Ik heb hier licht aan op beweging (Z-wave multisensor), mits het donker genoeg is (luxmeting van die Z-Wave multisensor).
Vervolgens blijft het licht en apparatuur aan, totdat we het uitzetten (Qubino inbouwwandschakelaar met extra pulsdrukker op vrije I2 input). Die knop schakelt dan ook gelijk TV-hoek e.d. van stroom af en drukken we in als we van huis gaan/gaan slapen.
Op die manier werkt het al een hele tijd prima en heb je nooit false positives waardoor je ineens in het donker zit of de TV uitknalt. Als er iets slecht is voor de WAF dan is het dat wel namelijk

Omdat je overdag soms vergeet op die knop te drukken (dan branden er immers geen lampen om je daaraan te herinneren) heb ik nog een rule die de A/V-apparatuur uitzet als er 3
0 min geen beweging is + het verbruik langer dan 15 minuten onder de XX watt is (anders schakelt het ook uit als je stil op de bank een film ligt te kijken).
De WAF hiervan is erg goed, het werkt namelijk altijd en is niet afhankelijk van een telefoon.
Dat je 's nachts vol in het licht zit als je nog de woonkamer in moet: klopt, maar dat kun je natuurlijk eenvoudig regelen. Even een voorwaarde in je regel toevoegen dat als het tussen tijdstip X en Y is dat hij dan alleen lamp Z moet aanzetten. Als dat niet het geval is dan mag de hele kermis aan (mits donker).
Niet moeilijker maken dan het is. Ik ben ook begonnen met presence detection via WiFi, maar had te vaak dat ik al in de woonkamer stond en het nog steeds donker was (telefoon die nog niet verbonden was met wifi). Vervolgens heb je geo op je telefoon, maar dat vreet weer onnodig batterij en ik wou die afhankelijkheid van telefoon er juist uit hebben.
Enige minpunt in mijn situatie zou huisdieren kunnen zijn, daar triggert een bewegingssensor ook wel op waarschijnlijk (ligt ook aan je plaatsing natuurlijk). Maar die hebben we niet
[
Voor 20% gewijzigd door
ThinkPad op 10-03-2016 18:34
]