die later vast wel door betere apparaten achterhaald konden worden, Einstein moest het doen met de middelen van die tijd, waar een grote oorlog ook aan ten grondslag lag. Dankzij onder andere Einstein kon men de waterstofbom werkend krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 03:59 ]
Dit meen je toch niet?Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:02:
Dan zou ik elke futuristische film niet kunnen bekijken want ze tonen iets dat ik nooit eerder heb gezien.
Neen, die indianen zagen de schepen afkomen van ver, er zal zeker iemand tussen gezeten hebben die zei, hé kijk daar eens...
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Verwijderd
Ja dat is ook zo, maar dan wel zo dat ze geen idee hadden wat het was.C00P schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 04:48:
Dit meen je toch niet?
Dan zou ik elke futuristische film niet kunnen bekijken want ze tonen iets dat ik nooit eerder heb gezien.
Neen, die indianen zagen de schepen afkomen van ver, er zal zeker iemand tussen gezeten hebben die zei, hé kijk daar eens...
Moet je voorstellen dat het dan is net alsof je nu een ufo in de lucht zou zien.
Zolang je niet alle informatie hebt over wat er dan ineens aan komt varen, vraag ik me af of die indianen die schepen wel zagen.
Als je die indiaanse cultuur wat van dichterbij bekijkt, waren ze niet zo met de oceaan bezig.
Ze hadden een cultuur van jagen in de natuur, en overleefden van de jacht.
Dat er eens stel blanken uit Europa daar heen zijn gevaren met een schip die die indianen echt nog nooit hadden gezien, hun de kennis ontbrak te begrijpen wat dat schip was, en kwam doen.
Dat er blanke mannen met kanonnen, geweren en buskruit aan kwamen, dat konden ze ook niet weten, aangezien de indianen geen buskruit hadden.
Buskruit is dan weer lang daarvoor door de chinezen ontdekt al lang geleden.
De indianen joegen met speren en pijl en boog.
Ook als mens met bloodlines = stamboom voortplantingssysteem van de mens.
Als je nu 500 jaar later daar weer naar kijkt, Amerika, we veel in het nieuws kunnen lezen over wapens, dus buskruit. dus 500 jaar later..... de nu = 2016.
technojungle dan.
De structuur van het menselijk denken als systeem gezien is natuurlijk door de geschiedenis gevormd, van wat er ons nog in het geheugen ligt.
Ik baseer dit op de verschillende docu's die ik heb gezien, dus de uitleg is wat simpel. Maar zwaartekracht moet je niet zien zoals magnetisme. Objecten worden niet naar elkaar toegetrokken, maar de omgeving (ruimtetijd) van het object wordt gekromd. De beste vergelijking die wordt gemaakt is die van een bowlingbal op een trampoline. Het doek stelt de ruimte tijd voor in 2 dimensies. De bal buigt deze, waardoor objecten die in de buurt komen er naartoe buigen. Als je een knikker langs de bowlingbal probeert te rollen, zal deze ook afbuigen en afhankelijk van de snelheid zal deze sterk of zwak afbuigen.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 03:56:
[...]
Ik denk ook wel dat licht massa heeft door het feit dat het niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht van een zwart gat. Ook buigt licht af bij planeten door de zwaartekracht van de planeten.
Bij zwarte gaten is die kromming zo gigantisch groot, dat zelfs het licht niet voldoende snelheid heeft om uit de kromming te komen.
Verwijderd
Inderdaad breng je nu iets in wat wel interessant is, als magnetisme door wrijving wordt gecreëerd.
Elektriciteit opwekken met magneten kan je ook zien als wrijving.
Wrijving veroorzaakt tenslotte energie, ook wanneer het gaat om warmte.
Moleculen gaan sneller bewegen, en zonder dat je er iets van merkt, wordt het warmer omdat al die moleculen sneller gaan bewegen, dus meer wrijven.
Dat ze zo klein zijn dat wij dat met onze ogen niet kunnen waarnemen, voelen we wel die warmte en energie elke dag om ons heen.
Dus vanuit het perspectief als mens waarbij de apparaten als gereedschap dienen ook om meer te kunnen zien.
Wanneer in de 3 dimensionale ruimte punten zijn die ingevuld kunnen worden, is de vorm vierkant, krom, rond iets wat we zien elke dag.
De zon zien we als rond, de aarde, alles is dan ook krom.
Omdat een lijn die een bocht maakt wij met de som = krom in vullen.
Dus ergens is Mars koloniseren het betreden van een andere planeet in de derde dimensie.
Maar het lichaam van de mens is op aarde opgebouwd uit stoffen van de planeet, denk ik dan, daarom eten wij en drinken wij.
De bron van voeding.
Stroom noemt men ook voeding, maar dan van een apparaat wat op stroom werkt.
Wij mensen werken dan op voedsel en water, als we dat in constanten en variabelen kunnen zetten.
Groeten.
Elektriciteit opwekken met magneten kan je ook zien als wrijving.
Wrijving veroorzaakt tenslotte energie, ook wanneer het gaat om warmte.
Moleculen gaan sneller bewegen, en zonder dat je er iets van merkt, wordt het warmer omdat al die moleculen sneller gaan bewegen, dus meer wrijven.
Dat ze zo klein zijn dat wij dat met onze ogen niet kunnen waarnemen, voelen we wel die warmte en energie elke dag om ons heen.
Dus vanuit het perspectief als mens waarbij de apparaten als gereedschap dienen ook om meer te kunnen zien.
Wanneer in de 3 dimensionale ruimte punten zijn die ingevuld kunnen worden, is de vorm vierkant, krom, rond iets wat we zien elke dag.
De zon zien we als rond, de aarde, alles is dan ook krom.
Omdat een lijn die een bocht maakt wij met de som = krom in vullen.
Dus ergens is Mars koloniseren het betreden van een andere planeet in de derde dimensie.
Maar het lichaam van de mens is op aarde opgebouwd uit stoffen van de planeet, denk ik dan, daarom eten wij en drinken wij.
De bron van voeding.
Stroom noemt men ook voeding, maar dan van een apparaat wat op stroom werkt.
Wij mensen werken dan op voedsel en water, als we dat in constanten en variabelen kunnen zetten.
Groeten.
Voor zover ik weet is het nog niet ontkracht. Wat is ontkracht is de recente ontdekking dat die ster de laatste eeuw hetzelfde gedrag vertoont, aangezien dat ligt aan verschillen in de gebruikte instrumentatie. De claim waar het allemaal mee begon, de Keppler images, staat nog steeds overeind. Dus eigenlijk zijn we netto gezien niets opgeschoten
Kan het niet een planetaire botsing oid zijn geweest? Veel grote brokken materie met onregelmatige banen om de ster?
Nee, daarbij wordt er veel infrarood verwacht. En dat is niet gevonden.Mutatie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:59:
Kan het niet een planetaire botsing oid zijn geweest? Veel grote brokken materie met onregelmatige banen om de ster?
Denk het niet, volgens mij wijst Kepler al een tijdje niet meer richting deze ster(door de kapotte vliegwielen)
Daar is Schaefer het niet mee eens. Dat was op zich al wel eerder duidelijk, maar hij legt het nu uitgebreid uit.almightyarjen schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:52:
[...]Wat is ontkracht is de recente ontdekking dat die ster de laatste eeuw hetzelfde gedrag vertoont, aangezien dat ligt aan verschillen in de gebruikte instrumentatie.
Samengevat.
1. Ze vergelijken met sterren die dicht bij elkaar liggen.(wat de meetfout vergroot)
2. Verkeerde kalibratietechniek. Niet de platen, maar de gebruikte KIC kalibratie heeft systematische fouten.
3. In de afgelopen 4 jaar er een daling van 0,0073 mag geweest (de uitgebreide uitleg daarvan moet nog komen)
Zou het misschien kunnen liggen aan objecten die tussen aarde en de ster voorbij kwamen. Iets wat zich dichter bij aarde bevind geeft toch een grotere lichtblokkering dan iets dicht bij de ster. Als het dan zoiets is als meteorieten dan hoeft het ook geen ronde vorm te hebben. Of wordt dit ontkracht door de tijdspanne van de lichtblokkeringen ?
Very interesting
Edit: Het antwoord op je vraag hierboven ^^ komt rond 1u2min voorbij.
[ Voor 24% gewijzigd door handige_harrie op 30-08-2016 16:48 ]
Weer een brokje nieuws, maar geen verdere ideeën of speculatie wat de dimming kan verklaren:
http://www.space.com/3430...ange-dimming-mystery.html
http://www.space.com/3430...ange-dimming-mystery.html
Kan het ook niet simpelweg een grote gasplaneet zijn die in een sterke elliptische baan om de ster draait, waarbij het verste punt in z'n baan ergens tussen de aarde en deze ster in staat?
Stel dat deze planeet dan voor z'n ster langs gaat, maar dat dit steeds langzamer gaat omdat de planeet richting z'n aphelium beweegt, dat zou het gestage dimmen van de ster kunnen verklaren.
Toch?
Stel dat deze planeet dan voor z'n ster langs gaat, maar dat dit steeds langzamer gaat omdat de planeet richting z'n aphelium beweegt, dat zou het gestage dimmen van de ster kunnen verklaren.
Toch?
Zo simpel is het helaas niet. Afgezien van het feit dat de baan van zo'n planeet de nodige ordegroottes kleiner is (enkele lichtminuten tot -uren) dan de afstand tussen ons en de Tabby's star (~1000ly?) is het profiel van de dimmingen - zowel over langere tijd als over kortere intervallen - niet consistent met een grote gasreus die een constante omlooptijd heeft. De dips zijn te groot om te verklaren met een of meerdere planeten; planeten kunnen immers niet heel veel groter worden dan onze Jupiter (anders worden het sterren). Zelfs planeten die tegen die maximale grootte aan lopen zouden niet genoeg licht blokkeren.
In de video wordt ook gepraat over het interpreteren van de vorm van de 'blokkade' op basis van het dimmingsprofiel. Ik geloof dat ze op basis daarvan (meerdere van de dips zijn bijvoorbeeld niet symmetrisch) al kunnen stellen dat het geen rond object is. Maw: geen planeet.
Maargoed, voor dit alles geldt dat het aannames zijn op basis van wat we nu weten. Dat maakt het ook zo interessant
.
In de video wordt ook gepraat over het interpreteren van de vorm van de 'blokkade' op basis van het dimmingsprofiel. Ik geloof dat ze op basis daarvan (meerdere van de dips zijn bijvoorbeeld niet symmetrisch) al kunnen stellen dat het geen rond object is. Maw: geen planeet.
Maargoed, voor dit alles geldt dat het aannames zijn op basis van wat we nu weten. Dat maakt het ook zo interessant
Er is een interessante nieuwe - plausibele - theorie. Het zou een planeet kunnen zijn die door de ster is 'opgeslokt':
http://www.popsci.com/tabbys-star-alien-megastructure-planet
http://www.popsci.com/tabbys-star-alien-megastructure-planet
[ Voor 5% gewijzigd door handige_harrie op 20-01-2017 14:35 ]
Theories theories.. Toch wel jammer dat wij in deze tijd leven. Ook al zijn ontdekkingen die nu gedaan worden reuze interessant, en leuk om mee te maken. Space biedt natuurlijk veel meer ontdekkingen, en helaas maken wij die niet mee. Misschien op een bemande missie naar Mars na.
Dan maar met me PS VR bril door de ruimte vliegen (YouTube VR)..
Dan maar met me PS VR bril door de ruimte vliegen (YouTube VR)..
Tijd voor een voorzichtige kick:
'Alien Megastructure' Ruled Out for Some of Star's Weird Dimming
Vaste objecten zouden het licht volledig blokkeren en ze hebben blijkbaar gemeten dat het dimmen van het licht meer in het UV-spectrum dan infra-rood was.
Maar het verklaart blijkbaar nog niet ALLE dim & lichteffecten. Groene mannetjes is nog steeds een optie.
'Alien Megastructure' Ruled Out for Some of Star's Weird Dimming
Vaste objecten zouden het licht volledig blokkeren en ze hebben blijkbaar gemeten dat het dimmen van het licht meer in het UV-spectrum dan infra-rood was.
Maar het verklaart blijkbaar nog niet ALLE dim & lichteffecten. Groene mannetjes is nog steeds een optie.