Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sky Lynx
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-07 02:18
Voorwoord: ik heb deze post wat uitgebreider dan normaal gemaakt om zo eventuele andere Tweakers te helpen met een (deel-)vraag in vergelijkbare situaties. Mijn eigen antwoorden heb ik gevonden door meerdere afzonderlijke topics/posts te combineren; het streven is dat deze post een bruikbaar totaaloverzichtje oplevert.

Onze Ziggo Technicolor TC7210 modemrouter staat in de meterkast op de begane grond. Prima WiFi-bereik aldaar alsmede op de eerste verdieping. Er is helaas geen bereik op zolder (tweede verdieping). Ik heb daarom sinds kort via een stopcontact vanuit de meterkast naar een stopcontact op de zolder een powerline WiFi-setje geplaatst, de D-Link DHP-W311AV. Heb er expres niet voor gekozen om de WiFi van de begane grond te klonen, maar een aparte WiFi-netwerk op zolder te creëren zodat er een duidelijk onderscheid te zien is op ieder verbonden apparaat tussen begane grond en zolder. Handleiding gevolgd, eigenlijk is alles plug-'n-play. Bedrade UTP-kastje in de meterkast, WiFi-powerline adapter op zolder, beide apparaten met elkaar pairen en klaar is kees.

Alles werkte prima, totdat de bewoners bij ons op zolder klachten gaven dat het regelmatig erg lang duurde voordat websites/apps gingen laden/refreshen. WiFi-verbinding bleef echter wel goed werken en was constant sterk (volle streepjes bereik). Bij mij rees het vermoeden dat het wellicht zou kunnen liggen aan de netwerkverbinding tussen de apparaatjes zelf. Eerst andere UTP-kabel geprobeerd van de modemrouter naar het powerline-kastje in de meterkast, maar daar lag het niet aan. WiFi-powerline adapter ook uitgeprobeerd door hem in een stopcontact op de eerste verdieping te plaatsen, maar ook daar dezelfde gebruikersproblemen.

Toen dacht ik dat het mogelijk zou kunnen liggen aan eventuele routing-problemen. Het past ook in het beeld van de problemen: verbinding is goed en sterk, enkel het laden van websites en apps duurt abnormaal lang. Ff checken in het menu van de WiFi-powerline-adapter zelf:

Ah, de WiFi-powerline adapter laat in principe alles over aan de Ziggo-modemrouter die de DHCP-server draait en krijgt dus van hem een dynamische IP. Misschien dat dit mogelijk de routing-problemen veroorzaakt. Het menu geeft de mogelijkheid om de WiFi-powerline adapter een statische IP te geven:

Om de vermoedelijke routing-problemen te verhelpen, leek het mij een idee om de de WiFi-powerline adapter een statische IP te geven. Om te weten welk IP-adres beschikbaar was, diende ik de Ziggo-modemrouter in de meterkast te benaderen. Even nagaan:

Ah, das duidelijk. Router heeft zelf als ip-adres 192.168.178.1. Verder kan ik 192.168.178.2 t/m 192.168.178.9 dus gebruiken als statische IP. Alles vanaf 192.168.178.10 wordt gebruikt door de DHCP-server. Met behulp van de HOWTO van HyperBart/Killerbert en een topic gestart door Haydenen kon ik achterhalen wat ik diende in te vullen. Ik gaf de WiFi-powerline adapter 192.168.178.2 als statische ip-adres:

Save and reboot, en de WiFi-powerline adapter werkt prima. Het is nu afwachten en uitproberen of de gebruikers op zolder geen problemen meer ondervinden met het laden van websites/apps. Ik zal deze post updaten met de bevindingen hieromtrent zodra er meerdere dagen of een weekje voorbij is.

Tijdens dit proces zijn er toch een aantal vragen gerezen bij mij waarvan ik de definitieve antwoorden niet zo gauw heb kunnen vinden zonder tegenstrijdige berichten/sites te lezen. Wellicht dat mijn mede-GoT'ers deze onzekerheden kunnen wegnemen :)
  1. Naar aanleiding van het topic gestart door Haydenen kwam ik erachter dat ik bij de twee mogelijke DNS-servers alleen het ip-adres van de modemrouter hoefde in te vullen op de eerste plek en de tweede plek open kon laten zonder iets in te vullen. Klopt dit? Ik vraag dit omdat ik op sommige andere websites lees dat ik óf a) niets hoef in te vullen op beide plekken, óf b) op de tweede plek 0.0.0.0 moet invullen óf c) de DNS-servers moet invullen die mijn provider gebruikt (welke ik niet weet omdat de modemrouter dit niet weergeeft). Erg verwarrend.
  2. In het geval het antwoord op de vorige vraag is dat ik het juist heb ingevuld (oftewel IP-adres van de modemrouter ingevuld op de eerste plek van de DNS-servers en de tweede plek leeg laten), betekent het dat hij dan ook automatisch de DNS-servers van de modemrouter gebruikt? Dit vraag ik omdat ik uit het Ziggo Ervaringen topic heb begrepen dat de DNS-servers in de Technicolor TC7210 niet in te stellen zijn. Wat deze servers zijn is ook nergens te vinden in het firmware-menu. Ik weet dus niet van welke DNS-servers de modemrouter zelf gebruik maakt (en dus ook niet waar de WiFi-powerline adapter gebruik van maakt).
  3. Stel nu dat er bij Ziggo in de toekomst weer een DNS-storing ontstaat als op 18 augustus 2015. Het veranderen van de DNS-servers in de Technicolor modemrouter gaat niet en dus zullen alle apparaten die zijn verbonden met de modem geen internet kunnen krijgen. Zou ik deze wel kunnen veranderen in de WiFi-powerline adapter (bv. die van Google gebruiken --> 8.8.8.8 en 8.8.4.4) zodat de WiFi-powerline adapter de DNS-servers van de modemrouter als het ware "override" en vervolgens alle apparaten die verbonden zijn met de WiFi-powerline adapter wel internet kunnen krijgen?

• lSltAlKeR
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:13

lSltAlKeR

Time destroys everything!

quote:
Sky Lynx schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 03:12:
Dit vraag ik omdat ik uit het Ziggo Ervaringen topic heb begrepen dat de DNS-servers in de Technicolor TC7210 niet in te stellen zijn. Wat deze servers zijn is ook nergens te vinden in het firmware-menu. Ik weet dus niet van welke DNS-servers de modemrouter zelf gebruik maakt (en dus ook niet waar de WiFi-powerline adapter gebruik van maakt).[/li]
[/list]
84.116.46.21
&
84.116.46.20

Speedtouch freak

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:01
Alle DHCP clients gebruiken over het algemeen de servers die door de DHCP server meegegeven worden. Vaak is dat de router zelf die een lokale recursor of cache heeft draaien.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

quote:
[list=1]
  • Naar aanleiding van het topic gestart door Haydenen kwam ik erachter dat ik bij de twee mogelijke DNS-servers alleen het ip-adres van de modemrouter hoefde in te vullen op de eerste plek en de tweede plek open kon laten zonder iets in te vullen. Klopt dit? Ik vraag dit omdat ik op sommige andere websites lees dat ik óf a) niets hoef in te vullen op beide plekken, óf b) op de tweede plek 0.0.0.0 moet invullen óf c) de DNS-servers moet invullen die mijn provider gebruikt (welke ik niet weet omdat de modemrouter dit niet weergeeft). Erg verwarrend.
Je kan naar mijn weten gewoon altijd de DNS server open laten omdat de DNS toch uit de gateway wordt gepakt.

Precies dus wat
quote:
johnkeates schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 03:58:
Alle DHCP clients gebruiken over het algemeen de servers die door de DHCP server meegegeven worden. Vaak is dat de router zelf die een lokale recursor of cache heeft draaien.
zegt :)
quote:
Het veranderen van de DNS-servers in de Technicolor modemrouter gaat niet
In topic lSltAlKeR in "[Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand" heb ik ook al aangeven erg benieuwd te zijn naar de zogenaamde verborgen instellingen.... graag zou ik ook in de TC7210 de DNS servers van openDNS willen plaatsen.

route add dns=208.67.222.222 & 208.67.220.220 Helaas kan ik er via telnet niet in :(

lSltAlKeR wijzigde deze reactie 14-10-2015 04:29 (24%)

Speedtouch freak

• Sky Lynx
quote:
johnkeates schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 03:58:
quote:
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 04:10:
Je kan naar mijn weten gewoon altijd de DNS server open laten omdat de DNS toch uit de gateway wordt gepakt.
Muchos gracias, helder en duidelijk d:)b

Van de opties die ik heb genoemd is dus optie a) correct (oftewel niets invullen op beide plekken) en zijn opties b) en c) niet van toepassing. Toch lees ik in de topic van Haydenen dat het gebruikelijk is om op de eerste plek alsnog het ip-adres van de router in te vullen. Ik neem aan dat de gedachtegang hierachter is dat de access point de keuze voor de DNS-servers forceert door direct te verwijzen naar de router, in plaats van het aan de gateway/DHCP-server zelf over te laten (zoals jullie aangeven).

Maar kan dit 'kwaad' opleveren, als in: het zorgt er heel misschien voor dat er hierdoor een extra stap in het routing-proces wordt gecreëerd waardoor het allemaal net wat langer kan duren met het opzetten van de internetverbinding? Want in dat geval laat ik ze inderdaad gewoon (oningevuld) open zoals jullie adviseren. Het zou in die gedachtegang dan vooral bijdragen aan een snellere routing-proces (en dus sneller ladende websites en refreshende apps). Corrigeer mij trouwens gerust als ik fout redeneer ;)
quote:
Top, thanks for sharing :)
quote:
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 04:10:
In topic lSltAlKeR in "[Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand" heb ik ook al aangeven erg benieuwd te zijn naar de zogenaamde verborgen instellingen.... graag zou ik ook in de TC7210 de DNS servers van openDNS willen plaatsen.

route add dns=208.67.222.222 & 208.67.220.220 Helaas kan ik er via telnet niet in :(
Je hebt mijn nieuwsgierigheid gespitst. Ik zal er zelf ook eens achteraan gaan. Het lijkt me dat deze verborgen instellingen op de een of andere manier 'ge-unlocked' kunnen worden. Ik houd je op de hoogte als ik meer weet!

In principe heb ik nu de antwoorden op mijn eerste twee vragen. Dank aan alle bijdragers.

Wellicht dat jullie (of andere Tweakers) nog weten hoe het zit met de derde vraag --> invullen van beide plekken in de WiFi-powerline adapter met andere DNS-servers (bv. die van Google) zodat deze de door de gateway/DHCP-server gebruikte DNS-servers gaat 'overriden'?

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

quote:
Sky Lynx schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:01:

Je hebt mijn nieuwsgierigheid gespitst. Ik zal er zelf ook eens achteraan gaan. Het lijkt me dat deze verborgen instellingen op de een of andere manier 'ge-unlocked' kunnen worden. Ik houd je op de hoogte als ik meer weet!

Ik heb wel zo'n flauw vermoeden dat het echt zit dicht getimmerd.
En enkel opengebroken kan worden door er eerst een custom firmware in te laden. :/
Helaas, heb ik op dit gebied ook niet alle kennis in pacht en ben ik ook afhankelijk van fora en blogs op het www
quote:
Sky Lynx schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:01:
Wellicht dat jullie (of andere Tweakers) nog weten hoe het zit met de derde vraag --> invullen van beide plekken in de WiFi-powerline adapter met andere DNS-servers (bv. die van Google) zodat deze de door de gateway/DHCP-server gebruikte DNS-servers gaat 'overriden'?
Het lijkt mij dat je dan juist op de apparaten die je gebruikt statisch ip en dns mee moet geven. Dan werkt het wel anders ben ik bang ook dat die Technicolor wel eens roet (lees:route) :P in het eten kan gooien.
Kwestie van testen. Zeker weten doe ik dat dus allemaal niet. In jouw geval had ik ook niet voor powerline adapters gekozen, maar dus een WiFi Extender. Zoals eerder vermeld in lSltAlKeR in "[Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand" heb ik deze http://www.trendnet.com/p...l.asp?prod=105_TEW-822DRE extender op het oog... echter is hij nog moeilijk verkrijgbaar hier in NL. Maar TrendNet levert volgens de Reviews altijd top spul.
Heb mij er wel eens in verdiept en toen de standaard 802.11ac nog niet was waren deze http://www.trendnet.com/l...l.asp?prod=205_TEW-737HRE extenders ook de beste /prijs kwaliteit die je kon krijgen op de http://nl.tp-link.com/pro...ls/cat-10_TL-WA850RE.html na....

lSltAlKeR wijzigde deze reactie 14-10-2015 19:02 (52%)

Speedtouch freak

• Sky Lynx
quote:
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:51:
Het lijkt mij dat je dan juist op de apparaten die je gebruikt statisch ip en dns mee moet geven. Dan werkt het wel anders ben ik bang ook dat die Technicolor wel eens roet (lees:route) :P in het eten kan gooien.
Kwestie van testen. Zeker weten doe ik dat dus allemaal niet.
Ik begrijp wat je bedoelt. In het Ziggo Ervaringen topic las ik inderdaad dat in het geval van de Technicolor modemrouter er niets anders opzit dan de DNS-servers bij de client zelf te wijzigen (bv. op je pc in Windows of Mac OS X zelf; op mobieltjes gaat het wat lastiger).

Het zou echter handiger zijn om in dat geval de DNS-servers te wijzigen op de access point zelf (in mijn geval de WiFi-powerline adapter maar dat kan natuurlijk ook iedere andere access point zijn die verbonden is met de Technicolor modemrouter). Als namelijk de DNS-servers die in de access point zijn ingevuld prioriteit krijgen boven de DNS-servers van de gateway/DHCP-server (lees: de Technicolor modemrouter), dan is in principe iedere client die zijn internetverbinding krijgt via deze access point verzekerd van een internetverbinding bij een eventuele toekomstige Ziggo-storing met hun DNS-servers. Immers, een client die is verbonden met de Technicolor modemrouter gebruikt de DNS-servers van de modemrouter (die bij een DNS-storing niet werken) en zal dus geen internet krijgen. Ik zou dit kunnen omzeilen door diezelfde client dan te laten verbinden met de WiFi-powerline adapter (welke andere DNS-servers ingevuld heeft, bv. de Google DNS-servers) zodat de Ziggo-storing geen effect heeft op alle clients die zijn verbonden met het thuisnetwerk via de WiFi-powerline adapter.

Hmja, ik denk dat ik het anders gewoon even moet uitproberen middels trial-and-error. Hoop dat ik mijn mede-bewoners niet teveel tot last zal zijn met het kloten met de instellingen :P
quote:
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:51:
In jouw geval had ik ook niet voor powerline adapters gekozen, maar dus een WiFi Extender. Zoals eerder vermeld in lSltAlKeR in "[Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand" heb ik deze http://www.trendnet.com/p...l.asp?prod=105_TEW-822DRE extender op het oog... echter is hij nog moeilijk verkrijgbaar hier in NL. Maar TrendNet levert volgens de Reviews altijd top spul.
Heb mij er wel eens in verdiept en toen de standaard 802.11ac nog niet was waren deze http://www.trendnet.com/l...l.asp?prod=205_TEW-737HRE extenders ook de beste /prijs kwaliteit die je kon krijgen op de http://nl.tp-link.com/pro...ls/cat-10_TL-WA850RE.html na....
De keuze voor powerline is bij ons een bewuste keuze geweest. Na ervaring te hebben gehad met een tweetal WiFi-extenders (bij een maatje thuis en bij mijn opa/oma), ben ik erachter gekomen dat het toch meer nadelen met zich meebrengt dan powerline, met als gevolg dat het je netwerksnelheid in de eindsituatie kan verslechteren ten opzichte van de oorspronkelijke WiFi-snelheid. Belangrijk nadeel is dat de extender de ene helft van zijn antennes gebruikt om het oorspronkelijke WiFi-signaal van de router te ontvangen en de andere helft van zijn antennes voor het versterkt her-uitzenden van dit WiFi-signaal. De her-uitzending is dus zo goed (of zo slecht) als het oorspronkelijke signaal. Is het oorspronkelijke WiFi-signaal van de router zwak op de plek waar de extender is geplaatst, dan zal de extender weinig effect hebben en de situatie amper verbeteren. Een ander nadeel is dat, vanwege het systeem van ontvangen en her-uitzenden, de extender zijn bandbreedte moet delen met de oorspronkelijke router. Daarmee wordt de snelheid van het WiFi-signaal van de oorspronkelijke router (naar de extender toe) per saldo gehalveerd.

Een powerline netwerk heeft deze nadelen niet. Het is bijna vergelijkbaar met een bedraad netwerk (good 'ol UTP-kabels met switches), met als beperkingen dat de snelheid kan tegenvallen wanneer je meerdere elektriciteitsgroepen in huis hebt en het ook nog eens allemaal stopcontacten inneemt. Grootste nadeel is dat powerline een stuk duurder is dan een extender, dus vaak is het een kosten/baten-afweging. Er zijn in ieder geval meerdere reviews waarin wordt uitgelegd dat bij de keuze tussen extenders en powerline de laatste de voorkeur geniet als je gebruik wilt maken van de volle WiFi-snelheid en zo dicht mogelijk bij het equivalent van een bedraad netwerk wilt blijven (mits het je de meerprijs ten opzichte van een extender waard is).

Maar dit is slechts een keuze die ik heb gemaakt voor bij ons thuis. Voor hetzelfde geld heb je bij jou thuis op de plek waar je de extender gaat plaatsen gewoon een goed WiFi-signaal die voor her-uitzending prima geschikt is. Laat je dus vooral niet tegenhouden door mijn overwegingen ;)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True