Algemeen koelkast topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Introductie
In overleg met de mod is het goed gevonden dit algemene koelkast topic te openen. De inspiratie komt van dit inmiddels gesloten topic in TL. Hier kun je dus je kennis, vragen en belevenissen over en met koelkasten kwijt. Houd je postings wel aan de kwaliteitseisen van Tweakers!
Ik ben geen expert maar ik proberen hier een redelijke introductie te maken die aan de hand van de reacties nog aangepast kan worden.

Grofweg onderscheiden we drie typen koelkasten: de koeler, de koelkast met een vriesvak, en de dubbeldeurs koel/vries combikast. Deze typen zijn er dan als losstaand model of als inbouwmodel.

Temperaturen
De koelkast is bedoeld om etenswaren, dranken en wat je er nog meer in kwijt wil koel te houden. Voor voedingsmiddelen is een maximale bewaartemperatuur van 7 graden en bij voorkeur hooguit 4 graden -dan groeien bacteriën en schimmels het minst snel- van belang. Dit kan je meten met een thermometer. Veelal word aangeraden de thermometer in een glas water in de koelkast te dompelen om een juiste weergave van de gekoelde temperatuur te krijgen. Zelf streef ik naar een temperatuur van 3 à 4 graden, dan is er nog marge om meetonnauwkeurigheden en temperatuurschommelingen op te vangen.

Voor de vriezer of het vriesvak geldt dat als je producten wil invriezen en langdurig bewaren de temperatuur hooguit -18 graden mag zijn. Wil je producten uit het vriesvak van de supermarkt alleen bewaren dan gelden de volgende grenzen:
  • in een vriesvak met één ster en een temperatuur van hoogstens -6 graden kun je diepgevroren artikelen een week bewaren
  • in een vriesvak met twee sterren en een temperatuur van hoogstens -12 graden kun je diepgevroren artikelen een maand bewaren
  • in een vriesvak met drie sterren en een temperatuur van hoogstens -18 graden kun je diepgevroren artikelen drie maanden bewaren
  • in een vriesvak met vier sterren en een temperatuur van -18 graden of lager kun je artikelen invriezen en diepgevroren artikelen drie maanden bewaren
De grens van -18 is cruciaal voor het stoppen van bacteriën.

Werking
De wanden van een koelkast bestaan uit isolerend materiaal. Dikkere wanden betekenen doorgaans een betere isolatie. Een lagere temperatuur binnenin de koelkast zal dan langer behouden blijven ten opzichte van de temperatuur in de ruimte waar de koelkast staat.
De koelkast gebruikt een koelsysteem om de temperatuur binnenin omlaag te brengen. Dit werkt op stroom. In het koelsysteem zit een koelmiddel, bv R106A. De compressor perst het gas samen, en bij het weer uitzetten van de vloeistof neemt het warmte op. Die warmte word onttrokken aan het binnenste van de koelkast.
De kwaliteit van een koelkast bestaat voor een groot deel uit de kwaliteit van de compressor, en van de afdichtingen in het koelsysteem. Afhankelijk van de kwaliteit van de afdichtingen zal langzamerhand gas uit het systeem kunnen ontsnappen waardoor het koelvermogen afneemt. De compressor zal vaker moeten draaien om de koelkast koel te houden. Daardoor word meer stroom verbruikt en zal op zeker moment ook de slijtage aan de compressor toenemen.

Energieverbruik
Het energieverbruik is een belangrijk thema. Zuinige koelkasten kunnen een verbruik hebben van ca. 100kWh/jaar. Minder zuinige exemplaren kunnen een veelvoud daarvan verbruiken. Tegenwoordig hebben koelkasten een verbruikslabel met een zuinigheidsklasse en een claim van de fabrikant over het verbruik. Het verbruik kan je meten met een energiemeter. Deze zijn al voor 10 tot 20 euro te koop. Je kan er ook andere dingen mee meten en zo duidelijkheid krijgen over jouw stroomverbruik.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:02
Hierna krijgen we een ervaringentopic over puntenslijpers ofzo?

als je daar interesse in hebt staat het je vrij ;)

[ Voor 68% gewijzigd door naitsoezn op 16-08-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Marco schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:02:
Hierna krijgen we een ervaringentopic over puntenslijpers ofzo? *knip*
Ik vind het een interessant topic, wij hebben binnenkort een keer een nieuwe koelkast nodig. *knip*

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 16-08-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:33
Marco schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:02:
Wat moet je nou in vredesnaam vertellen over een koelkast?
Duurzaamheid en veel voorkomende klachten, afhandeling garantiewerkzaamheden, gemak van reparatie, energieverbruik in de praktijk etc. Dus zo'n beetje hetgeen ook over telefoons, auto's, harde schijven etc wordt besproken hier op het forum. Jezelf goed inlezen over een aankoop die duizenden euro's kan kosten en dan ook nog flink wat aan stroom en reparatiekosten op kan leveren lijkt me redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 12:24
Opzich wel vet, ga binnenkort verhuizen en wil een Amerikaanse koelkast met ijsklontjes machine.
De Samsung RSA1ZHMG1/XEF of iets dergelijks.

Ruimte heb ik wel, heeft iemand ervaring met amerikaanse koelkasten en het energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Hé leuk, ik zie net dit topic staan op het moment dat de bezorger met mijn nieuwe koelkast onderweg is. Ondertussen is deze geplaatst en kan ik uiteraard niet wachten om het apparaat in gebruik te gaan nemen! En om natuurlijk mijn ervaringen te delen ;)

Het betreft deze Samsung: http://www.samsung.com/nl...om-freezer/RB31FERNDSA/EF

Na de handleiding gelezen te hebben kom ik al meteen tot de volgende uitzoekklus: Hoe lang moet de koelkast rusten alvorens de stekker er in mag. De installateur zegt namelijk 24 uur en de handleiding 2 uur...

Consumentenbond zegt 4 uur: http://www.consumentenbon...extra/koelkast-vervoeren/

Andere sites en fora houden het weer op 6 uur of langer, maar dat zijn veelal oudere topics. Begrijp ik goed dat door de andere gebruikte gassen in een moderne koelkast die rusttijd een stuk minder geworden is en wat zouden jullie aanraden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Ik zou gewoon voor de 24 uur gaan, vooral als ie op zijn zij gelegen heeft. Het gaat ook om het smeermiddel voor de pomp die in het koelmiddel zit als ik het goed begrepen heb.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met boven : De handleiding zegt 2 uur, dus dat kun je als voldoende aanhouden.
Maar als je hem toch niet direct nodig hebt, wacht een dagje dan zit je altijd goed :)

een vriesvak met vier sterren en een temperatuur van -18 graden of lager kun je artikelen invriezen en diepgevroren artikelen drie maanden bewaren
:? Soms liggen dingen bij mij wel eens ruim een half jaar in de vriezer voor ze opgaan.
Ik heb niet het idee dat ze dat veel verschil maakt met als ik ze meteen opmaak..

[ Voor 49% gewijzigd door heuveltje op 17-08-2015 15:37 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:35:
Met boven : De handleiding zegt 2 uur, dus dat kun je als voldoende aanhouden.
Maar als je hem toch niet direct nodig hebt, wacht een dagje dan zit je altijd goed :)

een vriesvak met vier sterren en een temperatuur van -18 graden of lager kun je artikelen invriezen en diepgevroren artikelen drie maanden bewaren
:? Soms liggen dingen bij mij wel eens ruim een half jaar in de vriezer voor ze opgaan.
Ik heb niet het idee dat ze dat veel verschil maakt met als ik ze meteen opmaak..
Ik denk wel dat die 2 uur is als de koelkast verticaal vervoerd is en ik denk dat die nu gelegen heeft tijdens de rit.

Tja, aangezien mijn oude het begeven heeft zet ik deze zo snel mogelijk aan, kan ik weer boodschappen doen ;) Denk dat ik de gok maar waag met vanavond net voor het slapengaan inschakelen, dan heeft die zeker 13 uur gestaan. Hopelijk is dat voldoende, kan die morgen middag gevuld worden met allerlei vers lekkers.

Wat de bewaartijd betreft, het hangt ook van het voedsel af zegt de Samsung handleiding. Vlees kan wel een jaar, een pizza misschien 2 maanden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Deze zomer kwam ik er achter dat een van de koelkasten het niet goed trekt de inhoud bij normaal gebruik op 4°C te houden als de omgevingstemperatuur vanaf rond de 29°C is, dan pompt hij vrijwel continu en warmt de omgeving alleen maar verder op. Bij een instelling van 5°C was het dan weer geen probleem. best vreemd, want volgens alle klimaatklassen zou die omgevingstemperatuur toch geen probleem moeten zijn, of vergis ik me?

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:06

Fiber

Beaches are for storming.

bvk schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:13:
[...]

Tja, aangezien mijn oude het begeven heeft zet ik deze zo snel mogelijk aan, kan ik weer boodschappen doen ;) Denk dat ik de gok maar waag met vanavond net voor het slapengaan inschakelen, dan heeft die zeker 13 uur gestaan. Hopelijk is dat voldoende, kan die morgen middag gevuld worden met allerlei vers lekkers...
Aanzetten als hij nog leeg is lijkt mij ook vrij zinloos. Gewoon pas aanzetten als je hem vult...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Fiber schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:22:
[...]

Aanzetten als hij nog leeg is lijkt mij ook vrij zinloos. Gewoon pas aanzetten als je hem vult...
? De koelkast is natuurlijk niet instant 4 graden en de vriezer al helemaal geen -18, dat duurt wel een paar uurtjes. Het lijkt me niet zo bevorderlijk voor het bevroren voedsel wat er dan ook in gaat zoals ijsjes ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ah, koelkasten :D Ik zoek echt al weken een enkel koelkast met ijsblokjes ding aan de voorkant :( Niet te vinden..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Om de een of andere reden zitten die ijsblokjestappen altijd op koel-vriescombis inderdaad. Geen idee of zo'n ding op een koelkast enorm inefficient zou zijn of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo raar is dat niet lijkt me, eerder vrij logisch. Om ijsblokjes te krijgen moet je vriezen. En dat doet een koelkast niet, daar heb je een vriezer of een combi met vriezer voor nodig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Enkel een koelkast heeft geen vriesgedeelte natuurlijk. Hoe wil je dan ijs maken?

Edit: een seconde te laat of zo...

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 17-08-2015 16:46 . Reden: Spuit 11 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou dan een heel klein&efficient vriesgedeelte moeten maken voor alleen ijsklonten, lijkt me niet handig, maar volgens mij komt het wel vaker voor dat koel-vriescombinaties maar een compressor/circuit voor beide compartimenten hebben. Maar of zoiets dan ook nog koelkast zou mogen heten of ondank het onbruikbare 'vriesvak' alleen koel-vriescombinatie...

afhankelijk van instellingen en luchtvochtigheid kan ik trouwens ook best ijs maken in mijn kolkasten

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Of inderdaad van die mini barretjes in hotelkamers, daar kun je ook ijsblokjes in maken. Maar dat is dan gewoon een bakje wat in het koudste gedeelte hangt en misschien nét bevriest.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
DennusB schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:33:
Ah, koelkasten :D Ik zoek echt al weken een enkel koelkast met ijsblokjes ding aan de voorkant :( Niet te vinden..
Ben er zelf ook mee bezig, plannen van nieuw appartement.
Wat zijn dit voor dingen dan :
http://www.koelkaststore....84/samsung-rsg5purs1.html
http://www.koelkaststore..../samsung-rs7578thcsl.html
http://www.koelkaststore....884/siemens-ka58np95.html
http://www.koelkaststore....884/siemens-ka62dv71.html

Zelf vind ik de Samsung RS7578THCSR erg vet.
Review vind je hier : YouTube: Samsung RS7578THCSR/RS7578THCSL review en unboxing Amerikaanse koelkast

Gewoon ijsklontjes, ijsstukjes of koud water. En ook nog een bar systeem. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

rolandos582 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:31:
[...] Wat zijn dit voor dingen dan...?
Koel-vries combinaties...

Hij zoekt om de een of andere reden alleen een koelkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 17-08-2015 19:03 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Ben zelf ook actief opzoek naar een Amerikaanse koelkast omdat alle keuken apparatuur van Siemens word wil ik ook graag een Siemens koelkast echter is hier de keus erg beperkt in.

Heeft iemand ervaring met Siemens Amerikaanse koelkasten?

Bestaat die koelkast.nl nog kan de internetsite niet vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door geldermalsen op 17-08-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Fiber schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Ohh ja, dat bestaat niet. Maar waarom zou je dat willen? Heb je zo'n grote vriezer in de garage staan ofzo?
geldermalsen schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:57:
Ben zelf ook actief opzoek naar een Amerikaanse koelkast omdat alle keuken apparatuur van Siemens word wil ik ook graag een Siemens koelkast echter is hier de keus erg beperkt in.

Heeft iemand ervaring met Siemens Amerikaanse koelkasten?

Bestaat die koelkast.nl nog kan de internetsite niet vinden.
Ik heb goede ervaringen met Samsung, vandaar mijn keuze voor hun.
http://www.koelkaststore....tml?15876=78344&2979=9241
5 stuks Siemens hier, afhankelijk van je wensen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Klopt alleen mevrouw Geldermalsen wilt graag een koelkast met minibar dan blijft er maar 1 koelkast over.

Welke Samsung koelkast heeft u en hoelang maakt u er al gebruik van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Sorry daar was ik idd niet duidelijk in. Zoek wel koel en vries combi maar met een enkele deur! (Niet zo'n dubbele deur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mag ik ook een diepvries inbouw raag stellen?
Ik heb een kast in de keuken waarin ik max 76x56x55 kwijt kan (h x b x d). Nou zie ik wel inbouwvriezers met nishoogte 71,2...en dat lijkt me een wat groot verschil. Of denk ik dan verkeerd? Lijkt me dat dat standaardmaten zijn toch?
Evt hoger kan ook, maar dan moet ik een lade opofferen en dan zit ie pal onder de combi oven. Dat lijkt me ook niet heel wenselijk (?) plus ik moet dan een nieuwe deur kopen (of deur plus voorkant lade op de deur vn de vriezer zetten mar dat lijkt me niks).

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2015 21:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DennusB schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:27:
[...]

Sorry daar was ik idd niet duidelijk in. Zoek wel koel en vries combi maar met een enkele deur! (Niet zo'n dubbele deur)
Miele heeft wat modellen met ijsblokjesproductiefaciliteit (IceMaker), maar dat is gekoppeld aan een bak aan de binnenkant, ik weet niet of dat wat zou zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

DennusB schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:27:
[...]

Waarom geen twee deurtjes? Met enkele deur zijn alleen tafelmodelletjes... Of mag twee deurtjes boven elkaar weer wel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:53:
Mag ik ook een diepvries inbouw raag stellen?
Ik heb een kast in de keuken waarin ik max 76x56x55 kwijt kan (h x b x d). Nou zie ik wel inbouwvriezers met nishoogte 71,2...en dat lijkt me een wat groot verschil. Of denk ik dan verkeerd? Lijkt me dat dat standaardmaten zijn toch?
Evt hoger kan ook, maar dan moet ik een lade opofferen en dan zit ie pal onder de combi oven. Dat lijkt me ook niet heel wenselijk (?) plus ik moet dan een nieuwe deur kopen (of deur plus voorkant lade op de deur vn de vriezer zetten mar dat lijkt me niks).
Een verschil van 4,8cm? Dat is toch niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
geldermalsen schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:16:
Klopt alleen mevrouw Geldermalsen wilt graag een koelkast met minibar dan blijft er maar 1 koelkast over.

Welke Samsung koelkast heeft u en hoelang maakt u er al gebruik van?
http://www.koelkaststore..../samsung-rs7578thcsl.html
http://www.samsung.com/nl...de-by-side/RS7578THCSL/EF
Een maat van mij heeft deze nu zo'n 16 maanden, bevalt hem uitstekend en ook als ik bij hem kom is het altijd handig die minibar.

Voldoende inhoud voor een groot gezin, ook al gebruikt hij hem voor 2 man. Je kan nooit ruimte teveel hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door rolandos582 op 17-08-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:05:
[...]

Waarom geen twee deurtjes? Met enkele deur zijn alleen tafelmodelletjes... Of mag twee deurtjes boven elkaar weer wel...?
2 deuren dan word ie heel erg breed, en dat kan ik eigenlijk niet kwijt... vandaar dat ik een enkele versie zoek (met 1 deur, in de breedte) dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet of je al had gekeken of zo'n apparaat met IceMaker eventueel wat zou zijn, bijvoorbeeld het model KFN 14827 SDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:28:
Ik weet niet of je al had gekeken of zo'n apparaat met IceMaker eventueel wat zou zijn, bijvoorbeeld het model KFN 14827 SDE
Dat is best een vet ding :D Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ze zijn alleen wel redelijk prijzig, er is ook een variant met een wat andere koel/vriesverhouding: KFN 14947 SDE

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 18-08-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zo, mijn Samsung RB31FERNDSA/EF is nu volledig operationeel :) Eerste indrukken:

1. Een zee van ruimte vergeleken met mijn oude vorige kast met ook een veel praktischer indeling.

2. De LED lamp bovenin is misschien net iets te sterk, maar beter teveel dan te weinig.

3. Fijne grote uitschuifbare bakken in het vriesgedeelte, pizza dozen kunnen er gewoon liggend en gestapeld in.

4. Ik heb mijn bier nog nooit zo snel koud zien worden... ;)

Maar goed, bovenstaande is vergeleken met een oud antiek geval en waarschijnlijk heel normaal voor een moderne koelkast. Ik ben in ieder geval al heel tevreden, nu nog kijken hoe lang dit beestje het uit gaat houden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 19:59

Illusion

(the art of)

Zelf ook op zoek naar wat nieuws.. Een hoge upside-down inbouwer.. Heb nu een sleepdeursysteem, maar neem aan dat ook wel om te bouwen is naar deur-op-deur.

Kom je toch bij de 2 vragen uit:
  • A-merk? (in mijn ogen naast miele ook zeker Bosch/Siemens)
  • No frost?
Prijsverschil tussen iets cheaps a €300 of bijv een siemens no-frost koelkast a €850 is toch significant.. Blijf hier nog een paar jaar wonen, maar eigenlijk is de hele keuken aan vervanging toe, dus ik weet niet hoe lang hij in gebruik blijft..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Met 1-2 man een gemiddelde koelkast, is het dan eigenlijk nodig om een 2 deurs te nemen?
Ik bedoel 530L vs like 350-400L

Heb nu een gemiddelde kleinere koelkast met losse vriezer. Maar in mijn andere woning wil zeker wel 1 grote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
In het vorige topic had ik het al even erover mijn meer dan 20 jaar oude Frigidaire te vervangen. Op zich werkt die nog goed. Maar, hij is niet mooi meer, rondom het vriesvak ontstaat op zeker moment snel en veel ijsvorming en dan neemt het stroomverbruik flink toe. Het stroomverbruik ligt tussen 0,7 en 1,4kwh per dag.

Omdat ik ondanks dat een leuk bedrag terug kreeg van de energierekening wilde ik dat goed besteden aan een nieuwe en zuiniger koelkast. Ik ben een paar zaken af geweest. In tafelmodel koelkasten is de keuze niet heel groot. In alle zaken raadde men Liebherr aan. Dat merk werd in het vorige topic ook al genoemd.

Omdat ik ook iets goeds wilde heb ik voor een best wel aardig bedrag een Liebherr A+++ koelkast gekocht. Nou wilde ik dat ik hier kon schrijven dat ik er erg blij mee was maar het tegendeel is het geval, ik ben er diep in teleurgesteld. Het ding moet op de maximale stand staan om een enigszins aanvaardbare temperatuur te halen. En dan nog word het deurvak net aan 6-7 graden. Het bovenste vak in de deur koelt nog slechter, dat zit rond de 12 graden. Daarbij is het stroomverbruik meer dan het dubbele van de geclaimde waarde.

Op mijn klachten bij de winkelier is de Liebherr service dienst geweest en die heeft de thermostaat vervangen. Dat gaf iets verbetering, de achterwand was zwaar berijpt, dat is weg, het stroomverbruik nam wat af van 0,75 naar 0,6kwh per dag. Geclaimed word overigens 94kwh/jaar, en al zou het realistisch 50% meer zijn dan die laboratoriumwaarde, dat gaat deze kast nooit halen.

Op mijn herhaalde klachten is de monteur alweer geweest, maar die meent nu dat de kast koel genoeg is. De toonzetting is nu dat ik te veel eisend ben en niet begrijp dat zo'n koelkast dat allemaal niet kan bolwerken.
Maar ik vind het niet normaal dat een nieuwe koelkast al op de hoogste stand moet staan om hem een beetje koud te krijgen. Dan is er geen enkele marge meer als de temperatuur hoger word, of de koelkast verouderd. Mijn oude Frigidaire hoef ik nog niet eens op stand 2 van de 5 te zetten om hem goed te laten koelen.
Ik wil mijn levensmiddelen bij hooguit 4 graden bewaren, ook die in de deur staan. Dat is heel normaal en staat ook zo in de handleiding.

Ik heb me weer tot de winkelier gewend en die gaat erover in gesprek. Ben benieuwd of er van de winkelier nog iets uitkomt want van Liebherr is dus niets te verwachten.

Waar ik ook nog erg op afknapte is de Cool-Plus functie. Een schakelaar in de koelkast om bij een lagere omgevingstemperatuur toch het vriesvak voldoende koud te houden. Deze geavanceerde technologie blijkt eruit te bestaan dat dan het lampje in de koelkast op halve kracht blijft branden. Het gloeilampje geeft warmte af, de thermostaat zal de pomp vaker inschakelen om de temperatuur te handhaven en het vriesvak blijft kouder. Dat lampje verbruikt dan wel 0,18kwh per dag extra. Als ik het had geweten had ik hem nooit gekocht.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Tjee, wat een deceptie dan... :| En dan is het nog de vraag of dit een maandagochtend gevalletje is, of dat dit bij alle koelkasten van dit type speelt.

Maar kun je deze dan niet gewoon retour geven en een andere kast (van een ander merk ook misschien) uitkiezen in dezelfde prijsklasse? Want dit slaat natuurlijk nergens op vergeleken met hoe het zou moeten zijn.

Het moet toch niet gekker worden, er moet een lampje branden zodat de thermostaat getriggerd wordt om meer te koelen... 8)7 Als mijn nieuwe Samsung dat ook zou hebben had Coolblue hem alweer op mogen komen halen!

Maar die staat standaard gelukkig gewoon op 3 en -19 graden en heeft daar geen enkel probleem mee.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pfff wat een tegenvaller Obelink. Van Liebherr verwacht je heel wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:33
Ik ben ook op zoek naar een koel/vries combi, vanwege relatiebeeindiging en vroeg me serieus af of je een buil kunt vallen aan de goedkope modellen van de Mediamarkt onder de merknaam OK. Heeft iemand daar ervaring mee? Nu hebben we een Samsung A+++ (geen idee zo snel welk model), maar die was een jaar geleden duur (600+ sowieso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:38
In de zoektoch naar een amerikaanse koelkast lopen we steeds tegen het feit aan dat er een vast wateraansluiting nodig is voor de ijsblokjes . Hebben jullie speciaal een leiding aangelegd ?
Kom je er 1 tegen met een reservoir is het een a+ ipv a++ . Mocht iemand een a++ van een a merk hebben met reservoir hou ik me aanbevolen voor een typenummer .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij heeft Sharp wel wat, maar of dat een 'a-merk' is...

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 25-08-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Elahkneh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:17:
In de zoektoch naar een amerikaanse koelkast lopen we steeds tegen het feit aan dat er een vast wateraansluiting nodig is voor de ijsblokjes . Hebben jullie speciaal een leiding aangelegd ?
Kom je er 1 tegen met een reservoir is het een a+ ipv a++ . Mocht iemand een a++ van een a merk hebben met reservoir hou ik me aanbevolen voor een typenummer .
Een waterleiding leggen is afhankelijk van de huidige situatie niet heel veel werk. Als je een beetje handig bent zou je het met wat uitzoekwerk zelf kunnen doen. Als je je halve huis moet gaan openbreken wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
begintmeta schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:42:
Volgens mij heeft Sharp wel wat, maar of dat een 'a-merk' is...
Tja, wat is nu een 'a-merk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Obelink schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:14:
Het ding moet op de maximale stand staan om een enigszins aanvaardbare temperatuur te halen.
Heb je niet toevallig een model waar je de temperatuur in celsius instelt, en niet de "stand" van de koeling? M.a.w. stand 6 is 6 graden.

Ik zou verder ook goed checken of de deur wel goed sluit, rijpvorming aan de achterwand duidt erop dat de compressor heel hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Obelink schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:14:
In alle zaken raadde men Liebherr aan. Dat merk werd in het vorige topic ook al genoemd.

Omdat ik ook iets goeds wilde heb ik voor een best wel aardig bedrag een Liebherr A+++ koelkast gekocht. Nou wilde ik dat ik hier kon schrijven dat ik er erg blij mee was maar het tegendeel is het geval, ik ben er diep in teleurgesteld.
Ik heb een halfjaartje geleden een nieuwe koelvriescombi gekocht omdat de oude tafelkoelkast op leeftijd raakte en me langzamerhand wat te klein werd. Ik heb ook nog getwijfeld over een Liebherr, vanwege de reputatie en omdat de oude koelkast ook een Liebherr was, maar ben reviews gaan lezen en ik kreeg de indruk dat Liebherr nogal aan kwaliteit heeft ingeboet en op oude "roem" teert. Ik heb daarom uiteindelijk maar voor een Bosch gekozen en ben nog steeds heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Elahkneh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:17:
Volgens mij krijg je bij alle amerikaanse koelkasten een leiding die eenvoudig weg te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Sefyu schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 01:22:
[...]

Heb je niet toevallig een model waar je de temperatuur in celsius instelt, en niet de "stand" van de koeling? M.a.w. stand 6 is 6 graden.

Ik zou verder ook goed checken of de deur wel goed sluit, rijpvorming aan de achterwand duidt erop dat de compressor heel hard moet werken.
Toen ik hem heb neergezet heb ik de knop eerst op stand 4 gezet. Na een nacht was de temperatuur te hoog. Ook na het vervangen van de thermostaat heeft de monteur de knop op 4 gezet. Toen liep de temperatuur ook op.
Na een nacht -waarin dus de koelkast niet open is geweest- met de knop op 7 van de 7 is de temperatuur in het middelste vakje van de deur 6 graden. Op de plateaus 3-4. Die 6 graden is maar net acceptabel, ik zie daar liever een 4. Want in het dagelijks gebruik gaat de deur ook weer open en dicht en is er koudeverlies. En er is geen enkele reservecapaciteit dus als de buitentemperatuur oploopt of het systeem verouderd.

De compressor draait inderdaad heel veel. Het zou misschien wel interessant zijn het ding met een warmtegevoelige camera te bekijken om te zien of er koude lekken zijn, maar zo'n ding heb ik natuurlijk niet bij de hand.

De deur zie ik niets verkeerd aan. De behuizing voelt wel koel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:38
geldermalsen schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

Volgens mij krijg je bij alle amerikaanse koelkasten een leiding die eenvoudig weg te werken is.
We hebben een dubbelwandige keuken waarbij de koelkast aan de kant staat waar geen leiding is .
het is geen doodlopende ruimte helaas , anders was het met een simpele leiding langs de plint opgelost geweest :'(

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Elahkneh schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:39:
[...]

We hebben een dubbelwandige keuken waarbij de koelkast aan de kant staat waar geen leiding is .
het is geen doodlopende ruimte helaas , anders was het met een simpele leiding langs de plint opgelost geweest :'(
Wij hebben ongeveer hetzelfde indeling van de keuken, volgens mij is de slang 20 meter lang welke je erbij krijgt.

Dan word het toch een ijsmachine welke je steeds moet bijvullen.

• Obelink
Ik heb mijn oude koelkast weer aangesloten en de nieuwe gaat buiten gebruik. Het wachten is nog op de winkelier, hij kon nog geen contact krijgen met de servicemonteur. Die monteur had volgens de winkelier een reparatiebon moeten achterlaten, dat is niet gebeurd. Ik heb de winkelier nog aangegeven dat ik me niet prettig behandeld voel door Liebherr.

Als ik nou morgen bij de bouwmarkt een pak isolatieplaten haal en die tegen de wanden en op de bovenkant van de oude koelkast zet, zou ik dan nog wat energie kunnen besparen? Ook tegen de deur kan ik wel een plaat plakken, het is een oude en niet zo mooie koelkast meer. Maar koelen doet ie, na ruim een uur was ie al koel.

• bvk

bvk

Obelink schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:16:
Ik heb mijn oude koelkast weer aangesloten en de nieuwe gaat buiten gebruik. Het wachten is nog op de winkelier, hij kon nog geen contact krijgen met de servicemonteur. Die monteur had volgens de winkelier een reparatiebon moeten achterlaten, dat is niet gebeurd. Ik heb de winkelier nog aangegeven dat ik me niet prettig behandeld voel door Liebherr.

Als ik nou morgen bij de bouwmarkt een pak isolatieplaten haal en die tegen de wanden en op de bovenkant van de oude koelkast zet, zou ik dan nog wat energie kunnen besparen? Ook tegen de deur kan ik wel een plaat plakken, het is een oude en niet zo mooie koelkast meer. Maar koelen doet ie, na ruim een uur was ie al koel.
Maar waarom stuur je die Liebherr niet gewoon retour leverancier als je er niet tevreden mee bent en vraag je je geld terug? Wat heeft dat ding eigenlijk gekost?

Wat de isolatieplaten betreft, misschien dat het helpt maar kosten die platen dan zo weinig dat het opweegt tegen het meerdere energieverbruik?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik ben ook nog altijd met de winkelier in gesprek en je kunt niet zeggen dat die zich er niet druk om maakt.

Vanmorgen ben ik weer gebeld door Liebherr en die wilden nu temperatuur loggers aanbrengen om het zo gedurende een week of drie te monitoren. Ik heb gezegd dat ik de koelkast buiten gebruik heb gesteld, dat ik er twee weken mee bezig ben geweest en dat ik er meer dan genoeg van heb. Ik heb nog wel meer te doen dan met die koelkast bezig te zijn.
Dat het niet normaal is dat een nieuwe koelkast op zijn maximum moet draaien om nog een beetje te koelen, de deur daarbij niet goed koelt en het stroomverbruik het dubbele is van de opgaaf wil er niet in.

Mijn oude koelkast koelt wel, ook in de deur en dat is nu eerste prioriteit voor het goedhouden van mijn levensmiddelen. Vanmiddag haal ik zo'n pak isolatiepanelen voor 7,89. Ik wil wel weten wat het effect daarvan is. Ik denk niet spectaculair veel omdat de oude compressor gewoon vrij veel stroom verbruikt. Maar het is interessant het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Obelink schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:28:
Ik ben ook nog altijd met de winkelier in gesprek en je kunt niet zeggen dat die zich er niet druk om maakt.

Vanmorgen ben ik weer gebeld door Liebherr en die wilden nu temperatuur loggers aanbrengen om het zo gedurende een week of drie te monitoren. Ik heb gezegd dat ik de koelkast buiten gebruik heb gesteld, dat ik er twee weken mee bezig ben geweest en dat ik er meer dan genoeg van heb. Ik heb nog wel meer te doen dan met die koelkast bezig te zijn.
Dat het niet normaal is dat een nieuwe koelkast op zijn maximum moet draaien om nog een beetje te koelen, de deur daarbij niet goed koelt en het stroomverbruik het dubbele is van de opgaaf wil er niet in.

Mijn oude koelkast koelt wel, ook in de deur en dat is nu eerste prioriteit voor het goedhouden van mijn levensmiddelen. Vanmiddag haal ik zo'n pak isolatiepanelen voor 7,89. Ik wil wel weten wat het effect daarvan is. Ik denk niet spectaculair veel omdat de oude compressor gewoon vrij veel stroom verbruikt. Maar het is interessant het te proberen.
Als je je koelkast inpakt met isolatiepanelen en dan dusdanig dat er geen opwarming dmv omgevingslucht kan plaatsvinden, zal je compressor veel minder vaak aan hoeven slaan en is dat dus energiezuiniger. Dat houdt dus in dat je ze luchtdicht moet afplakken en dat je eigenlijk je deur ook dicht moet plakken, alleen is dat wat lastig soms :*) Ik heb het met een oude vriezer gedaan die op 1016KWh per jaar was ingeschat, het viel mij op dat hij minder vaak aansloeg, maar heb het niet lang genoeg kunnen meten om daadwerkelijk minder verbruik waar te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik heb een pak polystyreenplaten van 6cm dik gehaald. Luchtdicht verpakken is niet mogelijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Obelink schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:53:
Ik heb een pak polystyreenplaten van 6cm dik gehaald. Luchtdicht verpakken is niet mogelijk voor mij.
Ik bedoelde ermee: Platen verlijmen aan je koelkast en zorgen dat er geen lucht kan bewegen tussen je vriezer en de platen. Stilstaande lucht is een perfecte isolator, alleen als er maar 1 klein miezerig rotspleetje is, gaat de thermische werking aan de gang en trekt de warme lucht omhoog en de koude naar beneden. Het is ietwat overtrokken, maar in de praktijk: Met duct-tape de platen aan je koelkast maken rondom, zoveel mogelijk alle naden en kieren dichtmaken en dan zou het langer moeten duren voor je koelkast opwarmt en de compressor dus aan moet slaan. En dus ook zo strak mogelijk tegen elkaar. Alleen je deur is isolatietechnisch een probleem, die moet namelijk open kunnen :*) Ik heb al gezocht of ik nog een foto had van mijn vriezer ingepakt in isolatie, maar die kan ik niet meer vinden.

Overigens: Eventuele ventilatieopeningen moeten uiteraard wel open blijven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij hebben onderstaande koelkast. Vraag me alleen wel af hoe nauwkeurig de temp.weergave is. Iemand ervaring mee? Heb geen thermometer die in water kan.

koelkast

Overigens wel zeer tevreden mee. Enorm veel ruimte en bv. openen/sluiten voelt degelijk aan. Ook de minibar wordt veel gebruikt (aanmaaklimonade) en geen centje pijn na >1jr gebruik ondertussen. Enige nadeel is dat wanneer er ijs gemaakt wordt er een zachte brom te horen is. Wanneer de ijsmachine uit staat/vol zit, dan hoor je de koelkast bijna niet wanneer de compressor draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe koelkast, ik wil een witte 2 deurs A+++ en twijfel tussen:
pricewatch: Samsung RB31FERNBWW
pricewatch: LG GBB539SWCFE
pricewatch: Electrolux EN3603OOW

Heeft iemand ervaring met een (of meerdere) van bovenstaande koelkasten. Qua "looks" ga ik voor de LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Van diverse installateurs (zowel koel/vries- als algemene installateurs) en verkopers hoor ik vaak dat je voor kwaliteit in het consumentensegment bij Bosch en Siemens moet zijn, en als je wat meer geld te besteden hebt bij Liebherr.

Ik heb zelf deze: pricewatch: Bosch KGE39MW40

[ Voor 21% gewijzigd door Sefyu op 29-08-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Sefyu schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:00:
en als je wat meer geld te besteden hebt bij Liebherr.
Die mening deelt niet iedereen in dit topic m.i..
Deze viel bij mij in de selectie af op de No Frost keuze, deze heeft Low Frost. Hoe is jouw ervaring met het aanvriezen van de wanden?

[ Voor 46% gewijzigd door Niels.68 op 29-08-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Miglow schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:53:
[...]

Ik bedoelde ermee: Platen verlijmen aan je koelkast en zorgen dat er geen lucht kan bewegen tussen je vriezer en de platen. Stilstaande lucht is een perfecte isolator, alleen als er maar 1 klein miezerig rotspleetje is, gaat de thermische werking aan de gang en trekt de warme lucht omhoog en de koude naar beneden. Het is ietwat overtrokken, maar in de praktijk: Met duct-tape de platen aan je koelkast maken rondom, zoveel mogelijk alle naden en kieren dichtmaken en dan zou het langer moeten duren voor je koelkast opwarmt en de compressor dus aan moet slaan. En dus ook zo strak mogelijk tegen elkaar. Alleen je deur is isolatietechnisch een probleem, die moet namelijk open kunnen :*) Ik heb al gezocht of ik nog een foto had van mijn vriezer ingepakt in isolatie, maar die kan ik niet meer vinden.

Overigens: Eventuele ventilatieopeningen moeten uiteraard wel open blijven 8)
Ah zo. De plaat aan de muurzijde heb ik klem gezet. Voor de andere zijkant en de deur gebruik ik dubbelzijdig plakband. Ik zat er nogal krap in maar vannacht zet ik die platen ook even klem. Eest het experiment, duurzaam verlijmen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Niels.68 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:03:
[...]

Deze viel bij mij in de selectie af op de No Frost keuze, deze heeft Low Frost. Hoe is jouw ervaring met het aanvriezen van de wanden?
Totaal geen last van rijp aan de wanden. Behalve wanneer ik weer eens de deur per ongeluk op een kier laat en een paar uur later weer dicht doe zonder de binnenkant te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Sefyu schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:13:
[...]

Totaal geen last van rijp aan de wanden. Behalve wanneer ik weer eens de deur per ongeluk op een kier laat en een paar uur later weer dicht doe zonder de binnenkant te drogen.
Ik heb 'm toegevoegd aan mijn lijstje ('t wordt er niet makkelijker op zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Wij hebben een Liebherr met nofrost en turbostanden voor koeling en vriezer. Ik kende Liebherr niet, maar ze maakten als een van de weinigen een 2 meter hoge koelvriescombinatie in RVS, met mooie deuropeners, met flessenrek (die is echt handig). Ik ben er erg tevreden mee, het enige minpint vind ik de A klasse.

ICT & Reizen

• Niels.68
't is pricewatch: Samsung RB31FERNBWW geworden. Als het goed is wordt íe 12/09 (eigen keus, kon ook eerder) bezorgd.

• Obelink
Samsung scoort best wel goed in de tests van de consumentengids van koelvries combi's.

Wat mij opvalt, niet alleen bij Samsung, is dat er een ongelooflijke hoeveelheid modellen bestaat waar ik eigenlijk geen verschillen tussen zie. Jij hebt het nu over de RB31FERNBWW. Er bestaan ook nog even snel in de pricewatch gezien FERNCWW, FERNDWW, FERNBSA, FERNCSA, FERNDSA en dat weer in 29 en 31. Je ziet gewoon door de bomen het bos niet meer.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Obelink schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:11:
Wat mij opvalt, niet alleen bij Samsung, is dat er een ongelooflijke hoeveelheid modellen bestaat waar ik eigenlijk geen verschillen tussen zie. Jij hebt het nu over de RB31FERNBWW. Er bestaan ook nog even snel in de pricewatch gezien FERNCWW, FERNDWW, FERNBSA, FERNCSA, FERNDSA en dat weer in 29 en 31. Je ziet gewoon door de bomen het bos niet meer.
Dat viel me ook op bij Bosch. Allerlei modellen waarbij de verschillen soms in de details zitten. En ik kreeg de indruk dat Bosch ook verkoopkanalen onderscheidt. In fysieke winkels heb je weer andere types dan in internetwinkels, waarschijnlijk met het doel om prijsvergelijkingen moeilijk te maken.

• bvk

bvk

Obelink schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:11:
Samsung scoort best wel goed in de tests van de consumentengids van koelvries combi's.

Inderdaad, de verschillen zijn heel klein. Ze zitten denk ik onder andere in de rating en kleine verschillen in de indeling en functies.

Mij bevalt mijn RB31FERNDSA/EF in ieder geval prima na nu twee weken in gebruik te zijn ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Even wat cijfers van mijn in polystyreen verpakte oude koelkast. Dat is nu een week. Ik ben nog wel aan het bijregelen. Ik heb een paar thermometers gecontroleerd in een bak ijswater. Zo weet ik de eventuele afwijking. Ik had yoghurt en desserts onderin de lade staan, die wilde ik toch echt onder de 7 graden houden. Ik heb de indruk dat de koelkast toch wel hard moet trekken daarvoor. Daarom heb ik de boel vanmorgen even wat anders ingedeeld. En de knop nog wat teruggedraaid.
Verbruik van de laatste 8 dagen, per 24 uur:
  1. 1,269
  2. 1,021
  3. 0,988
  4. 1,218
  5. 0,464
  6. 0,942
  7. 1,167
  8. 1,050
Ik vind het een wat grillig patroon. Die 0,464 snap ik werkelijk niets van. De voorgaande dag vond ik 1,218 best wel veel, dus ik had mijn aflezing wel drie keer gecheckt. Dus het is geen leesfout.

Als ik mijn waarnemingen terugkijk begon ik vorig jaar september met meestal iets over 1,1 per 24 uur. Naar gelang het wat kouder word zakt het globaal via 1,0 in oktober, 0,9 in november tot een voor de vuist weg genomen doorsnee van 0,8 in december. Januari neemt iets toe, februari neemt iets af. Tot half april zie ik meest een 8 na de komma staan. In juni gaat het weer door 1,0 en vanaf juli loopt het op. Ik denk ook omdat het vriesvak ontdooit moest worden.
Bij alle waarnemingen zitten steeds wat grillige meer en minderverbruiken.
In ieder geval zie ik op dit moment nog niet echt verbetering door het polystyreen. Kijken wat de komende week met de aanpassingen brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Ik heb de Samsung binnen en........... het eerste exemplaar wilde niet vriezen. Wij hadden dat in eerste instantie niet door aangezien je er allemaal spul ingooit van -18. Ook na een reset welke Samsung ons voorstelde leek er enige verbetering, maar kouder dan -1 werd het niet.

Na enig aandringen bij de leverancier is de koelkast omgeruild. Ik heb 'm eerst getest met een thermometer in het vriesvak en warempel: ~ - 19 *O*

Ik verwacht dat ik ditmaal de maandagmorgensurprise te pakken had.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 698093

Ik heb thuis een inbouw koel/vries combi van Atag (KD6012BUU/A03). Hij is ruim 9,5 jaar oud. We hadden hem altijd op standje 3 a 4 staan, omdat dit gemiddeld is volgens het boekje.
Echter hebben we de laatste tijd, het gevoel dat hij niet meer goed koelt. In de warme periodes in de zomer hadden we ook vaak zure melk. Wat we eerder afschoven op de lokale supermarkt.

Nu zijn we een beetje aan het spelen met de temperatuur knop.
-thermostaat op 1: er wordt voor een minimale koeling gezorgd.
-thermostaat op 3-4: er wordt voor een gemiddelde temperatuur gezorgd.
-thermostaat op 7: er wordt voor de maximumtemperatuur gezorgd.

ligt het aan mij of klinken 1 en 7 als het zelfde. Hoe krom het er ook staat, ik ga er van uit dat standje 1 het warmste is en standje 7 het koudste.
Als je van 3 a 4 naar het koudste standje gaat, zou je hem toch moeten horen aanslaan? Maar dit gebeurt niet.
Ik heb hem nu ongeveer 2.5u op standje 7 gehad, met een thermometer erin. Deze blijft op 8.5 graad hangen. Dit lijkt mij veels te warm.
Verder vriest het diepvries gedeelte wel gewoon naar behoren.

Is nou de thermostaat aan het einde van zijn leven of is er te weinig "koelgas"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

8.5 graden is sowieso te warm. Maar laat die thermometer er eerst nog eens een dagje in staan. (In een glas water.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:01:
8.5 graden is sowieso te warm. Maar laat die thermometer er eerst nog eens een dagje in staan. (In een glas water.)
sorry, over de thermometer was ik niet helemaal duidelijk. Dit betreft zo'n digitale welke bij een weer station hoort. Dus in een glas water zetten is niet mogelijk.

dit kwam ik nog tegen via google:
""De koelkast koelt niet goed genoeg”
Als de koelkast slechter gaat koelen kan dit verschillende oorzaken hebben.
De meest voorkomende is dat het spiraal in het koelvak bovenin de koelkast vol zit met ijs. Daardoor kan de koeling behoorlijk beperkt worden. Dit is gemakkelijk op te lossen door de koelkast uit te schakelen en deze te laten ontdooien.
Wanneer de koelkast is ontdooid, kunt u de koelkast weer aanzetten.

Een andere oorzaak kan zijn dat de koelribben van de radiator, aan de achterzijde van de koelkast, dicht zitten door stof en vuil, waardoor de radiator onvoldoende gekoeld wordt. Is dit het geval? Verwijder dan het stof en vuil uit de koelkastradiator met een zachte borstel, of met de stofzuiger met daarop een plumeauborstel.
Wees voorzichtig bij het schoonmaken van de radiator. Zorg ervoor dat je niks verbuigt of beschadigt. Je hebt dan kans op
lekkage en dan koelt de koelkast zeker niet meer.

Het komt ook voor dat de thermostaat niet meer goed functioneert. Deze thermostaat is waarschijnlijk defect en zal moeten
worden vervangen.

Het kan ook zijn dat de compressor defect is, of dat er een lek in het koelsysteem zit. In deze gevallen is de druk verdwenen.
Als het koelsysteem praktisch continu blijft draaien, is de kans groot op een lek in het koelsysteem."
  • -Ontdooien en schoonmaken doen we regelmatig dus verstopping door ijsvorming sluiten we al uit.
  • -Stof en vuil aan de achterkant is mogelijk. Maar als dit het probleem is, zou de diepvries dan ook niet meer goed moeten vriezen? Ik weet ook niet of het zo gemakkelijk is een inbouwkoelkast "eventjes" eruit te halen om het te bekijken of schoon te maken.
  • -koelsysteem draait niet continu, dat zou je wel moeten horen. Hij is eigenlijk te stil op het moment.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 698093 op 21-09-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Niels.68 schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:25:
Ik heb de Samsung binnen en........... het eerste exemplaar wilde niet vriezen. Wij hadden dat in eerste instantie niet door aangezien je er allemaal spul ingooit van -18. Ook na een reset welke Samsung ons voorstelde leek er enige verbetering, maar kouder dan -1 werd het niet.

Na enig aandringen bij de leverancier is de koelkast omgeruild. Ik heb 'm eerst getest met een thermometer in het vriesvak en warempel: ~ - 19 *O*

Ik verwacht dat ik ditmaal de maandagmorgensurprise te pakken had.......
Veel plezier ermee dan! En post je ervaringen ;)

Ik heb onze koelkasten eens in de mooie nieuwe vergelijker gegooid:

http://tweakers.net/price.../326849;336171/categorie/

Volgens de Pricewatch ben jij zo'n 200,- duurder uit geweest, wat je via de stroomrekening pas over minstens 7 jaar weer terugverdient. En verder zie ik geen echte (boeiende) verschillen in de mogelijkheden, ik heb zelfs 6 liter meer aan koelruimte. En de kast is exact hetzelfde qua formaat, waar hebben ze die 6 liter nou weer gelaten...

Had je een bepaalde reden om voor deze te kiezen of heb je de keuze niet echt bewust gemaakt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
bvk schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:58:
[...]

Had je een bepaalde reden om voor deze te kiezen of heb je de keuze niet echt bewust gemaakt?
Vooral toch een groot deel idealistisch, ik probeer zoveel mogelijk te minderen in verbruik waarbij ik wel mezelf telkens een maximaal budget stel (A+++ -20 viel daardoor af) en het moet praktisch en functioneel zijn.

Mijn dimbare spaarlampen in de woonkamer hielden het telkens ~ 1 jaar uit en zijn daarom vervangen door gloeilampen welke ik nog had. Dimmer vervangen werd een iets te grote post op dat moment.
Nou ging de dimmer natuurlijk ook kapot vorige week :( (er brak wat af van de inbouwdoos) en heb nu via KaKu gedimde led"bolletjes" hangen. (e.e.a. is niet geheel on- topic maar als voorbeeld)

[ Voor 0% gewijzigd door Niels.68 op 21-09-2015 20:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
@Kasp
Heeft die koelkast één of twee compressoren?

De instelknop geeft geen temperatuur aan maar een waarde voor hoeveel er gekoeld moet worden. 7 is dan meer koelen dan 1.

Bij Blokker b.v. koop je voor een paar euro een koelkast thermometer. Deze wijken niet al te veel af. Je kan hem testen door ijsklontjes in wat water te doen en hem er dan in te zetten. Dan moet de thermometer 0 graden aangeven. Wat meer of minder word aangegeven is de afwijking.

Als je in een glas water in de koelkast meet is de aanduiding vrij stabiel. Als de thermometer los ligt zal zodra de deur open is en er warmere lucht inkomt de temperatuur stijgen. Datzelfde als je hem in je hand neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 22:11
Foutje..

[ Voor 98% gewijzigd door Kasper op 22-09-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Obelink schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:12:
@Kasp
Heeft die koelkast één of twee compressoren?

De instelknop geeft geen temperatuur aan maar een waarde voor hoeveel er gekoeld moet worden. 7 is dan meer koelen dan 1.

Bij Blokker b.v. koop je voor een paar euro een koelkast thermometer. Deze wijken niet al te veel af. Je kan hem testen door ijsklontjes in wat water te doen en hem er dan in te zetten. Dan moet de thermometer 0 graden aangeven. Wat meer of minder word aangegeven is de afwijking.

Als je in een glas water in de koelkast meet is de aanduiding vrij stabiel. Als de thermometer los ligt zal zodra de deur open is en er warmere lucht inkomt de temperatuur stijgen. Datzelfde als je hem in je hand neemt.
Ik kan nergens terugvinden of er 2 compressoren er in zitten. Dus ik ga vanuit 1.

Ik zal direct even naar de blokker gaan, voor de thermometer!

• Sefyu
  • Niet online
Meestal hebben alleen Miele-koelkasten twee compressors.

De gemeten temperatuur is tot nu toe niet onder de 7.5 graad geweest. Alle standen af geweest om de zoveel uur, telkens maar kleine verschillen.

Kan ik concluderen dat er iets echt niet goed meer werkt?

Anoniem: 159816

Sefyu schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:25:
Meestal hebben alleen Miele-koelkasten twee compressors.
Die komen gewoon bij Liebherr vandaan. Hoewel ik daar ook mijn twijfels bij heb of die twee compressors hebben. Moet je in de winkel even kijken bij de Premium modellen van Liebherr, want de gewone lijn heeft het sowieso niet.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Die koelkast/vriezers met een ice dispenser, die moeten vaak op de waterleiding aangesloten worden. Is dat een beetje simpel te doen? Gewoon met een of ander T stukje op de waterleiding van de kraan? (ervan uitgaande dat de koelkast redelijk dichtbij de kraan staat).

• Fiber

Fiber

Anoniem: 698093 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:48:
De gemeten temperatuur is tot nu toe niet onder de 7.5 graad geweest. Alle standen af geweest om de zoveel uur, telkens maar kleine verschillen.

Kan ik concluderen dat er iets echt niet goed meer werkt?
Lijkt me wel. Waar het 'm in zit weet ik echter niet...

• Sefyu
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:00:
[...]

Die komen gewoon bij Liebherr vandaan. Hoewel ik daar ook mijn twijfels bij heb of die twee compressors hebben. Moet je in de winkel even kijken bij de Premium modellen van Liebherr, want de gewone lijn heeft het sowieso niet.
Ik ben op m'n werk (grote witgoed/elektronica-retailer) nog geen Liebherr-koelkasten met twee compressors tegengekomen. Maar wat je zegt zou best kunnen kloppen.

Anoniem: 159816

Sefyu schreef op donderdag 24 september 2015 @ 06:33:
[...]

Ik ben op m'n werk (grote witgoed/elektronica-retailer) nog geen Liebherr-koelkasten met twee compressors tegengekomen. Maar wat je zegt zou best kunnen kloppen.
Mijn ervaring is ook uit de retail. Van de Comfort lijn weet ik zeker dat ze er geen twee hebben, maar de Premium lijn heeft een gescheiden temperatuurregeling waarbij het koel- en vriesgedeelte ook onafhankelijk van elkaar uit te schakelen zijn.
Fly-guy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:32:
Die koelkast/vriezers met een ice dispenser, die moeten vaak op de waterleiding aangesloten worden. Is dat een beetje simpel te doen? Gewoon met een of ander T stukje op de waterleiding van de kraan? (ervan uitgaande dat de koelkast redelijk dichtbij de kraan staat).
Standaard 3/4" aansluiting. LG heeft een aantal modellen die met een watertank in de deur werken. Handig als je geen waterleiding in de buurt hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 24-09-2015 08:57 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO heeft het de voorkeur, als het enigszins mogelijk is, vrieskist en koelkast als gescheiden apparaten te nemen, mits je de ruimte dan ook volledig kan vullen, anders is een kleiner apparaat natuurlijk wel wat voordehandliggender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even terugkomend op mijn koelkast problemen.

Onze keukenboer raadde ons nog aan, om de koelkast eens 24u uit te zetten. Dit gedaan door de thermostaatknop helemaal op het stipje te zetten. Dus wel de stekker erin gelaten. (Deze kunnen we overigens niet verwijderen zonder plinten er af te moeten slopen. Als we de koelkast schoonmaakten ging de hele groep eruit in de meterkast. Maar dat ter zijde)

Nu na 24u hem weer aan gezet te hebben, doet de lamp het niet meer. Is dit puur toeval? Of kan dit ergens mee te maken hebben..

Of de temperatuur weer goed is, is nu nog te vroeg om te zeggen. Daar zal ik morgen pas over kunnen oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Na een lang verhaal ben ik eindelijk van mijn Liebherr miskoop af. Het ding was ondertussen verhuisd naar de werkplaats van de winkel. Naar zeggen hebben monteurs van Liebherr hem daar gemeten. Ze vonden hem prima werken. Let wel in een koude werkplaats zonder enige ballast erin of dat de deur open en dicht ging.
Bij mij thuis vonden ze hem ook prima werken maar daar had ik een heel andere mening over. Het is een beetje het idee dat je een auto hebt die het alleen in de eerste versnelling doet en dat ze dan zeggen "Hij rijdt toch? Dus is hij goed."

De winkelier was enerzijds dan behulpzaam, anderzijds werd ik ook aan het lijntje gehouden, werd er niet teruggebeld etc.
Uiteindelijk ben ik weer naar de winkel gegaan en met hem tot een vergelijk gekomen. De man gaf aan het best lastig te vinden dat de Liebherr monteurs alles prima vonden en zo hoorde ik, mij uitmaakten voor fantast. Hij zat dus tussen twee vuren in. Die Liebherr servicedienst heb ik leren kennen als zeer onprofessioneel. Over het functioneren van zo'n koelkast mag gewoon geen discussie zijn. Die moet het doen.
Uiteindelijk had ik ook een koopovereenkomst met de winkel en niet met Liebherr.

Omdat ik van het hele verhaal af wilde zijn heb ik aangeboden een verlies te nemen om zijn onkosten te dekken. Dat is aangenomen waarbij de winkelier mij de aankoopsom min een heel redelijk bedrag geretourneerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Hier is er inmiddels een witte Whirlpool gekomen. Het is een BLF 7121W, die heeft geen temperatuur-aanduiding, maar wel 3 lampjes, waar bij de koude-indicatie als volgt loopt van links naar rechts:

1 links: Koudst (+/- 3°C)
1 links, 1 midden Minder koud (+/- 5°C)
1 midden: Gemiddeld (+/- 7°)
1 midden, 1 rechts:Warmer (Niet uitgeprobeerd)
1 rechts: Te warm voor levensmiddelen (Ook niet uitgeprobeerd)

De diepvriestemperatuur ben ik nog aan het meten.

Mede door jouw ervaringen niet voor een Liebherr gegaan, Obelink, al kwamen die wel met vergelijkbare specificatie's en prijzen naar voren. Dank daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Miglow op 11-10-2015 10:12 . Reden: typo's, aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Obelink schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:03:
Na een lang verhaal ben ik eindelijk van mijn Liebherr miskoop af. Het ding was ondertussen verhuisd naar de werkplaats van de winkel. Naar zeggen hebben monteurs van Liebherr hem daar gemeten. Ze vonden hem prima werken. Let wel in een koude werkplaats zonder enige ballast erin of dat de deur open en dicht ging.
Bij mij thuis vonden ze hem ook prima werken maar daar had ik een heel andere mening over. Het is een beetje het idee dat je een auto hebt die het alleen in de eerste versnelling doet en dat ze dan zeggen "Hij rijdt toch? Dus is hij goed."

De winkelier was enerzijds dan behulpzaam, anderzijds werd ik ook aan het lijntje gehouden, werd er niet teruggebeld etc.
Uiteindelijk ben ik weer naar de winkel gegaan en met hem tot een vergelijk gekomen. De man gaf aan het best lastig te vinden dat de Liebherr monteurs alles prima vonden en zo hoorde ik, mij uitmaakten voor fantast. Hij zat dus tussen twee vuren in. Die Liebherr servicedienst heb ik leren kennen als zeer onprofessioneel. Over het functioneren van zo'n koelkast mag gewoon geen discussie zijn. Die moet het doen.
Uiteindelijk had ik ook een koopovereenkomst met de winkel en niet met Liebherr.

Omdat ik van het hele verhaal af wilde zijn heb ik aangeboden een verlies te nemen om zijn onkosten te dekken. Dat is aangenomen waarbij de winkelier mij de aankoopsom min een heel redelijk bedrag geretourneerd heeft.
Dat klinkt als een uiteindelijke redelijke oplossing, toch wel erg jammer dat het zo heeft moeten lopen. Maar heb je nu dan alweer een andere nieuwe, of ben je nog met die oude aan het stoeien met de temperaturen?

@ Miglow: Zo te zien heb je geen touchpanel in de deur zitten, dat zijn dan gewoon (touch) ledjes ergens binnen in? Of met een draaiknop of zo? Dan lijkt het systeem van Samsung toch handiger, er brandt gewoon een led bij de bijbehorende temperatuur. Standaard staan die op +3 resp. -19 graden en dat is natuurlijk prima.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
bvk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:03:
[...]

Dat klinkt als een uiteindelijke redelijke oplossing, toch wel erg jammer dat het zo heeft moeten lopen. Maar heb je nu dan alweer een andere nieuwe, of ben je nog met die oude aan het stoeien met de temperaturen?

@ Miglow: Zo te zien heb je geen touchpanel in de deur zitten, dat zijn dan gewoon (touch) ledjes ergens binnen in? Of met een draaiknop of zo? Dan lijkt het systeem van Samsung toch handiger, er brandt gewoon een led bij de bijbehorende temperatuur. Standaard staan die op +3 resp. -19 graden en dat is natuurlijk prima.
Er zitten inderdaad ledjes binnen in. Met een knopje ernaast waarmee je per puls de instelling kan veranderen. Als je m 3 seconden vasthoudt, gaat ie snelvriezen. Ik had met mijn ex samen een Samsung, met idd van die ledjes aan de buitenkant, maar dat maakt mij niet zoveel uit hoor. Vriezer staat nu op -17°C-19°C, dat is mij koud zat.

[ Voor 0% gewijzigd door Miglow op 12-10-2015 12:02 . Reden: Temperatuur nagemeten en gewijzigd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
bvk op dit moment heb ik weinig zin om een nieuwe te kopen. De oude doet het goed en ik heb geen zin in nog een miskleun. Het verbruik per 24 uur fluctueert nogal. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het wel iets lager laat ik het heel voorzichtig zo'n op 20% minder schatten.
Vorige week heb ik hem ontdooid want er zat na ongeveer twee maand gebruiken alweer een flinke plak ijs op het vriesvak.

Ik kan het zo snel niet terugvinden maar ergens op de site van de Consumentenbond heb ik nog gelezen dat de tafelmodel koelkasten veel slechter zijn dan de grotere modellen. Dus zal ik me daar tzt op moeten oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Volgens de Stiftung Warentest neemt het verbruik van koel en vrieskasten gedurende hun levensduur flink toe. Drie in 1994 geteste apparaten zijn na 3 jaar en na 18 jaar nogmaals onderzocht. Het stroomverbruik bleek 20 tot 30 procent te zijn toegenomen. Vooral in de eerste 3 jaar neemt het verbruik toe.

De oorzaak hiervan bleek na onderzoek terug te voeren op het voor de isolatie gebruikte polyurethaanschuim. Gasblaasjes in het schuim zorgen voor de isolerende werking. De gasblaasjes ontsnappen echter uit het schuim waardoor de isolatie achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miglow schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:10:
Hier is er inmiddels een witte Whirlpool gekomen. Het is een BLF 7121W, die heeft geen temperatuur-aanduiding, maar wel 3 lampjes, waar bij de koude-indicatie als volgt loopt van links naar rechts:

1 links: Koudst (+/- 3°C)
1 links, 1 midden Minder koud (+/- 5°C)
1 midden: Gemiddeld (+/- 7°)
1 midden, 1 rechts:Warmer (Niet uitgeprobeerd)
1 rechts: Te warm voor levensmiddelen (Ook niet uitgeprobeerd)

De diepvriestemperatuur ben ik nog aan het meten.

Mede door jouw ervaringen niet voor een Liebherr gegaan, Obelink, al kwamen die wel met vergelijkbare specificatie's en prijzen naar voren. Dank daarvoor.
Oei, en dan koop je een Whirlpool? B-merk.

Liebherr staat veel beter bekend (bijvoorbeeld bij monteurs) dan Whirlpool... er zitten altijd slechte exemplaren tussen. Ik zou bij dezelfde prijs altijd voor de Liebherr gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:11:
[...]

Oei, en dan koop je een Whirlpool? B-merk.

Liebherr staat veel beter bekend (bijvoorbeeld bij monteurs) dan Whirlpool... er zitten altijd slechte exemplaren tussen. Ik zou bij dezelfde prijs altijd voor de Liebherr gaan.
Ja, ik wilde een witte in mijn open keuken, net als het gasfornuis en mijn familie heeft al jaren Whirlpool's die het gewoon doen. Ik geef toe dat ze allemaal geen idee hebben van stroomverbruik omdat het ze simpelweg niet interesseert, maar zoals gezegd, ze doen het. Daarbij gaan dure gerenommeerde merken ook wel eens kapot. Het kan in mijn ogen dus zomaar dat het feit dat ik een rooster aan de achterkant heb waar mijn Samsung in mijn vorige huis dat niet had en de bediening wat eenvoudiger is maakt dat dit een B-merk is in de optiek van sommigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nou, dat heeft er meer mee te maken dat ze relatief vaak kapot gaan, als je het vergelijkt met pakweg Miele, Liebherr, Bosch etc.

Het Whirlpool van vroeger was deels Philips en heel behoorlijke kwaliteit. Het Whirlpool van nu is B-kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:11:
Nou, dat heeft er meer mee te maken dat ze relatief vaak kapot gaan, als je het vergelijkt met pakweg Miele, Liebherr, Bosch etc.

Het Whirlpool van vroeger was deels Philips en heel behoorlijke kwaliteit. Het Whirlpool van nu is B-kwaliteit.
Ok, ik zal het hier delen als hij binnen no-time kapot gaat. Vooralsnog doet hij het gelukkig perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hopelijk blijft dat zo uiteraard. Maar ik zou dit soort beslissingen niet maken op basis van de ervaringen van 1 persoon, ook al komt Obelink over als iemand die het heel goed overdenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:11:

Ach, onze vrij dure Siemens koelvriescombi ging ook stuk binnen de 2 jaar. Koelde niet meer en kon nagenoeg alles wegmikken.De compressor werd uiteindelijk onder garantie vervangen na een hoop gekijk maar het moest wel 2 weken duren doordat de Bosch/Siemens/Neff/etc - servicegroep geen monteurcapaciteit had.

Ondertussen heb ik maar een Ikea koelkast ter overbrugging gehaald. Nu is dit n=1 maar kapot kan het allemaal. Ook de duurdere merken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vhal schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Ach, onze vrij dure Siemens koelvriescombi ging ook stuk binnen de 2 jaar. Koelde niet meer en kon nagenoeg alles wegmikken.De compressor werd uiteindelijk onder garantie vervangen na een hoop gekijk maar het moest wel 2 weken duren doordat de Bosch/Siemens/Neff/etc - servicegroep geen monteurcapaciteit had.

Ondertussen heb ik maar een Ikea koelkast ter overbrugging gehaald. Nu is dit n=1 maar kapot kan het allemaal. Ook de duurdere merken
Natuurlijk, je kunt alleen je kansen verbeteren door een merk te kiezen waarvan de koelkasten relatief weinig kapot gaan. En dan scoren Liebherr, Miele en Bosch/Siemens een stukje beter dan pakweg Whirlpool. Veel Ikea meuk is trouwens ook van Whirlpool ;)
Pagina: 1 2 Laatste