📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En deze? Ik begrijp wel dat het een test is om te zien of wij wel scherp zijn, maar toch.henkzelf schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:14:
@antonboonstra Bedankt voor het werk weer. Kan het zijn dat in de Excel het voortschrijdend jaargetal nog een maand achter loopt: =SOM(Tabel2[@[feb-20]:[jan-21]])
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Er staan 13 maanden in de lijst. De 13e maand is bijna altijd een onvolledige maand. Daarom wordt voor een volledige jaaropbrengst de eerste 12 maanden gebruikt. Bij de volgende update komt kolom mrt-21 erbij en zal feb-20 verdwijnen. Dan staat in de kolom Totaal weer een volledig jaar alleen dan van mrt-20 t/m feb-21. Ik ga de formule niet elke keer aanpassen aan het einde van de maand.henkzelf schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:32:
[...]
En deze? Ik begrijp wel dat het een test is om te zien of wij wel scherp zijn, maar toch.
Wil je het wel liever anders zien -> download een kopie -> veel succes met aanpassen/filteren/etc.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 04-03-2021 23:17 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Top! De laatste 15 maanden worden met elke update van de PVOutput site getrokken, dus wordt automatisch meegenomen.Copitano schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:20:
@antonboonstra Heb nu ook de maanden juli t/m december 2020 geüpload met een csv bestandje. Zitten alleen de pieken per dag niet in.
Of een mooie SolarEdge, die doet het ook volledig automachish.jobr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:05:
[...]
En als iemand geen gedoe wil met uploaden naar PVoutput dan koop je de volgende keer een Fronius omvormer. Daar zit de upload mogelijkheid standaard in.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dit systeem geeft sinds de 26e na zonsondergang veel te hoge waardes door, maar ik heb dus geen idee hoe ik een berichtje/mailtje zou kunnen sturen. Waar zit dat verstopt in PVoutput?antonboonstra schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:59:
Het zou alleen nog mooier zijn als we niet verwachten dat ik achter elke fout aan ga en dit probeer te corrigeren. Dit kunnen we als Tweakers community prima gezamenlijk oppakken.
Als je bent ingelogd bij PVOutput, zie je de link waarmee je een bericht (Message) kan sturenJeroenE schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:15:
[...]
Dit systeem geeft sinds de 26e na zonsondergang veel te hoge waardes door, maar ik heb dus geen idee hoe ik een berichtje/mailtje zou kunnen sturen. Waar zit dat verstopt in PVoutput?
/f/image/FZLU3ALL2w2jrvnEHL6X6UET.png?f=fotoalbum_large)

Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in maart 2021
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/oR8agxjvqxjbhlTg9HCyHdDx.png?f=user_large)
[ Voor 100% gewijzigd door antonboonstra op 02-04-2021 23:59 ]
Mijn finder registreerde zelfs 266,20 kWh = 103,78 Wh/Wp.
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 02-04-2021 09:03 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@antonboonstra Ik kom bij mij ook hoger uit (704.596/6700=105.163 en niet 103.29 die in de lijst staat)dunklefaser schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:02:
@antonboonstra Het scrapen lijkt voor Fiat LUX! afgelopen maand niet het correcte resultaat opgeleverd te hebben. In jouw spreadsheet staat 93,81 kWh/kWp en op pvoutput.org zie ik 102,59 kWh/kWp.
Mijn finder registreerde zelfs 266,20 kWh = 103,78 Wh/Wp.
Zou er misschien iets anders verkeerd zijn gegaan? - Als zich nog meer systeemeigenaren melden . . .
Ik laat ze automatisch uploaden maar mijn omvormer was wel vanaf 31-3 15.30 de verbinding kwijt met SolarEdge; dat had zich de volgende dag pas hersteld maar dan gaat t over 15 kWh wat het verschil niet zou verklaren. Zou je er wellicht even naar kunnen kijken?antonboonstra schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
De waarden zijn ergens tussen 21.00 en 22:30 uur op de 31e van de PVOutput site getrokken. De zon was toen allang onder, maar als je geen live upload hebt, zou wellicht de laatste dag niet zijn meegenomen.
Is er iets wat ik aan kan passen?
Update; ik zie na 19:55 nog 3x 0 langs komen, dus dan zou 31/3 volledig mee gepakt zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Deshmir op 02-04-2021 09:58 ]
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Ik weet al wie er komende maanden/jaren bovenaan staat.
Het zal een tweaker zijn, maar systemen beperkt tot de benelux geeft een eerlijke weergave van de opbrengsten mijn inziens.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Fijn dat je er naar hebt willen kijken! Je harde werk wordt zeer op prijs gesteldantonboonstra schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:04:
Ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Mijn internetverbinding hapert de laatste tijd nogal, waardoor waarschijnlijk een aantal systemen geen update hebben gekregen. Zojuist weer een update gedraaid, waarmee hopelijk alle systemen nu wel up-to-date zijn. Het kaartje ook vernieuwd, met als resultaat dat de gemiddelde opbrengst is gestegen van 73,8 naar 74,3 kWh/kWp.
Daar kan je natuurlijk ook weer over discussiëren of het dan wel eerlijk is dat mensen die op de zonnigste plek van de benelux wonen ook mee mogen doenJoKo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:19:
Het zal een tweaker zijn, maar systemen beperkt tot de benelux geeft een eerlijke weergave van de opbrengsten mijn inziens.
Bovendien zijn er toch juist allemaal aparte teams die zich juist geografisch profileren, zoals bijvoorbeeld Netherlands of Belgium. Een Benelux team kon ik niet vinden, een Luxemburg team ook niet. Als je wil vergelijken met Nederlandse systemen kan je dan beter (ook) in zo'n geografisch team gaan zitten?
Edit: moest even zoeken, maar er zit ook een Pools systeem in. Die heeft ook wel eens (tijdelijk) bovenaan gestaan.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 03-04-2021 08:55 ]
Daarnaast worden bij het kaartje van Nederland uiteraard wel alleen Nederlandse systemen gebruikt.JeroenE schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:46:
[...]
Daar kan je natuurlijk ook weer over discussiëren of het dan wel eerlijk is dat mensen die op de zonnigste plek van de benelux wonen ook mee mogen doen![]()
Bovendien zijn er toch juist allemaal aparte teams die zich juist geografisch profileren, zoals bijvoorbeeld Netherlands of Belgium. Een Benelux team kon ik niet vinden, een Luxemburg team ook niet. Als je wil vergelijken met Nederlandse systemen kan je dan beter (ook) in zo'n geografisch team gaan zitten?
Edit: moest even zoeken, maar er zit ook een Pools systeem in. Die heeft ook wel eens (tijdelijk) bovenaan gestaan.
nog steeds 93,81 Wh/Wp i.p.v. de correcte 102,59 Wh/Wp voor maart zoals het ook op pvoutput staat.
Ik heb geen idee wat er precies ontbreekt, iig moeten het meerdere dagen zijn.
Dat is de mijne.JeroenE schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:46:
[...]
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ja, jij gaat appels met peren vergelijken.JeroenE schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:46:
[...]
Daar kan je natuurlijk ook weer over discussiëren of het dan wel eerlijk is dat mensen die op de zonnigste plek van de benelux wonen ook mee mogen doen
Zeker hebben wij grote verschillen in de benelux dat geef ik toe,
maar woon je in het zuiden van Arizona (meeste zonuren ter wereld) dan heb je 4.000 uur zo’n en in NL 1.600.
SanJose 2.000+ uren zon.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies hoe het werkt met zulke grote afstanden en wanneer "vandaag" op de team ladder dan opnieuw begint. Ik neem aan dat dit afhankelijk is van de tijdzone van degene die het team heeft gestart, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
De facto is het natuurlijk wel een Nederlands team met nog wat Belgische systemen. Ik telde er zo snel 29, op 1136 in totaal die vandaag een output hebben opgestuurd. Dat stelt natuurlijk ook niets voor.
Btw, er is ook nog een Duits systeem.
Het is toch meer voor de statistiek en leuk met je hobby bezig zijn? Ik sta qua efficiëntie ook ver weg in de tweede helft. Dat heeft natuurlijk ook allemaal oorzaken waar ik weinig aan kan doen. Ik kan mijn dak niet steiler maken, beter naar het zuiden draaien of de wolken voor de zon wegblazen.
Qua grootte doen gelukkig ook niet alle Nederlandse zonneparken met Team Tweakers mee, anders zou ik nog verder naar beneden kukelen.
Zo schrijf ik het ook. “Het zal een tweaker zijn” (en daarom recht hebben om mee te mogen doen) dat zijn mijn “appels en peren”JeroenE schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:22:
@JoKo Ja, dat ze daar veel meer zon hebben geloof ik wel. Maar mijn punt is dat Tweakers geen geografisch team is, maar een algemeen team. Ik zie niet in waarom tweakers uit andere landen dan niet mee zouden mogen doen.
Kijk ik naar “mijn” tweakerlijst dan zie ik alleen Nederlandse systemen, de rest is er uit gefilterd.Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies hoe het werkt met zulke grote afstanden en wanneer "vandaag" op de team ladder dan opnieuw begint. Ik neem aan dat dit afhankelijk is van de tijdzone van degene die het team heeft gestart, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
De facto is het natuurlijk wel een Nederlands team met nog wat Belgische systemen. Ik telde er zo snel 29, op 1136 in totaal die vandaag een output hebben opgestuurd. Dat stelt natuurlijk ook niets voor.
Btw, er is ook nog een Duits systeem.
Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden. Geen topeffiency hier, wel kWh’sHet is toch meer voor de statistiek en leuk met je hobby bezig zijn? Ik sta qua efficiëntie ook ver weg in de tweede helft. Dat heeft natuurlijk ook allemaal oorzaken waar ik weinig aan kan doen. Ik kan mijn dak niet steiler maken, beter naar het zuiden draaien of de wolken voor de zon wegblazen.
Het ging er mij maar om dat degene die een topsysteem in Nederland hebben nu in principe niet meer eerste kunnen komen te staan. We hebben nu eenmaal tweakers die gek zijn van effiency en graag een hoge positie zien op een dag/maand ranglijst.
Zou een lijst wie het meest bijdraagt in kWh meer op prijs stellen.JoKo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:38:
We hebben nu eenmaal tweakers die gek zijn van effiency en graag een hoge positie zien op een dag/maand ranglijst.
(maatschappelijke bijdrage)
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 04-04-2021 19:38 ]
Hear hear.jobr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:10:
[...]
Zou een lijst wie het meest bijdraagt in kWh meer op prijs stellen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Is denk ik gewoon een kwestie van zelf de excelsheet van @antonboonstra openen en sorterenjobr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:10:
[...]
Snap niet helemaal wat je daaraan hebt eigenlijk want er valt dan weinig meer te vergelijken dan wij de meeste Wp heeft liggen (meer Wp = meer kWh)
[ Voor 31% gewijzigd door Tomba op 04-04-2021 09:06 ]
Op verzoek van @jobr en @joezzt een keertje de absolute opbrengst in kWh van de eerste 3 maanden van dit jaarjobr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:10:
[...]
|
Ik sta ook pas op plaats 561, dus met mijn 3,67 kWp aan panelen zal ik nooit in de top 200 kunnen komen. Ach, ik sta er dan weer in met de zonneparken die ik voor mijn werk heb gebouwd.Vorkie schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:43:
Haha val er op deze manier nog buiten.
Maar goed, ben pas net onderweg
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in april 2021
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/fcyUkA1bNqBd4ZrD6oL6qSUm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vxQYpjn9x3jBcAzleFOLQEtV.png?f=user_large)
Bedankt voor je werk, leuk om de verschillen te zien.antonboonstra schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:53:
Wederom een minder zonnige maand: bijna 18% minder opbrengst dan april vorig jaar.
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in april 2021
Echter mis ik de kolom apr-21 in je Excel lijst.
iPhone 14 | iPad Pro 12,9" 2018 | Mac mini M2 Pro | Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°
Heel vreemd. Ik zou zweren dat ik de laatste update had verstuurd naar Onedrive, maar zie dat dit op een of andere manier niet is gebeurd. Ik doe nog een poging...Ralfie165 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Bedankt voor je werk, leuk om de verschillen te zien.
Echter mis ik de kolom apr-21 in je Excel lijst.
Edit: Nu als het goed is wel. Bedankt voor de melding.
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 01-05-2021 14:44 ]
https://pvoutput.org/list.jsp?id=79436&sid=70439
Een plat liggende set op zuid-oost, 3,575 kW met een 3 kw omvormer en piekvermogens van 4,9 kW is nogal wat. En een efficiency van meer dan 9,5 op 26/4 en 27/4 is ook best wel veel.
Ik kan Sven niet bereiken anders had ik het hem wel zelf gevraagd.
Svensolarhome bedoel je denk ik.
Svensolar is mijn neefje en die kan ik wel bereiken.
4500 watt uit 3575 Wp met 3000 omvormer lukt je zelfs met Science Fiction panelen niet.
https://pvoutput.org/intr...436&sid=70439&dt=20210426
Wat mij betreft is dit fake news.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2021 19:55 ]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=92936
Op de iPhone werkt dat excel niet helemaal lekker qua filterende .
Laat maar met een beetje moeite zat ie er tussen
[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 01-05-2021 20:03 ]
Vergeleken met mijn setjes is er denk ik ergens begin april wat bijgelegd.
Had jij @AUijtdehaag niet iemand geholpen met panelen leggen recent?
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Er zit een 'message' link dus je kan hem een berichtje sturen.henkzelf schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:42:
Vanaf plek 714 en uit een chronisch bewolkt stukje Brabant heb ik natuurlijk geen recht van spreken maar ik maak me wel een beetje zorgen over de topprestaties van de nr1 set van Svensolar.
https://pvoutput.org/list.jsp?id=79436&sid=70439
Een plat liggende set op zuid-oost, 3,575 kW met een 3 kw omvormer en piekvermogens van 4,9 kW is nogal wat. En een efficiency van meer dan 9,5 op 26/4 en 27/4 is ook best wel veel.
Ik kan Sven niet bereiken anders had ik het hem wel zelf gevraagd.
Done (kon het knopje echt bijna niet vinden).Kalentum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:13:
[...]
Er zit een 'message' link dus je kan hem een berichtje sturen.
Kan mij voorstellen dat niet iedereen regelmatig naar de website van PVOutput gaat en dat Sven daarom het bericht nog niet heeft gezien. Maar hij heeft wat mij betreft genoeg tijd gehad om te reageren. Voor nu heb ik 'm uit het team geknikkerd. Als hij de systeemparameters weer op orde heeft gemaakt, kan hij wat mij betreft weer joinen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:58:
[...]
Misschien kunnen meer mensen dat even doen, want het lijkt niet te helpen
Heb hem ook al 2x vriendelijk gevraagd.
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in mei 2021
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pcgsyr6JhJvAXgr85EmONNvI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZdGk70kNrmga7T3tWCGZ1RHW.png?f=user_large)
De maanden maart, april en mei vorig jaar waren dan ook bovengemiddeld zonnig, dus dan loop je al snel achter. Maar mei dit jaar is inderdaad mijn slechtste meimaand in het 6 jarig bestaan van mijn 2650Wp installatie. En dat is normaal gesproken een van de belangrijkste maanden.Idefix70 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:26:
Wat blijft het allemaal achter t.o.v. vorig jaar ...
Enig idee waar het verschil in zit?
Ik zit nu op 2944 kWh in 10 maanden, met een verwachte opbrengst van juni (684) en juli (661) erbij kom ik dan op krap 4300. Dat is met 5200Wp niet bijster veel, maar de boel ligt hier op noord/noordoost op een helling van 10 graden. Dus dat het ergens tussen de 80-85% zou zijn had ik al wel verwacht en dat komt dus op deze manier (82,5%) ook uit
Hoogstwaarschijnlijk komt dit door de filtering die ik toepas bij de tabel in de forumpost. Als er teveel dagopbrengsten missen in een bepaalde maand, dan is de gemiddelde dagopbrengst niet meer representatief.Deshmir schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:44:
@antonboonstra Ik zit even te kijken naar je overzicht in de vorige post, en daar sta ik (PlatDak-3402) op 178, maar in je gelinkte Excel sheet sta ik op 183 (182 als je de kopregel niet meetelt).
Enig idee waar het verschil in zit?
Bijvoorbeeld GHST staat op regel 29 in het Excel document, maar komt niet terug in de forumpost omdat ie slechts 19 dagen opbrengst heeft in mei.
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in juni 2021.
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/4AFKmc96zQBI6wyJotuxyJi5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XRTo7rVZy5MhqHTBN8fBUiOq.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door antonboonstra op 10-07-2021 11:00 . Reden: Tabel update ]
Maar hoger dan dit gaat het ook niet worden, want de beste maanden voor mijn set liggen alweer achter ons.
Ik sta er eindelijk weer eens in. Zo zie je maar, het kan verkeren.AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:43:
Ik ben gewoon verdwenen uit de top200![]()
Juni 2021 was dan ook bijna 6% slechter dan juni 2020 "hier" in Roosendaal.
A'dam PVOutput
:fill(white):strip_exif()/f/image/MH2mo9P4aUBsFWcQdCMu8A3d.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5My9c8fCw8F2fBabkxIiA2B2.png?f=user_large)
Dan was vorig jaar echt wel beter. Dat halen we niet meer bij deze maand.antonboonstra schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:35:
Tussenstand t/m 24 juli: grote verschillen per provincie...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kGJKMasa0ylcidea9BxyosVH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat verschilt per provincie. Ik lag gisteren nog bijna 4% voor op vorig jaar juliJoKo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:58:
[...]
Dan was vorig jaar echt wel beter. Dat halen we niet meer bij deze maand.[Afbeelding]
/f/image/Og6QANhqbBy8Bb7DEnyXbzs5.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat inderdaad stukken beter in jullie regio. Kunnen wij niet aan tippen deze maand.
Ohja, dat waterrijk7 is zo fake als het maar kan zijn met zijn ingevoerde Wp.
Hij reageert dat het wel klopt. Onmogelijk imo.
Staat zo goed als dagelijks bovenin terwijl de zon ergens anders meer schijnt.
Ik zit ook wel eens scores te bekijken in de postcodes 2400-2500. Daar staat een installatie met zo`n hoge opbrengst. Telkens als ik kijk zie ik 0 Watt. en meer dan 25 kWh! Hoe dan? Liggen die panelen zo verschrikkelijk goed? Leg mij dat eens uit, aub?Gerco-M schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Ik heb die data van Svensolarhome ook even bekenen en volgens mij heeft die ook "even" wat panelen bijgelegd maar de PVoutput info niet aangepast. En een andere omvormer want 5000 watt uit een 3000 watt omvormer lukt toch niet vaak..
Vergeleken met mijn setjes is er denk ik ergens begin april wat bijgelegd.
Had jij @AUijtdehaag niet iemand geholpen met panelen leggen recent?
Ik weet niet welke je specifiek bedoeld maar er zijn er wel enkele die een zeer bizarre logging hebben die plotseling een groot aantal kwh bijschrijven ja.cwrm63 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:00:
[...]
Ik zit ook wel eens scores te bekijken in de postcodes 2400-2500. Daar staat een installatie met zo`n hoge opbrengst. Telkens als ik kijk zie ik 0 Watt. en meer dan 25 kWh! Hoe dan? Liggen die panelen zo verschrikkelijk goed? Leg mij dat eens uit, aub?
Om dat werkelijk te realiseren moet je wel je panelen heel dicht bij de zon leggen denk ik

Anders dan dat heb ik ook geen idee eigenlijk.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Bijvoorbeeld deze. Daar staat nu al een opbrengst van 14,5 kWh in voor vandaag. Dat is "toevallig" ook de opbrengst van gisteren. Als je kijkt dan staat die opbrengst wel bij vandaag in de logging, maar met een datum/tijd van 1 augustus 00:00 (dus morgen).
Wellicht zijn het twee problemen. De eerste dat de dagopbrengst net te laat wordt gereset en dus ook al terecht komt bij "morgen" en de tweede dat in pvoutput ook al opbrengsten van de volgende dag kan invoeren.
Bij dit systeem komt vandaag vanzelf weer goed, maar dat zie je dus pas morgen. Morgen is dan zelf weer verkeerd etc.
Dat was de postcode die ik bedoelde; Mijn overbuurman heeft 1/3 meer Wp. en heeft nog geen 1.2 kWh!JeroenE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:52:
Er zijn ook wat systemen waar wat mis lijkt te gaan met de tijd/logging. Ik heb geen idee of dat dan aan hun kant zit of aan pvoutput ligt.
Bijvoorbeeld deze. Daar staat nu al een opbrengst van 14,5 kWh in voor vandaag. Dat is "toevallig" ook de opbrengst van gisteren. Als je kijkt dan staat die opbrengst wel bij vandaag in de logging, maar met een datum/tijd van 1 augustus 00:00 (dus morgen).
Wellicht zijn het twee problemen. De eerste dat de dagopbrengst net te laat wordt gereset en dus ook al terecht komt bij "morgen" en de tweede dat in pvoutput ook al opbrengsten van de volgende dag kan invoeren.
Bij dit systeem komt vandaag vanzelf weer goed, maar dat zie je dus pas morgen. Morgen is dan zelf weer verkeerd etc.
Dan voert hij dus misschien handmatig in? Is dat dan de verklaring? Het zijn ook allemaal ronde getallen.JeroenE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:33:
@cwrm63 Dat komt dus door die hoge opbrengst die al in de toekomst staat ingevoerd. Als je kijkt naar wat er vandaag is opgeleverd dan heeft dat systeem maar 0,6 kWh op geleverd. Dat is dus maar de helft van je buurman.
100,200,300 etc.
Het probleem is die opgave van 14,5 kWh om middernacht. Dat is 'gewoon' de dagopbrengst van gisteren. Die hoort dus helemaal niet bij vandaag (of eigenlijk is dat dus al morgen) te staan.
Als je niet automatisch logt in PV output, maar met de hand invoert, dan kan dit gebeuren. Je edit bijv de ingevoerde waarde omdat je de datum verkeerd had. Je past de datum aan, opslaan > PV output laat nu de vorige gewoon staan en zet ook de aangepaste in de lijst. Je zou eigenlijk de eerste weer moeten verwijderen.JeroenE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:52:
Er zijn ook wat systemen waar wat mis lijkt te gaan met de tijd/logging. Ik heb geen idee of dat dan aan hun kant zit of aan pvoutput ligt.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Bovendien, als je het eenmalig met de hand verkeerd doet dan komt dat vanzelf weer goed. Bij dit systeem gaat het structureel fout.
Ook naar Landingsbaan vanwege de vage logging. Niet alleen de dagopbrengst van de vorige dag geeft een verkeerd beeld, maar ook een vermogen van 49W wat om 23:00 uur nog door lijkt te gaan klopt niet. Heb hem/haar de tip gegeven om alleen data te versturen tussen zonsopgang en zonsondergang (in PHP heel makkelijk met de functie date_sunset).
En de overige systemen zoeken het zelf maar uit
merlin1201 in "Datalogging: PV systemen"

Aha, nee niet om de vijf minuten inderdaad. 1x om de zoveel dagen vul ik ze altijd even in.JeroenE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:38:
@BeQuietAndDrive Dat zou kunnen, maar ik geloof er niets van dat iemand iedere 5 minuten met de hand die data aan het bijwerken is.
Bovendien, als je het eenmalig met de hand verkeerd doet dan komt dat vanzelf weer goed. Bij dit systeem gaat het structureel fout.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in juli 2021.
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/0vse2VjffNAmTqLZQucZlXsV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DCcx0EGYmlV0KJ1SBDUnyVB4.png?f=user_large)
Dan kom ik met mijn locatie in het mid westen en NW setje erbij in elk geval ergens in een top 200 terecht
Dan kom je zelfs op plaats 21 uitGerco-M schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:37:
Kan je deze ook uitdraaien als kwh top 200?
Dan kom ik met mijn locatie in het mid westen en NW setje erbij in elk geval ergens in een top 200 terecht
|
Hier dan ook binnen de 100Gerco-M schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:37:
Kan je deze ook uitdraaien als kwh top 200?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb volgens mij wel eens een berichtje gestuurd aan dit systeem, maar ik heb geen antwoord gehad. Ik weet niet wat er wordt bijgehouden, maar het is in ieder geval geen PV systeem.antonboonstra schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:53:
Zojuist een bericht gestuurd naar Sunny Alphen 4. Dagopbrengsten met een oost-west systeem van > 8kWh/kWp kunnen gewoon niet.
Kan je verstuurde/ontvangen berichten overigens nog ergens zien?
Ontvangen berichten kun je hier terugzien: https://pvoutput.org/message.jspJeroenE schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:37:
[...]
Ik heb volgens mij wel eens een berichtje gestuurd aan dit systeem, maar ik heb geen antwoord gehad. Ik weet niet wat er wordt bijgehouden, maar het is in ieder geval geen PV systeem.
Kan je verstuurde/ontvangen berichten overigens nog ergens zien?
Verstuurde berichten hier: https://pvoutput.org/message.jsp?t=1
De logging van tilesontheroof is wel zo slecht, die knikker ik gelijk uit het team.
Aha, merci. Is dat ergens een linkje die ik over het hoofd zie?antonboonstra schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:58:
Ontvangen berichten kun je hier terugzien: https://pvoutput.org/message.jsp
Ik heb op 3 april en 9 mei een berichtje gestuurd (toen wist ik blijkbaar ook niet meer zeker of ik eerder wel een berichtje had gestuurd).De logging van tilesontheroof is wel zo slecht, die knikker ik gelijk uit het team.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Wat is er mis met dit systeem?antonboonstra schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:58:
[...]
Ontvangen berichten kun je hier terugzien: https://pvoutput.org/message.jsp
De logging van tilesontheroof is wel zo slecht, die knikker ik gelijk uit het team.
Waterrijk7 https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=94511&sid=83438
In de buurt van Eindhoven.
Veruit de beste set van NL in mei, 3de in juni, weer 1ste in juli.
Vanaf 2 mei is ie automatisch gaan loggen en sindsdien is ie met sprongen omhoog gegaan.
Dit schreef ie aan mij 1 juni j.l.
“De outputs komen overeen met de waardes uit de omzetter. Zou de Huawei juiste data geven? ik kan dat niet controleren. De energie wordt door PVO berekend. Die wijkt iets af van mijn dagopbrengst maar niet veel. Er gaan regelmatig 5min outputs verloren; wifi AP is wat ver weg. Heb retry mech toegevoegd zonder verbetering. Begin Mei ben ik begonnen, er zijn toen een paar dagen met experimentele outputs geweest. Aantal panelen en Wp klopt als op label“
Voorbeeld met systeemen in de buurt.
https://pvoutput.org/comp...83438&sid1=32628&c=-1&t=m
https://pvoutput.org/comp...83438&sid1=24368&c=-1&t=m
Verschil is te groot vanaf begin mei. Welk systeem je ook in buurt selecteert.
Kandidaat om eruit te knikkeren als ik jou woorden mag citeren
Je zou toch bijna denken dat er iets met die waarde van de panelen mis is. Zou er een verkeerd label op zijn panelen zitten?JoKo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:47:
Begin Mei ben ik begonnen, er zijn toen een paar dagen met experimentele outputs geweest. Aantal panelen en Wp klopt als op label“
Edit: Bij de fabrikant kan ik wel F2M panelen vinden, maar die hebben ze maar in 2 varianten. Van 325Wp tot 340Wp of van 390Wp tot 410Wp.
Nu kan je lang niet altijd alle datasheets online vinden, maar van panelen die niet zo oud zijn meestal toch wel?
Maar goed, zelfs al zouden het 410Wp panelen zijn, dan blijven de cijfers volgens mij nog steeds in de categorie heel erg goed.
[ Voor 46% gewijzigd door JeroenE op 03-08-2021 16:14 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/HrcAkhV3Pw8PNOlAWnoJfDaX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z8Xpm0JSVyQE9k9ytggbPX9Z.png?f=user_large)
Top tien per provincie - Periode: 1 t/m 14 aug. 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
[ Voor 147% gewijzigd door antonboonstra op 15-08-2021 14:13 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Top tien per provincie - Periode: 1 t/m 21 aug '21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Hele mooie manier om de systemen er uit te vissen die niet de juiste gegevens “lees aantal kWp” hebben ingevuld.antonboonstra schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:23:
Weer een nieuwe tussenstand per provincie. Wat mij betreft hebben de gemarkeerde systemen een onverklaarbar hoge opbrengst.
Waterrijk 7 en Peulkn’s roof spannen wat dat betreft toch echt wel de kroon.
Zelf zal ik niet snel meer in onderstaande lijst komen te staan. Aangezien ik 9 panelen met NNW oriëntatie heb bijgeplaatst, zal het aantal kWh wel gaan stijgen, maar de kWh/kWp flink gaan dalen.
Zoals gebruikelijk is de volledige lijst hier te vinden, maar onderstaand de top 200 van systemen uit het PVOutput Tweakers team met de hoogste genormeerde opbrengst in augustus 2021.
|
:fill(white):strip_exif()/f/image/W7KFkBImCoXVM78oS2T5ARp7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PoU41eZBhdI4Odqe98uIbeyj.png?f=user_large)
ja dat valt een stukje buiten de boven getoonde kaart van NederlandKalentum schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:36:
De nummer 1 zit in Californië, San Jose, dat is dus een stukje zuidelijker en ook meer zon.
Maar wel fijn om te zien dat daar een best leuke hoeveelheid zon is en als men in Californie iets wil doen tegen al die "wildfires" ze gewoon wat meer PV op hun dak moeten leggen...
Hoewel daar PV nog steeds aadig duur is helaas, heeft vast te maken met dat PV daar nog niet zo gangbaar verkrijgbaar is als hier in NL.
@Gramser Volgens de lijst zijn er 693 boven het gemiddelde en 536 onder het gemiddelde. Dus er zijn meer systemen die veel lager zijn dan het gemiddelde dan systemen die veel hoger zijn dan het gemiddelde.
Ik dacht eens, even kijken hoe dat daar gaat, maar het gaat best goed. Cijfers uit 2019: 45% van de woningen heeft PV, 6,2 miljoen huizen!Gerco-M schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:55:
[...]
ja dat valt een stukje buiten de boven getoonde kaart van Nederland![]()
Maar wel fijn om te zien dat daar een best leuke hoeveelheid zon is en als men in Californie iets wil doen tegen al die "wildfires" ze gewoon wat meer PV op hun dak moeten leggen...
Hoewel daar PV nog steeds aadig duur is helaas, heeft vast te maken met dat PV daar nog niet zo gangbaar verkrijgbaar is als hier in NL.En de standaard kWh prijs daar een stuk lager is dan hier met alle extra heffingen erop.
https://www.altenergymag....and-total-capacity/30812/
[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 01-09-2021 16:20 ]
Wacht met smart op de top 10 opbrengst van de maand augustus 2021, per provincie!
Ziet er prachtig uit van de maand juli 2021.
Groet Zon-Rijk Z-Vl.