zzattack schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:15:
Komen 2 problemen voor met deze serie. Je NAND flash kan corrupt raken, en je DSP gaat kapot (geen kwestie van wel of niet, maar van wanneer).
NAND is in principe geen dure reparatie, DSP is een BGA van ~€25 en wat lastiger te vervangen.
Het is vooral spijtig dat zo'n relatief goedkope componenten zo'n dure receiver (duur daar een vervanger gemakkelijk 399 euro kost) de nek omdraait, juist op het goede moment zodat je een nieuwe "mag" kopen. Ook al zijn de belangrijke componenten nog totaal niet versleten.
Het erge is dat als ik de online fora mag geloven heeft zelfs de 676 ongeveer dezelfde issues heeft (en dus ook de 686 daar die buiten de certificatie niet veel nieuws is .. )
Helemaal het erge is (iets van een ezel en een steen) dat ik toch weer overweeg een Onkyo te nemen daar Denon/Marantz gemakkelijk het dubbele geprijsd zijn voor hetzelfde en die wellicht ook niet langer dan 10 jaar zullen meegaan.
Maar je geeft me toch wel wat hoop daar ik vandaag min of meer software problemen heb kunnen afschrijven (de hdmi passtrough gaf het ook op op bepaalde momenten .. net als de netwerk/firmware opties .. allemaal geen goede signalen).
Het erge is dat volgens Onkyo er maar 1 herstelplaats is in België dus dat kan nog leuk worden voor diagnoseren/onderdelen vinden.
PS:
http://a3electronics.com/...us-no-sound-issue-repair/
Volgens deze "handleiding" werkt de receiver inderdaad "opnieuw" na opwarmen. Dit komt wel overeen met mijn ervaring dat hij het weer doet na een beetje mee prutsen (hij warmt uit zijn eigen goed genoeg op ook al staat hij totaal los van alles op een bureau tafel .. )
Het probleem is dat enkel de fronts nog willen werken na een tijdje zonder enige calibratie opties: zodoende audio is verre van ideaal (beter dan niets natuurlijk).
Dus de opmerking dat het wel eens die DSP zou kunnen zijn lijkt "spot" on. Mijn ervaring met "reflowing" is niet echt positief qua lange termijn optie dus morgen eens bellen om te kijken hoeveel het onderdeel hier in België kost en wellicht zal het dan zoeken worden naar het onderdeel zelf en met een klein hartje zelf prutsen

(Belgische transport/werkuren zijn enorm kostelijk .. ik gok dat de officiele repair shop eerst zelf een "diagnose" wil stellen en dan pas het wil repareren of het onderdeel meegeven .. aan de prijs van een halve nieuwe reciever

)
Spijtig genoeg heb ik geen uart kabel of dergelijke liggen om de NAND te testen.
Khad gehoopt om het via een simpele reset/firmware re-flash het probleem op te lossen .. so far no luck (ik kon gelukkig een nieuwe firmware finden 1151 ->1171 maar dat loste het probleem spijtig genoeg niet op .. )
Voordiegene met een 616: der is dus een nieuwere firmware beschikbaar die enkel via usb kan geïnstalleerd worden en niet via internet (zodoende krijg je ook niet de automatische medling dat er een nieuwe firmware beschikbaar is).
Eigenlijk is hem juist te laat én te vroeg gestorven .. nu nog een receiver kopen wanneer de 2.1 hdmi varianten wellicht in een paar maanden gelanceerd zullen worden .. (en dan mag je weer wachten tot oktober ofzo als je ze niet overpriced wil aankopen). lijkt me geen goed idee.
M'n huidige receiver heeft het uiteindelijk juist net niet het 5 jaar uitgehouden. In de volgende 5 jaar verwacht ik wel een pc/nieuwe xbox die zal in staat zijn om meer dan 60fps/4k beelden op te leveren (wishfull thinking).