MsG schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Ik krijg een brief van Enexis waarbij ze een afspraak gaan maken voor het plaatsen van een slimme meter. Nou zijn ze hier op Tweakers aardig anti-slimme-meter. Maar stel je hebt en krijgt nooit zonnepanelen (huurflatje) en het privacy-aspect vind ik ook niet zo heel interessant, is een slimme meter dan over het algemeen in het kader van huisdomotica en smarthome gúnstiger? Ik heb nu net de onderdelen besteld om optisch de ferrismeter uit te kunnen lezen, maar als de slimme meter het veel moderner en slimmer door kan geven aan aan raspberry pi / arduino vind ik het wel prima.
Ja. Als je niks hoeft te betalen voor de slimme meter zou ik het zeker doen.
Ik had in mijn huurflatje ook een Ferraris meter + oude gasmeter hangen, beiden uit 1986. Oude meuk dus.
Nu kon ik ze beiden uitlezen met bijv. een YouLess, maar heb besloten om een voorrangplaatsing aan te vragen (€72,6
0) voor een slimme meter. Voor dat geld krijg je dan een nieuwe elektrameter + gasmeter, terwijl je voor dat bedrag maar één YouLess zou kunnen kopen. Slimme meter is een stuk voordeliger dus in die opzet (zowel elektra + gas uit willen lezen).
En het uitlezen van een slimme meter is veel eenvoudiger, je zit niet met optische uitlijning van de sensor e.d. Gewoon P1 kabeltje inpluggen en gaan. Zelf iets bouwen om de oude meter uit te lezen heb ik ook wel naar gekeken, maar dat was mij niet stabiel genoeg.
Als je toch al zelf aan het knutselen ging dan lukt het je waarschijnlijk ook wel om een P1 uitleeskabeltje te maken, stelt niks voor:
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=4970
En m.b.t. het privacy verhaal, je kunt ook de uitlezing op afstand uit zetten, volgens mij blijft de P1-poort dan nog gewoon actief. En als je echt paranoia bent dan pak je de meter in met aluminiumfolie zodat hij geen GPRS-verbinding meer kan opbouwen.
[
Voor 15% gewijzigd door
ThinkPad op 14-06-2016 20:32
]