De eindeloze "PVP is kut" discussie.
PVP is wel degelijk anders dan PVE. Guardians bewegen anders, maken rare sprongen en kunnen onverwacht uit een hoekje komen. In PVE is het veelal routine werk, waarbij ervaring leert dat ze uit holletje X komen. Deze ervaring moet je ook opdoen in PVP!
De basiskennis die nodig is in PVP is het volgende:
- Radar lezen
- Map kennis
- Wapen kennis (welke wapens passen in welke situatie)
- Overall aiming-skill
- Reflex (hand - oog coördinatie)
Al deze punten zijn te leren of te verbeteren. Mensen die inderdaad snel opgeven zijn niet gemaakt voor PVP noch PVE. Alleen komen ze in PVE beter uit de voeten omwille van het feit dat dit meer routine matig erin zit.
We beginnen simpelweg met het leren 'lezen' van de radar. Dit spreekt opzich wel voor zichzelf.. oefening baart kunst. Hier heb ik zelf ook ettelijke tijd op gezeten en heb de radar soms nog niet helemaal onder controle. Het leuke is dat je weet hoe de enemy zijn radar ziet, waardoor je mensen voor de gek kan houden met bijvoorbeeld hoge jumps (attack from above)
Net zoals het leren van Kings Fall heb je ook tijd nodig om de nieuwe PVP mappen te leren. Je moet de map binnenste buiten kennen om tot de beste resultaten te komen. Mijn tip is om eerst 3 wegen te herkennen (Links, midden en rechts vanaf je spawn). Probeer je eerst goed te focussen op deze wegen vooraleer je andere wegen gaat ontdekken. Hierbij is het ook essentieel dat je de radar probeert af te lezen (denk hierbij aan: weten hoever een guardian van je af staat zodra je hem op de radar ziet verschijnen).
Wapen kennis spreekt voor zich.. Je gaat geen long shots proberen te maken met je shotgun en vice versa. Als je met scout/sniper setup loopt, probeer deze close quarters dan ook te vermijden. Ik ben zelf een enorme fan van pulse/scout + shotgun setup voor pvp. Zo heb je de juiste tools voor elke plek.
Je reflex en aiming-skill is iets wat je kan leren en verbeteren. Daarbij wil ik je de volgende tip meegeven..Probeer altijd te aimen op hoofd-hoogte. Zoek de juiste hoogte van je aim zodat je altijd meteen de guardian in je vizier hebt. Oefen dit op lange gangen, trappen, etc.. Als ik iemand tegenkom en mijn crosshair op de voeten gericht heb dan heb ik al 2/3 seconden nodig om bij te stellen vooraleer ik uberhaupt mijn eerste shot wil plaatsen.
Voorbeeld van map kennis.. Gisteren IB gedaan waarbij ik eerst een oude map kreeg en vervolgens een nieuwe map (Ik heb nog geen crucible gedaan deze periode, dus map was onbekend). Kijk goed naar het K.D. verschil!
Iron banner: Pantheon (oude map) en
Iron banner The Dungeons (Nieuwe map)
Dus guardians.. blijf sceptisch tegenover jezelf. Stel voor elke game een doel of doelen. Te denken aan: Deze game focus ik mij op shotgun/sniper of deze game ga ik letten op de positie van mijn crosshair.
May the odds be ever in your favor!