PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2020 19:41 ]
Verrek, ben uitgelogd. Dat ik dat zelf niet zagAUijtdehaag schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:41:
@hesselbeertje uitgelogd, geen lid meer of donateurschap verlopen?

Thanx!
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Laatste week heb ik elke dag een zonnedansje uitgevoerd.... mocht helaas niet baten.antonboonstra schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:25:
Een zeer goed begin van de maand, maar een slecht einde resulteerde bij mij in een gemiddelde maand augustus. Over het Tweakers team ca 2% lager dan vorig jaar.
Kun jij toevallig dit node-red script delen? Dat scheelt mij een hoop uitzoekwerk.AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:32:
@KaiTak
Je zal een synology nas (met docker) of een odroid C4 met emmc of pi 4 (liever niet met sd kaartjes werken) moeten kopen.
Daarop node-red installeren en dan krijg je zoiets:
https://www.mupload.nl/img/fuvo1f.jpg
Die leest de envoy s metered uit via json en stuurt het door naar pvoutput.
Zo duidelijker?
Misschien weet @Zuluman een simpelere manier?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in september 2020:
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/ybhBwFyK0qg133ubRRCciP8H.png?f=user_large)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Een blik op de provinciekaart zegt genoeg. Ik sta niet bij de top 200. Overigens even teruggekeken in oude data vanaf 2009, maar het nieuwe systeem presteert echt beter. Terwijl er ook toen SunPower panelen op het dak lagen. Oriëntatie is verder gelijk gebleven.
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 01-10-2020 08:41 ]
A'dam PVOutput
Als alle klimaatplannen doorgaan, en mijn gemeente maakt de plannen over hoe van aardgas af te gaan duidelijk, zit het er dik in dat er nog wel 16 panelen op het dak van het huis bij gaan komen. Zit ik wel wéér met zo'n boom...
dunklefaser in "Tweakers PVOutput lijst"
p.s. #2 30x310 ZZO, mist de "mooiste" 10 dagen van de maand.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Top! We hebben wat meer PV installaties in Zeeland nodig om een wat 'evenwichtiger' beeld te krijgen van de opbrengst daar.insomniac schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:17:
bedankt voor het overzicht. Ik zie dat m'n extra setje, met noord, de waardes voor Zeeland al wat bijgetrokken heeft.
Provincie | Aantal PV installaties | Percentage |
Drenthe | 41 | 3,8% |
Flevoland | 53 | 4,9% |
Friesland | 43 | 4,0% |
Gelderland | 147 | 13,5% |
Groningen | 39 | 3,6% |
Limburg | 61 | 5,6% |
Noord-Brabant | 161 | 14,8% |
Noord-Holland | 127 | 11,7% |
Overijssel | 91 | 8,4% |
Utrecht | 117 | 10,8% |
Zeeland | 15 | 1,4% |
Zuid-Holland | 191 | 17,6% |
TOTAAL | 1086 | 100,0% |
Geeft inderdaad wel een vertekend beeld als net de slechtste dagen niet zijn meegenomen bij "30x310 ZZO". Er zit al wel een filter in mijn script, maar die staat nog niet heel scherp afgesteld.
[ Voor 39% gewijzigd door antonboonstra op 01-10-2020 09:52 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
A'dam PVOutput
Aantallenericplan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:54:
@antonboonstra Tabelletje hierboven. Is dat percentage gebaseerd op aantallen of op opgesteld vermogen?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Als Goeree Overflakkee nou eens Zeeland wordt gaan we zo door de 20 setjes ipv 15, ze denken al zo vaak dat wij in Zeeland wonen.insomniac schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:17:
bedankt voor het overzicht. Ik zie dat m'n extra setje, met noord, de waardes voor Zeeland al wat bijgetrokken heeft.
De rest van Zuid-Holland is ons liever kwijt dan rijk
Postcodes maar toevoegen bij Zeeland
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp

Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in oktober 2020:
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/D03uSJDZd3jB6Xo4KVgJvw62.png?f=user_large)
En als extraatje, de instraling gemeten door de KNMI weerstations. Veel minder instraling dan vorig jaar, maar Zeeland heeft mazzel gehad afgelopen maand.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YjvJynsV51gEl6B8rWMS5pwh.png?f=user_large)
duidelijk meer energie voor verwarming.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je moet dan wel de juiste link plaatsen (of misschien beter een plaatje?).I-King schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:10:
https://www.pvoutput.org/....jsp?o=gss&d=desc&tid=426 de nr 1 van vandaag is niet heel geloofwaardig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Stond gisteren bovenaan met een onrealistische efficiëntie.
De totaal kolom is van de laatste 12 volledige maanden. De formule in de cel geeft ook aan "=SOM(Tabel2[@[nov-19]:[okt-20]])" oftewel de huidige (niet volledige) maand wordt standaard niet meegenomen.henkzelf schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:41:
De stand ca half november is nog niet zo slecht voor mij met p 666. Kan het zijn @antonboonstra dat de totaal kolom deze halve maand nog niet meeneemt? Mijn totaal lijkt op de eind oktober stand.
Je kunt altijd een kopie downloaden en voor jezelf de formule aanpassen (Bestand > Opslaan als)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4tBCnwq84Nf94a8Da9usbs73.png?f=user_large)
Wed 25 Nov 11:00 AM UTC (22:00 AEDT | 03:00 PST)
The maintenance is estimated to be complete in 60-90 minutes.
En het werkt weer
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 25-11-2020 12:25 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=88876
Ik hou het bij als ik een foutmelding terug krijg van PVOutput. Tussen 6-sep en 21-nov nooit problemen, maar daarna wel veel vaker. Gisteren zelfs 21 foutmeldingen.A3-D schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:08:
Meer mensen de laatste dagen last van het regelmatig eruit liggen van PVOutput?
[Afbeelding]
21-11-2020 | 17 |
23-11-2020 | 8 |
24-11-2020 | 3 |
25-11-2020 | 21 |
Edit: Onderhoud aan PVOutput heeft maar 17 minuten geduurd. Tussen 12:06:31 en 12:23:33 kreeg ik continu een foutmelding.
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 26-11-2020 08:12 ]
Maar goed, het is nu op zich weer redelijk stabiel denk ik.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/V9atCUyDqhDMduch31Q5MNnA.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 02-01-2021 17:25 . Reden: typo ]
November was de eerste volle maand van het systeem.
Maar met een oost/west toch wel ruim onder het gemiddelde van Gelderland helaas met 19,1 kWh/kWp.
Met een oost/west systeem zul je wellicht niet snel hoog eindigen qua kWh/kWp, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de totaal aantal kWh. En het is wel goed om gemixte systemen in het Tweakers team te hebben om een goede indruk te krijgen van de gemiddelde opbrengst.ProudElm schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:01:
Doe voor het eerst mee :-)
November was de eerste volle maand van het systeem.
Maar met een oost/west toch wel ruim onder het gemiddelde van Gelderland helaas met 19,1 kWh/kWp.
Zie dat ik in de algemene lijst op plek 75 sta...??
Niet verkeerd voor 8 panelen van 2 verschillende merken
Hoop volgend jaar nog 3 panelen bij te leggen op m'n schuurtje richting zuid-oost. Heb nog een Goodwe 1000ns op de plank liggen, die stof ligt te happen.
Het weer momenteel is top qua temperatuur, moet alleen ff wat vaker de zon doorkomen dan kun je nog leuke dagopbrengsten halen.
Edit, niet goed gesorteerd, sta op plek 313, ben ik ook evengoed blij mee
[ Voor 7% gewijzigd door Bart_Denon op 10-12-2020 14:51 ]
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Wat voor waarden heb je ingevoerd bij "Edit Estimates" Op basis daarvan wordt het percentage berekend.BeQuietAndDrive schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:10:
PV output geeft aan dat ik op 65% van mijn target zit, op dag 348 van 365. Target is om een of andere reden 6.792 kWh (mijn installatie is 6.200 en staat ook als zodanig in PV Output). Maar mijn installatie (en dus ook mijn entries in PVoutput) draait pas sinds eind mei. De opbrengt tot nu toe ligt rond de 4.200 kWh. M.a.w. PV Output denkt dat ik 2.200 kWh moet gaan ophalen de komende 17 dagen om tot mijn target te komen. Hoe werkt dat precies? Ik zou ergens moeten instellen dat mijn jaaropbrengst berekend moet worden van mei tot mei, en niet jan-dec. denk ik?
Die staan allemaal op 0. Dat lijkt mij niet goed. Alsnog vreemd dat PV Output er dan maar 6700 van maakt, terwijl mijn installatie er wel goed in staat.hanev001 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:39:
[...]
Wat voor waarden heb je ingevoerd bij "Edit Estimates" Op basis daarvan wordt het percentage berekend.
Ik kan hier de waarden overnemen die destijds in mijn offerte stonden. Is dat een goed idee?
Aangezien ik niet weet wat die getallen zijn kan ik daar geen oordeel over geven maar als deze een redelijke weergave zijn van het verschil per maand tussen zomer en winter kan je dat proberen. Er zijn op het internet ook sites te vinden die op basis van lokatie een indicatie berekening kunnen doen.BeQuietAndDrive schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:40:
[...]
Die staan allemaal op 0. Dat lijkt mij niet goed. Alsnog vreemd dat PV Output er dan maar 6700 van maakt, terwijl mijn installatie er wel goed in staat.
Ik kan hier de waarden overnemen die destijds in mijn offerte stonden. Is dat een goed idee?

De decembermaand is weinig interessant, dus gelijk maar door naar het jaaroverzicht. Gemiddeld een 1,9% hogere opbrengst dan 2019. Ook aan de KNMI instraling te zien, was eigenlijk alleen 2018 zonniger. Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in het jaar 2020:
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qh4ZSmvutRLKqcu8pJ0wyFXF.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door antonboonstra op 02-01-2021 20:30 . Reden: Tabel en afbeelding vernieuwd na update uit PVOutput ]
En hopelijk een betere januari dan de zeer matige december maand, maar toch tevree met de mooie 3e plek
Voor deze keer heb ik de formule in de laatste kolom aangepast, zodat je het totaal ziet van 2020. Dus (als het goed is) moet het kloppen.I-King schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:05:
@antonboonstra volgens mij is dit het totaal van december 19 t/m november 20 als ik het goed zie in de sheet?
Lijkt een maand te vroeg. De december waarde zelf klopt wel.
[ Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 03-01-2021 10:08 . Reden: typo ]
Overal weer niks te klagen met ongeveer 700kw/h overproductie tov het eigen verbruik.
Dat de zon dit jaar maar weer een hoop mag schijnen. ☀️
Ik zie dat die wijziging inderdaad nog niet was meegenomen online. Zojuist een update gedaan, ook met de laatste gegevens vanaf PVOutput. Hierdoor de gemiddelde jaaropbrengst iets lager uitgekomen (van 948,0 naar 947,6 kWh/kWp).henkzelf schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:33:
Gelukkig nieuwjaar en ook ik zie in de formulebalk: =SOM(Tabel2[@[dec-19]:[nov-20]])
Lijkt een mand te vroeg. De december waarde zelf klopt wel.
/f/image/5a69oJJXfFWUduCQ29ev6IGG.png?f=fotoalbum_large)
Jammer dat ze het Tweakers team dan niet als uitgangspunt hebben aangehouden. Met ruim 1000 PV installaties over heel Nederland toch best representatief. Had best wat grafiekjes en berekeningen willen maken als ondersteuning voor een artikel @Koekiemonsterr
Goed idee, en kan nog altijd lijkt me. Ik pm wel even.antonboonstra schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:17:
[...]
Jammer dat ze het Tweakers team dan niet als uitgangspunt hebben aangehouden. Met ruim 1000 PV installaties over heel Nederland toch best representatief. Had best wat grafiekjes en berekeningen willen maken als ondersteuning voor een artikel @Koekiemonsterr
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in januari 2021
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/rubTzmrQ0o0jo4MG2LxVwjQw.png?f=user_large)
Ik hoop dat ik alles goed heb ingevuld in pvoutput, want ik zie mijn installatie nog niet in de totale ranglijst staan als ik sorteer op postcode (ik bedoel dus niet de tweakersclub, maar de totale lijst). Maar misschien moet ik even geduld hebben tot morgen
EDIT: Inmiddels zijn de resultaten met de nieuwe micro's weer in lijn met de resultaten voor het gevlooi met de firmware update's. Vervanging van alle 23 micro's incl. montage was wel goede service van Enphase
[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 26-02-2021 00:42 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik heb een mail binnengekregen dat je lid bent geworden van het Tweakers team. Bij mijn volgende update sta je ook in de Excellijst.Copitano schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 02:54:
@antonboonstra Hoi Anton, heb me zojuist ook aangemeld. Was nog wel even gedoe om alles in pvoutput er in te krijgen. Heb de tilt een beetje moeten middelen omdat ik de panelen op een rond dak heb liggen en dus onder verschillende hellingen. Het systeem is op 24 juli vorig jaar in bedrijf gegaan. Op 24 januari zijn alle Enphase micro's vervangen (die hadden ze verk***t met firmware updates). Van de resultaten van de nieuwe micro's wordt ook nog niet echt heel blij. Die lijken ruim (25%) achter te blijven bij de eerste set micro's in de eerste twee maanden na oplevering van de installatie. Ik vergelijk daartoe de ratio tussen de productie en de globale straling van een KNMI station hier 5 km vandaan.
Ik hoop dat ik alles goed heb ingevuld in pvoutput, want ik zie mijn installatie nog niet in de totale ranglijst staan als ik sorteer op postcode (ik bedoel dus niet de tweakersclub, maar de totale lijst). Maar misschien moet ik even geduld hebben tot morgen
Vergelijken met de instraling van het KNMI is wel tricky. De KNMI meting is in het horizontale vlak. Je panelen staan hoogstwaarschijnlijk onder een helling. Daarom is, afhankelijk van de hoogte van de zon, de verhouding tussen je opbrengst en KNMI instraling verschillend gedurende het jaar.
Ik ga dat uiteraard controleren als het hier een jaar draait. Maar volgens mij wordt dat effect geëlimineerd omdat het KNMI meet in het horizontale vlak en de stand van de zon is verdisconteerd in het aantal J/cm² (omrekenen naar kWh is delen door 360) dat op de panelen valt. Kan mij nog wel voorstellen dat het tijdstip op de dag waarop de meest Joules op de panelen vallen iets uitmaakt. Maar dat zal dan binnen een bepaalde bandbreedte uitmiddelen. Je krijgt dan dus een constante plus of min x. Komt bij dat de helling hier gemiddeld maar 12 graden is. Maar ik ga eind van het jaar mijn hypothese checken uiteraard. Meten is wetenantonboonstra schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:01:
[...]
Ik heb een mail binnengekregen dat je lid bent geworden van het Tweakers team. Bij mijn volgende update sta je ook in de Excellijst.
Vergelijken met de instraling van het KNMI is wel tricky. De KNMI meting is in het horizontale vlak. Je panelen staan hoogstwaarschijnlijk onder een helling. Daarom is, afhankelijk van de hoogte van de zon, de verhouding tussen je opbrengst en KNMI instraling verschillend gedurende het jaar.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Simpel voorbeeld met twee situaties (die volgens mij beiden in Nederland niet voor komen, maar het gaat om het idee):
- bij de KNMI staat de zon loodrecht boven het paneel. De opbrengst is dan maximaal. Jij hebt panelen in een hoek van 15 graden en bij jou is de opbrengst dan lager dan bij de KNMI.
- Bij het KNMI staat de zon met een hoek van 15 graden in te stralen. Hun opbrengst is dan lager dan situatie 1. Bij jou staat de zon nu wel loodrecht op de panelen. Jouw opbrengst is maximaal en hoger dan jouw situatie 1.
In principe kan je dit natuurlijk wel met elkaar vergelijken als je 13 februari 2020 vergelijkt met 13 februari 2021 omdat de stand van de zon dan min of meer hetzelfde is. Maar je kan niet 13 februari 2021 vergelijken met (ik noem maar wat) 13 augustus 2020 omdat de stand van de zon dan heel anders is.
Je kan vast wel uitrekenen wat op alle dagen het verschil zou moeten zijn, maar dat is dus geen simpele berekening als "mijn panelen leveren altijd 90% tov de KNMI".
Ook al staat een ander paneel maar een paar kilometer verder weg, je moet er wel rekening mee houden dat het toch kan gebeuren dat het op de ene plek minder zonnig is dan de ander.
Goede uitleg. Bovenstaande klopt voornamelijk bij direct licht op een zonnige dag. Als het een bewolkte dag is met diffuus licht, dan vangt een horizontale oriëntatie het meeste licht. Dus ook daar moet je rekening mee houden.JeroenE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:31:
@Copitano Je hebt geen constante plus (of min) factor ten opzichte van panelen in een andere hoek.
Simpel voorbeeld met twee situaties (die volgens mij beiden in Nederland niet voor komen, maar het gaat om het idee):In het ene geval heb jij dus bijvoorbeeld factor 90% (ik noem maar wat, niet uitgerekend) en in het andere geval heb je bijvoorbeeld factor 110% (wederom niet uitgerekend).
- bij de KNMI staat de zon loodrecht boven het paneel. De opbrengst is dan maximaal. Jij hebt panelen in een hoek van 15 graden en bij jou is de opbrengst dan lager dan bij de KNMI.
- Bij het KNMI staat de zon met een hoek van 15 graden in te stralen. Hun opbrengst is dan lager dan situatie 1. Bij jou staat de zon nu wel loodrecht op de panelen. Jouw opbrengst is maximaal en hoger dan jouw situatie 1.
In principe kan je dit natuurlijk wel met elkaar vergelijken als je 13 februari 2020 vergelijkt met 13 februari 2021 omdat de stand van de zon dan min of meer hetzelfde is. Maar je kan niet 13 februari 2021 vergelijken met (ik noem maar wat) 13 augustus 2020 omdat de stand van de zon dan heel anders is.
Je kan vast wel uitrekenen wat op alle dagen het verschil zou moeten zijn, maar dat is dus geen simpele berekening als "mijn panelen leveren altijd 90% tov de KNMI".
Ook al staat een ander paneel maar een paar kilometer verder weg, je moet er wel rekening mee houden dat het toch kan gebeuren dat het op de ene plek minder zonnig is dan de ander.
Veel succes :-)
http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zon_bouwfysica
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@antonboonstra @JeroenEmartijn v o schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:47:
Super, voor diegene die het wel willen uitrekenen hier de formules.
Veel succes :-)
http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zon_bouwfysica
Voor die formules ben ik niet zo bang, die heb ik ooit al eens in Excel gezet. Maar het kan veel makkelijker: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#MR
Voor mijn systeem komt daar volgens PVGIS-ERAS dit uit:
:strip_exif()/f/image/lLpO4mpojy3aRZJdLJ53weMC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat klopt verhoudingsgewijze aardig met eigen waarneming over de maanden juli t/m januari.
Er is dus echt wel een sterk verband tussen de Q (straling) en de productie. Verschillen tussen zomer en wintermaanden is er zeker wel enigszins. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met de verhouding tussen directe en diffuse straling in de zomer en wintermaanden in combinatie met de gemiddelde hoogte van de zon ten opzichte van de horizon. Maar het mooie van de globale straling is dat het effect tussen zomer en winter grotendeels in Q al is verdisconteerd omdat Q door het KNMI wordt gegeven op een horizontaal vlak en in de winter veel kleiner is dan in de zomer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YcoHdtwA0XSb2bQ8y2xcAXQZ.jpg?f=user_large)
Blijft over een klein verschil tussen de loodrecht op het paneel vallende directe component van het zonlicht. Althans voor panelen die relatief plat liggen. Dat doet zich overigens gedurende de dag ook voor in zomer én winter. Omdat de productie in de winter toch al relatief gering is heeft dat over het hele jaar echter nauwelijks invloed en ligt het gemiddelde van de ratio tussen productie en straling veel dichter bij het maximum dan bij het minimum.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w45BrCACBvH53WWPtpnkbpfv.jpg?f=user_large)
Daarom durf ik het best te gebruiken als vuistregel om te zien of het systeem naar behoren functioneert. Zo kwam ik er vrijwel direct achter dat Enphase eind september een firmware update op de micro's had gezet die de productie van de ene dag op de andere fors (>25%) naar beneden trok. Inmiddels zijn alle omvormers vervangen. Kennelijk was het niet mogelijk de oorspronkelijke firmware die prima functioneerde terug te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 16-02-2021 00:43 ]
Had nou even 12 augustus 2020 en 12 februari 2021 gekozen als voorbeeldJeroenE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:31:
@Copitano Je hebt geen constante plus (of min) factor ten opzichte van panelen in een andere hoek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/shQdoccG46o3DZ51RreEjhFx.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/k17ZH9fPNNx0a5cyV3LCadXj.png?f=user_large)
Alle twee mooie zonnige dagen waarbij de ratio tussen opbrengst en kWh straling op het horizontale vlak nagenoeg gelijk is. De ratio is berekend met Berkhout van het KNMI.
Mee eens dat het per dag iets kan verschillen. De berekening valt wel mee als je een beetje handig bent in Excel en op school goed opgelet hebt bij de stelling van pietapegrasJe kan vast wel uitrekenen wat op alle dagen het verschil zou moeten zijn, maar dat is dus geen simpele berekening als "mijn panelen leveren altijd 90% tov de KNMI".
Daar heb je absoluut een punt. Zoals je boven kunt zien pak ik altijd twee stations. Een van KNMI en een van METEO. Nummer 1 op 5 km nummer 2 op 40 km hemelsbreed. Meestal schelen ze niet veel van elkaar, maar incidenteel komen significante verschillen voor.Ook al staat een ander paneel maar een paar kilometer verder weg, je moet er wel rekening mee houden dat het toch kan gebeuren dat het op de ene plek minder zonnig is dan de ander.
[ Voor 18% gewijzigd door Copitano op 26-02-2021 01:55 ]
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in februari 2021
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/LXpnTUMcoG3isPYypeC5YJGL.png?f=user_large)
Ik weet niet of het makkelijk kan, maar zou het een optie zijn om alleen de systemen,in de top 200, te tonen die een volle maand opbrengst hebben gelogd?
een kleine greep, van systemen die mij opvielen:
aan de vijver - 17 dagen gelogd
mofert solar - 26 dagen, de twee die missen waren hele slechten dagen
boekweitveld goodwe zit nu al regelmatig boven STC, het is alleen lastig nakijken op google maps
Ten tijde van van de update (28 februari ca 19:00 uur) had je de laatste dag nog niet naar PVOutput verstuurd. Hierdoor was de gemiddelde dagopbrengst van die maand (1 t/m 27 feb) 2,636 kWh/kWp. Dat keer 28 dagen kom je op 73,81 kWh/kWp. Zie ook: antonboonstra in "Tweakers PVOutput lijst"BeQuietAndDrive schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:56:
Vraagje, ik heb als ik het zelf uitreken, een score van 75,38 over februari. 467,369kWh op een installatie van 6.200. In bovenstaand overzicht staat 73,81. Waar ontstaat dit verschil?
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 01-03-2021 12:07 ]
Ik gebruik (niet als voorbeeld!) een raspi 3, sinds 2015 met hetzelfde SD-kaartje en zonder crash

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 01-03-2021 12:33 ]
https://pvoutput.org/intr...609&sid=39833&dt=20210301
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 12:49 ]
Aha, duidelijk, thanks! Maar zo mis je dus data van degenen die niet automatisch uploaden, wat vergelijken lastiger maakt. Om 18:45 ging de omvormer uit hier gisteren, dus ik kan het sowieso pas later in PVOutput zetten. Waar maak je dit overzicht niet na 0:00?antonboonstra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:06:
[...]
Ten tijde van van de update (28 februari ca 19:00 uur) had je de laatste dag nog niet naar PVOutput verstuurd. Hierdoor was de gemiddelde dagopbrengst van die maand (1 t/m 27 feb) 2,636 kWh/kWp. Dat keer 28 dagen kom je op 73,81 kWh/kWp. Zie ook: antonboonstra in "Tweakers PVOutput lijst"
Ik moet nog verder klooien met automatisch uploaden. Heb al diverse dockers geprobeerd, maar het is niet aan mij besteed met al die root access commando's en zo. Ik heb nog wel wat hulp klaarstaan in de PM box, waar ik nog even mee aan de gang moet.
Waarom zou je die willen filteren?insomniac schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:28:
@antonboonstra Bedankt weer voor het overzicht.![]()
Ik weet niet of het makkelijk kan, maar zou het een optie zijn om alleen de systemen,in de top 200, te tonen die een volle maand opbrengst hebben gelogd?
een kleine greep, van systemen die mij opvielen:
aan de vijver - 17 dagen gelogd
mofert solar - 26 dagen, de twee die missen waren hele slechten dagen
boekweitveld goodwe zit nu al regelmatig boven STC, het is alleen lastig nakijken op google maps
Er gaat, denk ik, best veel tijd zitten in de lijsten, het is zonde als er dan scheve opbrengsten bij zitten.
jawel.I-King schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:51:
@insomniac Lege dagen gaan niet leiden tot een hogere positie, gezien de opbrengst tov je Wattpiek is.
de formule is opbrengst/gelogde dagen/kwp systeem * dagen in maand
voor de #1 dus 208,927 / 17 / 3,840 * 28 = 89,6 kwh/kwp
stel dat er 10 dagen van 2kWh bij zitten
228,927 /27 / 3,840 *27 = 61,8 kwh/kwp
Als de andere dagen dus slecht waren trekt dit het eind cijfer naar beneden.
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=46180
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=39778
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=18194
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=32706
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=29742
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=47153
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=30007
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=11166
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=48141
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=9481
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=19644
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=10500
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=30239
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=60175
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=66863
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=77432
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=82018
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=82091
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=82152
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=81988
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=66670
Ik wil de filtering alleen niet te scherp zetten, omdat dan wellicht onterecht systemen er buiten vallen.
Als je geen opbrengst hebt door sneeuw, dan log je toch 0 kWh voor die dag naar PVOutput? Daarmee daalt je gemiddelde opbrengst per dag. Alleen als je helemaal geen data verstuurd naar PVOutput gaat het fout.I-King schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:08:
@insomniac ah dat had ik niet verwacht. Mijn dak heeft geen opbrengst gehad door sneeuw. Zou niet tof zijn als deze daarom geheel niet meegeteld wordt. Wellicht toch gewoon met volle maanden rekenen dan.
SBFSpot doet dat voor me, dus ik had er geen erg in. En niet verwacht dat het impact op de stats zou hebben. Gewoon maandopbrengst delen door het aantal dagen?antonboonstra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:22:
[...]
Als je geen opbrengst hebt door sneeuw, dan log je toch 0 kWh voor die dag naar PVOutput? Daarmee daalt je gemiddelde opbrengst per dag. Alleen als je helemaal geen data verstuurd naar PVOutput gaat het fout.
Ik snap je keuze, en het dilemma. Een paar dagen missen kan altijd gebeuren natuurlijk. Waar ligt de grens nu op, als ik zo vrij mag zijn.antonboonstra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:19:
Ik wil de filtering alleen niet te scherp zetten, omdat dan wellicht onterecht systemen er buiten vallen.
Succes
@BeQuietAndDrive is een Youless niet iets voor je? kWh metertje met S0 uitgang eraan koppelen, kabeltje prik prak en klaar. Draait bij mij al jaren vlekkeloos...
Je hoeft er niet meer naar om kijken en dan kan je ook meteen je verbruik loggen als je deze nog aan je slimme meter hangt (als je die hebt).
Scheelt toch een hoop gedoe en frustratie ipv handmatig uploaden e.d.?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-03-2021 23:29 ]
Mijn zonnepanelen zitten ook op aparte groepen (3-fase) maar de Youless zit op de slimme meter aangesloten via de P1 poort. Of moet ik deze anders aansluiten misschien?
Ik laat de LS120 direct alle data inclusief S0 data van de kWh meter naar PVoutput sturen. Werkt echt perfect.
/f/image/R8IPEfCUMW2emF6pfiJP5JpJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Bart_Denon op 02-03-2021 08:36 ]
Ja met een losse Kwh meter naar de Youless moet het gaan lukken denk ik. Ik krijg voor mijn ZO en NW een aparte kabel naar de meterkast en kan dan ook apart Kwh loggen en als het goed is kan PVoutput deze dan weer combineren in een combi grafiek.BeQuietAndDrive schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:56:
@Bart_Denon Ik heb de Youless 120 aangesloten, en hiermee kan ik in Enelogic zien wat de afname is, en de opbrengst. Maar ik kan niet de zuivere opbrengst van de zonnepanelen zien.
Mijn zonnepanelen zitten ook op aparte groepen (3-fase) maar de Youless zit op de slimme meter aangesloten via de P1 poort. Of moet ik deze anders aansluiten misschien?
Als ik het goed begrepen heb is dit een plug en play oplossing die zelfs voor mij gaat lukken, en voor jou vast ook wel
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Een dure plug en play, als je ook “direct” je omvormer uit kan lezen
Youless + 3-fase kWh meter is ook niet gratis en je mist (onder andere) de dc gegevens uit de omvormer..
Ik heb mijn youlessen weg gedaan.
Een SBC (single board computer) icm met modbus en webconnect geeft mij veel meer info dan alleen een puls tellen
Qua prijs komt het op hetzelfde neer, maar je kan er iets meer mee.
Neemt niet weg dat het een simpelere oplossing is. Maar we zitten op tweakers he?
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 03:12 ]
Niet helemaal plug & play, want de elektricien moet ff langskomen, maar dit zou kunnen werken dus. En inderdaad, wel een stuk duurder onder aan de streep.
Wat ik nog steeds niet goed begrijp is dat ik een aparte odroid/pi of zo moet kopen terwijl er een mooie NAS draait hier die het ook moet kunnen. Dus dat traject wil ik eerst nog even ingaan.
Dank.
Hoezo? Dikke 5 punters in februari met een 0 tilt opstelling is toch goed mogelijk in Nederland?dunklefaser schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:07:
@antonboonstra Zou je boekweitveld-Goodwe en BVN even willen checken? - Volgens mijn beleving te veel vraagtekens bij de zelf opgegeven systeemparameters.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hij is toch niet van de PVoutput politiedunklefaser schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:07:
@antonboonstra Zou je boekweitveld-Goodwe en BVN even willen checken? - Volgens mijn beleving te veel vraagtekens bij de zelf opgegeven systeemparameters.
En als iemand geen gedoe wil met uploaden naar PVoutput dan koop je de volgende keer een Fronius omvormer. Daar zit de upload mogelijkheid standaard in.
[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 02-03-2021 19:08 ]
Tot gisteren kon ik bij PVOutput me dagen van opbrengst selecteren en vergelijken.
Maar sinds vandaag zijn die selectie vakjes verdwenen en kan ik niet meer dagen met elkaar vergelijken.
Ben sinds vorige maand donateur geworden en die loopt nog ruim 11 maanden dus daar kan het niet aan liggen.
Heb al in de settings er dergelijke gekeken maar kan niets vinden wat erop lijkt.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Klikken op een rij, dan zie je ze weer.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:14:
Iemand die me op weg kan helpen?
Tot gisteren kon ik bij PVOutput me dagen van opbrengst selecteren en vergelijken.
Maar sinds vandaag zijn die selectie vakjes verdwenen en kan ik niet meer dagen met elkaar vergelijken.
Ben sinds vorige maand donateur geworden en die loopt nog ruim 11 maanden dus daar kan het niet aan liggen.
Heb al in de settings er dergelijke gekeken maar kan niets vinden wat erop lijkt.
Ik heb de vakjes weer inderdaad!
Ik liet het me dochter zien en ze waren weer tevoorschijn!
Klikken op de rij met outputs dus.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy