• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:47
Matched: Evbox
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:42:
Ik zie alleen nog dat op de af te danken regelunit van de EVBox de CP lijn (dus niet PP) voorzien is van een 680ohm weerstand. Denken jullie dat ik die ook moet aanbrengen op de SmartEVSE tussen CP en PE? Want als ik het goed begrijp informeert CP over het laadvermogen van de auto. Dat is een kwestie van amperage instellen op de SmartEVSE, toch?
Als het goed is zit die weerstand (die aangeeft wat de kabel aan kan) in de kabel; bijvoorbeeld in de stekker die je in de laadpoort van de auto steekt.

Hieronder stuk uit de installatiehandleiding g van de SmartEVSE3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_mXJpJOUpgq6F48FM2DrYWiT9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbpY8NJYOTxlyaTvg2oMilcj.jpg?f=fotoalbum_large

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 11:43
hterhofte schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:38:
[...]

Als het goed is zit die weerstand (die aangeeft wat de kabel aan kan) in de kabel; bijvoorbeeld in de stekker die je in de laadpoort van de auto steekt.

Hieronder stuk uit de installatiehandleiding g van de SmartEVSE3:

[Afbeelding]
Nee hij zit echt op op de regelunit. Waarschijnlijk omdat de kabel overgedimensioneerd is (5x6mm2 dus 32A) want EVBox heeft me ooit een veel zwaardere kabel gegeven wegens laadproblemen met een Tesla. De weerstand zit zowel qua kleur kabel als qua pinout op CP, dus niet PP. HERSTEL: hij zit toch op PP, want niet parallel met de paarse kabel. De weerstand zit nog net in de verder onbezette positie van PP.

Edit: Bedenk dat ik de SmartEVSE eigenlijk op een non-fixed kabel moet zetten ook al zit er een fixed kabel aan, voor het goed uitlezen van de PP waarde... Heb in ieder geval de max-charge op 16A gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l-4Xuk3nWsbMD117z-u6CLerQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuDRKyEAvTcrKLjHWMOGHcFI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door finalcut62 op 04-02-2023 14:46 ]

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:47
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Nee hij zit echt op op de regelunit. Waarschijnlijk omdat de kabel overgedimensioneerd is (5x6mm2 dus 32A) want EVBox heeft me ooit een veel zwaardere kabel gegeven wegens laadproblemen met een Tesla. De weerstand zit zowel qua kleur kabel als qua pinout op CP, dus niet PP. HERSTEL: hij zit toch op PP, want niet parallel met de paarse kabel. De weerstand zit nog net in de verder onbezette positie van PP.

Edit: Bedenk dat ik de SmartEVSE eigenlijk op een non-fixed kabel moet zetten ook al zit er een fixed kabel aan, voor het goed uitlezen van de PP waarde... Heb in ieder geval de max-charge op 16A gezet.

[Afbeelding]
Ik volg je logica niet helemaal;
- als je kabel 32A aan kan, dan hoort er een 220 Ohm weerstand tussen PP en PE te zitten.
- auto bepaalt uiteindelijk de stroomvraag; de auto is ontworopen om nooit meer te bragen dan ie aan kan; dat is dus op zich geen reden om een weerstand te plaatsen
- enige reden om er een andere weerstand tussen te zetten (bijv om effectief 680 Ohm tussen PP en PE te krijgen) is als je bedrading en/of compomenten tussen netaansluiting en laadkabel ongeschikt zijn voor 32A. Als het wel geschikt is maak je het met hetbplaatsen van de weerstand onmogelijk voor familie/vrienden/buren wél met 32A kunnen laden (en dat is natuurlijk niet aardig).
- je kunt met een SmartEVSE ook de parameter MAX Instellen op 16A als je bedrading max 16A aan kan (heb ik ook gedaan); dan instrueert de laadpaal via het PWM signaal op CP de auto maximaal 16A te laden; de auto hoort dat te respecteren. Dat werkt prima. Het plaatsen van ren (extra) weerstand is dan dus alleen een extra bescherming tegen configuratiefouten met de MAX parameter (In mijn geval trekt de Tesla Model 3 SR Plus nooit meer dan 3x16A, dus gaat het bij mij alleen fout als er een vriend met een auto staat te laden die ruim meer dan 16A kan ladeb én ik dan moet ik ook nog een configuratiefout met de MAX parameter hebben gemaakt...)

Hoop dat deze overwegingen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door hterhofte op 04-02-2023 19:30 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 15:08
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]
Weerstand weglaten bij SmartEVSE, verder:

- Welke (mm2) kabel ligt er tussen de meterkast en EVBox?
- Welke (mm2) vaste laadkabel gebruik je op je EVBox?

Bij vaste kabel config op fixed zetten, vaste laadkabel heeft geen PP signaal kabel. Gaat niet werken op non-fixed.
Verder inderdaad je Circuit/Max charge goed instellen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 11:43
Jazsie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:48:
[...]

Weerstand weglaten bij SmartEVSE, verder:

- Welke (mm2) kabel ligt er tussen de meterkast en EVBox?
- Welke (mm2) vaste laadkabel gebruik je op je EVBox?

Bij vaste kabel config op fixed zetten, vaste laadkabel heeft geen PP signaal kabel. Gaat niet werken op non-fixed.
Verder inderdaad je Circuit/Max charge goed instellen.
Alles naar de laadbox toe is 3fase/16A gebaseerd. De 32A vaste laadkabel is ook ruimschoots te groot/overkill. Weet alleen dat toen deze er eenmaal aan zat, de Tesla geen laadstoringen meer had. Verder is het niet uitgezocht (noch door EVBox, noch door Tesla) wat de laadstoringen veroorzaakte.

[ Voor 14% gewijzigd door finalcut62 op 06-02-2023 12:06 ]

• Jazsie
finalcut62 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Alles naar de laadbox toe is 3fase/16A gebaseerd. De 32A vaste laadkabel is ook ruimschoots te groot/overkill. Weet alleen dat toen deze er eenmaal aan zat, de Tesla geen laadstoringen meer had. Verder is het niet uitgezocht (noch door EVBox, noch door Tesla) wat de laadstoringen veroorzaakte.
In dat geval circuit/max charge op 16A instellen.
Waarschijnlijk had je met de originele kabel te grote spanningsval waardoor je Tesla laadstoring gaf.

Zelf heb ik ook een 32A vaste kabel eraan hangen terwijl ik ook laad met max 16A.

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
Rud013 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:12:
Ik heb gisteren een new motion laadpaal op marktplaats gekocht.

Was wel nieuwsgierig dus heb em opengemaakt. (Moest ook voor montage)

De oude eigenaar zei me dat hij alleen een laadpaa heeft om het laden te starten. Voor de rest niets.

Nu de laadpaal open is , zie ik een simkaart vakje.
Kan ik hier iets mee? En een kwh meter, die ik van de buitenkant niet af kan lezen.
Kan ik hier iets mee of alleen dom laden?

En hoe kan ik deze het beste afzekeren?
Met een 16a automaat en 40a aardlekschakelaar?
Of een 20a aardlekautomaat?

[Afbeelding]
ik heb ook nog een lolo liggen maar die is al helemaal leeg gehaald door me ik wou er een 2e domme paal van maken maar nog niet aan toe gekomen of nodig gehad door dat ik de evbox home line gebruik die omgebouwd is. maar zonder account kun je niet veel met dat soort palen volgens mij.

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-03 21:45
Geen matches
Hey, ja Super dat heeft gewerkt! thnx

Dan nog een vraag als ik mag.....
Ik zou de EV meter ook willen instellen. ik gebruik de oude internals van een EV-Box Business line.
hier zit een SBC ALE3D5F in (ale3d5f10kb3a00 om exact te zijn) nu staat deze niet tussen het lijstje dus moet ik het een en ander zelf instellen, maar hier loop ik met mijn beperkte (modbus) kennis op vast,
ik moet een (instellen):
- Adres
- Byte order
- Data type
- Function
- Registers voor Voltage, Current, Power & Energy
- en Divisons voor Voltage, Current, Power & Energy

Nu had ik online dit gevonden waar ik misschien wel de registers uit kan halen?, en de Divisons kom ik misschien ook nog wel uit. maar de andere dingen zou ik niet weten, is hier iemand die dit misschien weet of eerder heeft gedaan (voor deze meter)?

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-04 06:40
Geen matches
sanderb2001 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:13:
Hey, ja Super dat heeft gewerkt! thnx

Dan nog een vraag als ik mag.....
Ik zou de EV meter ook willen instellen. ik gebruik de oude internals van een EV-Box Business line.
hier zit een SBC ALE3D5F in (ale3d5f10kb3a00 om exact te zijn) nu staat deze niet tussen het lijstje dus moet ik het een en ander zelf instellen, maar hier loop ik met mijn beperkte (modbus) kennis op vast,
ik moet een (instellen):
- Adres
- Byte order
- Data type
- Function
- Registers voor Voltage, Current, Power & Energy
- en Divisons voor Voltage, Current, Power & Energy

Nu had ik online dit gevonden waar ik misschien wel de registers uit kan halen?, en de Divisons kom ik misschien ook nog wel uit. maar de andere dingen zou ik niet weten, is hier iemand die dit misschien weet of eerder heeft gedaan (voor deze meter)?
Als ik naar de datasheet kijk is dit een S bus meter, geen modbus... t is allemaal wel serieel spul maar het zou me verbazen als dit zonder interface op een modbus werkt...

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-04 23:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UraauPtf5KHwOaGqeWWj6Wmwkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pB7E2FpZBvpS2lj7kfGc0q4u.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen donderdag mijn Smart evse binnen gekregen.
Ik wilde al een tijdje mijn 3.7kW evbox ombouwen tot iets waarmee ik de laadsnelheid kan aanpassen.
Naar de laadpaal loopt een 5x 4mm2 kabel vanaf huis (30meter).

Echter zou ik graag het een en ander vanuit domoticz kunnen aansturen, Echter heb ik hier tot op heden nog weinig over kunnen vinden. Helaas kan ik geen gebruik maken van een sensorbox ivm dat de meterkast te ver weg is.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Geen matches
Vandaag volgens mij een prima deal op marktplaats gescoord. Een EV-BOX waarvan de lockmotor defect is.
Gezien de prijs leken me de onderdelen alleen het al waard.
De lock motoren zouden niet meer werken van de aansluitingen, die zijn modulair dus makkelijk te vervangen (of desnoods vervang ik de gehele stekker)

Zag pas later dat het een dubbele was dus dat was nog eens een leuke verassing.
Plan nu is om de behuizing door een lintzaag te trekken en er 2 individuele laders van te maken (ik heb er maar 1 nodig).

Ben even benieuwd of iemand ervaring heeft met het ombouwen van deze dingen of wellicht om laten zetten voor particulier gebruik. Ik hoef ze in principe niet met een laadpas te hebben maar als dat makkelijk (goedkoop) wel mogelijk is waarom zou ik hem dan ombouwen naar een EVSE oplossing.

Behuizing en de onderdelen geven iig legio mogelijkheden en voor de prijs kon ik hem botweg niet laten liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2szva9HViOZkuz6Jpee_tGX-Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bxtJ1YY7SdElWZL33ya2bMLy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jama-p7kPi3mC7OdWiu9L_ND3qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WN9E1a3lhKcFafiDVXO3AMjd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7mBTlrvXHmFOhCjyXJ9syERTO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0gGkZeITIlk08Ts9y1muGrkB.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Jazsie
cyclone schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:46:
Vandaag volgens mij een prima deal op marktplaats gescoord. Een EV-BOX waarvan de lockmotor defect is.
Gezien de prijs leken me de onderdelen alleen het al waard.
De lock motoren zouden niet meer werken van de aansluitingen, die zijn modulair dus makkelijk te vervangen (of desnoods vervang ik de gehele stekker)

Zag pas later dat het een dubbele was dus dat was nog eens een leuke verassing.
Plan nu is om de behuizing door een lintzaag te trekken en er 2 individuele laders van te maken (ik heb er maar 1 nodig).

Ben even benieuwd of iemand ervaring heeft met het ombouwen van deze dingen of wellicht om laten zetten voor particulier gebruik. Ik hoef ze in principe niet met een laadpas te hebben maar als dat makkelijk (goedkoop) wel mogelijk is waarom zou ik hem dan ombouwen naar een EVSE oplossing.

Behuizing en de onderdelen geven iig legio mogelijkheden en voor de prijs kon ik hem botweg niet laten liggen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als enkel de lockmotor defect is dan kan je de EVBOX ook weer gewoon activeren en gebruiken met laadpas.
Kost je paar EUR in de maand voor het abo.

Verder kan je het prima ombouwen naar SmartEVSE echter als ie verder goed werkt en je krijgt em geactiveerd dan ben je minder kwijt in kosten.

Je moet alleen kijken of die abo kosten opweegt, puur prive laden dan is SmartEVSE zeker als je een slimme paal wilt wel handiger.

Ligt dus maar eraan wat je precies er mee wilt gaan doen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-04 18:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cyclone schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:14:
@Jazsie

Voor nu wil ik eerst even kijken of ik ergens kan vinden hoe ik de lock motoren kan testen om te kijken welke er defect is, maar die info heb ik nog niet.
Mochten ze beiden defect zijn kies ik er denk ik voor om de contacten om te wissellen naar vaste laadkabel.

Tevens wees een vriendje van me op dat het wellicht mogelijk is om de huidige controller om te flashen naar een SMARTEVSE er zit namelijk een connector op deze controller die dit wellicht mogelijk maakt.
Omflashen naar een SmartEVSE zal niet kunnen.
Een EVBox direct aansturen is mogelijk maar heel makkelijk wordt het niet gemaakt. EVBox gebruikt een eigen protocol over RS485 ("RS485 Max"). Hier wat details:
http://www.olino.org/blog...charging-at-home-and-more

Je kunt wel de controller in de EVBox eruit knikkeren en vervangen door een SmartEVSE. Zo te zien is er genoeg ruimte. Oudere laadpalen zoals deze EVBox zijn bouwpakketten met een charge controller, contactor, energiemeter, installatieautomaat en aardlekschakelaar op din-rails. Dat maakt het wel makkelijk om ze om te bouwen.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Femme schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Omflashen naar een SmartEVSE zal niet kunnen.
Een EVBox direct aansturen is mogelijk maar heel makkelijk wordt het niet gemaakt. EVBox gebruikt een eigen protocol over RS485 ("RS485 Max"). Hier wat details:
http://www.olino.org/blog...charging-at-home-and-more
Thanks dat scheelt mij een hoop zoekwerk! En dan ga ik meteen door naar Plan B en dat was al
Je kunt wel de controller in de EVBox eruit knikkeren en vervangen door een SmartEVSE. Zo te zien is er genoeg ruimte. Oudere laadpalen zoals deze EVBox zijn bouwpakketten met een charge controller, contactor, energiemeter, installatieautomaat en aardlekschakelaar op din-rails. Dat maakt het wel makkelijk om ze om te bouwen.
Precies dat dus.
Helaas zit er niet de type B aardlek in deze unit dus die moet ik nog aanschaffen pluse de SmartEVSE en een laadkabel.
Behuizing beetje leuk schoonmaken en voorzien van een ander kleurtje en kijken of we nog wat keks kunnen doen met die LED ring en klaar is Case :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:36
Hi Allen,

Onlangs heb ik een 3-fase evbox homeline met vaste laadkabel via mp op de kop getikt voor onze e-golf. Gezien wij een 1-fase aansluiting hebben (40a) kunnen we denk ik max 3,7kw laden, wat voor ons ook prima is.

Ik wil graag via homeassistant of evcc maximaal gebruik maken van onze zonnestroom en goedkope laadtarieven (dynamisch contract). Load balancing is wat mij betreft niet nodig. Omdat de evbox dit zelf niet kan ben ik bij de smart-evse uitgekomen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik voor de bovenstaande doeleinden ook de smart sensorbox nodig heb.

Hieronder een foto van de evbox in orginele staat. Klopt het dat ik iniedergeval het volgende nodig heb?
- smart evse module
- DC/AC lekstroom detecter

Kan ik daarnaast de driefasen automaat en kwh meter die momenteel in de box zitten blijven gebruiken bij een 1-fase aansluiting? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isdrWSfkRw1JK8Q2WzwuCUo-RNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yA0xnXlCWfog2dYqDuCMjyyX.jpg?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-04 20:00
Djvdb schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:07:
Hieronder een foto van de evbox in orginele staat. Klopt het dat ik iniedergeval het volgende nodig heb?
- smart evse module
Dat zou voldoende moeten zijn, misschien nog wat stukjes draad. Ik heb zelf een golf ehybrid, ook 1 fase op een 3 fase voorbereide smartevse zitten die zijn loadbalancing doet vanaf een esphome. Omdat de paal niet op fase 1 zit heb ik de fases doorgeschoven dat de smartevse denkt dat het verbruik en de auto op dezelfde fase zitten.

• Jazsie
Djvdb schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:07:
Hi Allen,

Onlangs heb ik een 3-fase evbox homeline met vaste laadkabel via mp op de kop getikt voor onze e-golf. Gezien wij een 1-fase aansluiting hebben (40a) kunnen we denk ik max 3,7kw laden, wat voor ons ook prima is.

Ik wil graag via homeassistant of evcc maximaal gebruik maken van onze zonnestroom en goedkope laadtarieven (dynamisch contract). Load balancing is wat mij betreft niet nodig. Omdat de evbox dit zelf niet kan ben ik bij de smart-evse uitgekomen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik voor de bovenstaande doeleinden ook de smart sensorbox nodig heb.

- smart evse module

Kan ik daarnaast de driefasen automaat en kwh meter die momenteel in de box zitten blijven gebruiken bij een 1-fase aansluiting? [Afbeelding]
Je kan ook 32A (7,4kW) laden, maar zou dan wel een load balancer gebruiker en kost wat meer werk als de laadpaal nu met max 3x16A kan laden.

- De hoofschakelaar (is geen automaat) kan je gebruiken.
- De relais kan je gebruiken (voor 32A is de 63A variant wel beter).
- De kWh meter ook als goed is (als ie RS485 heeft en de datasheet is bekend).
- De 12V voeding vervalt, SmartEVSE werkt direct op 220V.

Verder zou ik wel nog een kleine automaat (6A) plaatsen voor je SmartEVSE.

Leuke box om om te bouwen !
Hmmbob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
[...]

Of de Serkri web interface, daar kan je ook in schedulen etc. Sterker nog, volgens mij kan je daarin alles wat ook via MQTT etc kan.
Klopt ja, ik maak zelf geen gebruik van de site enkel voor diagnose :).
rene037 schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ja, vooral dat 'verstopt'. Overigens zie ik daar alleen beschrijvingen, geen waardes.

Ik heb even in de source gekeken naar welke MQTT-topics subscribed zijn (MQTTprefix + "/Set/#") en welke er dan gedecodeerd worden (set/mode, /set/CurrentOverride etc.), maar ik zie geen topic dat laden start of stopt. Of ik mis de logica, zit het in mode off/normal/solar/smart icm de tijd?
Ik gebruik de MQTT momenteel ook nog enkel om de L1/L2/L3 waarde te sturen, de rest doe ik nog ouderwets met de API :)

• lvdlaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02-2024
Grootjestwins schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:00:
Beste Allen,

Afgelopen weekend maar eens mijn laadpaal project opgepakt.

Nadat ik eerder al de extra B16 ampere groep en kabel had aangelegd was het nu tijd om de Homeline om te bouwen voor thuisgebruik.
Bij aankoop van de Homeline was ik vergeten te vragen of er ook een abbonements lock op zat, waardoor ik genoodzaakt was hem om te bouwen naar een normale plug and play versie.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Aanschaffen EVSE DIN via een van de bekende kanalen.
- Bestaande CP en PP overzetten op nieuwe EVSE.
- A1 contact aansluiten op nieuwe EVSE DIN
- Zwarte 12V ader (LED ring) aansluiten op de + van de 230/12V trafo.
- Groene ader (LED ring) aansluiten op verbreekcontact 21/22 contactor.
- De min van de trafo aansluiten op de verbreekcontact 21/22 van de trafo.

Af er nu spanning op de laadpaal staat brand de groen LED ring. Af de contactor ingeschakeld worden door de EVSE dan brand de blauwe LED ring.

De blauwe LED ring was in originele staat al aangesloten op een van de hoofdcontacten van de contactor. Daar hoefde ik dus niets aan te veranderen.

Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk om een laadpaal van de beheerder te onkoppelen. Het enige wat je nodig bent is een nieuwe EVSE.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Grootjestwins,

Heb jij de EVSE DIN van GWL gebruikt?
Ben van plan mijn EVBox ook om te bouwen.

Hoor het graag!

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 11:25
dingo35 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:08:
[...]

Aan de documentatie te zien is deze bruikbaar, hij communiceert op 9600,N,8,1 en dat doet de SmartEVSE ook.

Je sluit hem aan op de A en B terminals (linksonder, op het rijtje zwakstroom aansluitingen). Let op: polariteit is van belang, en officieel moet je de modbus aan beide zijden termineren met 120 ohm.

Configureer hem vervolgens als Custom meter in het menu op de LCD, de waarden voor de diverse parameters moet je uit de manual vissen, download hier:
https://sbc-support.com/e...ication-protocols/modbus/
Is het iemand nog gelukt om die SAIA PCD (ald1d5f) aan de praat te krijgen met de smartevse? Ik heb ook zo'n EVbox homeline kast met zo'n meter. Ik ben ook door die handleiding gegaan, maar het modbus verhaal hierin werd mij nog niet helemaal duidelijk. De adressen zijn daar niet letterlijk uit te halen voor de verschillende items(voltage, amperage, total kwh etc). En dan zit je nog met uit welk register de data komt en de dividers zoals ik het zie.
Opzich is het natuurlijk niet zo'n probleem er een andere in te hangen, maar zowel financieel en milieutechnisch is het natuurlijk zonde als er gewoon een prima meter in zit.

edit: toch nog een duidelijkere handleiding gevonden, vanavond maar weer even proberen ; https://sbc-support.com/u...r-ALD1-with-Modbus_01.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door terpie1992 op 09-02-2024 09:09 ]

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 11:25
terpie1992 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Is het iemand nog gelukt om die SAIA PCD (ald1d5f) aan de praat te krijgen met de smartevse? Ik heb ook zo'n EVbox homeline kast met zo'n meter. Ik ben ook door die handleiding gegaan, maar het modbus verhaal hierin werd mij nog niet helemaal duidelijk. De adressen zijn daar niet letterlijk uit te halen voor de verschillende items(voltage, amperage, total kwh etc). En dan zit je nog met uit welk register de data komt en de dividers zoals ik het zie.
Opzich is het natuurlijk niet zo'n probleem er een andere in te hangen, maar zowel financieel en milieutechnisch is het natuurlijk zonde als er gewoon een prima meter in zit.

edit: toch nog een duidelijkere handleiding gevonden, vanavond maar weer even proberen ; https://sbc-support.com/u...r-ALD1-with-Modbus_01.pdf
Heeft iemand nog een suggestie voor de modbus communicatie?
Ik heb de adressen van de waardes nu en ik kan het adres van de meter instellen. Meter en smartEVSE staan beide op modbus adress 11.
ik heb er zo'n halve meter twisted pair tussen zitten. De polariteit een is een raadsel. De aansluitingen zijn D en D/ op die meter.
Ik heb ze beide kanten getermineerd geprobeerd op 100ohm. (hoe precies komt dit? ik had geen 120 liggen helaas). Zoals ik het begrijp termineer je dan echt op de plus en min, dus de weerstand gewoon bij de aansluiting er bij in gedrukt.
Dan krijg ik op welke volgorde dan ook alleen een timeout(telnet debug).
Nu heb ik alle weerstanden er tussenuit, en krijg ik met de juiste polariteit een packet length error.
MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 001c.
(MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 0024.
(MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 0025.

Deze komt echter ook als ik de smartevse op een ander kanaal zet. dus dit lijkt meer op storing.

En die SmartEVSE blijft 3 fase aangeven. Ik laad echter 1 fase. moet ik dit nog ergens instellen? want als die op 3 fase blijft werken gaat SMART laden niet echt werken. is een vaste kabel, getermineerd op 680 uit m'n hoofd in de stekker. de L2 en L3 hebben ook geen draden.

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:58
Heb het forum even door gelezen, maar zit toch nog met de volgende vraag. Ik wil een tester voor laadpalen maken voornamelijk EVBox, en kwam het volgende schema tegen. Zou dit moeten werken om een laad sessie te starten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2juaRVEewCovNLToocsT8g0MwF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x30GrLBu4g9fNAwPuG3PGSth.jpg?f=fotoalbum_large

• Iggy3
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:05
Geinspireerd door de succesverhalen in dit topic ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen laadpaal. Op Marktplaats heb ik een dubbele EVBox gescoord. Die heb ik gesplitst en de stuurprint en GSM modem verwijderd. Een SmartEVSE en AC/DC Residual Current Sensor zijn onderweg.

Nu loop ik tegen een uitdaging aan, want op de DIN rails in de EVBox is geen ruimte om de SmartEVSE bij te plaatsen (zie foto). Daarom heb ik de volgende vragen:

1. Als de AC/DC RC sensor een aardlekstroom van 30mA detecteert schakelt de SmartEVSE de laadpaal uit, correct? Betekent dat dat de aardlekschakelaar die nu in de EVBoz zit er uit kan? Dat zou meteen wat ruimte opleveren.

2. Naast de aarlekschakelaar, de B16 automaat en de contactor zijn hulpschakelaartjes gemonteerd. De functie daarvan is mij niet duidelijk. Het lijkt er op dat ze signaleren of die drie apparaten aan of uit staan en dit doorgeven aan de besturing. In dat geval lijkt het me dat ze zonder problemen verwijderd kunnen worden, wat ook weer wat ruimte oplevert. Maar misschien hebben ze (ook) een andere functie. Is er iemand die daar licht op kan werpen?

PS: Mocht iemand geinteresseerd zijn in de andere helft van de dubbele EVBox stuur dan even een PB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfRU4j1JqqrLE3kf5rFLgFK_7Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyFi7RasPZEHSx75TQQ05SN7.jpg?f=fotoalbum_large

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 15:59
Iggy3 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:37:
Geinspireerd door de succesverhalen in dit topic ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen laadpaal. Op Marktplaats heb ik een dubbele EVBox gescoord. Die heb ik gesplitst en de stuurprint en GSM modem verwijderd. Een SmartEVSE en AC/DC Residual Current Sensor zijn onderweg.

Nu loop ik tegen een uitdaging aan, want op de DIN rails in de EVBox is geen ruimte om de SmartEVSE bij te plaatsen (zie foto). Daarom heb ik de volgende vragen:

1. Als de AC/DC RC sensor een aardlekstroom van 30mA detecteert schakelt de SmartEVSE de laadpaal uit, correct? Betekent dat dat de aardlekschakelaar die nu in de EVBoz zit er uit kan? Dat zou meteen wat ruimte opleveren.

2. Naast de aarlekschakelaar, de B16 automaat en de contactor zijn hulpschakelaartjes gemonteerd. De functie daarvan is mij niet duidelijk. Het lijkt er op dat ze signaleren of die drie apparaten aan of uit staan en dit doorgeven aan de besturing. In dat geval lijkt het me dat ze zonder problemen verwijderd kunnen worden, wat ook weer wat ruimte oplevert. Maar misschien hebben ze (ook) een andere functie. Is er iemand die daar licht op kan werpen?

PS: Mocht iemand geinteresseerd zijn in de andere helft van de dubbele EVBox stuur dan even een PB.

[Afbeelding]
De aardlekschakelaar hoort in je meterkast, niet in je laadpaal. Als bijv. de kabel beschadigt raakt dan kan de aardlek nu z'n werk niet doen. De installatieautomaat hoort ook in je meterkast. Mocht je het allemaal toch in je laadpaal willen stoppen koop van een gecombineerde aardlek/installatieautomaat (een ALA), dan heb je weer wat ruimte.

Ik vermoed dat dit een Duitse laadpaal is geweest (Doepke wordt veel in DE gebruikt) en daar is het installeren van een aardlek+installatieautomaat in de laadpaal wel gebruikelijk.

Vergeet de DC lekstroomdetectie voor je SmartEVSE ook niet, die moet dan wel weer in de laadpaal.

Oh en voor een dubbele laadpaal moet je alles dubbel uitvoeren dus 2x een aardlek met installatieautomaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mukky op 01-07-2024 09:38 ]

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-04 23:07
Zijn er mensen die een ABB kWh meter met modbus functie werkend hebben of weten of dit werkt met de smartevse?

Ik heb nu een EVBOX 1fase en ben aan het ombouwen naar 3 fase vanuit een oude ecotap wallbox en daar zat deze kWh meter in en als hij te gebruiken is scheelt dat weer een meter aanschaffen. ;)

https://webshop.cedel.nl/...Fase-kWh-meter-met-Modbus

[ Voor 9% gewijzigd door Chris96 op 03-07-2024 21:41 ]

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:12
Ik wil binnenkort de EVbox HomeLine die hier op de oprit hangt verbouwen naar SmartEVSE, maar heb wat vragen.
Dit is nu de binnenkant: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkyPdJhMzh__AbZ9eo0itMfS1ME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dwed3ydyLZRZewtfja2SzLA6.jpg?f=user_large
De voorkant: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN3YpP8BjNLDJGiavADKqLX354s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kjPZfecH6wlElKCNXBru2P1m.jpg?f=user_large

1) In de meterkast zit de laadpaal achter aan automaat, dus lijkt mij dat alles eruit kan wat er nu in hangt (m.u.v. een contactor), klopt dit?
2) Er zitten rechtsonder in de binnenkant 2 contactors, maakt het uit welke ik gebruik? Hij gaat gebruik worden voor 1-fase laden, dus volgens mij moet dat niet uitmaken.
3) Ik zou graag de RFID-lezer willen herbebruiken, weet iemand of dat mogelijk is? Deze lijkt achter de blauwe plaat aan de bovenzijde te zitten.
4) Ik heb nu dus alleen de SmartEVSE-controller en een DC/AC Residial current sensor nodig, correct?

PSN: Redrafted

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:12
1. Ik zou de 6A automaat in de paal laten zitten. Deze kan je gebruiken om je SmartEVSE netjes te voeden met dunnere draad.
2. Ik zou de 40A gebruiken. Maakt misschien iets grotere klap met inschakelen, maar is veel robuuster
3. Dit zou je moeten testen, ik durf het namelijk niet te zeggen. En anders zou je altijd nog de standaar RFID lezer aan kunnen schaffen. Ik heb zelf de standaard RFID reader vast gelijmd in mijn laadpaal.
4. Wat heb je nog meer nodig?
* Smart EVSE Sensorbox indien je het vermogen van je hoofdaansluiting wilt limiteren
* Klemmen, Tevens om je de din rail te aarden
* draad (6mm en adereindhulsjes)

Dit is mijn build van een jaar geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL_aJySeMwdlBpzb6uVJhlnDfzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tYr9JNWQ7t4QODOaOFAzvcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEylHELX39hkEYXrZbVNAky6ARs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAqi9fpmtXyjzI7GuY6VpGq9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9be1ir-KRDqeIChAkWhkIWlw4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf0XflksTyUIHfP4sQJC07FQ.jpg?f=fotoalbum_large
Xerox schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:47:
Ik wil binnenkort de EVbox HomeLine die hier op de oprit hangt verbouwen naar SmartEVSE, maar heb wat vragen.
Dit is nu de binnenkant: [Afbeelding]
De voorkant: [Afbeelding]

1) In de meterkast zit de laadpaal achter aan automaat, dus lijkt mij dat alles eruit kan wat er nu in hangt (m.u.v. een contactor), klopt dit?
2) Er zitten rechtsonder in de binnenkant 2 contactors, maakt het uit welke ik gebruik? Hij gaat gebruik worden voor 1-fase laden, dus volgens mij moet dat niet uitmaken.
3) Ik zou graag de RFID-lezer willen herbebruiken, weet iemand of dat mogelijk is? Deze lijkt achter de blauwe plaat aan de bovenzijde te zitten.
4) Ik heb nu dus alleen de SmartEVSE-controller en een DC/AC Residial current sensor nodig, correct?

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-12-2025
Ha Tweakers, ik heb wat gezocht op het forum, maar nog geen info kunnen vinden n.a.v. onderstaande communicatie van EVBox (juni dit jaar):
Beste klant,

De komende jaren zullen de 2G- en 3G-netwerken in veel landen over de hele wereld ophouden te bestaan. In Nederland wordt het einde van deze netwerken verwacht in 2025 en voor België in 2028. Het wegvallen van deze beide netwerken zal gevolgen hebben voor de prestaties van stations die nog niet klaar zijn voor 4G en alleen communiceren via 2G- en/of 3G-netwerken, zoals onze G2 en de meeste G3 BusinessLine en HomeLine modellen

Wij bieden twee oplossingen voor EVBox klanten met G2 en G3 BusinessLine en HomeLine stations die nog niet klaar zijn voor 4G. Klanten kunnen hun station(s) vervangen door onze nieuwe bekroonde EVBox Liviqo of Livo station(s). Daarnaast kunnen klanten met een EVBox BusinessLine model ook kiezen hun huidige station te upgraden naar 4G en in staat zijn om te communiceren met zowel 4G als 5G netwerken.

Waarom nemen we contact met je op?
Wij willen je als koper of huidige eigenaar van een EVBox BusinessLine of HomeLine-station dat mogelijk nog niet 4G ready is, nu al informeren om je station te vervangen door een nieuw EVBox model of, als je een BusinessLine model hebt, vóór 31 juli 2024 een 4G upgradekit te bestellen. Onze 4G upgradekits zullen slechts tot 31 juli 2024 te koop zijn.
Voor meer informatie over welke EVBox BusinessLine en HomeLine modellen getroffen zullen worden door een volledige uitschakeling van zowel 2G als 3G: klik hier

Vervangen of upgraden?
Nu de 2G- en 3G-netwerken ophouden te bestaan en je station(s) al langer meedraaien in het veld, is het tijd om te overwegen je oudere station(s) te vervangen voor een nieuw model EVBox-station(s).
We hebben zelf een G2 BusinessLine model op de oprit, deze staat op 1 fase (3,7 kW) aangesloten. Dat is bewust (we hebben hier een 1x 35A aansluiting) en gebruiken hem niet heel vaak (52 kWh Zoe, 2020, veelal laden op kantoor), dus vind het zonde een nieuwe paal van ~1 k€ te kopen.

Wij hebben ervoor gekozen geen 4G upgrade-kit te bestellen (was flink duurder dan onze 2e-hands aanschaf en zelf-aanleg (staat overigens hier nog op dit forum)), en later onze opties te onderzoeken. Op dat laatste punt sta ik nu, en overweeg 1 van de volgende opties (in mate van complexiteit, in alle gevallen zal de huidige verbinding met de systemen van EVBox moeten vervallen):
  1. Een 'standalone' optie, inpluggen = laden. Niet ideaal, maar acceptabel, ik kan evt. zelf nog een werkschakelaar in de meterkast maken
  2. Een optie met RFID tag, hoogstwaarschijnlijk third-party, zodat de paal blijft werken als nu, zonder verbinding met EVBox
  3. Een optie waarbij het laden (optioneel) gekoppeld wordt aan de opwek van zonnepanelen (er ligt hier zo'n 6500 Wp, 4,6 kW omvormer), ter voorbereiding op het (versneld) afschaffen van de salderingsregeling
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een EVBox BusinessLine naar 1 van de volgende opties? Is hier ergens een beschrijving voor te vinden? Ander advies? Bvd! _/-\o_

• mukky
spacefreek schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:26:
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een EVBox BusinessLine naar 1 van de volgende opties? Is hier ergens een beschrijving voor te vinden? Ander advies? Bvd! _/-\o_
Kant en klare handleidingen voor alle merken laadpalen zul je hier niet vinden maar er zijn meerdere forumleden die een EV Box als donorpaal hebben gebruikt (deze bijv) en er een SmartEVSE van hebben gemaakt. Dan kun je een lijstje RFID tags voorprogrammeren en kun je met overtollige energie zonneladen. Is een leuk project en als je er niet uitkomt is hier voldoende hulp beschikbaar :)

[ Voor 54% gewijzigd door mukky op 30-09-2024 11:23 ]

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:05
spacefreek schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:26:
Ha Tweakers, ik heb wat gezocht op het forum, maar nog geen info kunnen vinden n.a.v. onderstaande communicatie van EVBox (juni dit jaar):

[...]

We hebben zelf een G2 BusinessLine model op de oprit, deze staat op 1 fase (3,7 kW) aangesloten. Dat is bewust (we hebben hier een 1x 35A aansluiting) en gebruiken hem niet heel vaak (52 kWh Zoe, 2020, veelal laden op kantoor), dus vind het zonde een nieuwe paal van ~1 k€ te kopen.

Ja hierzo.
Afgelopen zaterdag omgebouwd.
De laagspanning er uit en de SmartEVSE er in. De magneetschakelaar en de aardlekschakelaar blijven op hun plek.
2 uur werk, voornamelijk omdat ik eerst alles heb gelabeld om in geval van problemen alles terug te kunnen zetten.
Software schrijven voor Domoticz (MQTT) was 2 avonden heerlijk programmeren.

In het kort komt het er op neer dat je alleen de gegevens van P1 nodig hebt.
code:
1
2
3
local PowerReturn = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[6])     -- opbrengst zonnepanelen
        local PowerConsumption = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[5])  -- power consumption @home
        local availableEnergy = PowerReturn + PowerLaadpaal - PowerConsumption

Zelfs PowerLaadpaal is niet nodig want je weet immers hoe je geschakeld hebt.
Voorbeeld 10A ~= 2200 Wh, dan vul je als waarde PowerLaadPaal 2200 in en de software rekent uit of het meer, minder of nul moet worden.

[ Voor 26% gewijzigd door tukker999 op 02-10-2024 13:02 . Reden: aanvulling ]

22,29 kWh/100km

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:24
Met het besluit van Engie om op de niet al te lange termijn te stoppen met EVBox (waarvan de 2G connectiviteit komende zomer sowieso al gaat stoppen) heb ik de kogel maar wat eerder door de kerk gejaagd en ook voor een SmartEVSE oplossing gekozen ter vervanging. Komende tijd qua werk en prive echt totaal geen zin in een spontaan niet werkende laadpaal. Daarbij gaf de (aankomende) OCPP ondersteuning (en de zeer actieve ontwikkeling en aanwezigheid hier! _/-\o_ ) wel de doorslag om voor de SmartEVSE te kiezen (een Phoenix Contact EVSE bijv. was ook een optie), ook al heb ik de backoffice voorlopig niet perse nodig.

Ik ga de doepke AC+DC aardlek en -relais uit mijn bestaande EV-box hergebruiken, verder alles nieuw besteld:

- SmartEVSE-v3 + LED drukknop + sensorbox v2 + 80A CT's (nog een oude DSMR-versie voorlopig). Helaas was de RFID lezer niet op voorraad, maar die komt dan maar later. Die uit de evbox zal wel niet werken?

- 32A "Tesla" kabel van 7m met stekker van evchargeking. De huidige kabel met mennekes stekker is na 10 jaar wel klaar, die geeft steeds vaker communicatiefouten en contactspray helpt ook niet meer zo goed.

- Extra 40A Doepke relais voor 1-3F switching. Betrouwbaar gebleken in de evbox en rated voor 100000+ schakelingen. Alleen de 4P was snel leverbaar, dus die maar gepakt.

- Eastron SDM630 modbus v2 MID kWh-meter. Helaas zit er een s0 gebaseerde (Saia) meter in de evbox, dus die is niet (hiervoor) herbruikbaar. Die gaat straks denk ik de back-up heater van de warmtepomp meten.

- Eea komt binnen in een Hager Vision kast, tegen de bestaande meterkast aan (en direct achter de evbox kast aan de buitenmuur). Niet de goedkoopste optie, maar wel uniform met de rest en ik wil graag makkelijk toegang hebben tot de componenten en de SmartEVSE module.

- De evbox wordt dan eigenlijk een oversized lege huls. Komt ooit nog wel een keer een kleiner en mooier kastje voor oid, maar voor nu voldoet de kast nog prima als kabelhouder en behuizing voor de RFID-lezer/drukknop/wifi AP.

Aansluitschema wordt dan als volgt, incl. een 2e relais. @astrapowerrr Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!

De documentatie mag her en der wel wat duidelijker/bijgewerkt worden, ik moest bijv. ook echt even zoeken waar de RS485 bus voor de EVmeter nou op zat. Hoe ik de RFID lezer aansluit is me nog steeds niet duidelijk, heb ik inmiddels in de aparte handleiding gevonden, schema is aangepast. Het is er allemaal wel en ik kom er echt wel uit, maar het is wel een beetje versnippert allemaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq71hIz-l2Vr0LmpE0AAwwztres=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQVgQktf3o0xLV7WBP17TpmM.png?f=fotoalbum_large

Als het mee zit nog voor het weekend alles in huis, dan heb ik dit weekend wat te knutselen :)

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 15-10-2024 22:23 ]

All-electric.

• RonJ
sandergar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Ook bij mij schakelt de C2 niet tussen 1F en 3F. Ik bedien deze optie nu handmatig. Standaard "Allways off" en indien ik op de stand "Smart" wil laden dan kies ik voor "Allways on". Het zou fijn zijn als de optie "Solar Off" dit automatisch zou gaan doen.

Het visueel maken van de C2 status is ook mijn wens :
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Bij mij gaat het ook niet helemaal goed lijkt het, hij schakelt in solarmode niet terug en stopte zelfs helemaal even met laden. En daarna zette ik hem op Smart en toen bleef ie juist weer uit, tot ik de smartevse herstartte. En het is echt 100% een NO contactor, maar wel een silent-versie (een doepke HS40-40 uit een evbox). Ik wil toch nog even meer experimenteren waar 'm dat nou in zit, hopelijk dit weekend wat zon, dan kan ik het even goed verder testen.

All-electric.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 07:17
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
En het is echt 100% een NO contactor, maar wel een silent-versie (een doepke HS40-40 uit een evbox).
Ik heb de contactor uit de Stegen webshop.
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Ik wil toch nog even meer experimenteren waar 'm dat nou in zit, hopelijk dit weekend wat zon, dan kan ik het even goed verder testen.
Het is lastig te controleren of de C2 wel actief is of niet. De Smart EVSE laat het niet zien op het display en in HA zie ik het ook niet terug. Ik gebruik nu de Tesla app om te controleren of er op 3F geladen wordt of niet.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• RonJ
Geen matches
Xoliul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:56:
Nou, hij werkt.

[Afbeelding]

Wel wat verward door de EV-teller. Bij de oude unit zat een ABB B23 zonder modbus. heb dan een Eastron SDM72DM gekocht in de plaats, kost maar 44 ipv 300 ofzo voor een ABB. Maar die Eastron doet niks, scherm gaat niet aan. Ook slecht gelabeld op de unit zelf. Misschien maar eens terug sturen...

Verder moet ik eerlijk zijn en krijgt de SmartEVSE van Stegen maar een 7/10 van mij, had toch graag wat zaken anders gezien...
  • Slechte documentatie, het is echt vaak niet duidelijk of incompleet. Ik schrijf zelf documentatie en maak video's als beroep dus ben misschien wat streng. Of misschien moet ik mezelf net aanbieden hiervoor..
  • Het is echt wel enkel bedoeld om in de meterkast in te bouwen, als je zoals mij het in de unit stopt, wordt het snel knutselen en prutsen:
  • Geen makkelijke mogelijkheid scherm eruit te halen en apart aan te sluiten. Ik moest solderen en FPC extensies maken, zag ik liever anders.
  • Deze vind ik nog het minst fijn: je MOET een hoop settings via het scherm configureren, het gaat blijkbaar niet via de webpagina. Ik had best dat scherm willen weglaten moest ik het enkel via web kunnen configureren... Ben toch wat verwend met ESPhome en hoe het daar allemaal werkt. Jammer dat er nog geen ESPhome component hiervoor bestaat, ik wisselde meteen.
Die eastron lijkt me idd een DOA. Gelukkig doet amazon nooit moeilijk. ;) Nog niet meegemaakt, dit is mijn 7e eastron meter hier (meeste zijn de wifi versie van homewizard) en altijd goede ervaringen mee tot nu toe, alleen de klemmen voelen een beetje flimsy voor de 3.5Nm waarmee je ze moet aandraaien.

Als je idd van plan bent de documentatie eens uit te mesten wil ik ook wel bijdragen, volgens mij vooral een kwestie van samenvoegen en verduidelijken van wat er wel degelijk is en misschien wat duidelijkere schema's toevoegen. Laat maar weten!

Een los 2e schermpje (al is het zonder de knoppen) zou een leuke feature zijn voor de v4 iig. Aan de andere kant vind ik de super cleane look van alleen de knop-met-RGB ook wel wat hebben, dat schermpje buiten kijk ik denk ik toch nooit op.

Settings had ik idd ook in de web-interface verwacht, maar voor mij verder niet zo'n issue omdat ie in de meterkast zit. Anders is dat wel bloody irritant als je er steeds de laadpaal voor moet opendraaien, zeker in het begin wil je nog wel een beetje experimenteren met de settings heb ik al gemerkt. Ben wat dat betreft wel blij dat ik na enige twijfel toch voor een extra overpriced meterkast binnen ben gegaan ipv alles in een oude EV-box te proppen.

Inmiddels schijnt hier de zon en loopt er 12.5A terug het net in. Als zo de auto/vriendinlief terug is van de bootschappenrun eens kijken of ik wat wijzer wordt van het gedrag van die 2e contactor. @mukky en @Eggybert Welke contactor(s) gebruiken jullie? Wel lastig dat ik nu niet goed weet of het aan mijn keuze voor de contactor ligt of een software dingetje is.

All-electric.

• RonJ
Klik voor groot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o75kBYE_4ePhBs1c4-Hr6V2nJ4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEvYJWhn8eRy6KTZbahhO1DE.png?f=fotoalbum_large

Net even eea uitgetest. Hij lijkt idd op een of andere manier softwarematig niet terug te schakelen naar 1F, er blijft iig spanning op de C2 uitgang van de SmartEVSE staan. Denk niet dat ie plakt icm deze contactor ofzo, want hij schakelt verder wel altijd netjes zoals verwacht als ik switch tussen solar en smart zonder PV opwek of met een handmatige C2 setting. Deze contactor lijkt dus gewoon goed te werken, wat ik ook eigenlijk wel verwachtte want ik heb hier eerder al omgebouwde EVboxen gespot waar deze Doepkes in zitten.

Verder merkte ik dat ie "solar max import" blijkbaar als regelsetpoint neemt, e.g. "fixed/additional solar import". Ik verwachtte dat dat als een soort bufferwaarde alleen aangesproken wordt als de PV-opwek na de start inkakt, e.g. ik ben gestart vanaf >6A, nu wek ik ineens nog maar 2-3A op, maar ik mag 4A importeren, dus ik blijf met 6A laden. Ga ik meer importeren dan 4A dan sla ik af (na de timer). Maar nee, hij blijft dan gewoon continu op 4A import hangen en daarnaartoe regelen, ook wanneer er dik >10A teruggeleverd wordt aan het net, dat had ik niet zo verwacht eigenlijk. Maargoed, dat werkt dus net ff anders en is echt bedoeld voor als je de 6A niet haalt met je PV, je kan de solar startwaarde dus gewoon lager zetten dan 6 in dit geval en dan gaat en blijft ie toch met 6A laden. Understood. :)

En nog een klein dingetje gevonden, ik denk dat de belachelijk "nauwkeurige" meetresolutie/waarde van de SDM630 niet verwacht en daarmee niet afgerond wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo6Ro0yNtMHGIOVpwiL36TLkQBY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/o7e9bk0wQjjqAbviL4FVIjBr.gif?f=fotoalbum_large

PS
Ik wil het product zeker niet helemaal afzeiken hoor, het is nog steeds een erg mooi totaalpakketje en dikke kudo's om zoiets überhaupt te ontwikkelen. Het zijn alleen wat kleine dingetjes die net ff anders zijn of werken dan ik dacht. Ik denk en help ook graag mee om eea nog beter te maken, daar is het immers open source voor :)

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 25-10-2024 17:36 ]

All-electric.

• tukker999
Ik heb weer een beetje zitten rekenen en de opbrengst van de zonnepanelen (6000 Wp, jaarlijkse opbrengst gemiddeld over 2021 tm 2023 5239 kWh) op een rijtje gezet.
Voor het rekenwerk gebruik ik de limieten van 6A, 8A, 10A, 13A en 16A op de 1 fase laadpaal, 1400W, 1850W, 2300W, 3000W en 3600W
De gebruikte formule om het aantal uren voor de 5 groepen te berekenen in SQLite is:
code:
1
select count(*)/12 from DayData where DATE(TimeStamp, 'unixepoch')< '2024-01-01' and DATE(TimeStamp, 'unixepoch')>= '2021-01-01' and Power >= 1400 and Power < 1850;

Ik heb rekening gehouden met een gemiddeld achtergrondgebruik in huis van 150W, allerlei apparaten wasmachine, vaatwasser, waterkoker, TV etc.
De uitkomsten per jaar gemiddeld:
  • >= 3750W - 212 uur - 5%
  • >= 3150W - 195 uur - 4,5%
  • >= 2450W - 300 uur - 7%
  • >= 2000W - 93 uur - 2%
  • >= 1550W - 336 uur - 8%
  • < 1550W - 3091 uur - 73%
Het eerste dat opvalt is dat 73% van de tijd dat de zonnepanelen energie leveren er niet geladen kan worden want te weinig energie beschikbaar.

De maximaal beschikbare opbrengst voor de auto zou dan 2671 kWh zijn.
Alles bij elkaar opgeteld en met 20 kWh/100km zou je met de oogst van het dak een kleine 13.355 km kunnen rijden.
In het echt ligt dat toch wel wat anders.
- de auto staat vaak overdag niet bij huis en aan de lader.
- de accu kan ook wel eens een keertje al helemaal vol zijn.
- gezien de lage stroomsterkte mag je uitgaan van 15% laadverliezen

Alleen al door de laadverliezen kan je niet 13.355 km maar 11.350 km ver komen.

Ik heb de afgelopen jaren geladen met een nog niet slimme EVBox die de keuze uit of 16A - 3600W had en sinds een aantal weken de SmartEVSE.
Vanaf 1 november houd ik de standen bij en ben heel benieuwd wanneer er in het echt geladen kan worden op energie van het dak. 's Zomers is er een overschot dat de auto niet kan opnemen en 's winters is er vooral veel te weinig

Ik lees op dit forum veel over 3 fase laden thuis, maar ik vraag me af of dat veel toevoegt.
Je kan veel sneller laden, maar daar staat tegenover dat er weinig momenten zijn dat er zoveel energie beschikbaar is dat je meer dan 16A kunt laden op zonne-energie.
Ik vermoed namelijk dat er niet veel bezoekers van dit forum zijn die zomaar 10.000 Wp op hun dak hebben liggen.

En o ja, ik ben erg blij met de SmartEVSE, want behalve dat het me heel veel tijd en plezier heeft gekost met uitzoeken, installeren en vooral programmeren is de investering er volgens mij al binnen een half jaar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 30-10-2024 22:09 . Reden: tiepvoutje, nog een tipevoutje ]

22,29 kWh/100km

• RonJ
tukker999 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:02:
Ik heb de afgelopen jaren geladen met een nog niet slimme EVBox die de keuze uit of 16A - 3600W had en sinds een aantal weken de SmartEVSE.
Vanaf 1 november houd ik de standen bij en ben heel benieuwd wanneer er in het echt geladen kan worden op energie van het dak. 's Zomers is er een overschot dat de auto niet kan opnemen en 's winters is er vooral veel te weinig
Terecht punt, maar ieders situatie is anders en als je teruglevering straks waardeloos wordt, is elk beetje hoger zelfverbruik al snel rendabel (maar de nieuwe SmartEVSE set-up van bijna een rug ga ik in mijn geval iig echt niet zo heel snel terugverdienen tov de eerdere combinatie van een 3F evbox + jedlix, dat erken ik meteen).
Ik lees op dit forum veel over 3 fase laden thuis, maar ik vraag me af of dat veel toevoegt.
Je kan veel sneller laden, maar daar staat tegenover dat er weinig momenten zijn dat er zoveel energie beschikbaar is dat je meer dan 16A kunt laden op zonne-energie.
Ik vermoed namelijk dat er niet veel bezoekers van dit forum zijn die zomaar 10.000 Wp op hun dak hebben liggen.
15475Wp op het dak hier, en zo zijn er velen te vinden hier, soms met nog veel meer zelfs. En zoals je zelf al stelt, 's-zomers heb ik straks (vanaf 2027 als het salderen stopt, tot die tijd kan ik nog onbeperkt/boetevrij salderen) veel vrijwel waardeloos PV-overschot in de middagen. En dat is niet erg, want die panelen zijn toch al terugverdiend dus alles, over het hele jaar gezien, dat ze nog nuttig opbrengen is gewoon meegenomen. Dat overschot wil ik dan vooral lekker langzaam (lees: wel zo snel mogelijk ivm laadverliezen, maar zonder enige grid-import en het boeit me niet hoe snel of hoe laat het precies gebeurd in een stilstaande auto) zoveel en zo vaak mogelijk in één van de twee EV's laten lopen.

Met het merendeel van de panelen bewust op oost/west heb ik zelfs voor- en na werktijd op dagen dat ik naar de zaak ga nog wel wat tijd om op een eventueel overschot te laden, juist ook in het voorjaar en de herfst, want dan is er vrij weinig verbruik van de warmtepomp en heb ik op de zonniger' dagen toch nog behoorlijk wat teruglevering. Alles dat niet eerst door het net- en/of door een evt. accu met alle verliezen van dien heen moet, maar direct de auto ingaat, is voor mij straks winst.

In de wintermaanden valt er inderdaad weinig te laden op teruglevering, maar dan zijn er dankzij de groei van wind-op-zee nog genoeg hele goedkope uren in de nachten. En dan wil je dus juist weer zo snel mogelijk de auto vol kunnen gooien tegen het laagste dynamische uurtarief, vandaar dat ik toch eea al zoveel mogelijk op 32A heb aangelegd/voorbereid voor een paar tientjes meer, alleen de aardlekautomaat is nog 16A. En de auto's ook, dus vooralsnog is 32A niet zinvol voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 31-10-2024 16:05 ]

All-electric.

• mukky
RonJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Terecht punt, maar ieders situatie is anders en als je teruglevering straks waardeloos wordt, is elk beetje hoger zelfverbruik al snel rendabel (maar de nieuwe SmartEVSE set-up van bijna een rug ga ik in mijn geval iig echt niet zo snel terugverdienen tov de eerdere evbox, dat erken ik meteen).

[...]

15475Wp op het dak hier, en zo zijn er velen te vinden hier, soms met nog veel meer zelfs. En zoals je zelf al stelt, 's-zomers heb ik straks (vanaf 2027 als het salderen stopt, tot die tijd kan ik nog onbeperkt/boetevrij salderen) veel vrijwel waardeloos PV-overschot in de middagen. Dat wil ik dan vooral lekker langzaam (lees: wel zo snel mogelijk ivm laadverliezen, maar zonder enige grid-import en het boeit me niet hoe snel of hoe laat het precies gebeurd in een stilstaande auto) in één van de twee EV's laten lopen.

Met het merendeel van de panelen bewust op oost/west heb ik zelfs voor- en na werktijd op dagen dat ik naar de zaak ga nog wel wat tijd om op een eventueel overschot te laden, juist ook in het voorjaar en de herfst, want dan is er vrij weinig verbruik van de warmtepomp en heb ik toch behoorlijk wat teruglevering. Alles dat niet eerst door het net- en/of door een evt. accu met alle verliezen van dien heen moet, maar direct de auto ingaat, is voor mij straks winst.

In de wintermaanden valt er inderdaad weinig te laden op teruglevering, maar dan zijn er dankzij de groei van wind-op-zee nog genoeg hele goedkope uren in de nachten. Dan wil je dus juist weer zo snel mogelijk de auto vol kunnen gooien tegen het laagste dynamische uurtarief, vandaar dat ik toch eea al zoveel mogelijk op 32A heb aangelegd, alleen de alamat is nog 16A.
Zelfde setup, ook 15kWp op het dak op oost/west ligging. Levert ook nu nog wat op maar idd niet veel. Auto met 22kW lader dus alles (ALA, relais en kabels) op 32A uitgevoerd. Zo kan ik in de dynamische daluren 3*25A+solar laden 8)

• RonJ
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:20:
[...]

Heb Eneco al even gebeld en die bevestigen dat het pad via eflux zou moeten werken met mijn pas. Ook bood ze aan om de paal zelf te hosten ;) . Tevens zei ze dat door de extra partij de kosten voor de werkgever uiteindelijk wel hoger kunnen worden.
Mooi!

Klopt, vrijwel altijd is er een fee of % per sessie of kWh wat er aan transactiekosten wordt gerekend (en daarom wil eneco je ook graag hosten). Dat is echter het probleem van je baas. :) En die interesseert dat meestal geen zak, je bent sowieso goedkoper uit dan de meeste collega's die op straat laden en al helemaal goedkoper uit dan diegene die nog dinosap tanken, dus nobody cares.

Van e-flux:
For charge sessions at E-Flux charge points that are paid for with non E-Flux charge cards, we charge a flat fee of €0,03 excl. VAT. per kilowatt hour. This is paid for by the EV driver, and doesn't impact the charge station owner's revenue.

Ik zat hiervoor bij EVbox, die rekende 10%, redelijk om het even.
Betreffende je tip, hoe goed verwacht je dat zo'n druppel of pas met de RFID reader van Stegen werkt? Komt dat signaal door een dunne Trespa plaat heen? Zit namelijk tussen mijn meterkast en de buitenwereld.
Wat is dun? Meestal moet je er binnen een cm vanaf zitten. Zou het gewoon even proberen. Ik ga de mijne iig achter 0,5mm ABS plakken (in een klein kastje buiten waar ook de knop in zit).

All-electric.

• hans-zwl
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo.

Ik zit te worstelen met een EVBOX laadpaal.
Ik heb er een Smart EVSE ingezet en ik krijg hem niet aan de praat.
Foto bijgevoegd.

Iemand tips?

Er zit nu een tijdelijke voedingkabel aan voor het testen. Kabel links.
De groene is de kabel naar de stekker voor de EV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfOimR1TrrpTVN9iqodVvn9BnBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9FrGfHKQ8KH3mSOg8hU1Vtv.jpg?f=fotoalbum_large

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
hans-zwl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:18:
Hallo.

Ik zit te worstelen met een EVBOX laadpaal.
Ik heb er een Smart EVSE ingezet en ik krijg hem niet aan de praat.
Foto bijgevoegd.

Iemand tips?

Er zit nu een tijdelijke voedingkabel aan voor het testen. Kabel links.
De groene is de kabel naar de stekker voor de EV

[Afbeelding]
Je mist vlogs mij een doorverbinding aan de onderzijde tussen de GND en IN1. Dit is 3e en 4e aansluiting van links. Hier zet je normaal de RFID tussen of een drukknop.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Mijn vraag gaat niet direct over zelfbouw, maar schuurt er wel tegenaan:

Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat mijn zelfgeinstalleerde connected EVbox Homeline (uit 2018) geen laadsessie kan starten omdat de locking actuator niet werkt. Vergrendeling van de laadkabel is (voor zover ik kan bedenken) niet nodig omdat vreemden niet zomaar bij de EVbox kunnen komen. Ik heb in mijn ogen 2 opties:
  1. Nieuwe actuator kopen, ongeveer 50 euro
  2. Vergrendeling elektronisch foppen
Optie 1 vind ik zelf zonde van het geld. Optie 2 zou vast mogelijk moeten zijn maar ik weet niet hoe ik dit aanpak. Wie heeft hier ervaring mee en kan me naar een post of document wijzen?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
AlKoholiK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:36:
Mijn vraag gaat niet direct over zelfbouw, maar schuurt er wel tegenaan:

Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat mijn zelfgeinstalleerde connected EVbox Homeline (uit 2018) geen laadsessie kan starten omdat de locking actuator niet werkt. Vergrendeling van de laadkabel is (voor zover ik kan bedenken) niet nodig omdat vreemden niet zomaar bij de EVbox kunnen komen. Ik heb in mijn ogen 2 opties:
  1. Nieuwe actuator kopen, ongeveer 50 euro
  2. Vergrendeling elektronisch foppen
Optie 1 vind ik zelf zonde van het geld. Optie 2 zou vast mogelijk moeten zijn maar ik weet niet hoe ik dit aanpak. Wie heeft hier ervaring mee en kan me naar een post of document wijzen?
Misschien is er ook de optie actuator uit zetten?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• tukker999
thomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
de SmartEVSE heeft geen mogelijkheden to LAN aansluiting als ik het goed heb?
(ook niet door zelf iets aan te passen aan de module?)
De reden dat ik het vraag is omdat deze in een metalen elektrische kast komt te zitten, waardoor ik vrees deze wat als een 'kooi van Faraday' zal werken en er dus maar weinig wifi bereik in de kast zal zijn.
Jazeker, je kunt de SmartEVSE uitlezen en besturen via WiFi.
Bij ons thuis ging het signaal door 2 muren, waarvan 1 voormalige buitenmuur en 1 de huidige buitenmuur over 10 meter naar een EVBox waar de SmartEVSE met de rug tegen de metalen rail is gemonteerd.
Het werkte, maar voor de zekerheid heb ik er een WiFi versterker bijgeplaatst achter 1 muur en op 5 meter afstand.
Ik raad je aan om de tijd te nemen en je in te lezen, dan zijn je vragen grotendeels beantwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door tukker999 op 22-11-2024 12:26 ]

22,29 kWh/100km

• RonJ
sandergar schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:32:
[...]

Anno = Abbo? Welke kosten komen hier bij kijken?
Yes. E-flux essential kost 5,50 (ex btw) per maand per AC-connector.

Dat bedrag mag je gewoon als zogenaamde "intermediaire kosten" verrekenen in je laadtarief per kWh trouwens (net als afschrijving van de paal, evt. zonnepanelen, etc.), dus als de baas betaald allemaal geen issue. Heb het ook jaren zo gedaan met een evbox. Maar nu ik prive rij en betaal, voegt dit voor mij niets meer toe.

All-electric.

• pveld
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-03 23:49
Ik krijg van de baas een nieuwe laadpaal thuis. Dus ik ben de oude evbox 1-fase aan het weghalen. Weet iemand of die dingen nog geld waard zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ft5Mm5s45DTSfR2S3eO5LyWjhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HER0NNHR2r1JsTDYGwg2q5r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aF9L4iJdjuwxOxqNBJUKVMfieM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fHk8TDazAk99ZxkXNyQHHsK.jpg?f=fotoalbum_tile

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
pveld schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:34:
Ik krijg van de baas een nieuwe laadpaal thuis. Dus ik ben de oude evbox 1-fase aan het weghalen. Weet iemand of die dingen nog geld waard zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb er één op MP gekocht om om te bouwen naar een Smart EVSE

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• RonJ

[Afbeelding][Afbeelding]
De onzekerheid en het totaal ontbreken van enige communicatie over de toekomst van die zeldzame ballentent het bedrijf EVBOX helpt iig niet. Ik heb uiteindelijk na veel moeite nog 75 euro gekregen voor een oude 3-fase evbox van iemand die de gok wel wilde wagen.

Je krijgt een nieuwe paal van de baas dus voor jou is dan denk ik sowieso alles winst, maar voor wie 'm overweegt om te bouwen:
Als je méér dan één component kan hergebruiken is dat eigenlijk lucratiever dan verkopen. Iig het doepke relais werkt goed met de SmartEVSE. De kWh meter is helaas niet bruikbaar. Ik weet even niet of bijv. de socket ook goed werkt met de SmartEVSE, dan zou je eigenlijk meer waarde uit het hergebruik halen dan m te verkopen, of als je bijv. de behuizing behoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 11-12-2024 12:55 ]

All-electric.

• mukky

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik verwacht niet dat er veel vraag naar 1-fase laadpalen. Heb MP een tijdje gevolgd en die staan toch aanzienlijk langer online. Als donorpaal is nl. alleen de behuizing interessant (tenzij socket wel in 3f is uitgevoerd). Tientjeswerk schat ik.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:03

[Afbeelding][Afbeelding]
eur 25 ofzo zal wel lukken.
anders bij de verstweggelegen familie ophangen voor je eigen gemak :)
Ik heb dat met een eur 25,- lolo gedaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-04 13:03
zie ik iets over het hoofd als ik een 'domme / offline' laadpaal koop (evbox) en daar deze module extra in plaats zodat ik hem daarmee slim maak?

Mijn idee is dat als ik thuiskom, de stekker in de auto steek en dat hij gaat laden zodra ik via HA de laadpaal via de Zigbee schakelaar van stroom voorzie (bij gunstige tarieven of veel zon). De schakelaar meet ook het stroomverbruik zodat ik volgens mij volledig inzicht heb.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Henry_tw schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:51:
zie ik iets over het hoofd als ik een 'domme / offline' laadpaal koop (evbox) en daar deze module extra in plaats zodat ik hem daarmee slim maak?

Mijn idee is dat als ik thuiskom, de stekker in de auto steek en dat hij gaat laden zodra ik via HA de laadpaal via de Zigbee schakelaar van stroom voorzie (bij gunstige tarieven of veel zon). De schakelaar meet ook het stroomverbruik zodat ik volgens mij volledig inzicht heb.
Gemiddelde EV houdt niet van hard schakelen...

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-04 15:10

Ik zou schakelen en meten afzonderlijk van elkaar houden. Hard afschakelen van de spanning terwijl er wordt geladen is niet handig. Daarnaast is het goed om na te denken over de maximale stroom: 16A op de doos betekent meestal niet dat het ook geschikt is voor een continue belasting van 16A.
Sommige domme EVSE's hebben een 'enable' contact. Als je daar spanning op zet krijgt de auto een signaal om te gaan laden, haal je de spanning eraf stopt de auto met laden. Dat enable contact kun je met een smart switch schakelen, het vermogen kun je dan afzonderlijk meten met een energiemeter met CT klemmen o.i.d..

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-03 18:27

Is dit misschien een oplossing voor je?
Kijk eens naar dit forum bericht van tweakers:😉
Lidl wallbox voor thuisladen, problemen ervaren o.a. voltage

• RonJ
Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
[...]

O dat zou wel jammer zijn als dat relais niet samenwerken kan. Lijkt bij mij hetzelfde relais in te zitten.
"Dankzij het innovatieve AC/DC-spoelontwerp dat gebrom voorkomt, zorgen magneetschakelaars voor optimale rust in toepassingen die gevoelig zijn voor geluid"

Zo te zien is dit idd een silent variant, die werken idd niet (of niet goed/betrouwbaar) met de smartEVSE door de indirecte DC-spoel. Dan moet je even de ISKRA relais meebestellen bij stegen, of een andere non-silent variant van je merk naar voorkeur pakken.

Hier zowel een Hager ESC440 als een Doepke HS40-40 (uit een evbox) in gebruik, die werken allebei goed.

All-electric.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RonJ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:18:
[...]

"Dankzij het innovatieve AC/DC-spoelontwerp dat gebrom voorkomt, zorgen magneetschakelaars voor optimale rust in toepassingen die gevoelig zijn voor geluid"

Zo te zien is dit idd een silent variant, die werken idd niet (of niet goed/betrouwbaar) met de smartEVSE door de indirecte DC-spoel. Dan moet je even de ISKRA relais meebestellen bij stegen, of een andere non-silent variant van je merk naar voorkeur pakken.

Hier zowel een Hager ESC440 als een Doepke HS40-40 (uit een evbox) in gebruik, die werken allebei goed.
Ik had het gelezen inderdaad en had voor de zekerheid het relais bij Stegen al mee besteld inderdaad.

• mukky
RonJ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Benieuwd of de v4 deze wel ondersteunt ;)

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 22:49
Vraag aan de experts: hier op de zaak hangt een Ev-box G3-M5320E waar de directeur en de boekhouder al 5 jaar hun plugin hybrides laden. Nu kom ik er met mijn net aangeschafte E208 achter dat de EVbox op 1 fase laadt. Onderhoud er naar laten kijken, alle 3 fasen zijn aanwezig. Installateur en EVbox op afstand mee laten kijken, alles staat goed ingesteld. Waarschijnlijk een hardware defect, aan beide kanten. Is dit een kwaal? En is dit nog interessant om te repareren?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• mukky
dotternetta schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:33:
Vraag aan de experts: hier op de zaak hangt een Ev-box G3-M5320E waar de directeur en de boekhouder al 5 jaar hun plugin hybrides laden. Nu kom ik er met mijn net aangeschafte E208 achter dat de EVbox op 1 fase laadt. Onderhoud er naar laten kijken, alle 3 fasen zijn aanwezig. Installateur en EVbox op afstand mee laten kijken, alles staat goed ingesteld. Waarschijnlijk een hardware defect, aan beide kanten. Is dit een kwaal? En is dit nog interessant om te repareren?
Ik denk toch eerder dat de boel niet goed aangesloten zit, denk aan een 1 fase aardlek of een grondkabel met maar 1 fase. Dat is veel waarschijnlijker dan dat er toevallig 2 fases niet werken. Op oude palen werden destijds alleen maar PHEV's geladen dus dat er ergens "bezuinigd" is op componenten is aannemelijk :/

• lazytesting
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-03 19:08
Ik ben net begonnen met het ombouwen van een EVBox Businessline (B1161-1001) naar SmartEVSE. Waar ik nog niet helemaal uit kom is of mijn locking actuator ondersteund is en hoe ik die moet aansluiten.

Er zit een sticker op met Mennekes en part no. 196521 en er zitten 3 blauwe draden aan (lekker handig). Iemand toevallig een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ecb9Y2sLUyzeSAt8L0zImRZ_V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldMT2tcETKkj6r3AsylAMXSB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o9rgqrC9jFLsH0QM75PXZwZIsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GebmnPfT55GAjE4pYaGnPy0t.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04 11:37
lazytesting schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
dank je @sanderb2001 ! Dat ga ik proberen, bij mij staan er helaas geen streepjes op dus het zal wel een beetje trial and error worden :)
Hier de connectors bij die actuators die ik in evbox heb gezien. Clip zit aan de achterkant. Met de handleiding van de smartevse kom je er wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIwwP8l7qDcCn7yCO5gNsJRkXBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGxMHsHe51xIfDthAvtJz2dM.jpg?f=fotoalbum_large

• erb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-04 15:55

erb

Hallo allemaal,
Ik heb onlangs mijn oude EVbox (2015, 3.7kW) van de muur geschroefd, deze werkte nog prima.

Zijn er hier mensen geïnteresseerd in de onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KagdyYhX3_oDzzB0s6BqtffLoXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wjd19Gn0v7qfnDCfqwl88Mx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuqNsHn-OzOEwZITdi7syJfkJrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHwBsU1WM5JH126d2C9w1lgs.jpg?f=fotoalbum_large

• RonJ
Hier heb ik al jaren (ook al in de evbox) een micro access point (Mikrotik mAP lite) in de behuizing buiten zitten, niet zozeer voor de SmartEVSE (die hangt binnen en kan ook op een ander AP), maar vooral voor gebruik door de auto's zelf. Die updaten alleen over wifi, hebben geen al te beste antenne en daarvoor is een klein AP in de laadpaal dan ideaal.

All-electric.

• lazytesting
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-03 19:08
Ik heb de EVBox omgebouwd met SmartEVSE. Erg tevreden mee en integratie met HomeAssistant werkt goed.

Tot nu toe heb ik aangesloten:
  • RFID sensor
  • Actuator
  • Sensorbox V2
Ik zou de Saia KW/h meter nog willen aansluiten, is dat iemand al gelukt qua configuratie? Ik vraag me ook wat het aansluitschema is als je zowel de Sensorbox als een KW/h meter aan wil sluiten (kon dit niet in de documentatie terug vinden).

De ledring wil ik trouwens ook nog aansluiten, maar daarvoor moet ik nog even oefenen op het maken van stekkertjes…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C__BBMW6_2ojDzTW6ZVhSRfVSEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZVYZ2N0iTZ8z6smdcuuVg1l.jpg?f=fotoalbum_large

• RonJ
lazytesting schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:
Ik zou de Saia KW/h meter nog willen aansluiten, is dat iemand al gelukt qua configuratie? Ik vraag me ook wat het aansluitschema is als je zowel de Sensorbox als een KW/h meter aan wil sluiten (kon dit niet in de documentatie terug vinden).
De EVbox gebruikt een S0-puls variant van de kWh meter, die wordt bij mijn weten niet ondersteund door de SmartEVSE. Je zal dus een andere kWh-meter moeten plaatsen, die het modbus protocol gebruikt. De Sensorbox en kWh-meter kunnen dan beide op dezelfde modbus-bus ;) aangesloten worden.

Precies waarom ik mijn 3F-EVBOX toendertijd toch maar verkocht heb, alleen het doepke relais en de behuizing waren voor mij bruikbaar.

All-electric.

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
Ik probeer een EVBox laadpaal om te bouwen naar een SmartEvse paal. Ik heb alles aangesloten en bij het aansluiten van de auto blijft hij op 'Ready to Charge' staan. Mode is Normal en heb geen bijzondere instellingen verder. Moet ik opladen handmatig starten? Ik heb het idee dat de SmartEvse de auto niet ziet. Ik heb de PP en CP pin gecontrolleerd :) . Ik ben op zoek naar de stappen om alles te controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Smilezz op 17-04-2025 10:47 ]

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-04 22:35

stegen

8710Wp

Smilezz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:25:
Ik probeer een EVBox laadpaal om te bouwen naar een SmartEvse paal. Ik heb alles aangesloten en bij het aansluiten van de auto blijft hij op 'Ready to Charge' staan. Mode is Normal en heb geen bijzondere instellingen verder. Moet ik opladen handmatig starten? Ik heb het idee dat de SmartEvse de auto niet ziet. Ik heb de PP en CP pin gecontrolleerd :) . Ik ben op zoek naar de stappen om alles te controleren.
Wat in dit geval meestal wordt vergeten is het aansluiten van de aarde op de module (de PE aansluiting).
Controleer of deze op de aardrail is aangesloten.
Eventueel kan je met een multimeter tussen de CP en PE aan het einde van de kabel meten, daar moet ongeveer 12V te meten zijn.

• dijkmans93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb een evbox home g2.

Nu stopt de ondersteuning, waardoor de laden niet meer mogelijk zou zijn. Ik heb een paal met een paslezer.

Is van mijn lader een 'domme' lader te maken? Gewoon plug and play. Ik hoef geen data/pasjes/statistieken/niks. Zie wat oude posts maar kom er niet uit.

Enkel de RIFD uitpluggen werkt niet , al eens geprobeerd.

Alvast bedankt!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 20:56
dijkmans93 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:41:

Nu stopt de ondersteuning, waardoor de laden niet meer mogelijk zou zijn. Ik heb een paal met een paslezer.

Is van mijn lader een 'domme' lader te maken? Gewoon plug and play. Ik hoef geen data/pasjes/statistieken/niks. Zie wat oude posts maar kom er niet uit.

Alvast bedankt!
Ik vind dat model niet meteen, dus moeilijk te zeggen. Als het vanbinnen de oudere stijl is, met DIN-rails met daarop modules (relais, zekering, controller) en bedrading ertussen (versus alles op 1 PCB), dan kan je'm zeker ombouwen. Denk wel dat je best gewoon de controller eruit sloopt en een SmartEVSE inbouwt, kost je wss 250 euro max. Je moet wel bereid zijn zelf wat te knutselen.

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04 21:57
dijkmans93 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:41:

Alvast bedankt!
Is het dezelfde als hier beschreven?
EVBox Homeline laadpaal werkt niet

• dijkmans93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2025
Ja of nagenoeg. Hij doet het nu nog wel, maar de leverancier stopt er gewoon mee. Zal vast in de kleine lettertjes staan, al heb ik wel bezwaar gemaakt en gevraagd om er een domme paal van te maken. Ihkv duurzaamheid te gek voor woorden.

Ik denk dat ik naar domst mogelijke paal ga uitkijken, want dit is allemaal heel irritant.

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 14:46
mijn ouders hebben een EVbox laadpaal die naar recente berichtgeving over een paar maanden niet meer werkt.

Is deze om te bouwen of kunnen ze beter een andere kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCUNWEDxJdKb80Zj9NVZRnmqB5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rf16qCsWCcE7pXaO1QXgTjr.jpg?f=fotoalbum_large

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
oNNoZeLe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:19:
mijn ouders hebben een EVbox laadpaal die naar recente berichtgeving over een paar maanden niet meer werkt.

Tijdje geleden heb ik ook een EVBox omgebouwd met een SmartEvse v3. De inhoud ziet er redelijk hetzelfde uit op 1 fase na, die van mij is 3 fase. De energiemeter zal alleen niet werken met andere oplossingen denk ik, die praat proprietary S-Bus protocol van Saia. Het Relais, de solonoid en de LEDs werkte bij mij allemaal prima met een SmartEvse.

• tukker999
Het antwoord van Timovd is voor de hand liggend maar tegelijkertijd erg onnozel.
Makkelijk scoren Timo.

De vraag ging over het ombouwen van de EVBox.
Dat heb ik ook gedaan. Ik zag er best wel tegenop maar met de uitleg op de GitHub van SmartEVSE er bij is het een eitje.
Ik stuur het aan met mqtt commando's vanuit de huis automatisering.

22,29 kWh/100km

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:06
oNNoZeLe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:19:

[Afbeelding]
ik heb de 3 fase variant met vaste kabel omgebouwd naar een smartevse V3.
Zorg alleen voor goede materialen omdat er wel hoge stromen lopen.

verder is het makkelijk om te bouwen, mijn ouders hebben er ook nog een, die ga ik ook ombouwen over een paar maanden.

volgens mij is het gene wat je nodig hebt, de smartevse, energiemeter(van marktplaats gehaald), DC/AC Residual Current Sensor, draad, adereindhulzen, tang om deze te knijpen.

• tukker999
Stefannn schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Powercontrol doe ik in mijn eigen home automation. Ik bestuur hem enkel via de override current. Wellicht dat dat “simpeler” is waardoor het niet vast loopt.
Als het script ziet dat CommunicationError ~= 'None', dan wordt er niet verder gekeken maar wordt het relais dat de stroom naar de laadpaal leidt uitgeschakeld gedurende 30 seconden en dan start het spul weer op.
Ik bestuur de SmartEVSE net als jij met override current en wel met mqtt commando's.
Het is een bijzonder betrouwbaar geheel.
Ik vond het best wel spannend om de 11 jaar oude EVBox open te maken en de SmartEVSE te plaatsen.
Gewoon de (summiere) tekst gevolgd en de plaatjes goed bekeken. Foto's genomen van de oude situatie.
Tot mijn verbazing werkte alles in een keer.

Had ik al verteld dat ik heel tevreden ben met de SmartEVSE?

Het enige nadeel bij mijn weten van de SmartEVSE is dat integratie bijvoorbeeld door FrankEnergie niet werkt en dat ze dat volgens hun reactie ook niet van plan zijn.

22,29 kWh/100km

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:18
tukker999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:00:
[...]

Als het script ziet dat CommunicationError ~= 'None', dan wordt er niet verder gekeken maar wordt het relais dat de stroom naar de laadpaal leidt uitgeschakeld gedurende 30 seconden en dan start het spul weer op.
Ik bestuur de SmartEVSE net als jij met override current en wel met mqtt commando's.
Het is een bijzonder betrouwbaar geheel.
Ik vond het best wel spannend om de 11 jaar oude EVBox open te maken en de SmartEVSE te plaatsen.
Gewoon de (summiere) tekst gevolgd en de plaatjes goed bekeken. Foto's genomen van de oude situatie.
Tot mijn verbazing werkte alles in een keer.

Had ik al verteld dat ik heel tevreden ben met de SmartEVSE?

Het enige nadeel bij mijn weten van de SmartEVSE is dat integratie bijvoorbeeld door FrankEnergie niet werkt en dat ze dat volgens hun reactie ook niet van plan zijn.
Ah… maar dan heb jij een extra relais dat je via HA bestuurd en waar je de smartevse spanningsloos mee kan maken. De enige relais die ik heb zijn de C1 en C2 relais die door de smartevse zelf bestuurd worden. Die schakelen de stroom naar de auto af maar niet de smartevse. Dat gaat enkel via de aardlek automaat.
Kortom… als mijn smartevse vastloopt zie ik toch echt geen enkele mogelijkheid tot een reset anders dan handmatig de aardlekautomaat te cyclen.
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Maar goed…
Het werkt hier al 2 jaar zonder een enkele vastloop.
Op http, geen https (moet dat op een thuisnetwerk?).
Yep… ik ben uiterst tevreden over de smartevse.

Nb… je reboot dus op elke communicatie error. Loopt hij dan ook echt vast? Zou een communicatie retry niet ook gewoon werken?
Ik kan me voorstellen dat je het zo houdt als het nu werkt, maar dat zou wel verklaren dat jij de ervaring hebt dat je af en toe een reboot nodig hebt terwijl hij bij mij al 2 jaar foutloos werkt. Communicatie fouten zal ik zeker gehad hebben. Daar heb ik een time-out op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:00
Ik heb thuis een EVbox Homeline 3-fase (11kW) met vaste kabel, geïnstalleerd in 2019. Van de ene op de andere dag wil onze Tesla Model Y (2024) hier niet meer aan laden, terwijl die hiervoor altijd perfect functioneerde. De Tesla geeft een foutmelding dat de laadapparatuur niet wordt herkend.

Wat ik al heb ge-troubleshoot:
1. Ik heb de Tesla op 5 verschillende laadpalen uitgeprobeerd (openbaar en privé), met vaste kabel of met de losse kabel van de Tesla en hier geeft de auto geen enkel probleem.
2. Tesla heeft de auto uitgelezen en geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij de laadpaal ligt
3. Ik heb beide connectoren (laadpaal en Tesla) uitgebreid visueel geïnspecteerd op vuil of beschadigingen - niets afwijkends gevonden
4. Wij hebben ook een Renault Zoe uit 2020 en deze blijft zonder enig probleem laden op onze laadpaal.

Ik zit te twijfelen over de beste aanpak. Vanuit logisch redeneren lijkt de laadkabel/connector het meest onderhevig aan slijtage, dus het vervangen daarvan als eerste troubleshoot-stap lijkt mij het meest zinvol. Het lijkt me minder waarschijnlijk dat interne componenten van de laadpaal deze storing veroorzaken.
Hoe zien jullie dit? Ik besef dat het enigszins koffiedik kijken is, maar alle input is welkom!

• mukky
BounceCloud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:23:
Ik heb thuis een EVbox Homeline 3-fase (11kW) met vaste kabel, geïnstalleerd in 2019. Van de ene op de andere dag wil onze Tesla Model Y (2024) hier niet meer aan laden, terwijl die hiervoor altijd perfect functioneerde. De Tesla geeft een foutmelding dat de laadapparatuur niet wordt herkend.

Wat ik al heb ge-troubleshoot:
1. Ik heb de Tesla op 5 verschillende laadpalen uitgeprobeerd (openbaar en privé), met vaste kabel of met de losse kabel van de Tesla en hier geeft de auto geen enkel probleem.
2. Tesla heeft de auto uitgelezen en geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij de laadpaal ligt
3. Ik heb beide connectoren (laadpaal en Tesla) uitgebreid visueel geïnspecteerd op vuil of beschadigingen - niets afwijkends gevonden
4. Wij hebben ook een Renault Zoe uit 2020 en deze blijft zonder enig probleem laden op onze laadpaal.

Ik zit te twijfelen over de beste aanpak. Vanuit logisch redeneren lijkt de laadkabel/connector het meest onderhevig aan slijtage, dus het vervangen daarvan als eerste troubleshoot-stap lijkt mij het meest zinvol. Het lijkt me minder waarschijnlijk dat interne componenten van de laadpaal deze storing veroorzaken.
Hoe zien jullie dit? Ik besef dat het enigszins koffiedik kijken is, maar alle input is welkom!
Je zou de weerstand tussen PP en aarde eens kunnen meten in de laadstekker. Als deze afwijkt (bijv. door water of weerstand in de connector) kan de Tesla weigeren en een andere auto die minder kieskeurig is hierop wel gewoon gaan laden.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-04 06:40
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Mwah je kunt prima een 32A kabel gebruiken zolang je in de SmartEVSE maar duidelijk instelt dat de hele installatie maar 16A max mag leveren. De SmartEVSE zal de auto dan nooit meer dan 16A aanbieden ook al kan de kabel meer dan 16A leveren.

Ik heb bijv. de mains op 25A en de Max op 32A zodat ik alle zonne-energie er ook in kan stoppen. Ik heb nog een oude Tesla Model S met een 22 kW lader, voor de meesten onder ons is dit geen zinvolle setup.
Hij heeft geen SmartEVSE, maar een EVbox. En als die niet softwarematig begrenst...

• mukky
dingo35 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Hij heeft geen SmartEVSE, maar een EVbox. En als die niet softwarematig begrenst...
Maar de auto kijkt toch altijd naar de PP en CP? Je moet de het signaal voor de CP altijd configureren, de PP is puur een backup om te voorkomen dat de CP hoger stuurt dan dat de kabel zelf aankan.

• BounceCloud
@dingo35 @mukky Heb de EVbox open geschroefd en de kabel eraf gehaald.

Het is een 2,5mm2 kabel, voor 20A. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3GHk8wu.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/23HWLMU.jpeg

Dus dan moet de weerstand inderdaad 680ohm zijn. Ik meet - nu de kabel los gekoppeld is - 2405 ohm tussen grond en PP.

Zal morgen eens kijken of ik de behuizing van de stekker open krijg. Ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit om te openen, maar: wie niet waagt, wie niet wint.

• mukky
BounceCloud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:41:
@dingo35 @mukky Heb de EVbox open geschroefd en de kabel eraf gehaald.

Het is een 2,5mm2 kabel, voor 20A. [Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus dan moet de weerstand inderdaad 680ohm zijn. Ik meet - nu de kabel los gekoppeld is - 2405 ohm tussen grond en PP.

Zal morgen eens kijken of ik de behuizing van de stekker open krijg. Ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit om te openen, maar: wie niet waagt, wie niet wint.
Verbaast me echt dat de Zoe nog laadt… succes

• BounceCloud
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Verbaast me echt dat de Zoe nog laadt… succes
Ja, verbaas ik mij ook over. Heb de stekker open gemaakt (... kon het niet laten), maar tot mijn teleurstelling is de stekker aan de binnenkant gegoten. Je komt dus niet bij de bedrading zonder de stekker helemaal in stukjes te hakken. Zonde.

Dan nu de zoektocht naar een vervangende kabel. Ik vind overal enkel 16 of 32A kabels met open einde. Wat adviseren jullie? 16A moet geschikt zijn voor 11kW, maar aangezien er origineel een 20A kabel bij zat, twijfel ik toch. In de software van EVbox is de paal gelimiteerd tot 11kW.

• BounceCloud
@mukky @dingo35 Vandaag een nieuwe 16A laadkabel gehaald en in de EVbox afgemonteerd. En de Tesla laad weer perfect 👍 Dank voor jullie adviezen!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 07:17
BounceCloud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:21:
@mukky @dingo35 Vandaag een nieuwe 16A laadkabel gehaald en in de EVbox afgemonteerd. En de Tesla laad weer perfect 👍 Dank voor jullie adviezen!
Fijn dat het weer werkt 8)
Ben je voor een standaard kabel gegaan of eentje met een Tesla knop?

https://www.evchargeking....rging-pigtail-3-phase-16a

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-03 07:10
BounceCloud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:21:
Het werkt inmiddels weer met een nieuwe kabel, anders zou je het mss kunnen proberen door met de oude kabel een extra weerstand tussen de PP en de grond te gangen (aan de open uiteinde) van +-/ 950 Ohm
Deze 950 ohm parallel aan de 2405 die er al zit geeft ook een weerstand van 680 ohm.

• mukky
OscarAarts schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:59:
Ik vraag mij dan dus ook af of het de moeite loont om nu nog een zelfbouw paal te maken met het huidige aanbod?
Kort antwoord: Nee

Je wil sowieso een oude donorpaal op de kop tikken voor de behuizing de socket en (soms) de kWh meter en relais. Ik ben SmartEVSE's gaan bouwen uit nieuwsgierigheid en toen laadpalen nog EUR 2.500 kostten. Nu kosten ze een fractie (soms op iBood/Pepper voor < EUR 200) al geldt ook hier: Goedkoop is duurkoop.

Op marktplaats kun je je hart ophalen: Behuizingen, kabels en aardlekautomaten van goede merken kosten een fractie van de nieuwprijs. Oude EVBox en ICU behuizingen zijn hier veelvuldig gebruikt als donorpaal. De duurdere merken (Wallbox, Alfen) heb je voor EUR 400~500 maar daar is zelfbouwlol aan en bieden niet per se meer bedrijfszekerheid.

Veel succes/plezier met kiezen!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:28
Ik heb een Evbox Homeline waar ik een smart evse in wil plaatsten voor simpel autostart laden zonder pasjes etc.
Echter las ik wat over de CP en vaste kabel 680 OHM.
Nu zie ik dat de (vaste laadkabel) CP met een weerstand van 680 tussen de aarde is aangesloten.
Hoe en is het mogelijk dit met de smart evse te doen? ik kon geen fotos zo snel vinden in het topic.
foto van de huidige aansluiting:
bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5aRTrLJrxDvetskPXZUC3OjyOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwaZCW3hybBp4TeYLE7vhckm.jpg?f=fotoalbum_large

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-04 22:36

databeestje

Von PrutsHausen

Phyt_ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:02:
Ik heb een Evbox Homeline waar ik een smart evse in wil plaatsten voor simpel autostart laden zonder pasjes etc.
Echter las ik wat over de CP en vaste kabel 680 OHM.
Nu zie ik dat de (vaste laadkabel) CP met een weerstand van 680 tussen de aarde is aangesloten.
Hoe en is het mogelijk dit met de smart evse te doen? ik kon geen fotos zo snel vinden in het topic.
foto van de huidige aansluiting:
bvd

[Afbeelding]
Aha, als jouw kabel de PP draad doortrekt naar de kast en de 680 ohm niet in de stekker zit kan je dit gewoon weer op die manier aansluiten.

Voor de duidelijkheid, deze weerstand hoeft enkel tussen de PP en de aarde, niet in de SmartEVSE. Sommige laad controllers hebben ook deze zelfde weerstand nodig om te weten hoeveel stroom de kabel kan dragen.

Zover ik weet heeft de SmartEVSE deze aansluiting niet.

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:28
databeestje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Aha, als jouw kabel de PP draad doortrekt naar de kast en de 680 ohm niet in de stekker zit kan je dit gewoon weer op die manier aansluiten.

Voor de duidelijkheid, deze weerstand hoeft enkel tussen de PP en de aarde, niet in de SmartEVSE. Sommige laad controllers hebben ook deze zelfde weerstand nodig om te weten hoeveel stroom de kabel kan dragen.

Zover ik weet heeft de SmartEVSE deze aansluiting niet.
Ok vreemd, in theorie is deze weerstand dan overbodig, aangezien het een vaste kabel is die heeft geen PP, alleen CP.(als ik de theorie goed heb begrepen)
Ik weet niet waarom dit zo is aangesloten op de Evbox.
Ik zal de CP kabel rechtstreeks aansluiten als ik volgende week de EVSE binnen heb zonder de weerstand om te testen, bedankt voor je reactie.
Wordt vervolgd

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-04 22:36

databeestje

Von PrutsHausen

Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Goedeavond, l
Ik zit op aanraden van @sandergar te kijken naar een smartevse oplossing. Ziet er technisch heel leuk uit. Ik ben nu nog aan het uitzoeken of onze bmw i4 überhaupt 22kw AC laden ondersteunt.
Het andere probleem waar ik mee te maken krijg is de WAF. Niet de Web Application Firewall maar de Wife Acceprance Factor. Hoe hebben jullie dit zo gemaakt dat mijn wederhelft en CEO van ons huishouden zal zeggen: “oh, dat is een leuk kastje bij de voordeur, daar ben ik blij mee”. (Ik heb een 3 fase multi RS Solar met accu’s ook in de kelderkast gekregen, dus je mag uitgaan van buitengewone overredingskracht 😇)
Koop een oude EVBox multiline ding of wat het ook was, een nondescript zwart grijze kast waar alles in past. Herkenbaar als een laadpaal, maar zonder een hoog zelfbouw gehalte.

Staan diverse modellen van laadpalen op MP.

• Frankzelf
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-02 12:04
Wie heeft er ervaring in het ombouwen van een EVbox?
Ik heb een EVbox Alsop de foto aan de muur hangen.

Het enige wat ik wil is:
Dat de paal zonder pasje of wat dan ook gewoon werkt.
Ik wil dus de communicatie/activatie via GPS uitschakelen, aangezien EVbox er mee gaat stoppen.
Gewoon stekker erin en laden.
Echter moet de laadbox wel communiceren met de auto; en dat zit nu allemaal in het hars gegoten.

Is er een eenvoudige manier om dit te verwezenlijken, of moet er bv. een SmartEVSE ingebouwd worden?
Wellicht iemand ervaring hiermee?

F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNbqmniloeZBJmasRFT9sHuVebQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faj4627kT3sXTTEYdqTEjSS6.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:03
Frankzelf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:

Het enige wat ik wil is:
Ik wil dus de communicatie/activatie via GPS uitschakelen, aangezien EVbox er mee gaat stoppen.
Echter moet de laadbox wel communiceren met de auto; en dat zit nu allemaal in het hars gegoten.

Is er een eenvoudige manier om dit te verwezenlijken, of moet er bv. een SmartEVSE ingebouwd worden?

F

[Afbeelding]
Wat zegt EVbox hier zelf over? Ik heb een oude Lolo bij mn schoonvader hangen en shell stopt de ondersteuning daarvan wat betekent dat die vrijgeschakeld wordt. Dus : altijd aan,

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• tukker999
Ik heb dit type EVBox omgebouwd naar SmartEVSE.
Heel veel er uit en weinig er weer in.
Communicatie met de Volvo Plugin voor Domoticz en de SmartEVSE aansturen met MQTT.
Loopt als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om-eN6GB_Q3Oecs9j7iQHddzhr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W53GUrnw7xbFadyQ6MJeFwqk.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 03-10-2025 22:56 ]

22,29 kWh/100km

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14

Adze

CCNP !

Het enige wat ik wil is:

F

[Afbeelding]
Zoals @BarryH al zei, door EVbox laten vrijschakelen en dan is het een standaard "plug&charge" laadpunt geworden, zonder backend communicatie. Hopelijk werken ze mee, aangezien er geen financieel gewin meer voor ze is.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Het enige wat ik wil is:

F

[Afbeelding]
Ik heb exact deze laadpaal van marktplaats gekocht (voordat EV box stopte, ~2 maanden geleden), getest (werkte), en bij mijn ouders opgehangen eergisteren. En toen deed ie het niet :(

De marktplaats verkoper was helaas niet heel snel met z'n antwoorden, de Everon dienst is ergens vorige maand gestopt en hoewel de oud-eigenaar mij meldde dat de paal al in 'offline-modus' zou staan reageert ie nou niet meer op de gekoppelde laaddruppels, en is dat bij deze paal ook niet lokaal in te stellen (oud model, geen bluetooth of wifi, en de backend van EVbox is dus volgens mij gestopt).
Kortom, ik sta nu ook voor de keuze om deze paal om te bouwen of een alternatief te gaan zoeken want hij doet nu niks.

Volgens mij is er minimaal nodig:
- EVSE
- Lekstroombeveiliging

Niet bruikbaar lijken mij:
- Gehele PCB met RFID lezer, GPS/GRPS module
- 12V voeding
- Heel misschien: LED ring

Waar ik nog niet uit ben:
- Is de vergrendelmotor van deze unit aan te sturen door de SmartEVSE? Kan deze evt. domweg niet gebruikt worden of kan er dan niet geladen worden met een losse kabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SANkHeEgn1WhDcp3wPt3-6L8uA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EtMRrihnLbK5g0K9gtAWFCGa.png?f=fotoalbum_large

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Scatman_II

Scatman_II

tukker999 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:53:
Ik heb dit type EVBox omgebouwd naar SmartEVSE.
Heel veel er uit en weinig er weer in.
Communicatie met de Volvo Plugin voor Domoticz en de SmartEVSE aansturen met MQTT.
Loopt als een zonnetje.
[Afbeelding]
Wat mooi dat dit gelukt is!
Zou je een foto van de omgebouwde box (binnenkant natuurlijk ;) ) kunnen plaatsen of een simpel aansluitschema uitleggen?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:18
Scatman_II schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb exact deze laadpaal van marktplaats gekocht (voordat EV box stopte, ~2 maanden geleden), getest (werkte), en bij mijn ouders opgehangen eergisteren. En toen deed ie het niet :(

De marktplaats verkoper was helaas niet heel snel met z'n antwoorden, de Everon dienst is ergens vorige maand gestopt en hoewel de oud-eigenaar mij meldde dat de paal al in 'offline-modus' zou staan reageert ie nou niet meer op de gekoppelde laaddruppels, en is dat bij deze paal ook niet lokaal in te stellen (oud model, geen bluetooth of wifi, en de backend van EVbox is dus volgens mij gestopt).
Kortom, ik sta nu ook voor de keuze om deze paal om te bouwen of een alternatief te gaan zoeken want hij doet nu niks.

- EVSE
- Lekstroombeveiliging

- Gehele PCB met RFID lezer, GPS/GRPS module
- 12V voeding

- Is de vergrendelmotor van deze unit aan te sturen door de SmartEVSE? Kan deze evt. domweg niet gebruikt worden of kan er dan niet geladen worden met een losse kabel?

[Afbeelding]
Ik zou verder ook niet weten hoe. Maar….
Heeft zo’n ding niet ergens een “reset to factory settings” knopje?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-04 15:10
Scatman_II schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

- EVSE
- Lekstroombeveiliging

[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik heb een EVBox G2 omgebouwd naar SmartEVSE.
De vergrendelmotor werkt met LOCK=Solenoid, maar was wel even trial and error om te vinden op welke volgorde de pins moesten worden aangesloten.
De meter heb ik vervangen met een SDM630-Modbus V2. De twee contactors heb ik behouden voor schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Voor lekstroombeveiliging heb ik een 3-fase type A aardlekschakelaar in de meterkast voor de krachtgroep, en in de EVSE een DC RCD van de webshop van Stegen.
De LED-ring (bij mij goed versleten) heeft omgekeerde polariteit t.o.v. SmartEVSE en kreeg ik dus niet rechtstreeks aan de praat. Ik heb de rode LED niet aangesloten, de blauwe via een NO hulpcontact van de eerste contactor, en de groene via een NC hulpcontact van de tweede contactor. Je krijgt dan groen bij idle, cyaan bij 1-fase laden en blauw bij 3-fase laden.

Ik heb even geen recente foto, maar dit was toen ik nog nèt niet helemaal klaar was met afwerken. Achter de EVSE zie je nog net een Unifi AP zitten voor het WiFi signaal. De RSSI is -6 dBm op de SmartEVSE :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPrmTZlQMZkPXLYA3qKQQLEawD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZx0A2TQpsLmELb5mwY3mj9S.jpg?f=fotoalbum_large

• Scatman_II

Scatman_II

Stefannn schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik zou verder ook niet weten hoe. Maar….
Heeft zo’n ding niet ergens een “reset to factory settings” knopje?
Nee, zover ik kon vinden niet, en volgens mij wil je dit ook niet gebruiken want 1) de ingeleerde RFID tags zouden dan vergeten worden en 2) er is geen backend-server meer (want EV box bestaat niet meer) waar dat ding mee geconfigureerd kan worden.
Bovenstaande post van @PimDoos en deze wijzen er in elk geval op dat het ombouwen te doen is, al is de pinout van socket vergrendeling solenoid en het aansluiten van de LED dus even puzzelen..

Als nou nog blijkt dat de Sensorbox v2 draadloos met de SmartEVSE kan praten zou het helemaal fantastisch zijn ;)

Voor mijzelf en anderen die deze informatie over een EVbox businessline (ik heb de G2 van marktplaats gehaald schijnt) laadpaal zoeken..
De actuator: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81974320
Actuator draadjes: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81976094
Mogelijke volgorde van deze draadjes: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81974704
Instellen als ratio lock, text uit handleiding:

The Ratio lock has 3 wires, connect them as follows:
B: Blue R: Black W: Red
Set the Lock option in the menu to SOLENOID

Bij mij stonden er witte streepjes op de blauwe draadjes, de volgorde van links naar rechts op de smartevse hoe ik het had gedaan was

2,1,3 (aantal witte streepjes)
Tweede SmartEVSE inmiddels besteld...

[ Voor 30% gewijzigd door Scatman_II op 04-10-2025 16:09 ]

Pagina: 1 2 3