Bijna 3 jaar geleden alweer driemaal de Google Nexus 7" 2012 aangeschaft voor mijzelf en mijn twee kinderen (toen 11 en 14).
Pappa was allang verkocht voor het tablet-principe sinds zijn eerste Galaxy Tab P1000 7" model baksteen. Maar voor de kinderen was het de eerste keer dat zij met de tablet vorm te maken kregen. Ervoor riepen ze nog vol bravoure; "Pap, wie wil er nou zo'n baksteen als je een mobieltje hebt....". Tegenwoordig zijn de tablets een niet weg te denken onderdeel van ons huishouden en heeft o.a. ook de 10" zijn weg gevonden als mini-tv/remote/domotica assistant.
Wat, wat wat is dit nou weer?
Leuk om het verschil te ontdekken tussen hoe de verschillende seksen en leeftijdsgroepen zo'n apparatus gebruiken. Mijn dochter kon ik binnen een maand regelmatig laat in de nacht haar tablet laten opbergen omdat ze op Wattpad zat te lezen en schrijven. Mijn zoon... daar kom ik zo op terug.
Ook het dagelijkse leven veranderde flink met de komst van een tablet voor iedereen. Ik had opeens een extra stekkerdoos in de woonkamer nodig want oh jee als er eentje leeg dreigde te gaan. Iedereen moest opeens PLEX Remote geïnstalleerd hebben want die NAS moest wel bereikt worden (ook middenin de nacht... afpakken maar weer) en vanzelfsprekend was het wifi in de slaapkamers opeens toe aan een upgrade 'volgens de kids'. Ook in de auto onderweg naar Frankrijk moest ik eraan geloven; extra USB stekkerladers en een 2-ingang USB sigaretten lader ipv de 1-ingang knoest waar ik jaren mee rondreed. Natuurlijk moest ook middels OneDrive de hele epub bibliotheek gedeeld woorden (WTF, mijn zoon zit een BOEK te lezen?! 1-0 voor pappa) Zelfs in de tent moest er ad hoc een extra stekkerdoos geregeld worden bij de campingeigenaar... "sie voe plé une extra bouchon de electrique??". Ja leg dat maar eens uit aan een man die een Nokia 5610 nog het hoogste goed vind.
Pappa aan dochter... hallo, is daar iemand?!
Toch nog geen dag spijt gehad en ondanks dat de tablet nu goed ingeburgerd is, merk ik dat mijn kinderen qua gebruik nog steeds makkelijker omgaan met bepaalde technieken door die vroege voorsprong en ook makkelijker nieuwe technieken accepteren. (
he, die ouwe is nie zo gek, hij bracht ons de tablet!)
Mijn zoon; die gebruikte zijn tablet vanzelfsprekend voor spelletjes en filmpjes maken/kijken, veel filmpjes kijken... Toen zijn abonnement een keer over de data limiet heen ging(altijd checken of je wifi hebt!) en ik een limiet instelde, kwam ik terecht op de pagina die het data-gebruik toonde.. Meneer had in een maand tijd 65 Gigabyte aan YouTube filmpjes weggekeken! 65Gb!!

Nou ben ik er ook niet vies van, maar deze jongeman ging direct op een afkickdieet want dit was omgerekend 4 uur per dag.
Afpakken van zijn tablet vond ik niet de oplossing. Dat is net zoiets als een systeembeheerder die alle poorten vooraf dichtgooit omdat stel je voor dat boze enge dingen het systeem binnendringen. Gewoon ermee leren omgaan, dat is de beste manier om te leren wat 'met mate' betekent.
En toen op een dag, het apparatus was gecrashed.

Wellicht iets teveel Youtube?
Waarom wil ik zo graag deze tablet laten repareren? Consumeren prima, maar iets weggooien omdat er een stekkertje los zit gaat mij te ver en dat wil ik mijn kinderen ook meegeven. Daarnaast is het zijn apparatus en hij is net lekker bezig is andere gewoontes aan te leren en leest zowaar zijn mail (wat hij uitstelt op zijn laptop tot ik erom vraag). Ook duurt het nog een halfjaar voordat hij jarig is, wat op zijn leeftijd (nu 13) erg lang wachten is. De alternatieven zijn gebruik laptop en mobieltje, maar dat gaat tegen mijn oorspronkelijke doel in waarom ik ze indertijd heb aangeschaft en wat hij nu net heeft aangeleerd.
Extra puntje; Mijn dochter is vanzelfsprekend degene die wel een hoesje gebruikt. Wij jongens zijn weer eens eigenwijs vandaar dat het scherm een paar barsten heeft. De barsten waren echter niet het probleem. Ik heb al eens bij een reparateur de schermen verwisseld om dat uit te sluiten.
Help hem, help mij, en help daarmee ons!
Kunt u mij aub die crepe voeren want ik ben ff te druk onder tafel bezig nu we petit peu wifi hebben
So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!