Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
buzzbuzz68 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:24:
Maar hopen dat het echt alleen software-problemen zijn, en dat ze deze snel op kunnen lossen.
Blijft heel slordig dat dit soort grove fouten door de controles heen bij de eindgebruiker komen.
Dat is ieder jaar al zo hoor, bij de eerste Surface RT waren er best wel veel updates nodig, bij de Surface Pro 2 die ik toen had ook en de Pro 3 precies hetzelfde verhaal. Vaak is het pas na 1-2 maanden goed stabiel.

Sony doet precies hetzelfde met de Xperia telefoons, altijd na 1-2 maanden een firmware update die alles fixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PatrickC schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:02:
Wel opvallend dat de topmodellen qua CPU van de Surface Pro en Surface Book verschillen. Zou de i7 die in de Surface Pro wordt gebruikt te belastend (batterij en koeling) zijn geweest voor het tablet gedeelte van de Surface Book? Of zou Microsoft deze keus hebben gemaakt om de dedicated GPU in het keyboard gedeelte van de Book nog interessant te maken?
Misschien moeten ze eens naar de Vaio Z Canvas kijken met een i7-4770HQ erin. Dat is pas een prestatie. Erg ondergewaardeerd imho. Als de Surface lijn die optie zou kunnen aanbieden, zou top geweest zijn. Al is die maar iets dikker om de koeling te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:44
iPodKiller schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:52:
[...]
Misschien moeten ze eens naar de Vaio Z Canvas kijken met een i7-4770HQ erin. Dat is pas een prestatie. Erg ondergewaardeerd imho. Als de Surface lijn die optie zou kunnen aanbieden, zou top geweest zijn. Al is die maar iets dikker om de koeling te regelen.
Zeker een mooi alternatief en dat nog zonder gebruik te maken van de koelere en zuinigere Skylake processoren.

Terugkomend op de Surface Pro, een uitgebreide review (m3 en i5 model) van MobileTechReview: YouTube: Microsoft Surface Pro 4 Review
Helaas nog steeds geen reviews van de i7, maar die is er gewoon nog niet volgens mij.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PatrickC schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:03:
[...]

Zeker een mooi alternatief en dat nog zonder gebruik te maken van de koelere en zuinigere Skylake processoren.

Terugkomend op de Surface Pro, een uitgebreide review (m3 en i5 model) van MobileTechReview: YouTube: Microsoft Surface Pro 4 Review
Helaas nog steeds geen reviews van de i7, maar die is er gewoon nog niet volgens mij.
Haha toevallig had ze ook een review van de vaio z canvas gemaakt:

Echt een knap staaltje techniek. Stel je eens voor als Vaio en de Surface team gingen samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
iPodKiller schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:32:
[...]

Haha toevallig had ze ook een review van de vaio z canvas gemaakt:
[video]

Echt een knap staaltje techniek. Stel je eens voor als Vaio en de Surface team gingen samenwerken.
Die had ik ook al bekeken. :) Reviews op MobileTechReview zijn altijd heel erg goed en uitgebreid. Die van de Surface Book is meer dan een half uur. Binnenkort zullen de 'smackdowns' tussen de Surface Pro 3 & 4, Surface Book, Vaio Z Canvas, HP Spectre X360 (Skylake) en Dell XPS 13 (Skylake) ook wel op dat youtube channel gaan verschijnen.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
In hoeverre ga je nou het verschil merken tussen de 4gb i5 en de 8gb i5? Ik zou er lichte taken mee willen uitvoeren, simpele documenten (geen hele boeken) in InDesign, wat lightroom werk en een "oud" computerspelletje op zn tijd (bv tw: shogun 2). Het prijsverschil vind ik wel heftig namelijk.

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
floppie86 schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:53:
In hoeverre ga je nou het verschil merken tussen de 4gb i5 en de 8gb i5? Ik zou er lichte taken mee willen uitvoeren, simpele documenten (geen hele boeken) in InDesign, wat lightroom werk en een "oud" computerspelletje op zn tijd (bv tw: shogun 2). Het prijsverschil vind ik wel heftig namelijk.
Prijsverschil wordt ook veroorzaakt door het verschil in SSD grootte tussen deze twee modellen. 4GB RAM lijkt me wat weinig voor programma's als Lightroom (Adobe beveelt 8GB aan hiervoor, met een minimum van 2GB). 8GB lijkt me ook wat toekomst bestendiger.En het geheugen is niet te upgraden later. Of je de SSD nog kunt upgraden later weet ik niet.

Als je nu al programma's als Lightroom gebruikt, hoeveel memory gebruikt deze dan op de manier zoals je het nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Laatst online: 22-05-2024
PatrickC schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:13:
Als je nu al programma's als Lightroom gebruikt, hoeveel memory gebruikt deze dan op de manier zoals je het nu gebruikt?
Als ik nu op een gemiddeld moment op m'n desktop kijk (en dingen draai die ik ook op een SP4 zou willen kunnen) trek ik zo rond de 3.5-4.2 GB.

Betekent dat (het feit dat het over de 4 is af en toe) automatisch dat 4GB eigenlijk te weinig gaat zijn?

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
floppie86 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:18:
[...]

Als ik nu op een gemiddeld moment op m'n desktop kijk (en dingen draai die ik ook op een SP4 zou willen kunnen) trek ik zo rond de 3.5-4.2 GB.

Betekent dat (het feit dat het over de 4 is af en toe) automatisch dat 4GB eigenlijk te weinig gaat zijn?
Gebrek aan geheugen zal worden 'opgelost' door de swapfile. Op een SSD werkt dat natuurlijk sneller als op een HDD, maar meer werkgeheugen is natuurlijk altijd beter/sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is sneller dan ik verwacht had. Ik wil nog even benchmarks afwachten van die Iris GPU op de i7.

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 13:26
dnbo schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:24:
[...]

Assumption is the mother of all fuck-ups.... Ik zou als ik jou was een bevestiging willen hebben van Coolblue. Bij mijn bestelling via Paradigit staat de gratis typecover gewoon op de factuur van de bestelling.
Bij deze is dat gedaan. Heb ook liever zekerheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

SomerenV

It's something!

Van 14 tot en met 22 november houdt Microsoft FutureProef (in Amsterdam). Het is in principe een reis door 40 jaar Microsoft maar onder andere de Surface Pro 4 is er aanwezig om uit te testen. Ik ben er gisteren al geweest en heb een blogje geschreven, dus misschien wel interessant voor de Surface Pro-liefhebbers :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
Is er ook iets bekend over de M3 processor? Want in mijn hoofd is de M3 de zuinige / uitgeklede variant van wat ooit de i3 was. Wij zitten aan de SP4 te denken als zakelijke devices. En ik denk dus: M3 is sowieso te weinig, beter een I5. SP4 zal vooral gebruikt worden voor zaken als office, Terminal Server, applicaties zoals Profit van Afas, etc...
Klopt mijn idee, of is M3 meeeeeer dan zat. Wil ook over 2 jaar nog steeds een snel apparaat hebben natuurlijk. Nog een nadeel van de M3 is natuurlijk de 4GB Ram ipv 8 GB.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 14:11
SomerenV schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:13:
Van 14 tot en met 22 november houdt Microsoft FutureProef (in Amsterdam). Het is in principe een reis door 40 jaar Microsoft maar onder andere de Surface Pro 4 is er aanwezig om uit te testen. Ik ben er gisteren al geweest en heb een blogje geschreven, dus misschien wel interessant voor de Surface Pro-liefhebbers :)
Nice! Ik ben ook vanplan om te gaan. Ben benieuwd hoe de SP4 is tegenover mijn sp3. Wil ook gelijk de band 2 ff omdoen (hopelijk kan dit ook) om te kijken hoe die aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:59

RayNbow

Kirika <3

mister9 schreef op maandag 16 november 2015 @ 00:23:
Had nog wel een vraag over de pen. Ik begreep eerst dat deze een jaar meeging en daarna vervangen / opnieuw gekocht moet worden. Maar ik zag vandaag een review waar iemand gewoon open draaiende en de (aaa?) batterij tevoorschijn haalde. Kan de batterij dan toch vervangen worden?
Bij de wat duurdere pennen kun je toch ook het inktpatroon vervangen?

De Surface Pen bij de SP3 en SP4 hebben gewoon een vervangbare batterij.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
RayNbow schreef op maandag 16 november 2015 @ 05:59:
[...]

Bij de wat duurdere pennen kun je toch ook het inktpatroon vervangen?

De Surface Pen bij de SP3 en SP4 hebben gewoon een vervangbare batterij.
En hij gaat een jaar mee op een batterij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:16
Dat is wat ze aangeven, bij gemiddeld gebruik. Zou zelf 9-12 maanden aanhouden en standaard een vervangende batterij in je tas doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
GroeneThee schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:53:
Dat is wat ze aangeven, bij gemiddeld gebruik. Zou zelf 9-12 maanden aanhouden en standaard een vervangende batterij in je tas doen.
Heerlijk zeg, bijna een jaar, en een vervangbare batterij.

Da's nog eens wat anders zeg dan de apple pencil, die 12 uur mee gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

(Mijn Surface Pro 2 pen gaat net zo lang mee als de accu van de Surface Pro 2... :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Op de surface pro 4 die bij ons geleverd wordt zit wel gewoon Windows Hello toch? Ook al krijgen we geen vingerscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

mister9 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:58:
Op de surface pro 4 die bij ons geleverd wordt zit wel gewoon Windows Hello toch? Ook al krijgen we geen vingerscanner?
Ja, via de camera. De vingerscanner is vnl. voor de SP3 om voor dat apparaat toch nog Windows Hello te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ok, top. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-08 13:45
@geenstijl,

Ja, dat is ook zo. Toch vind ik het best wel veel geld, 350 euro voor hetgeen je krijgt. Het zijn een beetje Apple prijzen, en daar heb ik een hekel aan.

Mezelf kennende zal ik wel weer voor de duurdere optie gaan....

Thanks for the thoughts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Voor de dingen die je noemt moet het prima kunnen met 4GB, maar het is zo vervelend dat je je later niet even kan bedenken he. Klinkt ook wel alsof je enigszins een power user ben, dus je zal vast wel een reden kunnen vinden/tegen komen dat je die 8GB uiteindelijk toch 'nodig' hebt, ;) in the years to come.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueChaoZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2023
lmijnen schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:26:

Ik heb ook de pro 4 i5/4GB gepreordered. Ik zit alleen in dubio, om toch voor de 8 GB te gaan. Ik zal de pro als extra gebruiken. Thuis nog 2 pc's waarvan een game rig. Ook de extra opslag zal me niet veel boeien. Een 128 GB kaartje voor 55 euro.....

Alleen het interne geheugen kan niet vergroot worden. En ik vraag me af of ik spijt van de 4 GB ga krijgen.
Ik heb zelf ook een heel tijdje getwijfeld, maar ik heb juist bij meerdere reviews ook gelezen dat 4GB prima is voor zelfs (lichte) foto/video bewerking en spellen. Dus ik vond 4 of 8 GB geen bepalende factor in mijn keuze, maar juist alleen de SSD grootte. Meer is wel fijn vanuit de toekomst gedachte inderdaad, maar 350 extra is wel 30% boven op de prijs.

Ik heb mijn keus dus vooral gebaseerd op de 256GB SSD, vanwege de mogelijkheid om dan meer programma's en spellen te kunnen installeren. Windows neemt toch al gauw 30GB in, en wellicht groeit dat ook weer met updates naar 40GB of zelfs nog meer. Dan houd je maar 80GB over voor installatie van programma's en spellen. Als ik toch al gauw 3-5 jaar wil doen met deze 2-in-1 pc vind ik dat gewoon echt te weinig.

Al is het wel mogelijk, zover ik heb kunnen vinden, om met een snelle (kwalitatieve/duurdere) mSD kaart ook programma's en spellen prima daarvan af te draaien zonder lag, maar wel met wat langere laadtijden dan van de interne opslag.

NB: hierbij gezegd ik heb nu een Surface RT met 32GB eMMC opslag, en dat is al sinds vlak na de aanschaf eigenlijk gewoonweg een flink irritatie punt, en ik had achteraf gezien toen liever 100 euro extra neergelegd voor de 64GB versie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
mister9 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:13:
[...]

Over wat voor een huiverige verhalen heb je t dan?
Zoek maar eens op 'surface pro 4 issues'. Dan lees je over screen flickering, pen lag, battery drains, popping speakers, problemen met de type cover/touch pad, etc. Best wel veel eigenlijk. Voor een high end machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
lmijnen schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:16:
[...]

Zoek maar eens op 'surface pro 4 issues'. Dan lees je over screen flickering, pen lag, battery drains, popping speakers, problemen met de type cover/touch pad, etc. Best wel veel eigenlijk. Voor een high end machine.
Maar is er wel eens een high end machine waar dat niet t geval is?
Het buig-probleem bij de iphone 6
Light-bleeding
Antenne-streepjes
etc
etc
etc

[ Voor 9% gewijzigd door mister9 op 17-11-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
NielsHarley schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:46:
[...]

Hier op de release datum in Amerika de Surface pro 4 gekocht en nog niet van die problemen last gehad.
Ben erg blij met de lange accu duur en Windows Hello werkt heel snel, afhankelijk van wie er voor het scherm zit word dat account unlocked zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
En geen batterijproblemen (drain?)

Is er trouwens 1 plek voor de surface pro 4 drivers of mag je weer ouderwets gaan struinen voor videokaart, geluid, scherm, USB, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:28
Ik heb tot nu toe 2 keer een hardware update gekregen, daarin word de firmware en paar drivers geupdate. Helaas zie je bij Windows 10 niet meer wat er precies in een update gewijzigd is.

Zo ziet een hardware update er uit in het " update history" scherm:
System Hardware Update - ‎11/‎2/‎2015
These updates are released by PC manufacturers to help improve the stability and performance of PC hardware

1 keer was Windows hello lang aan het zoeken, dan zou ik wel verwachten dat dat veel batterij kost. Tip dan toetsenbord dicht doen, of hij moet helemaal in standby zijn met scherm zwart dan heb je er geen last van.

En de accu gaat erg lang mee, na de pro 4 gekocht te hebben had ik gelijk 2 dagen congres en van 8:30 tot 17:30, de heledag aantekeningen maken met onenote en had nog voldoende accu over. Dat ging veel beter dan mijn eigen laptop de 1ste dag die was met de lunch al leeg:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 21:20
Wat voor accuduur haal je dan in de praktijk? Dat is het puntje waar ik mij momenteel het meeste zorgen over maak. Kun je ook vermelden welk model processor je hebt? Naar het schijnt is het verschil tussen de i5 en de core-m processor niet heel groot.
Iemand al een update ontvangen van Paradigit? Mijn bestelling staat nog steeds op "Doorgezet naar magazijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
cedrix5 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:40:
Wat voor accuduur haal je dan in de praktijk? Dat is het puntje waar ik mij momenteel het meeste zorgen over maak. Kun je ook vermelden welk model processor je hebt? Naar het schijnt is het verschil tussen de i5 en de core-m processor niet heel groot.
Iemand al een update ontvangen van Paradigit? Mijn bestelling staat nog steeds op "Doorgezet naar magazijn".
Ik heb de I5 1256, 8GB, maar dat was van 8:30 tot 17:30 was op een volle accu in de battery saver stand.
Normaal met meer apps in gebruik zeker 5 uur maar ligt er natuurlijk aan hoeveel te tegelijk gebruikt.
En of GPS, Bluetooth aan staat. Oh en als je Cortana zo instelt dat ze luistert naar "Hey Cortana" kost dat ook weer extra battery.

Het battery gebruik is heel erg afhankelijk hoe je hem gebruikt maar ik ben blij dat ik hem een hele dag kan gebruiken op 1 accu als dat soms nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 21:20
NielsHarley schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:50:
[...]

Ik heb de I5 1256, 8GB, maar dat was van 8:30 tot 17:30 was op een volle accu in de battery saver stand.
Normaal met meer apps in gebruik zeker 5 uur maar ligt er natuurlijk aan hoeveel te tegelijk gebruikt.
En of GPS, Bluetooth aan staat. Oh en als je Cortana zo instelt dat ze luistert naar "Hey Cortana" kost dat ook weer extra battery.

Het battery gebruik is heel erg afhankelijk hoe je hem gebruikt maar ik ben blij dat ik hem een hele dag kan gebruiken op 1 accu als dat soms nodig is.
Ja ik hoop dat ik met alle fratsen uit maar wel een redelijke helderheid ongeveer tot 7 uur browsen/tekstverwerken kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
Werkt Cortana inmiddels in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 12:55
Ik denk eerst inderdaad online wat tips opzoeken om batterij te besparen (achtergrond-instellingen uitschakelen etc, kijken of Windows Hello nog steeds zoveel verbruikt), op dag 1 gelijk alle updates laten draaien en eerst nog maar even gewoon uitschakelen ipv slaapstand als je klaar bent, aangezien dit zo'n 5% per uur lijkt te verbruiken nog op het moment. Die apparaten starten toch enorm snel op en je schaadt er de levensverwachting ook niet mee.
Verder schijnt er later deze week weer een firmware-update specifiek voor de surface-apparaten te komen, hopelijk scheelt dit ook weer iets in de bugs die er nu nog zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Is dit waar je de drivers en firmware updates voor de Surface pro 4 download?: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=49498

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

mister9 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:02:
Is dit waar je de drivers en firmware updates voor de Surface pro 4 download?: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=49498
Gaat dat niet automatisch via Windows Update?

Overigens vandaag met de SP4 van een collega zitten spelen (komt uit Duitsland, daar zijn er blijkbaar eerdere leveringen, de mijne komt morgen als het goed is, i5, 8GB, 256)) en ik ben er nog niet van overtuigd dat ik heel erg blij ga worden van de SP4 als tablet. Eerste snelle indruk is dat het een prettige laptop is, vlot, tikt lekker, goede trackpad.

Wat me opviel als ik hem als tablet gebruikt (en waar ik aan zal moeten wennen)
- roteren van het scherm gaat redelijk traag, voor mijn gevoel gaat dat met de iPad vlotter,
- keyboard cover moet je loshalen en 'omgekeerd' plaatsen zodat je geen toetsen gaat indrukken als je de cover 'achter' de tablet laat.
- combinatie SP4 + keyboard cover is redelijk zwaar (ok, das een keuze, anders moet je maar een kleinere tablet kiezen)
- Ik voelde de SP4 redelijk snel warm worden (niet heet, maat wel warm) en dat tijdens normaal OneNote gebruik,
- algemeen nadeel (althans, voor non-Tweakers) het blijft een normale Windows computer waar je een redelijke hoeveelheid ellende op kunt installeren. Als ik in mijn kennissenkring kijk naar de gemiddelde staat van een computer na een jaartje gebruik dat ziet dat er over het algemeen bedroevend uit.
- Het blijft naar mijn mening een laptop, die je als tablet kunt gebruiken, en niet andersom. Met de huidige staat/kwaliteit van software vraag ik me af of er op dit moment een perfecte oplossing is. Zowel de SP4 als de iPad vind ik geen perfecte oplossing; iPad beter voor tabletgebruik en de SP4 beter voor laptopgebruik.

Voorlopig doe ik mijn iPad Air nog niet weg, eerst eens zien te wennen aan de SP4....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Jeroen V schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:28:
[...]

Gaat dat niet automatisch via Windows Update?

Overigens vandaag met de SP4 van een collega zitten spelen (komt uit Duitsland, daar zijn er blijkbaar eerdere leveringen, de mijne komt morgen als het goed is, i5, 8GB, 256)) en ik ben er nog niet van overtuigd dat ik heel erg blij ga worden van de SP4 als tablet. Eerste snelle indruk is dat het een prettige laptop is, vlot, tikt lekker, goede trackpad.

Wat me opviel als ik hem als tablet gebruikt (en waar ik aan zal moeten wennen)
- roteren van het scherm gaat redelijk traag, voor mijn gevoel gaat dat met de iPad vlotter,
- keyboard cover moet je loshalen en 'omgekeerd' plaatsen zodat je geen toetsen gaat indrukken als je de cover 'achter' de tablet laat.
- combinatie SP4 + keyboard cover is redelijk zwaar (ok, das een keuze, anders moet je maar een kleinere tablet kiezen)
- Ik voelde de SP4 redelijk snel warm worden (niet heet, maat wel warm) en dat tijdens normaal OneNote gebruik,
- algemeen nadeel (althans, voor non-Tweakers) het blijft een normale Windows computer waar je een redelijke hoeveelheid ellende op kunt installeren. Als ik in mijn kennissenkring kijk naar de gemiddelde staat van een computer na een jaartje gebruik dat ziet dat er over het algemeen bedroevend uit.
- Het blijft naar mijn mening een laptop, die je als tablet kunt gebruiken, en niet andersom. Met de huidige staat/kwaliteit van software vraag ik me af of er op dit moment een perfecte oplossing is. Zowel de SP4 als de iPad vind ik geen perfecte oplossing; iPad beter voor tabletgebruik en de SP4 beter voor laptopgebruik.

Voorlopig doe ik mijn iPad Air nog niet weg, eerst eens zien te wennen aan de SP4....
Als je de SP4 als tablet gaat gebruiken, dan trek je de keyboard cover er neem ik aan toch gewoon helemaal af? Waarom zou je die erop laten als je een uur ermee op de bank gaat zitten en als tablet gaat gebruiken.
En dat het een normale windows pc is neem ik aan 1 van de redenen dat je 'm wilt. Of laat ik het zo zeggen, dat bv de iPad Pro iOs draait en daarme te beperkt is is wellicht een reden om die niet te nemen. Alternatief is dus windows 10.
En hoe vaak roteer je een tablet, dat doe je toch per app / programma? Dus niet 10 keer minuut?

Oh, heb je de pen nog kunnen testen, hoe werkte die, prettig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Had ik er niet eens bij gezet, maar voor mij de belangrijkste reden om naar een andere tablet is om met een pen aantekeningen te kunnen maken. (en voordat er goedbedoelde suggesties komen; ik ben geen Android liefhebber) Collega's maken vaak aantekeningen op hun laptop, maar dat vind ik helemaal niets omdat ik liever schrijf dan tik, en ik het redelijk ongeinteresserd vind overkomen in een vergadering. (lijkt net of iemand met zijn normale werk doorgaat, en dat vind ik storend)

Op basis van reviews (en het feit dat MS al redelijk wat ervaring heeft met een pen als invoer) voor de SP4 gekozen en niet voor de iPad Pro. De combinatie van iPad Pro 128GB/Keyboard/Pencil werd zo belachelijk duur dat ik voor dat geld dan liever de SP4 heb. (althans, dat idee heb ik :))

Ik zit overigens nog even mijn eigen 'stukje' hierboven te lezen, en dat klinkt eigenlijk wel negatief. Uiteraard ook goed dingen:
- goede bouwkwaliteit, voelt solide en prettig aan
- erg mooi scherm (maar aangezien mijn ogen inmiddels de houdbaarheidsdatum hebben gepasseerd heb ik een leesbrilletje nodig om dat te kunnen zien ;))
- schrijft lekker

Dus aantekeningen kunnen maken zal ik prima kunnen maken met de SP4, maar het zal me niet verbazen als ik thuis op de bank weer snel de iPad zal pakken.... Tijd zal het leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Jeroen V schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:28:
Dat is niet nodig? Op m'n SP2 klap ik de cover gewoon om. De toetsen zijn uitgeschakeld wanneer de cover is omgeklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

mister9 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:39:
[...]
Als je de SP4 als tablet gaat gebruiken, dan trek je de keyboard cover er neem ik aan toch gewoon helemaal af? Waarom zou je die erop laten als je een uur ermee op de bank gaat zitten en als tablet gaat gebruiken.
Als je op de bank zit wel, maar als je even snel een aantekening wilt maken niet.
[...]
En dat het een normale windows pc is neem ik aan 1 van de redenen dat je 'm wilt. Of laat ik het zo zeggen, dat bv de iPad Pro iOs draait en daarme te beperkt is is wellicht een reden om die niet te nemen. Alternatief is dus windows 10.
En hoe vaak roteer je een tablet, dat doe je toch per app / programma? Dus niet 10 keer minuut?
Dat is ook waar, en dat zal betekenen dat ik concessies moet doen. Het was alleen iets dat me direct opviel, geen idee of ik er in de praktijk last van zal hebben. Zoals ik al eerder zei wil ik een tablet waar ik prettig mee kan schijven, en ik zal er de komende weken vanzelf achter komen of dit de juiste keuze is of dat ik me kapot ga ergeren aan de minpuntjes.
[...]
Oh, heb je de pen nog kunnen testen, hoe werkte die, prettig?
Yep! Werkt erg prettig (voor zover ik kon beoordelen) Niet 100% hetzelfde als pen-en-papier, maar het zal ook wel onredelijk zijn om dat te willen... Dit is in ieder geval de eerste oplossing waarnij ik het idee het dat het prettig genoeg werkt om het als vervanging te kunnen gebruiken.
RayNbow schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:05:
[...]

Dat is niet nodig? Op m'n SP2 klap ik de cover gewoon om. De toetsen zijn uitgeschakeld wanneer de cover is omgeklapt.
Oh, dat zou mooi zijn, dat ga ik proberen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsHarley
lmijnen schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:27:
Werkt Cortana inmiddels in Nederland?
Het werkt als je je Surface in het Engels in stelt, maar officieel is Cortana nog niet in Nederland
mister9 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:02:
Het gaat automatisch via Windows update

[ Voor 37% gewijzigd door NielsHarley op 18-11-2015 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
NielsHarley schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:14:
[...]

[...]

Het gaat automatisch via Windows update
Alles via Windows update? Updates, firmware, nieuwe drivers, alles??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 15:24
Dat denk ik wel ja. Drivers en firmware wel via windows update. Alleen software die jij zelf installeerd buiten de app store om gaat niet via windows update of de update van de store. Dat zal je zelf moeten updaten dan.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
SpitfireNL schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:05:
Dat denk ik wel ja. Drivers en firmware wel via windows update. Alleen software die jij zelf installeerd buiten de app store om gaat niet via windows update of de update van de store. Dat zal je zelf moeten updaten dan.
Dus zoals er nu aangekondigd wordt dat er binnenkort een firmware update uitkomt ivm enkele problemen, hoef ik niet te wachten of te zoeken maar komt het helemaal automatisch binnen via de update.

Sterker nog, zelfs als ik niks wil updaten omdat alles prima werkt, ben ik toch het bokkie omdat de update gewoon geïnstalleerd wordt, like it or not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Dat gaat nu ook al zo met windows 10 op mijn desktop. Je moet alleen zelf kiezen wanneer je wil rebooten dan gaat die tijdens reboot automatisch alle gedownloade updates installeren.

Waarom zou je het ook niet willen doen? Als er een update is dan zal het ook echt wel nodig zijn ook als je nog geen bug zelf was tegen gekomen. Denk aan veiligheid of zelfs tweaks om je device nog sneller te maken.
Het is in ieder geval niet zo dat hij met onzin updates aan komt zetten hoor.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
SpitfireNL schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:34:
Dat gaat nu ook al zo met windows 10 op mijn desktop. Je moet alleen zelf kiezen wanneer je wil rebooten dan gaat die tijdens reboot automatisch alle gedownloade updates installeren.

Waarom zou je het ook niet willen doen? Als er een update is dan zal het ook echt wel nodig zijn ook als je nog geen bug zelf was tegen gekomen. Denk aan veiligheid of zelfs tweaks om je device nog sneller te maken.
Het is in ieder geval niet zo dat hij met onzin updates aan komt zetten hoor.
Die laatste TH2 update, die heeft toch behoorlijk wat nadelige gevolgen gehad las ik zo...

• JUST_me
Oliesjeik1 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:58:

2. Internal harddrive size
Ik hoor hier veel mensen zeggen dat 128gb of 256gb genoeg is. Op m'n huidige laptop heb ik 500gb en kan ik daarop al mijn documenten, foto's, etc kwijt. Dit zal op de surface niet gaan passen. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik heb in principe een personal cloud (qnap) maar vindt het ook fijn om alles op m'n laptop te hebben staan. Dat blijft toch sneller dan een cloud oplossing. Op dit moment synced m'n hele laptop inhoud naar de qnap via freefilesync. Dit zal met de surface niet meer gaan en zal ik dus een andere setup moeten gaan hanteren. Ik zit er aan te denken m'n qnap als 'hoofdschijf' te gebruiken en vervolgens met qsync geïnstalleerd op de surface pro, die directories te selecteren die ik graag ook op de surface pro wil hebben staan.
Maar wellicht heeft iemand een beter idee?
Voor 5 tientjes prik je er een 128 GB kaartje in. Dan zit je op 384 totaal. Dat is geen 500, maar je zit er redelijk docht bij.

• flab007
  • Laatst online: 27-11-2024
mister9 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:13:
Ik heb ze ontvangen ( had er 2 besteld ). Ben nu bezig met installeren. Prachtig apparaat hoor. Komende weken zal moeten blijken hoe nuttig de SP4 is en of ie qua vervanging de kant op kruipt van mijn laptop of tablet. Erg benieuwd. Qua laptop heb ik een Macbook Pro Retina 15", en qua laptop een ipad Air.
Idem hier. M'n laptop is een MBP 15" late 2008 (eeuwenoud..) en qua tablet een iPad Air2. Maar qua werk gebruik ik de MBP toch voor een iets anders doel, vnl voor Xcode en Eclipse en in Parallels Visual Studio 2013. De Air2 is een echt consumptie apparaat. Ik heb er tonnen boeken en tijdschriften opstaan en gebruik het ding ook veel voor films & series. De SP4 zal vooral een werkapparaat worden. VS2013 en 2015 en Office 2016. Dat zal wel het hoofdgebruik worden al zou ik 'm ook best wel eens voor Netflix in kunnen gaan zetten! :D

Verwijderd

TheDweep schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:45:
Ik zit te denken aan eens sticker zoals van decalgirl.com. Ik ben benieuwd naar het effect van een glazen screenprotector op het gebruik van de pen. Een matte staat mij wel aan.
Voor mijn laptop heb ik eens een knipbaar matte folie screenprotector gekocht die geschikt is voor touchscreens. Dit was behoorlijk prijzig. Iets in de richting van €40.
Maar deze is erg lekker in gebruik en ben er net even met de pen over heen geweest.
Ik ervaar eigenlijk geen frictie tussen de pen en de screenprotector.

Ik hoop dan ook als ik in het duurdere segment van de screenprotectors voor de surface kijk, dat ik een soortgelijke ervaring zal hebben.

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26
Waar heb je een screenprotector voor nodig? Bang dat je lange nagels krassen maken? Als je hem niet gebruikt gaat toch gewoon de cover erop, of neem je die niet altijd mee als je bv als tablet wilt gebruiken?

• SpitfireNL
Mijn SP4 net een uur geleden voor het eerst opgestart.
Steam en VLC geinstalleerd. Toen dacht ik opeens aan windows update.
Dus alle updates die binnen waren gehaald gaan installeren. Er zit ook een firmware update tussen. Nu is hij daar mee bezig maar het duurt echt mega lang. Nog maar op 8% op het moment. Op het scherm staat in het groot "Windows bijwerken" met daaronder een loading-cirkel en 8% in het midden.
Waarom zou het zo lang moeten duren op een nieuwe install van windows 10.

- Mijn PC -

Verwijderd

lampekap06 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:09:
Waar heb je een screenprotector voor nodig? Bang dat je lange nagels krassen maken? Als je hem niet gebruikt gaat toch gewoon de cover erop, of neem je die niet altijd mee als je bv als tablet wilt gebruiken?
Ik heb een slechte ervaring met de ipad gehad, waar ik enkel een hoesje gebruikte.
Er was een zandkorrel zich gaan nestelen in de binnenkant van de zachte cover.
Deze heeft tijdens het vervoer van de tablet een vervelende kras gemaakt.
Ik wil dit soort onverwachte en onwaarschijnlijke problemen voorkomen met mijn
'iets' duurdere surface pro 4

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
lampekap06 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:09:
Het gaat mij meer om het vuil dat tussen de cover en het glas terecht komt als die in mijn tas zit.

• flab007
SpitfireNL schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:10:
Dus alle updates die binnen waren gehaald gaan installeren. Er zit ook een firmware update tussen. Nu is hij daar mee bezig maar het duurt echt mega lang. Nog maar op 8% op het moment. Op het scherm staat in het groot "Windows bijwerken" met daaronder een loading-cirkel en 8% in het midden.
Zit 'm nu ook te downloaden voor de SP4 maar heb 'm net voor de Win10 installatie op de Mac gedraaid. Daar heeft ie rustig een uur over gedaan.

• mister9
SpitfireNL schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:10:
Grappig, terwijl ik jou post lees, kijk ik even naar mijn sp4 en die van mij is met hetzelfde proces bezig en staat ook op.....8%

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
mister9 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:35:
[...]

Grappig, terwijl ik jou post lees, kijk ik even naar mijn sp4 en die van mij is met hetzelfde proces bezig en staat ook op.....8%
Dit is de November update van Microsoft. Is deze week gereleased en is idd fors.

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 13:58
TheDweep schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:09:
Zojuist bezorgd! :D

Edit: wat me opvalt is de backlight bleed aan de boven en onderkant van het scherm.
Dat viel bij mij ook meteen op

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• jonny htc
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-09 20:03
lmijnen schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:52:
[...]

Hahahaha.... En dan hebben wij hier allemaal zowat ge-pre-ordered..... En dan mogen we toch nog wachten. Jij rijdt heen en hebt hem.... Proficiat! Welke versie? Kreeg je ook de type cover erbij?
Tja.. :P de i5 256/8 GB..Hij staat nu naast mn vaio 17 inc. bakbeest,wat is ie mooi zeg!
Alle updates aan het doen nu.

• jmignolet
Hier ook binnen. Ben wel wat verrast van de batterij.. 75% en nog 1u45min te gaan ?? Helderheid staat op 50% met batterijsparing modus aan.

Lijkt me toch niet zo normaal? Hiernet wel Office geinstalleerd , nu ben ik gewoon wat een het surfen.

Edit : ok nevermind, tijdens het typen is hij al verdubbeld: 4u

Nice .. I like it!!

Prachtig apparaat hoor. Typecover 4 is geweldig om op te typen, ben nu bezig op mijn schoot en werkt erg goed. Stevig gebouwd, en die notities maken zullen super handig zijn voor 't school. Ik kijk er naar uit bij het gebruik ervan !

[ Voor 40% gewijzigd door jmignolet op 19-11-2015 17:41 ]

• shaowoo
Hmm windows 10 update duurt mega lang :( (duurt al 45 min en zit nu pas op 54%)

• SpitfireNL
ja ik geloof dat het vanaf 60% opeens heel erg veel sneller gaat :P

- Mijn PC -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien kijk ik ergens over heen of moet ik ergens een vinkje omzetten, maar ik zie bij Accounts --> Aanmeldingsopties niets staan van "Windows Hello". :(

• jonny htc
geenstijl schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:43:
Misschien kijk ik ergens over heen of moet ik ergens een vinkje omzetten, maar ik zie bij Accounts --> Aanmeldingsopties niets staan van "Windows Hello". :(
Zit precies met het zelfde..

• geenstijl
  • Niet online
Ik had alle updates (firmware en de november-update).
Tevens daarna nog een keer de store alles laten updaten, kwam na de november-update weer een boel binnen.
(bij apparaatbeheer --> systeemapparaten bij Surface Hello Camera even checken of de driver versie die van 2 oktober is)
Zojuist nog een keer gereboot en nu zie ik Windows Hello :)
Alles even ingesteld en het werkt erg snel.
Ik ben zeer tevreden.

[ Voor 35% gewijzigd door geenstijl op 19-11-2015 19:06 ]

• jonny htc
Ik doe zojuist de updates, op de pro 4 en m'n laptop op de zelfde tijd..ik begrijp het niet helemaal, de laptop is allang klaar en de pro 4 nu pas op 12%..

• geenstijl
  • Niet online
jonny htc schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:23:
Ik doe zojuist de updates, op de pro 4 en m'n laptop op de zelfde tijd..ik begrijp het niet helemaal, de laptop is allang klaar en de pro 4 nu pas op 12%..
Ja, het duurt erg lang. Vanaf de 50% gaat het wel vlot.
Op 12% bleef ie bij mij ook lang hangen, maar gewoon geduld hebben :)

• jonny htc
geenstijl schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:41:
[...]
Ja, het duurt erg lang. Vanaf de 50% gaat het wel vlot.
Op 12% bleef ie bij mij ook lang hangen, maar gewoon geduld hebben :)
Maar omdat mn laptop een i7 cpu q740 1.73 GHz en de pro 4 2.4-GHz Intel Core i5-6300U zou je toch verwachten dat de pro 4 velen malen sneller is..we zijn een uur verder,en hij zit pas op 32% 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jonny htc schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:53:
[...]

Maar omdat mn laptop een i7 cpu q740 1.73 GHz en de pro 4 2.4-GHz Intel Core i5-6300U zou je toch verwachten dat de pro 4 velen malen sneller is..we zijn een uur verder,en hij zit pas op 32% 8)7
Er zullen zware updates specifiek voor de surface nodig zijn ;)

Iemand al ervaring met de fan op de i5 4gb ? Zou willen weten of je die echt niet hoort bij gewoon surfen en onenote pen notities. Natuurlijk zal de fan wel aanslaan bij gamen en zware windows updates maar dat maakt me niet uit.

(gisteren avond nog de surface kunnen bestellen met gratis cover, moet wel nog wachten tot volgende week maar dat lukt wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willson
  • Laatst online: 05-09 11:50
shaowoo schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:02:
[...]

Dat viel bij mij ook meteen op
Same here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:05:
[...]

Iemand al ervaring met de fan op de i5 4gb ? Zou willen weten of je die echt niet hoort bij gewoon surfen en onenote pen notities. Natuurlijk zal de fan wel aanslaan bij gamen en zware windows updates maar dat maakt me niet uit.
Ik (i5, 8 GB) hoorde de fan alleen bij Windows Defender vol laten runnen en tijdens de installatie van de november-update.
Voor de rest is ie rustig.

• SpitfireNL
Ik hoor de fan ook bijna niet.
Maar als ik de android emulator Andy start dan gaat de fan echt maximaal blazen en wordt hij ook echt warm. Beetle jammer wil toch wel fijn clash of clans kunnen spelen want verder werkt het spel wel heel goed zo.

- Mijn PC -

• shaowoo
Hoe werkt windows hello bij jullie..bij mij werkt het so so. Mogelijk dat het komt omdat ik brildragend ben?

• NielsHarley
shaowoo schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:08:
Hoe werkt windows hello bij jullie..bij mij werkt het so so. Mogelijk dat het komt omdat ik brildragend ben?
Je kan Window Hello verbeteren door "improve recognition" te kiezen in settings menu. Windows Hello verbetert zichzelf in het begin werkte met bril bij mij ook niet maar nu gaat het unlocken heel snel zelfs met bril:)

• geenstijl
  • Niet online
Hier geen probleem met bril.

• flab007
Werkt prima inderdaad! Je moet even een paar keer laten verbeteren maar daarna gaan het unlocken supersnel!

• flab007
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:05:
[...]

(gisteren avond nog de surface kunnen bestellen met gratis cover, moet wel nog wachten tot volgende week maar dat lukt wel)
Ik heb de fan alleen gehoord bij de TH2 update maar voor de rest niets. Heb even Frontier Dangerous zitten spelen. Settings op z'n hoogst en (nog) geen fan gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fan sloeg net aan bij de volgende activiteiten gezamelijk:
10gb kopiëren vanuit usb 3.0 stick
2 tabs open in chrome
steam game download
synchronisatie van Onedrive

Ik vindt het geluid die het plotseling produceert wel erg hard.
Ik heb liever lange tijd een wat rustigere fan dan zo hard om snel de temperatuur te laten dalen.

i5, 8gb, 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Zou t kunnen dat de fan van de 8/256/i5 sneller en harder de kop op steekt dan de 4/128/i5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDweep
Die lightbleed valt voornamelijk op bij de blauwe en zwarte schermen tijdens het starten van het apparaat. Tijdens het gebruik merk ik niets.

Wat ik mis zijn goede brightness controls. het is nu of heel donker of heel licht.

testen met de pen:
Een bericht schrijren met de pen gaat rog niet echt soepel.

het voelt wel natuurljk aan,
Verder zeer tevreden met het apparaat 😀
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:59:
[...]

Voor mijn laptop heb ik eens een knipbaar matte folie screenprotector gekocht die geschikt is voor touchscreens. Dit was behoorlijk prijzig. Iets in de richting van €40.
Maar deze is erg lekker in gebruik en ben er net even met de pen over heen geweest.
Ik ervaar eigenlijk geen frictie tussen de pen en de screenprotector.

Ik hoop dan ook als ik in het duurdere segment van de screenprotectors voor de surface kijk, dat ik een soortgelijke ervaring zal hebben.
Die knipbare is inderdaad een goed idee.

[ Voor 107% gewijzigd door TheDweep op 20-11-2015 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheDweep schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 07:32:
Die lightbleed valt voornamelijk op bij de blauwe en zwarte schermen tijdens het starten van het apparaat. Tijdens het gebruik merk ik niets.
Ik heb ook last van backlightbleeding horizontaal aan de onderkant van het scherm, maar dit alleen
bij het opstarten van het apparaat. Bij bijvoorbeeld de zwarte balk bij een youtube video merk ik er niets
van. zie foto's

opstarten
youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flab007
Hier hetzelfde. Geen last van lightbleed en zo nu en dan crasht de display driver. Heb Visual Studio 2015 en Office 2016 geïnstalleerd en ben even snel bezig geweest om te kijken of ik Elite Dangerous aan de praat kan krijgen (ja, zonder problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDweep
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:28:
[..]
Ik vindt het geluid die het plotseling produceert wel erg hard.
Ik heb liever lange tijd een wat rustigere fan dan zo hard om snel de temperatuur te laten dalen.

i5, 8gb, 256gb
De fans kunnen inderdaad een flink geluid produceren. Net aan de slag geweest met VirtualBox en collega's die zich afvroegen waar dat onbekende geluid opeens vandaan kwam O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghost010 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:00:
......Miss alleen de toetsenbord functionaliteit van android/iOS/windows mobiel, dat de toetsenbord automatisch te voorschijn komt als je op een tekst veld drukt, soms werkt dit maar vaak niet.
.....
Heb je windows in tablet mode staan ? Enkel als windows in tablet mode staat werkt de auto toetsenbord popup ook voor de bureaublad applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 12:55
Display driver crashes vanaf gisteravond nu zo'n 4 keer gehad.. Lijkt ook samen te hangen met snel scrollen door bijvoorbeeld fora (hier of op Reddit), dus vrij snel veel vergen qua laden van het apparaat. Dan hangt 'ie even stil en gaat daarna wel weer verder met de melding dat de driver opnieuw is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Zo'n crash heb ik ook al meegemaakt maar ik heb het idee dat het meer aan windows 10 ligt dan aan de hardware want op mijn desktop game PC met win 10 Pro crashen de display drivers (nvidia op mijn game-pc) ook nog regelmatig.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
HajoK schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:23:
Display driver crashes vanaf gisteravond nu zo'n 4 keer gehad.. Lijkt ook samen te hangen met snel scrollen door bijvoorbeeld fora (hier of op Reddit), dus vrij snel veel vergen qua laden van het apparaat. Dan hangt 'ie even stil en gaat daarna wel weer verder met de melding dat de driver opnieuw is opgestart.
Van een i5? Een webpaginaatje veel gevraagd? Ik lees dit op een Sony Z2 tablet (de S4 pro is nog niet binnen), die heeft er helemaal nada moeite mee.

Ook op mijn pc's heb ik nooit last van crashende display drivers, beiden win 10, beiden nvidia gpu. Het lijkt me eerder een surface bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-08 02:01
Goed om te horen dat een aantal van jullie hem binnen hebben. Ik heb hem vandaag bekeken in de MM en hij ziet er erg mooi uit. Ook het toetsenbord en het trackpad zijn flink verbeterd tov de Surface Pro 3. Deze viel me namelijk behoorlijk tegen voor wat betreft de accuduur, de fan die vaak veel lawaai maakte en de problemen met WiFi als die uit de stand-by stand kwam.

Ik ben erg benieuwd of je gewoon zonder dat de fan aan gaat kunt internetten en aan een office document kunt werken?
Hoe lang doen jullie met de accu bij alleen internetten en het gebruik van office?
Heeft de Pro 4 problemen met het vinden van WiFi als je hem uit stand-by haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
mastamasta schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:17:
Goed om te horen dat een aantal van jullie hem binnen hebben. Ik heb hem vandaag bekeken in de MM en hij ziet er erg mooi uit. Ook het toetsenbord en het trackpad zijn flink verbeterd tov de Surface Pro 3. Deze viel me namelijk behoorlijk tegen voor wat betreft de accuduur, de fan die vaak veel lawaai maakte en de problemen met WiFi als die uit de stand-by stand kwam.

Ik ben erg benieuwd of je gewoon zonder dat de fan aan gaat kunt internetten en aan een office document kunt werken?
Hoe lang doen jullie met de accu bij alleen internetten en het gebruik van office?
Bij gewoon internetten en office hoor je die fan niet hoor
Zie mijn eerdere post van paar dagen geleden, 9 uur met alleen one note en had nog accu over
Nee geen wifi problemen gehad als hij uit standby komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-08 02:01
NielsHarley schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:44:
[...]

Bij gewoon internetten en office hoor je die fan niet hoor
Zie mijn eerdere post van paar dagen geleden, 9 uur met alleen one note en had nog accu over
Nee geen wifi problemen gehad als hij uit standby komt
Dat klinkt allemaal top. Ik denk dat het einde van mijn macbook in zicht aan het komen is. Nu nog even wachten totdat er een update is voor die crashes waar iedereen het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
mastamasta schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:17:

Hier ook geen WiFi problemen. De fan hoor ik nooit. Heb alleen even gehoord tijdens de grote november update. En dan nog heel zacht. Verder niet gehoord tijdens office, browsen, tekenen, niks.
Accu kan ik nog weinig van zeggen. Hij ligt vannacht aan de lader nadat ie nu voor t eerst leeg is sinds ik m vanmiddag installeerde. Tot nu toe erg blij mee, hoewel ik m'n MacBook pro retina voorlopig ook gewoon nog even hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
Hiernet uit mijn tas gehaald , en hij was in standby. Ik dacht, ik ga hem in de lader steken, en zonder dat ik de surface open deed voor hem uit standby te halen, hoorde ik een notification geluid & dan een " BIP " en nu start ie ff niet meer op..

Heb hem nu in de lader gestoken.. Beetje wachten en straks herproberen.

Edit : oké hij startte weer op na een hard reset. :P Windows Hello werkt erg goed, na een fractie van een second herkent hij me.

[ Voor 17% gewijzigd door jmignolet op 21-11-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik weet niet of ik er een apart forum voor moet aanmaken, maar ben even benieuwd naar wat zaken.

- Welke browser gebruiken jullie? Ik heb firefox geintalleerd, maar als ik in tablet mode zit gaat het zoomen niet fijn, heel schokkerig. Ik gebruikte net Edge en moet zeggen, niet slecht, alleen geen ad-blocker. Als mooit optie zag ik onder andere ook dat je daar heel makkelijk aantekeningen op een site kunt maken met de pen, en die dan kan opslaan of delen. Merken jullie iets van accu-verschillen qua browsers ?

- ik merk dat als ik 'm als tablet gebruikt heb en m dan uit zet / sleep mode, m vervolgens in het toetenbord klik (want ook cover) en ik 'm daarna weer aanzet, de SP4 weer in tablet mode opstart, omdat dat z'n laatste modus was. Kan ik niet opstarten / uit sleep mode halen dat ie zonder toetsenbord in tablet modus staat, en met toetsenbord in bureaublad mode?

- Gebruiken jullie de knop aan de zijkant van de pen ooit? Als ik klik gebeurd er niets, terwijl het volgens mij een "rechtermuisnkop" zou moeten zijn?

Verder ben ik erg onder de indruk nog steeds, heerlijk apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
- Welke browser gebruiken jullie? Ik heb firefox geintalleerd, maar als ik in tablet mode zit gaat het zoomen niet fijn, heel schokkerig. Ik gebruikte net Edge en moet zeggen, niet slecht, alleen geen ad-blocker. Als mooit optie zag ik onder andere ook dat je daar heel makkelijk aantekeningen op een site kunt maken met de pen, en die dan kan opslaan of delen. Merken jullie iets van accu-verschillen qua browsers ?
Gebruik alleen Edge, dus kan je niets melden over accu-verschillen. Ik heb een aangepaste hostfile waardoor op de door mijn bezochte websites geen ads zie, dus een ad-blocker is voor mij niet interessant. Uiteraard ben ik gewoon Tweakers-abonnee :)
Gebruiken jullie de knop aan de zijkant van de pen ooit? Als ik klik gebeurd er niets, terwijl het volgens mij een "rechtermuisnkop" zou moeten zijn?
Is ook rechtermuisknop, alleen moet je de pen op het oppervlak houden en dan klikken, dan verschijnt het rechtermuismenu.
Ik gebruik het zelf verder niet, zie geen toegevoegde waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door geenstijl op 21-11-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Kun je eigenlijk ijk een snelkoppeling maken van een site en die in de tegels plaatsen? Denk aan bv youtube, die geen app heeft in de store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
mister9 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:48:
Kun je eigenlijk ijk een snelkoppeling maken van een site en die in de tegels plaatsen? Denk aan bv youtube, die geen app heeft in de store...
Ja, Edge openen, rechts bovenin op de drie puntjes klikken en kiezen voor "Deze pagina aan Start vastmaken".
Jammere is alleen dat de Tile geen kleine preview is van de pagina, maar gewoon een blauw tegel met de titel van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
geenstijl schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:02:
[...]
Ja, Edge openen, rechts bovenin op de drie puntjes klikken en kiezen voor "Deze pagina aan Start vastmaken".
Jammere is alleen dat de Tile geen kleine preview is van de pagina, maar gewoon een blauw tegel met de titel van de site.
Thanks. Inderdaad jammer dat er geen logo of preview staat. Maakt het een stuk minder herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDweep
geenstijl schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:13:

[...]
Is ook rechtermuisknop, alleen moet je de pen op het oppervlak houden en dan klikken, dan verschijnt het rechtermuismenu.
Ik gebruik het zelf verder niet, zie geen toegevoegde waarde.
Je kunt de knop indrukken en ingedrukt houden tot je met de pen het scherm raakt, je ziet dan het rondje als cursor, dan weet je dat je rechtermuisknop doet. Ik gebruik hem regelmatig. Handige knop.

Wat mij overigens opvalt, is dat je bluetooth nodignhebt voor de eraser-knop, en niet voor de rechtermuisknop.

[ Voor 4% gewijzigd door TheDweep op 21-11-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
Zou een van jullie dit filmpje eens op 4K kunnen afspelen en de ervaringen posten?

YouTube: Panasonic Lumix 4K Video Test

Mijn surface stottert op 4K en de fan begint na 2 min te blazen.... afgespeeld in chrome. cpu load gaat naar de 100%

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
lmijnen schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 18:57:
Zou een van jullie dit filmpje eens op 4K kunnen afspelen en de ervaringen posten?

YouTube: Panasonic Lumix 4K Video Test

Mijn surface stottert op 4K en de fan begint na 2 min te blazen.... afgespeeld in chrome. cpu load gaat naar de 100%

Dank u!
Hier stortter hij ook in Firefox op mn surface
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Let op:
Voor levertijden en prijzen zie: [Microsoft Surface Pro 4] Levertijden & Prijzen