• truffel50
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-12-2024

Lidy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nep, zoek eens op BlackBerry Q30 renders en je krijgt bijna het zelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 10:43 ]

Verwijderd

Nou ik vind ze anders flink verschillend. Ik vind de design language overigens te veel afwijken van de Priv en Passport. Dit is meer de design language van de Z10 en Z30 met een scherm daaromheen een zwarte laag en daaromheen pas de body. Fysieke knoppen voor Android zie ik ook niet snel komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30
Afbeeldingslocatie: http://www.imgur.com/Pe2Q0cjm.jpeg

Ik heb de Priv net ook opgehaald, eerste indrukken:
  • Toetsen lijken me groot genoeg.
  • Gewichtsverdeling is goed.
  • Fysiek toetsenbord ben ik niet meer gewend.
  • De alt en shift toetsen zou ik omwisselen.
  • Installatieproces heeft een bug in de Google backup restore optie; als ik een selectie wil maken van welke apps ik wil herstellen, kan ik daarna in portrait mode niet op OK klikken (de Android soft keys lijken daar voor te zitten, al zijn ze niet zichtbaar). Vanuit landscape kan het wel maar als je mis klikt (links misklikken is cancel, rechts misklikken is back) kun je opnieuw beginnen, en na een keer of 5 de gewenste apps geselecteerd te hebben en daarna mis te klikken heb ik het maar opgegeven.
  • De alt en shift blijven soms wel als modifier actief (b.v. alt, daarna d, is 5) en soms niet (dan moet je alt of shift ingedrukt houden).
  • Wireless charging zit er inderdaad niet in :/
  • Touch-sensitive toetsenbord om te scrollen is fijn, maar ik kan geen tekst selecteren met puur het fysieke keyboard. Herstel, selecteren kan wel, nu ineens, maar zonder selectie kan ik de cursor niet bewegen (of ik weet niet hoe). Naar links swipen is laatste woord deleten.
  • App switcher opent veeeel sneller dan op mijn Note 4 en is dus daadwerkelijk bruikbaar.
  • Deze post is getikt op het fysieke keyboard van de Priv. Ik heb maar 3 keer per ongeluk een nieuw topic aangemaakt door een verkeerde toetsencombo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Myedvyed op 13-11-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08 12:52
Myedvyed schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 23:06:
[afbeelding]

Ik heb de Priv net ook opgehaald, eerste indrukken:
  • Toetsen lijken me groot genoeg.
  • Gewichtsverdeling is goed.
  • Fysiek toetsenbord ben ik niet meer gewend.
  • De alt en shift toetsen zou ik omwisselen.
  • Installatieproces heeft een bug in de Google backup restore optie; als ik een selectie wil maken van welke apps ik wil herstellen, kan ik daarna in portrait mode niet op OK klikken (de Android soft keys lijken daar voor te zitten, al zijn ze niet zichtbaar). Vanuit landscape kan het wel maar als je mis klikt (links misklikken is cancel, rechts misklikken is back) kun je opnieuw beginnen, en na een keer of 5 de gewenste apps geselecteerd te hebben en daarna mis te klikken heb ik het maar opgegeven.
  • De alt en shift blijven soms wel als modifier actief (b.v. alt, daarna d, is 5) en soms niet (dan moet je alt of shift ingedrukt houden).
  • Wireless charging zit er inderdaad niet in :/
  • Touch-sensitive toetsenbord om te scrollen is fijn, maar ik kan geen tekst selecteren met puur het fysieke keyboard. Herstel, selecteren kan wel, nu ineens, maar zonder selectie kan ik de cursor niet bewegen (of ik weet niet hoe). Naar links swipen is laatste woord deleten.
  • App switcher opent veeeel sneller dan op mijn Note 4 en is dus daadwerkelijk bruikbaar.
  • Deze post is getikt op het fysieke keyboard van de Priv. Ik heb maar 3 keer per ongeluk een nieuw topic aangemaakt door een verkeerde toetsencombo :P
Kun je hem eens laten vallen en ons laten weten of hij heel blijft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
Ik ga het lot niet tarten voor dat geld, maar mocht hij een keer per ongeluk vallen dan laat ik het weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myedvyed schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:19:
Ik ga het lot niet tarten voor dat geld, maar mocht hij een keer per ongeluk vallen dan laat ik het weten :P
Bouw kwaliteit tegenover elke andere telefoon ter waarde van 800 euro? Note, HTC m9. IPhone 6, Moto pure x, xperia z5 etc

En zit er een uk lader bij?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Myedvyed
Ik heb niet de beschikking over elke andere telefoon van 800 EUR :+

Mijn Note 4 (let wel, met wireless charging cover, dus wat dikker en zwaarder dan normaal) komt het dichtst in de buurt. Vergeleken daarmee voelt de Priv dunner aan, terwijl hij juist iets dikker is. Wat die afgeronde randen allemaal niet kunnen doen :o

Het gewicht voelt prettig, niet te licht (= cheap), niet te zwaar voor mij (al kunnen daar de meningen over verschillen; als je van een Note afkomt is hij ongeveer even zwaar, als je van een iPhone of Galaxy S afkomt lijkt hij misschien juist wel zwaar - maar dat went, en na een tijdje voelen alle lichtere telefoons goedkoop aan).

Als je erin knijpt voel je een beetje speling, maar niet iets waardoor het minder premium aanvoelt. Als het buigzaam is, zal het minder snel breken. Andere telefoons hoeven alleen maar een stevige plaat te zijn, deze telefoon moet ook nog een keyboard huisvesten.

Het glas van het scherm voelt zeer solide, de achterkant een beetje rubberig en dat is goed voor de grip. Wel een vingervlekkenmagneet.

Eerste indruk van de toetsjes was dat ze een beetje 'licht' waren, maar na er meer mee gewerkt te hebben zijn ze eigenlijk prima. Ze zijn ongeveer even groot als op een HTC Touch Pro (voor de bejaarden onder ons :+ ) maar hebben een betere 'vindbaarheid op de tast' vanwege hun vorm.

Build quality is gewoon premium, als ik hem vergelijk met mijn Note 4, mijn Xperia Z, en alle eerdere 'flagship' telefoons die ik gehad heb aan de ene kant, en aan de andere kant de goedkopere telefoons en tablets waar ik ooit in aanraking mee gekomen ben.

Al met al vind ik hem zelf zeer premium ogen en voelen.

Er zat bij mij een gewone Europese lader bij, met een stickertje van BlackBerry erop.

Ik wil nog een uitgebreide review gaan schrijven met wat betere foto's, maar hier voor de lol alvast een plaatje met z'n voorvaderen vóórdat ik ze schoonveeg:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LCZEqaTl.jpg

Wie herkent ze allemaal? :9
Welcome to the family, mr. Priv 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog paar vragen met betrekking tot de snelheid.

Elke telefoon die ik heb is voor mij "te langzaam" zelfs de iPhone 6s.

Hoe snel is hij als je meerdere dingen te tegelijk doet? Facebook, YouTube, browsen etc? Als ik op een App klik of wissel wil ik niet 5 seconden wachten voor het op het scherm komt dat duurt mij telang. Ik wil de App meteen zien.
Ik heb nu even een goedkoop toestel maar soms moet ik zelfs wachten met typen omdat hij nog aan het nadenken is of soms 10 seconden wachten tot ik een App zie.

Hoe is dat op dit toestel? En zijn de toetsen kwa grote ongeveer gelijk aan de q10 of 9900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Myedvyed schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:01:
Wie herkent ze allemaal? :9
Welcome to the family, mr. Priv 8)
Ik, ik, ik >:)
Cool hoor, ook wel tof dat je zoveel hardware-keyboard-phones hebt voor de vergelijking! Jaloers!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Myedvyed
Hmm, af en toe mis ik wat letters, vooral als het er 2 snel achter elkaar zijn. Kwestie van gewenning of echt een issue met de hardware/software? Durf het nu nog niet te zeggen, maar ik vermoed dat eerste.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:01:
[...]
Hoe snel is hij als je meerdere dingen te tegelijk doet? Facebook, YouTube, browsen etc? Als ik op een App klik of wissel wil ik niet 5 seconden wachten voor het op het scherm komt dat duurt mij telang. Ik wil de App meteen zien.
Ik heb nu even een goedkoop toestel maar soms moet ik zelfs wachten met typen omdat hij nog aan het nadenken is of soms 10 seconden wachten tot ik een App zie. Hoe is dat op dit toestel?
Ik heb geen ervaring met de nieuwste iOS apparaten, maar vergeleken met de Note 4 (op 4.4) gaat het switchen van apps (die al draaien) gigantisch veel soepeler, geen wachttijd meer (hoewel die deels verbloemd kan zijn door de animatie). Bij het laden van apps zijn er nog steeds apps die meer tijd kosten dan anderen, ze worden wel direct getoond maar de inhoud wordt dan nog geladen (zeker als ze zaken van internet af moeten plukken), b.v. bij YouTube. Maar ik denk niet dat de snelheid van de telefoon daar de grootste beperking is.

Let wel, het toestel staat nu nog niet vol met alle apps die ik regelmatig gebruik, over een paar weken kan ik daar pas echt iets zinnigs over zeggen. Tot nu toe ben ik aangenaam verrast, op mijn Note 4 vond ik de app switcher / recent apps gewoon onbruikbaar traag, en hier is het juist heerlijk om te gebruiken.

Je kunt de lijst met recent apps op 3 manieren weergeven: Rolodex (3D effect apps achter/over elkaar in een lijst), Tiles (een scrollbare lijst met thumbnails die allen even groot zijn), en Masonry (een scrollbare lijst met thumbnails waarin meer gebruikte apps groter zijn, maar de volgorde soms verwarrend is). Ik gebruik zelf die laatste.

Ik heb even gauw een filmpje gemaakt met de app switcher zodat je een idee krijgt van hoe dat eruit ziet. BlackBerry Hub heb ik een beetje lomp gecensureerd maar het schetst desondanks wel een beeld van hoe soepel (of niet?) het allemaal reageert:
YouTube: PrivAppSwitcher
En zijn de toetsen kwa grote ongeveer gelijk aan de q10 of 9900?
Ook met deze beide toestellen heb ik geen ervaring, maar hopelijk heb je hier iets aan: de gewone toetsen (eerste 3 rijen) zijn elk ong. 7 mm breed en 6 mm hoog.
CLB schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:06:
[...]

Ik, ik, ik >:)
Cool hoor, ook wel tof dat je zoveel hardware-keyboard-phones hebt voor de vergelijking! Jaloers!
Danku, er gaat nog altijd niks boven die keyboards met 5 rijen van de HTC Touch Pro en de Milestone 3 of Droid 4 :9~ helaas zijn ze nu niet meer vooruit te branden (de Droid 4 is zelfs helemaal kapot wegens een mislukte 'reparatie' door mij), maar goed, wie weet wat de toekomst brengt :P

[ Voor 0% gewijzigd door Myedvyed op 14-11-2015 14:34 . Reden: Maten omgewisseld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor informatie, ben benieuwd hoe hij mij gaat bevallen want ik vind al heel snel wat te langzaam werken. Met computers is dat ook zo.

Denkt dat het toetsenbord even breed is als mijn huidige Motorola en daar valt wel mee te typen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoF
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:02
Ik vind het echt een super toestel alleen 1 vervelend ding; de Exchange policy overruled het gebruik van SmartLock. Ik moet nu dus elke keer unlocken met de PIN; dit terwijl ik een smartwatch heb. Erg vervelend. Iemand misschien suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
Gebruik je Microsoft Outlook voor je Exchange account of BlackBerry Hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoF
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:02
Blackberry Hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20
Myedvyed schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:03:
Ook met deze beide toestellen heb ik geen ervaring, maar hopelijk heb je hier iets aan: de gewone toetsen (eerste 3 rijen) zijn elk ong. 6 mm breed en 7 mm hoog.
Snel ff gecheckt, op m'n q10 is dit ook 6x7mm.
Ligt het aan mij of laat de reviewer geen spaan heel van de Priv. Ik weet dat ik niet unbiased ben, dus ik heb geprobeerd het met een open gedachten te lezen, maar ik proef bijzonder weinig soeps uit de review. Hij's duur, ok. Er draait nog een oudere Android op, ok. Hij is niet de snelste volgens de benchmarks, ok. Maar dat het toetsenbord zo bijzonder slecht is, is dat echt zo? Is het slechter dan op de Passport/q10?

[ Voor 50% gewijzigd door Xardas op 14-11-2015 14:47 ]

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
shit, heb er nu dubbel gevoel bij;-(. Mensen hier die een priv hebben zijn hopelijk er niet mee eens.?

Lidy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
@meydveyd
Welke versie, heb je omdat er geen draadloos laden opzit?
Op de webpagina van 'naztel.nl' staat dat het er wel op zou zitten:
'Daarnaast heb je met deze smartphone ook de mogelijkheid tot draadloos laden.'
Maar ik kan niet zien welk model door hun geleverd wordt.

https://www.naztel.nl/bla...-qwerty-zwart?search=priv

Staat onderaan bij 'Bijzonder op alle vlakken'.

[ Voor 17% gewijzigd door janzeeschuimers op 14-11-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
Edit: voor de duidelijkheid, ik heb handmatig alle BB apps en services geupdate na installatie. Ze verschijnen niet in je 'My apps' lijst in de Play Store dus het is nogal wat handmatig gefröbel maar schijnt de kwaliteit en performance op een aantal punten wel te verbeteren. Onderstaande bevindingen zijn gebaseerd op een Priv mèt updates. Getypt op een gewone PC overigens :9

Edit 2: Bevindingen netjes gesorteerd in lijstjes en nog een paar toegevoegd.

Edit 3: Nog wat toegevoegd.
Je zou eens kunnen proberen de Outlook app te gebruiken. Ik weet niet zeker of die het probleem oplost, maar er staat me zoiets bij van een vriend van me die een soortgelijk probleem had en het toen met Accompli had opgelost (de app die door MS is overgenomen en nu is omgekat tot 'Microsoft Outlook')
Xardas schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:30:
[...]

Snel ff gecheckt, op m'n q10 is dit ook 6x7mm.
Ik besef me net dat ik ze heb omgedraaid, dus het is 7mm breed en 6mm hoog op de Priv. Zelfde oppervlak iig :P
Ligt het aan mij of laat de reviewer geen spaan heel van de Priv. Ik weet dat ik niet unbiased ben, dus ik heb geprobeerd het met een open gedachten te lezen, maar ik proef bijzonder weinig soeps uit de review. Hij's duur, ok. Er draait nog een oudere Android op, ok. Hij is niet de snelste volgens de benchmarks, ok. Maar dat het toetsenbord zo bijzonder slecht is, is dat echt zo? Is het slechter dan op de Passport/q10?
truffel50 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:13:
shit, heb er nu dubbel gevoel bij;-(. Mensen hier die een priv hebben zijn hopelijk er niet mee eens.?
Ik heb die review een tijdje geleden gelezen dus weet niet meer de details. Maar het is niet allemaal positief nee.

Negatief:
  • De frontcam is echt gewoon bagger. Vanwege omstandigheden heb ik die vrij vaak nodig om te videobellen, en ik moet volgens mij bijna een extra set lampen kopen in de slaapkamer. Met puur het daglicht dat door de gesloten gordijnen binnenkomt (waarbij ik prima kan zien) toont de frontcam gewoon zwart beeld. Ik dacht dat hij kapot was, maar toen ik het licht aandeed begon ik een silhouet te zien.
  • De rearcam is okee, voor zover ik tot nu toe kan zien (alleen nog binnen getest) is in veel situaties onbruikbaar voor mij, en dat is een fikse tegenslag. Hopelijk kan een 3rd party camera app dat deels verhelpen.
  • Er is een vrij grote shutter lag, waardoor ook bij redelijk licht (stormachtig buitenomgeving) ik elke actiefoto mis. Er is geen burst-mode in de standaard camera om daar omheen te werken. Dit is met het interne geheugen, ik heb er nog geen geheugenkaartje in zitten. Zou dat door de encryptie kunnen komen? HDR heb ik al uitgezet (standaard staat hij op Auto HDR, en als hij besluit een HDR foto te nemen vertraagt dat de boel nog meer). In ieder geval niet werkbaar.
  • Vandaag heb ik vanwege die shutter lag Google Camera geprobeerd. Dat was echt vreselijk; na het indrukken van de knop duurde het 3-5 seconden (!!!) voordat de foto daadwerkelijk gemaakt werd! Meerdere keren achter elkaar! Zojuist heb ik het binnen nog eens geprobeerd en reageert hij sneller (wel nog steeds met eenzelfde shutter lag, dus ik neem maar even aan dat dat een fluke was, maar Google Camera maakt het er dus niet sneller op. Ik zal nog meer camera apps moeten proberen vrees ik.
  • De preview is soepel maar loopt een fractie van een seconde achter, waardoor je een beetje een misselijkmakend effect kijkt als je veel/snel beweegt met de camera. Maar in normaal gebruik heb je er weinig last van.
  • Video's opnemen gaat niet met 1 knop, je moet eerst van modus switchen en dan krijg je een opname start/stop knop.
  • Je kunt geen foto's maken in video modus.
  • Er zijn ook weinig speciale effecten (b.v. de dual-cam optie van de Note 4 gebruikte ik nog wel eens) en er is geen slow-motion.
  • Foto's maken door op b.v. volumeknop te duwen wordt ook niet ondersteund in de standaard camera. Komende van een Note 4 is dit allemaal een flinke stap terug.
  • [/li]
  • Als je de telefoon gebruikt terwijl je op bed ligt kun je het hardware keyboard wel vergeten, het gewicht is in die richting niet goed verdeeld en je hebt 2 handen in rare posities nodig om erop te kunnen typen zonder dat de telefoon op je neus valt.
  • De randen van de telefoon zijn dun, dat voelt fancy aan maar fancy geeft je in dit geval geen grip. De telefoon lijkt uit m'n handen te willen glijden, maar tot nu toe is hem dat nog niet gelukt :P
  • Scrollen met het touch keyboard werkt in Facebook precies andersom vergeleken met de meeste andere apps (omlaag vegen scrollt omhoog en vice versa). Kennelijk kunnen apps dit gedrag overrulen en dat resulteert in een inconsistente gebruikerservaring. Maar goed, dat is Android eigen dus niet een fout van de Priv zelf, desondanks wel een klein puntje op deze lijst.
  • Soortgelijk 'euvel': sommige apps reageren wel goed op de enter toets, andere niet (en dan moet je na het typen alsnog op het touchscreen ergens 'OK' of 'Next' klikken).
  • Ook niet fijn zijn apps die niet automatisch de cursor in het tekstveld zetten, om de een of andere reden verwacht ik dat. Als ik dan op T of B duw (top / bottom) scrollt hij helemaal naar boven of onder ipv. de tekst te typen die ik wil, omdat het inputvak geen focus heeft. Met soft keyboard weet je sneller of er focus is omdat dan je halve scherm wordt ingepikt door een keyboard :+ Hier heb je alleen de cursor zelf om dat te bepalen.
  • Vanwege de brede bezel aan de onderkant (speaker) + de softkeys, is de bezel aan de onderkant in totaal hoger dan hij bij de Note 4 was. Hierdoor kan ik sommige plekjes niet meer bereiken met mijn duim, die ik op de Note 4 wel kon bereiken. En dat terwijl dit een kleiner toestel is! Een voorbeeld waar ik veel tegenaan loop is op Tweakers zelf, als ik naar 'MyReact' wil door op het pijltje te klikken, dat lukt me niet zonder de telefoon te verschuiven of m'n rechterhand ook te gebruiken:
    Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cQu5Y7nm.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tDXlNwem.jpg

Wellicht een klein detail, maar ik stoor me er wel aan. De foto van de Note 4 is overigens gemaakt met de Priv en vice versa. Op de Priv heb ik wel de exposure iets hoger gezet omdat hij standaard wat donker is naar mijn smaak (al kan dat deels aan het scherm liggen).
Positief:
  • De snelheid is in dagelijks gebruik vooralsnog prima. Heb nog geen games getest maar dat komt nog. Wifi verbindingen lijken niet onder te doen voor andere toestellen, in tegendeel haast. Misschien komt dat juist door de ontbrekende antenne voor wireless charging, dat het -1 model meer connectivity issues heeft dan de -4 die ik heb? Ik heb nog geen mobiel internet of telefonie geprobeerd overigens. Tot nu toe lijkt hij sneller dan m'n Note 4 dus op dat front wèl zeker een vooruitgang.
  • Het design vind ik gewoon mooi, voelt ook fijn aan. Ja, een mierencopulator zou zeggen dat de achterkant buigt en kraakt een heel klein beetje, als je je daaraan stoort moet je deze telefoon niet halen. Hij voelt desondanks / daardoor solide aan. Het voelt aan als een 'rubber-buig', geen 'plastic-buig', als dat ergens op slaat.
  • Komende van Android vind ik BlackBerry Hub fijn omdat het een goede mail app is. Al mijn accounts (Gmail, Office365) werken netjes samen. Als je BB10 gewend bent zal het een stap terug zijn ivm. notifications, maar ik gebruik hem puur als mail/messaging app voor e-mail en SMS. Alles overzichtelijk op 1 plek, EN rich text replies (dwz. bold/italic/underline/size/color zijn instelbaar, font niet), dat heeft de Gmail app niet.
  • BlackBerry Calendar doet wat ie moet doen, Google Calendar is inmiddels op een soortgelijk niveau qua overviews dus het lijkt niet direct beter op het eerste gezicht. Maar BlackBerry Calendar is de enige calendar app die ik tot nu toe gevonden heb die mijn Office365 en Gmail kalenders gecombineerd kan tonen, en dat is erg fijn!
  • Het scrollen dmv. touchlaag op het fysieke keyboard is erg fijn. Tekst selecteren en door tekst bewegen (ik weet nu hoe het moet :+ ) met het fysieke keyboard ook!
  • Ook fijn is BB Device Search O+ lekker typen vanaf het homescreen en gelijk vinden wat je zoekt!
  • Sinds het schrijven van deze post heb ik een MSX emulator geprobeerd (hint: het toetsenbord heet kennelijk intern stmpe_keypad ), dat werkte prima na het handmatig mappen van knoppen.
  • De Priv slaagt met vlag en wimpel in een voor mij echt belangrijke usecase: TeamViewer. Als ik op de remote PC een tekstvak selecteer, kan ik gewoon gelijk beginnen met typen. Ik hoef niet eerst op het keyboard icoontje in de app te klikken ofzo. De makers van TeamViewer hebben gelukkig wèl rekening gehouden met het feit dat sommige Android apparaten een (al dan niet Bluetooth) keyboard kunnen hebben, en hun doelgroep daar graag gebruik van maakt.
  • Toen ik gisteren toch even iets op m'n Note 4 aan het typen was, miste ik gelijk het uitschuiven van het fysieke toetsenbord. Goed teken, ik begin weer langzaam te wennen 8)
  • Sterretjes bij apps als je het BB homescreen gebruikt: voorheen gebruikte ik Nova Launcher + Tesla Unread plugin, maar die ondersteunde niet alle apps (met name wat obscure apps die ik gebruik). BB home lijkt het notificationsysteem te gebruiken om te bepalen bij welke apps nog een actie uitstaat. Hierdoor kun je weliswaar geen cijfers zien (b.v. aantal ongelezen berichten naast een app icoon) maar werkt het wel bij alle apps die notifications gebruiken om nieuwe berichten aan te geven. Over het algemeen fijn, maar als je b.v. games hebt die notifications tonen zal daar ook een sterretje komen te staan. Is een simpele oplossing voor: notifications uitzetten voor die apps. Voor mij werkt dat prima; apps waarvan ik notifications wil, daarbij wil ik ook zo'n sterretje zien, en bij apps waarbij ik notifications uitzet juist niet. Maar goed, het is Android, dus als je geen fan bent van BB home kun je het vervangen!
  • De dpi lijkt wat hoger ingesteld te zijn dan bij de Note 4, de letters op het scherm zijn kleiner, en ondanks het feit dat bij de Note 4 de Android knoppen buiten het scherm zitten (dedicated op het toestel) en bij de Priv in het scherm (softkeys), kun je over het algemeen meer tekst zien in 1 oogopslag. Vind ik zelf heel fijn, mensen die niet van kleine lettertjes houden mogelijk niet, maar daar is vast een mouw aan te passen met wat settings, heb ik nog niet naar gekeken.
Onduidelijk/anders:
  • Toetsenbord kan ik nog niet veel over zeggen omdat ik nog moet wennen. Ik begin haast te denken dat ik nu inmiddels zó gewend ben aan een virtual keyboard, dat dat sneller is. En daar wordt ik een beetje depri van als fan van fysieke QWERTY-toetsenborden. Maar dat kan haast niet kloppen.. toch? Dus zal gewoon tijd nodig hebben. Ik dwing mezelf zoveel mogelijk het fysieke toetsenbord te gebruiken, daar heb ik dit toestel immers voor gekocht. De layout van cijfers / speciale karakters is ook heel anders dan ik gewend ben van eerdere toestellen overigens, en ik weet nog dat het daarbij ook steeds eerst even wennen was.
  • Emoji typen is meer werk dan voorheen, maar ik had dan ook een super getuned virtual keyboard met macro's etc. etc., binnenkort eens kijken hoe dat met de Priv samenwerkt.
  • Zaken die in geen van bovenstaande lijsten genoemd zijn, zijn gewoon in lijn met wat ik van een hedendaagse flagship phone verwacht. B.v. scherm, audio, betrouwbaarheid telecom/netwerkverbindingen en Bluetooth) zijn allemaal prima voor zover ik tot nu toe ervaren heb.
Al met al, duidelijk meer een business phone dan een fun phone en dat is prima als je daarop voorbereid bent. Mijn Note 4 doe ik nog niet weg, maar zal binnenkort wel tot backup telefoon degraderen.
janzeeschuimers schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:50:
@meydveyd
Welke versie, heb je omdat er geen draadloos laden opzit?
Site klopt niet op dat punt, waarschijnlijk vanwege de vele verwarrende bronnen hierover. De ene Priv is de andere niet helaas. Ik heb het -4 model gekregen (UK/EU versie) en ook getest op mijn laadmatten voor de zekerheid. Hun kassa loopt overigens ook nog op zomertijd, ondanks de niet-zo-zomerse storm onderweg gisteren :+

[ Voor 54% gewijzigd door Myedvyed op 15-11-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga mijn priv uitstellen tot februari 2016. En op dat moment kijk ik eventueel welke andere telefoons er te krijgen zijn. Denk dat het wel de priv gaat worden maar ik vind importeren van mijn auto en nieuwe computer belangrijker dan een nieuwe telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 07:11:
Ik ga mijn priv uitstellen tot februari 2016. En op dat moment kijk ik eventueel welke andere telefoons er te krijgen zijn. Denk dat het wel de priv gaat worden maar ik vind importeren van mijn auto en nieuwe computer belangrijker dan een nieuwe telefoon :)
Dus eerst bestel je hem bij 2 verschillende shops om hem vervolgens te cancellen? Mij ontgaat de logica 8)7

Anyway, ik twijfel ontzettend. Je krijgt, imho, geen waar voor je geld; slechte camera's, build quality etc... Ik wacht denk ik dus nog even totdat de Priv een paar honderd euro zakt in prijs...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
Freekers schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:26:
[...]

Anyway, ik twijfel ontzettend. Je krijgt, imho, geen waar voor je geld; slechte camera's, build quality etc... Ik wacht denk ik dus nog even totdat de Priv een paar honderd euro zakt in prijs...
Ik maak me ook echt zorgen over de camera.
Op de ene website vinden ze hem goed en geven ze niet aan dat de camera traag is en in andere reviews is hij echt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
Nog even een positieve noot: het Google Pinyin keyboard (Chinees) werkt redelijk samen met de Priv. 我是荷兰人 我喜欢薯条 Hij detecteert of het toetsenbord uitgeklapt is (alleen suggesties zichtbaar op scherm) of niet (hele soft keyboard zichtbaar op scherm) en talen switchen kan met shift op het hardware toetsenbord. Echter gestures werken niet meer (selectie, navigatie door tekst) en als ik een komma wil typen (alt + n) opent hij op Tweakers een nieuw topic :P Komma's dus maar met de soft keyboard pop-up doen als Google Pinyin actief is 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Myedvyed schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:15:
Edit: voor de duidelijkheid, ik heb handmatig alle BB apps en services geupdate na installatie. Ze verschijnen niet in je 'My apps' lijst in de Play Store dus het is nogal wat handmatig gefröbel maar schijnt de kwaliteit en performance op een aantal punten wel te verbeteren. Onderstaande bevindingen zijn gebaseerd op een Priv mèt updates. Getypt op een gewone PC overigens :9

Edit 2: Bevindingen netjes gesorteerd in lijstjes en nog een paar toegevoegd.

Edit 3: Nog wat toegevoegd.

[...]

Je zou eens kunnen proberen de Outlook app te gebruiken. Ik weet niet zeker of die het probleem oplost, maar er staat me zoiets bij van een vriend van me die een soortgelijk probleem had en het toen met Accompli had opgelost (de app die door MS is overgenomen en nu is omgekat tot 'Microsoft Outlook')

[...]

Ik besef me net dat ik ze heb omgedraaid, dus het is 7mm breed en 6mm hoog op de Priv. Zelfde oppervlak iig :P

[...]

[...]

Ik heb die review een tijdje geleden gelezen dus weet niet meer de details. Maar het is niet allemaal positief nee.

Negatief:
  • De frontcam is echt gewoon bagger. Vanwege omstandigheden heb ik die vrij vaak nodig om te videobellen, en ik moet volgens mij bijna een extra set lampen kopen in de slaapkamer. Met puur het daglicht dat door de gesloten gordijnen binnenkomt (waarbij ik prima kan zien) toont de frontcam gewoon zwart beeld. Ik dacht dat hij kapot was, maar toen ik het licht aandeed begon ik een silhouet te zien.
  • De rearcam is okee, voor zover ik tot nu toe kan zien (alleen nog binnen getest) is in veel situaties onbruikbaar voor mij, en dat is een fikse tegenslag. Hopelijk kan een 3rd party camera app dat deels verhelpen.
  • Er is een vrij grote shutter lag, waardoor ook bij redelijk licht (stormachtig buitenomgeving) ik elke actiefoto mis. Er is geen burst-mode in de standaard camera om daar omheen te werken. Dit is met het interne geheugen, ik heb er nog geen geheugenkaartje in zitten. Zou dat door de encryptie kunnen komen? HDR heb ik al uitgezet (standaard staat hij op Auto HDR, en als hij besluit een HDR foto te nemen vertraagt dat de boel nog meer). In ieder geval niet werkbaar.
  • Vandaag heb ik vanwege die shutter lag Google Camera geprobeerd. Dat was echt vreselijk; na het indrukken van de knop duurde het 3-5 seconden (!!!) voordat de foto daadwerkelijk gemaakt werd! Meerdere keren achter elkaar! Zojuist heb ik het binnen nog eens geprobeerd en reageert hij sneller (wel nog steeds met eenzelfde shutter lag, dus ik neem maar even aan dat dat een fluke was, maar Google Camera maakt het er dus niet sneller op. Ik zal nog meer camera apps moeten proberen vrees ik.
  • De preview is soepel maar loopt een fractie van een seconde achter, waardoor je een beetje een misselijkmakend effect kijkt als je veel/snel beweegt met de camera. Maar in normaal gebruik heb je er weinig last van.
  • Video's opnemen gaat niet met 1 knop, je moet eerst van modus switchen en dan krijg je een opname start/stop knop.
  • Je kunt geen foto's maken in video modus.
  • Er zijn ook weinig speciale effecten (b.v. de dual-cam optie van de Note 4 gebruikte ik nog wel eens) en er is geen slow-motion.
  • Foto's maken door op b.v. volumeknop te duwen wordt ook niet ondersteund in de standaard camera. Komende van een Note 4 is dit allemaal een flinke stap terug.
  • [/li]
  • Als je de telefoon gebruikt terwijl je op bed ligt kun je het hardware keyboard wel vergeten, het gewicht is in die richting niet goed verdeeld en je hebt 2 handen in rare posities nodig om erop te kunnen typen zonder dat de telefoon op je neus valt.
  • De randen van de telefoon zijn dun, dat voelt fancy aan maar fancy geeft je in dit geval geen grip. De telefoon lijkt uit m'n handen te willen glijden, maar tot nu toe is hem dat nog niet gelukt :P
  • Scrollen met het touch keyboard werkt in Facebook precies andersom vergeleken met de meeste andere apps (omlaag vegen scrollt omhoog en vice versa). Kennelijk kunnen apps dit gedrag overrulen en dat resulteert in een inconsistente gebruikerservaring. Maar goed, dat is Android eigen dus niet een fout van de Priv zelf, desondanks wel een klein puntje op deze lijst.
  • Soortgelijk 'euvel': sommige apps reageren wel goed op de enter toets, andere niet (en dan moet je na het typen alsnog op het touchscreen ergens 'OK' of 'Next' klikken).
  • Ook niet fijn zijn apps die niet automatisch de cursor in het tekstveld zetten, om de een of andere reden verwacht ik dat. Als ik dan op T of B duw (top / bottom) scrollt hij helemaal naar boven of onder ipv. de tekst te typen die ik wil, omdat het inputvak geen focus heeft. Met soft keyboard weet je sneller of er focus is omdat dan je halve scherm wordt ingepikt door een keyboard :+ Hier heb je alleen de cursor zelf om dat te bepalen.
  • Vanwege de brede bezel aan de onderkant (speaker) + de softkeys, is de bezel aan de onderkant in totaal hoger dan hij bij de Note 4 was. Hierdoor kan ik sommige plekjes niet meer bereiken met mijn duim, die ik op de Note 4 wel kon bereiken. En dat terwijl dit een kleiner toestel is! Een voorbeeld waar ik veel tegenaan loop is op Tweakers zelf, als ik naar 'MyReact' wil door op het pijltje te klikken, dat lukt me niet zonder de telefoon te verschuiven of m'n rechterhand ook te gebruiken:
    [afbeelding][afbeelding]

Wellicht een klein detail, maar ik stoor me er wel aan. De foto van de Note 4 is overigens gemaakt met de Priv en vice versa. Op de Priv heb ik wel de exposure iets hoger gezet omdat hij standaard wat donker is naar mijn smaak (al kan dat deels aan het scherm liggen).
Positief:
  • De snelheid is in dagelijks gebruik vooralsnog prima. Heb nog geen games getest maar dat komt nog. Wifi verbindingen lijken niet onder te doen voor andere toestellen, in tegendeel haast. Misschien komt dat juist door de ontbrekende antenne voor wireless charging, dat het -1 model meer connectivity issues heeft dan de -4 die ik heb? Ik heb nog geen mobiel internet of telefonie geprobeerd overigens. Tot nu toe lijkt hij sneller dan m'n Note 4 dus op dat front wèl zeker een vooruitgang.
  • Het design vind ik gewoon mooi, voelt ook fijn aan. Ja, een mierencopulator zou zeggen dat de achterkant buigt en kraakt een heel klein beetje, als je je daaraan stoort moet je deze telefoon niet halen. Hij voelt desondanks / daardoor solide aan. Het voelt aan als een 'rubber-buig', geen 'plastic-buig', als dat ergens op slaat.
  • Komende van Android vind ik BlackBerry Hub fijn omdat het een goede mail app is. Al mijn accounts (Gmail, Office365) werken netjes samen. Als je BB10 gewend bent zal het een stap terug zijn ivm. notifications, maar ik gebruik hem puur als mail/messaging app voor e-mail en SMS. Alles overzichtelijk op 1 plek, EN rich text replies (dwz. bold/italic/underline/size/color zijn instelbaar, font niet), dat heeft de Gmail app niet.
  • BlackBerry Calendar doet wat ie moet doen, Google Calendar is inmiddels op een soortgelijk niveau qua overviews dus het lijkt niet direct beter op het eerste gezicht. Maar BlackBerry Calendar is de enige calendar app die ik tot nu toe gevonden heb die mijn Office365 en Gmail kalenders gecombineerd kan tonen, en dat is erg fijn!
  • Het scrollen dmv. touchlaag op het fysieke keyboard is erg fijn. Tekst selecteren en door tekst bewegen (ik weet nu hoe het moet :+ ) met het fysieke keyboard ook!
  • Ook fijn is BB Device Search O+ lekker typen vanaf het homescreen en gelijk vinden wat je zoekt!
  • Sinds het schrijven van deze post heb ik een MSX emulator geprobeerd (hint: het toetsenbord heet kennelijk intern stmpe_keypad ), dat werkte prima na het handmatig mappen van knoppen.
  • De Priv slaagt met vlag en wimpel in een voor mij echt belangrijke usecase: TeamViewer. Als ik op de remote PC een tekstvak selecteer, kan ik gewoon gelijk beginnen met typen. Ik hoef niet eerst op het keyboard icoontje in de app te klikken ofzo. De makers van TeamViewer hebben gelukkig wèl rekening gehouden met het feit dat sommige Android apparaten een (al dan niet Bluetooth) keyboard kunnen hebben, en hun doelgroep daar graag gebruik van maakt.
  • Toen ik gisteren toch even iets op m'n Note 4 aan het typen was, miste ik gelijk het uitschuiven van het fysieke toetsenbord. Goed teken, ik begin weer langzaam te wennen 8)
  • Sterretjes bij apps als je het BB homescreen gebruikt: voorheen gebruikte ik Nova Launcher + Tesla Unread plugin, maar die ondersteunde niet alle apps (met name wat obscure apps die ik gebruik). BB home lijkt het notificationsysteem te gebruiken om te bepalen bij welke apps nog een actie uitstaat. Hierdoor kun je weliswaar geen cijfers zien (b.v. aantal ongelezen berichten naast een app icoon) maar werkt het wel bij alle apps die notifications gebruiken om nieuwe berichten aan te geven. Over het algemeen fijn, maar als je b.v. games hebt die notifications tonen zal daar ook een sterretje komen te staan. Is een simpele oplossing voor: notifications uitzetten voor die apps. Voor mij werkt dat prima; apps waarvan ik notifications wil, daarbij wil ik ook zo'n sterretje zien, en bij apps waarbij ik notifications uitzet juist niet. Maar goed, het is Android, dus als je geen fan bent van BB home kun je het vervangen!
  • De dpi lijkt wat hoger ingesteld te zijn dan bij de Note 4, de letters op het scherm zijn kleiner, en ondanks het feit dat bij de Note 4 de Android knoppen buiten het scherm zitten (dedicated op het toestel) en bij de Priv in het scherm (softkeys), kun je over het algemeen meer tekst zien in 1 oogopslag. Vind ik zelf heel fijn, mensen die niet van kleine lettertjes houden mogelijk niet, maar daar is vast een mouw aan te passen met wat settings, heb ik nog niet naar gekeken.
Onduidelijk/anders:
  • Toetsenbord kan ik nog niet veel over zeggen omdat ik nog moet wennen. Ik begin haast te denken dat ik nu inmiddels zó gewend ben aan een virtual keyboard, dat dat sneller is. En daar wordt ik een beetje depri van als fan van fysieke QWERTY-toetsenborden. Maar dat kan haast niet kloppen.. toch? Dus zal gewoon tijd nodig hebben. Ik dwing mezelf zoveel mogelijk het fysieke toetsenbord te gebruiken, daar heb ik dit toestel immers voor gekocht. De layout van cijfers / speciale karakters is ook heel anders dan ik gewend ben van eerdere toestellen overigens, en ik weet nog dat het daarbij ook steeds eerst even wennen was.
  • Emoji typen is meer werk dan voorheen, maar ik had dan ook een super getuned virtual keyboard met macro's etc. etc., binnenkort eens kijken hoe dat met de Priv samenwerkt.
  • Zaken die in geen van bovenstaande lijsten genoemd zijn, zijn gewoon in lijn met wat ik van een hedendaagse flagship phone verwacht. B.v. scherm, audio, betrouwbaarheid telecom/netwerkverbindingen en Bluetooth) zijn allemaal prima voor zover ik tot nu toe ervaren heb.
Al met al, duidelijk meer een business phone dan een fun phone en dat is prima als je daarop voorbereid bent. Mijn Note 4 doe ik nog niet weg, maar zal binnenkort wel tot backup telefoon degraderen.

[...]

Site klopt niet op dat punt, waarschijnlijk vanwege de vele verwarrende bronnen hierover. De ene Priv is de andere niet helaas. Ik heb het -4 model gekregen (UK/EU versie) en ook getest op mijn laadmatten voor de zekerheid. Hun kassa loopt overigens ook nog op zomertijd, ondanks de niet-zo-zomerse storm onderweg gisteren :+
Dat zijn behoorlijk wat negatieve punten. Voor een toestel van meer dan 700 euro zou er geen 'shutter lag' mogen zijn. Ik hoop dat Blackberry dat snel oplost. Ik ben tevens van mening dat Blackberry de 'front camera' met een te lage resolutie heeft uitgerust. Dat wordt echt niet alleen gebruikt om selfies mee te maken, maar er zijn genoeg consumenten die het gewoon heel belangrijk vinden in verband met videobellen. Daar heeft Blackberry echt een steek laten vallen. Ook de camera app moet uitgebreider. Dat je eerst van modus moet switchen om een video te maken, is ook niet echt handig. Geen foto kunnen maken tijdens het filmen is ook zo'n geval. Het zijn geen hele erge dingen, maar consumenten vergelijken het met andere toestellen en als ze dat gewend zijn bij hun vorige toestellen, dan kan dat als zeer frustrerend worden ervaren. Blackberry moet dit heel snel gaan aanpakken.

quote mag je best iets inkorten ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door 13art op 18-11-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freekers schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:26:
[...]

Dus eerst bestel je hem bij 2 verschillende shops om hem vervolgens te cancellen? Mij ontgaat de logica 8)7

Omdat het mij telang duurt :) en anders wordt het een sony Z5 premium Motorola Moto X Force ofzo volgend jaar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2015 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myedvyed
Ondanks de nadelen vind ik het een heerlijke telefoon om de een of andere reden. Het design, het toetsenbord, en BB Hub/Calendar zijn voor mij de highlights. Ik hoop alleen echt dat ze de shutter lag op de camera fixen, desnoods ten koste van kwaliteit (of een keuze kunnen maken tussen snelheid of kwaliteit afhankelijk van de situatie, b.v. een Sport modus voor snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-02-2021
is er al bekend welke versie er komt in Nederland is dat de -4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superericje
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:17
Heb hem binnen!! Heerlijk hoor. Heb alleen de problemen die eerde beschreven zijn met de camera helemaal niet. Maakt mooie foto's en werkt snel....
Heb alleen een probleem met de externe sd kaart.. Om een of andere vage reden kan ik er niks op kopiëren.... Help! :)
De file explorer zegt dat hij toegevoegd moet worden, maar dat likt niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
Eeuh ja.... Denk ik.. :?
Erin gedaan en via de priv sd kaart wissen gedaan, de camera ziet hem wel en slaat de foto's erop op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myedvyed
Wbt geheugenkaarten lees ik over problemen met exFAT en dat je beter FAT32 kunt gebruiken voorlopig, maar ik heb er zelf nog geen geheugenkaartje in zitten dus weet niet hoe dat zich precies vertaalt naar het / een formatteerproces.
superericje schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:09:
Heb hem binnen!! Heerlijk hoor. Heb alleen de problemen die eerde beschreven zijn met de camera helemaal niet. Maakt mooie foto's en werkt snel....
Kom je van een ander BlackBerry toestel af of van een Android flagship? Ik twijfel er niet aan dat de rearcam de beste BlackBerry camera tot nu toe is namelijk.

Maar ik heb zojuist de shutter lag gemeten, die ligt bijna 4 keer zo hoog als van mijn Note 4. Bij de Priv is die 470 ms (bijna een halve seconde) tussen het indrukken van de knop en het moment waarop de foto daadwerkelijk gemaakt wordt, bij de Note 4 is dat 120 ms. Dit is zonder auto HDR overigens.
Zie hier vanaf ong. 2:30: YouTube: BlackBerry PRIV rear camera lag test

Dus ja, in situaties waar ik de camera lang genoeg stil houd en m'n onderwerp niet beweegt is hij prima, maar in andere situaties presteert hij significant slechter dan wat ik gewend ben.

Het kan zijn dat er van toestel tot toestel verschillen in zitten natuurlijk. Op CrackBerry.com zit iemand van het camera team van BlackBerry, die geeft aan dat ze nog bezig zijn met verdere verbeteringen op dit gebied dus wie weet wordt het nog wat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb niet alle reviews doorgespit, maar jouw camera-verhalen Myedvyed zie ik bijna nergens?
--> maandagmorgen-exemplaar?

[ Voor 22% gewijzigd door CLB op 18-11-2015 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superericje
Myedvyed schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:01:
Wbt geheugenkaarten lees ik over problemen met exFAT en dat je beter FAT32 kunt gebruiken voorlopig, maar ik heb er zelf nog geen geheugenkaartje in zitten dus weet niet hoe dat zich precies vertaalt naar het / een formatteerproces.
hmmm Zal hem vanavond even opnieuw formatteren in mijn PC.. Zo een micro ding lukt niet op werklaptop :)
[...]

Kom je van een ander BlackBerry toestel af of van een Android flagship? Ik twijfel er niet aan dat de rearcam de beste BlackBerry camera tot nu toe is namelijk.

Maar ik heb zojuist de shutter lag gemeten, die ligt bijna 4 keer zo hoog als van mijn Note 4. Bij de Priv is die 470 ms (bijna een halve seconde) tussen het indrukken van de knop en het moment waarop de foto daadwerkelijk gemaakt wordt, bij de Note 4 is dat 120 ms. Dit is zonder auto HDR overigens.
Zie hier vanaf ong. 2:30: YouTube: BlackBerry PRIV rear camera lag test

Dus ja, in situaties waar ik de camera lang genoeg stil houd en m'n onderwerp niet beweegt is hij prima, maar in andere situaties presteert hij significant slechter dan wat ik gewend ben.

Het kan zijn dat er van toestel tot toestel verschillen in zitten natuurlijk. Op CrackBerry.com zit iemand van het camera team van BlackBerry, die geeft aan dat ze nog bezig zijn met verdere verbeteringen op dit gebied dus wie weet wordt het nog wat :P
jeps kom van de S6 edge af (waarom deze geen idee.. wilde het gewoon, dus sja.. :)) Das een behoorlijke premium camera..
Ik zie wel dat de kwaliteit van de foto minder is dan bij de S6, maar dat scheelt niet veel, ERG netjes/ goed eigenlijk.. Die lag die jij beschrijft heb ik eigenlijk niet... Ik heb hem net, dus misschien niet erg representatief, maar vrees toch echt dat het aan jouw toestel ligt.... sorry ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door superericje op 18-11-2015 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myedvyed
De S6 Edge camera zou nog beter / sneller moeten zijn dan die van de Note 4, dus aan het vergelijkingsmateriaal ligt het niet inderdaad!

Hmm, ik vraag me steeds meer af of dit een gevoelskwestie is aan mijn kant of echt een defect. Het filmpje liegt niet, de shutter lag op mijn PRIV is veel groter dan bij de Note 4 - onder die omstandigheden -, dat is een feit. Maar is het een defect (dwz dat andere PRIVs in deze precieze situatie veel minder dan 470 ms lag hebben) of heeft elke PRIV deze lag maar ervaren mensen dat minder als een probleem omdat ze anders met de camera omgaan / andere verwachtingen hebben?

Ik kan natuurlijk niet van mensen verlangen dat ze ook zo'n filmpje gaan maken om te kijken wat hun exacte shutter lag is :+

Dit weekend maar eens buiten testen in meer licht, als de zon echt gaat schijnen tenminste.
CLB schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:44:
Heb niet alle reviews doorgespit, maar jouw camera-verhalen Myedvyed zie ik bijna nergens?
--> maandagmorgen-exemplaar?

[video]
Dat zou kunnen, maar voor de rest werkt hij prima, met name video met OIS + electronische stabilisatie verbaasde me zeer positief. Ik heb ook niet dat 'camera noise' probleem waar veel mensen het over hebben. Het lijkt me eigenlijk vooral een software issue en dat zou dan opgelost kunnen worden met een dinsdagmiddag-update :P

Ik zag op CrackBerry een topic erover en dat was al gauw ondergesneeuwd. Heb zelf een topic gemaakt en dat is ook volledig genegeerd.

Maar goed, een groot deel van de mensen op CrackBerry zal nog slechter gewend zijn. Een ander deel van hen interesseert de camera helemaal niet. En weer een ander deel zal minder bewegen bij het maken van een foto of vooral onder betere belichting foto's maken (ik ben een beetje een mancave-dweller doordeweeks :+ ) waardoor ze hier geen last van hebben. Van de mensen die dan nog overblijven maken sommigen een topic of post, vraag is of de rest van die groep dan dezelfde ervaring heeft of echt een model waarin dit niet optreedt. Ik wacht op de volgende software update en rapporteer dan terug :9

Interessant filmpje trouwens, qua stevigheid ziet het er goed uit (op de camera lens na)! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
De Priv is op de eerste plaats een smartphone. Als je perfecte foto's of filmpjes wil maken neem dan een goede fototoestel met videomogelijkheid. Dat is mijn mening. Ik laat dus geen goede smartphone met slechte camera liggen.

Lidy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
truffel50 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:59:
De Priv is op de eerste plaats een smartphone. Als je perfecte foto's of filmpjes wil maken neem dan een goede fototoestel met videomogelijkheid. Dat is mijn mening. Ik laat dus geen goede smartphone met slechte camera liggen.
Ik wil niet altijd met mijn DSLR rondlopen en soms toch goede foto's of filmpjes kunnen maken.
Tegenwoordig is het mogelijk om hele goede foto's te schieten met een telefoon dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54
Kan iemand vertellen of dit toestel nu echt een privacy-voordeel heeft boven andere Android-toestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myedvyed
truffel50 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:59:
Dat klopt, en uiteraard zal ik voor echt goede foto's en videos m'n systeemcamera gebruiken. Maar soms is het fijn om die thuis te kunnen laten (b.v. op reis in landen waar je met een camera om je nek flink de aandacht trekt). Foto's maken met een telefoon is veel onopvallender, dus voor straatfotografie is een goede telefooncamera handig, zeker nu zowat iedereen zelfs in armere landen een telefoon met camera heeft en het dus minder opvalt. Tot nu toe ben ik nog maar zelden zonder losse camera op vakantie gegaan, maar die dag zit eraan te komen, en de PRIV houdt me daarbij ook niet tegen want de camera is geenszins slecht.

Dat moet ik misschien nog eens even benadrukken, ik verwacht misschien iets teveel perfectie wbt. snelheid, maar de camera in de PRIV is prima qua kwaliteit (net als de rest van het toestel) en het is een genot om met de PRIV te werken.
Joshua... schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:11:
[...]

Ik wil niet altijd met mijn DSLR rondlopen en soms toch goede foto's of filmpjes kunnen maken.
Tegenwoordig is het mogelijk om hele goede foto's te schieten met een telefoon dus waarom niet?
Mee eens, en de PRIV maakt gelukkig ook goede foto's. Alleen voelt hij trager aan in sommige situaties dan ik zou willen, maar daar kan ik vast wel aan wennen en/of het wordt nog verbeterd. Kwaliteit is prima verder voor een telefoon.

Voor video is hij geweldig overigens, daar heb ik geen klachten over. Stabilisatie werkt heel goed. Het zoomen gaat trapsgewijs maar zoomen tijdens het filmen doe ik sowieso niet, dat oogt meestal onrustig op een kleine camera dus doe ik vantevoren. Je moet 3 keer tappen voordat je kunt filmen (MODE -> Video icoon -> Record icoon), maar daar heb je 3rd party apps voor als dat storend is, b.v. CameraMX heeft losse knoppen voor foto en video dus kan met 1 tap opnemen.

Vandaag heb ik (door het raam van m'n grot :P ) wat foto's gemaakt van wegwerkzaamheden in de straat (iemand heeft z'n auto nog op de parkeerplaats laten staan en is nu de sjaak :+ ), daarbij viel de vertraging overigens niet op of was hij er gewoon niet (ivm belichting).
pegagus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:55:
Kan iemand vertellen of dit toestel nu echt een privacy-voordeel heeft boven andere Android-toestellen?
Dat ligt er een beetje aan op welk vlak. Als je een Google account instelt ben je nog steeds je gegevens aan het rondstrooien richting Google (locatie, bezochte sites, etc. - zeker als je Google Now gebruikt), dat houden ze niet tegen. Maar qua beveiliging zegt men dat het wel beter dichtgetimmerd is (dwz. partijen die je geen toestemming geeft kunnen er minder makkelijk bij). Tot nu toe is het toestel ook niet te rooten en de verwachting is dat dat zo blijft. Concreet heb ik alleen weinig gemerkt van de extra beveiliging. De DTEK app geeft wat tips over hoe je je toestel veiliger maakt, en je kunt geloof ik permissions blokkeren voor bepaalde apps (maar dat kan in Android 6.0 standaard). Maar een actieve virusscanner / firewall oid. zit er bij mijn weten niet in. Niet merkbaar althans.

Je kunt nog steeds debuggen via USB, apps van buiten de Play Store installeren (side-loaden), en de web browser blijft natuurlijk ook een raam naar de wereld met al het goede en kwade daarin.

Het interne geheugen van de telefoon is standaard encrypted (iets dat Google in de toekomst algemeen verplicht wil stellen), dwz. als je een lock instelt en vergeet wat de unlock-PIN/pass/etc. was, kom je niet meer bij de data, je kunt hooguit een factory reset doen zodat je de telefoon nog kunt gebruiken, maar de gevoelige data staat er dan niet meer op.

Ik heb er nog geen geheugenkaartje in gedaan, maar wel op CrackBerry gelezen dat het externe SD kaartje niet encrypted zou (kunnen) worden. Dat kan ik nu echter nog niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Helaas dus niet of nauwelijks meer (of zelfs minder, want geen root) mogelijkheden dan een willekeurig ander Android apparaat. Voorlopig doe ik het nog wel even met mijn Z10. Privacy blijft een belangrijk issue voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 22:17
Het zijn de camera en root die mij nog tegenhouden. Ik wil graag zelf iso en sluitertijd kunnen kiezen. Raw zou helemaal fijn zijn. Dat hij traag is daar kan ik misschien nog wel mee leven. Maar ik wil gewoon zelf wel enige vrijheid in keuze hebben hoe de foto wordt geschoten.

Ander punt is juist root. Met een paar grote games zit ik al op 28GB. Laat staan wat Sygic kaarten. 64GB extern gaat mij niet helpen zonder root, want daar gebruik ik Foldermount voor en die werkt niet zonder root. Move to SD heeft op geen enkel device van mij ooit iets opgeleverd.

What to do... 950/S6 E+ +keyboard/Priv/G4... Ik wacht nog een paar reviews af. Als er een G4 tobo bestond, was ik zonder pardon daarvoor gegaan.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
http://forums.crackberry....ity-1046548/#post12058920
(User smcv is project leider bij BlackBerry van het team rond de camera)

Uit deze post leid ik af dat het camera team mogelijk nog wel van plan is om RAW en andere Camera2 opties in te bouwen (vanwege de 'yet'), afhankelijk van de vraag hiernaar. Uiteraard geldt wel: eerst zien, dan geloven :P

Hier een post waarin hij aangeeft dat ze ook de kwaliteit nog verder aan het verbeteren zijn (terwijl ik daar nu al geen problemen mee heb):
http://forums.crackberry..../index2.html#post12052109

[ Voor 3% gewijzigd door Myedvyed op 18-11-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myedvyed schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:11:
http://forums.crackberry....ity-1046548/#post12058920
(User smcv is project leider bij BlackBerry van het team rond de camera)

Uit deze post leid ik af dat het camera team mogelijk nog wel van plan is om RAW en andere Camera2 opties in te bouwen (vanwege de 'yet'), afhankelijk van de vraag hiernaar. Uiteraard geldt wel: eerst zien, dan geloven :P

Hier een post waarin hij aangeeft dat ze ook de kwaliteit nog verder aan het verbeteren zijn (terwijl ik daar nu al geen problemen mee heb):
http://forums.crackberry..../index2.html#post12052109
Maar de voorcamera blijft bagger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple23
  • Laatst online: 26-09 17:42
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:16:
[...]

Maar de voorcamera blijft bagger..
Je valt in de herhaling en je hoeft de priv niet te kopen. Lekker je iPhone blijven gebruiken. Doei.

[ Voor 16% gewijzigd door pineapple23 op 18-11-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pegagus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:49:
Helaas dus niet of nauwelijks meer (of zelfs minder, want geen root) mogelijkheden
Dat is juist één van de USP's van de Priv dusja, wat wil je...
Ik zou de Priv niet kopen voor de 'privacy en veiligheid' dus kom maar op met root inderdaad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pineapple23 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:29:
[...]

Je valt in de herhaling en je hoeft de priv niet te kopen. Lekker je iPhone blijven gebruiken. Doei.
Ik heb momenteel een motorola met android, 179 euro en betere camera vs de priv.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal vast niet op elk gebied zo zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CLB schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:52:
Dat zal vast niet op elk gebied zo zijn ;)
'Vast' is die 600 euro verschil wel waard :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superericje
Even wat anders... Klopt het nou dat er geen galerij app op zit voor gemaakte foto's te bekijken?gebruik nu Google foto's... Ben ik nou zo scheel? Lijkt me redelijk basis toch?
Nevermind... Al een goede mooie uit de app store, maar toch blijft het raar ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door superericje op 18-11-2015 18:53 ]

• pegagus
CLB schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:41:
[...]

Dat is juist één van de USP's van de Priv dusja, wat wil je...
Ik zou de Priv niet kopen voor de 'privacy en veiligheid' dus kom maar op met root inderdaad >:)
Een geroot Android toestel heeft meer mogelijkheden om je privacy te bewaken, dan een niet-geroot Android toestel. Dan zou ik nog beter een iphone kunnen kopen.

Wanneer Google nog steeds kan volgen wat ik doe op een BB Priv, dan kan ik beter gewoon bij BB OS10 blijven. Voor het toetsenbord hoef ik dit toestel niet te hebben, maar een Android toestel, wat mijn privacy garandeert op het niveau van OS, en met de hub van OS 10, dat zou ideaal zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:06:
[...]

'Vast' is die 600 euro verschil wel waard :+
Sterker nog ik ga een motorola Moto X style halen als priv vervanging.

Volledig aangepast in de kleuren die ik wil.

64gb opslag + SD kaart
- betere camera's
- water dicht
- iets groter scherm
- je weet zeker dat het bedrijf niet volgend jaar failliet is

Totaal prijs : 618 :)

En tegen die tijd heb je de BlackBerry software ook op andere toestellen voor bepaalde prijs omdat niemand de priv koopt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 08:35 ]

• Joshua...
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:33:
[...]

64gb opslag + SD kaart
- betere camera's
- water dicht
- iets groter scherm

En tegen die tijd heb je de BlackBerry software ook op andere toestellen voor bepaalde prijs omdat niemand de priv koopt :)
Maar geen qwerty toetsenbord. waarvoor veel mensen de PRIV kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 12:13
[...]

64gb opslag + SD kaart
- betere camera's
- water dicht
- iets groter scherm

Kerel serieus.... Als je alleen kunt reageren met "kijk eens wat ik awesome ben met m'n mening die telkens verandert", doe dat dan maar gewoon niet. Daar zit niemand op te wachten.

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Wat zijn jullie ervaringen met Dtek?
Geeft android met Dtek een betere veiligheid/privacy ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

64gb opslag + SD kaart
- betere camera's
- water dicht
- iets groter scherm

Sorry, maar ik kan je niet meer serieus nemen. Eerst in twee verschillende shops je Priv bestellen, daarna de orders cancellen omdat je wilt sparen voor een auto en huis, en nu amper 1 week later een bijna net zo dure telefoon bestellen die compleet anders is dan de Priv. Anyway, succes met je Moto X en veel plezier in het Moto X topic!
intricate schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:45:
Ik heb geen Priv, maar afgaande op de videos vind ik het een soort 'placebo effect' app. Hopelijk kan iemand die gedachte bij me wegnemen...

[ Voor 17% gewijzigd door Freekers op 19-11-2015 11:08 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myedvyed
intricate schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:45:
Dtek is niet bepaald een heilige graal maar, zeker voor Android beginners, wel een handige indicatie tool.

Het hoofdscherm geeft wat tips over hoe je je telefoon (in hun optiek) veiliger kunt maken. Let wel, veiligheid en privacy zijn twee verschillende dingen, ze raden b.v. een Google account aan omdat je dan je telefoon remote kunt vinden / wipen, maar daarmee geef je een stuk privacy op aan Google.

Verder kun je, als je op 'Apps' klikt, kijken welke apps gebruik hebben gemaakt van welke permissies. Dat kan per app, of (wat ik handiger vind), per permissie (rechtsboven klikken op de drie lijntjes met verschillende lengtes (= sorteer icoon), dan 'Filter by info'). Je ziet dan b.v. welke apps in de laatste 7 dagen je camera hebben gebruikt. Bij mij zijn dat allemaal camera apps dus dat is prima, maar mocht daar iets raars tussen staan dan weet je dat die app dingen uitspookt die niet de bedoeling zijn.

Verder kun je per app notificaties instellen in Dtek zodat je kunt zien wanneer hij bepaalde info (zoals camera, contacts, SMS, locatie, microfoon) opvraagt. Vooral bij locatie zie je soms wel eens onverwachte apps, omdat veel advertentiediensten die gebruiken om gerichtere advertenties te tonen.

Dtek is dus vooral een monitoring / alarming tool, maar beveiligt zelf niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Myedvyed op 19-11-2015 11:18 ]

Verwijderd

Freekers schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:07:
[...]

Sorry, maar ik kan je niet meer serieus nemen. Eerst in twee verschillende shops je Priv bestellen, daarna de orders cancellen omdat je wilt sparen voor een auto en huis, en nu amper 1 week later een bijna net zo dure telefoon bestellen die compleet anders is dan de Priv. Anyway, succes met je Moto X en veel plezier in het Moto X topic!
Mooie is, ik kan nu de auto import en de motorola motox, de 360 gen2 watch allemaal in 1x doen :) Maar thanks, ik ga deze unfollowen, En hier had je moeten stoppen

[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 19-11-2015 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshua...
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:17:
[...]

Mooie is, ik kan nu de auto import en de motorola motox, de 360 gen2 watch allemaal in 1x doen :) Maar thanks, ik ga deze unfollowen, ben ondertussen ook al aan het zorgen dat mijn vriendin haar leap weg doet en elk ander merk koopt.
Verander ook even je avatar :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjnieboon
Gewoon niet reageren ;)
Sommige mensen leven nou eenmaal in hun eigen wereld.

On-topic: Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met DTek. Duurt waarschijnlijk nog ff voordat ik mijn eigen Priv in handen heb... :(

• Die Bruine
Pocketnow review van de Priv. Niets nieuws onder de zon inmiddels...

Maar wel goed vergelijkingsmateriaal vind ik zelf. Daar kun je veel andere telefoons vinden die een soortgelijke gebruikersreview hebben ondergaan.

• superericje
Sjnieboon schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:51:
[...]

Gewoon niet reageren ;)
Sommige mensen leven nou eenmaal in hun eigen wereld.

On-topic: Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met DTek. Duurt waarschijnlijk nog ff voordat ik mijn eigen Priv in handen heb... :(
Wat wil je weten dan naar de, in mijn ogen complete, reactie van Myedvyed 5 reacties hierboven?
Er is niet veel meer over te zeggen is een app, die monitort en waar je kan zien welke app wat voor privilege heeft gebruikt (camera/ contacten etc)... eerlijk gezegd weet je dat al, want dat geeft de play store ook al weer.. Wat DTek doet is daadwerkelijk bevestigen, dat het ook gebeurt :)

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Myedvyed schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:17:
[...]

Dtek is niet bepaald een heilige graal maar, zeker voor Android beginners, wel een handige indicatie tool.

Het hoofdscherm geeft wat tips over hoe je je telefoon (in hun optiek) veiliger kunt maken. Let wel, veiligheid en privacy zijn twee verschillende dingen, ze raden b.v. een Google account aan omdat je dan je telefoon remote kunt vinden / wipen, maar daarmee geef je een stuk privacy op aan Google.

Verder kun je, als je op 'Apps' klikt, kijken welke apps gebruik hebben gemaakt van welke permissies. Dat kan per app, of (wat ik handiger vind), per permissie (rechtsboven klikken op de drie lijntjes met verschillende lengtes (= sorteer icoon), dan 'Filter by info'). Je ziet dan b.v. welke apps in de laatste 7 dagen je camera hebben gebruikt. Bij mij zijn dat allemaal camera apps dus dat is prima, maar mocht daar iets raars tussen staan dan weet je dat die app dingen uitspookt die niet de bedoeling zijn.

Verder kun je per app notificaties instellen in Dtek zodat je kunt zien wanneer hij bepaalde info (zoals camera, contacts, SMS, locatie, microfoon) opvraagt. Vooral bij locatie zie je soms wel eens onverwachte apps, omdat veel advertentiediensten die gebruiken om gerichtere advertenties te tonen.

Dtek is dus vooral een monitoring / alarming tool, maar beveiligt zelf niks.
Bedankt voor je toelichting!

Ik ben in het verleden juist afgestapt van Android omdat het mij een "gevoelsmatig" onveilig/data minend gevoel gaf.
Ik wil niet zeggen dat andere OS-en het niet doen, maar daar is het gevoel vele malen minder bij mij dan bij Android.
Heb zelf ervaring met BB10(huidig), Windows Phone, Symbian, iOS, Sailfish, Meego om het in perspectief te plaatsen, waar ik een veel beter gevoel bij heb.
Vind de Priv een zeer mooie telefoon, maar twijfel écht nog over Android, ondanks dat Blackberry de Priv heeft ontwikkeld.

• Sjnieboon
superericje schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:32:
[...]

Wat wil je weten dan naar de, in mijn ogen complete, reactie van Myedvyed 5 reacties hierboven?
Er is niet veel meer over te zeggen is een app, die monitort en waar je kan zien welke app wat voor privilege heeft gebruikt (camera/ contacten etc)... eerlijk gezegd weet je dat al, want dat geeft de play store ook al weer.. Wat DTek doet is daadwerkelijk bevestigen, dat het ook gebeurt :)
Ik had er te vluchtig overheen gelezen. Maar inderdaad, dat is een mooie beschrjiving. Dank daarvoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vond deze nog wel noemenswaardig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20
CLB schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:30:
Vond deze nog wel noemenswaardig:
[video]
Leuke review. Krijg hier eindelijk een beetje de hands-on feel bij. Ook hij gaf aan dat er een shutter lag was, maar zoals de reviewer al aangaf wordt dit hopelijk gefixt met toekomstige updates.

Als ik zo de reviews een beetje doorneem dan proef ik hieruit dat mensen meer hadden verwacht van BlackBerry, alsof ze Android compleet hadden moeten overhaulen. Toch ben ik nog steeds wel positief over de device zelf. Het is een Android met BlackBerry tech; premium design (efin, discutabel) en een fysiek toetsenbord. Imho is Android geen verkeerde mobile OS en dát verrijkt met BlackBerry tech is voor mij een winnaar onder de huidige smartphones.

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
Ze hebben gelukkig de keuze gemaakt om goede hardware te leveren (frontcam daargelaten :+ ), software kan altijd nog geupdate worden. Hoewel dat soms niet voor de ideale eerste indruk zorgt, natuurlijk.

Als je je realiseert hoeveel werk het voor ze geweest is om al die apps grotendeel vanaf scratch te schrijven, vooral de Hub en de Launcher gok ik, dan is het niet raar dat ze op software gebied nog wat werk te doen hebben inderdaad. Ik ben nog steeds blij met m'n Priv en elke update maakt dat hopelijk alleen maar beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
Camera Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
Hmm vreemd...
Als ik een app wil verplaatsen van intern geheugen naar externe sd kaart, gaat dat niet.. Geeft hij aan, dat er niet voldoende opslagruimte is.. Heb een kaart van 64GB erbij gedaan, waarvan nog 55 GB vrij, dus lijkt me sterk... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
Bij mij ook niet en met dezelfde melding!?

Lidy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ligt aan Android...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superericje
hahaha thanks! Scheelt weer uitzoeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Probeer hem eens EXT4 te formatteren. Ben benieuwd of het dan wel lukt (of probeer het eerst met een oude kaart op EXT4).

Dit is overigens het geval sinds 5.x. Intern geheugen wordt als SD gemount (emulated). Daarom zie je geen verschil. Het wordt naar SD verplaatst, interne SD wel te verstaan ;(

[ Voor 42% gewijzigd door Die Bruine op 23-11-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
Als u een mediakaart wilt gebruiken met een grotere capaciteit dan 32 GB, moet u de Microsoft exFAT-technologie-driver
voor BlackBerry downloaden. Er verschijnt een melding wanneer u de mediakaart in uw toestel plaatst. Zorg ervoor dat u
verbonden bent met het internet en tik dan op de melding om de driver te downloaden.

Lidy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
Ik kan video's ook niet verplaatsen naar SD. (ik heb 16 GB sdcard.)
Van alles geprobeerd oa. sdcard wissen. Hoe formateer je eigenlijk de sdcard op het toestel?

[ Voor 41% gewijzigd door truffel50 op 24-11-2015 10:28 ]

Lidy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• truffel50
Zie:
http://forums.crackberry....try-possible-fix-1050455/

Ik heb dit uitgevoerd en het werkt!!!!

[ Voor 17% gewijzigd door truffel50 op 24-11-2015 11:31 ]

Lidy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
Wat omslachtig... Mijn 64 GB kaart was exFAT en heb deze geformateerd (via een progje dat wel) naar 'regulier' FAT32 en klaar. Alles werkte.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Bedoel je met alles dat je nu ook de apps daadwerkelijk kan verplaatsen? En ze dus niet naar emulated/0 gaan?

BTW, niemand getest of EXT4 werkt? Behalve games zet ik er ook films op namelijk. Wel zo fijn als ik dan een >2GB file op kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
Die Bruine schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:30:
Bedoel je met alles dat je nu ook de apps daadwerkelijk kan verplaatsen? En ze dus niet naar emulated/0 gaan?

BTW, niemand getest of EXT4 werkt? Behalve games zet ik er ook films op namelijk. Wel zo fijn als ik dan een >2GB file op kwijt kan.
Ohw nee dat heb ik niet gedaan. Was al blij dat hij nu werkte... Niet opnieuw geformatteerd.. Dat van de apps verplaatsen kan niet wegens de softwareversie... Werkt niet bij Android. Systeem ziet intern geheugen al als de geheugenkaart, dus dat was het.
Zelf heb ik nooit zulke grote bestanden, dus zou ik niet weten of dat werkt helaas... (800Mb gaat wel is mijn max bestand :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de PRIV? nog nieuws of heeft er iemand al spijt van de aankoop?

[ Voor 20% gewijzigd door Joshua... op 25-11-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Wachten op Android 6 dus. Dan heb je dat probleem als het goed is niet meer omdat de SD dan onderdeel is van het "interne" geheugen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar nog op ga zitten wachten.
Nergens nog een indicatie van wanneer wij dat kunnen verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superericje
Joshua... schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:27:
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de PRIV? nog nieuws of heeft er iemand al spijt van de aankoop?
Na de eerste reviews wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten. Ze gingen (zoals iedereen weet) van heel goed, tot totaal waardeloos... Aangezien het toestel mijn nieuwsgierigheid zo had geprikkeld, toch besteld bij Naztel.
Nou ik moet zeggen..... Ik ben er blij mee, heb redelijk wat toestellen gehad, kan ik wel stellen en deze doet zeker niet onder voor de andere.. De camera bevalt goed en maakt mooie opnames, voor een telefoon. het onscreen toetsenbord is eigenlijk wel de beste en meest fijne die ik gebruik (maar deze had ik al op mijn S6 edge gezet ;) ). verder toestel snel en soepel, geen merkbare lag. ik doe er geen hele spannende dingen verder mee qua ultieme test, maar voor dagelijks gebruik helemaal goed!
Voor mijn werk heb ik een BB Classic en dat toetsenbord is iets groter, wat ik, persoonlijk, iets prettiger vind, maar hoe dan ook het toetsenbord op de priv werkt top! dubbelklikken om nauwkeurig te selecteren en scrollen via touch werkt helemaal goed!
Wat je bij aanschaf wel even in de gaten moet houden is dat je alle apps van BB zelf moet updaten, daarna zal hij bij een nieuwe update deze aangeven in de store (althans nu bij 3 apps gezien, dus de rest zal wel volgen :))
Al met al... ZEKER geen spijt van mijn aankoop!
Grappig is wel, dat mensen erop reageren. Een Blackberry met Android? en dan schuif je hem open en zijn ze verbaasd :) Beetje marketing in EU zou geen kwaad kunnen ;-)
Die Bruine schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:42:
Wachten op Android 6 dus. Dan heb je dat probleem als het goed is niet meer omdat de SD dan onderdeel is van het "interne" geheugen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar nog op ga zitten wachten.
Nergens nog een indicatie van wanneer wij dat kunnen verwachten.
Volgens mij heeft BB gezegd de Android 6.0 te kunnen verwachten in Januari 2016, kan ff niet zo snel een bron oid vinden, nou ja vooruit Hier eentje :))

[ Voor 4% gewijzigd door superericje op 25-11-2015 19:49 . Reden: Classis moet classic zijn :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 12:51
Doet het soft toetsenbord hetzelfde wanneer je die gooit op een S6? Als die echt los te installeren valt sla ik wellicht de Priv over en pak ik een andere Android. (Ben een BB fan, maar die Priv is wel prijzig en denk dat als het toetsenbord het op een willekeurige droid net zo goed doet als destijds op de Z30, een andere droid mij net zo gelukkig kan maken als de priv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDCCBB schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:06:
Doet het soft toetsenbord hetzelfde wanneer je die gooit op een S6?
Yes werkt prima, kon er zelf toch niet aan wennen en ben weer terug naar Swype ivm vegen van woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
Eigenlijk wordt de keuze voor een nieuw device nu niet makkelijker gemaakt, haha. Maar thanks CLB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
Ik heb het blackberry toetsenbord ook 2 weken op mijn Galaxy S4 gehad maar vond hem toch niet zo fijn.
Ik wacht nog steeds op mijn PRIV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Dagen verder en geen cel wijzer. Lees zojuist deze review. Met de twee toestellen waar ik over twijfel (samen met de Lumia 950).

Ik was al redelijk bezweken voor de S6+ wat voor mij als Samsung-hater al heel wat is. Maar na een Psion, S710, Pro, Pro2, Droid1/2/3/4 en Photon krijg ik het niet omgezet in mijn hoofd om die S6+ te bestellen.

Hmm, denk dat ik nu heb besloten :). Nog 1 nachtje slapen dan maar. Android 6 zodat interne geheugen gewoon er bij wordt opgeteld (games + navi) en RAW schieten en ik heb op voorhand al geen spijt.
En anders, anders ga ik flink balen over een paar maanden...

BTW, iemand al een emulator geprobeerd in combinatie met het toetsenbord en portrait? Gewoon nieuwsgierigheid, geen dealbreaker.

Edit:

S6 Edge+ 64GB met keyboard cover besteld. Mocht ik er spijt van krijgen, dan raak ik die makkelijk kwijt en kan ik alsnog de Priv kopen (want zelden tot nooit te koop in 64GB in NL).
Was het echt zat dat wachten. Nu kan ik tenminste de tijd overbruggen tot Android 6 en RAW + SD afwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door Die Bruine op 26-11-2015 18:16 . Reden: S6 it is... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
Zelfde twijfel hier. Priv of 950.

Maar een S6 met BlackBerry skb kan ook misschien nog. Pfff moeilijk moeilijk.

• frozenflame_
  • Laatst online: 20-02-2021
Ik heb ook wel de neiging om hem te kopen, kan mijn gebogen iPhone de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 16:43
TDCCBB schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:03:
Zelfde twijfel hier. Priv of 950.

Maar een S6 met BlackBerry skb kan ook misschien nog. Pfff moeilijk moeilijk.
Dat vind ik persoonlijk een vreemd dilemma. Een S6, zelfs met BlackBerry software keyboard, mist nog altijd de grote aantrekkingskracht van een Priv (los van de security die ze claimen): eindelijk snel via een hardware keyboard kunnen antwoorden op mails en berichtjes. Voor kortere teksten merk ik vaak dat ik inderdaad voldoende heb aan het softwaretoetsenbord, maar vanaf dat ik meer dan 1 zin moet tikken klap ik hem toch even uit.

De 950 heeft dan weer niet de apps die een Priv en S6 kunnen bieden.

• TDCCBB
hmm, misschien heb je wel gelijk zezke.

Ga ik voor de 950 duik ik weer in een app gap die ik nu al ken met BB.

Ga ik hoofdprijs betalen voor een device met redelijk dezelfde specs vanwege een bb keyboard, wanneer ik het touchscreen keyboard op mijn oude Z30 al geweldig vind? Dat is meer de afweging.

Maar ik moet duidelijk gewoon wachten tot ik die Priv in mijn handen heb gehad gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
TDCCBB schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:14:
hmm, misschien heb je wel gelijk zezke.

Ga ik voor de 950 duik ik weer in een app gap die ik nu al ken met BB.

Ga ik hoofdprijs betalen voor een device met redelijk dezelfde specs vanwege een bb keyboard, wanneer ik het touchscreen keyboard op mijn oude Z30 al geweldig vind? Dat is meer de afweging.

Maar ik moet duidelijk gewoon wachten tot ik die Priv in mijn handen heb gehad gok ik.
De priv in je handen krijgen lijkt me lastig worden... tis nog steeds lastig deze te kopen...
misschien iemand in je omgeving die je kent?

Ergens al bekend wat de eerste verkoopcijfers zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door superericje op 30-11-2015 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pineapple23
  • Laatst online: 26-09 17:42
Goed nieuws voor de Priv gebruikers:
Belangrijkste punt wat ik vind en komt is dat Whatsapp straks ook door de BlackBerry Hub wordt afgehandeld:
http://blogs.blackberry.c...heres-how-to-download-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
Yes... 14 december !

Lidy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
pineapple23 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:02:
Goed nieuws voor de Priv gebruikers:
Belangrijkste punt wat ik vind en komt is dat Whatsapp straks ook door de BlackBerry Hub wordt afgehandeld:
http://blogs.blackberry.c...heres-how-to-download-it/
kippevel!
Nu mijn PRIV nog binnenkrijgen. Duurt lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
Coolblue geeft aan nog niet te weten of ze hem gaan voeren. Crap, zullen weinig shops zijn in NL waar je het toestel ook echt in je handen kan houden voor de aanschaf.

Wel goed om te zien dat de eerste updates al doorgevoerd worden. Heel benieuwd naar de ervaringen van gebruikers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
TDCCBB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:34:
Coolblue geeft aan nog niet te weten of ze hem gaan voeren. Crap, zullen weinig shops zijn in NL waar je het toestel ook echt in je handen kan houden voor de aanschaf.

Wel goed om te zien dat de eerste updates al doorgevoerd worden. Heel benieuwd naar de ervaringen van gebruikers hier.
Nee de beschikbaarheid valt inderdaad wat tegen, op zijn zachtst gezegd...
Ik heb de update nog niet binnen, maar als dat zo is, zal ik hier mijn bevindingen posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truffel50
superericje schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:16:
[...]

Nee de beschikbaarheid valt inderdaad wat tegen, op zijn zachtst gezegd...
Ik heb de update nog niet binnen, maar als dat zo is, zal ik hier mijn bevindingen posten :)
Die komt voor ons pas op 14 december.

Lidy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TDCCBB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:34:
Coolblue geeft aan nog niet te weten of ze hem gaan voeren.
Dan had je net de verkeerde medewerker aan de telefoon, toestel staat (gewoon) op de site!
truffel50 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:16:
Die komt voor ons pas op 14 december.
Dat betreft de update van de BB-apps in de Play Store.
Vanaf aanstaande maandag moet de huidige firmware-update ook voor 'jullie' uitrollen.

[ Voor 36% gewijzigd door CLB op 02-12-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
CLB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:20:
[...]

Dan had je net de verkeerde medewerker aan de telefoon, toestel staat (gewoon) op de site!

[...]

Dat betreft de update van de BB-apps in de Play Store.
Vanaf aanstaande maandag moet de huidige firmware-update ook voor 'jullie' uitrollen.
joepie ook voor 'ons' O+ ( ;) )
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Prijzen, winkels, levertijden en dergelijke mogen in [BlackBerry Priv] Levertijden en prijzen