IPS vs TN:
- IPS verkleurt minder/niet als je beweegt voor je scherm, TN wel. Kijkhoeken zijn dus beter.
- IPS monitoren hebben meestal een langere response-tijd; Kleurveranderingen gaan langzamer. De verschillen zijn marginaal maar een getraind oog ziet het wel. IPS monitoren corrigeren dit vaak softwarematig wat voor kleine grafische foutjes kan zorgen. Zo kan een wit gekleurde stip die beweegt over een grijze achtergrond een zwarte "schaduw" achter zich aan hebben zweven. Dit is in praktijk te zien in games met sneeuw of donkere omgevingen met felle lampen. Deze compensatie is vaak in te stellen naar wens, in ieder geval wel bij vergelijkbare dell monitoren zoals de FHD 2414.
- IPS heeft vaak slechtere zwartwaardes en het contrast is lager. Een volledig zwart scherm gaat vaak gepaard met "IPS glow" of "Backlit bleeding" met oplichtende vlekken vanaf de randen van het scherm. In praktijk is dit effect minimaal, maar het is er wel.
- IPS panelen zijn naar mijn ervaring beter in het tonen van donkere kleuren. In donkere games zal je dit zeker opvallen.
Mijn conclusie: IPS heeft mooi beeld. TN is "sneller". Die extra reactiesnelheid van TN panelen tegenover de betere IPS panelen (zoals de Dell IPS monitoren) is vrijwel niet merkbaar. De verbeterde beeldkwaliteit is overduidelijk.
FHD 24" vs WQHD 25":
- WQHD op 25" is aanzienlijk scherper dan FHD op 24". Voor mensen met slechte ogen of die ver van hun scherm vandaan zitten is dit nadelig. Voor anderen kan dit fijn zijn. Dell heeft ook een 27" WQHD IPS monitor die vrijwel identiek is, behalve iets duurder en groter. Uit mijn hoofd is dat iets als de Dell 2715.
- WQHD heeft 3.6M pixels, FHD heeft 2.0M. D.w.z. dat bij games de videokaart 1.8x zoveel pixels aan te sturen heeft. Dit merk je in je FPS, GPU load en/of GPU VRAM gebruik. De CPU kan in sommige gevallen juist minder belast worden door de verminderde FPS. Buiten games zal je het verschil niet merken. Naar mijn schatting zal je FPS met ongeveer 30% dalen. Met de 780TI zal je naar mijn schatting merken dat je niet alle moderne AAA games meer op ultra max max 100x AA kan draaien en dat je sommige games iets lager zal moeten zetten. De AA heb je ook veel minder nodig omdat je pixels aanzienlijk kleiner zijn
Mijn conclusie: Zet je AA wat lager en je zal waarschijnlijk weinig performance verschil merken in games. Je beeld gaat er wel significant op vooruit.
Mijn uiteindelijke conclusie: Lekker halen die monitor. Je zal er geen spijt van krijgen.
29" ultra-wide 2560x1080 IPS monitor rond 300 euro:
pricewatch: LG 29UM55-P Zwart
pricewatch: LG 29UM65-P Zwart
24" FHD TN 144Hz monitor met G-sync ondersteuning:
zeer vloeiende, high-FPS gaming ervaring
pricewatch: AOC G2460PG Zwart
[
Voor 9% gewijzigd door
Gamebuster op 03-09-2015 12:25
]