Externe hardeschijf knippert en maakt piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131627

Topicstarter
Help, ik heb jullie hulp heel hard nodig!

Ik heb een externe harde schijf, de Western Digital Elements 1,5 TB.
Vlak voor mijn vakantie heb ik mijn laptop opnieuw geïnstalleerd, en voor die tijd alle bestanden en heel veel foto's opgeslagen op de WD.
Nu, terug gekomen van vakantie..wil ik alles weer terugzetten naar mijn laptop, maar de WD doet het niet meer!! :o

Als ik hem aansluit op de laptop, gaat het lampje knipperen en maakt hij een paar seconden een soort piepend geluid.

Wat is dit? En zijn mijn bestanden nog te redden?? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je mazzel hebt is alleen de voeding stuk. Als je een andere voeding met de juiste specificaties (voltage en amperage) gebruikt dan heb je kans dat de disk weer werkt.

Je kunt de disk uit de enclosure slopen en via een usb-to-sata adapter (andere enclosure) proberen aan de praat te krijgen.

Als de disk nog steeds niet werkt, adviseer ik je om niet te gaan kloten en gewoon naar een data recovery bedrijf te gaan. Reken op kosten varierend van honderden tot duizenden euro's en geen garantie dat je data te redden is.

Ondertussen ga jij ook dit artikel lezen :>

http://louwrentius.com/understanding-backups.html

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 01-10-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok...als ik je dus goed begrijp kan ik eerst een andere voedingskabel proberen, en anders een USB-to-sata adapter gebruiken om de schijf aan de laptop aan te sluiten?
Kan ik ook proberen om de schijf over te zetten in een andere wd-behuizing?

Tnx voor de tips tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dat zou wel moeten lukken ja.

Doe voorzichtig. En geef het aan een professional uit handen als die data echt belangrijk is.
Als het makkelijk voor ze te fixen is kost het hooguit een paar honderd euro ofzo, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja baal er zo van.. Heb altijd álles dubbel, dus zowel op m'n laptop als op de hdd..en precies wanneer ik dus laptop opnieuw geïnstalleerd heb, begeeft de hdd het!
Had ik het nu maar direct terug gezet...maar ja..daar heb ik nu niks meer aan.

Nog even een vraagje, als de voeding kapot zou zijn...zou de harde schijf dan niet helemaal dood zijn? Dus ook geen knipperend lampje en piepje? Of hoeft dat niet zo te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hoeft helemaal niet, er zit nog een printplaatje tussen die voeding van jou en de fysieke HDD zelf. Daar kan ook iets mis zijn gegaan. En die LED's zitten echt niet in de HDD zelf, die zitten op die printplaat ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 131627 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:07:
Ja baal er zo van.. Heb altijd álles dubbel, dus zowel op m'n laptop als op de hdd..en precies wanneer ik dus laptop opnieuw geïnstalleerd heb, begeeft de hdd het!

Nog even een vraagje, als de voeding kapot zou zijn...zou de harde schijf dan niet helemaal dood zijn? Dus ook geen knipperend lampje en piepje? Of hoeft dat niet zo te zijn?
Ik heb zelf een aantal keer gehad met een externe harde schijf 3.5" met voeding dat de voeding stief maar de disk was 100% ok. Ik hoop voor je dat dit het is.

Ook heb ik wel gezien dat de disk ok was, maar de behuizing zelf met usb-naar-sata print stuk was.

Ik wil je geen valse hoop geven, maar dat zou het zeker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee maar ik bedoel te zeggen dat als de voeding kapot is, dan krijgt het apparaat toch geen stroom? Dan zouden er toch ook geen lampjes gaan branden? Of is dat te simpel gedacht...

En hoe werkt het hele USB-to-sata gebeuren? Heb je dan geen voeding meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

No offence maar je vragen geven voor mij aan dat het misschien beter voor je is als je met de disk naar een professional gaat en er zelf van af blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
Anoniem: 131627 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:07:
Je geeft hier aan dat je alles alleen nog op 1 hd hebt staan, dit betekend geen backup, dus eigenlijk je eigen schuld.
Een backup staat ook niet op je laptop(je 2e copie), dus je hebt eigenlijk een backup van 1 externe hd, dus weer geen backup.

Hoop dat je nu wel een echte backup gaat maken, tenminste 2 backups(eigenlijk nog een 3e op een andere plaats). Dan had je geen problemen gehad.
En je 2 backups mogen zich niet bevinden op je dagelijkse pc/laptop, want die copie telt niet als backup.
Je hebt ook virussen die iets kunnen wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een andere voeding proberen moet wel lukken ;) Maar verder ga ik er inderdaad niet zelf aan lopen prutsen!

En normaal had ik altijd mijn bestanden zowel op de HD als m'n laptop staan...alleen tijdens het opnieuw installeren moest alles natuurlijk van m'n laptop af...
En uitgerekend dan wil de HD niet meewerken..

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 131627 op 01-10-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
Thematopic: Backups

Thematopic: Datarecovery

Hoe hd te recoveren, en hoe baclups te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft het overigens nog zin om een data recovery programma te laten draaien?
De hdd komt niet naar boven als ik hem aansluit, maar misschien dat ik hem toch op de een of andere manier kan traceren op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11-2023
Is het eigenlijk een schijf met externe voeding, of een die gewoon 1 USB poort heeft, en via daar ook zijn voeding haalt?

Ik heb een WD Elements met enkel USB poort (voor zowel data als voeding), en heb ook soms voor dat die 'niet werkt' en af en toe bleepje geeft.

Toen ik daar zaken over opzocht, kwam ik tegen dat het mogelijks te maken had met feit dat de schijf niet genoeg stroom kon trekken via USB. Oplossing zou dan kunnen zijn om tussenstukje te kopen zodat je bij wijze van spreken data en voeding splitst, zodat je het voeding stuk kan aansluiten op externe stroombron (vb standaard usb oplader), en het data stuk gewoon op je laptop.

Ik heb het wel zelf nooit uitgeprobeerd, maar klonk wel aannemelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, deze heeft een externe voeding. Dus dat kan het niet zijn!
Wel las ik inderdaad dat WD vaak voedingsproblemen hebben...ik hoop dat dat het is! Vandaag of morgen kan ik een andere voeding proberen..we zullen zien..

Update:
De voeding die ik wilde proberen, past net niet helemaal lekker.
Nu even gebeld met de helpdesk van WD. Zij geven aan dat het inderdaad de voeding kan zijn, omdat het ledje hoort te blijven branden wanneer deze aan de netstroom zit. (Nu gaat het lichtje na een halve seconde uit, behalve wanneer de USB aangesloten wordt).
Het piepje kan duiden op een mechanisch probleem, maar ook dat de schijf te weinig stroom krijgt.

Ze sturen me nu een nieuwe voeding en USB kabel toe.

Als dit niet werkt, werd me aangeraden de behuizing te verwijderen en de sata-schijf direct aan te sluiten op een desktop of op de laptop met een sata-docking station.

Even afwachten dus nog!

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 131627 op 02-10-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-05 14:35
Misschien een gek idee (als dat zo is hoor ik dat graag) :
Datarecovery uitvoeren op de HDD van de laptop?
Je zegt dat daar ook ooit alle data op stond. Nu vers Windows geïnstalleerd.
Met wat mazzel staat de data er (deels) fysiek nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja klopt, daar zat ik ook aan te denken! Dat kan ik ook proberen als de andere opties op niks uitlopen...
Heb je een tip welk recovery programma het beste resultaat op zal leveren in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Als het op recovery aankomt dan moet je gewoon een of meer disks nieuw kopen om gerecoverde data heen te kopieren. Vervolgens werk je alleen op de (kopie van de) kopie. De originelen nog gebruiken is een doodzonde.

Als het intern gewoon een sata disk is dan zou ik direct een dock kopen.

* Rukapul heeft een 'projectje' lopen om een externe WD disk zoveel mogelijk te redden. De data recovery van die 1TB disk loopt nu meer dan 5 weken met 970 GB aan ruwe blokken gered, 6MB definitief onredbaar en de rest zeer waarschijnlijk onredbaar. Het gemiddelde aantal bytes wat de laatste week gered is zal een paar honderd bytes per seconde zijn. Binnenkort met wat meer tijd maar eens zien of het filesystem nog te herstellen is.

Het is duidelijk te zien dat op de disk op 3 gebieden een ravage is. Helaas aan het begin naast midden en eind. Een deel daarvan is toe te schrijven aan het nodige geweld om hem in elk geval weer op te laten spinnen :+

Voor elke fase heb je aparte tools. Zo kloon ik het origineel met ddrescue onder Linux. Recovery van de eigenlijke data van het file system zal weer via een andere tool gaan.

[ Voor 111% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2015 22:54 ]

Pagina: 1