Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Mijn oude AOC 2357 60 HZ 1080P TN paneel heeft helaas een dikke vette kras opgelopen tijdens een verhuizing. Nu had ik al langer het idee in mijn hoofd om een nieuwe monitor aan te schaffen nadat ik goedkoop een 780ti op de kop heb kunnen tikken.

Mijn oog is gevallen op de dell U2515H, een WQHD 60 hz IPS paneel.
Ik ben enorm benieuwd naar het verschil tussen FHD en WQHD en TN en IPS.
Hebben jullie ervaring met dit scherm, is het een goede keuze?
Wat ik vooral doe op mijn pc is films kijken en gamen(vrijwel geen hele snelle shooters of iets dergelijks).
En hoe is het verschil tussen WQHD en FHD, is het de stap waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Al gezocht? Al je vragen worden beantwoord in dit topic vol met ervaring met oa de U2515H. [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen? ?

Ik heb sinds anderhalf jaar een WQHD en dat vind ik ontzettend fijn werken. Van de week was ik zelfs zo druk aan het werken met allerlei dingen, dat ik spontaan riep dat ik eigenlijk UHD nodig ging hebben ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
De stap van FHD naar WQHD is dus het wel echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben van een Samsung 24" TN display naar de 2515H gegaan en ik wil echt NOOIT meer terug. Videokaart (R9 290) trekt de games die ik speel (Blizzard games) nog net op high quality zonder overclock. Verder is de zee van ruimte op de desktop echt geweldig.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Dat is goed om te horen. Kun je het iets toelichten. Zijn de kleuren ook een stuk beter?

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57
Nog maar even een topic kick... want ook ik ben benieuwd. Mijn oude FHD monitor van 21,5 inch verdiend een upgrade.

Nu heb ik dus na enige twijfel de U2414H gekocht (24 inch, FHD) maar nu bekruipt me het gevoel dat dit eigenlijk geen upgrade is (oké, beter paneel maar lagere ppi). En merk het ook wel. Nu twijfel ik dus om de U2414H om te ruilen tegen een U2515H. Maar ben bang dat dat dan weer overkill is (gamen doe ik maar casual op een GTX560).

www.flickr.com/malvlex

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
IPS vs TN:

- IPS verkleurt minder/niet als je beweegt voor je scherm, TN wel. Kijkhoeken zijn dus beter.
- IPS monitoren hebben meestal een langere response-tijd; Kleurveranderingen gaan langzamer. De verschillen zijn marginaal maar een getraind oog ziet het wel. IPS monitoren corrigeren dit vaak softwarematig wat voor kleine grafische foutjes kan zorgen. Zo kan een wit gekleurde stip die beweegt over een grijze achtergrond een zwarte "schaduw" achter zich aan hebben zweven. Dit is in praktijk te zien in games met sneeuw of donkere omgevingen met felle lampen. Deze compensatie is vaak in te stellen naar wens, in ieder geval wel bij vergelijkbare dell monitoren zoals de FHD 2414.
- IPS heeft vaak slechtere zwartwaardes en het contrast is lager. Een volledig zwart scherm gaat vaak gepaard met "IPS glow" of "Backlit bleeding" met oplichtende vlekken vanaf de randen van het scherm. In praktijk is dit effect minimaal, maar het is er wel.
- IPS panelen zijn naar mijn ervaring beter in het tonen van donkere kleuren. In donkere games zal je dit zeker opvallen.

Mijn conclusie: IPS heeft mooi beeld. TN is "sneller". Die extra reactiesnelheid van TN panelen tegenover de betere IPS panelen (zoals de Dell IPS monitoren) is vrijwel niet merkbaar. De verbeterde beeldkwaliteit is overduidelijk.

FHD 24" vs WQHD 25":

- WQHD op 25" is aanzienlijk scherper dan FHD op 24". Voor mensen met slechte ogen of die ver van hun scherm vandaan zitten is dit nadelig. Voor anderen kan dit fijn zijn. Dell heeft ook een 27" WQHD IPS monitor die vrijwel identiek is, behalve iets duurder en groter. Uit mijn hoofd is dat iets als de Dell 2715.
- WQHD heeft 3.6M pixels, FHD heeft 2.0M. D.w.z. dat bij games de videokaart 1.8x zoveel pixels aan te sturen heeft. Dit merk je in je FPS, GPU load en/of GPU VRAM gebruik. De CPU kan in sommige gevallen juist minder belast worden door de verminderde FPS. Buiten games zal je het verschil niet merken. Naar mijn schatting zal je FPS met ongeveer 30% dalen. Met de 780TI zal je naar mijn schatting merken dat je niet alle moderne AAA games meer op ultra max max 100x AA kan draaien en dat je sommige games iets lager zal moeten zetten. De AA heb je ook veel minder nodig omdat je pixels aanzienlijk kleiner zijn :)

Mijn conclusie: Zet je AA wat lager en je zal waarschijnlijk weinig performance verschil merken in games. Je beeld gaat er wel significant op vooruit.

Mijn uiteindelijke conclusie: Lekker halen die monitor. Je zal er geen spijt van krijgen.

29" ultra-wide 2560x1080 IPS monitor rond 300 euro:
pricewatch: LG 29UM55-P Zwart
pricewatch: LG 29UM65-P Zwart

24" FHD TN 144Hz monitor met G-sync ondersteuning:
zeer vloeiende, high-FPS gaming ervaring
pricewatch: AOC G2460PG Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door Gamebuster op 03-09-2015 12:25 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1