Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
N.a.v. een topic in de HK waarin iemands pasje het niet meer deed en geen boodschappen kon doen, vraag ik me of, en zo ja, wat voor systeem Tweakers hebben om te voorkomen dat ze geen geld hebben, cq niet bereikbaar zijn.

Mijn man en ik hebben ieder 1 pas van onze gezamenlijke Rabo-rekening, daarnaast houdt hij, voor het geval er storing is, een extra rekening bij de ING aan, waar altijd een paar honderd euro op staat. Daarnaast hebben we een credit-card ook bij de Rabo, overigens zonder kredietfaciliteit, alles wordt aan het einde van de maand gewoon in 1 keer afgeschreven van de betaalrekening afgeschreven.

Als laatste heeft hij altijd € 50-€ 100 contant in zijn portemonnee.

Voor onze telefoons hebben we expliciet 2 verschillende netwerken uitgezocht, zodat, als het ene netwerk down is, we altijd nog het andere hebben.

Vroegah, toen ik nog jong was (en geen geld had, misschien speelt dat mee), stond ik er helemaal niet bij stil, en ik denk dat het me ook niet echt interesseerde. Wel heb ik altijd een bak met stuivers en centen gehad, en aangezien dat ding ondertussen minstens 2 kilo weegt, zit dat volgens mij ook wel wat noodgeld in.

Hoewel ik me afvraag of het me wel voldoende interesseert, ben ik wel benieuwd hoe anderen dat aanpakken? Hebben jullie je voorbereid? Wat voor maatregelen nemen jullie?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:27
Eigenlijk niet. We hebben een rekening met beiden een pas. Daarnaast creditcard van dezelfde bank. Beiden telefoon bij dezelfde provider. Ach, verhongeren zullen we niet. Mocht er nood aan de man zijn dan heb je altijd familie, vrienden, buren, collega's etcetera.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Genoeg cash voor een week boodschappen, klaar? Een rekening aanhouden "voor nood" is aanzienlijk duurder dan gewoon 200 euro in de kast leggen.
Qua telefoons hebben we er sowieso genoeg, en die werken allemaal altijd.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10

Bob

rik11 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:04:
Eigenlijk niet. We hebben een rekening met beiden een pas. Daarnaast creditcard van dezelfde bank. Beiden telefoon bij dezelfde provider. Ach, verhongeren zullen we niet. Mocht er nood aan de man zijn dan heb je altijd familie, vrienden, buren, collega's etcetera.
Idem. We zijn niet alleen op de wereld :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb één reguliere bankpas (Rabo Wereldpas), plus een creditcard (Mastercard, via de Rabo). Daarnaast heb ik altijd een kleine hoeveelheid cash geld in huis (denk in de orde van 50-75 euro) voor noodgevallen.

Daarmee ben ik financieel wel aardig afgedekt :)

Qua telefoons: Ik heb mijn oude telefoon nog, dus in het ergste geval is het mijn sim-kaart overzetten naar de oude, en ik ben weer online. En is er een netwerkstoring, tsja, who cares als ik ff een paar uurtjes niet bereikbaar ben? De wereld vergaat niet als je meer dan 5 minuten geen telefoon hebt, ook al lijken veel mensen dat wel als het einde van de wereld te beschouwen tegenwoordig :)

Virussen? Scan ze hier!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Geld bij banken
We hebben daar best wel rekening mee gehouden met bepaalde keuzes.
Zo heb ik persoonlijk 6 betaalpassen via 5 verschillende systemen.
ING, ING, ABN, MasterCard, Visa, AMEX.

Lange termijn bankieren
Ook onze spaarrekeningen dus geld wat we niet opzak hebben, hebben we verspreid over 3 banken.
Dat schuift af en toe op en neer, maar met het gedoe van omvallende banken in het verleden dat proberen we te voorkomen. Als dat gebeurd dan hebben we geen enkele korte termijn problemen.

Contant
Contant geld geloven we niet zo in, we hebben thuis ongeveer 50 euro contant liggen.

Alternatief geld
We geloven meer in bitcoins, daarvan kunnen we meer direct besteden.

voedsel
Wel hebben we thuis altijd voor een maand aan voedsel liggen (ook drinken).
momenteel denk ik 2,5 maand aan eten.
We hebben ook nooit dat we verplicht boodschappen moeten doen. Dat doen we gewoon als we er zin in hebben en dan nemen we weer voor 1 a 2 maanden boodschappen mee. (en wat vers voor de eerst komende dagen), En een moestuin maar dan moet de crisis zich wel in een oogst seizoen plaatsvinden.

Communicatie Provider
Voor telefonie/internet. We hebben allebei van het werk een telefoon met onbeperkt bellen/internet.
En thuis hebben we glasvezel als internet. maar daar hebben we geen maatregelen genomen op provider basis.

Reserve telefoons
We hebben 3 reserve telefoons liggen, 1 bellen/smsen, 1 windows mobile 6.1, 1 android 4.4
Zodra we merken dat onze beste reserve telefoon achter begint te lopen op onze huidige toestellen, dan schaffen we een nieuwe reserve telefoon aan.

gas/water/licht
Behalve drinkwater heb ik hier nog geen acties voor ondernomen.
Voor elektra zijn we bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Binnen de komende 3 jaar liggen er zonnepanelen op het dak 2400Wp, en 12kwh aan accu's in huis.
En misschien wel 85kwh in de auto die voor de deur staat. (weet niet of dit gebruikt kan worden binnenshuis, maar een omvormer 12-230 kan al een hoop helpen waarschijnlijk.

Het enige dat we dan niet hebben is gas, en dat zet mij op dit moment even aan het denken.
Misschien een gasfles + plaatje kopen voor het geval dat. (kost misschien 100 euro?) maar dan heb ik wel alles compleet.

[ Voor 29% gewijzigd door Smuggler op 26-09-2015 16:14 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik in dat topic ook al zei: Ik heb standaard minimaal het bedrag aan contant geld in m'n portemonnaie zitten waarmee ik een volle tank brandstof af kan rekenen bij een tankstation.

Bij een supermarkt laat je, als je om wat voor een rede dan ook, niet kunt betalen middels elektronische middelen heel simpel het karretje met boodschappen bij de kassa achter. Bij een tankstation niet kunnen afrekenen is lastiger.... Je krijgt die brandstof écht niet mee op de je "blauwe ogen", zeker niet als je, net als ik in 't verleden, ruim 900 Liter tankt terwijl je ergens met een touringcar met 60 passagiers in een willekeurig EU land staat..... De tank(s) word(en) dan héél simpel weer léég gehaald voor je.

Het niet elektronisch kunnen betalen kan ook aan de eigenaar van het "PIN" apparaat liggen maar daar wordt op zo'n moment ook geen rekening mee gehouden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb 2 bankrekeningen (waarvan 1 met hooguit tientjes saldo, maar gebruikt om spaargeld over te sluizen zodat ik bij nood dat kan aanspreken) en twee creditcards (dat laatste bleek erg handig toen er een kapot ging aan het begin van een buitenlandse vakantiereis..), plus wat cash in huis.

Telefoon: ik kan het ook geen ramp vinden als er een tijd geen bereik is. Lekker rustig :P Als het moet dan heb ik een vaste lijn als reserve ("gratis" als deel van een all-in-one) en Skype etc werken ook prima. Als dat niet kan en ik echt iemand moet bellen dan vraag ik het wel aan buren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Onbekend
  • Laatst online: 00:56

Onbekend

...

Ik heb altijd contant geld thuis leggen. Genoeg om een maand lang boodschappen van te kunnen doen en de brandstofkosten te betalen.
Daarnaast heb ik in mijn portemonnee altijd voldoende geld (minimaal 50 euro) mee, zodat ik bijna altijd met contant geld kan betalen. Geen last van pinstoringen dus.

Maar thuis heb ik een koelkast en vriezer, en die zijn goed gevuld. Mochten we bijvoorbeeld op een of andere manier twee weken lang geen boodschappen kunnen doen, hebben we altijd voldoende voorraad om de weken mee door te komen.

Geen internet of telefoon zou ik voor een paar dagen niet erg vinden. Het is handig, maar ik mis het totaal niet terwijl ik elke dag er gebruik van maak. Daarnaast hebben we natuurlijk in noodgevallen ook nog buren met verschillende internetabonnementen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RemcoDelft
wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:17:
Bij een supermarkt laat je, als je om wat voor een rede dan ook, niet kunt betalen middels elektronische middelen heel simpel het karretje met boodschappen bij de kassa achter.
Nog veel simpeler: bij een pinstoring krijg je gewoon een formulier voor een eenmalige machtiging. Even tekenen en klaar.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
Enige nuttige cash wat al weken in m'n portemonnee zit is een briefje van 20. Bij de supermarkt zelfs moeten leuren om zo'n munt.

Wel 2 pinpassen, 2 creditcards (1 zakelijk) en 2 telefoons (1 zakelijk).

Belangrijker zijn de telefoonnummers. Daarmee zelfs in Frankrijk fam om een oplossing voor iets gevraagd en zo werkt dat in NL ook met vervoer, info, geld of goederen.

Net een kleine week in de VS rondgelopen met $0 op zak.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:20:
[...]

Nog veel simpeler: bij een pinstoring krijg je gewoon een formulier voor een eenmalige machtiging. Even tekenen en klaar.
Dat is vaak afhankelijk van de shop waar je je aanschaf doet (bereidwilligheid en vertrouwen). Als je in een willekeurig land staat (anders dan NL) dan is die mogelijkheid er vaak niet, mede doordat een incasso achteraf vrij simpel te storneren is.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 26-09-2015 15:27 ]

Anoniem: 217290

Meestal wel ruim 100 euro in huis (sowieso kasgeld van mijn eigen bedrijf) daarnaast 2 pin passen 1 credit card. 2 telefoons.

grootste risico is overvallen worden dan ben ik beide telefoons kwijt en mijn pasjes maar dan nog genoeg backups en reserve telefoons in huis.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51
Wij hebben een paar 5 liter containers (kraan)water, zaklamp, voldoende contant geld voor een paar weken boodschappen, reservetelefoons (en een collectie simkaarten) een powerbank en zo een starthulp accu die multifunctioneel inzetbaar is. En uiteraard voldoende koffie voor een maand.

Persoonlijk heb ik al die reserves al een keer nodig gehad.

- knip -

• RemcoDelft
Raymond P schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:32:
Wij hebben een paar 5 liter containers (kraan)water, zaklamp, voldoende contant geld voor een paar weken boodschappen, reservetelefoons (en een collectie simkaarten) een powerbank en zo een starthulp accu die multifunctioneel inzetbaar is. En uiteraard voldoende koffie voor een maand.
Doet me hieraan denken:
YouTube: Freek de Jonge over rampeninstructies

De overheid raadt inderdaad aan om x liter water per persoon op voorraad te hebben, alleen gaan ze na de belasting op de verpakking ervan nu ook het water zelf weer verder belasten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:43:
[...]

Doet me hieraan denken:
YouTube: Freek de Jonge over rampeninstructies

De overheid raadt inderdaad aan om x liter water per persoon op voorraad te hebben, alleen gaan ze na de belasting op de verpakking ervan nu ook het water zelf weer verder belasten...
Paar jaar geleden was er op National Geographic Channel een documentaire over "Doomsday Preppers"... Was vrij overdreven allemaal (uiteraard in de US opgenomen) maar.... Een kern van waarheid zat er wel in.

"We" zijn tegenwoordig volledig afhankelijk van NUTS bedrijven en andere, inmiddels geprivatiseerde, dienstverleners. Als er ook maar iets weg durft te vallen (ook al is het maar voor een paar uur) dan ligt alles op z'n gat. Als bijv. TENNET een serieus grote verstoring krijgt dan ben je volledig overgeleverd aan..... Je eigen voorzieningen.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
Zoveel hoef ik niet te betalen. Reizen gaat met het OV (gratis want student), de fiets en sinds kort de brommer dus grote brandstofkosten heb ik niet. Verder doe ik ook nooit grote boodschappen dus dat is ook niet zo'n probleem. Ik heb wel genoeg contant geld voor het geval het nodig is, en ik kan (voor zover ik stroom en internet heb) altijd bij al m'n geld. Mocht m'n mobiele provider een storing hebben dan is Ziggo er nog, en vice versa.

In het geval van grotere problemen hebben we hier altijd een grote voorraadkast met eten voor een flinke tijd, ook best veel flesjes water, gereedschap en eventueel powerbanks.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Reinier

\o/

Ik heb geen maatregelen genomen. Ik denk dat er een paar tientjes in m'n dochters spaarvarkentje zitten, that's it.

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 00:23
Ik heb hier thuis een klein kluisje met een envelopje 10tjes, envelopje 20jes en envelopje 50jes, just in case (met de huidige spaarrente kost het weinig tot niks om het cash te hebben).

Verder is het idd gebruikelijk om een aantal voedingsmiddelen als droge rijst, macaroni en een voorraadje water aan te houden voor het geval dat er iets groters speelt.
Ronald8 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:02:
Zoveel hoef ik niet te betalen. Reizen gaat met het OV (gratis want student)
En als je een belangrijke afspraak hebt en het OV rijdt niet door een grote storing? Taxis zijn dan wel een optie wanneer je voldoende geld beschikbaar hebt ;)

• O88088
The_Zohan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:06:
[...]

En als je een belangrijke afspraak hebt en het OV rijdt niet door een grote storing? Taxis zijn dan wel een optie wanneer je voldoende geld beschikbaar hebt ;)
Zulke belangrijke afspraken heb ik niet :+ het ergste geval dat ik kan bedenken is dat ik een tentamen heb of iets in moet leveren, en in dat geval is er meestal wel wat te regelen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:52:
[...]
Paar jaar geleden was er op National Geographic Channel een documentaire over "Doomsday Preppers"... Was vrij overdreven allemaal (uiteraard in de US opgenomen) maar.... Een kern van waarheid zat er wel in.
Eens. Dat was wel een tikkie (kuch, understatement) overkill, maar het idee an sich is natuurlijk niet verkeerd.

Anyway: contant geld heb ik normaal gesproken weinig tot niet. Ik koop op weg naar m'n werk nog wel eens groente of fruit bij zo'n kraampje langs de weg, maar verder dan een paar euro kom ik niet.

Vers voedsel heb ik voor een paar dagen, houdbaar voedsel voor een week of twee, ik heb een zootje water op voorraad just in case, twee bankpasjes (van één bank), een creditcard (zonder kredietfaciliteit, wordt maandelijks in één keer afgeschreven). Oh, en ik heb géén telefoon (mobiel, that is). Twee jaar geleden weggedaan en geen dag gemist. 8)

Een auto heb ik niet (wel rijbewijs, maar auto is in mijn situatie niet nodig), dus over benzine maak ik me niet druk. Fietsen & OV lukt prima.

En dan de obligate zaklamp, radio op batterijen, wat olielampjes (leuk voor in de tuin, maar ook handig bij stroomstoring, heb ik gemerkt) en dat soort prut.

Als de elektriciteit een week uitvalt zal ik daar iig weinig problemen mee hebben. En als de elektriciteit lánger uitvalt, hebben we een groter probleem dan treuren over een niet-werkende internetverbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door Jiffy op 26-09-2015 16:13 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:38

Garyu

WW

Het is nogal overdreven om een hele berg extra organisatie voor dit soort dingen te doen - het risico is klein dat het gebeurt en de gevolgen ook, hence is het ook niet de moeite waard die ik hierboven deels lees.

Welk risico wil je nu eigenlijk precies afdekken? Dat je niet kan betalen?
- pas doet het niet -> nieuwe pas aanvragen. Consequentie: een week geen pas. Workaround: cash.
- portemonnee wordt gestolen -> nieuwe pas aanvragen. Consequentie: een week geen pas. Workaround: cash thuis, een tweede rekening, een partner, etc.
- internetbetalen werkt niet -> offline (ohjee) boodschappen gaan doen

Etc., allemaal dingen die best overkomelijk zijn natuurlijk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een hele week zonder pas? Ik weet niet, maar volgens mij sturen de meeste banken binnen 2 of 3 werkdagen wel een nieuwe pas op?

Zo'n korte periode kan je volgens mij altijd wel overbruggen zonder meteen diverse complete survivalkits in huis te moeten halen etc :)

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend

Onbekend

...

Jiffy schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:11:
Als de elektriciteit een week uitvalt zal ik daar iig weinig problemen mee hebben. En als de elektriciteit lánger uitvalt, hebben we een groter probleem dan treuren over een niet-werkende internetverbinding.
Voor gas en elektra heb ik geen alternatief klaar staan. Na 1 dag zonder elektra heb ik dus een vriezer en koelkast die aan het ontdooien is. In de winter heb ik ook geen warm huis omdat de cv-pomp elektrisch is aangedreven.

We hebben helaas nog niet een betrouwbare energieopslag voor meerdere dagen, maar in het afgelopen jaar hebben we tot nu toe 3x een stroomstoring gehad (vrij veel ;) ) en dat was allemaal binnen 4 uur opgelost.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Eens. Dat was wel een tikkie (kuch, understatement) overkill, maar het idee an sich is natuurlijk niet verkeerd.

Anyway: contant geld heb ik normaal gesproken weinig tot niet. Ik koop op weg naar m'n werk nog wel eens groente of fruit bij zo'n kraampje langs de weg, maar verder dan een paar euro kom ik niet.

Vers voedsel heb ik voor een paar dagen, houdbaar voedsel voor een week of twee, ik heb een zootje water op voorraad just in case, twee bankpasjes (van één bank), een creditcard (zonder kredietfaciliteit, wordt maandelijks in één keer afgeschreven). Oh, en ik heb géén telefoon (mobiel, that is). Twee jaar geleden weggedaan en geen dag gemist. 8)

Een auto heb ik niet (wel rijbewijs, maar auto is in mijn situatie niet nodig), dus over benzine maak ik me niet druk. Fietsen & OV lukt prima.

En dan de obligate zaklamp, radio op batterijen, wat olielampjes (leuk voor in de tuin, maar ook handig bij stroomstoring, heb ik gemerkt) en dat soort prut.

toon volledige bericht
Als de elektriciteit serieus een week uitvalt dan heb je wel meer "problemen" als alleen een uitvallende internet/TV/Radio/Telefoon verbinding. Je CV installatie thuis doet vrij weinig/niks meer (waterpomp werkt op electra) net zoals dat de pompen van het waterleiding bedrijf ook niet veel meer doen in een gebied waar géén elektriciteit meer aanwezig is (ouderwetse "watertorens" hebben we in NL niet meer....).

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:17:
[...]

Voor gas en elektra heb ik geen alternatief klaar staan. Na 1 dag zonder elektra heb ik dus een vriezer en koelkast die aan het ontdooien is. In de winter heb ik ook geen warm huis omdat de cv-pomp elektrisch is aangedreven.

We hebben helaas nog niet een betrouwbare energieopslag voor meerdere dagen, maar in het afgelopen jaar hebben we tot nu toe 3x een stroomstoring gehad (vrij veel ;) ) en dat was allemaal binnen 4 uur opgelost.
Noodaggregaat neerzetten? Heb je altijd een fallback als je stroom uitvalt.

Virussen? Scan ze hier!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
ik betaal alles met de bankkaart, heb nooit cash op zak . dat heeft er al meerdere malen voor gezorgd dat in de problemen kom als er weer eens een technisch probleem is . maar ik zal het nooit leren.

momenteel is er een probleem in belgie met Bancontact/Atos worldline, klanten kunnen betalen, maar handelaars krijgen hun geld niet doorgestort. ik zit echt te wachten op het moment dat handelaars masaal bancontact gaan weigeren

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

justmike schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:21:
ik betaal alles met de bankkaart, heb nooit cash op zak . dat heeft er al meerdere malen voor gezorgd dat in de problemen kom als er weer eens een technisch probleem is . maar ik zal het nooit leren.

momenteel is er een probleem in belgie met Bancontact/Atos worldline, klanten kunnen betalen, maar handelaars krijgen hun geld niet doorgestort. ik zit echt te wachten op het moment dat handelaars masaal bancontact gaan weigeren
Is dat een Belgisch probleem van "Bancontact/ATOS" of van (een contract met) EQUence? Ik mag aannemen dat alle Bancontact betalingen ook (gewoon?) via EQUence lopen?

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:39:
[...]

Is dat een Belgisch probleem van "Bancontact/ATOS" of van (een contract met) ECUence? Ik mag aannemen dat alle Bancontact betalingen ook (gewoon?) via ECUence lopen?
wat is "ECUence" , google kent het ook niet. en in Belgie beheert worldline het electronisch betaal verkeer

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb twee bankpassen van de ING. Een Nederlandse en een Belgische en mijn vrouw heeft een bankpas van de ING. Meestal heb ik ook wel wat contant geld maar dat plannen we niet echt. Verder heb ik nog een prepaid creditcard maar ik weet niet hoe veel daar nog op staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

justmike schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:52:
[...]

wat is "ECUence" , google kent het ook niet. en in Belgie beheert worldline het electronisch betaal verkeer
EQUence = Typo = EQUens, maar in .BE bestaat zoiets vast ook wel (WorldLine?).

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
Ik maak zelf nooit gebruik van contant geld. Ik haat contant geld.

Heb een pinpas en creditcard van ING en een andere rekening bij ABN Amro. Nu nog wel, want ik ben student: dus gratis. Op de ABN Amro rekening staat eigenlijk geen geld, gebruik ik maar heel af en toe.

Verder staat 99% van mijn geld eigenlijk ook op mijn spaarrekening. Als ING een storing heeft, dan heb ik gewoon pech. Dan moet ik maar met creditcard betalen, of met het pasje van mijn vriendin. Ofzo :P

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:41

FreakNL

Well do ya punk?

Helemaal niks aan bewuste noodvoorzieningen hier.

Zie ook iemand posten die 3 reservetelefoons heeft en als klap op de vuurpijl deze noodvoorraad ook nog up-to-date houdt. :X Dat is aan mij echt niet besteedt.

En verschillende providers zoals de TS hebben wij wel, maar dat is puur toeval. Ik heb wel nog een VOIP provider dus als GSM verkeer eruit ligt kunnen we alsnog bellen. Maar ook dat is niet als noodvoorziening ingericht, meer vanwege het goedkope bellen.

Vriezer en 2 koelkasten en voorraadkast zitten wel vol, maar ook dat is meer gewoonte. Ik hou van voorraad en sla mijn handen niet graag op een lege plek. Maar ook dit is niet met een noodsituatie in gedachte..

Enige waar ik bewust over nagedacht heb is de UPS op mijn server (maar dat is meer ter bescherming van hard- en software). En ik heb last-minute mijn Rabo rekenening toch aangehouden naast Knab (wilde eerst opzeggen). Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik tegenwoordig veel reis en dat ook bepaald geen toeristenbestemmingen zijn. Om dezelfde reden heb ik ook 2 creditcards (visa en mastercard)...

Maar in het buitenland wil je "gedekt" zijn. In NL zie ik het allemaal wel. Als het betalingsverkeer plat ligt rij ik wel ff naar mijn ouders, die hebben een nog grotere vriezer en altijd veel cash in huis....

• Opa_1960
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-06 12:06
Opa is nog 'van de oude stempel' (hoe kan je het raden).. CONTANTEN. En dat gaat vaker mis dan alle ict-doom-scenario's. Stuivers passen niet in de parkeer-automaat, Geld-automaten spugen alleen nog biljetten van €50 uit, en die passen OOK niet in de automaat. En de lokale Jumbo ziet me als rand-crimineel als ik daarmee één pak halfzware melk afreken..
Qua telefonie dek ik me helemaal niet meer in. KPN-vastbellen is de meest zekere, maar dat is vloeken in de kerk. Werkt ook niet in de lokale Jumbo, kan ik je verzekeren.
Mobiel onbereikbaar? Jammer dan. Probeer het later nog eens.. Die andere 2 miljoen lullo's zijn óók niet bereikbaar (Mijn ervaring: OOK ZAKELIJK niet)..
Ik denk dat je jezelf te druk maakt. Met crackers met kaas kan je een dag overleven, koelkastje geeft een week extra.
Don't worry, be happy

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Opa_1960 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:45:

Stuivers passen niet in de parkeer-automaat,
Correct, we betalen al sinds 2002 niet meer met guldens (en dus stuivers, dubbeltjes, kwartjes etc), dus die zal hij idd niet accepteren.
Geld-automaten spugen alleen nog biljetten van €50 uit, en die passen OOK niet in de automaat.
:?

De geldautomaten waar ik kom kan ik gewoon kiezen tussen biljetten van 10, 20 en 50 euro hoor, of combi's ervan.

Virussen? Scan ze hier!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Opa_1960 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:45:
Opa is nog 'van de oude stempel' (hoe kan je het raden).. CONTANTEN. En dat gaat vaker mis dan alle ict-doom-scenario's. Stuivers passen niet in de parkeer-automaat, Geld-automaten spugen alleen nog biljetten van €50 uit, en die passen OOK niet in de automaat. En de lokale Jumbo ziet me als rand-crimineel als ik daarmee één pak halfzware melk afreken..
Qua telefonie dek ik me helemaal niet meer in. KPN-vastbellen is de meest zekere, maar dat is vloeken in de kerk. Werkt ook niet in de lokale Jumbo, kan ik je verzekeren.
Mobiel onbereikbaar? Jammer dan. Probeer het later nog eens.. Die andere 2 miljoen lullo's zijn óók niet bereikbaar (Mijn ervaring: OOK ZAKELIJK niet)..
Ik denk dat je jezelf te druk maakt. Met crackers met kaas kan je een dag overleven, koelkastje geeft een week extra.
Don't worry, be happy
Aangaande dat dikgedrukte: Hoe zeker ben jij dat jouw "vaste nummer" nog daadwerkelijk een "vast" nummer is (en dat jouw lijn dus feitelijk nog één op één geschakeld is in een ouderwetsche "centrale")?

• Opa_1960
@Wildhagen: Dat van die stuivers klopt, maar met een hamer gaat 5 Eurocent er ook in. Parkeerbeheer houdt niet meer van Opa.
Euro-biljetten is in mijn omgeving (kop NoordHolland) een farce.. Je kan wel kiezen, maar alles onder de €20 is altijd OP. Je wordt dus opgezadeld met 'grofgeld', en de winkeliers mogen wisselkantoor spelen. Helaas géén grap.
Om on-topic te blijven: dit kan een serieus probleem zijn bij 'grote betalingsstoringen' . Als de kassa bij Jumbo na 3 klanten al geen wisselgeld meer heeft, hoe ga je dán betalen ?

• Opa_1960
@Wimmel-1: KPN-vastbellen.. Ik ben er geen expert in, maar denk/hoop dat KPN-vast ECHT vast is.
Hoe kunnen ze (en Telfort) dit anders verkopen?
Andere gedachte over 'vastbellen': hoe lang houdt dat stand bij een stroomstoring? IP-bellen ligt er uit als je modem stopt door stroomstoring ofzo.. Gaat Vastbellen ook plat? Of wat later?
Wat ik inmidels wél zeker weet: IP-bellen gaat hier bijna elke dag plat ivm 'modem-onderhoud' en ander isp-grappen, óók midden op de dag. Dat heb ik bij KPN-vastbellen nooit meegemaakt..

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Meet voor de grap eens het "voltage" wat er op je "analoge" ((A/V)DSL(2)) lijn staat en bekijk vervolgens eens wat er noodzakelijk is om a'lá "Bell" te kunnen telefoneren over PSTN/POTS :P

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 26-09-2015 18:59 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Opa_1960 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 18:44:
@Wimmel-1: KPN-vastbellen.. Ik ben er geen expert in, maar denk/hoop dat KPN-vast ECHT vast is.
Hoe kunnen ze (en Telfort) dit anders verkopen?
Andere gedachte over 'vastbellen': hoe lang houdt dat stand bij een stroomstoring? IP-bellen ligt er uit als je modem stopt door stroomstoring ofzo.. Gaat Vastbellen ook plat? Of wat later?
Wat ik inmidels wél zeker weet: IP-bellen gaat hier bijna elke dag plat ivm 'modem-onderhoud' en ander isp-grappen, óók midden op de dag. Dat heb ik bij KPN-vastbellen nooit meegemaakt..
Met echt vast wordt meestal een ouderwetse analoge telefoonlijn bedoelt (ik weet niet of ze nog bestaan om er ook mee te bellen). Internet + bellen is volgens mij ook een vorm van voip. Dat zal eerder platliggen bij een stroomstoring want je modem doet het dan ook niet. Je dect basisstation waarschijnlijk ook niet dus het maakt eigenlijk niet zo veel uit. Weinig mensen hebben nog een ouderwetse analoge telefoon met draad.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Opa_1960
Bellen via het koperlijntje (Echt vast..) is jonger dan sommigen hier denken. In huize Opa ligt een in-actieve ISD-lijn, 2 jaar geleden ingeruild voor coax+IP-bellen.
Aansluiting zit inmiddels verstopt achter een wandmeubel, dus doormeten laat ik even zitten.
Toch verder gezocht hoe de 'koperlijn' werkt, en.., werkt NIET zonder stroom. Kan wél werken als je huis stroomloos is, maar niét als KPN zonder stroom zit. In de praktijk bij calamiteiten net zo betrouwbaar als een mobieltje.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb 1 bankpas en 1 creditcard, alletwee van de rabobank. That's it. Hooguit heb ik nog 20 Euro aan los geld in mijn huis liggen, meer niet.
Lijkt mij meer dan voldoende

Vaak bu'j te bang!

• RemcoDelft
Een paar uur uitval is waarschijnlijker. En de praktijk leert dat het enige wat mensen wereldwijd dan niet kunnen vinden hun condooms zijn... 9 maanden later altijd een geboortegolf.
Veel meer heb je niet nodig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 26-09-2015 19:43 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:18:
[...]
(ouderwetse "watertorens" hebben we in NL niet meer....).
Er zijn nog tientallen watertorens in gebruik in Nederland.

Wij hebben thuis qua noodvoorzieningen niets. Ik kan twee spaarvarkens aan gort slaan, maar ik heb geen idee hoeveel daar in zit.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zacht schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:39:
[...]

Er zijn nog tientallen watertorens in gebruik in Nederland.

Wij hebben thuis qua noodvoorzieningen niets. Ik kan twee spaarvarkens aan gort slaan, maar ik heb geen idee hoeveel daar in zit.
Zijn die watertorens nog daadwerkelijk in gebruik of staan die dingen er ter "herinnering" aan een verleden (en mogen ze niet afgebroken worden vanwege emotionele waarde)?

• zacht
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:54:
[...]

Zijn die watertorens nog daadwerkelijk in gebruik of staan die dingen er ter "herinnering" aan een verleden (en mogen ze niet afgebroken worden vanwege emotionele waarde)?
Die hier in 040 is iig nog in gebruik. Kan overigens best zijn dat dat ding bij stroomuitval pas werkt als je er een gat in prikt :p

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zacht schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:57:
[...]

Die hier in 040 is iig nog in gebruik. Kan overigens best zijn dat dat ding bij stroomuitval pas werkt als je er een gat in prikt :p
Brabant Water, dus..... (WOB) :) ..... Die torens doen "niks" meer :P

Anoniem: 369733

Opa_1960 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:59:
@Wildhagen: Dat van die stuivers klopt, maar met een hamer gaat 5 Eurocent er ook in. Parkeerbeheer houdt niet meer van Opa.
Euro-biljetten is in mijn omgeving (kop NoordHolland) een farce.. Je kan wel kiezen, maar alles onder de €20 is altijd OP. Je wordt dus opgezadeld met 'grofgeld', en de winkeliers mogen wisselkantoor spelen. Helaas géén grap.
Om on-topic te blijven: dit kan een serieus probleem zijn bij 'grote betalingsstoringen' . Als de kassa bij Jumbo na 3 klanten al geen wisselgeld meer heeft, hoe ga je dán betalen ?
Go Opa! Ik hou zelf ook van contant, maar ook hier in Zuid Holland is 20 het kleinste wat je uit een automaat kan trekken. En maak me aub niet wijs dat ze altijd "toevallig" vergeten de 10 euro biljetten bij te vullen... En ik heb het liefst in de portemonnee standaard 1 biljet van 10, 1 van 20 en 1 van 50.

Zo voorkom je bij de kleinere winkels gelazer om wisselgeld. En als de kassa bij Jumbo na 3 klanten al geen wisselgeld meer heeft, dan geven ze maar gewoon iets teveel terug. ZIJ hebben toch geen wisselgeld? Hoe is dat MIJN probleem?
Maar ik denk dat ze altijd wel een kluis hebben met daarin rollen muntjes.

Over backups:

Ik heb op mijn server een APC UPS, werkt perfect. Als de stroom langer dan 20 minuten weg is, dan sluiten mijn pc en workstation af. Ook heb ik een opgeladen powerbank, met een A-Solar zonnepaneel-tas.
(Niet erg nuttig in Nederland, word meer op vakantie gebruikt)

Telefonie heb ik 1 vaste lijn, en een dualsim mobiel. Via wireless hotspot is dit ook mijn reserve internet.

Voor "on the go" heb ik altijd een reserve accu van mijn mobiel in mijn portemonnee zitten.
Bij aankoop van een nieuwe telefoon is dat ook altijd vereiste nummer 1, een verwisselbare accu.
Uiteraard bewaar ik altijd een ouder model als backup telefoon.

Ik heb maar één pinpas, en een creditcard. Als ik die kwijt zou raken en ik zou dringend geld nodig hebben, dan maak ik via internetbankieren geld over naar een bekende, die dat vervolgens voor mij pint.
Als internetbankieren eruit ligt, kan je natuurlijk altijd nog geld lenen van een vriend / familielid.

Eten en drinken is er altijd genoeg in huis.

Als groot liefhebber van "The Walking Dead" lijkt het me onwijs gaaf om een week ofzo "post apocalypse" te leven. Alleen het plunderen slaan we dan maar even over...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

- Geld
beide andere (bank) rekening
Potje
cash geld
credit card
pre-payd cerdit card (voor die internetz)

- telefoon
andere 06 providers
ziggo telefonie+(300kbit internet)
2 voip providers

internet
- glasvezel
- 300kb ziggo

- koken
inductie
benzine

Allemallamaal niet over nagedacht en is toevallig gewoon zo

de pil ...

een jaar voorraad (net gehaald) dus laat maar komen

Iperf

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Uhm houd er geen rekening mee , alsof je hier in levensgevaar gaat komen als je pasje kapot is. 8)7

Maar ik heb een eigen pas, en/of rekening, debetcard en creditcard altijd bij me.

Daarnaast telefoon met bankieren app.

Maar nu de hamvraag wat kan er nu helemaal mis gaan als je in NL een kapot pasje hebt??

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb altijd genoeg eten en drinken beschikbaar om het een week zonder geld vol te houden, ik heb altijd genoeg brandstof in mijn auto om nog minimaal 2 weken woon/werkverkeer te doen, en daarnaast zo'n 100 euro contant op zak. Verder 1 reguliere pinpas, geen creditcard.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Naast een aantal genoemde heb ik nog een paar tubes 1 oz zilveren Maple Leafs voor een 'just-in-case' scenario.

• zacht
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:59:
[...]

Brabant Water, dus..... (WOB) :) ..... Die torens doen "niks" meer :P
Behalve dan water bevatten. Serieus, die drie bollen zijn nog in bedrijf

Heb trouwens nog wat gevonden naast de twee spaarvarkens:
Ik zorg altijd dat mijn powerbank vol zit voor het geval dat.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb 1 bankpas, 1 creditcard en ongeveer 50 euro aan contanten. Overigens kun je ook zonder bankpas geld opnemen. Je moet dan wel met je paspoort naar een kantoor van de bank. Been there done that.

Geen vaste telefoonlijn en 1 mobiel. Als elektra oiid uitvalt gaan de GSM masten ook mee (zie stroomstoring afgelopen maart in Noord-Holland). En bij het uitbreken van een zombie-apocalypse is bellen met de schoonmoeder wel mijn minste zorg.

Verder wel zaklampjes (ook mechanische), extra batterijen, radio op batterijen. Dingen maken eigenlijk gewoon onderdeel uit van de inboedel.

Geen extra water. Er staat meestal een paar liter vocht in de koelkast. Verder is er nog altijd de stortbak van het toilet met zo'n 10 liter water, mocht het echt zover komen. Daarna ga ik gewoon regenwater zuiveren.

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ainnir op 09-01-2020 13:37 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb zelf 3 bankrekeningen (2x prive, 1x zakelijk), een credit card en mijn vriendin heeft ook nog eens een eigen rekening. Daarbij hebben we een portemonnee in huis liggen met altijd wel wat cash erin (tussen 20 en 100 euro) en een pot met muntgeld (met zo'n 40 euro aan kleingeld). In de auto heb ik een handje vol munten voor bijv. automaten om banden te pompen enz.

Ik heb nooit echt contant bij me. Ik heb zo'n portemonnee-hoesje voor mijn telefoon en hierin kan je vrijwel geen contant geld kwijt, hooguit een paar briefjes. Ik doe alles met de pin. Laatst had ik gegeten bij een klein tentje en kwam toen bij de kassa: "Ja we hebben geen pin automaat! Heb je geen contant geld?" Ik: "Nee, maar ik kan wel wat overschrijven o.i.d., of ergens iets pinnen..." Zij: "Er is <ver weg> een pin automaat, maar wij gaan zo sluiten. Breng het maar een andere keer langs."

Tot op heden heb ik het nog niet langs gebracht... het was nou niet bepaald in de buurt en ze stonden nou niet echt te springen om mijn geld... Als ik bij voorbaat weet dat ik ergens niet kan binnen, loop ik er automatisch al weer meteen weg :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
ik betaal altijd met pin, maar heb wel wat geld bij me voor het geval er een of andere storing is of iets uit een automaat wil. Thuis ook nog wat, bij elkaar iets van 50 euro.
Qua telefoons, ik gooi mijn oude telefoons nooit weg en verkoop ze ook niet dus heb altijd een reserve in de la liggen. Vlakbij mn bed ligt nog een oude nokia voor het geval ik 112 moet bellen en ik verblind ben door rook oid (touchscreen gaat zo moeilijk op de tast). Batterij zal ondertussen wel pruttel zijn, maar als hij het al een uurtje uithoud is het al goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Wow, wat een reacties! Van "ik heb niks" tot aan "ik heb alles in drievoud". Wat voor mij de reden was om dit topic te openen, was de vanzelfsprekendheid waarmee naar TS van dat topic gereageerd werd met "maar je hebt je toch wel voorbereid?".

Die vanzelfsprekendheid zie ik nl. totaal niet. Mag je het inderdaad dom vinden als iemand geen back-up plan heeft voor het geval dat de pinpas het niet doet? Of ga je dan te ver?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 19:25
Mijn "back-up" in dat geval is mijn creditcard, maar die heb ik voornamelijk voor vakanties en internetaankopen. Anders zou ik kijken of ik toevallig genoeg contant geld heb, of anders later terug komen. Ik doe maar zelden een aankoop die niet een paar uur of langer kan wachten, en storingen duren zelden langer. Als het toch echt noodzakelijk is kan ik altijd wel terecht bij familie/vrienden/etc. Hetzelfde geldt voor telefoons, dan bel je toch een paar uur niet?

De noodzaak om je op allerlei rampscenario's voor te bereiden zie ik hier in Nederland niet zo. Als je bijv. op vakantie bent wel, dan kan het veel lastiger zijn als je even zonder geld zit. Al moet iedereen natuurlijk doen waar hij zich fijn bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Ardana schreef op zondag 27 september 2015 @ 01:33:
Wow, wat een reacties! Van "ik heb niks" tot aan "ik heb alles in drievoud". Wat voor mij de reden was om dit topic te openen, was de vanzelfsprekendheid waarmee naar TS van dat topic gereageerd werd met "maar je hebt je toch wel voorbereid?".

Die vanzelfsprekendheid zie ik nl. totaal niet. Mag je het inderdaad dom vinden als iemand geen back-up plan heeft voor het geval dat de pinpas het niet doet? Of ga je dan te ver?
Inderdaad, bij sommige moet ik toch echt aan die eerder aangehaalde reeks van 'Doomsday preppers' denken. Is de volgende stap dat we allemaal atoomkelders moeten hebben en in gele reflecterende fluohesjes op op de bank gaan zitten? :)

Ik heb geen backupregelingen. Onlangs was mn pinpas ook stuk. Gewoon een nieuwe aangevraagd en bij het loket van de bank even cash opgenomen met mn identiteitskaart. Probleem opgelost...

Ik heb enkel een beetje cash apart liggen voor het geval ik in een noodgeval een keer met een van de katten naar de dierenarts moet waar ik niet kan pinnen.

Telefoon stuk? Lekker rustig... En als je echt wil kan je zo een eenvoudig toestelletje regelen.
Men heeft duizenden jaren prima kunnen overleven zonder telefoon..

Ik las ergens dat iemand 3 reservetoestellen had. Als je je 3e backup nodig hebt dan is er waarschijnlijk eerder een probleem met je simkaarten of het netwerk. Of je moet allemaal onnodige ongebruikte abonnementen constant door laten lopen.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

(ouderwetse "watertorens" hebben we in NL niet meer....).
O jawel hoor, er zijn er nog meer dan je denkt in gebruik :)
Vanaf 1856 bouwde men ruim 260 watertorens ten behoeve van de centrale drinkwatervoorziening. Vanwege de forse afmetingen en de vaak markante situering in het vlakke Hollandse landschap beschouwden de waterleidingbedrijven de watertoren als hun visitekaartje en besteedden veel aandacht aan het uiterlijk. Momenteel resten er nog zo'n 175 van deze drinkwatertorens waarvan minder dan een kwart nog in gebruik is.
Zie http://www.watertorens.nl/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 22:12
Geen bewuste (nood)voorzieningen getroffen bij ons. Er is één en/of rekening met daaraan gekoppeld een internet spaarrekening en beide hebben we een bankpas plus creditcard.
Zelf heb ik altijd 50 tot 100 euro contant bij me, zit redelijk veel op de weg en heb dan graag wat echt geld bij me.
In huis nog steeds een 'vaste' telefoon door een alles-in-een constructie en allebei een mobiel (de mijne is zakelijk) bij een andere provider wat overigens geen bewuste keuze is maar eerder toeval omdat de ene zakelijk is.
Ik ben van 1971 en heb de introductie van de pinpas, de pinautomaten en het pinnen in winkels dus bewust meegemaakt en heb in al die jaren één keer een defecte pinpas gehad en niet of nauwelijks meegemaakt dat ik niet kon betalen.
Problemen komen wat mij betreft te weinig voor om me er echt druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Skimovic schreef op zondag 27 september 2015 @ 03:39:
Ik heb geen backupregelingen. Onlangs was mn pinpas ook stuk. Gewoon een nieuwe aangevraagd en bij het loket van de bank even cash opgenomen met mn identiteitskaart. Probleem opgelost...
In Waarom gaan die banken zo vroeg dicht?, waar de ts naar verwijst, was het probleem dat de banken alleen korte kantoorwerktijden open zijn. In het weekend en op koopavond zijn ze dicht.
Dus als je pasje het vrijdagavond het begeeft, kan je op z'n vroegst pas maandag pas bij een bank terecht.
In theorie zou je het gehele weekend zonder geld zitten, terwijl de meeste mensen pas in het weekend boodschappen doen en naar uitgaansgelegenheden gaan.
Mag je het inderdaad dom vinden als iemand geen back-up plan heeft voor het geval dat de pinpas het niet doet? Of ga je dan te ver?
Sommige mensen maken geen backup van hun pc (met e-mail), telefoon met telefoonnummers, kopie van belangrijke documenten, enz.
Zouden deze mensen simpelweg niet weten dat ze problemen kunnen verwachten?
Of hebben ze er totaal geen problemen mee als ze wat data verliezen en zoeken het later wel weer bij elkaar.

Om deze mensen dom te noemen, is misschien te direct. Maar zoals in de reacties hierboven te lezen hebben een aantal mensen totaal geen problemen mee als de bankpas niet meer werkt, en die hebben er zeker over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 13:59

Zeror

Ik Henk 'm!

Skyaero schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:08:
Overigens kun je ook zonder bankpas geld opnemen. Je moet dan wel met je paspoort naar een kantoor van de bank.
Dat kun je dus altijd doen dan (mits tijdens bank openingstijden natuurlijk). Je bent verplicht legitimatie bij te hebben op straat.

Ikzelf vind bereikbaarheid niet heel belangrijk. Als m'n telefoon het niet meer doet, jammer dan. Ik kan ook wel even zonder. Het ergste vind ik dan nog dat ik geen Spotify onderweg kan luisteren :P
Maar als mensen mij nodig hebben, dan bellen ze maar naar m'n huistelefoon of e-mailen ze maar of via facebook ofzo.

Mijn reserve geld voor boodschappen heb ik in de vorm van statiegeld in huis. Ik bewaar altijd m'n lege flessen/kratten. Op die manier kan ik toch het hoognodige halen mocht zo uitkomen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mag je het inderdaad dom vinden als iemand geen back-up plan heeft voor het geval dat de pinpas het niet doet? Of ga je dan te ver?
Alles laten afhangen van 1 privaat betaalmiddel kan je inderdaad gerust dom noemen :)

Ik heb de pinpas als backup voor cash, niet andersom :)

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 27-09-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:59
Ik heb zelf wel wat backups, maar wat zou er dom aan zijn? Kan me niet echt voorstellen dat er iets heel ergs gebeurt als ik dat niet zou hebben.

Backups:
-Mijn vrouw en ik hebben beide een pinpas en CC van andere bank.
-Idem voor mobiele providers.
-Altijd wel eten in huis zodat boodschappen nooit direct noodzaak zijn. (Ik eet te graag om zonder te zitten :+ )
-Niet echt een backup maar we wonen redelijk dicht bij veel familie en kennissen waar we altijd aan kunnen kloppen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon1988
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 23:20
Mijn vriendin en ik bereiden ons amper voor op noodtoestanden.
Zij zit bij de ING-bank en ik blijf bewust gebruik maken van een andere bank (SNS) en heb zelf nog een oude ING-bankrekening met enkele tientjes maar de pas gebruik ik nooit, weet de code ook niet meer.

We hebben wel genoeg contant in huis om een flinke periode eten en drinken van te halen en evt te tanken, maar de auto is bij ons luxe, geen noodzaak. we zijn in 10 minuten op het werk met de fiets (auto duurt zelfs)

Ook hebben we beiden een reserve telefoon, maar zitten beiden bij de zelfde provider. Mocht er iets mis gaan daarbij dan zijn we wat dat betreft onbereikbaar. lekker rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 07:30

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb een jaar of 1,5 terug eens stilgestaan bij een pomp toen mijn ING-pas het niet meer deed (storing). Toen heb ik gewoon betaald (met geld, contant/cash hoe je het wil noemen). Wij pinnen 1x in de maand allebei een bepaald bedrag waar alles voor gebeuren moet. Wat overblijft storten we elke 6 maanden opnieuw terug op onze rekening (soort cash spaarpot). De reden dat we dat doen is omdat er onbedoeld veel geld naar kleine domme dingen verdween (AH to Go, tankstation aankopen, tray kauwgom bij de Makro/Sligro).

Inmiddels een kluis in huis waar een klein bedrag in ligt. Pinnen doe ik nooit meer, wel altijd 2-3 creditcards op zak voor het geval dat en voor de rest altijd contant geld bij. Bij problemen met de banken dan kunnen wij in de regel nog lang vooruit. Sowieso stoort het mij enorm dat tegenwoordig alles en iedereen met 100 euro op zak gezien wordt als een crimineel of een doelwit. Banken zeuren en mekkeren enorm om phishing en als je zo bang bent met geld op zak dan moet je eens overwegen om niet om 02:00 's nachts in je eentje op een verlaten plein te gaan pinnen. Dat gevoel van onveiligheid zit hem puur in je hoofd.

Qua voeding in huis (altijd voldoende, ook voor de katten). Voorraad water die er ligt. Synology NAS (de backup NAS, ik heb er 3) staat in verbinding met mijn ouders en een goede vriend (en vice versa) zodat er in geval van brand ook nog altijd een backup is van alle belangrijke bestanden/foto's/video's). Alle gebruiksvoorwerpen in huis zijn vervangbaar dus daar geef ik niet zoveel om ondanks dat alles opgeteld er wel een godsvermogen staat.

Toen ik jong was kregen we van de NATO (pa is beroepsmilitair) altijd MRE (Meal Ready To Eat) voorraden. Die kregen we voor 30 dagen per persoon dus er lagen er altijd 150 stuks in huis. Dat is inmiddels echter niet meer zo :).

Qua telefoons:

In gebruik op dit moment: iPhone 6S Plus 128GB, iPhone 6S Plus 64GB
Reserve-telefoons: 2x iPhone 6, 1x Samsung Galaxy S6, 1x HTC One M9 en als ze nog opstarten liggen er ook nog een Samsung Galaxy Note 3 en een HTC One M8. Die hoeveelheid komt vooral omdat ik een gadget liefhebber ben en ik na 3 schorriemorries voor de deur besloten heb NOOIT meer een telefoon te verkopen via Marktplaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 27-09-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat is zeer dom. Ik ben sowieso aanhanger van het feit dat mensen maar eens gigantisch hard op hun bek moeten gaan. Dat is de enige en de meest wijze les die tot actie leidt. Wij sloten vroeger NOOIT de poort af van onze tuin. Dat ging 14 jaar goed en toen opeens was het huis leeggeroofd en ging alles op slot. Ondanks alle waarschuwingen die we kregen.

De overheid stimuleert in Nederland een soort houding van zelfredzaamheid is niet nodig (wordt maar eens werkloos met 108.000 euro op je rekening). Iedereen wordt naar banken gestuurd en cash wordt als crimineel gezien. Maar als die banken niet werken of een storing hebben dan word je wel geacht even geduld te hebben ook al is het 16:50uur op 24 december en sta je met een winkelwagen vol cadeau's te wachten bij de kassa.

De enige op wie je echt kan vertrouwen ben je zelf. Als je afhankelijk wordt van externe zaken dan neemt de stress toe en krijg je over het algemeen weinig grip op de zaken. En mensen die zo willen leven moeten dat helemaal zelf weten maar niet als een idioot tekeer gaan op forums als Kassa, Radar of via social media reageren op allestoringen.nl. Als manier A niet werkt zorg dan dat manier B wel lukt. Of je ook nog een manier C wil voorbereiden is wel een ander verhaal natuurlijk.

[redactionele noot van mezelf m.b.t. opmerking over werkloosheid: vriend van mij werd werkloos (contract liep af) en hij vroeg het UWV of hij voorlopig even van zijn spaargeld kon leven alvorens een WW uitkering aan te vragen. Dat ging dus mooi niet. Binnen 1 dag moest hij ingeschreven staan op werk.nl als werkzoekende en binnen 5 dagen moest hij een uitkering hebben aangevraagd. Dat niet doen betekende dat hij in een aparte procedure terecht kwam en als daar weer meer dan een maand tussen zat verviel automatisch zijn recht op WW. Ergo ben je zelfredzaam dan zegt de overheid keihard: befehl ist befehl hou je handje maar op en het geld komt jouw kant op. Hij wandelt zo een nieuwe baan binnen dus wij hebben hier wel hartelijk om moeten lachen. Wat een compleet van de pot gerukte instelling van overheidsorganen is dat toch! Wie mij kan uitleggen waarom dat in DIT geval niet zo is, ik hoor het antwoord graag!

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 27-09-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 08-06 08:00
Dat van het UWV is misschien opmerkelijk maar toch zeker niet vreemd. Je vriend wilde gebruik maken van een regeling van de overheid waar hij recht op had, mits hij aan bepaalde voorwaarden voldeed. Dit is toch niet meer dan logisch?

Daarnaast over die poort van de tuin: was je huis niet leeggehaald als de poort dichtzat denk je? Misschien wel, misschien niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

[...]
Als de elektriciteit serieus een week uitvalt dan heb je wel meer "problemen" als alleen een uitvallende internet/TV/Radio/Telefoon verbinding. Je CV installatie thuis doet vrij weinig/niks meer (waterpomp werkt op electra) net zoals dat de pompen van het waterleiding bedrijf ook niet veel meer doen in een gebied waar géén elektriciteit meer aanwezig is (ouderwetse "watertorens" hebben we in NL niet meer....).
Haha! Als de elektriciteit serieus langere tijd (lees: een week of langer) uitvalt in een flink gebied (lees: het grootste deel van Nederland of zelfs in meerdere landen tegelijk), hoef je je écht niet druk te maken over een cv-installatie en pompen van het waterleidingbedrijf. Dan stort, letterlijk, de maatschappij volledig in elkaar in pure anarchie. Dat is nou juist waar die Doomsday preppers die ter sprake kwamen zo druk mee bezig zijn. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jiffy schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:36:
Haha! Als de elektriciteit serieus langere tijd (lees: een week of langer) uitvalt in een flink gebied (lees: het grootste deel van Nederland of zelfs in meerdere landen tegelijk)
Kijk naar de gebieden in de VS waar dat gebeurde, en meteen enorme rellen uitbraken en je "bepaald volk" direct met TV's ziet sjouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Typhone schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:07:
[...]

Ik ben sowieso aanhanger van het feit dat mensen maar eens gigantisch hard op hun bek moeten gaan. Dat is de enige en de meest wijze les die tot actie leidt.

De overheid stimuleert in Nederland een soort houding van zelfredzaamheid is niet nodig (wordt maar eens werkloos met 108.000 euro op je rekening). Iedereen wordt naar banken gestuurd en cash wordt als crimineel gezien. Maar als die banken niet werken of een storing hebben dan word je wel geacht even geduld te hebben ook al is het 16:50uur op 24 december en sta je met een winkelwagen vol cadeau's te wachten bij de kassa.

De enige op wie je echt kan vertrouwen ben je zelf. Als je afhankelijk wordt van externe zaken dan neemt de stress toe en krijg je over het algemeen weinig grip op de zaken. En mensen die zo willen leven moeten dat helemaal zelf weten maar niet als een idioot tekeer gaan op forums als Kassa, Radar of via social media reageren op allestoringen.nl. Als manier A niet werkt zorg dan dat manier B wel lukt. Of je ook nog een manier C wil voorbereiden is wel een ander verhaal natuurlijk.
toon volledige bericht
Beetje vreemde manier van redeneren wat mij betreft.
Als je op 24 december om 16:50 nog aan het winkelen bent voor kerst cadeau's dan ben je per definitie afhankelijk van meer externe factoren dan alleen de manier waarop je die winkelwagen vol met cadeaus wilt gaan afrekenen.
Eerst maar eens zien of je op dat tijdstip überhaupt nog wel de cadeaus in de winkel kunt vinden waar je naar op zoek bent, één ding scheelt overigens, als de gewenste zaken uitverkocht zijn hoef je je ook niet meer druk te maken hoe je het wilt/kunt betalen ;)

Niet alles op het laatste moment willen regelen scheelt al een hoop stress en geeft ook ruimte voor oplossingen voor je ook maar in de buurt van problemen komt.
Als mijn bankpas het niet doet is er sowieso genoeg eten en drinken in huis om het een aantal extra dagen uit te zingen, zit er 50 tot 100 euro cash in m'n portemonnee en als ik uit buiten de deur een biertje wilde drinken blijf ik gewoon lekker thuis.
Zo'n ramp hoeft het helemaal niet te zijn als je een paar dagen niet kunt pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:40
Ik heb op dit moment alleen een debit visakaart in mijn portomonnee zitten zodat ik in nood altijd iets achter de hand heb. That's it.

Probleem is dat ik er handmatig geld op moet zetten dus als mijn pinpas stuk is en ik niet genoeg saldo op mijn visakaart heb staan ik alsnog een probleem heb. :+

[ Voor 38% gewijzigd door WernerL op 27-09-2015 14:20 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
We zijn hier maar weinig gewend de laatste jaren. In Japan is een bug-out-bag voor elk familielid heel normaal.
Henk007 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 21:55:
Naast een aantal genoemde heb ik nog een paar tubes 1 oz zilveren Maple Leafs voor een 'just-in-case' scenario.
Wie had dat gedacht! ;)

Het staat me bij dat je een keer zei dat een flinke tank backupbenzine onder de grond ook een wens was :*)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ligt eraan hoe belangrijk het is natuurlijk. Als iemand een keer geen snack kan kopen op weg naar huis dan is dat niet echt een probleem. Maar als een gezin een week lang geen eten kan kopen is het wat anders.
RemcoDelft schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:17:
[...]

Alles laten afhangen van 1 privaat betaalmiddel kan je inderdaad gerust dom noemen :)

Ik heb de pinpas als backup voor cash, niet andersom :)
Hoe privaat kun je een bank in Nederland nog noemen? Spaargeld is tot 100k gedekt door de overheid, en in het geval van problemen kun je er bijna van uit gaan dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ninjazx9r98 schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:17:
[...]

Beetje vreemde manier van redeneren wat mij betreft.
Nee, want in alle andere gevallen raakt met er niet van over de flos want dan is de urgentie er niet. In dat geval boeit het mensen niet en stellen ze de boodschappen uit. Ooit gezien hoe druk het rond die tijd in welke winkel dan ook is? Ik heb er geen last van overigens maar ik ga ook nooit lopen klagen over welke service dan ook die plat ligt. Feit is dat wanneer je niet voorbereid bent je op dát moment een probleem hebt wat je niet zou hebben gehad wanneer je wel voorbereid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Fr33z schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:26:
Dat van het UWV is misschien opmerkelijk maar toch zeker niet vreemd. Je vriend wilde gebruik maken van een regeling van de overheid waar hij recht op had, mits hij aan bepaalde voorwaarden voldeed. Dit is toch niet meer dan logisch?

Daarnaast over die poort van de tuin: was je huis niet leeggehaald als de poort dichtzat denk je? Misschien wel, misschien niet
Wat betreft punt 2 (de poort van de tuin): wellicht waren ze doorgelopen naar het volgende huis. Ik kan echter geen definitief uitsluitsel geven dus het antwoord laat ik in het midden. Gezien er in de tijd daarna bij nog 3 huizen in de buurt was ingebroken denk ik dat het gewoon gelegenheidsdieven zijn geweest.

Wat betreft punt 1 ben ik het niet met je eens dat dit logisch is. Mijn maat die betaalde verplicht de sociale premies die verrekend worden in het bruto netto loon. Zijn eigen draagkracht is dusdanig dat hij niet direct bij de overheid hoefde aan te kloppen voor hulp. Hij vraagt of het mogelijk is dat pas na een tijd te doen (dus de eerste periode op eigen benen staan) en daar was geen enkele mogelijkheid voor. Ergo als hij na 5 maanden zoiets had van shit ik heb geen baan nu ga ik me eens melden bij de overheid (wat ze 5 maanden WW had gescheeld!) dan valt hij opeens buiten de boot vanwege een bureaucratische regeling. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en precies het tegenovergestelde van hoe het zou MOETEN zijn. Je werkt de graaiers in de hand. Iedereen die een baan vindt probeert die tijd nog even te rekken (ik ben een theorie X aanhanger) om zo maximaal te profiteren van de WW.

Ik ken genoeg mensen die echt niet zonder werk kunnen maar ik vind het frappant dat wanneer je de overheid geld gaat besparen je daar niet voor in aanmerking komt 'omdat de regels nu eenmaal zo zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Als student heb ik natuurlijk relatief gezien niet veel geld.

Maar ik doe het als volgt:
Minimaal €50 cash.
Rekeningen bij verschillende banken. (ING, knab en rabo in mijn geval. Deels zakelijk.) op elke rekening staat ten allen tijde minimaal €250.
Creditcard van de ING.

Dit Is mijn ogen genoeg voor de relatief lage uitgaven van een student om als back-up te hebben liggen.

Voor de telefoon:
2 toestellen, een kpn abbo en een prepaid kaartje van VF. (tweede toestel Is een oude nokia, Is dus enkel een nood toestel, word niet dagelijks gebruikt.)

VF prepaid kaartje heeft zo'n €20 beltegoed erop zitten, dat Is voldoende om iemand te kunnen bereiken in nood. Daarnaast hebben we thuis nog een vaste telefoon staan via de ziggo aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Anoniem: 483276 schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:53:
je van VF. (tweede toestel Is een oude nokia, Is dus enkel een nood toestel, word niet dagelijks gebruikt.)

VF prepaid kaartje heeft zo'n €20 beltegoed erop zitten, dat Is voldoende om iemand te kunnen bereiken in nood. Daarnaast hebben we thuis nog een vaste telefoon staan via de ziggo aansluiting.
Is dat niet superzonde? Want dat beltegoede is toch maar 6 maanden geldig ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Typhone schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:08:
[...]

Is dat niet superzonde? Want dat beltegoede is toch maar 6 maanden geldig ofzo?
Elke 6 maanden 1 smsje sturen a 9 euro cent en er komen weer 6 maanden bij. Na meer dan 6 maanden inactiviteit vervalt het inderdaad. Dus als er niks gebeurd en je stuurt elke 6 maanden even een smsje kun je lang toe met €20. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 27-09-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Laatst online: 05:17

FCC

Heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht.
Heb een pinpas, creditcard (zelfde bank) en meestal wel wat cash in huis. Koelkast, vriesvak en kast zijn redelijk gevuld maar niet met het oog op noodtoestanden. Telefoon thuis loopt via Ziggo dus als de stroom uitvalt ben ik die kwijt, mobiel van Vodafone.
Als de poep echt tegen de ventilator komt hoop ik dat mijn contact met naaste buren iets waard is, en dat ik iets heb geleerd van Ray Mears en consorten ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:29
Qua telefoon maken wij gebruik van één mobiel netwerk, en hebben wij een vaste lijn. Dus in zekere mate ook een backup, maar enkel vanaf thuis. Internet, same story. 3G en Ziggo thuis.

Qua geld hebben wij 2 rekeningen. Eén Nederlandse rekening en één Zweedse rekening. Bovendien betaalpas + creditcard. Dus hiermee een eventuele backup ter beschikking indien het nodig is. En altijd een kleine hoeveel contant geld indien nodig voor kleine betalingen. Twee rekeningen is overigens niet zozeer vanwege het oogpunt op een backup, maar simpelweg zo gebleven omdat mijn vriendin haar eigen rekening nooit opgezegd heeft. Deze rekening is gratis, dus ook geen drijfveer om op te zeggen. Als laatste alternatief eventueel nog PayPal.

Voor wat betreft koken, inductie thuis en als mogelijk alternatief gas en camping pitje. Heb eigenlijk altijd wel een maand voorraad aan gas staan.

Qua voeding zal het wat eentonig worden, maar een voorraad aan blik, pot en gedroogd voor ruim 4 - 6 weken hebben we vaak wel in huis. Houdt ervan om de voorraadkast gewoon goed gevuld te houden.

Drinken voor krap een week. Zal het in Nederland ook niet snel meer nodig hebben. En bovendien gewoonweg geen ruimte voor opslag voor meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 13:46
Onbedoeld wel redelijk voor elkaar bedenk ik me net. Meerdere betaalkaarten en een tweede telefoon op ander netwerk ivm werk.

Kwa survival ben ik snel klaar want ik heb vrijwel nooit meer dan voor 1 dag eten in huis :+

[ Voor 44% gewijzigd door haakjesluiten op 27-09-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Hier heb ik alleen bewust 2 banken aangehouden.
Op allebei hebben we een betaal en spaarrekening en op allebei een creditcard.

Buiten Europa sta je soms voor verrassingen en wordt niet elke bank ondersteund bij elke pin.
Ook was de reden het omvallen van de DSB bank destijds. Natuurlijk krijg je wel centjes, maar je moet er lang op wachten. Daarom 2 banken en van beide kunnen we wel een paar maanden overbruggen.

Internet thuis backup is Ipad + 4G abo (zakelijk).
Natuurlijk ook internet op mobiel.
Daarnaast hebben we samen 3 telefoons met verschillende netwerken.

Voedsel backup heb ik niet en ben ik ook niet van plan. Een weekje komen we door meestal maar dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:16
Ik heb zelf 3 bankpassen bij 3 verschillende banken en 1 credit card en 1 debit card. Ik heb het ook al eens nodig gehad op vakantie toen ik bestolen ben. Ik heb 1 pas bij mij 1 in de handbagage en 1 in mijn koffer. Zo kon ik snel geld overmaken vanuit het buitenland naar een andere pas toen deze gestolen was en ik nog 5 weken op vakantie was.

Dit maakte de vakantie wel een stuk prettiger want anders moet je best wat werk verzetten om nog aan geld te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Telefoon:
Ieder 1 toestel, verschillende providers. Geen reservetoestellen of vaste telefonie.

Geld:
Alleen Rabobank. 2 betaalrekeningen. 1 pasje/rekening voor beide en 1 rekening voor de vrouw alleen. Ook een creditcard van de Rabo, deze wordt alleen in het buitenland of bij reserveringen/bestellingen gebruikt. Contant geld: zo weinig mogelijk. Mijn portemonnee is alleen maar om de pasjes bij elkaar te houden lijkt het wel.

Kan ik niet pinnen? Jammer voor de verkoper, niet voor mij. Heb ik geen bereik of is de telefoon stuk? Jammer voor de mensen die mij moeten bereiken. Om anderen te bereiken vind ik vast wel een andere weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51
En hoeveel telefoonnummers kennen jullie uit het hoofd?
Ik kom (hedendaags) niet veel verder dan naaste familie en het alarmnummer.
Hoe bel je je volgende meeting dat je in de file staat als je telefoon spontaan niet meer aan gaat?
En met 2step verification en yubikey locks heb ik sowieso backup hardware nodig om uberhaubt 'iets' te kunnen.
Hoe wassen jullie jezelf als er op het verkeerde moment een korte onderbreking is door werkzaamheden?
En als je eten wilt laten bezorgen en de bank heeft ineens een korte storing?

Zomaar wat rare voorbeelden waar ik te maken mee heb gehad.
Het gedeelte backup wat ik in huis heb is puur om de gewenste standaard van leven voor een korte tijd te kunnen waarborgen. Imo een stukje zelfvoorzienendheid.

Bij het lezen van sommige reacties hier krijg ik de indruk dat je je gewoon neer zou moeten leggen bij ongemak. Dat kan ik dus niet. :)
De grote hoeveelheden koffie is voor jullie veiligheid. Want zonder koffie maak ik jullie allemaal af.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:29
Raymond P schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:08:En hoeveel telefoonnummers kennen jullie uit het hoofd?
Ik kom (hedendaags) niet veel verder dan naaste familie en het alarmnummer.
Hoe bel je je volgende meeting dat je in de file staat als je telefoon spontaan niet meer aan gaat?
Ik ken enkele nummers uit mijn hoofd, maar voor de meeste ben ik afhankelijk van online contacten synchronisatie of ouderwets telefoonboek en via telefoniste/secretaresse door laten verbinden met de juiste persoon.
Raymond P schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:08:Hoe wassen jullie jezelf als er op het verkeerde moment een korte onderbreking is door werkzaamheden?
Gewoon enkel ff wat deo? :p Indien het een lokaal probleem is in mijn douche, dan heb ik het voordeel dat bij de constructie in mijn appartement het zo wil zijn dat er een tweede badkamer met douche is. Moet ik alleen even het droogrek voor kleding en wat andere troep eruit halen. Als laatste optie zou douchen op het werk eventueel nog een mogelijkheid zijn indien de nood echt zo hoog ligt :9.
Raymond P schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:08:En als je eten wilt laten bezorgen en de bank heeft ineens een korte storing?
PayPal, Credit Card of contant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het valt me op dat 90% van de genoemde backupvoorzieningen van jullie uitgaan van het up blijven van de communicatie-infrastructuur en het elektriciteitsnet. Dat kan ik jullie niet kwalijk nemen, dat is een gevolg van de normalcy-bias; ieder mens kan zich moeilijk situaties voorstellen die al te veel afwijken van wat men gewend is.
Toch zijn er voldoende scenario's denkbaar waarbij dat echt niet het geval is en de kans behoorlijk groter is dan nul, het wordt ook wel black swan events genoemd.
Een redelijk bekend voorbeeld is een flinke solar storm black/brownout, de kans daarop zou best wel eens 'enkele per honderd jaar' kunnen zijn.
Wikipedia: Geomagnetic storm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Klopt. Dat kan zich voordoen, daar ben ik me volledig van bewust. Ik ga er echter van uit dat ik, met de beperkte maatregelen die ik getroffen heb, een dergelijk scenario (geen elektriciteit/gas/water/communicatie/boodschappen) zonder problemen een week door kan komen.

Duurt het langer dan stort de maatschappij in, punt. Als een dergelijk langdurig megaprobleem zich dus voordoet, heb je meer aan een fikse voorraad wapens. Op een dergelijk event kan ik me, in onze huidige maatschappij, echter niet of nauwelijks voorbereiden (kijk naar die doomsday preppers).

Oftewel, ik heb een beperkt aantal maatregelen getroffen voor het geval zich onverwacht een klein en lokaal maatschappelijk probleem voordoet (aantal flessen water, voorraadje houdbaar eten, zaklantaarns, radio op batterijen). Het meeste daarvan gebruik ik sowieso al regelmatig (pasta, rijst, zaknlantaarns). Ik heb een paar brandblussers in huis en een goeie EHBO-koffer (die ik ook kan gebruiken!). Niks bijzonders, niks uitgebreids. Met dezelfde reden waarom ik een opstal- en inboedelberzekering heb: hopen dat het nooit nodig is, maar blij als het er is wanneer het nodig blijkt te zijn. En het zijn idd maar kleine dingetjes.

Doet zich een groot maatschappelijk probleem voor, tja, dan sluit ik me aan bij de eerste de beste post-apocalyptische burgermilitie die ik tegenkom. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 27-09-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maar dat is doomsday preppen. Hier gaat het gewoon om dat als de bank een storing heeft, dat je nog cash hebt, of een ander alternatief voor iets als een lokale storing, ipv een wereld blackout.

Ik heb wel cash op zak ja, simpelweg dat ik op plekken kom waar je met een pinpas of een creditcard geen zaken kan verrichten. Doet m'n ov-chipkaart het niet meer? Kom je daar ook pas achter bij het instappen van de bus. Dan lappen we dat kaartje wel cash. Heeft mijn internet provider storing, of m'n provider van de gsm, ach, dat overleven we wel.

Leuk om te lezen dat mensen ransoenen hebben. een week eten, drinken, en what not. Ach, als er zo'n blackout komt, dan heb je aan zo'n voorraad toch geen ruk, want na die week kom je er achter vanaf je donkere zolderkamer dat de supermarkten toch leeg getrokken zijn tijdens de plunderingen.

* RaZ staat dan overigens voorop bij die plunderingen. Nood breekt wet, en dan geldt gewoon ht recht van de sterkste.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Dan is het toch juist fijn om te weten dat je al een voorsprong hebt op de rest? Ik ben ook overal op voorbereid, maar als de hel los breekt sta ik ook vooraan bij de supermarkt om de bestaande voorraad extra uit te breiden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Henk007 schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:45:
Het valt me op dat 90% van de genoemde backupvoorzieningen van jullie uitgaan van het up blijven van de communicatie-infrastructuur en het elektriciteitsnet. Dat kan ik jullie niet kwalijk nemen, dat is een gevolg van de normalcy-bias; ieder mens kan zich moeilijk situaties voorstellen die al te veel afwijken van wat men gewend is.
Toch zijn er voldoende scenario's denkbaar waarbij dat echt niet het geval is en de kans behoorlijk groter is dan nul, het wordt ook wel black swan events genoemd.
Een redelijk bekend voorbeeld is een flinke solar storm black/brownout, de kans daarop zou best wel eens 'enkele per honderd jaar' kunnen zijn.
Wikipedia: Geomagnetic storm
Dat is irrelevant toch? Alle dingen die je digitaal treft zijn dan niet meer van toepassing. Backups en banken werken alleen digitaal wanneer dit het 'running system' is. Bestaat dat niet of werkt het niet gaat men terug naar ruilhandel en cashgeld. Een stap verder is gewoon heel bruut klappen incasseren als ik honger heb en jij een hamburger hebt die ik graag zou willen. Klinkt heel raar maar is denk ik erg logisch. Een overheid die functioneert zoals nu is er dan ook niet meer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

RaZ schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:25:
Leuk om te lezen dat mensen ransoenen hebben. een week eten, drinken, en what not. Ach, als er zo'n blackout komt, dan heb je aan zo'n voorraad toch geen ruk, want na die week kom je er achter vanaf je donkere zolderkamer dat de supermarkten toch leeg getrokken zijn tijdens de plunderingen.
Nou, dat valt wel mee, hoor. :)

Het eten dat ik op voorraad heb is m'n gewone eten. En daar is een deel houdbaar van. Dat ik het met dat houdbare eten makkelijk een week extra vol kan houden is mooi meegenomen. Maar het zijn dus feitelijk de gewone boodschappen, geen MRE ofzo.

Zoals ik al in een eerder berichtje beschreef: telefoon & internet boeien me niet qua storing, dus daar heb ik geen backup voor. Cash geld heb ik zelden/nauwelijks. Heeft alleen mijn bank storing maar is er wel internet? Paypal to the rescue. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik ga uit van de te verwachten duur van problemen. Korte duur hoef je in principe niets te doen, ook al is het vervelend, dood ga je niet van een paar uur/dagen. Langer lijkt op een doomsday scenario oftewel bijna fictief. Daar ga ik me niet op voorbereiden, kijk the walking dead wel.....Scenario 1 vind ik dus onnodig en scenario 2 heb je niets aan je cash geld, backup telefoon etc. Dan moet je echt zelfvoorzienend zijn en hopen dat niemand het je komt afpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na het doornemen van dit topic toch niet overtuigd. De enige noodvoorzieningen die ik heb een spare smartphone in de auto en betaalrekeningen bij 2 verschillende banken.

Verder zie ik ook geen noodzaak om mij tegen elk ongemakje in te dekken, ik ben niet zo van de zekerheid.

Het enige wat ik misschien in de toekomst nog wel ga doen is opslaan van enkele (denk 10-15) liters water in de vriezer, maar dit is meer om meer volume te creëren voor een stabiele temperatuur. Uiteindelijk is drinkwater toch vaak het grootste probleem bij ramp situaties. Verder heb ik nog ideeën om meer zelfvoorzienend te worden, maar ook niet vanuit de gedachte als noodvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Hier gewoon in Vlaanderen trek ik me daar helemaal niks van aan. Elk heeft een betaalpas op dezelfde rekening en één creditcard (op zelfde rekening), beiden een el cheapo GSM abonnement bij zelfde provider. In de wagens ligt meestal wel een voorraadje parkeermuntjes twv 20 Euro of zoiets dat in nood wel aangesproken kan worden en ik zorg er voor altijd te tanken als er <150 km gereden kan worden zodat ik zoiezo mobiel blijf (autopech niet te na gesproken dan, maar daar heb ik een deal met Touring Wegenhulp voor natuurlijk die me dan gezwind uit de nood komt helpen). Thuis ligt een paar honderd Euro cash "verstopt op zolder". Verder niks.

Belangrijke telefoonnummers ken ik uit het hoofd en er is altijd wel iemand die hulp kan bieden. Heb ik geen GSM of geen bereik? Er lopen voldoende mensen om me heen en altijd wel een goeie ziel die je wel eens wil laten bellen (of in een winkel) of iets wil laten opzoeken op zijn/haar telefoon/tablet/whatever.

Ik sta bekend als een piekeraar en dat is zeer zeker zo, maar op dat vlak maak ik me nu eens totaal geen zorgen. Zo lang ik in Vlaanderen (+ Nederland, Frankrijk en in beperkte mate Duitsland) ben dan: daar spreek ik de taal, weet ik hoe de dingen werken, snap ik de cultuur, weet ik hoe en waar hulp te krijgen. In het buitenland wordt een ander verhaal, daar ga ik me dan uiteraard stukken beter voorbereiden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Typhone schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:42:
[...]

Nee, want in alle andere gevallen raakt met er niet van over de flos want dan is de urgentie er niet. In dat geval boeit het mensen niet en stellen ze de boodschappen uit. Ooit gezien hoe druk het rond die tijd in welke winkel dan ook is? Ik heb er geen last van overigens maar ik ga ook nooit lopen klagen over welke service dan ook die plat ligt. Feit is dat wanneer je niet voorbereid bent je op dát moment een probleem hebt wat je niet zou hebben gehad wanneer je wel voorbereid was.
Dus men raakt niet over de flos (wat dat ook moge zijn, nog nooit van gehoord maar ik neem aan dat het iets is als van streek raken) als men op 24 december om 16:50 een winkelwagen wil vullen met cadeaus maar tot de ontdekking komt dat een aantal zaken simpelweg uitverkocht zijn? Dat is wat ik al schreef maar vervolgens weggeknipt werd.
Voor wat betreft de drukte rond dat tijdstip in winkels, dat is net zoiets als die miljoenen vliegen die stront eten ;)
Overigens zou ik het geen probleem noemen maar eerder een ongemak maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb geen backup plan omdat ik niet zie welk probleem ik daarmee zou oplossen.

Als ik een week niet zou kunnen pinnen dan kan ik vast terecht bij familie en vrienden en kan ik her en der wel wat geld lenen. Onbereikbaar zijn, lijkt me toch ook niet echt een probleem en als je echt moet bellen kan dat wederom bij buren, familie, vrienden, etc.

Als iedereen met de storing te maken heeft en dus heel Nederland zonder geld of stroom of telecom zit dan wordt er vast een oplossing bedacht.

Als er tot slot echt grote problemen zijn waarbij totale chaos uitbreekt dan helpt € 300 cash en een aparte GSM je ook niet meer...
Pagina: 1 2 Laatste