Willen we eigenlijk wel forumposts "liken"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 11:37
Totnogtoe niet eenzelfde topic gevonden en geloof dat dit de juiste subforum is.

Ik zie sinds kort een duimpje bij de forumposts staan en vraag me af of dit bijdraagt aan gezellig "GoTten". Anders dan nieuwsartikelen gaan forumtopics vaker over meningen, visies en ideeen van posters dan het reageren op feitelijke argumenten over nieuwe hardware/games/etc. Zo ook dit topic.

Ik vind namelijk dat een discussie mogelijk moet zijn en dat oneens met elkaar kunnen zijn een groot goed is. Het plussen en minnen van reacties kan namelijk gebeuren op basis of iemand het met je eens is of niet, ipv dat mensen het beoordelen als een goede bijdrage aan het topic.

Zo denk ik dus dat waardeoordelen over posts niet zal helpen om gelijkwaardige discussies te beginnen, zeker als je bijvoorbeeld de minderheid bent binnen een topic. Zo kun je verzeilen in NuJIJ-achtige praktijken, waar niet het woord, de feiten en argumentatie de inhoud van het topic sturen maar simpelweg het aantal plusjes of minnetjes.

Hiermee vrees ik dat het brengen van goede argumentatie op zaken waar je het oneens mee niet gestimuleerd word, maar in plaats daarvan de onbeargumenteerde onderbuikmening van de meerderheid zal regeren.

Om deze reden ben ik benieuwd wat andere GoT-ers ervan vinden en of het de moeite waard is om aan Tweakers.net voor te leggen deze maatregel te herzien.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

vlaaing peerd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:57:
Het plussen en minnen van reacties...
Je kunt geen forumposts minnen...
Persoonlijk vind ik het ook niet nodig, maar ik kan wel mijn waardering laten blijken voor bijvoorbeeld mooie, uitgebreide en interessante topicstarts. Waarschijnlijk zet ik het binnenkort wel uit via custom CSS, c'est ca.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Wat mij betreft is het liken alleen in "hulptopics" handig, zodat je kan zien wat anderen van de voorgestelde oplossing vinden.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Plus je kan een topic, een antwoord of wat dan ook goed vinden. Zonder daarop een onnodige reply te doen.
Is het nodig? Nee. Maar storend vind ik het niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het is niet zo als op de Frontpage dat reacties meer of minder zichtbaar worden, dus meer als een steunbetuiging zie ik het niet.
Er is ook juist voor gekozen om geen 'dislike' systeem in te voeren zoals je hier kunt lezen dus hoef je verder ook niet voor te vrezen voor Nujij praktijken oid.

Verder komen de likes niet in grote getale langs heb ik het idee, maar dat kan nog veranderen, het bestaat nog niet zolang.

Persoonlijk 'like' ik niet vaak, de meeste posts die evt. in aanmerking komen bevatten ook delen die ik niet 'like'. En dat beetje karma daar koop je ook geen brood voor, dus ik trek er niet al te zwaar aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
DarkSide schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:06:
Zonder daarop een onnodige reply te doen.
Dat is juist het punt, natuurlijk behoeft niet alles een reply, maar soms is een reply gewenster dan enkel een duimpje omhoog.

Ter voorbeeld een NuJIJ poster (ik gebruik eigen bewoording zodat de gebruiker niet gezocht kan worden) die stelt dat het "een feit is dat de meerderheid in Nederland nu moslim is en daarom de shariawet binnen 2 jaar aan ons originele Nederlanders opgedrongen zal worden", deze word bediend met 116 plusjes en welgeteld 5 minnetjes.

Een andere poster reageert erop en toont een linkje van de rijksoverheid over de etnische verdeling van de Nederlandse bevolking en stelt dat die cijfers niet kloppen. Deze word bediend met 92 minnetjes en 3 plusjes.

Nu wil ik hier helemaal niet inhoudelijk op ingaan (daar hebben we andere topics voor), maar de 1 verzint een blijkbaar op dat forum een sociaal wenselijk verhaal en de ander wendt feiten aan om dat te weerleggen. Toch impliceert het plussen dat degeen die iets verzint de goede argumentatie voert.

Ik snap dat NuJIJ een erg populistisch voorbeeld is en dat ik juist vaak bij Tweakers aantref dat veel zaken goed met feiten, bronnen en voorbeelden zijn onderbouwd, toch denk ik niet we heenmoeten naar forumposts die op basis van wenselijkheid met een duim onhoog beoordeeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strawberry_1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 14:48
Duimpjes of minnetjes en plusjes zorgt sowieso voor minder geschreven reacties en het kan direct al van invloed zijn op de te geven reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

vlaaing peerd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:52:
[knipperdeknip]

Nu wil ik hier helemaal niet inhoudelijk op ingaan (daar hebben we andere topics voor), maar de 1 verzint een blijkbaar op dat forum een sociaal wenselijk verhaal en de ander wendt feiten aan om dat te weerleggen. Toch impliceert het plussen dat degeen die iets verzint de goede argumentatie voert.

Ik snap dat NuJIJ een erg populistisch voorbeeld is en dat ik juist vaak bij Tweakers aantref dat veel zaken goed met feiten, bronnen en voorbeelden zijn onderbouwd, toch denk ik niet we heenmoeten naar forumposts die op basis van wenselijkheid met een duim onhoog beoordeeld moet worden.
Even reageren op de zin in bold: Dit is wel een goed punt.
Wat ik in een bepaalde topics heb gemerkt is dat reacties met een bepaald standpunt meer 'likes' krijgen dan de postst met tegenover gestelde standpunten.

En daarbij deze uitleg blijkbaar niet de werkelijkheid is gebleken:
NMe schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:11:
[...]

Meer likes voor posts die het zaakje relativeren? Als een fanboypost 10 likes krijgt en een goeie post 100, dan is dat ook duidelijk zat lijkt me. En stiekem denk ik dat het aantal rationele mensen hier op Tweakers hoger is dan het aantal fanboys.
.

De rationele mensen 'liken' dus minder snel dan de fanboys?
Liggen ze er niet wakker van dat een stelling niet klopt?
Willen ze niet meedoen aan een populariteits-wedstrijd?
Of zijn er stiekem minder rationele mensen dan we denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hippocampus schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:20:
[...]

En daarbij deze uitleg blijkbaar niet de werkelijkheid is gebleken:
Waaruit is dat gebleken?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

NMe schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:22:
[...]

Waaruit is dat gebleken?
Ok, niks is gebleken, het is mijn beleving.
Ik heb het over topics waar een polarisatie in de discussie aanwezig is en er meer duimpjes verschijnen voor niet al te goed onderbouwde posts, eventueel met onderbuikredenaties zoals we dat hier zo noemen, dan voor de posts die van een neutraler kaliber zijn of wel een degelijke onderbouwing hebben. (als je begrijp wat ik bedoel ;) )

Dus of de rationele mensen willen zich er niet mee bemoeien of de wat minder rationele mensen klikken wat makkelijker op het knopje. Dan ben ik het er mee eens dat het kan lijken alsof een bepaalde post een goede post is terwijl dat een reactie daarop die geen of weinig stemmen krijgt dus een slechte post kan lijken.

Ik zie dus geen balans werking (zoals bij het Frontpage moderatie systeem, bad post- good post.) waar ik dacht dat jij op doelde in je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Likes zijn ook niet bedoeld om goeie of slechte posts aan te geven, dus dat laatste ga je niet per definitie terugzien. Wel denk ik dat je, zeker bij tech-onderwerpen, sneller meer likes hebt voor goede posts dan voor slechte die toevallig een populaire mening bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

Blijkbaar willen we het niet en doen we het dus ook niet of nauwelijks. In de topics waar ik regelmatig kom tenminste...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik heb het uitgezet met Custom CSS, echter sinds Iteratie #74 zit ie nu ook in het responsive design.. dus op m'n BB krijg ik de duimpjes weer. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, maar stoor me er niet aan dat ie in het responsive design wederom getoond wordt.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26

defiant

Moderator General Chat
Ik zie zeker voor de niet-tech forums het nut er niet van in, aangezien dat vaak neerkomt op bevestigen van meningen. Verder zijn gebruikers denk ik meer geholpen met een duidelijke kwalificatie van de post, zoals de tags 'nuttig', 'bruikbaar', likes op zichzelf zijn te vrijblijvend.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zo zijn ze ook bedoeld. We wilden niet nog zo'n moeilijk te onderhouden systeem als op de FP. De FP zelf leent zich daar ook gewoon veel beter voor door de daar geïmplementeerde structuur.

"Bruikbaar" en "nuttig" zijn trouwens leuke classificaties hoor, maar ze zijn niet genoeg. Mensen willen vaak gewoon emoties kunnen aangeven. De hele reden dat het modereren op de FP soms zo moeizaam gaat is omdat dat precies is wat mensen daar doen terwijl het eigenlijk niet de bedoeling is.

[ Voor 44% gewijzigd door NMe op 18-09-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hippocampus schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:46:
[...]

Ok, niks is gebleken, het is mijn beleving.
Ik heb het over topics waar een polarisatie in de discussie aanwezig is en er meer duimpjes verschijnen voor niet al te goed onderbouwde posts, eventueel met onderbuikredenaties zoals we dat hier zo noemen, dan voor de posts die van een neutraler kaliber zijn of wel een degelijke onderbouwing hebben. (als je begrijp wat ik bedoel ;) )
Heb je ook voorbeelden van deze topics?

Op dit moment wordt er niet veel gebruikgemaakt van de duimpjes (op zicht jammer). Ik zie wel regelmatig dat behulpzame en informatieve posts in techforums wat duimpjes krijgen, hoewel het niet om grote aantallen gaat.

We hebben er bewust voor gekozen om geen moderatiesysteem met plussen en minnen of scores op een schaal van -1 tot +3 (zoals bij de reacties) te implementeren om polarisatie te voorkomen. Forumposts kunnen alleen maar positief beoordeeld worden met een thumbs up. Dat af en toe kortzichtige reacties een thumbs up krijgen is dan in ieder geval minder erg dan dat reacties met een impopulaire mening (of feiten die bepaalde personen liever niet onder ogen zien) negatief worden beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Femme schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:26:
[...]

Heb je ook voorbeelden van deze topics?

Op dit moment wordt er niet veel gebruikgemaakt van de duimpjes (op zicht jammer). Ik zie wel regelmatig dat behulpzame en informatieve posts in techforums wat duimpjes krijgen, hoewel het niet om grote aantallen gaat.

We hebben er bewust voor gekozen om geen moderatiesysteem met plussen en minnen of scores op een schaal van -1 tot +3 (zoals bij de reacties) te implementeren om polarisatie te voorkomen. Forumposts kunnen alleen maar positief beoordeeld worden met een thumbs up. Dat af en toe kortzichtige reacties een thumbs up krijgen is dan in ieder geval minder erg dan dat reacties met een impopulaire mening (of feiten die bepaalde personen liever niet onder ogen zien) negatief worden beoordeeld.
Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 2
(tijdens deel 1 waren de duimpjes pas de laatste pagina's actief)

VN-rapport: Zwarte Piet moet anders

Geenpeil nationaal Referendum
Hier is de vijfde post meteen een goed voorbeeld met 19 duimpjes, terwijl de uitleg in de post erna niks krijgt. Zelfs de uitleg van de moderator even verderop krijgt maar één duimpje.

(voor meer specifieke voorbeelden had ik even geen tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hippocampus schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:10:
[...]

Geenpeil nationaal Referendum
Hier is de vijfde post meteen een goed voorbeeld met 19 duimpjes, terwijl de uitleg in de post erna niks krijgt. Zelfs de uitleg van de moderator even verderop krijgt maar één duimpje.
Waarom zouden de duimpjes niet zo gebruikt mogen worden? Die uitleg is niet inzichtvol, grappig of zelfs maar handig. De opmerking dat je het stuitend vindt dat er niet gelinkt mag worden naar GeenPeil is juist wel een mening waar je het mee eens of oneens kan zijn.

Sowieso vind ik het een beetje een rare beslissing om die link weg te halen, maar dat is aan de plaatselijke mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In de topics hierboven is inderdaad duidelijk dat topics waar men het mee eens is (bijvoorbeeld met de strekking zwarte piet blijft) een duimpje krijgen.Waarom dat niet zou mogen is dan je vraag? Waarom wel? Zijn dat betere posts als een uitgebreide posts die de voors en tegens van zwarte piet tegen elkaar afweegt (en dan van beide fronten dus geen duimpje krijgt).

Van mij had het niet gehoeven, maar het is ook niet dat ik vind dat ze weg moeten ofzo. Of ik lees er overheen of ik kijk voornamelijk in topics zonder duimpjes.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

NMe schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:53:
[...]

Waarom zouden de duimpjes niet zo gebruikt mogen worden? Die uitleg is niet inzichtvol, grappig of zelfs maar handig. De opmerking dat je het stuitend vindt dat er niet gelinkt mag worden naar GeenPeil is juist wel een mening waar je het mee eens of oneens kan zijn.

Sowieso vind ik het een beetje een rare beslissing om die link weg te halen, maar dat is aan de plaatselijke mods.
Ik zeg niet dat ze zo niet gebruikt mogen worden.
Het ging om de eventuele verwarring tussen het belonen van een goede post (wat je bijvoorbeeld in de tech topics ziet) en het eens zijn met een mening (wat je bijvoorbeeld in ASP topics ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat soort topics moet je eigenlijk sowieso mijden als de ***. Is gewoon beter voor je hart en je geestelijke gezondheid. Twee van die topics hebben trouwens (terecht) een slotje en van de derde heeft de TS een ban of zo en dat topic is m.i. sowieso een troll of goed verpakte spam... :Y

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20
Tsja, de mensen die hier behoefte aan hebben zullen het gebruiken. Ik kijk er niet naar om.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hippocampus schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:16:
[...]

Het ging om de eventuele verwarring tussen het belonen van een goede post (wat je bijvoorbeeld in de tech topics ziet) en het eens zijn met een mening (wat je bijvoorbeeld in ASP topics ziet).
Maybe, maar in het ergste geval betekent dat dat badges voor "lastige" onderwerpen meer op een mening gebaseerd kunnen zijn terwijl badges in de techfora meer zeggen over kennis en behulpzaamheid. Dat lijkt me niet per se erg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Fiber schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:23:
[...]

Dat soort topics moet je eigenlijk sowieso mijden als de ***. Is gewoon beter voor je hart en je geestelijke gezondheid. Twee van die topics hebben trouwens (terecht) een slotje en van de derde heeft de TS een ban of zo en dat topic was m.i. sowieso een troll of goed verpakte spam... :Y
Misschien is het uitzetten van de duimpjes in ASP ook iets om over na te denken.
Ik wil er ook verder geen groter probleem van maken dan dat het is. (als het uberhaubt al als probleem gezien kan worden dat de duimpjes eventueel een verstorend effect zouden hebben)

EDIT:
Ik zie deze stelling;
Ircghost schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:02:
Maar zorgt er wel voor dat onzin (fanboy berichten) aandacht krijgen door veel likes zonder dat daar tegengas voor gegeven kan worden.
Niet weerlegt worden in praktijk door deze stelling:
NMe schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:11:
[...]

Meer likes voor posts die het zaakje relativeren? Als een fanboypost 10 likes krijgt en een goeie post 100, dan is dat ook duidelijk zat lijkt me. En stiekem denk ik dat het aantal rationele mensen hier op Tweakers hoger is dan het aantal fanboys.
In sommige ASP topics iig.

Maar nu ben ik de zaak voor de TS aan het bepleiten. Het lijkt erop dat niemand er echt wakker van ligt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Hippocampus op 21-09-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hippocampus schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:16:

Iemand die openlijk de policy van T.net in twijfel trekt, kan toch ook gewoon een goede post zijn? Gezien de hoeveelheid plusjes, zijn er daar blijkbaar veel meer mensen mee eens.

Kennis komt uit badges (nouja, gewoon veel posten in topics met tags werkt ook bijzonder goed), beetje hetzelfde dat veel mensen 'rode namen' nog steeds zien als modeltweakers en zouden zich ook zo moeten gedragen.

Ik zie het nut niet van die plusjes en bij sporadisch/selectief gebruik zullen ze imho ook nooit nuttig worden. Leuke feature, grappig, maar verder liggen er bar weinig mensen wakker van.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 21-09-2015 14:44 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

SinergyX schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:43:
[...]

Iemand die openlijk de policy van T.net in twijfel trekt, kan toch ook gewoon een goede post zijn? Gezien de hoeveelheid plusjes, zijn er daar blijkbaar veel meer mensen mee eens.
Dat kan inderdaad. Het is ook een persoonlijke interpretatie* wat wel of niet als goede post gezien kan worden.
Het geeft alleen het verschil aan in interpretatie / gebruik van het duimpje.

*In dit geval gaat hij geen discusie aan met onderbouwing, het is gewoon een onliner om z'n ongenoegen te ventileren.
(Maar laten we niet ieder geval apart gaan bespreken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

SinergyX schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:43:
[...]

Iemand die openlijk de policy van T.net in twijfel trekt, kan toch ook gewoon een goede post zijn...?
Nee, dat kan niet... Daar is het TR voor uitgevonden, of het feedback topic of desnoods SM/LA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Het systeem heeft mijns inziens geen meerwaarde in fora waar het leeuwendeel van de topics discussies zijn, waar argumenten kunnen bestaan uit meningen in plaats van feiten.

Ik zie het duimpje meer als beloning voor behulpzaamheid, iets grappigs, of de post die tot de uiteindelijke oplossing van een probleem leidt. Je moet geen 'likes' willen in een discussie waar twee partijen, gewapend met een mening recht tegenover elkaar staan.

Deze mening in het licht van de mededeling die ik hier ergens las dat de mogelijkheid bestaat dat men in de toekomst de meest 'gelikete' posts kan gaan highlighten. Vooral handig, wanneer je bij een searchresult op een ellenlang topic stuit. Opvallende posts scroll je zo minder snel voorbij.

Een duimpje zou dus moeten aangeven dat een post interessant dan wel informatief is - een must-read als je geïnteresseerd bent in het onderwerp. En in het soort topics waar je bij het lezen van de OP al in je tenen kan voelen dat die een [ZT]-tag krijgt, moet je dit niet willen, want het gooit in dit geval alleen maar olie op het vuur. Ik snap TS dus wel.

Voor mijn part kan een mod per topic besluiten om de mogelijkheid tot liken uit te zetten, wat meteen ook de 'like' teller voor alle posts in betreffende 'discussie' lekker op nul zet.

Kortom: ik vind het een leuk systeem dat zeker meerwaarde heeft, maar ook averechts kan werken, dit doch enkel in van die typische ZT-topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Fiber schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:23:
[...]

Dat soort topics moet je eigenlijk sowieso mijden als de ***. Is gewoon beter voor je hart en je geestelijke gezondheid. Twee van die topics hebben trouwens (terecht) een slotje en van de derde heeft de TS een ban of zo en dat topic is m.i. sowieso een troll of goed verpakte spam... :Y
Dit zijn juist de topics waardoor ik me ben gaan afvragen of duimpjes meer de sociaal wenselijke antwoorden stimuleert dan het werkelijk aanduidt of de post een waardevolle bijdrage aan het onderwerp is.

Bij de tech topics vrees ik niet zo dat het naar een niveautje "nu-jij" afglijdt, bij bovengenoemde des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
Nu staat het enigszins op zichzelf. Daar gaat verandering in komen ergens in de komende maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31

KrazyJay

Coltrui schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:53:
Het systeem heeft mijns inziens geen meerwaarde in fora waar het leeuwendeel van de topics discussies zijn, waar argumenten kunnen bestaan uit meningen in plaats van feiten.

Ik zie het duimpje meer als beloning voor behulpzaamheid, iets grappigs, of de post die tot de uiteindelijke oplossing van een probleem leidt. Je moet geen 'likes' willen in een discussie waar twee partijen, gewapend met een mening recht tegenover elkaar staan.

Deze mening in het licht van de mededeling die ik hier ergens las dat de mogelijkheid bestaat dat men in de toekomst de meest 'gelikete' posts kan gaan highlighten. Vooral handig, wanneer je bij een searchresult op een ellenlang topic stuit. Opvallende posts scroll je zo minder snel voorbij.

Een duimpje zou dus moeten aangeven dat een post interessant dan wel informatief is - een must-read als je geïnteresseerd bent in het onderwerp. En in het soort topics waar je bij het lezen van de OP al in je tenen kan voelen dat die een [ZT]-tag krijgt, moet je dit niet willen, want het gooit in dit geval alleen maar olie op het vuur. Ik snap TS dus wel.

Voor mijn part kan een mod per topic besluiten om de mogelijkheid tot liken uit te zetten, wat meteen ook de 'like' teller voor alle posts in betreffende 'discussie' lekker op nul zet.

Kortom: ik vind het een leuk systeem dat zeker meerwaarde heeft, maar ook averechts kan werken, dit doch enkel in van die typische ZT-topics.
Aanvullend op het verhaal van de medebelg Coltrui:
Waarom zouden we dan niet 1 like per topic mogen uitdelen, en als we er nog 1 uit willen delen in hetzelfde topic, de eerdere like verdwijnt? Dan voorkomt t.net/GoT misschien meer meningliken, en zouden de duimpjes misschien nuttiger worden om snel tot het beste antwoord te komen zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
zeef schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:21:
Nu staat het enigszins op zichzelf. Daar gaat verandering in komen ergens in de komende maanden. :)
Zoiets als "Best Answer" of "Helpful Post"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Dav1d schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:30:
[...]

Dat zou zomaar kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dav1d schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:30:
[...]

Maar wat is de beste post (of beste antwoord)? Natuurlijk is dat op zwart/wit topics nog aardig te vinden, maar beetje 'help iets werkt niet' topic komen veelal meerdere antwoorden langs die goed zouden zijn, om maar even de hoeveelheid likes naar de TS van grote topics te negeren.

En imho kom je dan in hetzelfde gebied van de frontpage, hot items krijgen hot likes, 'overige' items krijgen op z'n best 2-3 moderaties en heeeeeel misschien een like. Alsof alles soort van prestatie/aandacht gericht is, zoals facebook 'check mijn 500 likes!'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
SinergyX schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:34:
[...]

Maar wat is de beste post (of beste antwoord)? Natuurlijk is dat op zwart/wit topics nog aardig te vinden, maar beetje 'help iets werkt niet' topic komen veelal meerdere antwoorden langs die goed zouden zijn, om maar even de hoeveelheid likes naar de TS van grote topics te negeren.

En imho kom je dan in hetzelfde gebied van de frontpage, hot items krijgen hot likes, 'overige' items krijgen op z'n best 2-3 moderaties en heeeeeel misschien een like. Alsof alles soort van prestatie/aandacht gericht is, zoals facebook 'check mijn 500 likes!'.
Maak je daarover niet al teveel zorgen. Dat effect hebben we op het netvlies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 12:57

_David_

FP ProMod

llama llama duck

zeef schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:37:
[...]

Maak je daarover niet al teveel zorgen. Dat effect hebben we op het netvlies. :)
Als je dat effect op het netvlies hebt, misschien is het dan een idee om er ook iets aan te doen.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik heb 't over het forum hè. Maar laten we de discussie voeren als de features voor het forum in bèta-test gaan.
Pagina: 1