mrbcoro schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:26:
Daarnaast gaat korte bocht ook nog altijd voor lange bocht. Ik ben het ermee eens dat Rood Voorrang heeft in deze situatie.
ps: Misschien moet je je vraag aan de gemeente stellen? Kunnen ze gelijk wat aan de situatie doen.
Rijinstructeur meldt (niet dat ik me heilig voel, maar toch

)
De haaietanden regelen het verkeer tussen bestuurders op de kruisende weg, het RVV rept niet over U-turn kruisende weg bestuurders die daarop uitgezonderd zijn, dus de blauwe auto zal hier gewoonweg als bestuurder op de kruisende weg aangemerkt worden> heeft op basis van deze regel voorrang.
Dan geldt de, hiermee in conflict komende regel: Korte bocht gaat voor de lange bocht, wat hier ook van toepassing is> Rood heeft dus ook voorrang.
Een verzekeraar zal het in de situatie daarom waarschijnlijk gaan gooien op de onduidelijkheid van de situatie en daarmee een schuld gaan afdwingen. Tevens zal er bij een aanrijding van twee automobilisten die toevallig dezelfde verzekeringsmaatschappij hebben degene met de minste schade als onschuldige worden aangemerkt, simpelweg omdat de situatie geen waterdichte regel
"lijkt" te hebben heeft, meermaals gezien. Bij niet dezelfde maatschappij gooien verzekeraars het op een akkoordje zodat er het minste schade voor de verzekeraar geleden wordt als je pech hebt (een volgende keer matst de ander terug simpelweg), we zijn met zijn allen naïef om te denken dat de verzekeraars er voor ons geluk zijn, als puntje bij dit soort paaltje ontstaat trekken wij premiebetalers aan het kortste eind. Bij gelijke schade zie je ook vaak een uitspraak als "ieder eigen schade betalen" > niemand die procedeert, want dat leggen we gewoonweg af tegen die verzekeringsgiganten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet je het mee doen
Kleine aanvulling:
De verkeerslichten zijn alleen leidend wanneer in het verkeerslicht een pijl is opgenomen ipv een ronde lamp. Bij een pijl geeft de wegenverkeerswet aan dat men een vrije doorgang in die richting heeft heeft en die vrije doorgang kan verwachten, maar wanneer je vervolgens bij een pijlverkeerslicht alsnog een auto voor je neus ziet afdraaien wordt het van je verwacht dat je niet rucksichtloss doordrukt (artikel 5: men kan in een rechtszaak aannemelijk maken dat je het gevaar kunt zien aankomen op zo'n open kruising) en treedt mijn eerdere beredenering weer in werking over wat verzkeringsmaatschappijen onderling afspreken.
[
Voor 14% gewijzigd door
JdM op 16-10-2015 23:24
]