Ontzettend veel lawaai door koelers in nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Beste tweakers,

Ik heb gister (met veel moeite) voor het eerst een pc gebouwd. Maar hij maakt nu een ontzettende herrie. Ik moet nu serieus zonder muziek mijn koptelefoon opzetten, anders krijg ik gewoon letterlijk oorpijn. En dat op idle.

Ik weet niet goed waar het aan ligt. De kast die ik gebruik is de Sharkoon MS120 (mATX formaat).

De fans:
Fans en hun moederbord connecties:

Powerfan: 3pin 92mm Fractal Design Silent (lol) R3 cafe fan + 7v resistor

Cpu 1: 4pin Stock intel
Cpu 2: 3pin Sharkoon 120mm case fan ('Silent eagle')

Case1: 3pin Sharkoon 120mm R2 Silent
Case2: 3pin Sharkoon 120mm case fan ('Silent eagle')

De fan-setup:
Intake voorkant: Cpu 2: 3pin Sharkoon 120mm case fan ('Silent eagle')
Intake voorkant: Case2: 3pin Sharkoon 120mm case fan ('Silent eagle')
Intake onderkant / tegen vga (MSI R9 280x): Case1: 3pin Sharkoon 120mm R2 Silent

Uitlaat (achterin, boven): Powerfan: 3pin 92mm Fractal Design Silent (lol) R3 cafe fan + 7v resistor

Met mijn moederbord (ASRock B85m pro4) kan ik via de UEFI-tools de toeren omlaag halen van CPU2 en Case2, naar 300 rpm of lager zelfs.

Maar Casefan 1 blijft vol blazen tegen de vga met 1200rpm, wat ik ook instel. How2fix?

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

2 x Chassis Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)

Casefan 1 zal blijkbaar een 4 pins fan moeten zijn denk ik ivm automatische toerental.
Nu heb je er een 3 pins fan op zitten, dus gaat dat niet automatisch.

Staat trouwens ook in je manual op blz. 25 :Y

[ Voor 35% gewijzigd door MarElo op 30-09-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MarElo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:33:
2 x Chassis Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)

Casefan 1 zal blijkbaar een 4 pins fan moeten zijn denk ik ivm automatische toerental.
Nu heb je er een 3 pins fan op zitten, dus gaat dat niet automatisch.

Staat trouwens ook in je manual op blz. 25 :Y
Dus ik kan de toerental van Case 1 niet omlaag halen omdat het eigenlijk voor een automatische PWM-fan is, correct ?

Ik heb de koeler uit de mobo gehaald, want het klonk echt als een stofzuiger.

Een ander vraagje: mijn voorste 2 120mms draaien nu op ongeveer 300 toeren. En ze maken daarom een licht wiebelend geluid. Als een ventilator die net aan of uit gaat. Is er een duimregel waarmee ik kan bepalen hoeveel rpm die dingen moeten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
Ligt aan het design van zowat elke fan apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 21:07
3 pins fans kun je alleen in DC mode zetten en zijn dus niet (goed) in te stellen. Ze draaien dan meestal op 100%. Dat is ook de reden dat al mijn casefans net als de cpu fan 4 pins zijn. Deze kun je via het moederbord regelen met pwm.

[ Voor 9% gewijzigd door cordonbleu op 01-10-2015 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
cordonbleu schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 00:49:
3 pins fans kun je alleen in DC mode zetten en zijn dus niet (goed) in te stellen. Ze draaien dan meestal op 100%. Dat is ook de reden dat al mijn casefans net als de cpu fan 4 pins zijn. Deze kun je via het moederbord regelen met pwm.
Het probleem is nu juist dat ik mijn 3 pin fans aangesloten op 3 pin connecties gewoon kan regelen via mijn mobo, maar dat mijn 3 pin fan die aangesloten is op een 4 pin connectie volle toeren maakt en niet te regelen is. Daar verbaas ik me over. Kennelijk accepteert die 4 pin connectie alleen PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Dat zou inderdaad kunnen, dat verschilt per moederbord. Zit je 3 pins fan wel op de juiste manier op de 4 pins aansluiting aangesloten? Dus niet in de verkeerde 3 pinnetjes.
4 pins aansluitingen zijn vaak pwm. Als je daar dan een 3 pins fan op aansluit zal deze altijd 100% draaien en dit is niet te regelen. Dus als je 4 pins aansluiting pwm is, kan je met je 3 pins fan niks instellen. Er zijn echter ook 4 pins DC aansluitingen, daar zou je je 3 pins fan wel mee moeten kunnen regelen.

[ Voor 49% gewijzigd door cordonbleu op 01-10-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
Dat is niet helemaal waar, sommige moederborden sturen ook gewoon een 3 pins signaal ondanks dat er 4 pins op het moederbord zit.. Ik heb namelijk 3x een 3 pins fan op 4 pins aansluitingen zitten en alle fans zijn te regelen.
(Gigabyte sniper B5)

edit: Ik heb ook nog even naar de handleiding gekeken en daar staat dat het gewoon kan maar je moet de fan dan wel aansluiten op pin 1-3 omdat je anders een pin mist.. Heb je er geen software bijgekregen dat je het ook gewoon vanuit windows kan doen?

[ Voor 33% gewijzigd door timmie271 op 01-10-2015 09:43 ]

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
timmie271 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:16:
Dat is niet helemaal waar, sommige moederborden sturen ook gewoon een 3 pins signaal ondanks dat er 4 pins op het moederbord zit.. Ik heb namelijk 3x een 3 pins fan op 4 pins aansluitingen zitten en alle fans zijn te regelen.
(Gigabyte sniper B5)

edit: Ik heb ook nog even naar de handleiding gekeken en daar staat dat het gewoon kan maar je moet de fan dan wel aansluiten op pin 1-3 omdat je anders een pin mist.. Heb je er geen software bijgekregen dat je het ook gewoon vanuit windows kan doen?
Ik kan de koeler maar op 1 manier aansluiten vanwege het plastic stukje dat anders in de weg staat.

Nee, er is alleen de UEFI software. Misschien zie ik een utility over het hoofd maar dat zou niet uit moeten maken. De andere fans kan ik namelijk prima instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
timmie271 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:16:
(Gigabyte sniper B5)

Lees mijn laatste zin van m'n vorige post nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
cordonbleu schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:23:
[...]

Lees mijn laatste zin van m'n vorige post nog eens.
Oeps, krijg je ervan als er niks interessants is op school :+.

Gamertag: timmie271

Pagina: 1