Niet kunnen slapen na restaurantbezoek

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 40.345 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb het idee dat Ve-Tsin het nieuwe paradepaardje van de anti-vaxxers is. Eén persoon met een twijfelachtige achtergrond uit een vermoeden en iedereen neemt het over. Zelfs nadat het ontkracht is door honderden (duizenden) bronnen die wel betrouwbaar zijn, regent het nog verdraaide en totaal niet wetenschappelijke redeneringen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7q63EaFvVCFO5WgzbMF7ayjH/full.png

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Sharky schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:01:
Ik heb het idee dat Ve-Tsin het nieuwe paradepaardje van de anti-vaxxers is. Eén persoon met een twijfelachtige achtergrond uit een vermoeden en iedereen neemt het over. Zelfs nadat het ontkracht is door honderden (duizenden) bronnen die wel betrouwbaar zijn, regent het nog verdraaide en totaal niet wetenschappelijke redeneringen.
Mee eens, echter is een allergie ervoor dan niet mogelijk? dat het "verkeerd reageren" vanuit het niets ontkracht is, mee eens. Echter ken ik zelf wel iemand die er aardig ziek van kan worden.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:53
Garyu schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:16:
[...]

Degene waar je op reageert claimt niet dat het ongezond is om 's avonds te eten, maar alleen dat het in zijn geval niet nodig is, daardoor minder 'stapelt', en dat effectief natuurlijk wel een manier is om gewicht te verliezen.

Verder heeft het met dit topic natuurlijk weinig te maken hoeveel je eet, als het echt om een allergie gaat.
Mijn doel is ook niet om aftevallen, ik wil juist aankomen in spiermassa. Hiervoor heb ik een eetschema, dus wanneer het tijd is om te eten ga ik eten en dan maak het niet uit wanneer ik wel of geen trek heb.

Daarnaast wanneer je bijvoorbeeld 5 of 6x op een dag eet krijg je een betere verbranding.

[afbeelding]
Klopt het zelfde voor gluten, er zijn een aantal mensen die er niet goed tegen kunnen. Dus is het voor iedereen slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En zodra je er zo veel over leest en je klachten hebt kun je te maken krijgen met het nocebo-effect.
Het nocebo-effect is een negatief verwachtingseffect en de tegenhanger van het positieve verwachtingseffect dat bekend is als het placebo-effect. Nocebo wordt veelal gezien als een onderdeel van het placebo-effect. Populair gezegd: 'Angst maakt ziek'. Iemand met autoriteit kan door een ongunstige diagnose te stellen (per abuis of niet) een negatieve verwachting wekken. Als er bovendien een onzeker klimaat is, zal deze diagnose sneller worden aangenomen. Bij onzekere, suggestibele mensen zal het effect nog groter zijn. Als de negatieve verwachting maar sterk genoeg geloofd wordt is het zelfs mogelijk dat iemand dood zal gaan door het nocebo-effect. Het zelfgenezend vermogen kan ernstig verzwakken door deze negatieve invloeden. ( N.S. Yawger 1936)
Leesvoer: http://www.hpdetijd.nl/20...llergisch-is-voor-gluten/

[ Voor 5% gewijzigd door ViNyL op 15-09-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:16:
[...]
Dus dat bedoelde ik met heftige reactie - als je al ontzettend allergisch voor iets bent dan kan je reactie op een ander, waar je lichaam vergelijkbaar op reageert, stofje dus net zo erg zijn. Wellicht verwoorde ik het niet zo handig/duidelijk, maar dat bedoelde ik er mee.
Lees nog even je eerste post opnieuw. Daar staat toch echt het volgende.
Feit (juist - extra nadruk door mij toegevoegd):
Mocht je dus al andere klachten hebben kun je bij bepaalde voeding dus extra heftig reageren
Conclusie (fout):
en dat verklaart meteen waarom hooikoorts medicatie tegen voedselallergie werkt
Waarschijnlijk gewoon ongelukkig geformuleerd, maar daar kan iemand anders wel mee op het verkeerde been gezet zijn. Het feit dat minstens 1 iemand het anders interpreteerde dan jij het bedoelde wil zeggen dat er nog mensen die relatie kunnen leggen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Ah zo, maar dan nog vond ik het bijzonder dat het bij MIJ werkt inderdaad. Das inderdaad niet bepaald een representatief voorbeeld, snap wat je bedoelt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
ViNyL schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:16:
[...]

Dat lijkt me echt heel sterk, dan kun je dus eigenlijk niks eten aangezien het van nature voorkomt in heel veel voedsel.

Een reactie zoals hierboven (NiGeLaToR) lijkt me dan veel waarschijnlijker.
Leek mij ook sterk, tot ik een fout maakte met een portie pasta (621 in kruiden en saus) en de avond voor haar eindigde met een ambu aan huis die met blauw licht aan naar het ziekenhuis besloot te knallen.

Sommige mensen gaan dood van pindas dus het kan ook gewoon pech met 621 zijn, maar dat het kan staat voor mij vast.

En ja, de persoon in kwestie gaat dus niet uit eten en leest inmiddels echt alle verpakkingen voor ze iets inneemt...om simpel van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Zo ken ik een dame met echte gluten allergie; die wordt ook echt ziek bij inname van gluten. Kan dus vrijwel nergens eten, want glutenvrij hipster eten betekent helaas niet dat er geen gluten in zitten. In een hotel waar we verbleven heeft ze zelfs de oven waarin haar brood werd afgebakken zelf schoongemaakt. Ze kan het risico niet nemen.

voordeel van de hype: veel meer glutenvrije producten, nadeel is totaal onbegrip. Want tjah, kruimeltje kan toch geen kwaad? ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[afbeelding]
Ik kan ook slecht slapen wanneer ik bij de chinees ben geweest maar dat komt volgens mij omdat ik me weer een achterlijk vol gepropt hebt met eten en bier en niet van eoa stofje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:52
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 18:30:
Doe gewoon een blinde test bij jezelf. Net zoals mb113 hierboven zegt. Hierdoor weet je of het aan de e621 ligt of iets anders.
Dit. Prepareer twee potjes waarbij je bij de ene ve-tsin oplost in water en in de ander gewoon water doet. Doe het zodanig dat je visueel geen onderscheid kunt maken. Markeer aan de onderkant met bv een sticker wat wat is.

Elke keer als je kookt hussel je de potjes, pak er eentje, doe een scheutje door je eten zonder te kijken welke je hebt gepakt, Schrijf op hoe je je eten ervaart en controleer de volgende ochtend welk potje je hebt gepakt. Herhaal dit een paar keer en je bent er snel genoeg onomstotelijk achter of ve-tsin de boosdoener is of dat je jezelf voor de gek houdt. Heb je geen wellesnietes' en maybe's van dokters, zwagers of internetfora voor nodig.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Anders schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:30:
[...]
Heb je geen wellesnietes' en maybe's van dokters, zwagers of internetfora voor nodig.
Maar enkel doen als de reactie niet ernstig is ;)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Anders schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:30:
[...]

Dit. Prepareer twee potjes waarbij je bij de ene ve-tsin oplost in water en in de ander gewoon water doet. Doe het zodanig dat je visueel geen onderscheid kunt maken. Markeer aan de onderkant met bv een sticker wat wat is.

Elke keer als je kookt hussel je de potjes, pak er eentje, doe een scheutje door je eten zonder te kijken welke je hebt gepakt, Schrijf op hoe je je eten ervaart en controleer de volgende ochtend welk potje je hebt gepakt. Herhaal dit een paar keer en je bent er snel genoeg onomstotelijk achter of ve-tsin de boosdoener is of dat je jezelf voor de gek houdt. Heb je geen wellesnietes' en maybe's van dokters, zwagers of internetfora voor nodig.
Met als enige kanttekening dat je ve-tsin gewoon proeft in je eten natuurlijk. Daar gaat je blinde experiment }:O

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• vharten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik ben er zelf proefondervindelijk achtergekomen dat het eten van veel eiwitten hetzelfde effect heeft als cafeine: ik lig dan urenlang in bed naar het plafond te staren.. je bent wel moe maar valt niet in slaap. Ik heb dit bijvoorbeeld heel vaak na een barbecue.

Wellicht dat je in het restaurant meer vlees eet dan je normaal doet?

Linkje ter onderbouwing :P http://www.progressivehea...at-disrupt-your-sleep.htm

• anandus
  • Niet online
mc_maarten schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:27:
[...]
Klopt het zelfde voor gluten, er zijn een aantal mensen die er niet goed tegen kunnen. Dus is het voor iedereen slecht!
Ik geloof dat 1% tot 4% van de bevolking intolerantie of allergie tegen gluten heeft, maar iets van 15% á 20% eet glutenvrij, omdat ze denken dat ze een glutenprobleem hebben.
Maar het interessante is dat ze zich inderdaad beter als ze een glutenvrij dieet eten.

De clou ervan is, denk ik, het simpele feit dat als je glutenvrij wil eten dat je heel erg op je voeding moet letten en dus véél bewuster uitkiest wat je wel (en niet) eet.
Daardoor gaan mensen gezonder eten en gaan ze zich beter voelen, gewoon omdat ze bewuster en dus gezonder eten. Ze schrijven dit toe aan hun glutenvrije dieet, maar het heeft eigenlijk niets met gluten te maken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

Zoveel mensen, zoveel eetgewoontes en allergieen. Er was tijden geleden een aflevering over E621, hierzo . Wat je er ook van vind, er zit iemand in de aflevering die er niet tegen kan en het toch eet.

Smaaksgewijs valt het me altijd op dat supermarktvoer uit pakjes over de gehele linie veel te veel suiker of zout ( afhankelijk van wat ) in zit. NIet echt lekker. Zelf eet ik vrijwel altijd zoutvrij en alleen vers van meestal lokale distributie, dus daar zit wel een duidelijk verschil.

[ Voor 33% gewijzigd door Basszje op 16-09-2015 14:48 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat een prachtig topic dit :')

Iedere keer als iemand heel nuchter opmerkt dat het wellicht de drukte, hectiek of het late tijdstip is waardoor men rusteloos wordt, wordt daar gewoon totaal niet op gereageerd door de anti-MSG schreeuwers.

Zoals vanaf het begin al gezegd werd door Gambieter: veel mensen in dit topic zijn enkel opzoek naar bevestiging van hun idiote standpunten. Bewijslast en enige logica is daarvoor niet belangrijk.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Geweldig dit..

even een tijdlijn:

Iedereen heeft ADHD!
Mijn kind is autistisch!
Mijn kind heeft een lactose allergie
Mijn kind heeft een gluten allergie
Ik heb een vet-sin probleem!

Ik vraag me echt af wat het volgende is. (overigens, komt dit van iemand met wel echte allergiën, waarvoor ik al in het ziekenhuis heb gelegen. En iemand die dus in restaurants minder serieus wordt genomen door die mensen die denken dat ze iets hebben, of omdat het hip is)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

kan een mogelijke oorzaak niet gewoon zijn dat je nu actiever bent tot later in de avond? Je reist terug van het restaurant naar huis, nieuwe impulsen en dingen die je ziet. Je rijdt misschien naar huis, wat concentratie vereist.

Je eet en drinkt anders en misschien ook wel meer.
Thuis zit je misschien al een tijdje rustig op de bank en heb je meer rust en ontspan je beter.
Er zijn veel te veel variabelen om conclusies te trekken.

Er is tegenwoordig een heksenjacht op E-nummers aan de gang. Wat opvallend is, gezien veel E-nummers gewoon natuurlijke stoffen zijn, maar waar ook een E-nummer aan gehangen is.
Vetten, verzadigde vetten, gluten, koolhydraten, E-nummers...
Wi-Fi-signaal niet te vergeten. Wetenschappelijk compleet onderuitgehaald en nog steeds denken mensen dat ze er door beinvloedt worden.

Ik zou bijna gaan denken aan de glutenaflevering van Southpark. :)
link0007 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:12:

Iedere keer als iemand heel nuchter opmerkt dat het wellicht de drukte, hectiek of het late tijdstip is waardoor men rusteloos wordt, wordt daar gewoon totaal niet op gereageerd door de anti-MSG schreeuwers.

Zoals vanaf het begin al gezegd werd door Gambieter: veel mensen in dit topic zijn enkel opzoek naar bevestiging van hun idiote standpunten. Bewijslast en enige logica is daarvoor niet belangrijk.
Helaas is dit meer regel dan uitzondering met heel veel zaken; in het nieuws, wat je hoort, ziet en leest en wat kwakzalverij en waarzeggerij in de hand speelt: Men gelooft alles maar en de bewijslast wordt volledig genegeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Hann1BaL op 16-09-2015 15:54 ]

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Vooropgesteld, ieder zijn mening.
Maar waarom zijn mensen die aangeven dat ze zich beter zijn gaan voelen na het vermijden van bepaalde bewerkte voedingsmiddelen meteen 'anti-vaxxers' of 'msg-schreeuwers'?

En stel dat het een nocebo-effect is waardoor mensen bepaalde voedingsmiddelen vermijden. Hoezo is dat dan iets waar we volop tegenin moeten gaan? Zeker als het effect is dat mensen bewuster omgaan met hun voeding is dat volgens mij juist een positief effect! Bewust met eten (en waar het vandaan komt) omgaan is juist iets wat momenteel weer volop een onderwerp in het onderwijs is, omdat het vaak in de opvoeding niet meer terugkomt (melk komt uit de supermarkt). Ik zou niet de wetenschappelijke bron kunnen noemen, maar tijdje terug las ik een interview met hoogleraar voedsel en gezondheid Jaap Seidell. Leuk citaat van zijn kant: obesitas is een armoedeprobleem en geen welvaartsziekte. Verder ook mooie (en voor dit topic wel relevante uitspraken over de waarde van wetenschappelijk voedselonderwijs. Linkje(vereist account bij Blendle).

ik snap even niet waar we ons in die zin druk om maken en waarom mensen gelijk in een hoek worden gezet

wild mutant space hamsters

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:58
Het probleem is dat er twee kampen zijn waarvan in beide gevallen de waarheid mogelijk ergens in het midden ligt. Ik ben één van die mensen die last heeft van die symptomen. Ik geef daardoor niet specifiek vetsin de schuld, maar als je gaat zoeken op de symptomen kom je wel bij vetsin uit. Ik wil daarbij niet zeggen dat vetsin de schuldige is, ik wil hiermee alleen aangeven dat het ooit als schuldige is aangewezen. Of dit terecht of onterecht is laat ik even in het midden. Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben is wat het wel is zodat ik hiermee in de toekomst rekening kan houden.

Ik kan mijn symptomen heel duidelijk toeschrijven aan sushi ketens. Ik heb nog nooit last gehad bij de chinees en ook niet bij Conimex producten (daar hoor je ook veel mensen over). Dit gedrag is dus niet gelijk aan wat andere hebben. Ik gebruik producten waar vetsin in zit en vermijd het dus ook zeker niet en heb er ook geen last van op die momenten.

Toch is er iets wat problemen geven als hartkloppingen, extreme dorst, rusteloos lichaam, gedachtes die van hot naar her springen, mindfucks en ogen die je niet stil krijgt met als gevolg dat er die nacht niet te slapen valt. Dit zijn symptomen die ik zelfs nog nooit in die combinatie en hevigheid heb gehad met enige chemische substantie die ik in het verleden heb gebruikt (al komen 2-CB en LSD misschien in de buurt).

Juist die hevigheid maakt het zo apart en niet direct te linken aan normale natuurlijke substanties.

Ik kan alleen maar voor mezelf praten: het maakt mij niet uit WAT het is, maar ik zou zo graag willen weten wat het WEL is.

• anandus
  • Niet online
WaSteiL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:21:
[...] Ik ben één van die mensen die last heeft van die symptomen. [...]

Ik kan mijn symptomen heel duidelijk toeschrijven aan sushi ketens.
Heb je het ook bij Italiaans eten?
Glutamaat, het werkende bestandeel van MSG komt namelijk ook voor in tomaten, paddestoelen en Parmezaanse kaas.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

@ WaSteiL, eet je bij de Chinees wel onderstaande allergenen? Kan prima dat je bv een sesam allergie hebt of schaal / weekdieren /vis. Zaken die vaak in sushi te vinden zijn. Zeker als je in de Chinees en Poedertjes geen last hebt zou ik het niet meteen in de hoek MSG zoeken.

Van deze 14 ingrediënten die een allergische reactie kunnen veroorzaken, moet zijn aangegeven of ze voorkomen in het product:

glutenbevattende granen, zoals tarwe (waaronder spelt en khorasantarwe, voorheen kamut), rogge, gerst en haver.
ei
vis
pinda
noten, zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten
soja
melk, inclusief lactose
schaaldieren
weekdieren
selderij
mosterd
sesamzaad
sulfiet
lupine

@pkopf: er staat ergens hier in het draadje een link naar een artikel over de negatieve gevolgen van het nocebo effect / "bewust" omgaan met voedsel. Mensen worden er angstig van waardoor ze effecten krijgen die lijken op allergie/ overgevoeligheid waardoor men een negatieve spiraal komen.

En melk komt uit de fabriek, want een beetje bewust persoon drinkt toch geen lactose houdende middelen? Die zit aan de amandel of soja melk :p

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27
anandus schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:56:
[...]
Heb je het ook bij Italiaans eten?
Glutamaat, het werkende bestandeel van MSG komt namelijk ook voor in tomaten, paddestoelen en Parmezaanse kaas.
Maar in lagere concentraties dan wanneer er actief een schep vetsin, E621 of gistextract aan toe is gevoegd om voedsel hartige te maken.

Mijn Flickr; Sony A7iii

• anandus
  • Niet online
ikmattie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:35:
[...]

Maar in lagere concentraties dan wanneer er actief een schep vetsin, E621 of gistextract aan toe is gevoegd om voedsel hartige te maken.
Dat betwijfel ik. De gemiddelde persoon krijgt per dag 13 gram glutamaat binnen. Een schepje ajinomoto in het eten (~0,5 gram) maakt dan niet zo heel veel meer uit.

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 16-09-2015 19:57 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

link0007 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:12:

Fantastisch dit. Iemand komt met een reëel probleem om informatie vragen (zelfde als: ik wil een graka kopen en heb gelezen dat nVidia kaarten beter zijn dan ATI - is dit zo?) en meteen staat een grote garde alu-hoedjes-beschuldigers klaar om met hun al even pseudo-wetenschappelijke vingertje te wijzen en alle klachten af te doen als tussen-je-2-oren-problemen, placebo en nocebo.

Dat we evenveel weten over het menselijk microbioom als van pakweg pluto (vóór de Horizons missie) maakt die mensen niet uit. Als het niet beschreven staat in de lectuur bestaat het niet en beelden we het ons collectief in.

Ik wil hiermee niet zeggen dat de TS gelijk heeft mijn zijn MSG beschuldiging, maar constructief meedenken is in dit soort topics altijd ver zoek.

Terug on-topic: sommige combinaties van voeding kunnen ook bizarre symptomen veroorzaken. Zo kan de combinatie van opwekkende en slaap-/roesverwekkende middelen ook allerhande ongein veroorzaken in het lichaam. Zo kan een kaas&wijn-avond er best inhakken bij sommige mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
H!GHGuY schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:44:
Ik wil hiermee niet zeggen dat de TS gelijk heeft mijn zijn MSG beschuldiging, maar constructief meedenken is in dit soort topics altijd ver zoek.
Het enige wat je probeert te doen is heel slinks en subtiel de status quo te verschuiven. Je claimt dat wanneer er twee standpunten bestaan, dat de waarheid dan wel tussen die twee uitersten in moet liggen. Maar dat slaat natuurlijk nergens op: de wetenschappers hebben véél meer gewicht dan de anti-MSG kwakzalvers.

Dit zie je in tal van discussies terug komen; bij klimaatverandering wordt evenveel (of zelfs meer) aandacht besteed aan de tegenstanders als aan de voorstanders, waardoor het lijkt alsof er een daadwerkelijke discussie over bestaat en alsof men niet zeker weet of het klimaat aan het veranderen is door menselijke invloeden. Mensen die beweren dat vaccins schadelijk zijn krijgen net zo veel aandacht als de artsen die beweren dat ze niet schadelijk zijn, waardoor ouders het idee krijgen dat men nog niet zeker weet of vaccins wel of niet autisme veroorzaken. Gelovigen die claimen dat evolutie niet bestaat krijgen net zo veel aandacht als evolutiebiologen. Mensen die claimen dat zendmasten kanker veroorzaken krijgen net zo veel aandacht als de wetenschappers die zeggen van niet, waardoor er altijd een nare bijsmaak blijft hangen als het gaat om de veiligheid van zendmasten. En ga zo maar door 8)7

Snap je nu werkelijk niet dat als je bij dit soort discussies de waarheid in het midden wilt leggen, i.p.v. aan de hand van argumenten te beslissen wie het betere standpunt heeft, dat je dan áltijd de schreeuwers hun zin geeft? Zij zullen altijd stelligere uitspraken doen, altijd meer angst inboezemen en altijd de onderbuik beter voeden, terwijl ze vaak geen *enkel* inhoudelijk argument hebben. Oftewel: hun woorden wegen uiteindelijk zwaarder, terwijl hun argumenten véél minder waard zijn.

Je kán hier niet zomaar de waarheid in het midden leggen.

Ook je tweede argument is bizar: je stelt dat, omdat de wetenschappelijke kennis onvolmaakt is, dat je daarom iedere stelling die niet bewezen is bij voorbaat al waarschijnlijk moet achten. Dat terwijl er meerdere malen onderzoek is gedaan naar de effecten van MSG en dat telkens weer blijkt dat de claims ongegrond zijn. En toch blijf jij zeggen dat het alsnog waarschijnlijker is dat de wetenschappers het fout hebben en dat de anti-MSG'ers gelijk hebben. Hoe kan je dan in godsnaam ooit iets ontkrachten in jouw wereldbeeld, wanneer iedere ontkrachting altijd problematisch is en je altijd blijft volhouden dat de oorspronkelijke claims tóch een kern van waarheid bevatten?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb...
Wat ik zeg is dat:
1) het is niet omdat MSG volgens sommigen onwaarschijnlijk is, dat men daarom moet stoppen met constructief meedenken over wat het dan wèl kan zijn. De TS heeft een probleem en doorhet lopen schreeuwen dat het geen MSG is is de TS niet geholpen.
2) die onderzoeken hebben MSG waarschijnlijk getest op doorsnee mensen. Dat zegt niets over individuele gevoeligheden (ik heb bvb zelf een histamine-reactie op MSG, welke ook tal van symptomen met zich meebrengt) of andere factoren die buiten het onderzochte gebied vallen. Mijn ervaring met mensen met een medische achtergrond is dat ze vooral op dit vlak onterecht hoog van de toren blazen en dit zie je helaas ook hier terug.
Of je het nu wil of niet, net zoals rechtsspecialisten wetten schrijven op een manier die hun eigen beroepsgroep (advocaten) 'onderhoudt', zo is veel medisch onderzoek biased (bronnen genoeg te vinden) en is er ook de bias dat ook vooral die zaken onderzocht worden die geld kunnen opleveren, bvb medicijnen ipv voeding. Met andere woorden, je hebt mss onderzoek om uit te putten, maar 100% zekerheid kan die nooit leveren. Sure, het kan 99,9% zijn, maar dat houdt in dat je nog altijd moet rekening houden met die 0,1%.

Een eerlijker antwoord die je kan geven zou dus zijn:
Meerdere onderzoeken hebben nog geen relatie kunnen aantonen tussen MSG en jouw klachten. Een eventuele intolerantie (die je kan testen door...) uitgesloten lijkt het dus onwaarschijnlijk dat dit je probleem is.
Andere mogelijkheden zijn ... en eventueel kun je ... proberen om er verder aan uit te raken.

Zo'n formulering heeft veel meer kans om aan te komen bij een mogelijk biased TS of andere lezers wegens de aangebrachte nuances. Anti-alu-hoedjes-geschreeuw zorgt er net voor dat je ruimte laat voor alu-hoedjes-geschreeuw om de waarheid in het midden te leggen. Op die manier doe je het jezelf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Gisteravond naar bed, was moe, maar ik kon de slaap niet vatten. Val normaal gesproken altijd als een blok in slaap. Onrustig, psycho herhalende gedachten, woelen, opgedraaid gevoel.

Enige verklaring is dat ik als avondeten chinees heb gehad. Babi pangang, bami. Heb in het verleden ook dit soort ervaringen gehad met chinees eten, maar het verschilt per keer.

Voor mijzelf duidelijk dat dit door de ve-tsin komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Dit hoor ik vaker na 't eten van E621 en varianten. Zelf ga ik altijd direct over mijn nek ervan, krijg meteen een allergische reactie en m'n darmen zeggen: nopenopenope. En ja, na allerlei onderzoeken ben ik 100% zeker dat het komt door MSG.

Tegenwoordig doen ze het al minder in allerlei producten in de supermarkt, vroeger was het echt dramatisch en moesten we goed zoeken wat wel/niet kon. Maggi blokjes en Knorr zakjes zijn een no-go. Gelukkig ook maar want nu maken we bijna alles gewoon vers. Kost wat meer, maar je hebt ook meer. Minder zout, gezonder eten.

Familie van me hebben idd de klachten van niet kunnen slapen, droge mond, gekke hartslag e.d. Vaak na bezoek aan een griek of chinees.

[ Voor 45% gewijzigd door De_Bastaard op 04-10-2022 08:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Reinier

\o/

Zoek een Chinees die de hond smakelijker bereidt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 20:40
Reinier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Zoek een Chinees die de hond smakelijker bereidt :)
Haha, het is nog vroeg. Snelle reactie, netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

We weten inmiddels (het topic staat ook vol met bronnen) dat MSG hier niet de boosdoener is, ook al lijkt anekdotisch bewijs soms goed bewijs. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijke oorzaken aan te wijzen, van teveel zout tot een bacterie tot een allergie of simpelweg overeten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:14:
We weten inmiddels (het topic staat ook vol met bronnen) dat MSG hier niet de boosdoener is, ook al lijkt anekdotisch bewijs soms goed bewijs. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijke oorzaken aan te wijzen, van teveel zout tot een bacterie tot een allergie of simpelweg overeten.
Overeten kan ik uitsluiten. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 18:24
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Overeten kan ik uitsluiten. :X
Ja, dan is Vet-Sin natuurlijk de enige logisch overgebleven verklaring.

/s

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bedankt voor deze necrokick, het topic was eigenlijk al verzwolgen in de grochten van AZ.
Nu met slotje nog een keer.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.