Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Matched: antenne
(Ik heb Domoticz weer draaien op een RPi/USBstick. Ik heb de automatische updates maar even uitgezet. Het is al een aantal dagen niet vastgelopen.
Ik snap nu wel waarom dat Elro Home Easy niet zo goed verkocht. Het bereik is slecht en er worden schakelmomenten gemist, nog meer dan bij Kaku. Nu eerst even over dat eerste probleem, het bereik)

Ik had (zonder vooraf te testen) de boel in de schuur aangepast van twee losse (en storende) KaKu ontvangers naar een drievoudige HE ontvanger.
Nu blijkt helaas dat het alleen werkt als je met de zender (meegeleverde handzender, nieuwe batterij) bij de achterdeur gaat staan. De RFLink antenne haalt het al helemaal niet, die hangt nog 8m verder weg in de meterkast. (Kaku pakte hij meestal wel, maar dan stoorden de ontvangers elkaar). De drievoudige HE ontvanger luistert alleen naar HE signalen overigens, niet naar KaKu.

Als oplossing had ik eerst bedacht om een HE schakelaar aan te sturen via MySensors (Relais) en die bij de achterdeur te plaatsen (daarmee schakel ik twee kanalen*).
Andere oplossing zou zijn de RFLink module "draadloos" te bedienen, er zit immers een nRF24L01+ module op.

Ik heb alvast een relaisbordje besteld voor oplossing één, maar ik vraag me af of iemand een andere oplossing heeft voor dit soort problemen, die zowel bij HE als Kaku kunnen voorkomen.

*De HE enkelvoudige schakelaar heeft op de print alle onderdelen om een tweede kanaal te schakelen, alleen wordt die door de fysieke knop niet bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een Home Easy motion sensor en ik heb er 2 problemen mee. Ik zie trouwens in de logs dat wanneer de sensor aan of uit gaat, er per keer 2 commanodo's worden ontvangen. Komt waarschijnlijk omdat de RFLink meerdere protocollen van dit apparaat ontvangt maar misschien is het niets.

2015-10-22 19:17:48.549 (433Mhz antenne) Light/Switch (Motion1)
2015-10-22 19:17:48.871 (433Mhz antenne) Light/Switch (Unknown)

Problemen:

1. In Domoticz kan ik de uitschakeltijd instellen, ik heb die op 5400 seconden gezet, (0=Gebruik sensor tijd). Toch gaat de sensor na 1 minuut uit omdat dit op de sensor zelf is ingesteld. Ik kan op het apparaat max 10 minuten instellen terwijl ik een veel langere vertraging in Domoticz heb ingesteld. Hoe kan ik met Domoticz het UIT signaal negeren? (Het enige wat ik nu heb van de uitschakeltijd is dat ik ermee kan voorkomen dat er een UIT schakeling gemist wordt).

2. Ik heb de sensor in een LUA script gebruikt maar hij wordt helemaal genegeerd. Ik weet eigenlijk zeker dat de scripts goed zijn. In Blockly word er wel gereageerd dus ik snap niet zo goed waar dat aan ligt.
(ik heb wel lang aan mijn script getwijfeld. Ik gebruik gewoon ON en OFF, maar waar is de MOTION en NO MOTION eigenlijk voor die ook in Blockly te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Ferra schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:04:
Beste iedereen,

Ik merk dat mijn RFXCOM usb zendertje/ontvangertje niet overal het signaal weet te krijgen. Hij bevindt zich momenteel in mn meterkast (ivm P1 smartmeter). Hoe kan ik het bereik vergroten van deze zender?
Mijn RFXCom hangt ook in de meterkast en vangt de Kaku van 20 meter op. Misschien in de meterkast wat verhangen? Bij mij hangt hij vrij hoog, zoveel mogelijk bij de elektrische adapters en dergelijk vandaan.

Anders wat leesvoor over het vervangen van de antenne: https://www.domoticz.com/...0b354547c8d48fc686034c4bd, misschien kun je daar wat meer bereik uit halen. Ik zou alleen eerst denken aan te veel storing.

Het kan uiteraard ook aan de andere kant liggen zo heb ik drie Cresta TX-320 sensoren waar het bereik niet veel meer dan 10 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik heb nog zo'n antenne liggen. Woon je in de buurt van R'dam?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:24:
Ik heb nog zo'n antenne liggen. Woon je in de buurt van R'dam?
Nee helaas... Amsterdam... Werkt die antenne echt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:11:
[...]

Mijn RFXCom hangt ook in de meterkast en vangt de Kaku van 20 meter op. Misschien in de meterkast wat verhangen? Bij mij hangt hij vrij hoog, zoveel mogelijk bij de elektrische adapters en dergelijk vandaan.

Anders wat leesvoor over het vervangen van de antenne: https://www.domoticz.com/...0b354547c8d48fc686034c4bd, misschien kun je daar wat meer bereik uit halen. Ik zou alleen eerst denken aan te veel storing.

Het kan uiteraard ook aan de andere kant liggen zo heb ik drie Cresta TX-320 sensoren waar het bereik niet veel meer dan 10 meter is.
Ik ga hem eens hoger ophangen. Kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ferra schreef op donderdag 05 november 2015 @ 06:33:
[...]

Nee helaas... Amsterdam... Werkt die antenne echt beter?
Ja, de genoemde antenne's ^^^ werken beter. Ik had een aantal kaku schakelaars die niet of slecht werden bereikt en na het vervangen van de antenne geen problemen meer gehad. Nul schakelingen gemist.

Het aantal dBi is belangrijk. Het ligt wat genuanceerder dan "hoe hoger hoe beter" maar meestal ben je wel beter af met een hogere dBi. Ligt eraan hoe je situatie is maar 3-5 dBi geeft over het algemeen goede resultaten.

Qua prijs hoef je het niet te laten als je in China besteld. Je moet alleen wat langer wachten... :)

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 05-11-2015 07:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Vraag over de RFLink.
Ik heb zelf een RFXtrx433E van ~110 euro.
Een hoop mensen in mijn omgeving zijn enthousiast over Domoticz maar vinden de RFXtrx433E te duur. De RFLink van ~40 euro kan dan een alternatief zijn.
Ik weet dat de RFLink niet alle devices ondersteunt maar hoe zit het met de kwaliteit van het signaal? Is dit vergelijkbaar met de RFXtrx433E? (als je dezelfde antenne's gebruikt)
Daar zit verder geen verschil in qua betrouwbaarheid?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 12:00
kraades schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:17:
Vraag over de RFLink.
Een hoop mensen in mijn omgeving zijn enthousiast over Domoticz maar vinden de RFXtrx433E te duur. De RFLink van ~40 euro kan dan een alternatief zijn.
Ik weet dat de RFLink niet alle devices ondersteunt maar hoe zit het met de kwaliteit van het signaal? Is dit vergelijkbaar met de RFXtrx433E? (als je dezelfde antenne's gebruikt)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Sta zelf ook op het punt om 1 van de 2 te kopen.
Maar als je de RFLink vergelijkt + doosje + verzending + solderen kom je ook op ruim 65 euro uit. Besparing valt dus te behalen als je de arduino plaat rechtstreeks in je meterkast schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Vraag over de RFLink.
De ontvangst kwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van je tranceiver. Als je het printje van de Nodo-Shop aanschaft ben je voor 21 euro + een mega2560 klaar. De AUREL tranceiver die hier opzit is van prima kwaliteit en zal in prestaties niet onderdoen voor die van de RFXtrx433. De antenne bepaalt het bereik.

Ikzelf ben dik tevreden over RFLink, ik compileer de sourcecode zelf met de IDE van Arduino en kan daardoor ongewenste protocollen uitschakelen. Stuntteam de ontwikkelaar van RFLink reageert altijd snel op verzoeken om nieuwe apparaten/protocollen. Een ander voordeel is dat je de tranceiver zonder meer kan vervangen door een ander type of frekwentie. Als je dat zou willen kun je er b.v. een 315MHz of 868Mhz tranceiver inpluggen. Als je al een RFXtrx bezit kun je RFLink tegelijk ook aansluiten, maar natuurlijk niet op dezelfde 433MHz frekwentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
costo schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:10:
[...]
De antenne bepaalt het bereik.
Zijn er antenne upgrades voor de RFXCOM? Ik heb twee KAKU rolluik schakelaars (ASUN 650) die het meestal niet doen. Vreemd genoeg de twee die het dichts bij de RFXCOM zitten, wellicht is de lokatie van die schakelaars niet zo handig (met de afstandbediening werken ze ook slecht). Ook wordt 1 van mijn KAKU muur zenders (AWST-8802) niet altijd opgepikt (dat is dan ook degene die het verst weg zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:27:
[...]

Zijn er antenne upgrades voor de RFXCOM? Ik heb twee KAKU rolluik schakelaars (ASUN 650) die het meestal niet doen. Vreemd genoeg de twee die het dichts bij de RFXCOM zitten, wellicht is de lokatie van die schakelaars niet zo handig (met de afstandbediening werken ze ook slecht). Ook wordt 1 van mijn KAKU muur zenders (AWST-8802) niet altijd opgepikt (dat is dan ook degene die het verst weg zit).
Het 'dichtst bij' is wel erg subjectief. Is dat 20cm of bijna 10 meter ?
Bij hele korte afstanden (<0.5 meter) willen ontvangers wel eens raar doen.

Er is een mooie dipoolantenne in de handel die stukken beter werkt dan het door 'Agentschap Telecom' gecertificeerde rubberDuck antennetje van de RFXcom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:27:
[...]

Als er één of meerdere muren tussen zitten (al dan niet gewapend beton), dan houdt het snel op met de 433 mhz spullen met standaard antennes. Dan maakt afstand niet zoveel uit. Als het signaal schuin door een muur moet (of door een hoek) wordt het ook veel meer gedempt. Kijk ook even naar stoorzenders zoals adapters etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
koelkast schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:24:
[...]
Als er één of meerdere muren tussen zitten (al dan niet gewapend beton), dan houdt het snel op met de 433 mhz spullen met standaard antennes. Dan maakt afstand niet zoveel uit. Als het signaal schuin door een muur moet (of door een hoek) wordt het ook veel meer gedempt. Kijk ook even naar stoorzenders zoals adapters etc.
Dichtbij is iets van 2 meter, maar dat is wel steil omhoog door een betonnen vloer en een muurtje, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Naar de ver weg schakelaar zal het iets van 10 meter zijn, met alleen wat gipsmuur ertussen. Heeft iemand een linkje voor een alternatieve antenne, niet geschoten is altijd mis :-)

[ Voor 0% gewijzigd door robhuls op 06-11-2015 17:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:43:
[...]

Dichtbij is iets van 2 meter, maar dat is wel steil omhoog door een betonnen vloer en een muurtje, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Naar de ver weg schakelaar zal het iets van 10 meter zijn, met alleen wat gipsmuur ertussen. Heeft iemand een linkje voor een alternatieve antenne, niet geschoten is altijd mis :-)
Als de antenne te richten is, probeer eerst eens de antenne vlakker te leggen (dus eigenlijk haaks op waar je het signaal wilt hebben).
Recht boven/onder (/in het verlengde van) de antenne heb je vaak slecht bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
tozzke schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:03:
[...]

Als de antenne te richten is, probeer eerst eens de antenne vlakker te leggen (dus eigenlijk haaks op waar je het signaal wilt hebben).
Recht boven/onder (/in het verlengde van) de antenne heb je vaak slecht bereik
Antenne richten lijkt inderdaad te helpen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag over de RFLink.
Als dit gewone gebruikers zijn is de RFXCom toch een stuk verstandiger om te adviseren.
Als iemand al wil besparen op de basis van Domotica dan is het misschien beter om er helemaal niet aan te beginnen >:)

Als iemand het leuk vindt om zich erin te verdiepen is de RFlink een optie maar voor een gemiddelde gebruiker die wil het aansluiten en dan niet meer naar omkijken.

Als ik dan lees dat de RFXCom standaard ook meer protocollen ondersteunt en ook een goede support biedt als je eens iets koopt wat niet direct werkt dan zou ik als advies toch een RFXCom aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wie nog op zoek is naar een betere antenne voor zijn Rfxcom, ik heb goede resultaten met dit exemplaar:
http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

BertusG schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:34:
Wie nog op zoek is naar een betere antenne voor zijn Rfxcom, ik heb goede resultaten met dit exemplaar:
Je zegt beter, waar moet ik dan aan denken ? Heb je specifieke zaken vergeleken, zenden en ontvangen of zo ?

De mijne hangt in de meterkast en mist soms schakel momenten, vandaar de interesse.

Edit: voor het geld hoef ik het niet te laten in ieder geval :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 14-11-2015 18:04 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Laatst online: 02-05 00:39

Stuntteam

RFLink Gateway Development

triangle123 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:31:
[...]

Werken deze ook met de RFLink?
Ja, werken prima icm. RFLink.
Ik weet dat de RFLink niet alle devices ondersteunt maar hoe zit het met de kwaliteit van het signaal?
De RFLink ondersteund inderdaad niet alle protocollen van de RFX maar heeft wel weer support voor een aantal protocollen die je niet op een RFX vind. Oftewel, de RFX support niet alle devices die de RFLink wel heeft... Daarnaast heb je met een RFLink niet het probleem dat de protocollen verdeeld zijn over meerdere firmware versies waar je uit moet kiezen.
Pixal schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:00:
Ik heb een Home Easy motion sensor en ik heb er 2 problemen mee. Ik zie trouwens in de logs dat wanneer de sensor aan of uit gaat, er per keer 2 commando's worden ontvangen. Komt waarschijnlijk omdat de RFLink meerdere protocollen van dit apparaat ontvangt maar misschien is het niets.

2015-10-22 19:17:48.549 (433Mhz antenne) Light/Switch (Motion1)
2015-10-22 19:17:48.871 (433Mhz antenne) Light/Switch (Unknown)
Klopt.. Home Easy zenders zenden over het algemeen meerdere protocollen uit. Op sommige zenders zoals HE844 kan je middels dip switches het protocol kiezen, op andere zenders zoals de HE842 worden alle protocollen verzonden.

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 11:45
Savage008 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:20:
[...]

Ik heb voor de rflink deze onderdelen besteld en deze zelf aan elkaar gesoldeerd en de arduino geprogrameerd met de software van de rflink site.

http://nl.aliexpress.com/...713716&shopNumber=1516062

http://www.ebay.com/itm/4...187f86:g:YQQAAOSwBahVD97b

Voor de firmware en software zie :

www.nemcon.nl/blog2/2015/07/bb

Hiermee heb je voor een leuk prijsje een goed werkende rflink :) :*)
Bedankt! Ik heb de bestelling geplaatst. Hoe heb je het opgelost wat betreft de antenne's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 12:28
japie101 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:15:
[...]

Bedankt! Ik heb de bestelling geplaatst. Hoe heb je het opgelost wat betreft de antenne's?
Tot nu toe heb ik twee stukjes koper kabel ( van een telefoonkabel bvb) voor gebruikt, 17 cm lang, aan de ontvanger en zender gesoldeerd.

Dit werkt tot nu toe goed, maar ik heb nog niet geprobeerd of ik door het hele huis ontvangst heb.

Als de ontvangst niet goed zou zijn zou je deze nog kunnen proberen :

http://www.banggood.com/S...gnetic-Base-p-961494.html

Zie dit commentaar dat er bij staat :

Works great with Domoticz / RFXCom
By:Nigel 2015-06-30 09:17:12
Arrived this afternoon after only a week - so pretty fase delivery. Installed it instantly on my RFXcom adapter in combination with Domoticz and my sensors came back up, plus the sensors that where out of reach and even sensors from neighbours I guess. So, yes, for the 2 euro's it has cost me excellent product. Build quality is fine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
Savage008 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:30:
[...]

Als de ontvangst niet goed zou zijn zou je deze nog kunnen proberen :

http://www.banggood.com/S...gnetic-Base-p-961494.html
Om deze aan te sluiten aan de receiver-transmitter, kan ik dan gewoon 1 pin aan de kabel verbinden en de gnd ?
(connector kopen of kabel doorknippen ?)
Ga me spullen ook los bestellen, maar wil wel een antenne.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 12:28
MarFan schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:00:
[...]

Om deze aan te sluiten aan de receiver-transmitter, kan ik dan gewoon 1 pin aan de kabel verbinden en de gnd ?
(connector kopen of kabel doorknippen ?)
Ga me spullen ook los bestellen, maar wil wel een antenne.
Ik heb geen idee wat dit betreft, misschien dat iemand anders in dit topic daar meer verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@ grote oever: Als ik mijn lampen aanzet met een afstandsbediening met Kaku, zie ik dat toch echt ook in Domiticz dus dat is niet alleen met Z-Wave.

Wat betreft bereik ben ik met RFXCOM uitermate tevreden. Meter of 30 dwars door 2 betonnen plafonds en dubbel glas vind ik meer dan voldoende. (Moest hem wel richten de antenne en misschien dat ik er voor €2.- een zwaardere opzet, maar voorlopig ben ik tevreden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
445033 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:43:
@ grote oever: Als ik mijn lampen aanzet met een afstandsbediening met Kaku, zie ik dat toch echt ook in Domiticz dus dat is niet alleen met Z-Wave.

Wat betreft bereik ben ik met RFXCOM uitermate tevreden. Meter of 30 dwars door 2 betonnen plafonds en dubbel glas vind ik meer dan voldoende. (Moest hem wel richten de antenne en misschien dat ik er voor €2.- een zwaardere opzet, maar voorlopig ben ik tevreden.)
Domoticz ziet dat er een Aan command wordt verstuurd en zal visueel in Domoticz de lamp aanzetten. Maar als je lamp bv het commando Aan mist dan denkt Domoticz dat de lamp aanstaat terwijl de lamp niet aanstaat. Je heb met Kaku setjes en alternatieve dus nooit de garantie dat het aan/uit is gegaan.
Bij een lamp niet zo heel erg maar bij een deur/raam contact toch wel prettig als je 100% zeker weet of iets open of dicht is.

Z-Wave stuurt ook een commando terug dat de lamp echt aan is gegaan.

Dat is een groot voordeel van Z-Wave. Maar goed daar betaal je ook voor.

• japie101
Heeft er iemand tips voor het testen van mijn RFLink op een Raspberrry Pi 2?

Ik heb een Arduino Mega 2560 met twee 433Mhz modules, SYN115 SYN480R, aangesloten volgens het bekende schema, met 17cm koperdraad als antenne (voor beide modules 1).

Weliswaar provisorisch in elkaar gezet, maar wel gewoon netjes.
Module geflasht met de laatste versie van RFLink, zonder problemen gelukt, en ook wordt de RFLink herkend en geinitialiseerd door Domoticz, maar er komen geen devices zichtbaar.
Ik wil er zeker van zijn dat de modules goed werken, maar hoe test ik dat?

Kan ik het niet monitoren/testen met een tooltje op mijn PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
japie101 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:13:
[...]

Ben je hiermee nog wat verder gekomen?
Ik zit namelijk op hetzelfde punt.
Ben er achter....
Heb de Source gedownload en extra debug erin gezet... Alles bleek te werken... Alleen zodra ik de antenne eraan deed, DOOD... Bleek deze techneut de GND niet te hebben verbonden... :?
Nu werkt het in mijn debug tool. Even de transmitter proberen en dan aan Domoticz.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
MarFan schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:21:
[...]

Ben er achter....
Heb de Source gedownload en extra debug erin gezet... Alles bleek te werken... Alleen zodra ik de antenne eraan deed, DOOD... Bleek deze techneut de GND niet te hebben verbonden... :?
Nu werkt het in mijn debug tool. Even de transmitter proberen en dan aan Domoticz.
Ik moet bekennen dat ik de GND ook niet heb verbonden, met welke pin op de 2560 heb je 'm verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
Sinds kort ben ik ook een trotse eigenaar van de domoticz software met een RFX antenne.
en langzaam aan komt het huis steeds voller te zitten met KAKU.

Nu ben ik bezig met het uitzoeken van een weerstation om komende zomer het Zonnescherm en Rolluiken automatisch te laten zakken en te openen.
Nu wil ik hier tot ongeveer €75 aan uitgeven, en heb ik een wind en regenmeter nodig die draadloos werken op 433mhz.

Nu ben ik zelf al op het merk Alecto gekomen en dan op de WS-3500. Deze is hier niet niet leverbaar maar op andere plekken wel.
Zijn er mensen met ervaring met dit merk of model? of adviseren jullie mij toch voor wat anders te gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 04-01-2016 12:45 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 16:00
luigi87 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:45:
Sinds kort ben ik ook een trotse eigenaar van de domoticz software met een RFX antenne.
en langzaam aan komt het huis steeds voller te zitten met KAKU.

Nu ben ik bezig met het uitzoeken van een weerstation om komende zomer het Zonnescherm en Rolluiken automatisch te laten zakken en te openen.
Nu wil ik hier tot ongeveer €75 aan uitgeven, en heb ik een wind en regenmeter nodig die draadloos werken op 433mhz.

Nu ben ik zelf al op het merk Alecto gekomen en dan op de WS-3500. Deze is hier niet niet leverbaar maar op andere plekken wel.
Zijn er mensen met ervaring met dit merk of model? of adviseren jullie mij toch voor wat anders te gaan?
Moet zeggen dat ik zelf erg tevreden ben met de Netatmo :) Gebruiken we al meer dan een jaar nu en integratie met Domoticz en Fibaro werkt ook prima! Ook wij laten de rolluiken (Somfy - via RFXCom) automatisch zakken.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Om je het zoeken wat makkelijker te maken :)
Dacuuu schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:44:
Ik heb nog zo'n setje 433Mhz RF transmitter and receiver kit liggen. Gaat dit werken icm Domoticz op de Raspberry pi? Ik heb verder geen 433 Mhz spul, het is puur om mee te spelen. :)
De zenders van die setjes zijn goed bruikbaar maar de ontvangertjes zijn eigenlijk waardeloos, je kunt die troep herkennen aan het spoeltje met kerntje waaar een kloddertje was ofzoiets op zit.
Kijk eens op deze pagina, http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/aa daar worden diverse mogelijkheden van 433MHz zenders en ontvangers vergeleken. Icm een Arduino en RFLink kun je voor heel weinig geld 433 en Domoticz betrouwbaar koppelen. Nadeel van een aparte TX en RX module is dat je met twee antennetjes zit.

Voor een goed bruikbare ontvanger moet je zoeken op b.v. RXB6, RXB8, RXB12 of SYN480 dat zijn allemaal superheterodyne ontvangertjes https://nl.wikipedia.org/wiki/Superheterodyne.

Een heel goede keuze i.c.m. RFLink en Domoticz is de Aurel RTX-MID-5V transceiver, http://www.nodo-shop.nl/n...ranceiver-rtx-mid-5v.html dan heb je maar een goede antenne nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 12:00
Eyerule2nd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:44:
Ik wil ook bezig gaan met Domoticz, mijn vraag is nu kan ik beter een RFLink gateway kopen of een RFXCom? Ik ga het vooral gebruiken voor Hue systemen, KAKU systemen en thermometers.
Als je het geld ervoor over hebt, koop een RFXCom.
Heb zelf voor dezelfde keuze gestaan... het is het geld waard en gewoon degelijk afgewerkt. Vooral als KAKU voor jou een van de meest gebruikte sensoren/schakelaren wordt.
Eerst (als test) lopen prutsen met een arduino nano en RFLink met enkele plugins uitgeschakeld. Later alsnog een RFXCom gekocht.

In neem aan dat je de RFLink ook netjes in een doosje wilt, met een lange antenne etc.
Dan komt dit al snel in de richting van een RFXCom..

[ Voor 5% gewijzigd door Purejet op 05-01-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyerule2nd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 15:53
Purejet schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:55:
[...]

Als je het geld ervoor over hebt, koop een RFXCom.
Heb zelf voor dezelfde keuze gestaan... het is het geld waard en gewoon degelijk afgewerkt. Vooral als KAKU voor jou een van de meest gebruikte sensoren/schakelaren wordt.
Eerst (als test) lopen prutsen met een arduino nano en RFLink met enkele plugins uitgeschakeld. Later alsnog een RFXCom gekocht.

In neem aan dat je de RFLink ook netjes in een doosje wilt, met een lange antenne etc.
Dan komt dit al snel in de richting van een RFXCom..
OK top. dat moest ik even weten :) Dan koop ik een RFXCom.
Hoe groot is het bereik ongeveer van zo'n standaard RFXCom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Ik heb had een apart probleem cq. uitdaging.
Voordat ik begon te sleutelen vanavond had ik het volgende prima werkend:
RP2 met Domoticz v2.3530 en 3 USB poorten in gebruik, namelijk ttyUSB0 P1 kabel, ttyUSB1 Evohome HGI80, ttyUSB2 RFLink

Nu had ik de RFLink al een tijdje draaien zonder goede antenne, en was afgelopen weekend de antenne die ik had besteld in China aangekomen, dus ik dacht, ik haal het stukje koper draad er af, en zet de antenne er op.

Zo gezegd zo gedaan, echter ik krijg na het terugplaatsen van de RFLink met goede antenne geen stabiele RFLink meer.

Zowel de RFlink als de Evhome HGI80 geven continu het volgende aan:

016-01-05 21:59:00.292 Error: Evohome hardware (2) nothing received for more then 5 Minutes!....
2016-01-05 21:59:01.293 Error: Restarting: Evohome
2016-01-05 21:59:37.456 Error: RFLink: Not received anything for more then 30 seconds, restarting...

Dit terwijl ik ook helemaal geen timeout heb gedefinieerd.
Het enige wat ik vanavond ook heb gedaan is presistent USB poorten gedefinieerd (namelijk ttyUSB0, ttyUSB1, en ttyUSB2.

Voor wat het waard is, ik heb dit nu stabiel draaien door af te stappen van deze poorten en ttyUSB10,11 en 12 te kiezen, nadat ik op deze pagina: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices, dit gelezen had:

To prevent connection problems with RFXtrx433, please do not use a leading zero in the symlink (e.g.: ttyUSB01), use ttyUSB10 etc. instead.
Use names like ttyUSBxxx where you replace xxx with unique numbers, do not use names like ttyMyNiceName or MyNiceName (normally possible, but Domoticz doesn't support this)

Doe er jullie voordeel mee (ik had 80% al getyped voordat ik de oplossing vond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Is er iemand die nog een geniale tip heeft wat betreft een behuizing voor de Arduino Mega + RFLink.
Ik snap dat een gat voor bijv. een antenne in gemaakt moet worden, maar als ik in het verre oosten bij cases kijk zijn de meeste zo plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-03 18:08
japie101 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:35:
Is er iemand die nog een geniale tip heeft wat betreft een behuizing voor de Arduino Mega + RFLink.
Ik snap dat een gat voor bijv. een antenne in gemaakt moet worden, maar als ik in het verre oosten bij cases kijk zijn de meeste zo plat.
http://gathering.tweakers...message/44711045#44711045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luttyfrutty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25

luttyfrutty

XBL: luttyfrutty

Stuntteam schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:21:
[...]

Dat werkt alleen als je KAKU remote niet te ver van de gateway is.
Anders kan die het signaal niet zien en dus ook niet aan Domoticz doorgeven.
Hoe kan ik de bereik van mijn gateway vergroten. Ik heb namelijk ook een 433 mhz receiver en sender op een adruino nano bevestigd. Hier heb ik dan toevallig pilight op draaien, maar deze registreert wel de afstandbediening.Hieraan heb ik zelf een antenne aan gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door luttyfrutty op 07-01-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
luttyfrutty schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:50:
[...]

Het gaat mij er om dat domoticz ook registreert dat er op de afstandsbediening is gedrukt, zodat hij de lamp op AAN kan zetten in het systeem/dashboard. Echter doet hij dit alleen als ik naast mijn NAS ga staan met de RFLink usb gateway. Dan zet hij hem netjes op AAN als ik op de afstandsbediening druk. Maar als ik dit doe ik de huiskamer dan lijkt hij het niet te registeren. Dus je zou zeggen dat dit aan de/het afstand/bereik van de RFLink ligt. Echter is dit maar 6 meter van de NAS vandaan. Is het bereik zo slecht dat hij dit niet kan registeren of ligt het ergens anders aan.

Daarom had ik ook de vraag, hoe kan ik de bereik van mij RFLink vergroten?
Je gebruikt dus een mega2560 met de RFLink software hierop. Dat is de helft van je gateway, de andere helft bestaat uit de tranceiver die de 433MHz signalen zend en ontvangt. Je hebt niets verteld over welk type zender en ontvanger je gebruikt, en ook niets over hoe je de antenne('s) hebt aangesloten.
Als je daar wat meer informatie over geeft kunnen we je misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luttyfrutty
  • Laatst online: 22:25

luttyfrutty

XBL: luttyfrutty

costo schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:57:
[...]

Je gebruikt dus een mega2560 met de RFLink software hierop. Dat is de helft van je gateway, de andere helft bestaat uit de tranceiver die de 433MHz signalen zend en ontvangt. Je hebt niets verteld over welk type zender en ontvanger je gebruikt, en ook niets over hoe je de antenne('s) hebt aangesloten.
Als je daar wat meer informatie over geeft kunnen we je misschien helpen.
Ik heb de standaard RFLink pakket besteld bij http://www.nodo-shop.nl/n...ink-arduino-antenne-.html

Deze bevat de volgende componenten. Het pakket bevat componenten voor het bouwen van een RFLink Gateway (pcb, Aurel 433 MHz Transceiver, diverse type headers en SMA connector) en een Arduino Mega compatible, Antenne en USB kabel. De gateway heeft ook aansluitmogelijkheden voor een NRF module en I2C.

Ik maak gebruik van de meegeleverde antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
luttyfrutty schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Ik heb de standaard RFLink pakket besteld bij http://www.nodo-shop.nl/n...ink-arduino-antenne-.html

Deze bevat de volgende componenten. Het pakket bevat componenten voor het bouwen van een RFLink Gateway (pcb, Aurel 433 MHz Transceiver, diverse type headers en SMA connector) en een Arduino Mega compatible, Antenne en USB kabel. De gateway heeft ook aansluitmogelijkheden voor een NRF module en I2C.

Ik maak gebruik van de meegeleverde antenne.
Dat is ongeveer dezelfde als die ik gebruik.
Ik zou goed controleren of er met solderen nergens een foutje is gemaakt.
Verder ervaar ik dat de plaats waar de RFLink staat opgesteld van invloed kan zijn op het bereik.
Dus probeer hem eens een paar meter te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik ben vast niet de enige die een KAKU APIR-2150 buiten heeft hangen...

Domoticz ziet hem wel, maar weigert vervolgens signalen door te sturen. Ik zie niks in de logs voorbij komen. Als test heb ik hem even gekoppeld aan een ontvanger, toen werkte hij prima.

Het volgende topic gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5683
Daar beweert iemand dat de interne antenne te klein zou zijn... Terwijl mijn sensor op amper 3 meter van de antenne hangt...

Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 14:00
kw_nl schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:32:

Domoticz ziet hem wel, maar weigert vervolgens signalen door te sturen. Ik zie niks in de logs voorbij komen. Als test heb ik hem even gekoppeld aan een ontvanger, toen werkte hij prima.

Het volgende topic gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5683
Daar beweert iemand dat de interne antenne te klein zou zijn... Terwijl mijn sensor op amper 3 meter van de antenne hangt...

Ik heb deze ook gebruikt voor ik overstapte op een multisensor van Aeon. Maar die hing op zeker 15 meter van de antenne met daartussen dikke muur en HR++ glas. Geen ontvangstproblemen.

Misschien iets te maken met de nieuwere firmware van de ontvanger of nieuwe versie Domoticz?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
JaapB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 08:02:
[...]

Ik heb deze ook gebruikt voor ik overstapte op een multisensor van Aeon. Maar die hing op zeker 15 meter van de antenne met daartussen dikke muur en HR++ glas. Geen ontvangstproblemen.

Misschien iets te maken met de nieuwere firmware van de ontvanger of nieuwe versie Domoticz?
Thnx voor je hulp, je stuurde me in de goede richting. Ik had firmware 240 op de RFXCOM. Geupdate naar 250 en nu doet hij het goed :)

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

kw_nl schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:32:

Nee al 2 jaar weinig problemen met de PIr. Wat wel speelt is dat als de deur met deursensor opengaat, de deursensor de Pir "overstemt". (Afstand 4 meter)
Maar ja ik zie dat als een feature omdat de buitenlamp die normaal wordt aangestuurd door de Pir niet aanspringt als ik naar buiten ga. :)

[ Voor 0% gewijzigd door niki_lauda op 09-01-2016 14:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:44
RasPi2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:48:
[...]

Op de achterkant zit een stikkertje met 2262. Op de chip staat HS2264.
Domoticz/RFlink herkent ze als Chuango.
Je kan de PIR instellen op 5s, 50s of 5min. Binnen die tijd wordt er geen ON verstuurd bij beweging.
Ik heb ze ingesteld staan op 5s (test mode). In Domoticz staat de off delay op 2 min.
Heb er inmiddels een klein weekje 4 in bezit.Bedankt voor de tip. Met name het Alarm Delay Time is prettig. Hierdoor wordt de ether minder gespammed bij detectie. Voor 7,50 een prima dingetje zonder ;leijke externe antenne!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 12:54
Ik loop tegen een probleem aan met Domoticz en Mysensors.

Ik heb een gateway (USB) gemaakt (v1.5) en deze is verbonden met mijn RP1 en stable Domoticz.

Ik heb echter een zeer slecht bereik.
Mijn RP1 staat op de eerste verdieping en ik kom net tot aan beneden in de hal direct onder de zender maar als ik schuin onder de zender zit zodat er ook een muurtje tussen zit werkt het niet meer.

Ik speel nu wat met mobiel USB laders en laptops als psu voor de sensors maar niets werkt.
Ik heb als test een serieuze 30v/1A verstelbare voeding op de zender rf+ aangesloten @ 3.3v en die schoot meteen naar 1A, andere rf+ erop en meteen hetzelfde, wat daar gebeurt snap ik niet maar goed.

Ik heb de goede rf+ modules en niet die met die klodder erop. :-/

Ik heb de 83mm antenne soldeer actie geprobeerd maar dat lijkt helemaal niets uit te maken, ik krijg geen bereik.

Vervolgens lees ik dat je alleen extra materiaal nodig hebt als je een heel groot huis hebt (het risico van miljonair worden denk ik dan)...nu zou ik graag willen dat dit mijn probleem was maar ik zit in een gewoon rijtjeshuis.

Twee vraagjes
1.kent iemand dit probleem en hoe heb je het opgelost?
2.Is er een manier om de seriële output van die gateway te bekijken terwijl Domoticz werkt, als ik nu minicom open kan Domoticz hem niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 08-05 13:05
Iemand ervaring met een RFLink in combinatie met een Synology NAS? (DS213+)

Ik heb Domoticz draaien op de NAS. De RFlink werkt prima onder Windows. Op de NAS krijg ik de verbinding niet voor elkaar.

Ik heb dit setje gekocht bij Nodo: http://www.nodo-shop.nl/n...ink-arduino-antenne-.html

Ik zie op de Arduino dat het lampje knippert als ik op een knop van de klik-aan-klik-uit afstandbediening druk, dus er worden wel signalen ontvangen.
Ik heb de meest actuele versie van Domoticz, drivers en firmware gedownload van www.jadahl.com.

Mijn Domoticz Log:

2016-01-30 11:03:15.583 Domoticz V2.3530 (c)2012-2015 GizMoCuz
2016-01-30 11:03:15.583 Build Hash: 9eef872, Date: 2015-11-01 11:41:18
2016-01-30 11:03:15.584 Startup Path: /usr/local/domoticz/
2016-01-30 11:03:15.873 Active notification subsystems: http (1/10)
2016-01-30 11:03:15.923 Webserver started on port: 8084
2016-01-30 11:03:15.926 Started shared server on: ::
2016-01-30 11:03:17.928 EventSystem: reset all events...
2016-01-30 11:03:17.966 EventSystem: reset all device statuses...
2016-01-30 11:03:17.967 EventSystem: Started
2016-01-30 11:03:18.136 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-01-30 11:03:57.985 Error: RFLink: Not received anything for more then 30 seconds, restarting...
2016-01-30 11:04:00.882 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-01-30 11:04:38.110 Error: RFLink: Not received anything for more then 30 seconds, restarting...
2016-01-30 11:04:41.071 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-01-30 11:05:18.346 Error: RFLink: Not received anything for more then 30 seconds, restarting...
2016-01-30 11:05:21.148 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-01-30 11:05:35.944 Incoming connection from: 192.168.1.3
2016-01-30 11:05:52.021 New sensors allowed for 5 minutes...

Edit:
Op http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/bb lees ik:
If you want to use RFLink with a Synology NAS you can use:
- an Arduino Mega clone based on CH340 USB/serial chip
In all other cases:
- connect a 10 uF capacitor between reset and ground on the Arduino.
Simply stick the pins of the capacitor in the power connector socket.

Hoe kan ik zien of ik een Arduino Mega clone based on CH340 USB/serial chip heb?

[ Voor 10% gewijzigd door Blackouts op 30-01-2016 11:29 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 12:54
Om hier even op terug te komen, de verhalen van 4 muren met de normale zenders voor mysensors is te doen zijn wat mij betreft onzin, ook met 83mm draad antenne's erop gesoldeerd.

Ik vermoed dat het komt door Amerikanen met hun houten muren en vloeren, ik kom niet door een vloer en muur heen met de standaard mysensors rf transmitters.

Ik heb me rot zitten zoeken want ik hem geen "mansion" (dit zou nodig zijn voordat je met antennes moet gaan werken) alle adviezen volgen maar het werkte gewoonweg niet, tot ik de gateway en 1 sensor per verdieping uitrust met echte antenne en als relaying sensor configureer.
Dan kunnen de andere mysensors sensors via die sterke nodes gevonden worden en werkt alles prima, zonder die relaying nodes kon ik het echt vergeten.

Wellicht dat iemand de moeite kan besparen hiermee, 1 vloer of muur gaat goed maar niet meer dan dat wat mij betreft.
AIXGOD schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:16:
Ik loop tegen een probleem aan met Domoticz en Mysensors.

Ik heb een gateway (USB) gemaakt (v1.5) en deze is verbonden met mijn RP1 en stable Domoticz.

Ik heb echter een zeer slecht bereik.
Mijn RP1 staat op de eerste verdieping en ik kom net tot aan beneden in de hal direct onder de zender maar als ik schuin onder de zender zit zodat er ook een muurtje tussen zit werkt het niet meer.

<heel verhaal>

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 00:24
Sinds afgelopen weekend ben ik ook bezig met domoticz. Eerder geprobeerd pimatic aan de praat te krijgen voor mijn domotica. Ik heb veel KAKU schakelaars in huis en omdat ik toch een pi over had en de RFXCOM een beetje duur was gekozen voor pimatic. Nu kwam de RFLink voorbij en dat was voor mij de doorslag toch te gaan voor Domoticz. Omdat ik verschillende goedkope onderdelen aan elkaar heb geknoopt en het werkt goed! Hier een opsomming van de onderdeeltjes.
Mijn RFLink bestaat uit:Ik heb in de meterkast een Windows Home Server 2011 staan die al wat andere taakjes op zich neemt in huis (MediaportalTVserver, CouchPotato, Sickbeard, uTorrent, SabNZBD, file servertje, ect). Dus daar moest de RFlink met Domoticz op. Omdat de Arduino een kloon is met een CH340G serial chipje heb je een andere driver nodig dan de standaard Arduino software kit: Driver staat hier
Verder heb ik de handleiding gevolgd zoals hier staat:
http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/HA_nl
Omdat het schema op deze site voor anderen misschien wat onduidelijk is hier een plaatje wat ik gemaakt heb met de pins en waar ze op aangesloten zitten:
Pinout Superheterodyne tbv RFLink

Binnenkort maar eens die antennes eraan knopen en de boel solderen en in een mooi doosje opbergen. Ik ben alleen benieuwd of ik nog wat ik nog moet toevoegen om het te verbeteren. Ik zag namelijk op deze link wat over condensatoren http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/aa. Weet iemand of dat nodig is?

Nu even de mogelijkheden ontdekken van domoticz en uit beriden natuurlijk. Meterkast uitlezen (p1 meter) staat in de planning en er zijn wat zaken onderweg (lampen, basisstation van MiLight, een paar temperatuur meters van banggood en wat PIR sensors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
even een vraag;
Weet je al of die goedkope PIR sensors ook werken in Domoticz? Ik heb wat gezocht maar kan er niets concreets over vinden. Weet je toevallig ook of er ook betaalbare PIR sensoren zonder antenne zijn die onder Domoticz werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Ik heb de raspberry en RF link vandaag een plekje gegeven in de meterkast en ik heb veel te laag bereik.

Met het in elkaar zetten deze week lag de hardware in de huiskamer. De ontvangers lagen tussen de 1 en 3 meter vanaf de RF link. Alles werkte perfect. het gaat op 2 KAKU dimmers, en 1 KAKU aan/uit schakeldoos die via een group worden aangestuurd via een KAKU wandzender.

De hardware heeft nu een mooi plekje gekregen in de meterkast, maar waar ik de antenne van de RF link ook plaats, het bereik is erg slecht. De ontvangers zitten nog steeds heel dichtbij. De dichtstbijzijnde ontvanger zit op 2 a 3 meter, en de verste niet meer dan 4,5 meter. De zender waar ik alles mee bedien zit op 2-3 meter

meterkast

Ik maak gebruik van een dipole antenne die ik met de RFlink kit heb mee besteld bij nodo-shop. (mijn aanname was dat deze een beter bereik zou hebben)

De RF linkt lijkt wel te zenden aan de LED's te zien. De antenne heeft een redelijk lange kabel (2m ofzo). Afhankelijk van waar ik de antenne plaats of hoe ik hem draai kan ik 1 of 2 van mijn ontvangers bereiken, de rest niet. Ik woon in een jaren 30 huis, en de zender hoeft alleen maar door een houten deur en een stenen muur heen. Dit is geen hele dikke muur, en ook niet van beton.

Ik vroeg mij af of het probleem misschien door de router er naast komt. Als ik die er uit trek, maakt dat niets uit. Ook met het verwijderen van de toon P1 adapter maakt niets uit. De RF link (adruino) heb ik voor de zekerheid al geflashed. Ook heb ik verschillende USB poorten op de PI geprobeerd.

Ik snap er niets van. Iemand suggesties wat er mis is, en wat ik kan proberen om het te fixen? Die 2 tot 4 m zou echt feilloos moeten werken toch?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
SuperKris schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:58:
~ ~ ~
Ik maak gebruik van een dipole antenne die ik met de RFlink kit heb mee besteld bij nodo-shop. (mijn aanname was dat deze een beter bereik zou hebben)
~ ~ ~
Je hebt dus de Aurel Tranceiver RTX-MID-5V op je board zitten ?

Dit met een dipool antenne zou gewoon een prima bereik moeten geven. Misschien heb je wel een soldeerfout gemaakt. Ofwel een soldeerpunt vergeten ofwel een soldeerklodder die kortsluiting maakt.
Kijk het nog eens goed na.

Als je daar geen fout in kunt vinden moet je eens proberen om i.p.v. de antennekabel op de connector te schroeven een draadje van 174mm in de connector te steken. Op die manier kun je een fout in de antenne of kabel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
costo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:46:
[...]

Dit met een dipool antenne zou gewoon een prima bereik moeten geven. Misschien heb je wel een soldeerfout gemaakt. Ofwel een soldeerpunt vergeten ofwel een soldeerklodder die kortsluiting maakt.

Als je daar geen fout in kunt vinden moet je eens proberen om i.p.v. de antennekabel op de connector te schroeven een draadje van 174mm in de connector te steken. Op die manier kun je een fout in de antenne of kabel uitsluiten.
Ik weet het exacte model van de transceiver niet, dat zou ik vanavond thuis even moeten controleren, maar hij lijkt inderdaad erg op de RTX-MID-5V.

Een soldeerfout zou altijd kunnen, maar ik zou dan meer verwachten dat hij het helemaal niet zou doen. Ik heb dit al even heel snel optisch gecontroleerd, maar ik zag niets. Ik soldeer al een goede 20 jaar, en hoewel ik dit de laatste jaren een stuk minder doe en mijn skills niet meer zijn wat het was, zou het mij verbazen als ik een blunder heb gemaakt op dat vlak.

Dat met die antenne ga ik even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
costo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:46:
[...]

SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:29:
[...]

Ik weet het exacte model van de transceiver niet, dat zou ik vanavond thuis even moeten controleren, maar hij lijkt inderdaad erg op de RTX-MID-5V.

Een soldeerfout zou altijd kunnen, maar ik zou dan meer verwachten dat hij het helemaal niet zou doen. Ik heb dit al even heel snel optisch gecontroleerd, maar ik zag niets. Ik soldeer al een goede 20 jaar, en hoewel ik dit de laatste jaren een stuk minder doe en mijn skills niet meer zijn wat het was, zou het mij verbazen als ik een blunder heb gemaakt op dat vlak.

Dat met die antenne ga ik even proberen!
Goede tip! de zelfbouw antenne werkte prima. Toen maar eens de dipole antenne gaan onderzoeken en daar was ik na 2 seconden wel mee klaar. De pin van de male SMA connector was teruggeschoven in de connector. Was mij helemaal niet opgevallen. Best stom voor iemand die connectoren verkoop voor zijn werk...

Het ontvangst lijkt nu prima te werken!

Ik heb mij inmiddels ingelezen op hoe de aurel transiever werkt. Op wat vertaalfoutjes erg duidelijke documentatie! Het is mij nu helemaal duidelijk hoe deze werkt. Ook even goed ingelezen op de manier waarop 433mhz communicatie werkt.

De transceiver zou gebruik maken van ASK modulatie, ik weet niet op dat in dit geval hetzelfde is al OOK modulatie. Ook ben ik nieuwsgierig hoe dit met KAKU en andere type 433mhz signalen werkt.

Ik ga binnenkort eens even meten aan de receiver. Ik ben zeer benieuwd op welke baudrate hij zend, want hij zou 9600 baud moeten aankunnen. Ik vind de snelheid waarop de RF link de KAKU apparaten aanstuurt namelijk best langzaam. Over de adruino weet ik nog niet zo veel, maar ik kan vinden dat deze 115200 baud over een seriële port kan krijgen (die de RF link lijkt aan te sturen). Afhankelijk van de software moet 9600 baud dus wel lukken en zijn de ontvangers (KAKU in mijn geval) al snel het limiet. Ik weet niet exact hoeveel bits de transmissies van een gemiddeld 433mhz apparaat heeft, maar veel meer dan 100 moet dit denk ik niet zijn. Als we uitgaan van 3 herhalingen zou de RFlink dus capaciteit hebben om ca. 30 codes per seconde te zenden. In de praktijk lijkt het meer op 1 per seconde. Dat betekend ook dat deze gedurende deze tijd niet kan ontvangen, wat hier ook weer een flink nadeel van is.

Het zal allemaal wel flink bepaald worden door de ontvangers, maar het lijkt mij toch dat dit sneller moet kunnen.

Ik heb mij ook even ingelezen over SDR op goedkope ontvangertjes. Ik ga eens op zoek naar zo'n stickje, en eens kijken met welke snelheid KAKU ontvangers werken en of hier nog rek in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:17:
Goede tip! de zelfbouw antenne werkte prima. Toen maar eens de dipole antenne gaan onderzoeken en daar was ik na 2 seconden wel mee klaar. De pin van de male SMA connector was teruggeschoven in de connector. Was mij helemaal niet opgevallen. Best stom voor iemand die connectoren verkoop voor zijn werk...

Het ontvangst lijkt nu prima te werken!
Mooi dat het nu gewoon werkt, RFLink is een goed werkend systeem.
De transceiver zou gebruik maken van ASK modulatie, ik weet niet op dat in dit geval hetzelfde is al OOK modulatie. Ook ben ik nieuwsgierig hoe dit met KAKU en andere type 433mhz signalen werkt.
ASK = Amplitude-Shift-Keying en OOK = On-Off-Keying. Op 433MHz zijn ASK en OOK hetzelfde.
Ik ga binnenkort eens even meten aan de receiver. Ik ben zeer benieuwd op welke baudrate hij zend, want hij zou 9600 baud moeten aankunnen. Ik vind de snelheid waarop de RF link de KAKU apparaten aanstuurt namelijk best langzaam. Over de adruino weet ik nog niet zo veel, maar ik kan vinden dat deze 115200 baud over een seriële port kan krijgen (die de RF link lijkt aan te sturen). Afhankelijk van de software moet 9600 baud dus wel lukken en zijn de ontvangers (KAKU in mijn geval) al snel het limiet. Ik weet niet exact hoeveel bits de transmissies van een gemiddeld 433mhz apparaat heeft, maar veel meer dan 100 moet dit denk ik niet zijn. Als we uitgaan van 3 herhalingen zou de RFlink dus capaciteit hebben om ca. 30 codes per seconde te zenden. In de praktijk lijkt het meer op 1 per seconde. Dat betekend ook dat deze gedurende deze tijd niet kan ontvangen, wat hier ook weer een flink nadeel van is.
Het zal allemaal wel flink bepaald worden door de ontvangers, maar het lijkt mij toch dat dit sneller moet kunnen.
De ontvanger bepaalt de baudrate. Als de baudrate te snel of te langzaam is dan kan de ontvanger niets decoderen. I.h.a. betekent hogere baudsnelheid gevoeliger voor transmissiefouten en lagere baudsnelheid 'betrouwbaarder'. Aan de baudrate kun je zelf weinig veranderen.

De snelheid tussen RFLink en RPi staat vast op 57600. Ik weet niet precies wat de invloed van Domoticz is op hoeveel codes per seconde verstuurd kunnen worden naar RFLink maar ik vermoed dat hier een beperking in zit alleen al om te voorkomen dat codes in elkaar overvloeien en misschien luistert Domoticz tussen het verzenden van verschillende codes wel even naar RFLink voordat er een nieuw pakket verstuurd wordt om botsingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Kitser schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:21:
Ik zou graag willen weten wanneer er post in m'n brievenbus wordt gegooid. Ik woon op de 3e etage. Ik heb het geprobeerd met een kaku bewegingssensor. Maar die haalt het net tot de 2e etage. Dus ik heb iets nodig met een betere ontvangst. Ik heb een rfxcom.
Heeft iemand iets wat wel 3 verdiepingen haalt?
De ene 433MHz zender is niet gelijk aan de andere 433MHz zender.
Je hebt zenders die vanuit een 3 volt knoopcel worden gevoed en je hebt zenders die met een 12 volt type A23 worden gevoed. In het algemeen geldt dat hoe hoger de spanning hoe groter het zendvermogen en dus ook het bereik. Ook hebben sommige zenders een klein printspoor wat als antenne dient en andere hebben een kwart golf spriet. In het algemeen geldt dat hoe groter de antenne , mits in resonantie, hoe sterker het zendsignaal .

Dus misschien gaat het wel lukken met zo´n raam/deur sensor die op 12 volt werkt en een uittrekbaar sprietantennetje heeft.
http://nl.aliexpress.com/...3e-4e0e-b268-144822a671b4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:27
Kitser schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:21:
Ik zou graag willen weten wanneer er post in m'n brievenbus wordt gegooid. Ik woon op de 3e etage. Ik heb het geprobeerd met een kaku bewegingssensor. Maar die haalt het net tot de 2e etage. Dus ik heb iets nodig met een betere ontvangst. Ik heb een rfxcom.
Heeft iemand iets wat wel 3 verdiepingen haalt?
Kijk eens naar mysensors en dan met een externe antenne. Dingen schijnen een bereik te hebben van een kilometer. Dit zaak altijd minder worden binnen een dan zeker in de brievenbus maar het bereik moet ruim voldoende zijn.
Je hebt dan een gateway en een sensor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:56
tlpeter schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:20:
[...]

Kijk eens naar mysensors en dan met een externe antenne. Dingen schijnen een bereik te hebben van een kilometer. Dit zaak altijd minder worden binnen een dan zeker in de buurt van maar het bereik moet ruim voldoende zijn.
Je hebt dan een gateway en een sensor nodig.
Eens even kijken of dat te betalen is (heb een beperkt budget)
joostnl schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:54:
[...]

kaku deurcontact op de binnnenkant van de klep monteren gaat hij met 433 mhz naar je rfxcom
Ik denk dat een kaku bewegingssensor net zo ver komt als een deursensor?
lexi1986 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:25:
[...]

Ik gebruik ook een kaku deurcontact voor mijn brievenbus buiten. Alleen ben ik bang omdat hij zegt dat die de kaku bewegings sensor al geprobeerd heeft hij dit niet gaat halen tot de 3e etage.
Juist. Dat denk ik ook.
costo schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:33:
[...]

De ene 433MHz zender is niet gelijk aan de andere 433MHz zender.
Je hebt zenders die vanuit een 3 volt knoopcel worden gevoed en je hebt zenders die met een 12 volt type A23 worden gevoed. In het algemeen geldt dat hoe hoger de spanning hoe groter het zendvermogen en dus ook het bereik. Ook hebben sommige zenders een klein printspoor wat als antenne dient en andere hebben een kwart golf spriet. In het algemeen geldt dat hoe groter de antenne , mits in resonantie, hoe sterker het zendsignaal .

Dus misschien gaat het wel lukken met zo´n raam/deur sensor die op 12 volt werkt en een uittrekbaar sprietantennetje heeft.
Deze heb ik ook. Maar die haalt het helaas ook niet.
Dat zou wel in m'n berging kunnen. Die zit op de eerste. Maar of dat voldoende is weet ik niet. Ik zou eens kunnen testen of ik tot in de berging kom. Thanx.

Edit:
Zojuist geprobeerd met deze:

En daarmee kom ik tot in de berging. Dus een versterker lijkt een goed idee inderdaad.
Werkt die signaalversterker aex-701 van KAKU op een rfxcom?
Lijkt mij wel eigenlijk. Want die deursensor of bewegingssensor stuurt het signaal naar die signaalversterker en die stuurt hem weer door naar de rfxcom. Toch?

Heb ook gekeken of er zoiets op AliExpress (voor wèinig) te vinden is. Maar heb nog niks kunnen vinden. Iemand anders misschien?

[ Voor 14% gewijzigd door Kitser op 27-02-2016 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Is er al een lijstje met Chinese 433mhz zenders en ontvangers die compatible zijn met Domoticz en RFlink/RFXcom?

Zo niet misschien eens een goed moment om mee te beginnen. Zelf ben ik nu op zoek naar de volgen dingen. Ik heb een Raspberry met RFlink en Domoticz

Indoor termperatuur (en eventueel luchtvochtigheid) sensoren. Ik had via dit topic deze op AliExpress gevonden.
Is dit een de meest geschikte en goedkope oplossing, of zijn er andere betere of goedkopere opties?

Voor deursensoren heb ik deze op AliExpress gevonden. Is deze in jullie ervaring compatible? Hij is mega goedkoop, wat uiteraard ideaal is, maar de antenne vind ik erg lelijk.
Deze vind ik dan al stukken mooier. Helaas is hij wel veel duurder, maar nog steeds goedkoop. Iemand toevallig een idee of deze compatible is?

In dit topic had ik ook al deze RGB led controler en deze witte LED controler gevonden. Deze zijn echt wel extreem goedkoop, dus ik ga even kijken hoe goed ze samenwerken met domoticz.

Voor PIR sensoren zie ik vooral dit type veel op Aliexpress Kan iemand bevestigen of deze compatible is? Deze oplossing is erg goedkoop, maar mede om de uitschuifbare antenne, vind ik deze weer niet zo mooi.
Deze, deze, of deze, vind ik dan stukken mooier, maar zullen deze samen werken met mijn RFlink op mijn rasberry pi?

Ook andere tips voor hardware zijn zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
SuperKris schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:58:
Is er al een lijstje met Chinese 433mhz zenders en ontvangers die compatible zijn met Domoticz en RFlink/RFXcom?

Zo niet misschien eens een goed moment om mee te beginnen. Zelf ben ik nu op zoek naar de volgen dingen. Ik heb een Raspberry met RFlink en Domoticz

Indoor termperatuur (en eventueel luchtvochtigheid) sensoren. Ik had via dit topic deze op AliExpress gevonden.
Is dit een de meest geschikte en goedkope oplossing, of zijn er andere betere of goedkopere opties?

Voor deursensoren heb ik deze op AliExpress gevonden. Is deze in jullie ervaring compatible? Hij is mega goedkoop, wat uiteraard ideaal is, maar de antenne vind ik erg lelijk.
Deze vind ik dan al stukken mooier. Helaas is hij wel veel duurder, maar nog steeds goedkoop. Iemand toevallig een idee of deze compatible is?

In dit topic had ik ook al deze RGB led controler en deze witte LED controler gevonden. Deze zijn echt wel extreem goedkoop, dus ik ga even kijken hoe goed ze samenwerken met domoticz.

Voor PIR sensoren zie ik vooral dit type veel op Aliexpress Kan iemand bevestigen of deze compatible is? Deze oplossing is erg goedkoop, maar mede om de uitschuifbare antenne, vind ik deze weer niet zo mooi.
Deze, deze, of deze, vind ik dan stukken mooier, maar zullen deze samen werken met mijn RFlink op mijn rasberry pi?

Als je een antenne lelijk vind dan kun je deze lossolderen van de print, de uitgeschoven lengte opmeten (in mm) en dan een stevige draad van dezelfde lengte in de behuizing plaatsen zodanig dat de lus zo groot mogelijk is. Dus niet opgevouwen in een hoekje of opgerold maar langs de binnenkant v/d zijkant van de behuizing. Dit werkt in de praktijk (bijna) even goed als een uitschuifantenne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 11:49
SuperKris schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:58:

dat zou mooi zijn zo'n lijstje.... maar moeilijk te onderhouden ben ik bang.

Deze temp-sensor vind ik persoonlijk mooier en lijkt te werken (zie feedback): http://nl.aliexpress.com/...er-Radio/32329712106.html

Deze mooie PIR doet in ieder geval bij mij helemaal niets icm RFXcom: http://nl.aliexpress.com/...Security/32472344181.html

succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

anandus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:11:
[...]

En je RF-dingetje een stukkie verplaatsen, scheelt dat?
Die zit mooi in de inbouwdoos in de wand. Dus even verplaatsen is geen optie.Vind het wel apart dat de homewizard hem wel pakt. Beide heb ik voorzien van een stukkie koperdraad als antenne.
Als ik zin en tijd heb zal ik de Domoticz set eens verplaatsen of een USB verlengkabel er tussenin proppen. Kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op de ontvanger zit ook een LED, zal eens kijken of die nog knippert.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 01-03-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Die zit mooi in de inbouwdoos in de wand. Dus even verplaatsen is geen optie.Vind het wel apart dat de homewizard hem wel pakt. Beide heb ik voorzien van een stukkie koperdraad als antenne.
Als ik zin en tijd heb zal ik de Domoticz set eens verplaatsen of een USB verlengkabel er tussenin proppen. Kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op de ontvanger zit ook een LED, zal eens kijken of die nog knippert.
En "Accept new Hardware Devices" staat aangevinkt in domoticz?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik zie hier http://td-er.nl/2014/02/22/verbeteren-antenne-homewizard/ een foto van het inwendige van een HomaWizard staan. Ik zie dat de 868 tranceiver een NRF905 chip is. Deze kan zowel voor (G)FSK als voor ASK worden toegepast. ook las ik ergens dat de temperatuursensors van de homewizard met tweerichting verkeer werken. Dit maakt het een stukje gecompliceerder dan een willekeurige 433MHz sensor. Een NRF905 bezit een reeks registers die na opstarten vanuit een uProcessor geconfigureerd moeten worden. De communicatie verloopt over een SPI bus en de RF-communicatie gebeurt mogelijk d.m.v. packets. Geen eenvoudig verhaal dus.

edit: Dit sluit praktisch haast de mogelijkheid uit om de Tx/Rx data van het RF-deel af te tappen en op een RFLink-Arduino-Mega aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door costo op 09-03-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:58:
Ik zie hier http://td-er.nl/2014/02/22/verbeteren-antenne-homewizard/ een foto van het inwendige van een HomaWizard staan. Ik zie dat de 868 tranceiver een NRF905 chip is. Deze kan zowel voor (G)FSK als voor ASK worden toegepast. ook las ik ergens dat de temperatuursensors van de homewizard met tweerichting verkeer werken. Dit maakt het een stukje gecompliceerder dan een willekeurige 433MHz sensor. Een NRF905 bezit een reeks registers die na opstarten vanuit een uProcessor geconfigureerd moeten worden. De communicatie verloopt over een SPI bus en de RF-communicatie gebeurt mogelijk d.m.v. packets. Geen eenvoudig verhaal dus.

edit: Dit sluit praktisch haast de mogelijkheid uit om de Tx/Rx data van het RF-deel af te tappen en op een RFLink-Arduino-Mega aan te sluiten.
Die zit zeker wel wat ingewikkelder in elkaar ja en als het echt om 2 richtings verkeer gaat, wordt het nog stukken ingewikkelder.

De daadwerkelijke signalen kunnen natuurlijk nog best simpel zijn waardoor ontvangen en "decoderen" nog steeds met een simpele transceiver + arduino zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Vandaag mijn RFLink binnen gekregen, in elkaar gesoldeerd en zojuist aangesloten.
Wat werkt dat heerlijk _O_

Ik heb de dipool antenne besteld. Die detecteert gewoon de temperatuursensor die achterin de tuin hangt. Terwijl de antenne nu nog in de meterkast gefrommeld ligt :o Toen heb ik meteen de nieuwe lampen toegevoegd mbv de afstandbediening. Dat werd ook direct herkend :)

Nu heb ik echter iets geks wanneer ik naar de Switches tab ga; ik krijg namelijk mijn lampen niet meer te zien, alleen het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iqE2PvYgsqy1iBbn6mZp1lzu/thumb.png

Om er zeker van te zijn dat het niet aan de PC lag, heb ik ook een andere laptop, tablet en telefoon geprobeerd.

Allemaal hetzelfde resultaat :(

Het voelt niet alsof ze met elkaar gerelateerd zijn, maar vervelend is het wel. Overigens staan de favoriete schakelaars nog wel gewoon op het hoofdscherm (Dashboard).
Ik heb ook de RPi waarop ie draait een schop verkocht, helaas zonder soelaas.

Waarschijnlijk een cache probleem, ik had ook een update naar de nieuwste (beta) versie gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 11-03-2016 09:35 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:23:
Trouwens zijn hier nog meer mensen die zelf een RFlink in elkaar hebben geknutseld?
Ik heb er 1 gemaakt met de SYN480R, maar ben niet helemaal tevreden met de ontvangst. Misschien heeft iemand suggesties om dit te verbeteren? Of een suggestie voor een andere receiver module?
Ik heb diverse receiver modules geprobeerd, zoals RXB6, RXB8, RXB12 ze werken allemaal ongeveer even goed.
Ik gebruik nu deze tranceiverhttp://www.nodo-shop.nl/n...ranceiver-rtx-mid-5v.html deze is wel wat duurder dan een losse zender en ontvanger maar het voordeel is dat je maar een antenne nodig hebt. Om het bereik te verbeteren kun je de bekende dipool antenne gebruiken maar nog beter is de RH770 antenne. Dat is een dualband antenne 144/433MHz,maar voor 433MHz werkt die beter dan een dipool. Het zijn in feite 2 dipool antenne's boven elkaar. Versterking 5.5dB , is 3dB meer dan een dipool en de uitgeschoven lengte bijna een meter. Deze antenne heeft een sma connector, keuze uit mannetje of vrouwtje connector. Je moet dan ook nog een kabel met de juiste connector erbij kopen.
RH770 http://nl.aliexpress.com/...0311133215&shipCountry=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

costo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:37:
[...]

Ik heb diverse receiver modules geprobeerd, zoals RXB6, RXB8, RXB12 ze werken allemaal ongeveer even goed.
Ik gebruik nu deze tranceiverhttp://www.nodo-shop.nl/n...ranceiver-rtx-mid-5v.html deze is wel wat duurder dan een losse zender en ontvanger maar het voordeel is dat je maar een antenne nodig hebt. Om het bereik te verbeteren kun je de bekende dipool antenne gebruiken maar nog beter is de RH770 antenne. Dat is een dualband antenne 144/433MHz,maar voor 433MHz werkt die beter dan een dipool. Het zijn in feite 2 dipool antenne's boven elkaar. Versterking 5.5dB , is 3dB meer dan een dipool en de uitgeschoven lengte bijna een meter. Deze antenne heeft een sma connector, keuze uit mannetje of vrouwtje connector. Je moet dan ook nog een kabel met de juiste connector erbij kopen.
RH770 http://nl.aliexpress.com/...0311133215&shipCountry=nl
Bedankt voor de tip!
Ik ben de hele avond nog bezig geweest om te kijken of ik nog het bereik kon verbeteren. En het lijkt erop dat ik het al een stuk beter heb gekregen. Las namelijk ergens op het domoticz forum dat soms het voltage op de Vcc van de receiver te laag is als hij op D16 is aangesloten en daarom slechter ontvangst heeft.
Heb nu de Vcc direct op 5 volt gezet en het bereik is voor mijn idee verdubbeld.

Momenteel zit er nog een draad van 17,3 cm aangesloten als antenne, dus ik ga ook die nog vervangen door een echte antenne. Waarschijnlijk heb ik dan wel het gewenste resultaat.
Anders kan ik erna altijd nog een andere transceiver bestellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:49:
Momenteel zit er nog een draad van 17,3 cm aangesloten als antenne, dus ik ga ook die nog vervangen door een echte antenne. Waarschijnlijk heb ik dan wel het gewenste resultaat.
Anders kan ik erna altijd nog een andere transceiver bestellen natuurlijk.
Ik gebruik zelf op de Aurel tranceiver ook gewoon een sprietje van ca. 17cm direct op de tranceiver aangesloten. De grootste afstand die ik op 433MHz moet overbruggen is ca. 8 meter en dat gaat perfect met die combinatie. Als ik een grotere afstand moest overbruggen zou ik wel voor een echte antenne gaan.
Maar ja een RH770 met een uitgeschoven lengte van 93cm . . . . die kan ik niet eens behoorlijk kwijt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 07:34

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

je kunt ook op de razberry een antenne solderen he...
Niet dat ik ervaring mee heb of dat ook echt een enorm verschil maakt maar het schijnt sommige te helpen.
moet je ff googlen en volgens mij had ik al een link gepost in het vorige deel van dit topic:)

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 14-03-2016 14:43 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 210193 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:12:

Toen ik nog 433 gebruikte waren het net de dichtste die het vaakst weigerden te schakelen. Sedert ik alles omgeschakeld heb naar Z-wave mis ik geen enkele schakeling meer.
OK, Z-wave devices zijn duurder, maar in mijn geval was het duurste eerst alles op 433 uit te rusten om het dan allemaal te vervangen.
Ik heb een andere (illegale denk ik) antenne uit China en schakel verlichting niet allemaal tegelijk en heb geen probleem ermee. Staat bij mij een Cresta beneden en die geeft signaal door 2 betonnen plafonds naar zolder waar NAS staat ook netjes door.

Voor diegene die ontvangstproblemen hebben: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
kippy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:36:
[...]

Enige optie Is dus toch een Zwave dongel kopen en Zwave dimmers. Erg jammer dat er geen goede dimmers voor 433mhz bestaan.
Ik loop hier ook tegenaan, dus ga zelf (ofja met hulp van het grote internet) maar wat maken.

zie:
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:02:
Als we dan toch PCBs aan het reviewen zijn..... :)

Ik ben bezig met een Wifi lamp (triac) dimmer, gebaseerd op het volgende project:
https://hackaday.io/project/4330-esp8266-wifi-light-dimmer
Echter wil ik hem een beetje kleiner hebben zodat ie in een wanddoos achter een schakelaar past.

Mijn schema kun je hier vinden

En hier is de PCB: (links top / rechts bottom)
[afbeelding]

In deze PCB zijn de HV (230VAC) netten geconstraint zodat ze genoeg afstand hebben.
En verder loopt er ook een barrière tussen het LV en HV stuk
Ook is het Wifi antenne net netjes op 50ohm geroute.

Dus als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan laat maar weten. :)

PS de BOM heb ik nu nog onder de €10 kunnen houden, en dit is inclusief PCB en verzendkosten :*)
PPS weet er iemand nog een betaalbaar FTDI die genoeg power (voor de ESP) op de 3V3 levert en die RTS/DTR pinnen naar buiten breng?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
costo schreef op maandag 21 maart 2016 @ 00:10:
[...]

De RGB controller A.B. heeft 10 knoppem met code's. Het is een 24bit code (6 bytes) de eerste 20 bits (5 bytes) zijn het adres en onveranderlijk, De laatste 4 bits is het data byte (16 mogelijkheden)
Zover ik weet kan Domoticz deze code niet handmatig aanmaken, je zult d.m.v. de meegeleverde (brakke) afstandbediening de codes aan Domoticz moeten meedelen. Daarna zijn ze te gebruiken om de controller aan te sturen.
Zo te horen weet jij er wel aardig wat vanaf. Hoe krijg ik Domoticz zo ver om al die knoppen te leren? Het lukt mij nu alleen met de aan knop.

Is er ook een manier om meerdere knoppen onder 1 "apparaat" in switches te maken?

Ik vind dit wel een zeer interessant artikel. Ondanks dat de functionaliteit wat beperkt is doet hij zijn werk als RGB controller erg goed, en is deze extreem goedkoop. Ook is hij erg compact. Het ontvangst kan wat beter, maar ik denk dat dit met het toevoegen van een draad antenne, snel is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Anoniem: 210193 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:59:
[...]

Hmmm, dan weet je enkel wanneer iets open gaat, maar toch niet of het ook weer dicht is?
Precies, daar zijn ze ook voor bedoeld. Deze raam/deur sensors worden verkocht voor gebruik bij de eenvoudige alarmsysteempjes die op 433MHz werken. Het enige wat het systeem wil weten is of er ergens een raam of deur wordt geopend. Dan schreeuwt de sensor ca. een secondelang de code (wel 25 keer ofzoiets) zodat de kans dat het alarmsysteem de code toch een keer volledig ontvangt bijzonder groot is, ook in een omgeving waar het 433.92MHz kanaal druk gebruikt wordt. Het alarmsysteem is niet geinteresseerd of een indringer een deur/raam weer sluit.
Dit maakt dat deze sensors beperkte gebruiksmogelijkheden hebben.
Als je de batterij eruit haalt en op die spannings punten 9 tot 12 volt aanbied dan gaat de sensor ook 1 seconde roepen, op die manier zou je de status van een relais of de alarmuitgang van een goedkoop alarmsysteem aan Domoticz kunnen melden waarmee die dan aktie onderneemt.
SuperKris schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:34:
[...]

Zo te horen weet jij er wel aardig wat vanaf. Hoe krijg ik Domoticz zo ver om al die knoppen te leren? Het lukt mij nu alleen met de aan knop.

Is er ook een manier om meerdere knoppen onder 1 "apparaat" in switches te maken?

Ik vind dit wel een zeer interessant artikel. Ondanks dat de functionaliteit wat beperkt is doet hij zijn werk als RGB controller erg goed, en is deze extreem goedkoop. Ook is hij erg compact. Het ontvangst kan wat beter, maar ik denk dat dit met het toevoegen van een draad antenne, snel is opgelost.
Het Domoticz programma heeft ook voor mij nog vele geheimen. Ik ben er nu ca. 1/2 jaar mee bezig. Daarvoor had ik mijn eigen gebouwde/geprogrammeerde systeempje wat een hoop 433MHz apparaten aanstuurde. Dat programma kreeg steeds meer mogelijkheden en toen ik ook zomer/winter tijd en zonsopgang/ondergang wilde programmeren ontdekte ik dat Domoticz dat allemaal (en nog veel meer) al heeft , dus was de keuze snel gemaakt en ben ik daar volledig op overgestapt.

Als je alle knoppen van een a.b. in Domoticz toevoegd aan een 'kamer' (Instellingen - Meer opties - Ruimtes) dan heb je onder 'Sckakelaars' de keuze uit diverse 'Kamers en op die manier een kamer/bladzijde met enkel die a.b. knoppen. Ik ken geen manier om meerdere codes/knoppen aan een apparaat toe te wijzen.

Het controller_printje heeft een Syn470R-receiver met geetste printantenne die je zeker kunt vervangen door een draadje. Dat zal het bereik vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds 17 maart ineens problemen met Domoticz. Er is verder niet veranderd aan de hardware,
Ik maak regelmatig een backup van de SD kaart via win32diskimager dus vorige backup die nog goed werkte teruggezet. Maar hetzelfde resultaat.

Draai laatste Domoticz beta icm de laaste RFXCom 1001 firmware EXT versie.
Andere voeding op de Raspberry aangesloten maar ook dat help niet.

Ik heb de RFXcom nu aan de PC aangesloten met RFXmngr en kijken of er dan iets binnenkomt.

Probleemomschijving.

Alle Kuka hardware en Cresta senoren en Deurcontacten doen niets meer.
Het lijkt erop dat het bereik ineens minimaal is.
Domoticz heeft maanden probleemloos gewerkt en ineens niets meer.

Alle scripts werken nog prima maar alles wat via de RFXcom moet binnen komen doen niets.
Afstand is nooit een probleem geweest en had ook nog een andere antenne erop zitten voor een nog beter bereik.

Dus als eerste de orginele antenne er weer opgezet, geen verschil.
Een Cresta sensor die 5 meter verder hangt op dezelfde etage als waar de RFXcom staat geen ontvangst.
Als ik de sensor 1 meter bij de RFXcom plaats krijg hij weer informatie binnen. Plaats ik hem weer terug in de badkamer dan is de verbinding weer weg.

Zelfde met de Kaku lichtsensor.
Ook de lichten die ik normaal schakel zien nu ineens niet meer als ik zelf de Kaku wandschakelaar omzet.

Het vreemde is dat als ik op mijn iPad via Domoticz een lamp aanzet deze wel netjes aangaat maar als ik dezelfde lamp via de Kaku schakelaar aanzet Domoticz dit niet meer ziet, terwijl dit normaal wel het geval was. Status wordt dan niet meer bijgewerkt.

Zelf vermoed ik dat er toch iets met de RFXCom zelf aan de hand is. Omdat de backup van februari ook niets verbeterd in de situatie. Deze backup is 100% goed dus het enige wat overblijft is de RFXCom zelf.

Voor ik helemaal opnieuw moet beginnen hoop ik dat mogelijk iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad en de oplossing weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:53
MikeOO schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:07:
Sinds 17 maart ineens problemen met Domoticz. Er is verder niet veranderd aan de hardware,
Ik maak regelmatig een backup van de SD kaart via win32diskimager dus vorige backup die nog goed werkte teruggezet. Maar hetzelfde resultaat.

Draai laatste Domoticz beta icm de laaste RFXCom 1001 firmware EXT versie.
Andere voeding op de Raspberry aangesloten maar ook dat help niet.

Probleemomschijving.

Alle Kuka hardware en Cresta senoren en Deurcontacten doen niets meer.
Het lijkt erop dat het bereik ineens minimaal is.
Domoticz heeft maanden probleemloos gewerkt en ineens niets meer.

Alle scripts werken nog prima maar alles wat via de RFXcom moet binnen komen doen niets.
Afstand is nooit een probleem geweest en had ook nog een andere antenne erop zitten voor een nog beter bereik.

Dus als eerste de orginele antenne er weer opgezet, geen verschil.
Een Cresta sensor die 5 meter verder hangt op dezelfde etage als waar de RFXcom staat geen ontvangst.
Als ik de sensor 1 meter bij de RFXcom plaats krijg hij weer informatie binnen. Plaats ik hem weer terug in de badkamer dan is de verbinding weer weg.

Zelfde met de Kaku lichtsensor.
Ook de lichten die ik normaal schakel zien nu ineens niet meer als ik zelf de Kaku wandschakelaar omzet.

Het vreemde is dat als ik op mijn iPad via Domoticz een lamp aanzet deze wel netjes aangaat maar als ik dezelfde lamp via de Kaku schakelaar aanzet Domoticz dit niet meer ziet, terwijl dit normaal wel het geval was. Status wordt dan niet meer bijgewerkt.

Zelf vermoed ik dat er toch iets met de RFXCom zelf aan de hand is. Omdat de backup van februari ook niets verbeterd in de situatie. Deze backup is 100% goed dus het enige wat overblijft is de RFXCom zelf.

Voor ik helemaal opnieuw moet beginnen hoop ik dat mogelijk iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad en de oplossing weet.
Lijkt er verdacht veel op dat je last hebt van rf-noise.
Zou eens alle sensoren, schakelaars, motion detectors ect ect welke op batterijen werken eens langs gaan.
Denk dat er een last heeft van lege batterijen en dus deze rf-noise veroorzaakt en andere devices dus niet er door heen kunnen komen.
Heb me vorige week het gompes gezocht naar een die ook alles verstoorde.
Bleek bij mij mijn anemometer waarvan de batterijen bijna leeg waren.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Ik ben bezig met een opzetten van een nieuw Z-wave netwerk met o.a. radiator knoppen van Danfoss en Motion sensors van Fibaro.

Nou begrijp ik dat je met Z-wave een mesh network creëert en hiermee het bereik kan vergroten.
Maar nu lees ik ook de batterij gevoede sensors/ontvangers niet door routen, klopt dat?
En als er nu een sensor/ontvanger wil praten met de controller en hij zou kunnen routen via een batterij gevoede sensor/ontvanger, en deze laatste is in slaap modus kan hij geen connectie krijgen met de controller toch?

Als bovenstaande waar is moet ik dus ook zorgen dat ik mijn antenne meer centraal kan zetten, of dat ik een Zwave repeater moet plaatsen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 20:33
luigi87 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:48:
Ik ben bezig met een opzetten van een nieuw Z-wave netwerk met o.a. radiator knoppen van Danfoss en Motion sensors van Fibaro.

Nou begrijp ik dat je met Z-wave een mesh network creëert en hiermee het bereik kan vergroten.
Maar nu lees ik ook de batterij gevoede sensors/ontvangers niet door routen, klopt dat?
En als er nu een sensor/ontvanger wil praten met de controller en hij zou kunnen routen via een batterij gevoede sensor/ontvanger, en deze laatste is in slaap modus kan hij geen connectie krijgen met de controller toch?

Als bovenstaande waar is moet ik dus ook zorgen dat ik mijn antenne meer centraal kan zetten, of dat ik een Zwave repeater moet plaatsen.
Dit klopt.
Je kan ook enkel schakelaars of wcd vervangen voor zwave die creëren wel een mesh netwerk.
Zolang ze maar een nu en een fase draad nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 15-04-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
SpikeHome schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:51:
[...]
Dit klopt.
Je kan ook enkel schakelaars of wcd vervangen voor zwave die creëren wel een mesh netwerk.
Zolang ze maar een nu en een fase draad nodig hebben.
Getver. das nou jammer. moet ik dus nog weer van die antenne's op andere plekken hebben in huis.

Edit:
Hebben de Fibaro dimmers 2 ook deze repeater functie, deze hanger immers ook constant aan de 230V? Of hebben alleen alle "plugs" deze functionaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door luigi87 op 15-04-2016 15:14 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 16:09

Stefan©

Toet toet

luigi87 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:54:
[...]

Getver. das nou jammer. moet ik dus nog weer van die antenne's op andere plekken hebben in huis.

Edit:
Hebben de Fibaro dimmers 2 ook deze repeater functie, deze hanger immers ook constant aan de 230V? Of hebben alleen alle "plugs" deze functionaliteit.
Dimmers, switches, relays, plugs.... hebben over het algemeen routing functie. :)

Alhoewel sommige goedkopere merken de routing niet op orde hebben. Qubino/Fibaro zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
kromme schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:07:
[...]

Mmm dat werkt ook niet...zou er iets niet goed aan rflink zijn
Kijk eens in je domoticz logfile.
Als je de RFLink aansluit moet je zoiets als dit zien:
2016-04-25 13:55:54.303 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-04-25 13:55:55.227 RFLink: Controller Initialized!...
2016-04-25 13:55:55.303 RFLink Detected, Version: 1.1 Revision: 39 Build: 1
wat betekent dat Domoticz de RFLink herkent.

Als er nu iets in de directe omgeving op 433MHz door een schakelaar of weerstation wordt uitgezonden
zou je dit soort mededeling moeten loggen:

2016-04-25 13:57:44.778 (RFLink-433) Temp + Humidity (Ascot)

Je moet mogelijk wel even "Accept new Hardware Devices" bij instellingen aanvinken.
Als je in een stad woont zul je zeker wat devices moeten ontvangen en anders je eigen remote.

Zie je geen devices dan moet je de antenne/connector eens checken.

Ik neem aan dat je , voordat je de rflink aansloot, een optische controle (eventueel met loep) hebt gedaan op voor de hand liggende fouten zoals:
a. vergeten soldeerverbinding.
b. soldeerklodder/kortsluiting tussen 2 soldeer punten.
c. koude/slechte soldeerverbinding, veroorzaakt doordat de soldeerverbinding niet heet genoeg is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Laatst online: 08-05 14:33

Patrick89

PSN : Gamesource

costo schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:08:
[...]

[...]

Je moet mogelijk wel even "Accept new Hardware Devices" bij instellingen aanvinken.
Als je in een stad woont zul je zeker wat devices moeten ontvangen en anders je eigen remote.

Eigenlijk zou je dat per hardware moeten kunnen bepalen ! Nu blokkeer je direct alle automatische hardware ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 16:30

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

costo schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:08:
[...]

[...]

wat betekent dat Domoticz de RFLink herkent.

Als er nu iets in de directe omgeving op 433MHz door een schakelaar of weerstation wordt uitgezonden
zou je dit soort mededeling moeten loggen:

2016-04-25 13:57:44.778 (RFLink-433) Temp + Humidity (Ascot)

Ik neem aan dat je , voordat je de rflink aansloot, een optische controle (eventueel met loep) hebt gedaan op voor de hand liggende fouten zoals:
a. vergeten soldeerverbinding.
b. soldeerklodder/kortsluiting tussen 2 soldeer punten.
c. koude/slechte soldeerverbinding, veroorzaakt doordat de soldeerverbinding niet heet genoeg is gemaakt.
Ik ga vanavond eens aan de slag met de logging. Qua soldering zal ik iemand anders moeten laten kijken, ik heb het samen gesoldeerd met mijn schoonbroer. (nog nooit gesoldeerd, daar zal ook wel de fout liggen als ik het zo lees :'( )

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
kromme schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:07:
[...]

Ik ga vanavond eens aan de slag met de logging. Qua soldering zal ik iemand anders moeten laten kijken, ik heb het samen gesoldeerd met mijn schoonbroer. (nog nooit gesoldeerd, daar zal ook wel de fout liggen als ik het zo lees :'( )
Solderen is een handigheidje waar je eerst wat ervaring mee op moet doen voordat je serieus gaat solderen. (zij iemand met >50 jaar soldeerervaring).
Het kan ook nog zoiets zijn als de antenne. Laatst was hier iemand die een externe antenne op een RFLink gebruikte. Hij dacht dat RFLink een slecht bereik had en heel ongevoelig was, maar het probleem zat erin dat de binnenkern van de coaxkabel naar de antenne geen contact maakte met de middenpin van de connector.

Je lost jouw probleem vast ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 16:48
Mijn zoon van twee vond het een goed idee om de antenne van de RFCOM te breken, complete onschuld hij was natuurlijk gewoon nieuwsgierig, het ergste is eigenlijk nog dat mijn zoon naar zijn moeder (mijn vriendin) en die heeft de antenne er gewoon op gedrukt. Even voor de duidelijkheid de antenne was dus afgebroken bij het flexibele gedeelte....

Maar je gisteren dus een nieuwe antenne gekocht, ik dacht het kan vast beter dan dat het was, dus daarom deze maar bestelt.

http://www.nodo-shop.nl/e...male-met-magneetvoet.html

Ik heb een huis van 22 meter lang dus ik hoop dat deze ook achterin het het huis komt dan kan de versterker er namelijk tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

JdM schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:52:
Newbievraag:
Ik heb Domoticz v3.4834 op een synology ds112j met daaraan een RFXCOM en Flamingo FA500S stopcontactschakelaars.

Alles lijkt te zijn geïnstalleerd zoals het hoort want:
Als ik in Domoticz een nieuwe schakelaar inleer door op de knop van de AB te drukken, dan herkent Domoticz de handeling.
Dezelfde knoppen op de AB zet een aangesloten lamp aan/uit.
Echter: In Domoticz kan ik vervolgens de geleerde schakelaar bedienen wat ik wil; er gaat geen lamp branden.
Ik vermoed dat ik iets niet goed heb staan, maar ik kom er met behulp van de handleidingen, zoeken in de instellingen en op het Domoticz forum beschikbare uitleg niet uit (ik kan niets erover vinden op het forum that is).
Kan iemand me wellicht vertellen wat ik fout doe?
Ik had dezelfde ellende met die dingen van de Action. Ik had er een truukje voor, weet niet meer hoe, maar heb het hier ergens gepost (ff zoeken). Ik was er snel klaar mee en heb tijdens een aanbieding bij Gamma snel "echte" Kaku's gekocht. Nooit geen problemen meer. (in combinatie met een illegale antenne).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

inbedrijf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:05:
Mijn zoon van twee vond het een goed idee om de antenne van de RFCOM te breken, complete onschuld hij was natuurlijk gewoon nieuwsgierig, het ergste is eigenlijk nog dat mijn zoon naar zijn moeder (mijn vriendin) en die heeft de antenne er gewoon op gedrukt. Even voor de duidelijkheid de antenne was dus afgebroken bij het flexibele gedeelte....

Maar je gisteren dus een nieuwe antenne gekocht, ik dacht het kan vast beter dan dat het was, dus daarom deze maar bestelt.

http://www.nodo-shop.nl/e...male-met-magneetvoet.html

Ik heb een huis van 22 meter lang dus ik hoop dat deze ook achterin het het huis komt dan kan de versterker er namelijk tussen uit.
Ik heb deze. Zonder overdrijven minimaal 30 meter bereik en door 2 betonnen etages en dubbel glas. Mocht die je nu bestelt hebt niet bevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door 445033 op 01-05-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
445033 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:40:
[...]

Ik heb deze. Zonder overdrijven minimaal 30 meter bereik en door 2 betonnen etages en dubbel glas. Mocht die je nu bestelt hebt niet bevallen.

Heb jij de antenne waar je naar linkt in gebruik?
Is deze veel beter dan de standaard antenne die op die RFXcom zit?

Kan anders best interessant zijn om deze even te vangen. Het bereik naar 1 Actuator is soms net niet genoeg.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

luigi87 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:27:
[...]

Heb jij de antenne waar je naar linkt in gebruik?
Is deze veel beter dan de standaard antenne die op die RFXcom zit?

Kan anders best interessant zijn om deze even te vangen. Het bereik naar 1 Actuator is soms net niet genoeg.
Lijkt me vragen naar iets wat ik juist al schrijf..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb sinds kort een Imagintronix XH 300 bodem vochtigheidssensor. Helaas bereikt deze vanuit de achtertuin niet de RPI met RFLink in de meterkast bij de voordeur. Ik heb de antenne van de sensor al verlengd met een 17.5 cm koperdraad, maar dit is helaas niet voldoende.

Ik ben dus aan het kijken hoe ik het bereik kan vergroten. Heeft er iemand ervaring met een dipool antenne zoals deze? Vergroot deze zowel het zend als ontvang bereik?

Een andere optie is om de RPI te verplaatsen naar een centrale plek in huis, en dan via een nog aan te schaffen wifi module te verbinden met het netwerk. Is dit een stabiele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Ik heb zelf de dipool antenne, al heb ik geen ervaring met de "standaard" antenne. Ik heb namelijk direct voor de dipool gekozen.

Ik merk wel dat de stand van de antenne ontzettend veel verschil maakt, dus gevoelsmatig denk ik dat het bereik wel vergroot.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Versterkt een betere antenne eigenlijk zowel ontvangst als verzending? Of alleen verzendend bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beiden, maar als je sensor al een zwak signaal uitzend dan zal een joekel van een antenne daar niet heel veel in helpen. De sensor zal je dan ook moeten voorzien van een grotere antenne (sprietje van 17cm koperdraad is al genoeg vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Draadje van 17cm had ik al geprobeerd inderdaad. De ontvangst zit net op het randje. Een paar meter dichterbij en het sensor signaal wordt gewoon ontvangen. Toch maar eens proberen met een dipool antenne dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

bramv82 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:38:
Ik heb sinds kort een Imagintronix XH 300 bodem vochtigheidssensor. Helaas bereikt deze vanuit de achtertuin niet de RPI met RFLink in de meterkast bij de voordeur. Ik heb de antenne van de sensor al verlengd met een 17.5 cm koperdraad, maar dit is helaas niet voldoende.

Ik ben dus aan het kijken hoe ik het bereik kan vergroten. Heeft er iemand ervaring met een dipool antenne zoals deze? Vergroot deze zowel het zend als ontvang bereik?

Een andere optie is om de RPI te verplaatsen naar een centrale plek in huis, en dan via een nog aan te schaffen wifi module te verbinden met het netwerk. Is dit een stabiele oplossing?

Top dingetje! Volgens mij 2x zoveel zendvermogen. NB: illegaal O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson37
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04 23:59
Ik ben al enkele jaren tevreden gebruiker van domoticz icm klikaanklikuit schakelaars, sensoren en de harmony hub.
Jaja... zelfs mijn vriendin is gewend aan het gebruikersgemak van het automatisch in- en en uitschakelen vanaf haar smartphone met de widgets (o.a dankzij de virtuele switches: ziggo kijken, plex kijken en sleep).

Nu gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar alle muren en plafonds van beton en staal zijn. De vraag is waar ik allemaal rekening mee moet houden om minimaal dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als in de huidige jaren 30 woning met houten vloeren.

klikaanklikuit behouden en een sterkere rfxcom antenne, overstappen op z-wave tranceiver, schakelaars en sensoren of extra loze leidingen om met relais te gaan werken naar een schakelkast. Vraag is dan of domoticz met relais overweg kan, neem aan van wel maar kan daar niet echt veel info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-04 23:07
Svenson37 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:47:
Ik ben al enkele jaren tevreden gebruiker van domoticz icm klikaanklikuit schakelaars, sensoren en de harmony hub.
Jaja... zelfs mijn vriendin is gewend aan het gebruikersgemak van het automatisch in- en en uitschakelen vanaf haar smartphone met de widgets (o.a dankzij de virtuele switches: ziggo kijken, plex kijken en sleep).

Nu gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar alle muren en plafonds van beton en staal zijn. De vraag is waar ik allemaal rekening mee moet houden om minimaal dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als in de huidige jaren 30 woning met houten vloeren.

klikaanklikuit behouden en een sterkere rfxcom antenne, overstappen op z-wave tranceiver, schakelaars en sensoren of extra loze leidingen om met relais te gaan werken naar een schakelkast. Vraag is dan of domoticz met relais overweg kan, neem aan van wel maar kan daar niet echt veel info over vinden.
2 opties. Of je brengt alle lampen en schakelaars apart naar de meterkast, of je zet een Z-Wave netwerk op.

De eerste optie is eigenlijk alleen te doen als je alles zelf aanlegt want anders wordt het een dure grap.
Wat ook kan is gewoon met Z-Wave werken. Zo heb ik het gedaan in mijn nieuwe woning.
Werkt ook gewoon goed, zeker omdat de Z-Wave nodes onderling een mesh netwerk opzetten en dus repeaten. Als je dan voldoende Z-Wave dimmers en schakelaars hebt door je huis heen dan werkt dat heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
ThinkPadd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:25:
[...]

Je hebt ook de XT300 ?
Ik vond ergens op internet dat je bij <= 60% opzich wel kunt gaan sproeien en bij <= 50% moet je echt water gaan geven.

Voor een grote hoeveelheid aarde buiten zou ik 50% hanteren (die heeft meer buffer dus duurt wel even voordat het onder de 50% zakt), voor m'n kamerplant binnen hanteer ik <= 60% is water geven.

Goed opletten hoe je de sensor plaatst trouwens, als ik hem te diep in de grond stak dan gaf hij continu 99% aan. Heb hem er nu minder ver in (witte streep ongeveer 1cm boven grond) en dat lijkt beter te gaan.
Ja ook de XT300 inderdaad. Ik zal het eens in de gaten houden. Die 99% geloof ik wel met dit weer... In een bloempot binnen geeft ie wel lager aan, dus hij werkt wel.
Duci schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:54:
Ook zo'n XT300 besteld. Lijkt me een mooi apparaat om te monitoren of ik mijn gras moet wateren.

.. en ik hou gewoon van grafiekjes. :+

Heb even de leverancier gemaild om te vragen of deze sensor ook geschikt is voor temperaturen onder 0 graden, zodat ik weet of hij in de winter buiten mag blijven. Laat de reactie hier nog wel even weten. Zou mooi zijn, aangezien ik nog geen buitentemperatuursensor heb (of meet deze sensor bodemtemperatuur)? :)
Let wel op dat het bereik behoorlijk tegenvalt van die sensoren. Ze zeggen 100 meter in het open veld, maar in de praktijk is het bij mij 5-8 meter door 1 buitenmuur / deuren met HR++ glas.
Heb de antenne al verlengd met een koperdraadje en de antenne van mijn RFLink vervangen door een dipool variant. Was helaas allebei niet genoeg om vanuit de achtertuin de meterkast te bereiken.

Dus nu als oplossing de RPI maar voorzien van een wifi module en naar het midden van het huis verplaatst.

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.