MBP 2012 - toetsenbord en trackpad werken willekeurig niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
Beste mede-tweakers,

Ik heb een ontzettend raar probleem met mijn MacBook Pro uit 2012 13" (laatste model voor de retina).
Het begon van het weekend, mijn MacBook ging ineens in slaapstand. Terwijl de accu op 70% zat. Ook de indicatie LEDs aan de zijkant bevestigde dat. "Ach" dacht ik: "dat zal El Capitan" wel zijn. Maar helaas, de Mac wilde wel aan, maar gaf geen beeld. Vreemd.

Na een paar keer rebooten deed dan eindelijk mijn Mac het weer. Vijf minuten later was het weer raak. Dit keer wilde het systeem ook geen beeld meer geven. Ik heb de Mac toen op de oplader gelegd en 'ineens' was er weer leven. Ik wilde de Mac uitzetten, maar hij was me voor, hij viel dit keer écht uit. Geen slaapstand. Hij was niet meer aan te krijgen, en ook de LEDs aan de zijkant werkte niet meer.

Ik heb de Mac daarna maar alleen gelaten want ik moest naar werk. Toen ik terug kwam heb ik de accu ontkoppeld en even gewacht. Uiteindelijk de accu weer aangesloten, en waarempel, het duivels ding gaf leven en wilde gewoon weer werken.

Helaas, echter, wilde de trackpad en keyboard hier niet aan meewerken. Na een paar keer rebooten werkte deze wel. Máár, helaas. Ook hier gaan de dingen willekeurig uit. Het systeem blijft gewoon draaien, overigens. Ik kan met een extern toetsenbord en muis alles besturen. Ook onder systeem specificaties staan zowel toetsenbord als trackpad vermeld.

Meestel werkt een reboot, maar beide apparaten willen na 20 seconden of 2 minuten uitvallen.
Ik heb een SMC en PRAM reset geprobeerd. Maar dit wilde niet helpen. Uiteindelijk, kwam ik via Google tot de conclusie dat de accu nog wel eens het probleem zou kunnen zijn, want daar blijkt de PRAM in te zijn verwerkt. Dus, nieuwe accu besteld. Het gaat hier om een imitatie-accu van Blu-basic.

Maar ook hier hetzelfde probleem. Ook met de nieuwe accu heb ik een SMC en PRAM reset uitgevoerd. Ook in het recovery segement van OS X werken de tobo en trackpad niet. Ik heb zelfs de RAM modules verwisseld - je weet maar nooit. Maar ook, tevergeefs.

Aangezien de MacBook nu 3 jaar oud is, heb ik ook geen garantie meer.

Hebben jullie nog tips en/of truuks? Of kan ik deze MacBook Pro gaan recyclen?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hmmm dit is wel een hele gekke. Het zou kunnen dat je *ergens* een kortsluiting of defecte chip/component hebt. Heb je vochtschade?

Accu is niet gerelateerd aan PRAM/SMC, weet niet waar je dat hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:56
Trackpad en toetsenbord zijn USB apparaten, die intern middels een hub aan de management chip hangen. Je kunt even controleren of de voorste usb poort ook dood is, dan is het de hub. Werken alle usb poorten nog wel, dan zit het in het circuit er boven. Met een schema van je laptop, een fatsoenlijke (fluke) multimeter en een loupe zou je er achter moeten kunnen komen wat het probleem is.

Klinkt als een klusje voor Sebastius, als je zelf geen ervaring hebt met het solderen van dit soort miniatuur componentjes.

[ Voor 46% gewijzigd door sl1000 op 02-09-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
sebastius schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:26:
Hmmm dit is wel een hele gekke. Het zou kunnen dat je *ergens* een kortsluiting of defecte chip/component hebt. Heb je vochtschade?

Accu is niet gerelateerd aan PRAM/SMC, weet niet waar je dat hebt gevonden.
Ik heb dat hier toen gevonden/geconcludeerd:https://nl.ifixit.com/Answers/View/115589/PRAM+battery,+can+I+replace+it+myself. Er zijn meerdere plekken waar ik het heb gevonden. De theorie is, dat er een stukje van je accu de functie van de PRAM batterij heeft overgenomen, in ieder geval in de 'nieuwere' Macs.

Vochtschade heb ik, zover ik weet, niet. Ik heb ook nergens sporen van vocht kunnen vinden.
sl1000 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:53:
Trackpad en toetsenbord zijn USB apparaten, maar feit dat ook de hele computer er mee op houd, klinkt mij als een probleem met een van de S0-powerrails. Met een schema van je laptop, een fatsoenlijke (fluke) multimeter en een loupe zou je er achter moeten kunnen komen wat het probleem is.
Inderdaad, maar ze worden nog wel gevonden als het ze 'uit staan'. Anyway, dan vermoed ik dat er iets is met het logic board en dat ik dat moet vervangen. ;(
Bedankt beide!

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Logicboards vervang je niet, die repareer je.

• SacreBleu
sl1000 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:53:
Trackpad en toetsenbord zijn USB apparaten, die intern middels een hub aan de management chip hangen. Je kunt even controleren of de voorste usb poort ook dood is, dan is het de hub. Werken alle usb poorten nog wel, dan zit het in het circuit er boven. Met een schema van je laptop, een fatsoenlijke (fluke) multimeter en een loupe zou je er achter moeten kunnen komen wat het probleem is.

Klinkt als een klusje voor Sebastius, als je zelf geen ervaring hebt met het solderen van dit soort miniatuur componentjes.
Ik wist het. Je eerste reactie was iets anders. ;). Ik heb het even gecheckt. Maar de USB poorten blijven netjes werken wanneer de tobo en trackpad het niet meer doen. Wanneer ze ermee ophouden is ook geheel willekeurig. Soms doen ze het meteen niet, soms doen ze het twee minuten, en soms zelfs 5 á 7 minuten.

Het systeem zelf blijft werken, met een BT toetsenbord en muis kan ik gewoon rustig verder gaan, geldt ook voor USB apparaten. Heb sebastius inmiddels aangesproken, hopelijk is het een, betaalbaar, repareerbare kwaal. Voor de rest doet het apparaat het nog perfect namelijk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kan ook zijn dat El Captitan (het is nog beta) rare dingen zit e doen.
Wat is de output van pmset -g log

En wat staat er verder in je console.log?

Een beetje gokken is nergens voor nodig als OS X ook gewoon zelf alles netjes noteert.

• SacreBleu
johnkeates schreef op donderdag 10 september 2015 @ 00:12:
Het kan ook zijn dat El Captitan (het is nog beta) rare dingen zit e doen.
Wat is de output van pmset -g log

En wat staat er verder in je console.log?

Een beetje gokken is nergens voor nodig als OS X ook gewoon zelf alles netjes noteert.
Het rare is, het gebeurt ook in de recovery omgeving van OS X.
Battery Power 1*
AC Power 2
Currently in use:
standbydelay 4200
standby 1
halfdim 1
sms 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
disksleep 10
sleep 10
autopoweroffdelay 14400
hibernatemode 3
autopoweroff 1
ttyskeepawake 1
displaysleep 2
acwake 0
lidwake 1
Welke logs wil je precies zien? Alles, of alleen een specifiek onderdeel?

EDIT: Ik ben er nu ook achter dat wanneer de apparaten weigeren, de Mac ook niet meer in slaapstand gaat als ik de klep dicht doet. Wel als ik de aan-/uitknop indruk. Geen idee of het nuttig is.

[ Voor 9% gewijzigd door SacreBleu op 10-09-2015 00:30 ]

• johnkeates
Lijkt er op dat je een SMC probleem hebt met random sleeps. Is het een El Capitan recovery environment? Of een Yosemite.

Toch even een SMC reset weer doen? Je kan dacht ik ook SMC Diagnostics doen, met /usr/libexec/smcDiagnose

Start terminal; plak "/usr/libexec/smcDiagnose", druk op enter. Nee, de quotes niet meenemen.
Daarna heb je de "RAM Event Buffer:" die eindigt met kIOReturnNotPrivileged, dat is niet erg.

De output geeft allemaal data van je SMC weer, die hoef je niet perse te interpreteren. Het idee is dat je de tekst opslaat, een SMC reset doet en dan eer een diagnose. Dan vergelijk je de output. Is er geen verandering, dan heb je waarschijnlijk geen goede SMC reset gedaan.

Qua output is "pmset -g log" niet hetzelfde als pmset -g, dus misschien moet je het nog even uitvoeren.

• SacreBleu
johnkeates schreef op donderdag 10 september 2015 @ 01:55:
Lijkt er op dat je een SMC probleem hebt met random sleeps. Is het een El Capitan recovery environment? Of een Yosemite.

Toch even een SMC reset weer doen? Je kan dacht ik ook SMC Diagnostics doen, met /usr/libexec/smcDiagnose

Start terminal; plak "/usr/libexec/smcDiagnose", druk op enter. Nee, de quotes niet meenemen.
Daarna heb je de "RAM Event Buffer:" die eindigt met kIOReturnNotPrivileged, dat is niet erg.

De output geeft allemaal data van je SMC weer, die hoef je niet perse te interpreteren. Het idee is dat je de tekst opslaat, een SMC reset doet en dan eer een diagnose. Dan vergelijk je de output. Is er geen verandering, dan heb je waarschijnlijk geen goede SMC reset gedaan.

Qua output is "pmset -g log" niet hetzelfde als pmset -g, dus misschien moet je het nog even uitvoeren.
Ai. Ik zal vanavond even kijken. De SMC reset heb ik meerdere keren uitgevoerd, het lampje op de oplader wordt ook eventjes groen.

De omgeving zal van El Capitan zijn sinds een herinstallatie naar ElCapitan gaat. Helaas kon ik de Yosemite installatie niet meer draaien.

Het enige wat ik nog kan doen is een EFI wachtwoord instellen en kijken of de tobo daar ook ophoudt met werken.

Bedankt voor je input dusver, zeer waardevol.

• johnkeates
Je kan ook een Linux Live systeem nemen en kijken of dat ook problemen heeft :)

• sebastius

sebastius

Als je boot met alt ingedrukt, krijg je dan een keuze menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
sebastius schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:49:
Als je boot met alt ingedrukt, krijg je dan een keuze menu?
Yes, ik ben nu een Yosemite USB stick aan het maken. In dat keuzemenu bleven het toetsenbord en trackpad normaal werken. Na vijf minuten nog steeds, en dat is toch echt wel de max die ik tot nu toe heb gehad. Dus ik heb een heel klein beetje hoop dat El Capitan het probleem is. Maar dat moet ik even afwachten.

Ik hou jullie, sowieso, op de hoogte en stel alle hulp tot-nu-toe héél erg op prijs.

EDIT: Helaas, Yosemite zonet geïnstalleerd (clean install). Tijdens de setup wilde het al niet werken, maar ik heb de setup helemaal afgerond. Het leek goed te gaan. Zowel een PRAM en SMC reset gedaan na de installatie. Het deed het even (zo'n 5 minuten) en daarna werkte het toetsenbord en trackpad niet meer.

Overigens kan de MacBook dan niet meer in slaapstand worden gebracht, ongeacht of ik hem dichtklap of de aan-/uitknop indruk. Als de MacBook in slaap valt ivm idle kan ik hem wél uit slaap halen met de aan-/uitknop. Dus ik vrees toch dat er ergens iets niet lekker meer zit met de hardware.

Ik heb het logicboard nog nagelopen, maar alle kabels zitten goed aangesloten, en ik bespeur niets van waterschade of vocht. De accu lijkt ook weer normaal te werken. Daar begon eigenlijk het hele euvel mee.

Ik ben ten einde raad, in ieder geval.

[ Voor 42% gewijzigd door SacreBleu op 11-09-2015 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Updatetje!

Op aanraden van een mede-tweakers heb ik toch maar besloten om de MacBook in te leveren bij de verkoper om te kijken wat mogelijk was. Na anderhalve week heb ik mijn machine weer terug en zijn zowel de topcover, trackpad en het beeldscherm vervangen omdat er speling zat bij de scharnier.

Eindresultaat is niet alleen een, nagenoeg, gloednieuwe machine, maar ook nog een gevulde portemonnee, want er zijn geen kosten gerekend voor het herstellen van de machine. Nog steeds een beetje sprakeloos, net als de gozer bij Mediamarkt, want die vond het ook apart dat er zoveel was vervangen zonder kosten.

Ik ben, in ieder geval, heul, heul, heul blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
SacreBleu schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:51:
Updatetje!

Op aanraden van een mede-tweakers heb ik toch maar besloten om de MacBook in te leveren bij de verkoper om te kijken wat mogelijk was. Na anderhalve week heb ik mijn machine weer terug en zijn zowel de topcover, trackpad en het beeldscherm vervangen omdat er speling zat bij de scharnier.

Eindresultaat is niet alleen een, nagenoeg, gloednieuwe machine, maar ook nog een gevulde portemonnee, want er zijn geen kosten gerekend voor het herstellen van de machine. Nog steeds een beetje sprakeloos, net als de gozer bij Mediamarkt, want die vond het ook apart dat er zoveel was vervangen zonder kosten.

Ik ben, in ieder geval, heul, heul, heul blij.
Maar hij ging toch niet meer aan? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Volkan1984 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

Maar hij ging toch niet meer aan? Of mis ik iets?
Yes, hij ging, op een gegeven moment wel aan, maar na niet meer dan vijf minuten vielen zowel het trackpad én toetsenbord uit. De machine werkte nog. Daarom zijn eerst de topcover en trackpad vervangen. Maar dat bood geen soelaas. Dus daarom het logicboard ook. Het scherm had daar, inderdaad, niets mee te maken, maar is uit uitstekende service ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
SacreBleu schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:38:
[...]

Yes, hij ging, op een gegeven moment wel aan, maar na niet meer dan vijf minuten vielen zowel het trackpad én toetsenbord uit. De machine werkte nog. Daarom zijn eerst de topcover en trackpad vervangen. Maar dat bood geen soelaas. Dus daarom het logicboard ook. Het scherm had daar, inderdaad, niets mee te maken, maar is uit uitstekende service ook vervangen.
Ah zo. Ja dat is echt heel chill!
Pagina: 1