WIFI-netwerk upgraden voor beter bereik, 2xrouter of AP's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
We hebben een aantal nieuwe apparaten gekocht in het laatste jaar (laptops, telefoons) en kunnen dus gebruik gaan maken van nieuwere technieken. Daarnaast doet de oude router raar en heeft die het al nooit tot de andere kant van het huis gehaald, laat staan de tuin.
Ik heb een nagelnieuwe MacBook Pro die gek genoeg geen genoegen neemt met het signaal op exact dezelfde plek waar mijn vorige, 7 jaar oude laptop 4 jaar min of meer probleemloos gedraaid heeft. WIFI Analyzer op de Android-foon zegt best redelijk signaal te hebben (rond -60db). De MBP geeft aan verbonden te zijn met de router, maar geen internet (of configpagina van de router) te hebben. Een halve meter naar rechts opgeschoven wil hij weer wel werken. Ook de iPhone van mijn vrouw blijkt regelmatig ongemerkt overgeschakeld te zijn naar mobiel internet waardoor haar bundel steeds op raakt.

Genoeg redenen om iets nieuws te gaan zoeken.

Mijn huis is best uitgestrekt, twee verdiepingen van ong. 9x14m, betonnen vloer ertussen, met nog 8m tuin erachter. Glasvezelmodem hangt bij de voordeur in de meterkast waar de huidige router ook hangt.
Ik heb ook nog een paar dingen bedraad verbonden, die draden lopen natuurlijk ook allemaal naar de meterkast. Gezien dat de huidige router nog best ver komt, zij het niet helemaal tot het uiterste uiteinde van de bovenverdieping, denk ik dat 1 wifi-punt een hele verdieping wel moet kunnen bedienen.

Wat is je budget?
Niet te duur, probeer onder de 400 te blijven indien mogelijk.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ach. Bomen en bos en zo... Ik had een ASUS WL500W die niet zo stabiel was en nu een TP-Link die ook regelmatig ge-reboot moet worden... Maar ik hoorde dat alle apparaten daar last van hebben. Ik ben niet zo wild van het uiterlijk van die zwarte apparaten die eruit zien alsof ze uit een van Nolan's Batman films komen rollen. Maar dat is secundair.

Ik had eerst in gedachten een tweetal consumentenrouters (Archer C9's?, lekker snel en niet zo duur) de een als router met een draad terug naar de meterkast, de andere als AP ingesteld) centraal op de verdiepingen te plaatsen. Alle kabels komen in de meterkast uit dus daar zou dan iets van een switch o.i.d moeten komen. Maar nu lees ik weer van DFS en clients die niet willen overschakelen, danwel handmatig moet worden geschakeld. Is dat aardig in te regelen? Misschien met DD-WRT, of is dat er nog niet?

Andere optie is een bedrade router in de meterkast en een stel APs. Wel mooi onopvallende vormgeving en beter op elkaar af te stemmen... AP's lopen natuurlijk iets achter op routers wat betreft adoptie van de nieuwste technieken en zo. Ubiquity's nieuwe modellen, AP AC-Lite en Pro e.d., komen pas in november uit? de bedrading moet in geval van plafondmontage wel gedeeltelijk, ong. 6m, door dezelfde buis als electriciteit zodat ik die op een plafonddoos kan schroeven, zou dat een probleem zijn?

Zou ook fijn zijn om ergens een harddisk aan te kunnen hangen met USB3, liefst ook van buiten bereikbaar. Die nieuwe MBPs hebben niet zulke enorme SSDs. NAS kan natuurlijk ook, maar kost weer wat. USB drives heb ik al.

Heeft iemand hier opmerkingen of suggesties bij?

[ Voor 5% gewijzigd door DDutch op 14-09-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 12:23
Ik heb zelf een Edgerouter Lite van Ubiquiti en geen last van vastlopers. Van wat ik begreep in het Ubiquiti-topic op GoT worden de nieuwe AP's eind okt / begin nov leverbaar in Europa. Het voordeel van de AP's van Ubiquiti is dat je er alleen een netwerkkabel naar hoeft te trekken gezien de voeding via dezelfde kabel loopt (Power over Ethernet). Een power-injector hiervoor wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Ik ben steeds meer die kant op aan het denken. Kunnen die AP's ook op de muur? Hebben ze dan een andere afstraling/ontvangst dan aan het plafond?

Ik heb gelezen dat netwerkkabels via de stroombuizen niet mag en mogelijk storing in het netwerk zou kunnen veroorzaken. Hoe waarschijnlijk is dat?
Ik heb nl. geen lege buizen door mijn huis en de plavuizen van de vloer aftrekken voor een nieuwe kabel gaat hem niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Ik vind het maar lastig dat de netwerk Aankoopadvies niet in (de buurt van) het Netwerken forum ligt.

Ik ben aan het zoeken geweest naar vergelijkbare topics, het moet echt met een kaarsje tussen alle mobo's en videokaarten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 12:23
Hm ik heb even geen idee betreft hoe waarschijnlijk dat is.. Wellicht dat je eens kan kijken naar shielded netwerkkabel (STP) en daarover kan vragen bij de verkoper of dat een oplossing kan zijn.

De AP's kunnen ook aan de muur verticaal opgehangen worden. Heb de mijne eveneens verticaal hangen (in het trapgat ;-)) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Bedankt!

In het trapgat. Dat is ook een idee. Kun je het hele huis misschien wel met 1 AP af.
Maar dan moet het signaal denk ik wel heel ver door de vloer om bij de tuin te komen.
Pagina: 1