Niet kunnen slapen na restaurantbezoek

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 40.330 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Wie kent het, je gaat uiteten en daarna kan je niet meer slapen of lijkt het dat je uitgedroogd bent. Waarschijnlijk heeft het te maken met de stof vooral bekend als smaakversterker: ve-tsin (E621) ook wel mononatriumglutamaat. Nu is mijn vraag, wie heeft hier ook last en wat doen jullie er aan?

Ik kom bij deze vraag omdat ik gister voor de zoveelste keer dit mee maak. Ik heb tot 6 uur in de ochtend, stuiterend in mijn bed gelegen, zonder een oog dicht te doen daarna met moeite tot 9 uur kunnen slapen. De volgende dag voelde ik mee suf, misselijk, beroerd en uitgedroogd. Het lijkt wel of ik een kater heb plus het after effect van XTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Voortaan naar een beter restaurant gaan waar ze zonder dat soort spul koken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben je daar overgevoelig voor, misschien? Dan zou ik eens kijken waar die stof in zit en vragen aan de ober om zonder dat ingrediënt te werken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:35

g0tanks

Moderator CSA
Hoe zit het met je alcoholconsumptie en hydratatie tijdens zo'n bezoek? En waar haal je vandaan dat E621 waarschijnlijk verantwoordelijk is? Van mononatriumglutamaat op Wikipedia:
In 1968 suggereerde Robert Ho Man Kwok in een brief in het prestigieuze medische tijdschrift New England Journal of Medicine dat MNG, dat toen gebruikt werd door Chinese koks als smaakversterker, mogelijk verantwoordelijk kon zijn voor het zogenoemde Chinese-Restaurant Syndrom (chineesrestaurantsyndroom) dat gekenmerkt werd door hoofdpijn, een opgeblazen gevoel en hartkloppingen na het eten in een Chinees restaurant, zoals sommige mensen rapporteerden. Het blad ontving hierop veel reacties met ervaringen van duizeligheid, druk en kloppingen in het hoofd en tintelingen. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd.
Bronnen zijn te vinden op de pagina zelf.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik lees net op verschillende sites (waaronder Wikipedia) dat de meeste bijeffecten van ve-tsin meevallen danwel helemaal ontkracht zijn. Ik gooi zelf ook wel eens ve-tsin door bepaalde recepten en heb eigenlijk nooit last van jouw symptomen. Misschien speelt er iets anders?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijn vriendin kakt gwoon alles onder nadat ze bij de chinees is geweest ... te beginnen met de wc daar .. en dan thuis of wherever we go.

Iperf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Dit is erg bijzonder. Ik heb een flinke kennis wat betreft de smaak versterker E621. Het wordt vooral gebruikt in Chinese restaurants, om de "umami" smaak in de gerechten te versterken. Komt je slapeloosheid alleen bij Chinese restaurants? Of komt het voor bij elk restaurant bezoek?

In principe is mononatriumglutamaat vrij onschuldig. Het komt zelfs van nature voor in je eigen lichaam. Mocht je slapeloosheid gepaard gaan met hartkloppingen of misselijkheid, er zijn meer mensen die dit gevoel krijgen. Wetenschappelijk is er niets bewezen als het gaat om de invloed van extra mononatriumglutamaat in je lichaam.

Als de spijsvertering/darmen op hol slaan ga je naar de verkeerde chinees, dat heeft niets met Ve-Tsin te maken. Ik raad aan een ander restaurant te proberen ;)

Mocht je veel last hebben van slapeloosheid na restaurant bezoek, probeer eens om geen alcohol te consumeren, geen koffie en geen cola (cafeïne). Veel water drinken en kijken of het probleem zich weer voordoet.

Show me your moves.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MSG's van de Chinees laten je juist meteen in slaap vallen... Probeer dus eens de Chinees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Nu online
Fiber schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:04:
Voortaan naar een beter restaurant gaan waar ze zonder dat soort spul koken...
Het probleem is, je kan aan de buitenkant niet zien waar ze wel en niet mee koken. Daarnaast hebben voor 60 euro PP gegeten, het was dus geen afhaal chinees.
Room42 schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:06:
Ben je daar overgevoelig voor, misschien? Dan zou ik eens kijken waar die stof in zit en vragen aan de ober om zonder dat ingrediënt te werken.
waarschijnlijk wel ja.
Koninkje schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:10:
Dit is erg bijzonder. Ik heb een flinke kennis wat betreft de smaak versterker E621. Het wordt vooral gebruikt in Chinese restaurants, om de "umami" smaak in de gerechten te versterken. Komt je slapeloosheid alleen bij Chinese restaurants? Of komt het voor bij elk restaurant bezoek?

In principe is mononatriumglutamaat vrij onschuldig. Het komt zelfs van nature voor in je eigen lichaam. Mocht je slapeloosheid gepaard gaan met hartkloppingen of misselijkheid, er zijn meer mensen die dit gevoel krijgen. Wetenschappelijk is er niets bewezen als het gaat om de invloed van extra mononatriumglutamaat in je lichaam.

Als de spijsvertering/darmen op hol slaan ga je naar de verkeerde chinees, dat heeft niets met Ve-Tsin te maken. Ik raad aan een ander restaurant te proberen ;)

Mocht je veel last hebben van slapeloosheid na restaurant bezoek, probeer eens om geen alcohol te consumeren, geen koffie en geen cola (caffeine). Veel water drinken en kijken of het probleem zich weer voordoet.
Ik heb inderdaad bij de meeste Chinese restaurants hier last van. Ook bij de griek hoef ik niet te gaan eten. Gisteren hebben wij een redelijk “chique” restaurant geweest toch nog last van.

Ik drink nooit koffie of frisdrank en ik was gister de bob

Als het geen ve-tsin is weet ik niet hoe het dan komt. Maar ik word er ontzetten suf van en daarnaast ook weer over geprikkeld waardoor ik niet kan slapen

[ Voor 3% gewijzigd door mc_maarten op 14-09-2015 00:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mc_maarten schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:21:
Als het geen ve-tsin is weet ik niet hoe het dan komt.
Dat is omgekeerd redeneren. Je hebt geen enkel bewijs dat het wel door ve-tsin komt, alleen maar aannames. Ga eens naar de dokter en vraag het, ipv dit soort zelfdiagnose :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Nu online
gambieter schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:27:
[...]

Dat is omgekeerd redeneren. Je hebt geen enkel bewijs dat het wel door ve-tsin komt, alleen maar aannames. Ga eens naar de dokter en vraag het, ipv dit soort zelfdiagnose :)
Het is niet helemaal een aannamen. Mijn zwager die bioloog is kwam er mee dat sommige mensen daar niet goed tegen kunnen. Wat de echt reactie geeft kan natuurlijk alleen een doctor bepalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mc_maarten schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:41:
Het is niet helemaal een aannamen. Mijn zwager die bioloog is kwam er mee dat sommige mensen daar niet goed tegen kunnen. Wat de echt reactie geeft kan natuurlijk alleen een doctor bepalen.
Ja en, er zijn zat allergieen. Maar die op jezelf betrekken is gewoon een aanname, meer niet. En dan al conclusies gaan trekken zoals je in de OP doet helemaal, want je zoekt nu al bevestiging van anderen (Wikipedia: Confirmation bias).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
Voor mij is uit eten bij de chinees een oefening geworden.
Alles is anders, eerst de tijd al, pas om 20.00 uur of later, dan de hoeveelheid, en het bier erbij.
Dus matig ik me, drink evenveel water ,als ander vocht., eet geen gebakken/ gegrild vlees (babi pangang bijvoorbeeld). En vooral, ik eet steeds minder.
Dus nu heb ik midden in de nacht geen dorst, is mijn maag niet van streek en slaap ik ..
Het lag dus meer aan mij dan aan de chinees.

[ Voor 5% gewijzigd door beascob op 14-09-2015 00:59 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Het ene lichaam is het andere niet, Het ene restaurant is ook het andere niet.
Misschien heb je toch een bepaalde overgevoeligheid aan die , of een andere stof in het eten.

Zo als Gambieter al aanhaalde vrees ik ook dat dit werk voor de dokter en het labo is ...

In ieder geval good luck met het zoeken wat het eventueel wel is , want het lijkt me niet leuk naar een
restaurant te gaan wetende dat je er na een halve nacht niet kan slapen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer ik bij Surinaams of Indisch restaurant ben geweest dan brandt het wel wat de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:52
Is het niet gewoon de drukte/stress die bij uiteten komt kijken. Ben je direct bij thuiskomst naar bed gegaan? Als ik dat doe, slaap ik gegarandeerd ook niet meer.
Ga ik bij thuiskomst toch nog even op de bank beetje zappen en tv kijken, val ik in bed gewoon in slaap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Ik denk dat het probleem bij jouw restaurantbezoek is, is het drinken van een afsluitend bakkie koffie. Van de cafeïne kan je lang wakker blijven. Maar goed, gaat natuurlijk niet op als je geef koffie (of andere cafeïne houdende drankjes) hebt gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

@TS, als je dit vaak hebt, dan heb je zelf waarschijnlijk een medisch probleempje. Dit is niet typisch, en zomaar een stof aanwijzen als veroorzaker ? Pff, ik vind het nogal wat.
Misschien moet je gewoon niet 's vonds eten, probeer het eens 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Heb je dezelfde klachten als je naar de Italiaan gaat? Serieuze vraag...

Maar waarom denk je aan e621? En niet aan bijvoorbeeld te veel zout, wat ook erg veel voortkomt in (Chinese) restaurant keukens? Of simpelweg teveel eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik heb hier ook last van, krijg er hartkloppingen van en wordt er onrustig van. Ik ben er op gaan letten en het minder gaan eten. Geen kant en klaar maaltijden, knakworsten e.d. en de meeste soepen en bouillons meer voor mij.
Het zit in meer dingen dan je denkt. Ook gistextract is E621, maar dan natuurlijk. Hoeft er dan dus niet als e nummer op te staan.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

OgWok

U.N.C.L.E.

Ken het effect van Ve-Tsin heel goed. Na het eten wel in slaap vallen en dan na een uurtje klaarwakker; onrustig, benen niet stil kunnen houden. Heel vervelend.
Zie nog niet erg dat vooral, de Chinese restaurants, het op de lijst gaan zetten van hulpstoffen die een ongewenst effect hebben op een aantal gebruikers. Bij mij bijna altijd met Chinees; in mindere mate bij Indonesisch.
Heeft natuurlijk veel te maken met de hoeveelheid. En ja, de Chinees wil wel graag flinke schotels op tafel zetten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 14-09-2015 07:42 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36
Zou het niet kunnen zijn dat je meer dan normaal eet of juist wat zwaarder te verteren voedsel en dat je daar slecht van slaap?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
Ik heb er ook wel eens last van dat ik erg lang blijf draaien in bed zonder te kunnen slapen.

Als je naar een restaurant ga dan eet je altijd laat. Als dit in verhouding erg verschillend is van het tijdstip waarop normaal gegeten wordt dat heb ik er dus last van.

Zoals vinpower ook al aangeeft; ga eerst eens een paar uur achter de pc of tv zitten en daarna naar bed. Dan heb ik er namelijk al minder last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
er wordt nogal rap naar een stofje gewezen waar er nog zoveel andere (medische) mogelijkheden kunnen zijn...
Lijkt me iets van zelfdiagnose via internet en je zoektocht van in het begin al beperken tot dingen die in het eten kunnen zitten... "want het moet wel in het eten zitten van waar kan het anders komen?"

60 euro PP 'dus geen chinees'?: Ga eens echt eten bij een fatsoenlijk Chinees restaurant en dan geen meeneemtroep: je kunt ook daar gerust voor 60euro PP eten hoor ... (en dan ben je wellicht ook meer voldaan dan bij sommige 'hier een erwt en een worteltje met een streepje saus en een dotje puree'-restaurants ;) )

Misschien eens naar de dokter gaan en je bloed laten onderzoeken op bv vitaminen tekorten, (of net te veel), en om het open te trekken: diabetes: laag suikerpeil vlak na het eten, een sugarrush een paar uur later die je wakker houdt?
Vaak moet dat "nuchter", maar probeer dat - in samenspraak met de dokter natuurlijk - even ook eens vlak na het eten waarbij je voelt dat je prijs hebt, of tijdens die hyperactieve/rusteloze momenten.
Dan zien ze misschien ook beter wat er piekt of net serieus gezakt is qua waardes.

en voorlopig niet meer 's avonds maar 's middag gaan restauranten zodat de hyperactieve uurtjes voorbij zijn tegen slaaptijd? :+

edit: of zoals de bovenbuur zegt: scheelt het tijdstip dat je eet op restaurant veel van je normale diner-tijd?
(en dan vooral : veel later dan normaal?)
Wat drink je bij je eten dan? (thuis een pintje, of water/frisdrank, op restaurant een paar wijntjes?)
thuis zoutarm, in het restaurant zonder dat je het weet zoutrijker?

onderbuur: ik vermoed dat dat naar TS is bedoeld, want ik lees daar vooral een "het is E621 waardoor ik niet kan slapen"-ontkrachting

[ Voor 17% gewijzigd door soulrider op 14-09-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Lees anders ook hier even: http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm

Site is van de Wageningen Universiteit (de universiteit op het gebied van voedingsmiddelen), wordt gevuld door studenten, maar niet zonder dat er beoordeeld is door docenten.

Ook daar wordt het "Chinese restaurant syndrome" bestreden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

KrazyJay

Ik moet zeggen dat mijn broer (3 jaar ouder dan ik) en ik ook een overgevoeligheid lijken te hebben aan E621. Afhankelijk van de dosis krijg ik vrij snel hoofdpijn/misselijkheid, voel ik me ook minder goed, jeuk op mijn hoofdhuid, veel dorst, en de dag er na heel veel roos. Bij mijn broer, waar ik verder weinig gemeen heb, hetzelfde. Misschien komt het door iets die we graag aten toen we jong waren, geen idee.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik die problemen kreeg na het eten van een product met saus van een bekende supermarkt. Omdat er geen E621 vermeld stond op he label, heb ik contact gezocht met de supermarkt, en ondanks dat ik eerst het antwoord kreeg dat alles wat er in zat op het label stond, kreeg ik later toch te horen dat er E621 in zat.

Ik ben al in het ziekenhuis geweest voor allergietesten voor de meestvoorkomende stoffen, maar die waren allemaal negatief op de controletest na.

Alcohol, frisdranken en koffie drink ik niet, vind ze allemaal niet lekker. Water wel.

Slapeloosheid heb ik alleen als ik te laat of te veel gegeten heb. Niet van MSG.

[ Voor 8% gewijzigd door KrazyJay op 14-09-2015 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
KrazyJay schreef op maandag 14 september 2015 @ 07:58:
Ik moet zeggen dat mijn broer (3 jaar ouder dan ik) en ik ook een overgevoeligheid lijken te hebben aan E621. Afhankelijk van de dosis krijg ik vrij snel hoofdpijn/misselijkheid, voel ik me ook minder goed, jeuk op mijn hoofdhuid, veel dorst, en de dag er na heel veel roos. Bij mijn broer, waar ik verder weinig gemeen heb, hetzelfde. Misschien komt het door iets die we graag aten toen we jong waren, geen idee.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik die problemen kreeg na het eten van een product met saus van een bekende supermarkt. Omdat er geen E621 vermeld stond op he label, heb ik contact gezocht met de supermarkt, en ondanks dat ik eerst het antwoord kreeg dat alles wat er in zat op het label stond, kreeg ik later toch te horen dat er E621 in zat.

Ik ben al in het ziekenhuis geweest voor allergietesten voor de meestvoorkomende stoffen, maar die waren allemaal negatief op de controletest na.

Alcohol, frisdranken en koffie drink ik niet, vind ze allemaal niet lekker. Water wel.

Slapeloosheid heb ik alleen als ik te laat of te veel gegeten heb. Niet van MSG.
Als het msg is, moet je ook last hebben na het eten van tomaten, oude kaas, vlees, paddenstoelen en aardappels.

Allemaal voedsel met flinke hoeveelheden glutamaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft het te maken met de stof vooral bekend als smaakversterker: ve-tsin (E621) ook wel mononatriumglutamaat. Nu is mijn vraag, wie heeft hier ook last en wat doen jullie er aan?
Ik vind het een vreemde conclusie en zou die eerst bevestigd danwel ontkracht willen zien. Koop wat E621 in de supermarkt/toko en laat dat je zo nu en dan door je eten doen en bekijk dan eens achteraf of je op die dagen onrustig sliep. Dan kan je tenminste gericht stappen ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Fly-guy schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:39:
[...]

Zou er een verschil kunnen zijn tussen natuurlijk voorkomend (of lichaamseigen) en gefabriceerd?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pkopf schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:48:
[...]

Zou er een verschil kunnen zijn tussen natuurlijk voorkomend (of lichaamseigen) en gefabriceerd?
Het enige verschil wat kan bestaan zijn is de concentratie van iets; zo zijn er mensen die bij een alcoholcontrole claimen absoluuuut niets te hebben gedronken, dan wel een A blazen (oftewel, arresteren) en dan zeggen dat hun eigen lichaam teveel alcohol aanmaakt.

Uiteindelijk zijn de marges van bepaalde metingen al zeer ver opgerekt om uit te sluiten dat je door een verkeerde functie in je lichaam, positief wordt getest op iets. Zie ook: wielrenners & atleten die echt bizar hoge waarden mogen laten meten bij bepaalde doping-onderzoeken.

Het enige wat van toepassing kan zijn, is de manier van opname van een stof. Als je puur alcohol drinkt (niet doen!!!!!!) in 100ml, ben je meteen de sjaak en kan je naar de EHBO. Maar nuttig je diezelfde hoeveelheid alcohol in biertjes, dan ben je 8 glazen verder. Aangenomen dat je die 8 glazen niet tegelijk achterover slaat, ben je na een paar uur toch wel flink aangeschoten maar niet op de EHBO.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Fly-guy schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:39:
[...]
Als het msg is, moet je ook last hebben na het eten van tomaten, oude kaas, vlees, paddenstoelen en aardappels.

Ik wist niet dat er in deze producten ook glutamaten zitten. Nu, oude kaas en paddestoelen eet ik niet, maar als ik paddestoelen ooit eet, ervaar ik wel dezelfde klachten, hetzij in veel mindere mate, maar zowieso meer dan van aardappelen en vlees. Aardappelen eet ik niet zo vaak, en als het vlees is meestal wat kip, maar ik kan daar geen link in leggen met die klachten. Ik eet vrijwel nooit paddestoelen en oude kaas, want ik heb ze nooit lekker gevonden.

Ik zou trouwens ook niet weten of ik ergens kan testen wat het precies is waar ik klachten van krijg, maar tot nu toe hou ik het op MSG, en dat lijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Je bent niet normaal een heel rustig persoon die gewoon zwaar overprikkelt raakt in een druk restaurant, drukke avond met vrienden en dan weer naar huis?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
beascob schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:58:
Alles is anders, eerst de tijd al, pas om 20.00 uur of later, dan de hoeveelheid, en het bier erbij.
Dus matig ik me, drink evenveel water ,als ander vocht., eet geen gebakken/ gegrild vlees (babi pangang bijvoorbeeld). En vooral, ik eet steeds minder.
Dus nu heb ik midden in de nacht geen dorst, is mijn maag niet van streek en slaap ik ..
Qua dorst moet je er ook rekening mee houden dat je vijf maal meer water nodig bent om de proteïne in vlees af te breken. Een avondje naar de chinees kan er al snel toe lijden dat men meer vlees eet dan hij/zei normaliteit zou doen.
Bier en koffie werken averechts in de afbraak van proteïne.
Uitzonderlijke of herhaaldelijke dorst. Een droge mond. Of hoofdpijn kan een teken van uitdroging zijn.
Uitdroging door een avondje chinezen kan een teken zijn van een chronisch tekort aan vocht. (In het specifiek heeft je lichaam behoefde aan schoon water. Dus dingen zonder een ton aan suiker, koolzuur, alcohol of cafeïne)

Mijn advies zou zijn om even naar de huisarts te gaan om te kijken of er mogelijke achterliggende problemen zijn en of je eventueel een allergie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13
En misschien drink je geen koffie maar ander etenswaar waar iets van cafeïne in zit?

Is maar een idee hoor, zo heb ik eens met Kerst bij mijn zus gegeten en enorm veel tiramisu gegeten laat op de avond. Maar dan ook echt veel. Was ook erg lekker.

Helaas wel tot 5 uur wakker gelegen die nacht, was zelfgemaakte tiramisu en daar zat nogal veel alcohol en cafeïne in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat je blijkbaar ergens gevoelig voor bent is wel duidelijk. Dat dat ve-tsin is is een aanname. Je weet nog niet eens of en in welke mate ve-tsin gebruikt wordt.
Ik moet ook geen frikandellen van de Plus eten, daar krijg ik prompt diarree van. Komt ook door ve-tsin zeker want je leest zoveel over ve-tsin.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bijzonder. TS noemt een bepaalde stof als mogelijk oorzaak en dan vliegen de comments en links om de oren waarin vetsin als niet slecht genoemd wordt. Wetenschappelijk bewezen? Ach... wie zich daarin verdiept weet dat ook wetenschappelijk bewezen kan worden dat het wel slecht is.
Hetzelfde verhaal gaat op voor aspartaam. Hoe meer mensen weten dat dat slecht is, hoe meer er naar buiten komt dat wetenschappelijk bewezen is, dat het niet slecht is.

Prima, neem maar lekker vetsin en aspartaam tot je. Ik doe dat al jaren niet meer en voel me daar prima bij.
Dus advies aan TS: lekker laten staan. En weet ook dat er een verschil is tussen natuurlijk aangemaakte stoffen en de chemische versies daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
Fish schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:08:
Mijn vriendin kakt gwoon alles onder nadat ze bij de chinees is geweest ... te beginnen met de wc daar .. en dan thuis of wherever we go.
Heb ik ook last van. In mijn geval omdat ze met slaolie wokken waar weer zonnebloemolie in verwerkt zit. En ik heb nog geen 100% bewijs, maar ik acht de kans op 95% (gezien de historie wanneer het er wel in zat in gerichten of mee bereid was) dat ik daar allergisch voor ben. Binnen het uur naar de toilet. De ene keer met veel krampen en de andere keer eenmaal een toiletbezoek en het is voorbij.

Overigens bij Erasmus MC jaren geleden geweest (loop er zo'n 7 jaar mee rond), allemaal proefjes, niets kwam er uit, maar als reactie gaven ze ook dat de maag anders kan reageren dan de huid.

Misschien heeft ze iets aan mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Als je het niet hebt na het eten van een dik belegde pizza met Parmenzanse kaas en tomaat (mega bronnen van glutamaat) is het grote kans dat je te veel vlees / zout hebt gegeten.
CRS komt niet door glutamaat daar is ondertussen al zoveel onderzoek naar gedaan.

Chinees eten is gewoon vet / zout en je hebt waarschijnlijk meer eiwitten gegeten dan je normaal doet. Reden voldoende om je spijsvertering eens goed aan het werk te zetten. Als je dan onvoldoende drinkt krijgt je lijf het wel zwaar.

@ PFvH: wat is in jouw ogen dan het verschil tussen een "natuurlijk" bron en een "chemische" variant? Meeste (zoniet alle) glutamaat wordt gewonnen uit natuurlijke producten (via fermentatie).

In de natuurlijke bronnen (Parmensan kaas bv is het ook ontstaan uit fermentatie).

@Mgizmo: Sla olie is meestal Soja olie. Sla olie is namelijk de meest goedkope olie op de markt en dat is momenteel soja olie. Maar meeste dingen worden tegenwoordig in zonnebloem olie gebakken. Soms met een beetje palm olie of zonnebloem / soja lechitine tegen het spatten.

Geraffineerde olie zitten geen eiwitten in.
Dus in schone olie zitten geen eiwitten waar je allergisch voor kan zijn.
Het kan wel zijn dat ze in die olie ook visproducten bakken bv en daar kan je wel allergisch voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Koninkje schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:10:

Als mononatriumglutamaat ergens in je lichaam invloed heeft dan is dat op je zenuwstelsel, en niet op je bloed.

Natrium is (simpelgesteld) het metaal wat je lichaam gebruikt om signalen door te geven aan je hersenen. (net als bv koper is in je telefoon/TV/Audio kabel)

En glutamaat wordt gebruikt door je lichaam om te reguleren hoeveel Natrium uit het bloed je zenuwbaan in moet, oftewel de sluisfunctie die de Natrium balans regelt. (oftewel de geleiding in je zenuwbaan.)
Wikipedia: Glutamic acid

De meest logische redenatie dat sommige mensen er last van hebben en anderen niet is dat sommigen al op een basisgeleidingssterkte zitten die op het randje zit van crossfeeding waardoor de bloedbaan storend gaat werken op het signaal dat door de zenuw moet, als het Natrium en glutamaat niveau iets is gestegen.
Daardoor gaan je hersenen enigszins logisch het signaal versterken op de lijn om de sensoren te metingen met de zintuigen te kunnen blijven doen (compenseren voor het signaalverlies) wat dan de oorzaak is van onrustigheid en bv oscillaties door de spiermassa (de stroomsterkte/voltage op de spieren is iets toegenomen.), met een slechte nachtrust als gevolg.

Ook die extra Natrium+ kan niet zomaar door je nieren afgevoerd worden als zout omdat de CL- ontbreekt in de toevoeging, je zit dus met extra geleiding opgescheept die voor je lichaam niet makkelijk is om snel te verhelpen.
Ook zal het moeilijker zijn voor je zenuwen om Na+ terug te sturten in de bloedbaan (waarschijnlijk 1 van de hoofdredenen) omdat de bloedbaan al een te hoge concentratie heeft, erger nog kan het zijn dat de bloedbaan het juist kwijt wil aan de zenuwbaan om viscositeit in de bloedbaan te verlagen, bloeddruk te verlagen om het hart te ontzien en de temperatuur op de hersenen onder controle te houden.
Maw de zenuw/hersen-activiteit omhoog te gooien om het hoofd koel te houden. (chemische paniek dus)

Maw E621 zou logischerwijs met een hersenscanner gemeten moeten worden en niet met een bloedanalyse, dus een gewone dokter zal altijd stellen dat er niks aan de hand is aangezien die geen hersenscanner heeft.

Een verstoring/ruis in je zenuwstelsel werkt door je hele lichaam heen, maw het is dan niet helemaal voorspelbaar wat de gevolgen zullen zijn, als hoe je hersenen dat probleem gaan oplossen, omdat ze zelf dus ook onderhevig zijn aan de verandering.

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 14-09-2015 16:30 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02
PFvH schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:44:
Bijzonder. TS noemt een bepaalde stof als mogelijk oorzaak en dan vliegen de comments en links om de oren waarin vetsin als niet slecht genoemd wordt. Wetenschappelijk bewezen? Ach... wie zich daarin verdiept weet dat ook wetenschappelijk bewezen kan worden dat het wel slecht is.
Hetzelfde verhaal gaat op voor aspartaam. Hoe meer mensen weten dat dat slecht is, hoe meer er naar buiten komt dat wetenschappelijk bewezen is, dat het niet slecht is.

Prima, neem maar lekker vetsin en aspartaam tot je. Ik doe dat al jaren niet meer en voel me daar prima bij.
Dus advies aan TS: lekker laten staan. En weet ook dat er een verschil is tussen natuurlijk aangemaakte stoffen en de chemische versies daarvan.
Je noemt zelf al het onderscheid tussen bewezen is en bewezen kan worden. Het kan inderdaad dat er bij-effecten zijn bij (vaak overmatig) gebruik van sommige ingrediënten. Als hier opnieuw onderzoek naar gedaan wordt (wat ook degelijk gebeurd, ook vanwege sociale druk vanuit de maatschappij) blijkt soms dat er wat ingrediënten ongewenst zijn, dan worden aanbevelingen ook wel bijgesteld. Aspartaam is inmiddels zo vaak onderzocht. Of neem sommige kleurstoffen, waarbij een klein deel van de testgroep effecten merkte na (buitensporig hoog) gebruik.

Interessant trouwens dat je weet dat er een verschil zit tussen natuurlijke stoffen en chemische versies daarvan. Ik zou hier graag eens meer willen lezen.. Het meeste MSG wordt overigens (middels fermentatie) uit natuurlijke producten gewonnen.

Prima dat jij je prima voelt bij het niet nemen van dergelijke producten, misschien ben je er ook gevoelig voor. Maar ga het niet veralgemeniseren en het als de enige waarheid verkopen. Er zijn eenvoudigweg teveel zaken die van invloed kunnen zijn.

Als een heel simpele (en eigenlijk niet erg betrouwbare) test voor TS: Probeer eens een gecontroleerde test te houden met één variabele. Laat iemand anders twee keer hetzelfde voor je koken, met en zonder een bepaald ingrediënt zodat jij niet weet welke keer met of zonder is. Misschien krijg je zo een (heel grove) indicatie/idee wat er aan de hand is. Al blijf je altijd met andere variabelen zitten die je nauwelijks kunt controleren zoals vermoeidheid, algemene gesteldheid, het weer ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Grappig dat de gevolgen voor Ve-Tsin hier massaal weggewuifd worden terwijl vroeger CRS wel een issue was. Echter de Chinees heeft ook geleerd en beperkt tegenwoordig echt het gebruik wel. Aan de andere kant bij een bepaalde chinees hier had ik altijd een zwaar opgeblazen gevoel na het eten.
Overigens wordt het in weinig tot geen andere keukens gebruikt, maar TS er zijn genoeg andere factoren aangegeven waar je op kan reageren zoals je doet zeker als je normale menu er erg anders uitziet en kleinere porties bevat reageert je lichaam daarop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
Alles wat in een fabriek "gemaakt" wordt, neemt meteen een verlies aan informatie mee. Als vergelijk: je kunt voedingssupplementen hebben, die puur plantaardig zijn. En je hebt de chemisch gefabriceerde versies. Qua chemische samenstelling ogenschijnlijk gelijk, maar missen een aantal hulpstoffen bijvoorbeeld. Daar waar de plantaardige je lichaam een positieve boost kunnen geven, zullen de chemische juist afbreuk doen aan je lichaam (want het kost je lichaam meer om te verwerken/af te breken dan dat er aan aanvulling in zit).

Heel veel producten waar glutamaat van nature in voorkomt, zijn niet natuurlijk. Als voorbeeld de parmezaanse kaas: dat is een bewerking, een toevoeging van o.a. gist die dit bewerkstelligt.

Maar goed... zo zal ik als ik het kan voorkomen dus ook geen geraffineerde olie gebruiken, maar liever de pure. Mijn stelregel: voorkom zoveel mogelijk geraffineerd en bewerkt product. Haal het vers in huis en maak er zelf wat van/mee. Ja, het is meer werk. En levert je een puurdere smaak op en na een maand een aanmerkelijk beter gevoel m.b.t. je lichaam en je gezondheid.

Overigens, wat @enchion zegt: true! Vraag eens aan een neurofeedbacktrainer wat msg doet met je hersenen en hij zal het kunnen meten bij je en het je kunnen laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ah ik dacht al een bepaalde toon te herkennen. Prima.
Dan kunnen we wel ophouden met de discussie.

Ik zie in mijn kleuren spectrum dat het weer tijd is voor een bakkie koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
Dat gaat twee kanten op, zo'n ondertoon. Alles wat je niet kent afdoen als alternatief. Dat mag. Waarbij het dan veelbetekenend is dat de huidige medische "wetenschap" wordt aangeduid met regulier en alles wat honderden, zo niet duizenden jaren ouder is met alternatief.

Mooi inhoudelijk einde aan je discussiedeelname @barrycade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Laatst online: 11-09 12:00
Ik heb vooral problemen met het eten bij de sushi ketens. Bij de chinees nog nooit last van gehad en bij kwaliteits sushi zaken ook nog nooit. Of het ve-tsin is weet ik niet, maar het is wel een mogelijkheid. Mogelijk in combinatie met veel zout? Iemand maakte een opmerking over teveel vlees, maar ik heb het ook gehad bij het alleen maar eten van sushi en daarbij krijg je nu niet echt grote hoeveelheden vlees mee binnen.

Bij mij zijn de symptomen dat ik bijna een onstilbare dorst krijg, een hoge hartslag (hartkloppingen?), enorm zweten en mijn ogen die zich niet stil willen houden. Het resultaat is een nacht waarbij ik niet kan slapen en alleen maar dezelfde routines in mijn hoofd aan het afspelen ben (soort van mind fucks, bijvoorbeeld het spelen van een Mario level alleen dan wel alleen maar precies 1 scherm. Mega irritant).

Ik heb me al een paar keer moeten ziekmelden en op basis daarvan ben ik gaan terugrekenen en kom ik elke keer op sushi ketens uit. Gekscherend roept onze HRM dame dan ook dat ik geen sushi meer mag eten. Als vrienden roepen dat ze uit eten gaan bij één van de grote ketens dan sla ik tegenwoordig ook maar over.

Nog even een kleine toevoeging: ik was op avonden uit met vrienden de enige die er last van had. Dan praten we soms over groepen met 15+ personen. Dan zie je dat dus ook niet iedereen er last van heeft en het dan in onderzoeken mogelijk ook wat minder naar voren zou kunnen komen, je moet dan toch de juiste persoon met overgevoeligheid te pakken hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door WaSteiL op 14-09-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
All I hear is bullshit... Ve-tsin, nooit van gehoord maar als je een beetje research doet zie je dat mensen op gevoel er iets tegen hebben en wetenschappers niets anders doen dan het ontkrachten. Klinkt als aspartaam..

Ik heb bijna altijd na restaurants last van brandend maagzuur en slapeloosheid, normaal heb ik daar nooit last van. Ik weet hoe het komt, in een restaurant eet ik gewoon wat meer dan thuis..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:18:
Grappig dat de gevolgen voor Ve-Tsin hier massaal weggewuifd worden terwijl vroeger CRS wel een issue was. Echter de Chinees heeft ook geleerd en beperkt tegenwoordig echt het gebruik wel. Aan de andere kant bij een bepaalde chinees hier had ik altijd een zwaar opgeblazen gevoel na het eten.
Overigens wordt het in weinig tot geen andere keukens gebruikt, maar TS er zijn genoeg andere factoren aangegeven waar je op kan reageren zoals je doet zeker als je normale menu er erg anders uitziet en kleinere porties bevat reageert je lichaam daarop.
Leuk dat je het hebt over het Chinese Restaurant Syndrome, maar ik hoop dat je ook weet dat het werkelijk nergens op sloeg?

Iemand had zonder ook maar enige vorm van onderzoek gesteld dat hij na het bezoeken van een Chinees restaurant vaak bepaalde klachten had. In de Chinese keuken gebruiken ze vaak msg, dus zijn klachten komen door de msg.

Niets meer, niets minder, geen onderzoek, geen bewijs, de man was zelfs geen wetenschapper op dat gebied.

Helaas kwam hij met zijn ongefundeerde beweringen in een brief naar de krant en de media is daar fanatiek mee aan de haal gegaan, wederom zonder onderzoek of verder bewijs.
Talloze onderzoeken achteraf hebben nooit de link tussen klachten en msg kunnen aantonen (inclusief onderzoeken met mensen die zelf aangaven gevoelig te zijn), maar door die eerste onzinnige brief zover enige bewijs bestaat de term CRS, ook al bestaat de klacht niet.

http://luckypeach.com/on-...nese-restaurant-syndrome/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
@WaSteiL: veel zeewiersalade bij de sushi dan? En ja, vetsin komt ook veel voor in de japanse keuken, volgens mij heeft het zijn oorsprong daar zelfs.

Toevoeginkje: hoog "als het echt slecht was, dan was dat wel op tv geweest" gehalte.
Slaap lekker :P

[ Voor 26% gewijzigd door PFvH op 14-09-2015 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Het lijkt me geen e621 probleem maar eerder teveel zout.
Daarnaast is e621 wel beter te vermijden. Een onnodige chemische toevoeging.

@Wild Chocolate,
universiteit wageningen is pruttel. Die durven bijenbestrijdingsmiddelen niet te veroordelen omdat ze door Bayer gesponserd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door horizon1978 op 14-09-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
@PFvH: Ik vind zeewiersalade heerlijk, maar probeer maar eens een goede te krijgen bij de ketens. Je hebt dan ongeveer 3 sliertjes zeewier en daaronder ijsbergsla met een soort van whisky cocktail saus. Die sla ik over.

Laat ik ook nog even benadrukken dat ik niet zozeer vetsin de schuld geef, maar wel heel erg benieuwd is wat het wel is én waarom bepaalde mensen gevoeliger lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PFvH schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:18:

Heel veel producten waar glutamaat van nature in voorkomt, zijn niet natuurlijk. Als voorbeeld de parmezaanse kaas: dat is een bewerking, een toevoeging van o.a. gist die dit bewerkstelligt.
Gist? Enig idee hoe (Parmezaanse) kaas gemaakt wordt? Bij niet vegetarische kaas komt geen gist kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
Ik noemde zeewier omdat dat één van de "grondstoffen" van veel vetsin is. Vandaar ;)
Ja, er zijn veel meer oorzaken. Ook de vele eiwitten bijvoorbeeld. Je eet dan weliswaar weinig vlees bij sushi, maar (ik althans als ik er eens eet) wel veel "vlezige" vis als tonijn en zalm. In ieder geval eiwitrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik heb ook zoiets:
Ik krijg bij uiteten heel vaak jeuk aan mijn neus, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Nu is dit niet heel erg, maar thuis (of bij anderen) heb ik dat nooit. Blijkbaar worden er in restaurantkeukens kruiden of andere middelen gebruikt die een particulier niet zo snel gebruikt, en bij mij een soort van allergische reactie oproepen.

Houdoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PFvH schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:56:
Ik noemde zeewier omdat dat één van de "grondstoffen" van veel vetsin is. Vandaar ;)
Zeewier wordt nauwelijks meer gebruikt om e621 te maken, vrijwel alle vetsin is een fermentatie proces van bepaalde suikers door middel van bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:55:
[...]
Gist? Enig idee hoe (Parmezaanse) kaas gemaakt wordt? Bij niet vegetarische kaas komt geen gist kijken.
Om eerlijk te zijn: nee, nooit in verdiept. Weer wat bijgeleerd, daar ging ik de mist in dus.

En dat zeewier tegenwoordig nauwelijks meer een bron is bij vetsin productie, betekent niet dat zeewier dan niet meer de stoffen bevat waarmee het gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

horizon1978 schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:54:
Het lijkt me geen e621 probleem maar eerder teveel zout.
Daarnaast is e621 wel beter te vermijden. Een onnodige chemische toevoeging.

@Wild Chocolate,
universiteit wageningen is pruttel. Die durven bijenbestrijdingsmiddelen niet te veroordelen omdat ze door Bayer gesponserd worden.
Is deze al voorbij gekomen? Zo niet, nu is de tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:49:
[...]

Leuk dat je het hebt over het Chinese Restaurant Syndrome, maar ik hoop dat je ook weet dat het werkelijk nergens op sloeg?

Iemand had zonder ook maar enige vorm van onderzoek gesteld dat hij na het bezoeken van een Chinees restaurant vaak bepaalde klachten had. In de Chinese keuken gebruiken ze vaak msg, dus zijn klachten komen door de msg.

Niets meer, niets minder, geen onderzoek, geen bewijs, de man was zelfs geen wetenschapper op dat gebied.

Helaas kwam hij met zijn ongefundeerde beweringen in een brief naar de krant en de media is daar fanatiek mee aan de haal gegaan, wederom zonder onderzoek of verder bewijs.
Talloze onderzoeken achteraf hebben nooit de link tussen klachten en msg kunnen aantonen (inclusief onderzoeken met mensen die zelf aangaven gevoelig te zijn), maar door die eerste onzinnige brief zover enige bewijs bestaat de term CRS, ook al bestaat de klacht niet.

http://luckypeach.com/on-...nese-restaurant-syndrome/
Mooi om te zien dat de onwaarheid van het een wordt beargumenteerd met een ander verhaal. Op school werd bij ons (Hotelschool) wel degelijk gewezen op CRS en de risico's van Ve-Tsin. Maar zoals ik al zij het heeft alles met hoeveelheden te maken.
PS ik zat in 1987 op school en toen werden HOAX's niet zo snel verspreid als tegenwoordig. En misschien is het inderdaad wel iets anders of een bepaalde combinatie maar feit is wel dat er mensen zijn die last krijgen van sommig chinees eten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:05:
[...]

Mooi om te zien dat de onwaarheid van het een wordt beargumenteerd met een ander verhaal. Op school werd bij ons (Hotelschool) wel degelijk gewezen op CRS en de risico's van Ve-Tsin. Maar zoals ik al zij het heeft alles met hoeveelheden te maken.
PS ik zat in 1987 op school en toen werden HOAX's niet zo snel verspreid als tegenwoordig. En misschien is het inderdaad wel iets anders of een bepaalde combinatie maar feit is wel dat er mensen zijn die last krijgen van sommig chinees eten.
Echter mijn verhaal kun je checken..

Daarnaast is het zo dat een gemiddeld mens dagelijks zo'n 13 gram glutamaat binnenkrijgt door de consumptie van allerlei natuurlijke bronnen. En met natuurlijk bedoel ik bronnen waar geen msg aan toegevoegd is.
Naast die 13 gram krijgen we dagelijks zo'n 0,55 gram glutamaat binnen door toegevoegd msg.

Dus die 0,55 gram is de veroorzaker van CRS, terwijl door 13 gram niets doet?

http://www.fda.gov/Food/I...Ingredients/ucm328728.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Oeh gevaarlijke stelling, want nu komen de stellingen weer dat "natuurlijk" msg wel energie rijke informatie bevat die de chemische variant niet heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht ook denken aan een allergie of overgevoeligheid voor schaal en schelpdieren.
Denk aan de ruime hoeveelheden kroepoek, een product wat gemaakt wordt van garnalen....

En geen idee of de olie waarin de kroepoek gefrituurd wordt netjes alleen voor die kroepoek gebruikt wordt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS geeft aan dat hij het ook heeft als niet naar een chinees is geweest. Ook bij andere restaurants heeft hij er last van. Ik ken maar weinig restaurants waar ze bewust e621 toevoegen. Het is geen product wat buiten de oosterse keuken veel word gebruikt.
Zeker niet in NL.

Wellicht dat jullie je discussie kunnen vervolgen naar een ander topic en dat men zich weer kan focussen op het probleem van de TS?

Persoonlijk vermoed ik niet dat het iets is wat in het eten zit maar meer met de gemoedstoestand van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Pin me er niet op vast maar.

Als je een paar klontjes suiker eet merk je dat binnen 5-10 minuten, kan nl rechtstreeks worden opgenomen in het bloed.
Maar als je fruit eet zitten de suikers in de cellen, en komt de suiker dus over langere periode vrij, omdat eerst de celwanden moeten worden afgebroken.
Met zout btw zelfde logica.

Misschien zelfde verschil tussen MSG toevoegen en eten als onderdeel van ander voedsel ?
Nu heb je met bv kaas eigenlijk geen celwanden dus ???

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Zou het niet zo kunnen zijn dat je thuis eet met vrij weinig zout en dat dat bij de chinees of andere restaurants waar soms overdadig veel meer zout wordt gebruikt om iets goed te laten smaken.

Ik heb bij verschillende restaurants gewerkt en wat bijvoorbeeld een simpel Frans gerecht kan doen om mensen terug te laten komen is veel meer goede boter en zout gebruiken dan thuis en dat de cliëntele het ervaart als wow.

Ik heb zelf een pizzaria hier om de hoek, erg lekkere pizza voor studentafhaal, en ik vermoed dat ze geen vetsin gebruiken maar wel veel zout en dan lig ik net zo wakker met een droge mond zoals jij beschrijft. Ik merk dat wanneer ik wat meer water drink dan gebruikelijk op zo'n avond en geen zoute dingen als ham/proscuitto erop dan valt het wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Maar ging je tijdens het eten wel lekker..?

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
Om dan maar even op TS terug te komen. Ik lees even alleen de dingen die je zelf aangeeft te ervaren, dus niet alle andere ongefundeerde verdenkingen en dan blijft er dit over:
mc_maarten schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:01:
Wie kent het, je gaat uiteten en daarna kan je niet meer slapen of lijkt het dat je uitgedroogd bent. [...] De volgende dag voelde ik mee suf, misselijk, beroerd en uitgedroogd. Het lijkt wel of ik een kater heb plus het after effect van XTC.
Ja, ik herken het. Maar dan niet van een avondje eten. Heb zelf een groot probleem met hitte- en vochthuishouding. Dit is gerelateerd aan elkaar. Ik herken die stadia van uitdroging wel. Eerst voel je je suf, beetje moe, maar slapen gaat niet echt. Als je dan langer wacht wordt je misselijk, voe je je beroerd, kan je hoofdpijn krijgen en voel je je uitgedroogd. Als je echt ver heen bent kan zelfs een glas water drinken je al meteen aan het kotsen krijgen. Die symptonen gaan ook niet meer weg totdat je acceptabele bloedwaardes hebt en je een nachtje hebt geslapen. Heeft alles te maken met hoeveelheid zout en water dat je tot je neemt. Herken je je hierin?
Als je er veel last van hebt (ik eens per maand) kan je maar beter moeilijk te verteren voedsel matigen. Niet grote stukken vlees en al helemaal niet in een setting waar het toch al warm en droog is. Een restaurant heeft vaak de thermostaat wat hoger staan (is goed voor de verkoop) en vrij droge lucht. Daarnaast ook, wat al genoemd is, alcohol, frisdranken en caffeïne laten staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 14-09-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Echter mijn verhaal kun je checken..

Daarnaast is het zo dat een gemiddeld mens dagelijks zo'n 13 gram glutamaat binnenkrijgt door de consumptie van allerlei natuurlijke bronnen. En met natuurlijk bedoel ik bronnen waar geen msg aan toegevoegd is.
Naast die 13 gram krijgen we dagelijks zo'n 0,55 gram glutamaat binnen door toegevoegd msg.

Dus die 0,55 gram is de veroorzaker van CRS, terwijl door 13 gram niets doet?

http://www.fda.gov/Food/I...Ingredients/ucm328728.htm
Hierbij ga je er dus vanuit dat jij weet hoeveel Ve-Tsin de Chinees gebruikt!
Zaken afdoen als onzin die op een andere manier met andere belangen onderzocht zijn vindt ik iets te makkelijk. Zeker als jet hele artikel leest. hieronder het einde.

These adverse event reports helped trigger FDA to ask the independent scientific group Federation of American Societies for Experimental Biology (FASEB) to examine the safety of MSG in the 1990s. FASEB’s report concluded that MSG is safe. The FASEB report identified some short-term, transient, and generally mild symptoms, such as headache, numbness, flushing, tingling, palpitations, and drowsiness that may occur in some sensitive individuals who consume 3 grams or more of MSG without food. However, a typical serving of a food with added MSG contains less than 0.5 grams of MSG. Consuming more than 3 grams of MSG without food at one time is unlikely.

Kortom als een chinees veel Ve-Tsin gebruikt is het zeker wel mogelijk om daar last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De verschijnselen die jij noemt kunnen ook door histamine komen-- histamine is een neurotransmitter die de alertheid regelt in het brein, vandaar dat je bij een allergie-aanval je nogal hysterisch kan gaan gedragen. Er zijn ook pathways die cortisol en adrenaline aansturen vanuit histamine. Die pathways zorgen normaliter voor een ontstekingsreactie zodat je lichaam kan gaan herstellen. Daardoor kan je gezicht rood worden, je bloeddruk stijgt, er wordt lymfe naar het gebied gepompt. Daardoor kan je hartkloppingen en uitslag krijgen, of bijvoorbeeld zelfs kortademig worden als je astma hebt.

Histamine zit veel in vis (hoe ouder de vis, hoe meer histamine), varkensvlees, lamsvlees, wild, soja, schimmelkaas, oude kaas, yoghurt, etc, daarnaast in paddestoelen, tomaten, zuurkool, kiwi's, ananas, aardbeien, meloen, noten, peulvruchten en nog meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:37:
[...]

Hierbij ga je er dus vanuit dat jij weet hoeveel Ve-Tsin de Chinees gebruikt!
Zaken afdoen als onzin die op een andere manier met andere belangen onderzocht zijn vindt ik iets te makkelijk. Zeker als jet hele artikel leest. hieronder het einde.

These adverse event reports helped trigger FDA to ask the independent scientific group Federation of American Societies for Experimental Biology (FASEB) to examine the safety of MSG in the 1990s. FASEB’s report concluded that MSG is safe. The FASEB report identified some short-term, transient, and generally mild symptoms, such as headache, numbness, flushing, tingling, palpitations, and drowsiness that may occur in some sensitive individuals who consume 3 grams or more of MSG without food. However, a typical serving of a food with added MSG contains less than 0.5 grams of MSG. Consuming more than 3 grams of MSG without food at one time is unlikely.

Kortom als een chinees veel Ve-Tsin gebruikt is het zeker wel mogelijk om daar last van te hebben.
Je hebt gelijk dat ik niet weet hoeveel de lokale chinees aan msg in zijn eten gooit. Echter jouw quote meldt wel dat de klachten optreden bij meer dan 3 gram e621 en dat die hoeveelheid redelijk "unlikely" is. En dat dat pure msg is, dus op een nuchtere maag (geen voedsel).

Teveel msg (net zoals zout) verpest de smaak vrij snel. Optimum voor bijvoorbeeld vlees is een halve theelepel per pond vlees. Voor groente en soep ook een halve theelepel per 4 tot 6 porties.1 Een theelepel msg is ongeveer 1 gram.2

Een portie babi pangang bij de chinees zal een pond wegen (saus plus vlees?) Tel daarbij een pond bami met twee porties groente en twee porties soep en je zit op 1,5 theelepel MSG wat je binnen krijgt.

Dus zeer ruim gerekend zit je op 1,5 gram, maak er twee van. En dan heb je een anderhalve kilo aan voedsel op... Naast die 1,5/2 gram msg heb je ook bakken met zout en suiker binnengekregen.

1 What to learn from the Japanese About the use of MSG
2 How many grams are in a teaspoon of MSG?

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 14-09-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Frieda schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:45:
De verschijnselen die jij noemt kunnen ook door histamine komen-- histamine is een neurotransmitter die de alertheid regelt in het brein, vandaar dat je bij een allergie-aanval je nogal hysterisch kan gaan gedragen. Er zijn ook pathways die cortisol en adrenaline aansturen vanuit histamine. Die pathways zorgen normaliter voor een ontstekingsreactie zodat je lichaam kan gaan herstellen. Daardoor kan je gezicht rood worden, je bloeddruk stijgt, er wordt lymfe naar het gebied gepompt. Daardoor kan je hartkloppingen en uitslag krijgen, of bijvoorbeeld zelfs kortademig worden als je astma hebt.

Histamine zit veel in vis (hoe ouder de vis, hoe meer histamine), varkensvlees, lamsvlees, wild, soja, schimmelkaas, oude kaas, yoghurt, etc, daarnaast in paddestoelen, tomaten, zuurkool, kiwi's, ananas, aardbeien, meloen, noten, peulvruchten en nog meer.....
Cortisol is ontstekingsremmend, toch? Je bedoelt waarschijnlijk dat het cortisol/adrenaline onderdrukt?
Ik merk namelijk dat ik bij verhoogd histaminepeil een soort drang heb naar zaken die adrenaline vrijzetten.

Verder @ al de rest:
Al die studies gaan typisch over gezonde mensen. We weten niets over de gezondheidstoestand van de TS en over zijn persoonlijke intolerantie aan MSG. Ik reager bvb heel sterk op MSG via een histamine-reactie.

@TS: je kan jouw gevoeligheid testen door op verschillende tijdstippen producten te eten die verder (quasi-) gelijk zijn. Een typisch voorbeeld zijn chips. Sommige chips bevatten MSG, andere niet.
En zoals Frieda schrijft, sluit ook histamine niet uit (al dan niet veroorzaakt door MSG), maar dan zou je ook klachten moeten krijgen van alcohol, chocolade, citrusvruchten, etc, dat zijn namelik histamine-liberatoren die histamine uit je mast-cellen vrijmaken.

[ Voor 28% gewijzigd door H!GHGuY op 14-09-2015 12:24 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Caelorum schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:32:
Om dan maar even op TS terug te komen. Ik lees even alleen de dingen die je zelf aangeeft te ervaren, dus niet alle andere ongefundeerde verdenkingen en dan blijft er dit over:

[...]

Ja, ik herken het. Maar dan niet van een avondje eten. Heb zelf een groot probleem met hitte- en vochthuishouding. Dit is gerelateerd aan elkaar. Ik herken die stadia van uitdroging wel. Eerst voel je je suf, beetje moe, maar slapen gaat niet echt. Als je dan langer wacht wordt je misselijk, voe je je beroerd, kan je hoofdpijn krijgen en voel je je uitgedroogd. Als je echt ver heen bent kan zelfs een glas water drinken je al meteen aan het kotsen krijgen. Die symptonen gaan ook niet meer weg totdat je acceptabele bloedwaardes hebt en je een nachtje hebt geslapen. Heeft alles te maken met hoeveelheid zout en water dat je tot je neemt. Herken je je hierin?

[...]
Volgens mij is dit de enige post sinds een hele hoop vulsels dat écht nuttig is voor de TS. Hopelijk kan hij deze post nog vinden tussen alle samenraapsels van (pseudo-)wetenschap en (anti-)reclame voor MSG/ve-tsin. Zelf heb ik dit ook als ik te weinig drink of totaal geen caffeïne binnen krijg in het weekend (tja...). Maar kan natuurlijk ook door teveel zout/hitte. @TS: Je zou kunnen proberen om de volgende keer een fles/kan water te vragen en kijken of dan de symptomen minder zijn. En ook ze zoutarm willen klaarmaken (in een fatsoenlijk restaurant zou dat moeten kunnen).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
H!GHGuY schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:15:
[...]

Verder @ al de rest:
Al die studies gaan typisch over gezonde mensen. We weten niets over de gezondheidstoestand van de TS en over zijn persoonlijke intolerantie aan MSG. Ik reager bvb heel sterk op MSG via een histamine-reactie.
Nee hoor, ze hebben allerlei onderzoeken gedaan, ook bijvoorbeeld bij mensen die zelf aangaven gevoelig te zijn en nog nimmer is er overtuigend bewijs voor negatieve reacties op veel msg in omstandigheden zoals je ze aantreft in het dagelijks leven.

Dat sluit echter niet uit dat bepaalde individuen last hebben van msg, echter de kans dat je zo'n iemand tegenkomt is klein. De kans dat TS dat is, is klein. Niet nul, maar klein.
En om dan msg meteen de schuld te geven zonder enig onderzoek te doen, zoals TS doet, is dan ook van weinig nut.

Simpelweg teveel eten (wat in een restaurant zeer vaak voor komt) kan al een reden zijn om niet te kunnen slapen. Een after dinner dip kan je wel moe doen voelen, maar een te volle maag met de bijbehorende ongemakken kan de slaap ook doen uitstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fly-guy op 14-09-2015 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Het is wel grappig om te lezen hoe mensen heel hard de moeite doen om schadelijkheid van MSG te ontkrachten. Aan de andere kant een wetenschappelijke blik van Enchion, waarvoor dank. Mijn ervaringen heb ik al eerder in dit topic neergepend, en dat kleurt bij definitie alles wat ik nog ga zeggen.

Maar, denk eens aan suiker. Vetten, en met name verzadigde vetten, worden nog steeds door veel mensen verketterd als zijn dodelijk, slecht, ongezond, etcetera. Zeer recent komt dan "plots" in het nieuws dat het niet de vetten zijn die om de organen gaan zitten, maar overmatig suikerinname, en dan met name grote hoeveelheden fructose zonder gelijktijdige inname van vezels. Ik wil maar zeggen, er zijn veel dingen die we niet weten over dit onderwerp. Meer wetenschappelijke onderzoeken zijn gekleurd, en vaak ontbreekt het ons, de bevolking, er een kritische blik (MSG, of azijn) op te werpen. Zo is er nog iets, HFCS. Complete complottheoriën, evenveel ontkrachtingen, maar zeer courant. Leuk leesvoer, vooral ook als je weet waarom HFCS zoveel toegepast wordt in de USA in tegenstelling tot hier (terwijl dat ook een stijgende lijn lijkt te zijn). En dan nog leuker leesvoer, toegevoegd fluor aan drinkwater. Dan kom je bij derde ogen/pineal gland, illuminatie, en de oude Egyptenaren uit, maar dat is compleet aluhoedjesafdeling. :+

Ik lees dit topic gerust verder. Mocht er iemand een wetenschappelijke manier weten om er achter te komen of er een soort van test bestaat op MSG-overgevoeligheid/allergie, dan houd ik me aanbevolen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KrazyJay schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:38:
Meer wetenschappelijke onderzoeken zijn gekleurd, en vaak ontbreekt het ons, de bevolking, er een kritische blik (MSG, of azijn) op te werpen.
Dat mag je denken als je wil, maar dat heeft niks te maken met hoe dit topic begon. TS heeft symptomen en in plaats van naar de dokter te gaan neemt hij aan dat 1) er veel ve-tsin gebruikt is in zijn eten en 2) dit zijn symptomen veroorzaakt heeft. Voor geen van beiden heeft hij ander bewijs dan de onderbuik.

Los van hoe je graag tegen MSG aankijkt is dít toch echt een verkeerde manier om met een probleem om te gaan. Gewoon naar de dokter gaan en wat testjes laten doen. Voor hetzelfde geld is het gewoon een allergie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Spotmatic

Ken sent me

Ik vind het wel vermakelijk om te lezen welk stofje waarvoor verantwoordelijk kan zijn. Ik denk er zelf nogal simpel over: ieders lijf is gewend aan de eigen dagelijkse levensstijl. Als je iets buiten je dagelijkse routine doet, dan is het niet vreemd dat je lichaam ertegen protesteert.

Je sport maar 1x per maand? ---> Spierpijn
Je drinkt 1x per maand veel alcohol? ---> Snel dronken + een kater
Je gaat 1x per maand uit eten? ---> Je krijgt meer zout en andere voedingsstoffen binnen dan normaal

Je lichaam heeft simpelweg niet voldoende "weerstand" tegen de veranderde omstandigheden en daarom krijg je automatisch last van deze tijdelijke lichamelijke ongemakken.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

NMe schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:50:
[...]

Dat mag je denken als je wil, maar dat heeft niks te maken met hoe dit topic begon. TS heeft symptomen en in plaats van naar de dokter te gaan neemt hij aan dat 1) er veel ve-tsin gebruikt is in zijn eten en 2) dit zijn symptomen veroorzaakt heeft. Voor geen van beiden heeft hij ander bewijs dan de onderbuik.

Los van hoe je graag tegen MSG aankijkt is dít toch echt een verkeerde manier om met een probleem om te gaan. Gewoon naar de dokter gaan en wat testjes laten doen. Voor hetzelfde geld is het gewoon een allergie.
Daar ben ik absoluut mee eens. De dokter is gewoon de juiste weg. Bij mij heeft dat echter niet geholpen, vandaar dat ik de post van Enchion wel interessant vond, over dat allergie tegen MSG beter getest kan worden met een hersenscan. Dat is een nuttige toevoeging. Dat wilt niet zeggen dat ik me dat ga laten aanmeten, dat is het niet waard. Ik overleef het zo ook wel.

Het punt is: het valt me gewoon op dat toch wel een aantal van de reageerders in dit topic gelijk aangeven dat MSG totaal veilig is, dat er geen allergieën tegen (kunnen) zijn, en dat de TS zich absoluut vergist. Wellicht goedbedoeld, maar als dat de ervaring van de TS is, dan is dat het. Een beetje meedenken doet meer dan gelijk met placeboeffecten en waarheden afkomen gebaseerd op online samenvattingen van onderzoeken waarvan men niet weet wie of wat er achter zit, of minder achterdochtig, wat de onderzoeksmethoden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er is inderdaad een verschil tussen "veilig" en "niet bewezen onveilig" al betekent dat wel dat het effect sowieso niet heel groot en niet bij iedereen aanwezig zal zijn. Als voor de meeste mensen een het een duidelijk meetbaar effect was geweest dan had bijvoorbeeld wel duidelijker vastgestaan dat het slecht spul was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Los natuurlijk van het feit dat er behoorlijk naar Amerikaanse onderzoeken wordt verwezen en laten we wel zijn hun basis voedings gewoonte is al anders dan de onze dus zijn resultaten wel voor ons gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Frogmen schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:22:
Los natuurlijk van het feit dat er behoorlijk naar Amerikaanse onderzoeken wordt verwezen en laten we wel zijn hun basis voedings gewoonte is al anders dan de onze dus zijn resultaten wel voor ons gelijk?
Inderdaad, net als een Europees onderzoek naar lactose intolerantie geen hout snijdt in Azië...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45
Mijn verhaal:
Ik had een paar jaar geleden geregeld last van hartkloppingen en hoofdpijn.
Door de hartkloppingen kon ik ook slecht slapen.

Door bij te houden wannneer ik hier last van had en door te googelen kwam ik al snel achter dat het iets met eten te maken moest hebben. Door een paar feitjes op een rij te zetten bleek dat het E621 wel moest zijn.
Ik had het vooral na eten van Chinese maaltijden (afhaal), sauzen, soepen, bouillon en worst uit blik.
Ik ben er daarna op gaan letten, etiketten lezen, smaakversterkers mijden, ook gist-extract mijden (natuurlijk E621, hoeft niet als E nummer op het etiket te staan). Ik merk nu dat ik er veel minder (bijna nooit) last meer van heb.
Ik krijg zelf sterk het idee dat het een concentratie dingetje is. De concentraties in bepaalde dingen is zo hoog dat je dan een bepaalde threshhold bereikt die de symptomen verzoorzaakt.

Nog een ding: E621 is niet perse slecht, het zorgt ervoor dat je minder zout nodig hebt in je eten en het geeft aan bepaalde gerechten toch een beetje extra smaak. Soep zonder smaakversterker bv is gewoon niet echt lekker. Je mist iets.

Helaas zijn er wel mensen gevoeliger voor dan anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door ikmattie op 14-09-2015 13:44 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:35
ikmattie schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:42:
Mijn verhaal:
Ik had een paar jaar geleden geregeld last van hartkloppingen en hoofdpijn.
Door de hartkloppingen kon ik ook slecht slapen.

...
E621 is echt een draak van een stof. Had er vroeger ook erg veel last van. Sinds ik op die E nummers ben gaan letten en vooral 621 geen problemen meer. Het is niet helemaal te mijden, vooral in wereldgerechten zit het vaak, verder mijd ik het helemaal.

[ Voor 50% gewijzigd door Erulezz op 14-09-2015 13:48 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Tja, mijn moeder zeurt ook altijd dat ze last heeft van het ve-tsjin dat in de lokale chinees zit. Niet kunnen slapen etc.
Toen was ik en mijn vader het zat, hebben we een test gedaan. Gewoon thuis koken met ve-tjin erin, en dat dan niet vertellen. Mijn moeder had nergens last van.. De volgende dag verteld, en daarna voelde ze zich al moe worden.. Dit nog een paar keer gedaan, en als ze niet weet dat het erin zit heeft ze nergens last van.
Ik denk dus een soort negatief placebo effect wat optreedt.
Natuurlijk weet ik dat dit niet representatief is voor de rest, maar wij dachten al dat het in mijn moeders hoofd zat omdat ze dat ergens gelezen had dat die effecten zouden kunnen optreden..

Het zal wel een combinatie van verschillende dingen zijn die het moe worden opwekt, niet alleen ve-tsjin is wat ik denk.

[ Voor 8% gewijzigd door MB113 op 14-09-2015 14:00 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
Erulezz schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:47:
E621 is echt een draak van een stof.
E621 wordt - in de vorm van glutaminezuur - door het lichaam in vrij grote hoeveelheden aangemaakt, misschien wel vijf gram per dag. Om nou meteen te zeggen dat het een draak van een stof is...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2023
Herken het probleem van niet kunnen slapen en rusteloos zijn. Ik had het vooral nadat ik (te) veel gegeten had (soms is het nu eenmaal zo lekker allemaal). Het probleem van uitgedroogd had ik ook.

Bij mij was matigen het sleutelwoord i.c.m. meer (kraan)water drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ook fijn dan om dit allemaal te lezen, ik had vorige week cursus. En die ging meteen los op E621. Dat dat zo slecht zou zijn dat het kankerverwekkend zou zijn.
Sowieso rare kerel, want die zei eigenlijk alles waar een barcode op zit, is slecht!

Enige antwoord wat ik voor hem had was: Middelvinger!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:27:
Ook fijn dan om dit allemaal te lezen, ik had vorige week cursus. En die ging meteen los op E621. Dat dat zo slecht zou zijn dat het kankerverwekkend zou zijn.
Sowieso rare kerel, want die zei eigenlijk alles waar een barcode op zit, is slecht!

Enige antwoord wat ik voor hem had was: Middelvinger!
Klopt toch ook wel, alles is slecht voor je (als je er maar genoeg van binnen krijgt).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe gewoon een blinde test bij jezelf. Net zoals mb113 hierboven zegt. Hierdoor weet je of het aan de e621 ligt of iets anders.

Voor iedereen die zegt dat er niets mis is met e621 : het kan zijn dat iemand er allergisch voor is. Bij de testen voor de voedselveiligheid wordt nagegaan of het schadelijk is, niet of er (een kleine groep) mensen mogelijk allergisch zijn. Ik voel me bijvoorbeeld beroerd na het drinken van aspartaam, neemt niet weg dat het waarschijnlijk gewoon veilig is om te drinken voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Laatst online: 06-08-2024
NMe schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:07:
Ik lees net op verschillende sites (waaronder Wikipedia) dat de meeste bijeffecten van ve-tsin meevallen danwel helemaal ontkracht zijn. Ik gooi zelf ook wel eens ve-tsin door bepaalde recepten en heb eigenlijk nooit last van jouw symptomen. Misschien speelt er iets anders?
Ik heb een kennis die met een kleine dosis al bij de doktorspost van het ziekenhuis belandt en bij een grote dosis zulke heftige hartritme stoornissen krijgt dat de defibrilator er aan te pas moet komen om het ritme weer te herstellen!

Een allergie / intollerantie voor 621 is zeer goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Basilange schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:28:
Zou het niet zo kunnen zijn dat je thuis eet met vrij weinig zout en dat dat bij de chinees of andere restaurants waar soms overdadig veel meer zout wordt gebruikt om iets goed te laten smaken.

Ik heb bij verschillende restaurants gewerkt en wat bijvoorbeeld een simpel Frans gerecht kan doen om mensen terug te laten komen is veel meer goede boter en zout gebruiken dan thuis en dat de cliëntele het ervaart als wow.

Ik heb zelf een pizzaria hier om de hoek, erg lekkere pizza voor studentafhaal, en ik vermoed dat ze geen vetsin gebruiken maar wel veel zout en dan lig ik net zo wakker met een droge mond zoals jij beschrijft. Ik merk dat wanneer ik wat meer water drink dan gebruikelijk op zo'n avond en geen zoute dingen als ham/proscuitto erop dan valt het wel mee
Zout, dat is een bitch. Gisteren een lekker, maar zouden pizza op, hij was ook vrij groot. Op het eind zat ik net te vol, samen met de lading zout.. Afgelopen nacht slecht geslapen en heel veel water op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Heb soortgelijke ervaringen, maar dan met verse koriander. Voor mij blijkt m'n hooikoorts medicatie (antihistamine) er tegen te werken. Werkzame stof Loratadine (10mg), meeste drogisterijen hebben het inmiddels als eigen merk. Zodra ik merk dat m'n hart begint over te slaan en ik zo'n opgejaagd bonkend gevoel heb na het eten van meestal aziatische keuken dan volstaat zo'n pilletje om de boel tot rust te brengen. Bestel meestal eten zonder, voelt echt beroerd en heb soms zo'n pilletje net niet in de buurt en dan loop ik ook een risico op een vrij lange nacht.

Ps; in Vets-sin kruidenmixen zit vaak ook koriander in, dus kan een verband zijn. Kwam er proefondervindelijk achter met vers koken.

Ps2; geniaal, er is een kruislingse link met voedsel allergie en bijvoorbeeld hooikoorts!
Check dit: http://www.voedingscentru...dselovergevoeligheid.aspx

Mocht je dus al andere klachten hebben kun je bij bepaalde voeding dus extra heftig reageren en dat verklaart meteen waarom hooikoorts medicatie tegen voedselallergie werkt :) mooi ding zeg, dat internet _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-09-2015 22:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ongewoongewoon schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:10:
[...]

Ik heb een kennis die met een kleine dosis al bij de doktorspost van het ziekenhuis belandt en bij een grote dosis zulke heftige hartritme stoornissen krijgt dat de defibrilator er aan te pas moet komen om het ritme weer te herstellen!

Een allergie / intollerantie voor 621 is zeer goed mogelijk.
Dat lijkt me echt heel sterk, dan kun je dus eigenlijk niks eten aangezien het van nature voorkomt in heel veel voedsel.

Een reactie zoals hierboven (NiGeLaToR) lijkt me dan veel waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Nu online
Ik ga binnenkort toch naar de huisarts zal het daar is vragen.

Ik betwijfel het of het komt door laat eten, veel vlees of koffie. De reden daarvoor is als ik rond 11uur thuis kom van het trainen dat ik dan nog ga eten, niet veel later ga ik dan naar bed. voor veel vlees heb ik ook mijn twijfels een hobby van mij is koken en in de zomer gaat er wel is een groot stuk vlees op de smoker. Meestal eet ik dan iets te veel :). Koffie drink ik niet.

Overig heb ik het niet bij iedere chinees, de chinees een dorp verderop kan ik blijven eten tot ik van tafel rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mc_maarten schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:52:
Ik ga binnenkort toch naar de huisarts zal het daar is vragen.

Ik betwijfel het of het komt door laat eten, veel vlees of koffie. De reden daarvoor is als ik rond 11uur thuis kom van het trainen dat ik dan nog ga eten,
Duh 8)7
Je stopt eten in je lichaam, je lichaam moet dat gaan verwerken en dan vind je het vreemd dat je lichaam niet afsluit voor de dag.
Sowieso om 11 uur 's avonds nog iets eten is bij een normale dagindeling absoluut nergens voor nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:26:
[...]

Duh 8)7
Je stopt eten in je lichaam, je lichaam moet dat gaan verwerken en dan vind je het vreemd dat je lichaam niet afsluit voor de dag.
Sowieso om 11 uur 's avonds nog iets eten is bij een normale dagindeling absoluut nergens voor nodig.
Normaal heb ik nergens last van en val ik zo inslaap. Daarnaast waren er kinderen mee die vroeg naar bed moesten, dus we hadden niet tot laat getafeld. Op zaterdag heb ik geen avond training dus dat was mijn laatste avond maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 101% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:29 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

NiGeLaToR schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:20:
Ps; in Vets-sin kruidenmixen zit vaak ook koriander in, dus kan een verband zijn. Kwam er proefondervindelijk achter met vers koken.
Wat voor jou slecht is is daarom niet voor iemand anders slecht. Iedere mens is anders.
Ps2; geniaal, er is een kruislingse link met voedsel allergie en bijvoorbeeld hooikoorts!
Check dit: http://www.voedingscentru...dselovergevoeligheid.aspx

Mocht je dus al andere klachten hebben kun je bij bepaalde voeding dus extra heftig reageren en dat verklaart meteen waarom hooikoorts medicatie tegen voedselallergie werkt :) mooi ding zeg, dat internet _/-\o_
En zo werkt het spelletje niet. De reden waarom het werkt is omdat zowel een voedselallergie als hooikoorts (allergie) dezelfde stof (histamine) vrijzetten. Loratadine is een antihistaminicum en zal dus bij beide problemen de symptomen bestrijden.

Die kruisallergie/intolerantie is er omdat beide producten (bvb de pollen in de lucht en een bepaald stuk fruit/groente/...) op dezelfde manier in je lichaam gedetecteerd worden (lay man's terms: via hetzelfde detectorstofje).

Allemaal veel versimpeld, wat ik hierboven zeg, maar sowieso, jou conclusie trok helaas echt nergens op.

[ Voor 14% gewijzigd door H!GHGuY op 15-09-2015 12:47 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
H!GHGuY schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:45:
En zo werkt het spelletje niet. De reden waarom het werkt is omdat zowel een voedselallergie als hooikoorts (allergie) dezelfde stof (histamine) vrijzetten. Loratadine is een antihistaminicum en zal dus bij beide problemen de symptomen bestrijden.

Die kruisallergie/intolerantie is er omdat beide producten (bvb de pollen in de lucht en een bepaald stuk fruit/groente/...) op dezelfde manier in je lichaam gedetecteerd worden (lay man's terms: via hetzelfde detectorstofje).

Allemaal veel versimpeld, wat ik hierboven zeg, maar sowieso, jou conclusie trok helaas echt nergens op.
Niet helemaal met je eens; de reactie die je lichaam geeft via dat 'detectorstofje' is niet 'aan' of 'uit', dat bouw je op. Ik heb een periode van zo'n vijf jaar 3 maanden per jaar niet kunnen functioneren door hooikoorts. Dat was na werk op het land met hooi/stro waar ik volledig van over de zeik raakte. Enige wat nog werkte was 24/7 douchen - 1 pol in de lucht en het was raak. Ik heb toen profylactisch een aantal jaar Loratadine het hele jaar doorgeslikt, om de histamine productie te onderdrukken. Na een jaar of 4 kon ik het beperken tot seizoensinname van Loratadine en inmiddels gebruik ik nog zo'n 30-40 dagen per jaar de medicatie.

Dus dat bedoelde ik met heftige reactie - als je al ontzettend allergisch voor iets bent dan kan je reactie op een ander, waar je lichaam vergelijkbaar op reageert, stofje dus net zo erg zijn. Wellicht verwoorde ik het niet zo handig/duidelijk, maar dat bedoelde ik er mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Koriander is gewoon een bekend allergeen. Dient ook te worden aangegeven op de labelling van voedingsmiddelen.

Koriander zit vaak in Chinees eten dus glutamaat + koriander is niet echt een verband das meer toevallig.

Ik ben allergisch voor vis, dus als ik in het Chinese restaurant vissoep ga eten, ziek wordt is dat niet door de glutamaat die daar waarschijnlijk ook in zit maar door de vis.

Ik heb ook hooikoorts en allergisch voor huisstofmijt, dus ik kan wel merken als ik last heb van hooikoorts en dan ook in een stoffig huis kom het er niet beter op wordt. Dus laat staan als ik dan ook nog vis ga eten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:26:
[...]

Duh 8)7
Compleet andere discussie, maar goed...
Dit is echt heel erg achterhaald. Vroeger was er de opmerking dat je niets na 20:00 uur moest eten aangezien dit direct omgezet zou worden naar vet. Complete fabel. Beter gezegd het is zelfs wel goed om op regelmatige tijdstippen te eten. Het gaat er alleen om wat je eet. Dus als jij allemaal ongezonde dingen gaat eten (zoals chips en koekjes) dan gaat het wel mis, maar fruit, yoghurt of kwark met muesli is allesbehalve een probleem.
Zie bijvoorbeeld: https://www.fitness-tips....stheorie/savonds-eten-vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MB113 schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:58:

Ik denk dus een soort negatief placebo effect wat optreedt.
Dat noemen we een nocebo-effect :Y)
Natuurlijk weet ik dat dit niet representatief is voor de rest, maar wij dachten al dat het in mijn moeders hoofd zat omdat ze dat ergens gelezen had dat die effecten zouden kunnen optreden..
Ach, het is in ieder geval een beter verhaal dan die zelfverklaarde problemen die in dit topic worden gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

WaSteiL schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:06:
[...]

Compleet andere discussie, maar goed...
Dit is echt heel erg achterhaald. Vroeger was er de opmerking dat je niets na 20:00 uur moest eten aangezien dit direct omgezet zou worden naar vet. Complete fabel. Beter gezegd het is zelfs wel goed om op regelmatige tijdstippen te eten. Het gaat er alleen om wat je eet. Dus als jij allemaal ongezonde dingen gaat eten (zoals chips en koekjes) dan gaat het wel mis, maar fruit, yoghurt of kwark met muesli is allesbehalve een probleem.
Zie bijvoorbeeld: https://www.fitness-tips....stheorie/savonds-eten-vet
Iets met appels en peren...

Als je gewoon 's avonds niet eet heb je absoluut gezien op een dag minder gegeten dan als je wel zou eten. Netto heb je dus gewoon minder calorieen binnengekregen. Dat is over het algemeen beter dan meer calorieen.
Degene waar je op reageert claimt niet dat het ongezond is om 's avonds te eten, maar alleen dat het in zijn geval niet nodig is, daardoor minder 'stapelt', en dat effectief natuurlijk wel een manier is om gewicht te verliezen.

Verder heeft het met dit topic natuurlijk weinig te maken hoeveel je eet, als het echt om een allergie gaat.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.