Is het normaal om de stock cpu koeler te horen? Intel 1150

Pagina: 1
Acties:
  • 700 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Beste mensen,

Onlangs heb ik dus voor het eerst een eigen pc gebouwd om mijn 9 jaar oude desktop te vervangen. Ik ben gewend geraakt aan de herrie die dat ding maakte, dus daarom weet ik niet meer goed wat nou normaal is en wat niet :P .

Na wat getweak zijn mijn case fans fluister stil. Alleen...ik lijk de motor of bladen van de stock koeler te horen (i5 4460, socket 1150). Is dit normaal?? Het is een zacht, snel en tikkend geluid. Net hard genoeg op idle om mijn aandacht te trekken (zonder headset, met headset hoor ik m niet). Speedfan geeft een idle rpm van 1100rpms aan, 44 celcius op idle.

Ik ben nu echt helemaal gefixeerd op het geluid. Dat maakt het irritanter.

EDIT: Cpu koeler even uitgezet. Geluid bleef aanwezig. Dus ik heb even een video gemaakt:
https://vid.me/OeQ2

EDIT2: nieuw filmpje met alleen de voeding

https://vid.me/jnJ3

[ Voor 12% gewijzigd door TTMJ! op 03-10-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beeld crash nieuwe pc, ligt het aan de MSI R9 280x? zeg je mogelijk last te hebben van coil whine maar dat is ook nog niet opgelost. Ontzettend veel lawaai door koelers in nieuwe pc heb je last van HEEEEL veel herrie maar nog niet opgelost. TTMJ! in "Game pc voor deze sloeber" praat over een andere koeler en je hebt nooit gepost wat je nou gekocht hebt.

Ook je topicstart hierboven is erg summier; het enige wat ik lees is dat je een 4460 en stock cooler hebt.

Hoe weet je nu 100% zeker dat het de stock cooler van je Intel is? Heb je de cooler ook draaiend gehad op vol vermogen terwijl de overige onderdelen niet aan waren (GPU & case-fans)? Heb je de stock cooler losgetrokken tijdens het vervelende geluid en was het weg?

De ene persoon hoort een tikje, de tweede een ruis en de derde hoort niks; het is erg lastig om aan deze kant van het internet te "ruiken" waar het geluid vandaan komt. Gelukkig leven we in een tijd dat je makkelijk een Vine/YT kan maken en die even kan linken zodat anderen ook kunnen horen wat er aan de hand is.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 02-10-2015 14:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MAX3400 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:04:
Beeld crash nieuwe pc, ligt het aan de MSI R9 280x? zeg je mogelijk last te hebben van coil whine maar dat is ook nog niet opgelost. Ontzettend veel lawaai door koelers in nieuwe pc heb je last van HEEEEL veel herrie maar nog niet opgelost. TTMJ! in "Game pc voor deze sloeber" praat over een andere koeler en je hebt nooit gepost wat je nou gekocht hebt.

Ook je topicstart hierboven is erg summier; het enige wat ik lees is dat je een 4460 en stock cooler hebt.

Hoe weet je nu 100% zeker dat het de stock cooler van je Intel is? Heb je de cooler ook draaiend gehad op vol vermogen terwijl de overige onderdelen niet aan waren (GPU & case-fans)? Heb je de stock cooler losgetrokken tijdens het vervelende geluid en was het weg?

De ene persoon hoort een tikje, de tweede een ruis en de derde hoort niks; het is erg lastig om aan deze kant van het internet te "ruiken" waar het geluid vandaan komt. Gelukkig leven we in een tijd dat je makkelijk een Vine/YT kan maken en die even kan linken zodat anderen ook kunnen horen wat er aan de hand is.
Laat ik dan meteen wat duidelijkheid scheppen:

De case fan herrie (wat serieus klonk als een stofzuiger) bleek aan 1 bepaalde fan te liggen. Dat is opgelost.

Ondertussen heb ik trouwens de CPU koeler los getrokken, maar het geluid bleef. Exhaust fan los getrokken, geluid bleef. Ik verdenk nu de voeding en de videokaart. Daardoor is deze topic titel meteen minder relevant :p. Maar goed, ik denk dat ik het idd beste een filmpje kan maken. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
TTMJ! schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:32:
[...]

De case fan herrie (wat serieus klonk als een stofzuiger) bleek aan 1 bepaalde fan te liggen. Dat is opgelost.

Ondertussen heb ik trouwens de CPU koeler los getrokken, maar het geluid bleef. Exhaust fan los getrokken, geluid bleef. Ik verdenk nu de voeding en de videokaart. Daardoor is deze topic titel meteen minder relevant :p. Maar goed, ik denk dat ik het idd beste een filmpje kan maken. Bedankt voor de suggestie!
De videokaart kun je ook lostrekken natuurlijk en dan weet je welke fan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Hier is de video. Ik heb voor de zekerheid de camera ook gericht op de voorste 2 intakes.

https://vid.me/OeQ2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Bartske schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:39:
[...]

De videokaart kun je ook lostrekken natuurlijk en dan weet je welke fan het is.
Als je de video bekijkt dan zie je dat dat niet zo makkelijk gaat met mijn mATX kast :X. Koste me een halfuur om dat ding uberhaupt in te krijgen. Volgens Sharkoon passen er videokaarten tot 34 cm.. dat zouden ze van mij best mogen aanpassen :P. Je kan zelfs zien hoe de psu kabels geklemd zitten tussen de videokaart en hdd/ssd panel. Ondanks dat mijn kaart 'maar' 27 cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:24
Heb hier geen geluid omdat ik op het werk zit maar heb bij het eerste beeld al meteen zoiets van werk al die kabels mooi weg voor een beter air flow maar ook om zeker te weten dat geen enkele kabel ergens een fan raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
xer_00 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:06:
Heb hier geen geluid omdat ik op het werk zit maar heb bij het eerste beeld al meteen zoiets van werk al die kabels mooi weg voor een beter air flow maar ook om zeker te weten dat geen enkele kabel ergens een fan raakt.
Kabel management opties zijn er eigenlijk niet bij deze kast. Het kan zeker netter, daar ben ik het mee eens. Maar ik heb alle kabels die een probleem kunnen opleveren met koelers weg gewerkt met klittenband.

Ik ben er zeker van dat er geen kabels in de koelers zitten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
Met speedfan kan je ook de fans uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

loki504 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:25:
Deductie is soms te moeilijk als het gaat om iets simpels als een PC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
loki504 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:25:
Nee dat kan niet. Als je met speedfan je gpu fan op 0% zet, draait ie op een minimaal aantal toeren (900 rpm bij mij). Maar nooit helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MAX3400 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:34:
[...]

Deductie is soms te moeilijk als het gaat om iets simpels als een PC ;)
Oké dan. Dat je met Speedfan niet je videokaart koeler uit kan zetten negeer je maar even voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TTMJ! schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:56:
[...]

Oké dan. Dat je met Speedfan niet je videokaart koeler uit kan zetten negeer je maar even voor het gemak.
Ik snap je opmerking niet gezien de manier waarop je zelf bezig bent.

Als je de PC uitzet en even een half uur laat staan, heb je de enorm makkelijke en bijna onschadelijke optie om ALLE fans los te koppelen. Blijven er 1 of 2 over: GPU & PSU.

PC aanzetten. Herrie? Dan is het dus GPU of PSU. Geen herrie? PC uit, 1 extra fan/cooler aansluiten en opnieuw.

Aangezien je nergens vermeldt of "het getik" ook optreedt als je in de BIOS zit of pas na 4 uur intensief gamen, wil ik je wel waarschuwen dat je CPU-cooler loskoppelen liever niet langer dan een tiental seconden.

Maar ja, het is vrijdag en ik ben te simpel bezig waarschijnlijk om alles 1 voor 1 te testen..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik vind je toon oprecht heel vreemd, voor zover ik die van je berichten kan aflezen. Ik dacht dat het al vrij duidelijk was dat ik de koelers al 1 voor 1 heb uitgetest. En tot de conclusie ben gekomen dat het of de videokaart of de psu is. Voor de zekerheid heb ik (op jouw suggestie als ik me niet vergis) ook een filmpje geupload zodat tweakers zelf even kunnen kijken en luisteren.

Maar goed, kennelijk is er iets vreemds aan mijn handelswijze.

(Zie mijn bericht van 02 oktober 2015 14:32.)
TTMJ! schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:32:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Gewoon de vinger methode gebruiken.
Met je vinger op het midden van de fan drukken tot deze stil staat.
Tussen de blades kan natuurlijk ook })

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
en videokaart is ook te testen door hem er even uit te halen. al een klein stukje er uit halen al voldoende.

tevens heb je 1 maand tijd nu 4 topics die kriskras doorelkaar lopen en heel onduidelijk zijn. en wij willen best helpen. maar als jij de onderdelen niet eens in een lijstje wil zetten dan geeft het aan dat je er zelf weinig tijd in wil steken.

dus gewoon even al je onderdelen in een lijstje zetten. en koppel je gpu los. en je kan natuurlijk ook luisteren waar het vandaan komt.
brid schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:56:
Gewoon de vinger methode gebruiken.
Met je vinger op het midden van de fan drukken tot deze stil staat.
Tussen de blades kan natuurlijk ook })
normaal werkt dat perfect. maar zijn GPU fans zijn niet makkelijk bereikbaar als ik het filmpje bekijk, er een stokje tussen stoppen kan ook.

[ Voor 28% gewijzigd door loki504 op 02-10-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hoe moeilijk wordt het nu.

Grafische kaart kun je toch gewoon even eruit wiebelen, PC aan, geluid wel of niet aanwezig?

Zo kan je alles uitsluiten behalve de voeding.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik heb met de nodige moeite mijn videokaart even uit het slotje gehaald... en de het geluid bleef.

Ik vrees dan toch dat het de PSU koeler is (of is het een vorm van coil whine). Is daar wat aan te doen ? Is dit een defect ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Om welke gaat het? En gewoon even gewoon contact op nemen met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
loki504 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 06:35:
Om welke gaat het? En gewoon even gewoon contact op nemen met de winkel.
Het is een Antec VPF 450 watt. En ik heb hem bij megekko.nl besteld. Echt veel after sales service is er daar niet dacht ik.

Stiekem vraag ik me ook af of er ook iets mis is of dat deze psu gewoon 'zo klinkt'. Is het geluid abnormaal op het filmpje? Ik ga denk nog een opname maken waarmee ik alleen op de psu let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
TTMJ! schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:52:
[...]

Het is een Antec VPF 450 watt. En ik heb hem bij megekko.nl besteld. Echt veel after sales service is er daar niet dacht ik.

Stiekem vraag ik me ook af of er ook iets mis is of dat deze psu gewoon 'zo klinkt'. Is het geluid abnormaal op het filmpje? Ik ga denk nog een opname maken waarmee ik alleen op de psu let.
https://www.megekko.nl/info/retouren/

https://www.megekko.nl/info/contactemail/

lijkt mij niet heel erg moeilijk. en tikkend geluid is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Dat ik kan retourneren weet ik ook wel ;). Ik vraag me alleen of dat nodig is of dat een volgende voeding ook zo een geluid maakt. Nu ik erover na denk, het klinkt een beetje zoals een mini koelkast. Mijn vorige pc was een stuk luidruchtiger dus daar kon ik nooit alleen de voeding horen. (Met de geluidsmeter zie ik dat m'n huidige pc 30 dB maakt, de vorige was 45 dB)

Ik ga gewoon nog een filmpje opnemen voor de zekerheid. Misschien kan men dan even mee luisteren. Een andere tweaker liet me al weten niks vreemds te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik heb nu mijn cpu en exhaust koelers er even uitgetrokken, de kast dicht gemaakt en mijn telefoon van buiten de case gericht op de voeding (Antec VPF 450w):

https://vid.me/jnJ3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een fan in je systeem maakt herrie, dus je koppelt (kennelijk met tegenzin) alles los om de boosdoener te lokaliseren. Je voeding blijkt na eigen onderzoek de oorzaak te zijn. Als dit je irriteert koop je gewoon een andere. Ook die beslissing kunnen wij niet voor jou nemen. Hier is op geen enkel moment een topic voor nodig geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 05-10-2015 14:23 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.