Beste Sebastius,
ik heb een, helaas, defect iMac G4 17-Inch Flat Panel (M9168LL/A).
De iMac die ik altijd al wou, of in elk geval sinds 2004, over tijd heb ik toen wel enkele PowerPC Mac's verzameld, maar lange tijd blijf de iMac G4 Flat Panel, ofwel iMac Snowball (of in het Nederlands soms iMac bolletje), uit.
Tot Mei dit jaar, en ook gelijk de 1.25 GHz, met slechts een heel simpel defect, de optische drive, er zat een extra drive bij, maar moest nog wel ingebouwd 'dat lukt me wel' was mijn idee, maar daar had ik niet direct zin in, dus eerst maar een tijdje een Firewire DVD drive er aan.
maar ik wou het ook niet eeuwig uitstellen, dus na 2 weekjes toch maar eens aan het werk, op iFixIt leek het niet zo moeilijk, maar op de werkbank viel dat toch best tegen, de drive inbouwen is niet zo heel lastig, de machine goed open krijgen bleek lastiger, het zijn maar 8 schroefjes, maar helaas ook twee plekken met koelpasta, die wel erg stevig bleek te zijn.
bij deze machines wordt veel gewaarschuwd dat de kabels makkelijk kunnen breken, en dat je daar goed op moet letten, maar ik heb helaas iets te veel op de kabels gelet, en iets te weinig op de heatsinks.
met als gevolg dat eentje is verbogen, of eigenlijk een kant, want het is een heatsink met twee plekken waar hij de warmte moet afgeven naar het metaal in de bovenkant van de behuizing.
ik kon de machine echter niet open laten liggen, en moest dus alsnog de dvd drive te installeren en de contactplaatsen schoon te maken, voorzien van nieuwe koelpasta en de machine weer te sluiten.
ondanks dat ik mij zorgen maakte of de machine wel genoeg koeling had zo, hij ging aan, en leek normaal te werken, en ik heb via Schijfhulpprogramma kunnen bevestigen dat de DVD drive nu wel gevonden werd.
die vreugde was echter van korte duur, want na een minuut of 10 liep OS X (Tiger) volledig vast, de machine viel niet uit, maar deed ook niks anders, zodat ik de machine maar het uit gezet door de power-knop vast te houden tot hij uit ging.
het laatste was ik nog heb geprobeerd is om de machine nog een keer weer aan te zetten, om te zien of hij überhaupt nog aan ging, dat was zo, hij leek OS X ook te laten, maar hij heeft OS X niet meer geheel opgestart.
ik vermoed, dat de koeling inderdaad niet goed genoeg is, maar dat de machine toen hij de warm werd simpelweg alle uitvoering stopzette, waardoor hij niet echt doorgebrand is, maar dat OS X corrupt is geraakt toen ik hem uitzette.
ik heb nog hoop dat hij met een nieuwe heatsink en een verse installatie het weer kan doen, die installatie lukt me zeker wel zelf, het vervangen van de heatsink, durf ik niet meer aan, ik durf heb zelfs helemaal niet meer open te maken, omdat gezien hoe het ging om even een DVD drive te vervangen, ik hem zeker onherstelbaar beschadig als ik de heatsink probeer te vervangen, vooropgesteld dat ik dat niet al gedaan heb.
het zou geweldig zijn als jij hem kan en wil herstellen, zelfs als ik hem open durfde te maken, kan ik de heatsink niet eens los vinden, en ik zou niet weten of ik zou kunnen controleren of hij verder nog wel werkt.
Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.