Clifdon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:11:
Spraak zit uit mn hoofd gezegd ergens rond de 100 tot 150 hz. Wikipedia is je vriend als je het exact wil weten.
Goedkopere audiosets willen dat onderste gebied nog wel eens naar de 'subwoofer' sturen omdat de speakers dat zelf niet kunnen weergeven. Resultaat is onverstaanbaar wollige spraak. Engelse subs bieden altijd een uitkomst als de spraak niet duidelijk genoeg is.
100 - 150 Hz voor spraak? Dat is een zeer klein gebied waar alleen het mid-laag zich bevindt, maar wel wel de grondtoon van de mannelijk stem begint. Een frequentiegebied waar je inderdaad gekke fenomenen krijgt als je subwoofer dergelijke tonen moet produceren. Inherent aan de setjes met als basis kleine speakers en dan dus automatisch een subwoofer die het (mid)laag wat die speakers niet weer kunnen geven moeten opvangen. Vanaf 100 Hz kan het menselijk oor namelijk tonen op locatie gaan plaatsen. En dat plaatsen van de lage tonen is nou net wat je niet wilt. Betreffende spraak, spraak loopt door tot 4000 Hz.
Ontopic
Laatst nog de Nederlandse subs aangezet bij een Nederlandse film. Puur omdat ik simpelweg niet kon verstaan wat er nu gezegd werd. En ja, mijn set heeft een center speaker en staat ook goed in-/afgesteld.
Waarbij het ook wel gebeurd dat ik
denk dat ik het Engels goed heb verstaan, maar het later toch niet blijkt te kloppen. Jaren The Big Bang Theory zonder subs gekeken en altijd gedacht dat ze "
Mad science, history, unraveling the mystery," zongen, maar het blijkt "
Math, science, history, unraveling the mystery," te zijn
De laatste tijd kijk ik eigenlijk alles wat Engels gesproken is met ENG subs aan. Games idem. Op één of andere manier is het iets minder vermoeiend om dan de film/serie/game te volgen. Ik lees de subs niet bewust actief mee, maar het valt bijvoorbeeld wel op als een zin niet helemaal lekker door de vertaling heen is gekomen. Engels spreken en luisteren is het probleem niet, maar als ik me naast het bijhouden van de conversaties ook nog moet bijhouden wat er op het scherm aan de gang is is dat wellicht net wat te veel van het goede.
[
Voor 5% gewijzigd door
FeaR op 17-03-2017 17:16
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.