N.a.v. mijn post hier, TD-er in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4" , kwam de suggestie om een apart topic te maken om te onderzoeken hoe verschillende meters omgaan met het registreren van te salderen energie.
Kort samengevat;
Maakt het uit op welke fase je een PV-omvormer aansluit?
Het meest ideale zou zijn als inkomende en uitgaande stroom tegen elkaar weggestreept worden, ongeacht op welke fase dat gedaan wordt.
Dus bij afname van 1kWatt op fase 1 en levering van 1kWatt op fase 2 zouden beide telwerken na een uur met 0 kWh moeten zijn toegenomen.
Echter, het zou mogelijk zijn dat intern elke fase 2 telwerken heeft en dan zouden in- en uitgaande teller 1kWh meer geregistreerd hebben.
Kortom, heeft iemand ervaring hiermee en zijn er praktische voorbeelden van meters die de eerste situatie, of juist de 2e situatie hanteren?
De reacties uit het andere topic:
Kort samengevat;
Maakt het uit op welke fase je een PV-omvormer aansluit?
Het meest ideale zou zijn als inkomende en uitgaande stroom tegen elkaar weggestreept worden, ongeacht op welke fase dat gedaan wordt.
Dus bij afname van 1kWatt op fase 1 en levering van 1kWatt op fase 2 zouden beide telwerken na een uur met 0 kWh moeten zijn toegenomen.
Echter, het zou mogelijk zijn dat intern elke fase 2 telwerken heeft en dan zouden in- en uitgaande teller 1kWh meer geregistreerd hebben.
Kortom, heeft iemand ervaring hiermee en zijn er praktische voorbeelden van meters die de eerste situatie, of juist de 2e situatie hanteren?
De reacties uit het andere topic:
(helaas nog geen typenummer bekend)franssie schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:19:
[...]
ja een slimme meter die ik via S0 en een rPi uitlees, verbruik is altijd of negatief of positief, nooit beide (kan ook niet want dat is hetzelfde veld). Tellerstand loopt bij negatief verbruik ook niet op, wat wel zou gebeuren anders want ik gebruik alle drie de fasen in mijn huis.
Thijs8472 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:44:
Ik heb een Actaris/Itron ACE 3000 en die meet echt per fase, zowel afname als teruglevering loopt tegelijkertijd op en sinds ik mijn twee omvormers op twee verschillende fasen heb gehangen heb ik een stuk meer verbruik 'voor de meter'.
[ Voor 32% gewijzigd door TD-er op 18-09-2015 07:36 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)