Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik had hier al eens een draadje aangemaakt in het CAA subforum, maar het blijkt daar weinig aanloop te hebben.

Ik wil mijn enkele N-Router (de venerabele TP-Link TL-WR1043ND, 1e generatie) vervangen. Ik heb een redelijk nieuw, vrij uitgestrekt huis met tuin en een verdieping met betonnen vloer. Boven blijft er weinig tot geen signaal over en achterin de tuin heb ik soms nog een beetje. Betere plaatsing van de router zou de hele verdieping met tuin wel bestrijken, denk ik, maar boven blijft een probleem. Plus dat er ook wat bedrade apparaten zijn (mediacenter, computer boven, ik wil nog een NAS), die kan ik allemaal niet naar een centralere plek trekken.

Dus dacht ik aan een router met twee APs. De aangekondigde Ubiquity AP-AC-Pro's klinken wel goed... Maar wat heb ik dan verder nodig...?
- Wat voor router kan daar het best bij? Kan het met de tp-link, die heeft 5x1Gb poortjes...? Heeft natuurlijk niet zo'n nieuwe processor. Edgerouter?
- Moet er ook nog een switch bij? Voor vijf kabeltjes?
- What about a Controller?
- Is het erg ingewikkeld instellen? Ik kan met de tp-link interface prima overweg, heb er kort DDWRT op gehad, maar had daar weinig aan. Command lines leren heb ik eigenlijk niet zo veel zin in... Eigenlijk bedoel ik dus: Is de interface van eventueel gesuggereerde routers een beetje handig?

Nog wat algemene vraagjes:
- Kan ik een cat6 kabel bij stroomkabels door dezelfde leiding trekken? Ik heb nog een fantastisch centraal geplaatste lege plafonddoos, maar daar lopen wel stroomdraden door naar de volgende centraaldoos.
- kan ik de digitale tv ook via een router laten lopen? Tv en netwerk via 1 kabel? Ik dacht van niet, maar een elektricien die ik hier heb gehad ivm andere leidingen zei dat hij dacht dat het kon. Het zijn allebei RJ45 stekkertjes, maar ja, dat zegt natuurlijk niets. Hoe zou ik dat aan het andere eind dan weet uit elkaar moeten trekken?

Alvast bedankt als je de tijd hebt genomen om tot zo ver te lezen, een paar antwoorden zou fantastisch zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 20:04
Hoop vragen in een post, maar begrijp het volgende:

1. Je wilt je router vervangen omdat je huidige TP-Link venerable(?) (vulnerable?) is?
2. Je wifi bereik uitbreiden.
3. Nog wat losse vragen.

ad 1) Ik ken de router niet, maar is dat veiligheidsprobleem niet op te lossen dmv een firmware upgrade? Scheelt de aanschaf van een nieuwe. (alhoewel.. de router in kwestie is al wel wat gedateerd)

ad 2) Wifi is een lastig ding. Je huidige router doet zo te zien 2.4ghz only. Wellicht dat je wat wilt uitbreiden naar 1 (of 2) extra AP's die idealiter 2.4ghz en 5ghz doen. Deze AP's wil je met draad verbinden (geen repeater/versterker). De unifi pro's kunnen dit, maar hebben ook wel een pro prijs. Die zijn vast goedkoper te vinden, maar hangt ook af van de verdere wensen van wat je AP's moeten doen. Voor een simpel netwerk meestal een beetje overkill. Misschien de UniFi AP-AC Lite? Scheelt de helft in kosten.

ad3)

- Ingewikkeld instellen hangt een beetje af van je kennis.
- Losse controller is dacht ik optioneel bij Unifi.
- Je huidige tp-link heeft 4 LAN porten zo te zien (AP1,mediacenter, pc, [NAS]) zou net kunnen, maar een tweede AP wordt dan lastig. Wellicht dat je een simpele switch erbij wilt kopen. Kosten meestal nog geen 20 euro.
- TV en internet via 1 kabel laten lopen hangt af van je leverancier en waarschijnlijk moeten je router en eventuele switches dan wel support hebben voor VLAN's (en/of IGMP snooping dacht ik). Welke internet / tv provider heb je en hoe is nu je TV verbonden?
- Cat6 en stroomkabels door 1 leiding zou ik niet doen. Ivm storing en eventueel kapot trekken van je installatiedraad bij trekken van kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:39
Heb de UAP-AC Lite hier liggen (beta tester) en kan je zeggen dat de performance voor thuisgebruik meer dan prima is. De UAP-AC Pro heeft 3x3 MiMo ipv 2x2 maar tenzij je draadloos sneller dan 400 Mbit/s wilt is het overkill. Ik ga er dan wel van uit dat je in direct zicht van het ap werkt met een goede 802.11ac ontvanger in je laptop. Apparaten met één antenne (telefoon, tablet etc) zullen uiteraard minder snel zijn.

Wel zorgen dat je er voldoende ophangt i.v.m. het lage bereik van de 5 Ghz band (heb zelf één ap per verdieping).

Edgerouter is leuk maar je kan voor nu ook gewoon je TP-Link als router aanhouden en hier de WiFi op uitschakelen. Eerste uitdaging is op je ap's goed in te stellen en draaiende te krijgen. Hierna kan je uiteraard de router aanpakken. Hoe snel is je internet lijn? Bij 100 mbit/s of lager voldoet de EdgerouterX (deze doet ook power over ethernet) en tot 900 mbit/s voldoet de Edgerouter Lite.

De controller is echt peanuts en middels PM kan ik je wel advies geven over het instellen van de AP's. Het enigste wat je nodig hebt is een Windows, OS X of Linux pc. Deze hoeft tenzij je een hotspot (captive) portal wilt niet 24/7 aan te staan maar enkel tijdens de configuratie.

[ Voor 17% gewijzigd door andy88 op 12-10-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
O ja, Sorry. Venerabel betekent "eerbiedwaardig". Is echt een Nederlands woord. :)
Het was de eerste betaalbare N-router. Goed met DD_WRT en zo, prima reviews, heel vriendelijke prijs. Zijn er erg veel van verkocht. Maar nu tijd voor nieuwere tech en ik heb iets meer budget.

Ja, de Pro heeft 3x3, dus dat is beter, niet? ;)
Dat verschil tussen lite en pro is niet ZO groot dat ik het daarvoor wil laten. Better to have and not need, etc.

Ik heb een 100Mb glasvezel. Voldoet prima voor mij. Maar ik wil de wifi gewoon eens goed aanpakken. Misschien ga ik over the top, maar ik ben het zat met de instabiele spullen. Voor de TP-link een ASUS en een D-Link gehad. Allemaal instabiel. Is natuurlijk een tijdje geleden...

Bedankt voor de reacties, alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Waarom ik de Pro wil: we hebben hier eigenlijk best wel veel apparaten in huis.
6 laptops, 5 telefoons, 4 iPads... En soms nog wat bezoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
En waarom zou die Lite dan niet afdoende zijn? 9 van die apparaten en waarschijnlijk ook nog alle 6 de laptops hebben geen enkel voordeel van die 3x3 antenne.

Klinkt voor mij als eisen die prima af te dekken zijn met goed consumenten spul. Natuurlijk kan Ubiquity ook prima, maar het is echt vereiste om het stabiel te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Wel, de leidingen komen allemaal in de meterkast uit en die is bepaald niet centraal. Dus ik moet daar de antennes niet hebben. Maar de kabels komen daar wel. Die 4 kabels verlengen naar waar een nieuwe router moet komen te hangen (woonkamer, naast de tv) is geen optie. Dus er moet toch iets in die meterkast om te switchen cq routen. Met het beton tussen de lagen heb ik boven dan geen bereik, zeker niet in de verste hoek van het huis (waar mijn bed staat ;)). Dus er moeten 2 APs komen.

Dan kun je net zo goed Ubiquity's nemen als enig ander consumenten spul. En aangezien er maar 60EU verschil tussen de lite en de pro zit...

En we hebben een nieuwe Macbook Pro en Macbook air. iPad mini is ook nieuwste model. iPhone 6. Ik geloof allemaal mimo. edit: iPhone 6 is niet mimo. Rest wel. Maar het komt er dus wel aan. Jaartje of 2?

Ik zit ook te denken aan evt. een paar camera's op te hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door DDutch op 13-10-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Neem een Draytek 2130 en een of meer accesspoints naar keuze.
De nieuwe "Ubiquiti UAP-AC-Lite Indoor Access Point" gaat zo'n 119 euro kosten en lijkt een mooi apparaat.

Utp kabels in dezelfde doos als spanningdraden is absoluut verboden en ook gevaarlijk.
Bij brand betaald geen verzekering meer iets uit.

Overigens klinkt het alsof je iptv hebt en dan heb je van je provider een router gekregen, dus waarom wil je dan nog een router hebben?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Heel eerlijk, er zit een Genexis modem in de kast. Heeft 4 RJ45s waarvan 1 naar de Amino digitale tv ontvanger gaat en de andere naar mijn routertje. Eigenlijk geen idee of die andere 2 poorten wat doen. Kan me ook niet herinneren er documentatie van gezien te hebben. Ik vermoed eigenlijk dat ze niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Het meest waarschijnlijke is dat al die vier poorten gewoon een switch vormen enda t je alles daar op kunt aansluiten.
De reden voor een eigen router geef je nog steeds niet en twee routers achter elkaar is meestal een minder goed idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Zit geen wifi in de Genexis en zoals ik al zei geen documentatie. Toenmalig was onze wijk de eerste van NL die op eigen initiatief in zijn geheel glasvezel kreeg. Ik heb de router gewoon overgeprikt en verder weinig gemerkt.

Glasvezel modem

Genexis is geen router, zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door DDutch op 13-10-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25

Midas.e

Is handig met dinges

Je hebt meerdere vlans op de genexis lopen, 1 daarvan is het TV vlan en de andere is de internet verbinding. Je zou met een stel managed switches dit allemaal door je huis kunnen routeren.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UTP door buizen met elektrakabels: Geen probleem. Die z.g. "storing" is er niet echt. Elektranet is 50 Hz. UTP draait op een paar honderd MHz. Dus verre mijlen uit elkaar.

En het trekken doe je met een trekveer. De dunne trekkoordje gebruik je om de trekveer in de buis te krijgen, en pas met DIE trekveer trek je de UTP doorheen.

Gebruik ook speciale glijmiddel voor kabels (op waterbasis). Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Ik kan me ook slecht voorstellen dat de UTP kabel warmte zou veroorzaken of zou smelten door de elektra of op andere manier brand zou veroorzaken.
Maar ik had ergens al gelezen dat het niet mag. Dan maar iets minder mooi wegwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:22:
UTP door buizen met elektrakabels: Geen probleem. Die z.g. "storing" is er niet echt. Elektranet is 50 Hz. UTP draait op een paar honderd MHz. Dus verre mijlen uit elkaar.

En het trekken doe je met een trekveer. De dunne trekkoordje gebruik je om de trekveer in de buis te krijgen, en pas met DIE trekveer trek je de UTP doorheen.

Gebruik ook speciale glijmiddel voor kabels (op waterbasis). Werkt als een zonnetje.
Het heeft nul komma nul met storing te maken, maar alles met veiligheid. Een UTP kabel is met hele andere eisen gemaakt dan installatiedraad. Een UTP kabel heeft niet genoeg isolatie om 230V veilig te kunnen overleven.

Mocht het huis in de fik gaan dan heb je een groot probleem, want de verzekering ziet direct dat er ook zwakstroom kabels bij de installatie draad heeft gelegen. Ook al heeft het niets met de brand te maken, de verzekering gaat het niet apprecieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Ik ben toch maar een beetje eigenwijs en naar ik hoop futureproof (voor een paar jaar) en heb een paar UAP-AC-PRO APs besteld. Over 7-8 weken moeten ze er zijn. Senetic heeft ze in de aanbieding voor ong. 145 inclusief. Wel curieus, 25% korting voor een product dat nog niet uit is.

Hartelijk dank voor alle info en als het niet goed gaat hoop ik weer een paar vraagjes te kunnen stellen!

[ Voor 3% gewijzigd door DDutch op 17-10-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:39
Btw de pricewatch op Tweakers is wat betreft dit product niet helemaal compleet.
Ik zie hem in Nederland al te koop vanaf 89 euro wat natuurlijk een leuk prijsje is voor een top acces point.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
Die prijs is excl. BTW. Inclusief is 'ie 100,-, alsnog een stuk goedkoper dan de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
andy88 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:08:
Btw de pricewatch op Tweakers is wat betreft dit product niet helemaal compleet.
Ik zie hem in Nederland al te koop vanaf 89 euro wat natuurlijk een leuk prijsje is voor een top acces point.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Dat Is de lite versie. Ik heb de pro versie besteld.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Het lijkt of senetic wel betrouwbaar is. Geen wanklank over te vinden.

In de pricewatch staan natuurlijk alleen winkels die contact met tweakers hebben. Aangesloten zijn of zo. Wat natuurlijk logisch is.

[ Voor 12% gewijzigd door DDutch op 18-10-2015 22:14 ]

Pagina: 1