Ja, ik wilde een witte in mijn open keuken, net als het gasfornuis en mijn familie heeft al jaren Whirlpool's die het gewoon doen. Ik geef toe dat ze allemaal geen idee hebben van stroomverbruik omdat het ze simpelweg niet interesseert, maar zoals gezegd, ze doen het. Daarbij gaan dure gerenommeerde merken ook wel eens kapot. Het kan in mijn ogen dus zomaar dat het feit dat ik een rooster aan de achterkant heb waar mijn Samsung in mijn vorige huis dat niet had en de bediening wat eenvoudiger is maakt dat dit een B-merk is in de optiek van sommigen.Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:11:
[...]
Oei, en dan koop je een Whirlpool? B-merk.
Liebherr staat veel beter bekend (bijvoorbeeld bij monteurs) dan Whirlpool... er zitten altijd slechte exemplaren tussen. Ik zou bij dezelfde prijs altijd voor de Liebherr gaan.
Anoniem: 654400
Nou, dat heeft er meer mee te maken dat ze relatief vaak kapot gaan, als je het vergelijkt met pakweg Miele, Liebherr, Bosch etc.
Het Whirlpool van vroeger was deels Philips en heel behoorlijke kwaliteit. Het Whirlpool van nu is B-kwaliteit.
Het Whirlpool van vroeger was deels Philips en heel behoorlijke kwaliteit. Het Whirlpool van nu is B-kwaliteit.
Ok, ik zal het hier delen als hij binnen no-time kapot gaat. Vooralsnog doet hij het gelukkig perfectAnoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:11:
Nou, dat heeft er meer mee te maken dat ze relatief vaak kapot gaan, als je het vergelijkt met pakweg Miele, Liebherr, Bosch etc.
Hopelijk blijft dat zo uiteraard. Maar ik zou dit soort beslissingen niet maken op basis van de ervaringen van 1 persoon, ook al komt Obelink over als iemand die het heel goed overdenkt.
Ach, onze vrij dure Siemens koelvriescombi ging ook stuk binnen de 2 jaar. Koelde niet meer en kon nagenoeg alles wegmikken.De compressor werd uiteindelijk onder garantie vervangen na een hoop gekijk maar het moest wel 2 weken duren doordat de Bosch/Siemens/Neff/etc - servicegroep geen monteurcapaciteit had.Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:11:
Ondertussen heb ik maar een Ikea koelkast ter overbrugging gehaald. Nu is dit n=1 maar kapot kan het allemaal. Ook de duurdere merken
Natuurlijk, je kunt alleen je kansen verbeteren door een merk te kiezen waarvan de koelkasten relatief weinig kapot gaan. En dan scoren Liebherr, Miele en Bosch/Siemens een stukje beter dan pakweg Whirlpool. Veel Ikea meuk is trouwens ook van Whirlpoolvhal schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:04:
[...]
Ach, onze vrij dure Siemens koelvriescombi ging ook stuk binnen de 2 jaar. Koelde niet meer en kon nagenoeg alles wegmikken.De compressor werd uiteindelijk onder garantie vervangen na een hoop gekijk maar het moest wel 2 weken duren doordat de Bosch/Siemens/Neff/etc - servicegroep geen monteurcapaciteit had.
Ondertussen heb ik maar een Ikea koelkast ter overbrugging gehaald. Nu is dit n=1 maar kapot kan het allemaal. Ook de duurdere merken
Ik herinner me trouwens weer waarom ik uiteindelijk toch voor de Whirlpool heb gekozen: De vriesruimte was een stuk groter dan de andere merken. Dat is voor mij erg belangrijk omdat ik het diepvriesvoer van mijn katten in bulk koop.Anoniem: 654400 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:11:
[...]
Oei, en dan koop je een Whirlpool? B-merk.
Liebherr staat veel beter bekend (bijvoorbeeld bij monteurs) dan Whirlpool... er zitten altijd slechte exemplaren tussen. Ik zou bij dezelfde prijs altijd voor de Liebherr gaan.
Het is niet gezegd dat elke Whirlpool slecht is. Als Miglow zijn familie goede ervaringen heeft met het merk is dat een goede reden voor hem er ook voor te kiezen.
De Telegraaf schrijft overigens dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) extra onderzoek gaat doen naar het werkelijke energieverbruik van huishoudelijke apparaten ten opzichte van het op het energielabel geclaimde verbruik.
De Telegraaf schrijft overigens dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) extra onderzoek gaat doen naar het werkelijke energieverbruik van huishoudelijke apparaten ten opzichte van het op het energielabel geclaimde verbruik.
Dat doet de inspectiedienst omdat uit steekproeven is gebleken dat witgoed zoals vaatwassers en droogtrommels lang niet zo zuinig zijn als op het etiket vermeld.
In de winkel geven energielabels aan wat consumenten mogen verwachten als het gaat om energieverbruik van een apparaat. De NVWA hield in 2013 en 2014 verschillende producten tegen het licht. Uit deze steekproeven bleek dat zo’n 75 procent van de vaatwassers, droogtrommels, ovens en koel- vriesapparaten afweek van de labels. Bij airco’s bleek zelfs 90 procent niet te deugen.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Buiten het op het energielabel geclaimde gebruik: In mijn zoektocht naar een koelvrieskast, kwam ik een A+ tegen met 297KWh per jaar en een A++ met 277KWh, dat scheelt dus in ideale omstandigheden wel 20KWh per jaar. Tegen de prijs van 21,xxx ct per KWh heb je het dan over een euro of 4/4,5. Per jaar. Dat is voor mij niet de doorslaggevende reden om de een of de ander te kopen. Dan ga ik voor degene die mij de meeste vriesruimte geeft.Obelink schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:51:
Het is niet gezegd dat elke Whirlpool slecht is. Als Miglow zijn familie goede ervaringen heeft met het merk is dat een goede reden voor hem er ook voor te kiezen.
[...]
Opnieuw is er nieuws over de koelkast. De Volkskrant schrijft dat ook met de tests van koelkasten gesjoemeld is.
Interessant is ook het volgende
Alleen een test waarbij zaken in de koelkast geplaatst worden die gekoeld moeten worden en gekoeld blijven, en de deur open en dicht gaat kan een enigszins realistisch beeld geven van het verbruik. De continue omgevingstemperatuur van 25 graden vind ik wel een vrij realistisch gegeven.
Iedereen die wat begrijpt van natuurkunde zal snappen dat op deze manier alleen lucht en de meetvoelers gekoeld en gemeten worden. Het gaat in de koelkast er juist om warmte aan de levensmiddelen te onttrekken. De koelkast is niet van zichzelf een koude ruimte waarin de daarin geplaatste zaken vanzelf wel koud worden. De warmte moet aan die zaken onttrokken worden en dat kost energie. De zaken in de koelkast willen ook steeds weer de omgevingstemperatuur aannemen. Er moet dus een voortdurende inspanning geleverd worden om die zaken koel te houden. Naar gelang er meer in zaken in de koelkast liggen kost het meer energie om die zaken eerst koel te krijgen en vervolgens koel te houden. Een volle koelkast verbruikt dus meer dan een lege koelkast.Op de huidige Europese testmethode voor koelkasten bestaat veel kritiek, zegt de Duitse hoogleraar Stamminger. De test lijkt nauwelijks op de manier waarop mensen hun koelkast in het echt gebruiken: de deur blijft gesloten; het koelcompartiment is leeg en de omgevingstemperatuur blijft continu op 25 graden.
Alleen een test waarbij zaken in de koelkast geplaatst worden die gekoeld moeten worden en gekoeld blijven, en de deur open en dicht gaat kan een enigszins realistisch beeld geven van het verbruik. De continue omgevingstemperatuur van 25 graden vind ik wel een vrij realistisch gegeven.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Behalve dan dat lucht heel slecht koel te krijgen en houden is. Stilstaande lucht is een prima isolator namelijk. Maar het heeft geen massa en dat zal ervoor zorgen dat het geen kou opslaat. Een fles water die je uit de koelkast haalt zal nog een tijd koel zijn. De koude lucht die uit de koelkast komt is in een vloek en zucht warm.
Ik denk dat een hoop tests weinig externe validiteit hebben omdat de test heel anders is dan de praktijk, zou niet slecht ijn om dat bij te stellen, maar je blijft altijd houden dat men de boel zal proberen te bespelen.
Het is juist een slechte reden om er ook voor te kiezen. Je baseert je namelijk op een hele beperkte dataset.Obelink schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:51:
Als Miglow zijn familie goede ervaringen heeft met het merk is dat een goede reden voor hem er ook voor te kiezen.
Een paar verbruikscijfertjes van mijn oude Frigidaire met en zonder extra isolatie. Vorig jaar september ben ik begonnen met het bijhouden van het verbruik. Dit jaar augustus heb ik dus de zijwanden, deur en bovenkant extra ingepakt met polystyreenplaten.
15 sep - 24 okt 2014: 41,42 kWh
15 sep - 24 okt 2015: 31,23 kWh
Dat is dus een vermindering van 24%.
Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke verschillen in de binnenshuis temperatuur want dat heb ik niet geregistreerd.
Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke verschillen in de binnenshuis temperatuur want dat heb ik niet geregistreerd.
Dat is toch best aanzienlijk, zeker omdat je koelkast ondertussen weer een jaartje ouder is.Obelink schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:40:
Een paar verbruikscijfertjes van mijn oude Frigidaire met en zonder extra isolatie. Vorig jaar september ben ik begonnen met het bijhouden van het verbruik. Dit jaar augustus heb ik dus de zijwanden, deur en bovenkant extra ingepakt met polystyreenplaten.
Ik heb ruim 2 maanden geleden een inbouwkoelkast gekocht, de siemens KI86NAD30.
Energie verbruik: 27,6 kWh in 57 dagen ==> 177 kWh/jaar
Volgens het energielabel (A++) zou dat 222 kWh/jaar zijn, ik zit daar dus ruim onder.
Ik ga me bijna afvragen of die energiemeter nog wel klopt. Het is een merkloze, maar tot nog toe leek hij altijd redelijk te kloppen.
Energie verbruik: 27,6 kWh in 57 dagen ==> 177 kWh/jaar
Volgens het energielabel (A++) zou dat 222 kWh/jaar zijn, ik zit daar dus ruim onder.
Ik ga me bijna afvragen of die energiemeter nog wel klopt. Het is een merkloze, maar tot nog toe leek hij altijd redelijk te kloppen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik hoop dat er nog iemand dit topic leest 
Wij zijn toe aan een nieuwe koelvriescombinatie. De kast is ooit aangepast omdat we die koelvriescombinatie nog hadden van de vorige bewoners. Maar hij loopt op zijn eind. Het vriesgedeelte is niet betrouwbaar meer en weggooien van spullen kost ook geld. Zonde.
Nu heb ik de volgende maten:
Kast: hoogte=198, breedte=56,5, diepte=50,5
De onderste deur: hoogte=71,5
De bovenste deur: hoogte=129,5
Beiden zijn sleepdeuren.
De kast is aangepast waardoor ik nu een hoogte van 178 benut en er een extra vak kastruimte boven de koelkast zit. Deze plank wil ik weghalen waardoor ik de volledige ruimte van 198 dus kan gebruiken.
Ik wil een stille, energiezuinige koelvriescombinatie met no-frost maar heb moeite met het vinden van de juiste koelkast omdat ze (online) vrijwel overal steeds over inhoud praten en niet zozeer over afmetingen.
Ook vraag ik me af of het verstandig is om voor een koelvriescombinatie te gaan of toch voor een losse vriezer met daarboven een koelkast. Iemand tips? Linkjes?
Wij zijn toe aan een nieuwe koelvriescombinatie. De kast is ooit aangepast omdat we die koelvriescombinatie nog hadden van de vorige bewoners. Maar hij loopt op zijn eind. Het vriesgedeelte is niet betrouwbaar meer en weggooien van spullen kost ook geld. Zonde.
Beiden zijn sleepdeuren.
De kast is aangepast waardoor ik nu een hoogte van 178 benut en er een extra vak kastruimte boven de koelkast zit. Deze plank wil ik weghalen waardoor ik de volledige ruimte van 198 dus kan gebruiken.
Ik wil een stille, energiezuinige koelvriescombinatie met no-frost maar heb moeite met het vinden van de juiste koelkast omdat ze (online) vrijwel overal steeds over inhoud praten en niet zozeer over afmetingen.
Ook vraag ik me af of het verstandig is om voor een koelvriescombinatie te gaan of toch voor een losse vriezer met daarboven een koelkast. Iemand tips? Linkjes?
¯\_(ツ)_/¯
Ik kan me hier niet echt een voorstelling van maken, is dit een inbouw kast of zo? Kun je eens een foto plaatsen misschien?M.v.Veelen schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:00:
Beiden zijn sleepdeuren.
In de Pricewatch kun je gewoon een selectie maken op de hoogte, breedte en diepte van een combinatie, naast dat er altijd sowieso de maten bij staan als je bij de specificaties kijkt.
Ik snap jouw probleem niet. De meeste webshops vermelden gewoon afmetingen bij de specificaties en anders vind je die wel op de site van de fabrikant.M.v.Veelen schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:00:
En uiteraard begin je gewoon hier met zoeken:
http://tweakers.net/categorie/903/koelkasten/
Daarna even een vergelijking maken tussen je voorkeuren en een eventuele review bekijken. Heb je ons niet voor nodig...
Daarna even een vergelijking maken tussen je voorkeuren en een eventuele review bekijken. Heb je ons niet voor nodig...
Ik heb een vraag aan mensen wie een Amerikaanse koelkast hebben.
Vinden jullie het vriesvak voldoende?
Ben niet lui en heb ook wel degelijk gezocht, maar het is niet zo simpel als het lijkt. Bij de specificaties kan ik niet de deurmaten opgeven en moet ik een grovere selectie maken en op basis van die uitkomsten doorklikken naar de afmetingen. Ik had gehoopt dat dit makkelijker zou kunnen. Maar evengoed bedankt, ik ga het dan dus op die manier proberenbvk schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:29:
En uiteraard begin je gewoon hier met zoeken:
¯\_(ツ)_/¯
Ik denk dat er op het gebied van "Amerikaanse koelkasten" ook nog wel verschil zit tussen de vriesvakken, maar ik heb een lg, inclusief ijsmaker en vind het volume wat tegenvallen. Er kan best veel in, maar geen echt grote dingen. Een heel brood past net qua breedte.geldermalsen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:45:
Ik heb een vraag aan mensen wie een Amerikaanse koelkast hebben.
Nu wist ik dat van te voren en we hebben nog een kleinere vriezer erbij welke we gebruiken voor de langere opslag van grotere stukken. Het kleinere spul wat je vaker gebruikt ligt in de lg, zoals aardappelen, ijsjes, ingevroren restjes, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 03-01-2016 07:43 ]
Bedankt voor je reactie wij willen graag de volgende koelkast gaan kopen http://www.mediamarkt.nl/...thcsr-ef-rvs-1189104.htmlFly-guy schreef op zondag 03 januari 2016 @ 07:42:
[...]
Ik denk dat er op het gebied van "Amerikaanse koelkasten" ook nog wel verschil zit tussen de vriesvakken, maar ik heb een lg, inclusief ijsmaker en vind het volume wat tegenvallen. Er kan best veel in, maar geen echt grote dingen. Een heel brood past net qua breedte.
Nu wist ik dat van te voren en we hebben nog een kleinere vriezer erbij welke we gebruiken voor de langere opslag van grotere stukken. Het kleinere spul wat je vaker gebruikt ligt in de lg, zoals aardappelen, ijsjes, ingevroren restjes, etc.
We zijn niet van plan om een aparte vrieskist te kopen, misschien toch maar een andere grotere koelkast kopen?
Je stipt dit terecht aan: onze Miele inbouwkoelvriescombinatie (wat een woord) is 10 jaar oud en krijgt kuren, ik vraag mij ook af wat voor apparaten er in passen. Liever geen Miele, dan heb je het al snel over een ding van 2000 euro. Hoe universeel zijn die maten? Kan ik er ook een Bosch, een Samsung of een AEG in laten bouwen?M.v.Veelen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:56:
[...]
Ben niet lui en heb ook wel degelijk gezocht, maar het is niet zo simpel als het lijkt. Bij de specificaties kan ik niet de deurmaten opgeven en moet ik een grovere selectie maken en op basis van die uitkomsten doorklikken naar de afmetingen. Ik had gehoopt dat dit makkelijker zou kunnen. Maar evengoed bedankt, ik ga het dan dus op die manier proberenThanks.
Alternatief is om er een vrijstaande bij te zetten en de inbouwkast waar de koelvriescombinatie in zit te gebruiken als opbergruimte. Kunnen we wel gebruiken.
Samsung maakt koelvriescombinaties die exact even diep zijn als onze inbouwkast (59 cm), die zou er mooi naast kunnen staan... Zeer strak design, qua duurzaamheid zet ik wel vraagtekens bij Samsung.
De maten zijn niet universeel. Je moet de nismaten weten, en weten of je een deur-op-deur-systeem hebt, of een sleepsysteem. Met die info kunnen ze je in de winkel vertellen uit welke koelkasten je kunt kiezen.
In het geval dat een koel/vriescombi hebt, moet je ook opmeten hoe hoog de vriezerdeur en koelkastdeur zijn.
Uit m'n hoofd kan je wel van een sleepdeursysteem naar een deur-op-deur-systeem, maar niet andersom.
Ik weet dat je bij de BCC een monteur kan laten langskomen die alles voor je opmeet zodat je gegarandeerd een passende koelkast hebt. De kosten voor die monteur krijg je daarna als korting op de koelkast die je koopt.
In het geval dat een koel/vriescombi hebt, moet je ook opmeten hoe hoog de vriezerdeur en koelkastdeur zijn.
Uit m'n hoofd kan je wel van een sleepdeursysteem naar een deur-op-deur-systeem, maar niet andersom.
Ik weet dat je bij de BCC een monteur kan laten langskomen die alles voor je opmeet zodat je gegarandeerd een passende koelkast hebt. De kosten voor die monteur krijg je daarna als korting op de koelkast die je koopt.
Ik heb nav de Tweakers Pricewatch een aantal wensen aangevinkt en daarna de maten stuk voor stuk nagelopen voor de deurtjes. Ik denk dat ik een winnaar heb, de Bosch (pricewatch: Bosch KIN86AF30).
De bovendeur is 129,5 hoog en de onderdeur is 71,5 hoog. De huidige koelkast is 178 hoog, maar ik kan er eventueel een hogere koelvriescombinatie (198) in kwijt als ik de bovenste plank verwijder. Alleen heb ik die nog niet kunnen vinden.
Het liefst zou ik dus de eerdergenoemde koelkast hebben met dezelfde afmetingen voor het vriesgedeelte, maar dus een hogere koelkast zodat ik meer inhoud heb voor het koelen. Alleen wordt dat lastig vermoed ik.
De bovendeur is 129,5 hoog en de onderdeur is 71,5 hoog. De huidige koelkast is 178 hoog, maar ik kan er eventueel een hogere koelvriescombinatie (198) in kwijt als ik de bovenste plank verwijder. Alleen heb ik die nog niet kunnen vinden.
Het liefst zou ik dus de eerdergenoemde koelkast hebben met dezelfde afmetingen voor het vriesgedeelte, maar dus een hogere koelkast zodat ik meer inhoud heb voor het koelen. Alleen wordt dat lastig vermoed ik.
¯\_(ツ)_/¯
Mjah, dan moet je hem ook kopen bij BCC. Opmeten kan ik zelf.Sefyu schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:44:
De maten zijn niet universeel. Je moet de nismaten weten, en weten of je een deur-op-deur-systeem hebt, of een sleepsysteem. Met die info kunnen ze je in de winkel vertellen uit welke koelkasten je kunt kiezen.
We hebben de standaard nishoogte van 178 cm, de nis breedte is volgens een instructievideo van BCC altijd 60 cm. De hoogte van het diepvriesgedeelte is 75 cm. Sleepdeur. Volgens mij kun je het deursysteem om laten bouwen.
Alleen, waar vul je die maten in? Nishoogte kun je wel invullen, maar de hoogte van het diepvriesdeel?
Ellendige dingen die inbouwrommel. Krap, duur, en zuinig ho maar. Maar ja, als we ons huis willen verpatsen doet een inbouwkoelkast het veel beter dan een vrijstaande.
Heeft iemand ervaring met een SAMSUNG RS7578THCSR amerikaanse koelkast of een samsung amerikaanse koelkast in het algemeen?
Wat vinden jullie van de kwaliteit van de koelkast met betrekking tot levensduur?
Wat vinden jullie van de kwaliteit van de koelkast met betrekking tot levensduur?
Samsung is qua huishoudelijke apparatuur flashy, mooi design, veel gadget functies, maar niet zo betrouwbaar.
De dieprvries van onze Miele inbouw koelvriescombinatie heeft aardig de geest gegeven. Hij koelt nog wel een beetje, maar vriezen ho maar. Ons standby verbruik is sindsdien van 70 W naar 200 W gegaan.
3 kWh per dag extra, dat is ons halve verbruik. Ik weet niet 100% zeker dat het de diepvries is, maar ik vermoed sterk van wel want in december begonnen de problemen en vanaf 18 december is het standby verbruik meer dan verdubbeld. Stroommeter ertussen kan niet, stopcontact is weggewerkt.
Anyway, we kopen toch een nieuwe. Monteur langs laten komen kost ruim 100 euro en dan hebben we waarschijnlijk alsnog een nieuwe nodig.
Miele vaatwasser ging 10 jaar mee (Miele monteur zei: je kunt het beste een nieuwe kopen), Miele koelvriescombinatie ook. Niet meer dan redelijk.
De dieprvries van onze Miele inbouw koelvriescombinatie heeft aardig de geest gegeven. Hij koelt nog wel een beetje, maar vriezen ho maar. Ons standby verbruik is sindsdien van 70 W naar 200 W gegaan.
3 kWh per dag extra, dat is ons halve verbruik. Ik weet niet 100% zeker dat het de diepvries is, maar ik vermoed sterk van wel want in december begonnen de problemen en vanaf 18 december is het standby verbruik meer dan verdubbeld. Stroommeter ertussen kan niet, stopcontact is weggewerkt.
Anyway, we kopen toch een nieuwe. Monteur langs laten komen kost ruim 100 euro en dan hebben we waarschijnlijk alsnog een nieuwe nodig.
Miele vaatwasser ging 10 jaar mee (Miele monteur zei: je kunt het beste een nieuwe kopen), Miele koelvriescombinatie ook. Niet meer dan redelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 31-01-2016 12:30 ]
Naar BCC gegaan om te bespreken welke mogelijkheden er zouden zijn voor een inbouw KVC (koel-vriescombinatie), ik had een shortlist van 5 geschikte exemplaren van AEG, Bosch, Siemens, Neff en Liebherr. Allen A+++, de AEG zelfs A+++-10%.
Ze konden ze geen van allen leveren. Alleen minder zuinige exemplaren. Pffft. Volgens de verkoper zijn inbouw KVC's geen grote markt meer, iedereen zou tegenwoordig een vrijstaande willen.
Ik ben het gezever goed zat en denk nu weer aan een vrijstaande KVC. Weet iemand hoe het zit als je bij b.v. Art and Craft (goedkope Belgische leverancier) een KVC koopt, qua garantie? Volgens mij is de fabrieksgarantie internationaal, maar je zou denk ik als eerste terug moeten naar de verkoper als er iets defect is.
Ze konden ze geen van allen leveren. Alleen minder zuinige exemplaren. Pffft. Volgens de verkoper zijn inbouw KVC's geen grote markt meer, iedereen zou tegenwoordig een vrijstaande willen.
Ik ben het gezever goed zat en denk nu weer aan een vrijstaande KVC. Weet iemand hoe het zit als je bij b.v. Art and Craft (goedkope Belgische leverancier) een KVC koopt, qua garantie? Volgens mij is de fabrieksgarantie internationaal, maar je zou denk ik als eerste terug moeten naar de verkoper als er iets defect is.
Ik zou het niet doen. In NL neemt de importeur vaak de garantie op zich en stuurt een monteur bij jou langs. Als je in het buitenland koopt is dat maar zeer de vraag en zul je vermoedelijk het apparaat op moeten sturen voor reparatie. Bij een KVC wil je dat echt niet.Anoniem: 654400 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:13:
Weet iemand hoe het zit als je bij b.v. Art and Craft (goedkope Belgische leverancier) een KVC koopt, qua garantie? Volgens mij is de fabrieksgarantie internationaal, maar je zou denk ik als eerste terug moeten naar de verkoper als er iets defect is.
Natuurlijk kan dit per merk en winkel verschillen. Als Art and Craft aangeeft dat garantie in NL gewoon netjes bij jou thuis mogelijk is dan staat niks je in de weg. Kwestie van vragen dus.
Ik had ooit eens een Samsung amerikaanse koelkast.geldermalsen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:26:
Heeft iemand ervaring met een SAMSUNG RS7578THCSR amerikaanse koelkast of een samsung amerikaanse koelkast in het algemeen?
Na 5,5 jr had ik ineens ijsvorming onderin het koelgedeelteete. Hierdoor ging de ventilator vastzitten.
Heb hem nog kunnen verkopen voor 200 euro. Had er toen 1750,- voor betaald
Heb nu sinds 1,5 jr. De duurste Samsung wasmachine €1999,- en dat ding vertrouw ik ook niet
Een was wat 40 graden moet zijn is soms maar 17 graden.
Een eco programma van 5 uur op 60 graden soms ook maar 20 graden.
Heb ook een 65 inch uhd tv van Samsung €3999,- en die bevalt ook niet. Is al een keer een nieuw scherm in gekomen, maar nog steeds niet goed. Ook begint de ventilator steeds meer lawaai te maken.
Tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen met de Samsung smartphones
Die tv en wasmachine bijna zelfde periode gekocht.
Volgende zeker geen Samsung meer
Mwah, die zijn ook altijd van teleurstellende kwaliteit. Verf spat er al af als je het doosje open maakthardtarget schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:39:
[...]
Tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen met de Samsung smartphones

Kan niet stoppen met ontploffen!
Vrienden van me hebben al na enkele jaren een fraaie Samsung koel/vries kast moet vervangen want die werkte niet goed meer. Er lag allemaal olie onder toen die werd weggehaald.
Ik zat me nog te bedenken dat de transportkosten van die Samsung koelkasten toch wel aanzienlijk moeten zijn. Ik neem aan dat ze in het verre oosten gemaakt worden. Er gaan heel wat minder koelkasten dan b.v. flatscreens in een zeecontainer.
De meeste merken laten ze vziw in Turkije of Oost-Europa maken. De duurdere modellen van de Duitse merken (Bosch/Siemens/Miele/etc) worden vziw in Duitsland gemaakt.
Transport kosten vallen wel mee, een normale zeecontainer kost je zo 4000-5000 euro ex. btw. om verscheept te worden.Obelink schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:39:
Ik zat me nog te bedenken dat de transportkosten van die Samsung koelkasten toch wel aanzienlijk moeten zijn. Ik neem aan dat ze in het verre oosten gemaakt worden. Er gaan heel wat minder koelkasten dan b.v. flatscreens in een zeecontainer.
Daarnaast worden transportkosten van zo'n groot bedrijf vaak over de hele productlijn verdeeld.
Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory
Aangezien we bijna gaan verhuizen zijn we ook op zoek gegaan naar een koelkast. Vanwege de specifieke ruimte gaan we voor een Amerikaans model. Andere eisen waren: zoveel mogelijk ruimte, no frost, handige indeling (liefst nog 'french doors' maar moeilijk te vinden), geen ijsmachine want neemt onnodig plaats in.
Na lang vergelijken in de pricewatch en een aantal winkels af te gaan om wat indrukken op te doen uitgekomen bij een LG koelkast. Echter zijn er nu 2 modellen van die identiek hetzelfde lijken te zijn:
pricewatch: LG GS 9366 PZQZM
pricewatch: LG GS9366NSFZ
Alleen de prijs verschilt nogal.
Navraag bij LG zelf gedaan via de chat, maar die kwamen niet verder dan 'de ene heeft een eierbakje de andere niet'. Uitermate teleurstellend want zij keken dus ook maar naar dezelfde tech specs paginas als mij.
Ook Bemmel en Kroon webwinkel even een mailtje gestuurd, zij zijn de enige die beide modellen aanbieden. Volgens hen zit het verschil in de kleur: "de uitvoering nsfz is de platina uitvoering de pzqzm is de rvs uitvoering".
Nu is mijn vraag: is er buiten kleur nog een ander voordeel/nadeel van platina tov rvs? Ik heb al veel gegoogled, maar kan niet de juiste zoektermen vinden om een degelijk antwoord te vinden vrees ik. Ik krijg vooral verkoopssites.
Of als er nog iemand een ander alternatief qua koelkast weet, ook welkom natuurlijk
Na lang vergelijken in de pricewatch en een aantal winkels af te gaan om wat indrukken op te doen uitgekomen bij een LG koelkast. Echter zijn er nu 2 modellen van die identiek hetzelfde lijken te zijn:
Navraag bij LG zelf gedaan via de chat, maar die kwamen niet verder dan 'de ene heeft een eierbakje de andere niet'. Uitermate teleurstellend want zij keken dus ook maar naar dezelfde tech specs paginas als mij.
Ook Bemmel en Kroon webwinkel even een mailtje gestuurd, zij zijn de enige die beide modellen aanbieden. Volgens hen zit het verschil in de kleur: "de uitvoering nsfz is de platina uitvoering de pzqzm is de rvs uitvoering".
Nu is mijn vraag: is er buiten kleur nog een ander voordeel/nadeel van platina tov rvs? Ik heb al veel gegoogled, maar kan niet de juiste zoektermen vinden om een degelijk antwoord te vinden vrees ik. Ik krijg vooral verkoopssites.
Of als er nog iemand een ander alternatief qua koelkast weet, ook welkom natuurlijk
Op zich zijn wel meer verschillen te zien als ik naar de specificaties kijk: GS9366PZQZM - GS9366NSFZYohsoog schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:44:
... Echter zijn er nu 2 modellen van die identiek hetzelfde lijken te zijn:
...
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 17-04-2016 17:15 ]
Sorry, was ik even vergeten te vermelden, de verschillen zijn er inderdaad op die pagina, vooral op vlak van aantal vakken en lades. Echter is dit op elke site weer anders vermeld en zeggen de foto's ook weer iets anders. Niet helemaal duidelijk dus. Jammer genoeg kan ik ze nergens naast mekaar gaan bekijken of echte gebruikersfoto's/videos's van vinden.begintmeta schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:31:
[...]
Op zich zijn wel meer verschillen te zien als ik naar de specificaties kijk: GS9366PZQZM - GS9366NSFZ
Ik denk dat ze in de basis hetzelfde zijn en alleen een klein beetje verschillen qua indeling. Ik zou de goedkoopste nemen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
RVS is moeilijk schoon te houden.
Schoon van wat juist?Obelink schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:02:
RVS is moeilijk schoon te houden.
Als ik het goed heb begrepen van de Italiaanse/Spaanse LG websites zouden er geen vingerafdrukken op te zien mogen zijn.
Anoniem: 319464
En let vooral niet op het energielabel. Een fornuis wat 3000watt verstookt krijgt een A label namelijk haha.
Jij moet het schoonhouden, niet ik.
Het valt ook wel mee, wat Obelink bedoelt is dat als je het afneemt met een nat doekje blijf er vaak strepen op zitten. Maar daar hebben ze ondertussen wel "speciale RVS afneem" doekjes voor uitgevonden (volgens mij heeft tupperware zo'n lapje)Yohsoog schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:07:
[...]
Schoon van wat juist?
Als ik het goed heb begrepen van de Italiaanse/Spaanse LG websites zouden er geen vingerafdrukken op te zien mogen zijn.
Edit: Heb ff gegoogled, maar is gewoon hetzelfde doekje welke je gebruikt om je vensters mee af te nemen
http://www.tupperware.nl/xchg/nl/hs.xsl/1290.html
en
http://www.tupperware.nl/xchg/nl/hs.xsl/1287.html
[ Voor 17% gewijzigd door Marinusvw op 19-04-2016 10:57 ]
Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory
Goed om te weten! We hebben de knoop ondertussen moeten doorhakken omdat we hem binnenkort nodig hebben en zijn toch voor de
pricewatch: LG GS 9366 PZQZM gegaan, ondanks de 100 euro verschil. Het is het nieuwste model (begin dit jaar tov een jaar geleden).
pricewatch: LG GS 9366 PZQZM gegaan, ondanks de 100 euro verschil. Het is het nieuwste model (begin dit jaar tov een jaar geleden).
Zo langzamerhand zijn we toe aan een nieuwe combinatie koelkast-diepvriezer.
De oude (een Liebherr Premium) doet het nog redelijk goed, ondanks dat hij 16 jaar oud is, maar we hebben in toenemende mate last van versleten deurrubbers, met als gevolg overmatige ijsvorming. Nieuwe rubbers kan ook, maar dat zou dan voor beide compartimenten moeten gebeuren en dan kom je al gauw zo'n eind in de richting van de prijs van een nieuwe dat je je afvraagt of dat nog wel verstandig is. Zeker omdat een nieuwe absoluut energiezuiniger is.
Twee apparaten, koelkast en vriezer apart zou ook kunnen, maar vanwege de ruimte denken we toch weer voor een combinatie te zullen kiezen. Wat nu mijn vraag is, is het volgende wat praktische aspect. Namelijk destijds was steevast het advies om hem na plaatsing niet meteen in te schakelen maar de koelvloeistof een aantal uren gelegenheid te geven om tot rust te komen. Is dit nog steeds zo? Dit vanwege de noodzaak om de producten, met name die uit de vriezer, even elders te stallen. Bij direct overladen zou dit niet echt nodig zijn.
Vraag 2: Zijn tegenwoordig alle modellen zodanig dat ze niet één keer in de zoveel tijd ontdooid hoeven te worden? M.a.w. dat ze zelf het koelgedeelte ijsvrij houden?
Edit:
Wat vraag 2 betreft, ik heb even wat zitten grasduinen bij enkele leveranciers, ik denk dat ik hierover inmiddels wel genoeg weet.
De oude (een Liebherr Premium) doet het nog redelijk goed, ondanks dat hij 16 jaar oud is, maar we hebben in toenemende mate last van versleten deurrubbers, met als gevolg overmatige ijsvorming. Nieuwe rubbers kan ook, maar dat zou dan voor beide compartimenten moeten gebeuren en dan kom je al gauw zo'n eind in de richting van de prijs van een nieuwe dat je je afvraagt of dat nog wel verstandig is. Zeker omdat een nieuwe absoluut energiezuiniger is.
Twee apparaten, koelkast en vriezer apart zou ook kunnen, maar vanwege de ruimte denken we toch weer voor een combinatie te zullen kiezen. Wat nu mijn vraag is, is het volgende wat praktische aspect. Namelijk destijds was steevast het advies om hem na plaatsing niet meteen in te schakelen maar de koelvloeistof een aantal uren gelegenheid te geven om tot rust te komen. Is dit nog steeds zo? Dit vanwege de noodzaak om de producten, met name die uit de vriezer, even elders te stallen. Bij direct overladen zou dit niet echt nodig zijn.
Vraag 2: Zijn tegenwoordig alle modellen zodanig dat ze niet één keer in de zoveel tijd ontdooid hoeven te worden? M.a.w. dat ze zelf het koelgedeelte ijsvrij houden?
Edit:
Wat vraag 2 betreft, ik heb even wat zitten grasduinen bij enkele leveranciers, ik denk dat ik hierover inmiddels wel genoeg weet.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 24-04-2016 19:21 ]
Ik heb met een energiemeter eens het verbruik gemeten van mijn Samsung rb29ferndww, en dat kwam zelfs aardig onder het vermeldde niveau uit. Nu ben ik alleen, en misschien heb ik 'm onder ideale omstandigheden gebruikt. Het is in ieder geval handig als iedere fabrikant op exact dezelfde manier test.Obelink schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:24:
Opnieuw is er nieuws over de koelkast. De Volkskrant schrijft dat ook met de tests van koelkasten gesjoemeld is.
[...]
Iedereen die wat begrijpt van natuurkunde zal snappen dat op deze manier alleen lucht en de meetvoelers gekoeld en gemeten worden. Het gaat in de koelkast er juist om warmte aan de levensmiddelen te onttrekken. De koelkast is niet van zichzelf een koude ruimte waarin de daarin geplaatste zaken vanzelf wel koud worden. De warmte moet aan die zaken onttrokken worden en dat kost energie. De zaken in de koelkast willen ook steeds weer de omgevingstemperatuur aannemen. Er moet dus een voortdurende inspanning geleverd worden om die zaken koel te houden. Naar gelang er meer in zaken in de koelkast liggen kost het meer energie om die zaken eerst koel te krijgen en vervolgens koel te houden. Een volle koelkast verbruikt dus meer dan een lege koelkast.

Deze A++-koelkast bevalt overigens erg goed, nu al 2 of 3 jaar. Het was 'Beste Koop' in 2013, daar ga ik toch graag op af. Vervanging van een energieslurpende diepvries en een oude Samsung uit 2000 die relatief zuinig was en dus zo'n 13 a 14 jaar non-stop heeft gedraaid zonder problemen (in een studentenhuis, dus wel langzaam afgetakeld
M'n ouders en een broer hebben 'm een jaar geleden ook gekocht, eens zien hoe lang ze blijven draaien. Irritant blauw licht alleen op het display, heb ik maar wat overheen gehangen. Verder nog geen haperingen of klachten. Hij is niet compleet stil, af en toe bromtie wat of een wat maf geluid, valt voor mij prima mee te leven, helemaal vergeleken met de voorgaande koelkast.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Volgens mij geldt dat advies nog steeds...Techneut schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:41:
[...] destijds was steevast het advies om hem na plaatsing niet meteen in te schakelen maar de koelvloeistof een aantal uren gelegenheid te geven om tot rust te komen. Is dit nog steeds zo? Dit vanwege de noodzaak om de producten, met name die uit de vriezer, even elders te stallen. Bij direct overladen zou dit niet echt nodig zijn.
Wat ik heb gedaan is de nieuwe op z'n plek zetten en de oude er nog een dag of wat naast laten staan. Dan heb je rustig de tijd om de nieuwe eerst te laten rusten en daarna de boel op je gemak over te huizen.
Ik heb de oude toen voor een paar tientjes verkocht op Marktplaats. Ik was hem zo kwijt, werd opgehaald, contant afgerekend en gelijk meegenomen zonder problemen. Ik vermoed dat hij nu nog ergens in Afrika of Oost Europa of zo dienst doet.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zijn er nog punten waarop men dient te letten bij de aanschaf van een grote Amerikaanse koelkast? Samsung springt er met zijn vorm natuurlijk bovenuit, maar de Haier ziet er ook erg gelikt uit. Iemand ervaring met de Haier of een vergelijking met een Samsung?
Onze Amerikaanse LG koelkast doet het goed. Wat wel vreemd was, was dat één van de lades in het vriesgedeelte achteraan een bruin hoekje had (lades zijn wit), een beetje lijkend op verhit plastiek.
Op zich niets storend, het zit achteraan dus altijd uit het zicht en functioneel geen probleem. Maar heb toch een mailtje naar Mediamarkt gedaan, zeer snel reactie gehad dat ze een nieuwe kunnen leveren of dat ik een waardebon van 100 euro kan kiezen.
Op zich ben ik geneigd voor het laatste te gaan, of heeft hier iemand daar een andere mening over? Op zich hebben we natuurlijk nog altijd garantie, ik wou het vooral melden zodat dit ons achteraf niet verweten wordt mocht er echt iets mis gaan.
Verder: de pricewatch is je vriend voor vergelijking
(zooooveeel modellen met slechts kleine verschillen!!)
Op zich niets storend, het zit achteraan dus altijd uit het zicht en functioneel geen probleem. Maar heb toch een mailtje naar Mediamarkt gedaan, zeer snel reactie gehad dat ze een nieuwe kunnen leveren of dat ik een waardebon van 100 euro kan kiezen.
Op zich ben ik geneigd voor het laatste te gaan, of heeft hier iemand daar een andere mening over? Op zich hebben we natuurlijk nog altijd garantie, ik wou het vooral melden zodat dit ons achteraf niet verweten wordt mocht er echt iets mis gaan.
De Haiers die wij gezien hebben in de winkel vond ik allemaal tegenvallen qua kwaliteit tov Samsung/LG die er naast stonden. Zowel uiterlijk als stevigheid etc. Wij hebben dat merk dan ook niet verder bekeken. Samsungs zien er inderdaad goed uit (nu ook met een gratis Weber BBQ actie) maar voor ons niet te vinden zonder de ijsmachine en andere eisen.rkvvkevin schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:30:
Zijn er nog punten waarop men dient te letten bij de aanschaf van een grote Amerikaanse koelkast? Samsung springt er met zijn vorm natuurlijk bovenuit, maar de Haier ziet er ook erg gelikt uit. Iemand ervaring met de Haier of een vergelijking met een Samsung?
Verder: de pricewatch is je vriend voor vergelijking
Klopt, heb de Haier nog niet in de winkel zien staan. Voor ons belangrijk om voldoende ruimte te hebben in koel en vrieskast. De inhoud van Haier kan helaas nog geen enkele koelkast aan tippen.Yohsoog schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:45:
...
[...]
De Haiers die wij gezien hebben in de winkel vond ik allemaal tegenvallen qua kwaliteit tov Samsung/LG die er naast stonden. Zowel uiterlijk als stevigheid etc. Wij hebben dat merk dan ook niet verder bekeken. Samsungs zien er inderdaad goed uit (nu ook met een gratis Weber BBQ actie) maar voor ons niet te vinden zonder de ijsmachine en andere eisen.
Verder: de pricewatch is je vriend voor vergelijking(zooooveeel modellen met slechts kleine verschillen!!)
Wij hadden zelfde eis, vandaar de LG zonder ijsmachine (je kan er nog wel ijsblokjes in maken met een manueel dingetje), model zie hierboven. Inhoud = 620 liter in totaal, daar kwam weinig bij in de buurt (met breedte max 92cm en prijs niet absurd veel meer).rkvvkevin schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:50:
[...]
Klopt, heb de Haier nog niet in de winkel zien staan. Voor ons belangrijk om voldoende ruimte te hebben in koel en vrieskast. De inhoud van Haier kan helaas nog geen enkele koelkast aan tippen.
(Als we meer ruimte hadden gehad dan waren het wel twee aparte apparaten geworden, die heb je ook zo dat ze perfect bij mekaar aansluiten maar dan is het verbruik EN kostprijs in totaal nog een stuk minder voor meer ruimte.)
Ik kocht een jaar geleden deze Samsung en ben er nog steeds heel tevreden mee. Hopelijk blijft dit nog jaren zo, maar ik wou dat het ding eerder aangeschaft had, hij is namelijk nu al terugverdient.
Ik heb namelijk vandaag de jaarafrekening van Nuon ontvangen en daaruit blijkt dat ik maar liefst 19% minder elektriciteit verbruikt heb! En dat is alleen maar te wijten aan deze koelkast want voor de rest is er bij mij amper iets veranderd aan stroomvreters.
Hiervoor had ik een 20 jaar oude Electrolux die dus blijkbaar heel veel uit de wand contactdoos heeft zitten slurpen...
Ik heb namelijk vandaag de jaarafrekening van Nuon ontvangen en daaruit blijkt dat ik maar liefst 19% minder elektriciteit verbruikt heb! En dat is alleen maar te wijten aan deze koelkast want voor de rest is er bij mij amper iets veranderd aan stroomvreters.
Hiervoor had ik een 20 jaar oude Electrolux die dus blijkbaar heel veel uit de wand contactdoos heeft zitten slurpen...
Voorheen had ik een koelkast en een vriezer naast elkaar staan( op gepaste afstand), nu heb ik om vloeroppervlak vrij te maken boven elkaar geplaatst, met 5cm ruimte tussen bovenvlak vriezer en poten koelkast. Ik geloof dat de koelkast het nu op de een of andere manier te warm krijgt, de radiator is regelmatig erg warm en het ding loopt veel. Zijn er dingen die ik zou kunnen optimaliseren?(Afstand tot muur is ongeveer 9cm, afstand tot plafond ongeveer 60cm). Zou er een andere oorzaak kunnen zijn(de koelkast begeeft het gewoon, hoe zou ik dat kunnen testen?)
Ruim een jaar na het Liebherr debacle heb ik nu een Siemens KG36EBW40 gekocht. Om niet nog een keer de plank mis te slaan had ik eigenlijk maar één criterium: moest goed getest zijn door de Consumentenbond. Deze kreeg het predicaat "Beste Koop" in het augustus nummer.
Het is een mooi uitgevoerde grote koelkast met een aparte vriezer. In het koelgedeelte veel ruimte, met enkele transparante lades en verstelbare glazen plateaus. Alle fraai verlicht door heldere led-verlichting.
Er zitten voor mij nieuwe electronische snufjes op zoals een paneel om de temperatuur digitaal in te stellen en een alarm voor geopende deur of te lage temperatuur. Bij mijn oude koelkast gebeurde het wel eens dat ik de deur net niet goed dicht drukte dus dat alarm is aan mij wel besteed.
Voor het snel koelen of vriezen van grotere hoeveelheden zit er een super-cool en super-freeze functie op. De koelkast blijft dan geforceerd koelen om een zo laag mogelijke temperatuur te bereiken zodat de te koelen of vriezen waren 1) zo snel mogelijk afkoelen en 2) de temperatuur binnenin zo min mogelijk boven de kritische grens brengen.
Super-cool en super-freeze kost natuurlijk wel extra stroom. Het stroomverbruik is volgens de Consumentenbond 0,41kW/h per 24 uur. Deze waarde verwacht ik na mijn eerste metingen niet te gaan halen, super-cool en super-freeze, deur open, omgevingstemperatuur, het kost allemaal energie. Maar ik denk wel onder de laagst gemeten waarden (<0,7kW/h) voor mijn oude Frigidaire te blijven.
De koelkast word geleverd met een paar eier-houders waar eigenlijk nergens een goed passende plek voor is, een ijsblokjes vorm dat van een deksel voorzien is, en twee enorme koelelementen. Dat laatste heeft me positief verrast. Met de koelelementen kan je je aankopen in een koeltas zo koel mogelijk naar huis transporteren. Het is echt belangrijk om de temperatuur van vooral je vlees niet of zo min mogelijk boven de kritische 4 graden te laten komen. Zelf gebruik ik 2 koeltassen over elkaar die ik in de auto in een oude deken rol. Dan kun je wel een uurtje overbruggen.
Het is een mooi uitgevoerde grote koelkast met een aparte vriezer. In het koelgedeelte veel ruimte, met enkele transparante lades en verstelbare glazen plateaus. Alle fraai verlicht door heldere led-verlichting.
Er zitten voor mij nieuwe electronische snufjes op zoals een paneel om de temperatuur digitaal in te stellen en een alarm voor geopende deur of te lage temperatuur. Bij mijn oude koelkast gebeurde het wel eens dat ik de deur net niet goed dicht drukte dus dat alarm is aan mij wel besteed.
Voor het snel koelen of vriezen van grotere hoeveelheden zit er een super-cool en super-freeze functie op. De koelkast blijft dan geforceerd koelen om een zo laag mogelijke temperatuur te bereiken zodat de te koelen of vriezen waren 1) zo snel mogelijk afkoelen en 2) de temperatuur binnenin zo min mogelijk boven de kritische grens brengen.
Super-cool en super-freeze kost natuurlijk wel extra stroom. Het stroomverbruik is volgens de Consumentenbond 0,41kW/h per 24 uur. Deze waarde verwacht ik na mijn eerste metingen niet te gaan halen, super-cool en super-freeze, deur open, omgevingstemperatuur, het kost allemaal energie. Maar ik denk wel onder de laagst gemeten waarden (<0,7kW/h) voor mijn oude Frigidaire te blijven.
De koelkast word geleverd met een paar eier-houders waar eigenlijk nergens een goed passende plek voor is, een ijsblokjes vorm dat van een deksel voorzien is, en twee enorme koelelementen. Dat laatste heeft me positief verrast. Met de koelelementen kan je je aankopen in een koeltas zo koel mogelijk naar huis transporteren. Het is echt belangrijk om de temperatuur van vooral je vlees niet of zo min mogelijk boven de kritische 4 graden te laten komen. Zelf gebruik ik 2 koeltassen over elkaar die ik in de auto in een oude deken rol. Dan kun je wel een uurtje overbruggen.
Ik ben benieuwd of mensen met een no-frost koelkast dezelfde ervaring hebben als ik. Ik heb onlangs een nieuwe Samsung gekocht en was benieuwd naar het verbruik en temperatuur. Dagenlang heb ik uitgebreid gemeten, om tot de conclusie te komen dat no-frost 2x per dag een tijdelijke (nou ja anderhalf uur) stijging van tot wel 10 graden in de vriezer veroorzaakt. Eerst gaat dat ding 20 minuten veel energie verbruiken (160W ofzo), en als het daarna gaat aanslaan en blazen, gaat de temperatuur eerst in rap tempo omhoog, van bijvoorbeeld -16 naar -8, om daarna nog wel een uur nodig te hebben om weer op -18 te komen. Samsung weigert inhoudelijk te reageren, en leverancier Mediamarkt verschuilt zich achter de techniek, dat dit nou eenmaal zo werkt. Ik heb zitten googelen, en vind wel iets over verwarmingselementen en condenseren, maar ook dat daarna tijdens het koelen/vriezen de ventilator uitblijft om de warmte niet terug te blazen. Ik kom er niet uit met de verkoper, en vraag me af of iemand wel eens een temperatuursensor in de vriezer legt om het verloop bij no-frost te volgen.
Ja zo werkt het. Tijdens het vriezen zal het aanwezig vocht condenseren en bevriezen tegen het koel element.
Bij een normale/ouderwetse koelkast zul je deze handmatig moeten ontdooien om dit kwijt te raken. Een no-frost doet dit automatisch voor je door het koelproces om te draaien of simpelweg een elektrisch verwarmingselement aan te zetten. Als het goed is ontdooit alleen je element en blijft de rest bevroren door zijn massa.
Bij een normale/ouderwetse koelkast zul je deze handmatig moeten ontdooien om dit kwijt te raken. Een no-frost doet dit automatisch voor je door het koelproces om te draaien of simpelweg een elektrisch verwarmingselement aan te zetten. Als het goed is ontdooit alleen je element en blijft de rest bevroren door zijn massa.
Deze zomer willen we de keuken aan gaan pakken in huis en we willen graag een zogenaamde "French door" koelkast.
Heeft er iemand ervaring met Sharp koelkasten? Ik weet dat ze onder licentie gemaakt worden door Vestel in Turkije, dus mijn gevoel zegt dan dat het niet heel erg betrouwbaar of degelijk kan zijn.
Het gaat om dit model: pricewatch: Sharp SJ-EX770FSL
Heeft er iemand ervaring met Sharp koelkasten? Ik weet dat ze onder licentie gemaakt worden door Vestel in Turkije, dus mijn gevoel zegt dan dat het niet heel erg betrouwbaar of degelijk kan zijn.
Het gaat om dit model: pricewatch: Sharp SJ-EX770FSL
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Hoe kan een koel/Vries combinatie met een enkele compressor toch de mogelijkheid bieden om te temperatuur van de koelkast en vriezer onafhankelijk van elkaar in te stellen? Doen ze dit door middel van luchtkleppen oid, of is het een broodje aap verhaal en stopt de compressor pas met draaien indien beide compartimenten op temperatuur zijn, met het risico dat één van de compartimenten te koud wordt?
Afhankelijk van of het koeldeel en vriesdeel allebei een eigen thermostaat hebben.
Bij combinaties met twee thermostaten kunnen het koeldeel en vriesdeel onafhankelijk van elkaar gekoeld worden. Met kleppen wordt dit geregeld.
Bij koel/vrieskasten met 1 thermostaat zit de thermostaat in het koeldeel. Als de koelkast aanslaat, gaat de vriezer mee. Je hebt hierbij geen risico dat de koelkast te koud wordt. Maar als de temperatuur van de ruimte waarin de koelkast staat daalt, hoeft de koelkast minder aan te slaan. Je hebt dan het risico dat daardoor de vriezer te warm wordt.
Bij combinaties met twee thermostaten kunnen het koeldeel en vriesdeel onafhankelijk van elkaar gekoeld worden. Met kleppen wordt dit geregeld.
Bij koel/vrieskasten met 1 thermostaat zit de thermostaat in het koeldeel. Als de koelkast aanslaat, gaat de vriezer mee. Je hebt hierbij geen risico dat de koelkast te koud wordt. Maar als de temperatuur van de ruimte waarin de koelkast staat daalt, hoeft de koelkast minder aan te slaan. Je hebt dan het risico dat daardoor de vriezer te warm wordt.
Dat is best slim gedaan, het eerste dannielsgaastra schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:39:
Afhankelijk van of het koeldeel en vriesdeel allebei een eigen thermostaat hebben.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een model van een amerikaanse koelkast met 2 lange deuren waarbij er in plaats van een standaard vries-koelkast combinatie er eigenlijk alleen plaats is voor 2 koelkasten.
Idee was om dan 1 deel voor de drank te gebruiken en andere voor etenswaren.
Ik heb dit nog niet teruggevonden maar misschien zijn er andere mensen die me hiermee knnen helpen? Kan ook gewoon zijn dat het niet bestaat :-)
Idee was om dan 1 deel voor de drank te gebruiken en andere voor etenswaren.
Ik heb dit nog niet teruggevonden maar misschien zijn er andere mensen die me hiermee knnen helpen? Kan ook gewoon zijn dat het niet bestaat :-)
Er zijn in iedergeval koelkasten die redelijk netjes tegenelkaar kunnen worden geplaatst, waardoor eens soort side-by-side dubbeldeurs koelkast ontstaat, (zoals Siemens KS39ZAL00 met bijvoorbeeld twee KS36FPI3P) en er zijn ook wat grotere koelkasten, vaak voor wat professionelere toepassingen, bijvoorbeeld Liebherrs GKPv 1490
Zo'n GKPv 1490 is niet echt geschikt voor thuisgebruik op het gebied van geluidsniveau en energieverbruik. Die is echt ontworpen voor intensief professioneel gebruik. Om over het prijskaartje van € 5195 (ex BTW) nog maar te zwijgen 
Ik denk dat je de oplossing inderdaad moet zoeken in twee losse kasten, die je naast elkaar plaatst en evt. verbindt...
Ik denk dat je de oplossing inderdaad moet zoeken in twee losse kasten, die je naast elkaar plaatst en evt. verbindt...
Anoniem: 214426
Domme vraag misschien maar bij zo'n koelkast met zo'n draaiknop zit er altijd wat ruimte tussen de standen. Als je hem bijvoorbeeld tussen 4 en 5 zet, koelt hij dan ook op 4.5 of gewoon nog op 4?
Een koelkast met zo'n draaiknop heeft een traploze mechanische thermostaat. Hoe hoger het cijfer, hoe kouder de kast wordt. Bij 4,5 zou hij iets kouder worden dan wanneer hij op 4 staat.
We hebben nu in de bijkeuken een koelkast en een vriezer staan, beide al >12jaar oud (Liebherr koelkast, Miele vriezer, type weet ik nu niet), nu wil ik die vanwege de ruimteindeling en ook de leeftijd gaan vervangen, liefst door een vrijstaand koel-vriesmodel van maximaal ~2m hoo, ~60cm breed. Voor het vriesgedeelte is 100l inhoud het absolute minimum, liefst wat meer, een A+++-apparaat heeft de voorkeur.
De enige optie die ik dan vind is de Miele KFNS 28463 E, maar die is toch nogal aan de prijs, kent iemand nog alternatieven?
De enige optie die ik dan vind is de Miele KFNS 28463 E, maar die is toch nogal aan de prijs, kent iemand nog alternatieven?
Anoniem: 159816
100 liter vriesruimte voor een koel-vriescombinatie is belachelijk veel.Liebherr(die maken de koelkasten voor Miele) had een tijdje geleden nog koelkasten met 4 diepvriesladen (waren A++ en iets van 1000,-) maar zo te zien hebben ze die nu niet meer. Ik zou adviseren om nog steeds voor 2 losse kasten te gaan.begintmeta schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:55:
We hebben nu in de bijkeuken een koelkast en een vriezer staan, beide al >12jaar oud (Liebherr koelkast, Miele vriezer, type weet ik nu niet), nu wil ik die vanwege de ruimteindeling en ook de leeftijd gaan vervangen, liefst door een vrijstaand koel-vriesmodel van maximaal ~2m hoo, ~60cm breed. Voor het vriesgedeelte is 100l inhoud het absolute minimum, liefst wat meer, een A+++-apparaat heeft de voorkeur.
Die Liebherr A++ heb ik nog wel gezien inderdaad CN(el)4213, leek me ook nog wel het overwegen waard voor ~€700, maar voor A+++ kom ik niet verder dan het genoemde Miele-model. (maar ook A++ zal qua verbruik alleszins beter zijn dan die twee oude apparaten) Twee losse apparaten hoeft van mij eigenlijk niet meer zo nodig, maar misschien is dat wel het beste. Of de vriezer gewoon vervangen door een vrieskist in de garage.Anoniem: 159816 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
100 liter vriesruimte voor een koel-vriescombinatie is belachelijk veel.Liebherr(die maken de koelkasten voor Miele) had een tijdje geleden nog koelkasten met 4 diepvriesladen (waren A++ en iets van 1000,-) maar zo te zien hebben ze die nu niet meer. Ik zou adviseren om nog steeds voor 2 losse kasten te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2018 15:04 ]
Liebherr heeft een model met A+++ en 4 vriesladen: CNPes 4758. Dit is wel een model uit de duurste serie...
Anders is de de CN 3195 (wit) / CNef 3915 (edelstaal) met A++ nog een optie?
De BluPerformance NoFrost combinaties met 3 vriesladen hebben trouwens 101 liter inhoud, misschien al voldoende? Deze zijn allemaal A+++. Voorbeeld: CN 4815.
Anders is de de CN 3195 (wit) / CNef 3915 (edelstaal) met A++ nog een optie?
De BluPerformance NoFrost combinaties met 3 vriesladen hebben trouwens 101 liter inhoud, misschien al voldoende? Deze zijn allemaal A+++. Voorbeeld: CN 4815.
[ Voor 23% gewijzigd door niels132 op 04-10-2018 12:46 ]
Ik vroeg me al af waarom Miele wel en Liebherr niet een dergelijk model zou hebben, mijn zoekfilter filterde het Liebherr-model er kennelijk uit, want dat zou in tegenstelling tot het Miele-model >200cm zijn, maar die ene cm maakt niets uit, hij is in iedergeval iets vriendelijker geprijsd.nielsgaastra schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:43:
Liebherr heeft een model met A+++ en 4 vriesladen: CNPes 4758. Dit is wel een model uit de duurste serie...
Eventueel ook, net als de wat simpelere 4213 die ik had gevondenAnders is de de CN 3195 (wit) / CNef 3915 (edelstaal) met A++ nog een optie?
Ik heb de afgelopen vier jaar naar tevredenheid de pricewatch: Exquisit KGC 233/60-4 A+++ in gebruik gehad. Tot ik afgelopen donderdag thuis kwam en in alle vriesvakken een plas water zag liggen. Ook het koelgedeelte was inmiddels gestegen tot huiskamertemperatuur.
Nu beviel de overstap naar een A+++ koelvriescombinatie mij wel. Mijn vorige Zanussi tafelmodel heeft het weliswaar tien jaar uitgehouden en deze Exquisit maar vier. Maar op de jaarrekening maakt het nogal wat uit qua verbruik. Enfin nu ben ik dus op zoek naar een vervanger. En dan kan ik voor exact hetzelfde type gaan in RVS of de Frilec tegenhanger (gelet op de specificaties en afbeeldingen dezelfde maar met andere naam)
Of een keer meer uitgeven en ook meer krijgen. Zoals de pricewatch: LG GBP20PZCFS voor €499 met €50 cashback bij AO dus netto 450 euro. 130 euro meer neer tellen voor een verdubbeling qua vriesruimte en 2,5x zoveel koelruimte is fijn want meer voorraad aanhouden kan nooit geen kwaad.
Nu heb ik wel ervaring met LG oled televisies en smartphones. Maar qua witgoed ken ik vooral Zanussi/Beko als budget en Bosch/Siemens/AEG/Miele en dergelijke als de welbekende merken. In hoeverre is LG of een Samsung nu wel te vertrouwen qua witgoed? Daarbij als die LG het iig langer dan 4 jaar uithoudt is dat het prijsverschil ook wel waard.
Nu beviel de overstap naar een A+++ koelvriescombinatie mij wel. Mijn vorige Zanussi tafelmodel heeft het weliswaar tien jaar uitgehouden en deze Exquisit maar vier. Maar op de jaarrekening maakt het nogal wat uit qua verbruik. Enfin nu ben ik dus op zoek naar een vervanger. En dan kan ik voor exact hetzelfde type gaan in RVS of de Frilec tegenhanger (gelet op de specificaties en afbeeldingen dezelfde maar met andere naam)
Of een keer meer uitgeven en ook meer krijgen. Zoals de pricewatch: LG GBP20PZCFS voor €499 met €50 cashback bij AO dus netto 450 euro. 130 euro meer neer tellen voor een verdubbeling qua vriesruimte en 2,5x zoveel koelruimte is fijn want meer voorraad aanhouden kan nooit geen kwaad.
Nu heb ik wel ervaring met LG oled televisies en smartphones. Maar qua witgoed ken ik vooral Zanussi/Beko als budget en Bosch/Siemens/AEG/Miele en dergelijke als de welbekende merken. In hoeverre is LG of een Samsung nu wel te vertrouwen qua witgoed? Daarbij als die LG het iig langer dan 4 jaar uithoudt is dat het prijsverschil ook wel waard.
Heeft iemand ervaring met een koel/vriescombinatie van Bosch? en dan met name de Vario Style. We kunnen goedkoper een beschadigde versie krijgen, maar hier wordt niet een 'frontpanel' bij geleverd. De koelkast komt in een kast te staan waardoor we geen last hebben van die beschadigingen. Mijn vraag is eigenlijk of dat ding het prima doet en je hem goed kan gebruiken zonder een kleurige front erop?
We hebben deze specifieke koelkast niet 'echt' gezien, wel hebben we uiteraard deze versie goed bij de Mediamarkt kunnen bekijken, ik ben er alleen nog niet achter of hij daar stond zonder front.
Het gaat in dit geval om de Bosch KGN36IJ3A Vario Style
We hebben deze specifieke koelkast niet 'echt' gezien, wel hebben we uiteraard deze versie goed bij de Mediamarkt kunnen bekijken, ik ben er alleen nog niet achter of hij daar stond zonder front.
Het gaat in dit geval om de Bosch KGN36IJ3A Vario Style
Heeft iemand hier ervaring met 0-graden koelzones?
Zelf heb ik onlangs een Bosch aangeschaft met een vitafresh zone. Op de site waar ik deze koelkast heb aangeschaft wordt aangegeven dat deze zone 0 graden is en op de schuiflade zie ik ook "VitaFresh ◄0°C►" staan. Dus ik had gehoopt dat deze zonde daadwerkelijk 0 graden zou zijn.
Nu is het zo dat de producten hierin bij lange na geen 0 graden worden. Hoort dat bij dit soort koelkasten?
Of is 0 graden zone puur een interessante marketingterm om aan te geven dat de onderste lade het koudst is?
Liefst zou ik een aparte zone willen hebben waar ik de temperatuur op bv -5 tot 2 graden kan zetten. Had stiekem verwacht dat deze koelkast dat ook kon maar kennelijk heb je meerdere varianten van VitaFresh
Helaas heb ik een dergelijke koelkast nog niet kunnen vinden door de vele vage termen die gebruikt worden.
Zelf heb ik onlangs een Bosch aangeschaft met een vitafresh zone. Op de site waar ik deze koelkast heb aangeschaft wordt aangegeven dat deze zone 0 graden is en op de schuiflade zie ik ook "VitaFresh ◄0°C►" staan. Dus ik had gehoopt dat deze zonde daadwerkelijk 0 graden zou zijn.
Nu is het zo dat de producten hierin bij lange na geen 0 graden worden. Hoort dat bij dit soort koelkasten?
Of is 0 graden zone puur een interessante marketingterm om aan te geven dat de onderste lade het koudst is?
Liefst zou ik een aparte zone willen hebben waar ik de temperatuur op bv -5 tot 2 graden kan zetten. Had stiekem verwacht dat deze koelkast dat ook kon maar kennelijk heb je meerdere varianten van VitaFresh
@Waterkoker Dan had je mijn inziens beter voor een Samsung koelkast kunnen gaan.
Die met een 0 graden zone hebben precies wat jij zoekt/omschrijft.
Een 0 graden zone die ook echt 0 graden is en deze zone kan je ook op -5 instellen.
Gedeelte zit gewoon in het koel deel en pakt z'n kou uit het vriesgedeelte.
Die met een 0 graden zone hebben precies wat jij zoekt/omschrijft.
Een 0 graden zone die ook echt 0 graden is en deze zone kan je ook op -5 instellen.
Gedeelte zit gewoon in het koel deel en pakt z'n kou uit het vriesgedeelte.
[ Voor 23% gewijzigd door LocK_Out op 05-02-2020 18:04 ]
@LocK_Out zelf heb ik even verdiept in de Samsung koelkasten. Ze hebben meerdere klasses/groepen koelkasten. Degene in mijn prijsklasse is deze koelkast https://www.samsung.com/n...ount-freezer-rb37j501mww/ met een coolselect duo, maar nergens kan ik vinden welke temperaturen ingesteld kan worden
De klantenservice via Whatsapp is ook waardeloos. Krijg elke keer kant en klare stukjes tekst van de website opgestuurd zonder dat mijn vraag mbt welke temperaturen specifiek ingesteld kan worden, wordt beantwoord.
De klantenservice via Whatsapp is ook waardeloos. Krijg elke keer kant en klare stukjes tekst van de website opgestuurd zonder dat mijn vraag mbt welke temperaturen specifiek ingesteld kan worden, wordt beantwoord.
@Waterkoker Ik vond het antwoord op je vraag, toevallig via google bij Samsung zelf. https://www.samsung.com/n...elect-zone-voor-gebruikt/
Ik kan echter via google geen enkele afbeelding vinden wat betreft cool select. Dat vind ik dan weer vaag. Kan hier gewoon op de lade zelf de temperatuur/modus wijzigen en zie dan ook de ingestelde temperatuur.
Klantenservice is waardeloos inderdaad. Destijds mezelf af laten schepen omdat m'n display (net buiten de garantie) deels uit begon te vallen. Moest ik voor betalen volgens hun, omdat er een hele nieuwe deur in moest.
Ik kan echter via google geen enkele afbeelding vinden wat betreft cool select. Dat vind ik dan weer vaag. Kan hier gewoon op de lade zelf de temperatuur/modus wijzigen en zie dan ook de ingestelde temperatuur.
Klantenservice is waardeloos inderdaad. Destijds mezelf af laten schepen omdat m'n display (net buiten de garantie) deels uit begon te vallen. Moest ik voor betalen volgens hun, omdat er een hele nieuwe deur in moest.
[ Voor 40% gewijzigd door LocK_Out op 10-02-2020 02:07 ]
Merkwaardig, terwijl Liebherr een aantal jaren geleden een "lijstaanvoerder" was. We hebben er zelf eentje gehad die 18 jaar tot volle tevredenheid meeging. Waar zou dat de verkeerde kant op zijn gegaan? Of zou het incidenteel zijn geweest?Obelink schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 09:39:
Ruim een jaar na het Liebherr debacle .........
@LocK_Out Dat omschrijft echter een 'CoolSelect zone' welke 5 instellingen heeft. De 'cool select duo' heeft 3 instellingen/standen.
Stukje van de site van Samsung
Verder heb je dus CoolSelect, CoolSelect DUO en dus kennelijk ook CoolSelect plus, verwarrend
Stukje van de site van Samsung
Nergens heb ik een foto of een meer gedetailleerde omschrijving van de CoolSelect duo gevondenHet "CoolSelect Duo"-compartiment biedt de ultieme flexibiliteit voor het opbergen van voedsel, zodat het voedsel langer vers blijft en heerlijk smaakt. Deze onafhankelijk regelbare lade kan eenvoudig worden ingesteld op 3 verschillende temperaturen, waardoor de ideale omstandigheden worden gecreëerd voor het opbergen van groenten, vlees of vis.
Verder heb je dus CoolSelect, CoolSelect DUO en dus kennelijk ook CoolSelect plus, verwarrend
[ Voor 105% gewijzigd door AOC op 10-02-2020 17:25 ]
@Waterkoker Oh wauw, sorry voor de mis informatie dan..
een jaar of 6 geleden kocht ik er gewoon één met "kies je temperatuur zone".
Erg verwarrend dit, kijk nu al uit naar m'n volgende/nieuwe koelkast..
een jaar of 6 geleden kocht ik er gewoon één met "kies je temperatuur zone".
Erg verwarrend dit, kijk nu al uit naar m'n volgende/nieuwe koelkast..
@LocK_Out eindelijk heb ik antwoord van Samsung.
Met de cool select duo kan je dus alleen met een schuif in de lade de vochtigheid beïnvloeden. Zo ontstaat de juiste temperatuur voor verschillende producten. Nogal een gimmick in mijn ogen en handig voor de marketing.
Net zoals bij Bosch de vitsfresh optie wat ook wel de 0 graden zone wordt genoemd. Bij de klantenservice kreeg ik bij navraag het volgende antwoord:
"De temperatuur in deze lade gaat mee met de ingestelde temperatuur van de koelkast. Hij zal variëren rond de nul graden maar is niet exact deze temperatuur."......
Kennelijk zijn de koelkasten in mijn prijssegment (tot700€) weinig veranderd ten opzichte van mijn +vijftien jaar oude koelkast maar het marketingteam heeft vandaag de dag wel zijn werk gedaan
De enige optie om een lade te hebben die je werkelijk op 0 graden kan instellen is dus +1000€ uitgeven wat ik eigenlijk te gek vind
Met de cool select duo kan je dus alleen met een schuif in de lade de vochtigheid beïnvloeden. Zo ontstaat de juiste temperatuur voor verschillende producten. Nogal een gimmick in mijn ogen en handig voor de marketing.
Net zoals bij Bosch de vitsfresh optie wat ook wel de 0 graden zone wordt genoemd. Bij de klantenservice kreeg ik bij navraag het volgende antwoord:
"De temperatuur in deze lade gaat mee met de ingestelde temperatuur van de koelkast. Hij zal variëren rond de nul graden maar is niet exact deze temperatuur."......
Kennelijk zijn de koelkasten in mijn prijssegment (tot700€) weinig veranderd ten opzichte van mijn +vijftien jaar oude koelkast maar het marketingteam heeft vandaag de dag wel zijn werk gedaan
De enige optie om een lade te hebben die je werkelijk op 0 graden kan instellen is dus +1000€ uitgeven wat ik eigenlijk te gek vind
[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 11-02-2020 11:14 ]
@Waterkoker Thanks voor je aanvulling!
Ik ga mijn huidige koelkast maar koesteren als ik dit zo hoor. Die heeft me destijds €850 gekost, maar nu moet je dus fors bijbetalen voor een functie die ze ineens als "premium" optie aanbieden.
Jammer weer dit, meer dan €1000 voor een koelkast is fors aan de prijs. Mocht ik een nieuwe nodig hebben, dan gaan we daar eens goed over nadenken. Zo'n koelkast gaat (in principe) natuurlijk lang mee.
Ik ga mijn huidige koelkast maar koesteren als ik dit zo hoor. Die heeft me destijds €850 gekost, maar nu moet je dus fors bijbetalen voor een functie die ze ineens als "premium" optie aanbieden.
Jammer weer dit, meer dan €1000 voor een koelkast is fors aan de prijs. Mocht ik een nieuwe nodig hebben, dan gaan we daar eens goed over nadenken. Zo'n koelkast gaat (in principe) natuurlijk lang mee.
Heeft er hier iemand ervaring met een LG GSX961NSVZ toevallig?
https://www.lg.com/uk/fridge-freezers/lg-GSX961NSVZ
Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe koelkast een deze heeft een hoge gimmick factor wat de geek in mij natuurlijk blij maakt.
reviews lijken wel ook te zijn:
https://www.trustedreview...gsx961nsaz-fridge-freezer
Maar dat soort online reviews neem ik altijd met een korreltje zout..
https://www.lg.com/uk/fridge-freezers/lg-GSX961NSVZ
Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe koelkast een deze heeft een hoge gimmick factor wat de geek in mij natuurlijk blij maakt.
reviews lijken wel ook te zijn:
https://www.trustedreview...gsx961nsaz-fridge-freezer
Maar dat soort online reviews neem ik altijd met een korreltje zout..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Iets totaal anders wat ik tegen kwam was de Gorenje Retro Collection ORK193BK
https://ao.com/product/or...freezer-red-68470-28.aspx
Soort van retro SMEG style looks maar een stuk goedkoper..
Spec is OK, maar ik heb nog nooit van dat merk gehoord, is dat een beetje betrouwbaar merk?
Volgens Wikipedia: Gorenje komen ze uit Slovenie, is eigendom in handen van mix van japanse en chineze handen.. en zijn hun financiële resultaten niet super..
https://ao.com/product/or...freezer-red-68470-28.aspx
Soort van retro SMEG style looks maar een stuk goedkoper..
Spec is OK, maar ik heb nog nooit van dat merk gehoord, is dat een beetje betrouwbaar merk?
Volgens Wikipedia: Gorenje komen ze uit Slovenie, is eigendom in handen van mix van japanse en chineze handen.. en zijn hun financiële resultaten niet super..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb een heel specifiek probleem met mijn koelkast. Het gaat om een Pelgrim kk1170A/P02, al is dat voor het verhaal nauwelijks belangrijk.
De achterdragers van de glasplaten zijn de laatste paar maanden doorgezakt, en in sommige gevallen doorgeknakt, waardoor een paar van de glasplaten een beetje wankel in de kast hangen. Nu wil ik die achterdragers vervangen, maar zijn er via webshops als Europarts of Partsnl alleen hele glasplaten incl. dragers te krijgen a 30 euro per stuk. Dat vind ik zonde van het geld, en lijkt me onnodig; met de glasplaat zelf is niks mis.
Ik heb even verder gegoogled, en bij alle webshops die ik tegenkom zijn de strips niet los te verkrijgen. Het lijkt me dus dat de fabrikant dit niet beschikbaar heeft als los reserve onderdeel.
Nu is mijn vraag eigenlijk;
Heeft iemand wel eens een poging gedaan om zo'n drager te 3d printen, of zijn er oplossingen die je kunt bestellen en vervolgens op maat kunt snijden? Ik vind het namelijk zonde om 90 euro tegen een 15 jaar oude koelkast aan te gooien, omdat er 3 stukjes plastic afgebroken zijn.
Ik heb ook al geprobeerd om de boel aan elkaar te lijmen, maar het plastic is eigenlijk gewoon te poreus geworden, en als je een klein beetje gewicht op de plank zet breekt het alsnog weer af.
Ik realiseer mij dat dit een beetje een vage vraag is; maar ik dacht "dit zou typisch iets kunnen zijn wat een Tweaker zou doen met zijn koelkast".
De achterdragers van de glasplaten zijn de laatste paar maanden doorgezakt, en in sommige gevallen doorgeknakt, waardoor een paar van de glasplaten een beetje wankel in de kast hangen. Nu wil ik die achterdragers vervangen, maar zijn er via webshops als Europarts of Partsnl alleen hele glasplaten incl. dragers te krijgen a 30 euro per stuk. Dat vind ik zonde van het geld, en lijkt me onnodig; met de glasplaat zelf is niks mis.
Ik heb even verder gegoogled, en bij alle webshops die ik tegenkom zijn de strips niet los te verkrijgen. Het lijkt me dus dat de fabrikant dit niet beschikbaar heeft als los reserve onderdeel.
Nu is mijn vraag eigenlijk;
Heeft iemand wel eens een poging gedaan om zo'n drager te 3d printen, of zijn er oplossingen die je kunt bestellen en vervolgens op maat kunt snijden? Ik vind het namelijk zonde om 90 euro tegen een 15 jaar oude koelkast aan te gooien, omdat er 3 stukjes plastic afgebroken zijn.
Ik heb ook al geprobeerd om de boel aan elkaar te lijmen, maar het plastic is eigenlijk gewoon te poreus geworden, en als je een klein beetje gewicht op de plank zet breekt het alsnog weer af.
Ik realiseer mij dat dit een beetje een vage vraag is; maar ik dacht "dit zou typisch iets kunnen zijn wat een Tweaker zou doen met zijn koelkast".
Bel de bergbrandweer. Die hele berg staat hártstikke in de fik.
Onlangs een nieuwe koelkast ontvangen. Daar heb ik nu een temperatuurlogger in. Het valt mij op dat wanneer de koelkast op 3 graden is ingesteld dat de temperatuur tussen -0,5 en 4 graden schommelt. Ten opzichte van mijn oude koelkast flucteert de temperatuur enorm.
Hieronder zie je links in het grafiek tot 18:00 de temperatuur van mn nieuwe koelkast en rechts van 18:00 de oude koelkast.
/f/image/nKH6G3Ui5BoKJitelHHcgv0S.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit regelgedrag normaal of kan het zijn dat in de nieuwe koelkast nog geen producten staan? Dat er nog niks in staat is omdat ik het geheel eerst goed wil testen
Hieronder zie je links in het grafiek tot 18:00 de temperatuur van mn nieuwe koelkast en rechts van 18:00 de oude koelkast.
/f/image/nKH6G3Ui5BoKJitelHHcgv0S.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit regelgedrag normaal of kan het zijn dat in de nieuwe koelkast nog geen producten staan? Dat er nog niks in staat is omdat ik het geheel eerst goed wil testen
Een (huishoudelijke) koelkast fluctueert altijd een paar graden, maar dit hangt ook af van het soort compressor in de koelkast. Een conventionele compressor slaat aan en af terwijl een inverter compressor bijna constant draait. In dat laatste geval zal de temperatuur wat constanter zijn.
Uiteindelijk gaat het niet om de luchttemperatuur maar om de temperatuur van de producten in de koelkast, en ik vermoed dat die behoorlijk constant 3 graden zal zijn. Zijn je loggers waterdicht? Plaats ze dan eens in een glas water om die temperatuur te meten.
Uiteindelijk gaat het niet om de luchttemperatuur maar om de temperatuur van de producten in de koelkast, en ik vermoed dat die behoorlijk constant 3 graden zal zijn. Zijn je loggers waterdicht? Plaats ze dan eens in een glas water om die temperatuur te meten.
@Niels.68 duidelijk verhaal. Ik heb even gekeken naar welke motor de koelkast heeft. Het is een Digital Inverter Compressor.
Helaas is het temperatuur sensor niet water bestendig. Ik ga eens kijken of ik hier wat op kan bedenken
Edit: met een wijn termometer, welke in een glas water zit, meet ik constant 5 graden af
moet nog even goed kijken
Helaas is het temperatuur sensor niet water bestendig. Ik ga eens kijken of ik hier wat op kan bedenken
Edit: met een wijn termometer, welke in een glas water zit, meet ik constant 5 graden af
[ Voor 21% gewijzigd door AOC op 11-03-2020 19:42 ]
Ik wil een 10+ jaren oude inbouw-koelkast gaan vervangen. Heb me nu er een beetje in verdiept en heb via Tweakers en elders het volgende gevonden ter oriëntatie:
Vind het wel opvallend uit dit onderzoek dat mensen ook bij de A-merken niet echt merken-vast zijn, ongeveer 1 op de 3 koopt weer van hetzelfde merk zelfs als de vorige koelkast heel goed bevallen is: https://www.consumentenbo...is-een-goed-merk-koelkast
Een koelkast van 10/15 jaar oud vervangen is het qua besparing op stroomverbruik echt meer dan waard.
Besparing bij A+++ verdien je niet terug in 10/15 jaar ivm A++ label. Vergelijk je A++ met A+ of A nieuw dan kan het duurdere A++ model qua besparing stroomverbruik over 10/15 jaar vaak wel uit.
Sommige merken horen bij elkaar in een groep, waarbij soms de apparatuur technisch hetzelfde is met alleen een ander naamplaatje en afwerking (Bosch, Liebherr), in andere gevallen zijn de merken binnen de groep verschillen in prijsklasse (Electrolux, Whirlpool, Atag):
Samsung
Bosch/Siemens - Bosch/Siemens/Gaggenau/Neff/Constructa/
Liebherr - Liebherr produceert ook de koelapparatuur voor Miele
LG
Beko
Electrolux - Electrolux/AEG/Zanussi
Whirlpool - Whirlpool/Indesit/Bauknecht/Ignis/IKEA
Atag - Atag/Etna/Pelgrim
Budget-modellen hebben veel vaker condensvorming begreep ik door het lezen van reviews. Dure modellen hebben soms een invertor-compressor die temperatuur heel constant kan houden. Sommige duurdere modellen hebben speciale ventilatie-opties en eventueel lage temperaturen voor de groente-bak onderin, heb alleen nergens in reviews kunnen lezen of dit het qua houdbaarheid producten waard is. Een golfend rooster onderin de groentenbak is wel een plus maar kan je ook apart aan komen als accessoire.
Eieren zijn langer houdbaar met de punt naar beneden geplaatst volgens de Duitse merken
Showmodellen in de winkel zijn vaak oudere modellen. Ook vind je in witgoed zaken weinig inbouw-koelkasten in de showroom. Ik werd naar Mandemakers Keukens doorverwezen vanuit de Mediamarkt (Groningen Sontplein) en kon daar wel verschillende merken zien. Prijzen die ze rekenden inclusief inbouw bij de keukenzaak waren concurrerend met prijzen online bij Mediamarkt/Coolblue/BCC en zaken die via zoekresultaten boven kwamen drijven. Nergens heb ik de kwaliteit van de verlichting van de koelkast kunnen beoordelen. Ze stonden allemaal uit
Op de productpaginas online kon ik onmogelijk een goed beeld krijgen bij de koelkast (hoe goed zijn de scharnieren, kwaliteit afwerking, degelijkheid bakjes/houders/planken, planken/houders in hoogte verstelbaar (Bosch/Siemens daarbij kan je in de deur niks aanpassen! ; Planken soms heel makkelijk te verlagen/verhogen, of te halveren (voor plaatsen hoge dingen zoals waterkan of pak waarvan de dop niet goed afsluit) Kwaliteit verlichting kon je helaas dus nergens zien
Heb je een aantallen modellen op het oog vergelijk dan prijzen online gericht op modelnaam, vaak vind je dan bedrijven in de regio die veel modellen concurrerend geprijsd hebben.
Woon je in het oosten van het land, vergelijk dan ook prijzen in Duitsland. Vooral als je meerdere witgoed-apparaten nodig hebt kan dit enorm veel schelen. Denk aan €300/€500 t.o.v. laagste prijs in NL voor alleen een koelkast!! Hoe het met garantie zit onbekend. Idealo.de en Geizhals prijsvergelijkers geven makkelijk de gangbare prijzen weer, ook historisch prijsoverzicht tot 1 jaar terug. (Waaruit blijkt dat de prijzen voor koelkasten in 2020 corona-jaar flink gestegen zijn, vraag lijkt groter dan productie-capaciteit in sommige gevallen)
Ik ga binnenkort ook nog even online op zoek naar info over juiste plaatsing producten in een koelkast (Groente onderin en zuivel onder het klepje in de deur, zo ver ben ik nu gekomen)
Ook zag ik bij een aantal merken heel extreem dure maar interessante tools/gadgets voor de inrichting en wil ik online kijken of het ook goedkoper kan (onder andere een heel interessant draaiplateau de AEG Spinview waarmee je een hele plank 180 graden kan draaien voor een veel te dure €100+ AEG Spinview filmpje kijken is het waard
)
Vind het wel opvallend uit dit onderzoek dat mensen ook bij de A-merken niet echt merken-vast zijn, ongeveer 1 op de 3 koopt weer van hetzelfde merk zelfs als de vorige koelkast heel goed bevallen is: https://www.consumentenbo...is-een-goed-merk-koelkast
Een koelkast van 10/15 jaar oud vervangen is het qua besparing op stroomverbruik echt meer dan waard.
Besparing bij A+++ verdien je niet terug in 10/15 jaar ivm A++ label. Vergelijk je A++ met A+ of A nieuw dan kan het duurdere A++ model qua besparing stroomverbruik over 10/15 jaar vaak wel uit.
Sommige merken horen bij elkaar in een groep, waarbij soms de apparatuur technisch hetzelfde is met alleen een ander naamplaatje en afwerking (Bosch, Liebherr), in andere gevallen zijn de merken binnen de groep verschillen in prijsklasse (Electrolux, Whirlpool, Atag):
Samsung
LG
Beko
Atag - Atag/Etna/Pelgrim
Budget-modellen hebben veel vaker condensvorming begreep ik door het lezen van reviews. Dure modellen hebben soms een invertor-compressor die temperatuur heel constant kan houden. Sommige duurdere modellen hebben speciale ventilatie-opties en eventueel lage temperaturen voor de groente-bak onderin, heb alleen nergens in reviews kunnen lezen of dit het qua houdbaarheid producten waard is. Een golfend rooster onderin de groentenbak is wel een plus maar kan je ook apart aan komen als accessoire.
Eieren zijn langer houdbaar met de punt naar beneden geplaatst volgens de Duitse merken
Showmodellen in de winkel zijn vaak oudere modellen. Ook vind je in witgoed zaken weinig inbouw-koelkasten in de showroom. Ik werd naar Mandemakers Keukens doorverwezen vanuit de Mediamarkt (Groningen Sontplein) en kon daar wel verschillende merken zien. Prijzen die ze rekenden inclusief inbouw bij de keukenzaak waren concurrerend met prijzen online bij Mediamarkt/Coolblue/BCC en zaken die via zoekresultaten boven kwamen drijven. Nergens heb ik de kwaliteit van de verlichting van de koelkast kunnen beoordelen. Ze stonden allemaal uit

Op de productpaginas online kon ik onmogelijk een goed beeld krijgen bij de koelkast (hoe goed zijn de scharnieren, kwaliteit afwerking, degelijkheid bakjes/houders/planken, planken/houders in hoogte verstelbaar (Bosch/Siemens daarbij kan je in de deur niks aanpassen! ; Planken soms heel makkelijk te verlagen/verhogen, of te halveren (voor plaatsen hoge dingen zoals waterkan of pak waarvan de dop niet goed afsluit) Kwaliteit verlichting kon je helaas dus nergens zien

Heb je een aantallen modellen op het oog vergelijk dan prijzen online gericht op modelnaam, vaak vind je dan bedrijven in de regio die veel modellen concurrerend geprijsd hebben.
Woon je in het oosten van het land, vergelijk dan ook prijzen in Duitsland. Vooral als je meerdere witgoed-apparaten nodig hebt kan dit enorm veel schelen. Denk aan €300/€500 t.o.v. laagste prijs in NL voor alleen een koelkast!! Hoe het met garantie zit onbekend. Idealo.de en Geizhals prijsvergelijkers geven makkelijk de gangbare prijzen weer, ook historisch prijsoverzicht tot 1 jaar terug. (Waaruit blijkt dat de prijzen voor koelkasten in 2020 corona-jaar flink gestegen zijn, vraag lijkt groter dan productie-capaciteit in sommige gevallen)
Ik ga binnenkort ook nog even online op zoek naar info over juiste plaatsing producten in een koelkast (Groente onderin en zuivel onder het klepje in de deur, zo ver ben ik nu gekomen)
Ook zag ik bij een aantal merken heel extreem dure maar interessante tools/gadgets voor de inrichting en wil ik online kijken of het ook goedkoper kan (onder andere een heel interessant draaiplateau de AEG Spinview waarmee je een hele plank 180 graden kan draaien voor een veel te dure €100+ AEG Spinview filmpje kijken is het waard
Ik heb een mooie Bosch dubbeldeurs koelvries combinatie die sinds een tijdje steeds slechter koelt. De verdampers zijn niet ingeschuimd en zitten in een apart vak achterin elke koelhelft. Er zat bij elk een dikke ijsaanslag aan een kant van de verdamper. Dit heb ik laten ontdooien en drogen maar ook nu koelt hij onvoldoende. Ik vermoed dat mijn laatste kans is om iemand te vinden die het systeem voor me kan bijvullen met r600a gas (geen broeikas gas zoals vroeger). Weet iemand een monteur of bedrijf in de regio leiden/den haag die dit wil doen. Liefst met een vulnipple. Iedere tip of advies is welkom. De optie om een nieuwe te kopen wil ik graag tenminste een jaar uitstellen zoniet langer!
Inmiddels bijna een maand verder heb je al een koelkast gevonden? Ben zelf op zoek naar een nieuwe dus ben benieuwd waar je bij uitgekomen bent (en waarom)
dabachata schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:41:
Ik wil een 10+ jaren oude inbouw-koelkast gaan vervangen. Heb me nu er een beetje in verdiept en heb via Tweakers en elders het volgende gevonden ter oriëntatie:
Samsung
LG
Beko
Atag - Atag/Etna/Pelgrim
Eieren zijn langer houdbaar met de punt naar beneden geplaatst volgens de Duitse merken![]()
Ook zag ik bij een aantal merken heel extreem dure maar interessante tools/gadgets voor de inrichting en wil ik online kijken of het ook goedkoper kan (onder andere een heel interessant draaiplateau de AEG Spinview waarmee je een hele plank 180 graden kan draaien voor een veel te dure €100+ AEG Spinview filmpje kijken is het waard)
Voor onze volgende keuken willen we naar een amerikaanse koelkast.
Ik ken 1 iemand met 2 van die koelkasten en die geeft aan dat bij de LG side-by-side de ijsblokjes voorraad vastloopt als de vriezer vaker wordt geopend. De ijsblokjes vriezen dan aan elkaar vast en komen er niet meer uit.
Is dat een bekend probleem bij al dit soort kasten of zijn er merken/types die dit beter doen dan anderen?
Wij willen de koelkast aansluiten op een eigen water aansluiting, mocht dat verschil uitmaken.
Ik ken 1 iemand met 2 van die koelkasten en die geeft aan dat bij de LG side-by-side de ijsblokjes voorraad vastloopt als de vriezer vaker wordt geopend. De ijsblokjes vriezen dan aan elkaar vast en komen er niet meer uit.
Is dat een bekend probleem bij al dit soort kasten of zijn er merken/types die dit beter doen dan anderen?
Wij willen de koelkast aansluiten op een eigen water aansluiting, mocht dat verschil uitmaken.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Hoi,
Weet iemand waar ik een goede koelkast (analoge) thermometers kan halen voor koel en voor de vriesgedeelte.
Ik zie op Amazon een heleboel, maar in de recensies lees ik dat ze soms met 5 graden Celsius afwijken of slecht leesbaar zijn.
Deze thermometer van het Voedingscentrum zou ideaal zijn, maar deze wordt niet meer gemaakt. (mijn ouders hebben er een)
https://webshop.voedingsc...zaam/koelkastthermometer/
Weet iemand waar ik een goede koelkast (analoge) thermometers kan halen voor koel en voor de vriesgedeelte.
Ik zie op Amazon een heleboel, maar in de recensies lees ik dat ze soms met 5 graden Celsius afwijken of slecht leesbaar zijn.
Deze thermometer van het Voedingscentrum zou ideaal zijn, maar deze wordt niet meer gemaakt. (mijn ouders hebben er een)
https://webshop.voedingsc...zaam/koelkastthermometer/
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bipjYHYeOod07Flqu8GpiBbu.webp?f=user_large)
[ Voor 80% gewijzigd door MedionAkoya op 23-04-2023 19:48 ]
Trein?
Wil je een SMEG koelkast kopen? Ga dan eerst naar de SMEG showroom, want daar kun je een kortingscode krijgen waarmee je 20% korting krijgt op koelkasten. Koop dus niet op Bol/Witgoed Expert, daar ben je veel en veel duurder uit!