Bosch als koelkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.680 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683650

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil een Bosch koelkast komen, omdat ik hoor dat 'Bosch' betrouwbaar en degelijk is?
Wat zijn jullie ervaringen met een Bosch koelkast? Zijn er andere 'degelijke' merken? Het baart mij namelijk een beetje zorgen dat Bosch maar 2 jaar garantie geeft. (Wat zit hier achter), vraag ik mij af.

De koelkast zal zo tot max 520,- moeten gaan kosten, althans dat is mijn budget.
Een zilvere koelkast met onderin een diepvries, en er hoeven niet zoveel functies te zitten, wat handig is denk ik, links+rechts verschillende temparaturen, en sterke lades.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

welke fabrikanten heb je zelf al gevonden die meer dan 2 jaar garantie geven? :z ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kamstra schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:51:
welke fabrikanten heb je zelf al gevonden die meer dan 2 jaar garantie geven? :z ;)
10 jaar geleden een van Miele dacht ik, toen ik nog een kind was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26
Vaak kan je in de winkel garantie bijkopen en het is niet alsof je na 2 jaar helemaal geen garantie meer hebt gezien de verwachte levensduur van een koelkast een stuk langer is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt LED-Maniac.
Echter is mijn vraag is een Bosch nou wel een 'degelijk' merk als het om koelkasten/betrouwbaarheid gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 20:09
Voor 130 euro kan je 6 jaar garantie bijkopen bij Bosch (dus in totaal 8 jaar garantie). Meestal gaat er iets kapot binnen de eerste zes jaar, als dat dan gerepareerd wordt heb je voor een lange periode een goede koelkast.

De kwaliteit van Bosch koelkasten is redelijk, niks bijzonders. De elektronica is degelijk, bij Liebherr (en dus Miele) gaat deze best wel snel kapot.

De italianen (ja, echt), maken op dit moment betere modellen voor minder geld. Denk aan Zanussi (en dus AEG). Daar kan je echter geen zes jaar garantie bijkopen.

[ Voor 48% gewijzigd door D-TECH op 30-07-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

vhal

ಠ_ಠ

Bosch = Siemens = best degelijk spul wat ook kapot kan kan, net als Miele. Maar zowel B als S hebben met regelmaat een regeling als je 5 apparaten registreert, je ook extra 'garantie' krijgt

Om Miele zou ik persoonlijk met een grote boog omheen lopen...al is het om de prijs en hun gebrek aan service (lees hun facebooksite maar eens door..). Maar ja, Miele is beleving zeggen ze wel eens. Beetje de Apple onder de witgoed...te duur voor wat je krijgt.

[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 30-07-2015 12:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:19

Onbekend

...

Waarom wordt op tv's ook maar 2 jaar garantie afgegeven terwijl de meeste tv's het meer dan 10 jaar uit houden? ;)

Een koelkast is een koelkast, maar het ligt er aan hoe vaak je hem gebruikt. Woon je alleen waarbij de koelkast maar 10x per dag open gaat, of heb je een gezin met 6 kinderen waarbij elke 10 minuten de deur open gaat en de koelkast harder moet koelen?

Lees gewoon de ervaringen op internet door van verschillende merken en kijk ook eens naar kosten van reserveonderdelen zoals laden, glasplaten en bakjes voor in de deur.
Soms is het goedkoper om 2x een koelkast van 300 euro te kopen die elk maar 5 jaar mee gaat, dan 1x een koelkast van 800 euro te kopen die maar 10 jaar mee gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onbekend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:05:
Waarom wordt op tv's ook maar 2 jaar garantie afgegeven terwijl de meeste tv's het meer dan 10 jaar uit houden? ;)

Een koelkast is een koelkast, maar het ligt er aan hoe vaak je hem gebruikt. Woon je alleen waarbij de koelkast maar 10x per dag open gaat, of heb je een gezin met 6 kinderen waarbij elke 10 minuten de deur open gaat en de koelkast harder moet koelen?

Lees gewoon de ervaringen op internet door van verschillende en kijk ook eens naar kosten van reserveonderdelen zoals laden, glasplaten en bakjes voor in de deur.
Soms is het goedkoper om 2x een koelkast van 300 euro te kopen die elk maar 5 jaar mee gaat, dan 1x een koelkast van 800 euro te kopen die maar 10 jaar mee gaat.
Ik woon alleen met een pittige vriendin die klein is, maar een grote maag heeft.
Ze opent wel minimaal 10x per dag de koelkast ja. (incl. mij erbij geteld).

Dus zeg maar 6x per dag de koelkast openen en 4x de diepvries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:55
Ik heb een koel-/vriescombi van Bosch. Werkt prima. Tweedehands gekocht op MP en nu een jaartje of 5 oud. Nooit problemen mee eigenlijk. Dus ja... ik zou er zo weer 1 van Bosch kopen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Zelf hebben we ook al een hele tijd ('98) een grote vrieskast en koelkast (beide zo'n 170 hoog) van Bosch.
Ik vind het prima apparaten, en superzuinig ook. Heb laatst met een energielogger nagemeten of een nieuwe kopen zinvol was...na 4 weken was de conclusie dat ik die meerkosten er echt nooit uit zou krijgen ze mogen dus blijven :)

Daarnaast zou ik me echt geen zorgen maken om betrouwbaarheid. Beide apparaten zijn technisch gezien supersimpel, het enige wat echt kapot kan gaan is de compressor. Een wasmachine of afwasmachine is veel kwetsbaarder vanwege de draaiende onderdelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-05 14:49
2 jaar garantie op een koelkast? Ik zou toch zweren dat via jurisprudentie inmiddels is vastgesteld dat een 'redelijke periode' voor zulke voorwerpen iets van 5 jaar was.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-04 19:51
Anoniem: 683650 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:00:
[...]

10 jaar geleden een van Miele dacht ik, toen ik nog een kind was.
Is alleen op de motor ;)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat bedoel ik!
Niet voor de deur of garnieren, maar de motor dat turbocompressor zeg maar.

Zit daar 10 jaar op?
Dan ben ik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
Anoniem: 683650 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:40:
[...]

Ja, dat bedoel ik!
Niet voor de deur of garnieren, maar de motor dat turbocompressor zeg maar.

Zit daar 10 jaar op?
Dan ben ik tevreden!
Dat is wat ze mij vertelden in de winkel. Ik heb zelf 2 maanden terug een Bosch koelkast gekocht, tot zo ver zeer tevreden maar het is ook nog maar 2 maanden.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:32
tikkietrugjaap schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:57:
2 jaar garantie op een koelkast? Ik zou toch zweren dat via jurisprudentie inmiddels is vastgesteld dat een 'redelijke periode' voor zulke voorwerpen iets van 5 jaar was.
Correct. Die periode van 2 jaar is een beperking op het consumentenrecht.
Een bekend misverstand is de garantieperiode op nieuwe goederen van 2 jaar en voor tweede hands-spullen de beperking van de minimumperiode tot 1 jaar. Die termijn staat in de europese richtlijnen. Nederland heeft er echter voor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren!! Voor de garantietermijn is dus enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.

Verkopers mogen geen voorwaarden gebruiken die ten nadele van de consument afwijken van de wet. Vaak denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, in de praktijk houden garanties vaak juist een beperking van die consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat niet(!!) zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer hebt. Ook na de garantieperiode heb je het wettelijke recht op reparatie als(!!) je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan. Denk hierbij ook eens aan de beruchte tandwielen die splijten.

Zowel de wettelijke garantie als de fabrieksgarantie houden een termijn aan. Als beide garantietermijnen zijn verlopen dan wil dat niet(!!) zeggen dat je enkel recht meer hebt hebt. Wel moet u nu als consument bewijzen dat het gebrek door normaal gebruik is ontstaan.
http://www.nproject.org/n...en-plichten.html#garantie

[ Voor 68% gewijzigd door Mevius op 30-07-2015 14:44 ]

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:26
Anoniem: 683650 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:41:
Beste mensen,

Ik wil een Bosch koelkast komen, omdat ik hoor dat 'Bosch' betrouwbaar en degelijk is?
Wat zijn jullie ervaringen met een Bosch koelkast? Zijn er andere 'degelijke' merken? Het baart mij namelijk een beetje zorgen dat Bosch maar 2 jaar garantie geeft. (Wat zit hier achter), vraag ik mij af.

De koelkast zal zo tot max 520,- moeten gaan kosten, althans dat is mijn budget.
Een zilvere koelkast met onderin een diepvries, en er hoeven niet zoveel functies te zitten, wat handig is denk ik, links+rechts verschillende temparaturen, en sterke lades.

Dank alvast!
Koop een Liebherr, de "Rolls Royce" onder de koelkasten. Wij hebben er zelf een gehad, perfect. Op mijn werk worden ze op div. laboratoria gebruikt, zowel koel als vrieskasten. Sommige gaan al 20 jaar mee....

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Met honderden recensies kom je vast een heel eind:
http://www.kieskeurig.nl/...op&view=thumbnails&pcode=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marinusvw schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Dat is wat ze mij vertelden in de winkel. Ik heb zelf 2 maanden terug een Bosch koelkast gekocht, tot zo ver zeer tevreden maar het is ook nog maar 2 maanden.
Dank je man!
Heb jij toevallig een grijze ervan? Met LED-verlichting binnenin en 2 graads mogelijkheden/aanpassingen?

Zou ik misschien en type model mogen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
tikkietrugjaap schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:57:
Fabrieksgarantie is 2 jaar, maar dat is eigenlijk niet relevant. De garantie die je van de winkel waar je hem koopt krijgt, daarvoor geldt die "redelijke periode". De winkel is ook altijd je aanspreekpunt bij garantieclaims.
Dat bijkopen van garantie is een beetje een rip-off, feitelijk heb je al recht op garantie die verder strekt dan de fabrieksgarantie, maar in de praktijk zou het je in voorkomende gevallen wel helpen om gezeur te voorkomen. Bovendien kun je na een paar jaar te maken krijgen met meewegen van afschrijving, waardoor je bij een defect maar een gedeelte vergoed krijgt, wellicht dat bijkopen van garantie ook betekent dat je het geheel vergoed krijgt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
u_nix_we_all schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:54:
[...]

Fabrieksgarantie is 2 jaar, maar dat is eigenlijk niet relevant. De garantie die je van de winkel waar je hem koopt krijgt, daarvoor geldt die "redelijke periode". De winkel is ook altijd je aanspreekpunt bij garantieclaims.
Dat bijkopen van garantie is een beetje een rip-off, feitelijk heb je al recht op garantie die verder strekt dan de fabrieksgarantie, maar in de praktijk zou het je in voorkomende gevallen wel helpen om gezeur te voorkomen. Bovendien kun je na een paar jaar te maken krijgen met meewegen van afschrijving, waardoor je bij een defect maar een gedeelte vergoed krijgt, wellicht dat bijkopen van garantie ook betekent dat je het geheel vergoed krijgt.
Klopt inderdaad en ik ging er eigenlijk al vanuit dat we het hadden over winkelgarantie aangezien consumenten over het algemeen weinig spullen direct bij de fabrikant kopen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
Anoniem: 683650 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:44:
[...]

Dank je man!
Heb jij toevallig een grijze ervan? Met LED-verlichting binnenin en 2 graads mogelijkheden/aanpassingen?

Zou ik misschien en type model mogen weten?
Het is inderdaad de zilvere brushed metal model met LED verlichting en de mogelijkheid om de temperaturen te in te stellen.
De koelkast heeft ook een alarm als de deur bijv. te lang open blijft staan.

Ik woon in Zuid-Afrika maar heb wel een Europees model gekocht (Hier zetten ze ook modellen in elkaar blijkt, in Brits, Gauteng).Bosch KGN36XI40
Edit: Hij is boven je budget maar de goedkoper modellen hebben vaak ook LED verlichting en het schermpje aan de voorkant. Ik heb een goeie deal gekregen omdat ik nog wat meer kocht voor mijn huis.

[ Voor 12% gewijzigd door Marinusvw op 30-07-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:52
Siemens en dus ook Bosch mijd ik als de pest. Alle apparaten in de keuken zijn van Siemens, en alle zijn al minimaal 1 keer stuk geweest. Die koelkast en vriezer beide al twee keer (deur scharnieren). Alles wel binnen de 5 jaar garantie, maar e.a.a. zal waarschijnlijk spoedig weer defect raken. In het verleden ook het zelfde mee gemaakt met Bosch apparatuur. Nu zijn er vast zat mensen waarbij het wel prima werkt, maar ik begin er niet meer aan. Mijn tweede Liebherr vriezer draait al 10 jaar probleemloos bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door TLer op 31-07-2015 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

We hebben een daewoo van 11 jaar die hier HEEL erg ge- en misbruikt wordt. Sluit nog steeds als een zuignap, is heel erg stil, ruikt niet, vriest niet dicht, meldt zich als een deur openstaat. _O_

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Het probleem is dat de merken de merken niet meer zijn. Bijv. AEG is electrolux onderhuids en met bosch en siemens zal dat ook wel zo zijn. Niet het AEG Hausgerate van vroeger qua kwaliteit. Zelfs mijn Miele koelkast liep al het gas eruit na 3 jaar. Het klopt dat je langer garantie hebt dan de fabrieksgarantie echter gaan winkels dan vaak stoeien met de dagwaarde. Vaak is er (zeker bij een koelkast) een vervangend model nodig, en dan moet je bijbetalen of ze willen niet meewerken. Hieronderuit komen/ je gelijk halen kan een lange strijd worden weet ik uit ervaring, niet voor mij weggelegd met 55+uur werken per week, wanneer je 10 jaar garantie koopt heb je dit gezeur dus niet en ruilen ze hem direct om.

U nix we all schetst mijn ervaring dus inderdaad precies.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 31-07-2015 00:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Wobcat schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:44:
[...]

Koop een Liebherr, de "Rolls Royce" onder de koelkasten. Wij hebben er zelf een gehad, perfect. Op mijn werk worden ze op div. laboratoria gebruikt, zowel koel als vrieskasten. Sommige gaan al 20 jaar mee....
Geweldig. Dan zit je met 20 jaar oude apparaten, terwijl nieuwere exemplaren veel zuiniger zijn. Maarja, vervangen is ook weer zoiets, want het was tenslotte een echte en dure Liebherr...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 09:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je echt super kwaliteit wil, moet je iets anders zoeken. Wat? Geen idee. Heb zelf 2 Bosch kasten gehad en de vorige had na een jaar of 3 problemen met de regelknop. Heb toen weer een nieuwe Bosch gekocht omdat de kast zelf wel beviel. Zeer goede kwaliteit? Niet echt, maar voldoet.
Hoog "fantastic plastic" gehalte....... dus na een jaar hier een barstje en daar een scheurtje en ik doe er voorzichtig mee.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
ATS schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 08:26:
[...]

Geweldig. Dan zit je met 20 jaar oude apparaten, terwijl nieuwere exemplaren veel zuiniger zijn. Maarja, vervangen is ook weer zoiets, want het was tenslotte een echte en dure Liebherr...
Dat is niet het punt wat hij probeert te maken. Hij geeft aan dat, van dat merk, in een industriële omgeving, de producten blijkbaar al 20 jaar meegaan. Hij bedoelt dat als een indicatie van kwaliteit, niet een tip voor economische levensduur.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

tikkietrugjaap schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 08:57:
[...]

Dat is niet het punt wat hij probeert te maken. Hij geeft aan dat, van dat merk, in een industriële omgeving, de producten blijkbaar al 20 jaar meegaan. Hij bedoelt dat als een indicatie van kwaliteit, niet een tip voor economische levensduur.
Toppie. Maar het doel was hier niet een industriële omgeving, maar een huishouden. In een industrieële omgeving kan het wellicht uit om te investeren in dure, echt betrouwbare koelapparatuur. Je wil natuurlijk niet dat je koelkast of vriezer met samples uitvalt als er een weekend niemand is... Maar dat wil niet niet zeggen dat het een (economisch) goede keuze is voor een huishouden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
ATS schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 09:08:
[...]

Toppie. Maar het doel was hier niet een industriële omgeving, maar een huishouden. In een industrieële omgeving kan het wellicht uit om te investeren in dure, echt betrouwbare koelapparatuur. Je wil natuurlijk niet dat je koelkast of vriezer met samples uitvalt als er een weekend niemand is... Maar dat wil niet niet zeggen dat het een (economisch) goede keuze is voor een huishouden.
Ja de vergelijking vond ik ook niet supersterk maar ik begrijp de redenatie wel. Merken die top producten kunnen leveren zijn wellicht minder snel geneigd om troep op de markt te plaatsen. Al is het alleen maar om de naam zuiver te houden.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

En toch komt het neer op de ervaringen die je hebt met een merk, terecht dat TS daar naar vraagt.
Ik zou hands down zo weer een daewoo kopen, gewoon omdat deze het al 2 verhuizingen en 11 jaar overleeft zonder enig probleem, elke zomer volop ijsklontjes voor me maakt en nooit stinkt vanwege zijn ionizer dinges gebeuren.
En zal ik ws. nooit een Samsung willen, alleen al omdat het ding bij de buren zo'n takke herrie maakt als hij aanspringt en al 2 keer is stukgegaan in 5 jaar tijd.

dat is toch hoe het werkt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel.
Heeft iemand hier ervaring met de No Frost of Low Frost techniek? En welke heeft jullie voorkeur?

Kun je met de No Frost wel nog ijsklontjes maken etc?
Ik ben bang dat met de No frost en wanneer de diepvries vaak open gaat dat dit sneller stuk zal gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@C63: Eigen inzet is ook in AZ een basisregel. Gewoon een vraag stellen zonder zelf onderzoek te doen wordt niet gewaardeerd. Als je niet meer eigen inzet toont en kleine vraagjes blijft droppen gaat dit topic, net als je andere, op slot.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 31-07-2015 13:20 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:26
ATS schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 08:26:
[...]

Misschien eerst eens naar de prijzen kijken voordat je zo'n reactie plaatst, een liebherr begint bij zo'n €400
En er zijn inderdaad exemplaren vervangen na 20 jaar, niet omdat ze kapot zijn (draaien nog steeds bij mensen thuis) maar omdat er energierzuinigere zijn.

Maar het was maar een tip, wist niet dat je boos werd..... 8)7

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Anoniem: 683650 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:58:
Kun je met de No Frost wel nog ijsklontjes maken etc?
Ik ben bang dat met de No frost en wanneer de diepvries vaak open gaat dat dit sneller stuk zal gaan..
Haha. Ja, met nofrost kun je nog wel ijsklontjes maken. Het is een functie die er voor zorgt dat er geen vocht aanvriest tegen de vrieselementen in de machine. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar als onze vriezer open is geweest hoor je hem even blazen met wat ventilatoren. Het betekent dat er wat extra stuk kan gaan, maar ik denk eerlijk gezegd dat het voordeel van geen aangevroren elementen daar behoorlijk tegenop weegt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nog energiezuiniger. Mooi. Er komen nog geen tafelmodel koelkasten met 4 sterren vriesvak ver onder de 0,25 kWh per dag (24u). Getest op mijn Bosch. Wel grotere kasten die ook 0,25 kWh gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Wij hebben sinds een jaar of 3 inmiddels denk ik een Bosch koelkast en vaatwasser gekocht. Alles werkt nog steeds. Alleen de sluiting van het deurtje van het vriesvak onlangs kapot gegaan (wegens slijtage?) en een nieuwe deurtje kost je rond de 50 euro.
Wat me wel opval is dat Bosch vooral mooi specificaties wil neerzetten op de specificatie sheet. Het lijk mij een beetje scheve marketing aangezien onze Bosch vaatwasser er 2x zo lang over doet als onze oude etna en die laatste deed het nog beter ook. Dan kan die wel meer kWh verbruiken maar als je de tijd omreken dan ja...
Zowel de koelkast als de vaatwasser zijn in ieder geval wel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Da's "fantastic plastic". En na een paar jaar breekt er hier een nokje en daar een scharniertje af.....
Heb me er bij neergelegd. Leuk is anders als je denkt een A merk te kopen en dus extra betaalt; vergeleken met een Italiaanse koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
T-MOB schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:03:
[...]

Haha. Ja, met nofrost kun je nog wel ijsklontjes maken. Het is een functie die er voor zorgt dat er geen vocht aanvriest tegen de vrieselementen in de machine. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar als onze vriezer open is geweest hoor je hem even blazen met wat ventilatoren. Het betekent dat er wat extra stuk kan gaan, maar ik denk eerlijk gezegd dat het voordeel van geen aangevroren elementen daar behoorlijk tegenop weegt.
Dank voor je reactie, echter was ik gisteren langs de Media Markt gegaan en werd mij vertelt dat ik liever voor de 'Low frost' kon gaan, omdat die langer mee gaan dan de No Frost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 21:42
Bij de Media Markt vertellen ze niks daar kletsen ze alleen maar de beste marge aan elkaar. Bosch modellen zijn gewoon prima. Bosch en Siemens zijn overigens dezelfde. AEG is ook geen directe Electrolux. Er zijn twee onderscheidingen in het merk namelijk de goedkope range (als Electrolux gebrand) en de AEG Electrolux range (de wat duurdere fatsoenlijke producten). Overigens fatsoenlijk is een vreemd woord in deze. Wij hebben Liebherr koelkasten in huis die prima zijn. Hiervoor hadden wij een Bosch koel-vriescombinatie en vrienden van mij hebben allebei een Beko koelkast in huis staan die het ook alweer 7 jaar goed volhoudt. Dus wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Wijsheid is, na te gaan, wat die koelkast na 7 jaar aan stroom verbruikt. Denk dat als je dat hebt gemeten je een redelijk goed beeld hebt van de kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 02-08-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb een tijd terug gelezen dat er ook bij Bosch/Siemens sprake is van een tweedeling, de goedkopere range wordt in Bulgarije/Roemië/etc gemaakt, en de duurdere range gewoon in Duitsland.

Mijn recent gekochte Bosch koelkast van €610 is in Turkije gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik meen dat 98% van de koelkasten bij de kraak nog werkt... Wat wel kapot gaat, zijn handvatjes, plankjes, rekjes etc. Kijk dus of dat stevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Ondanks dat dit topic een beetje rommelig is, toch maar even een reactie van iemand die inmiddels 3 jaar geleden voor dezelfde keuze stond.

Korte samenvatting: Bosch/Siemens heeft geen concurrentie met hun koelvriescombi's. Hun A+++ spul is erg competitief. De enige reden om iets anders te kiezen is als hij niet in je keuken past of als je een andere stijl koelkast wilt. Soms zijn er goede acties van concurrerende merken.

De Bosch KGE39AL40 kost €600 en verbruikt 150kWh/jr (€33/jr). Totaalkosten van je koelkast is dus ongeveer €900-950 na 10 jaar, en dan is hij wel aan vervanging toe. Tot 31 augustus geldt nog een cashback-actie van 50 euro, dus je betaalt €500-550 voor je koelkast.

Alternatieven zijn: AEG Santo 53430 CNW2 (160kWh/jr, €550), Samsung RB29FERNBWW (170kWh/jr, €575), Whirlpool WBA 34983 DFC W (160kWh/jr, €479 met de huidige actie bij Redcoon).

Zodra je naar een slechtere energieklasse gaat, komt het eigenlijk al meteen niet meer uit. Kijk je bijv. naar de Bosch KGV33VW31S, even groot als de KGE, maar €400 maar verbruikt 220kWh/jr wat totaal uitkomt op hetzelfde na 10 jaar. Je ruilt goedkopere aanschaf om voor meer kosten via je energierekening.

Een tweedehands of oude koelkast moet je echt nooit doen; vrijwel iedere koelkast lekt op den duur koelmiddel en verbruikt na 10-15 jaar opeens het viervoudige. Dat kost je op de korte termijn misschien iets minder, maar een koelkast die 800-1000kWh/jr verstookt is niet goedkoop in het gebruik.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
^Ik heb een iets ander type dan de Bosch die je noemt (KGE39MW40, € 609,00, 156kWh/j), inderdaad heel zuinig en ook nog eens stil. Enige echte nadeel is dat de middelste (grootste) vriesla drie sterren is ipv vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 21:42
OgWok schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 19:03:
Wijsheid is, na te gaan, wat die koelkast na 7 jaar aan stroom verbruikt. Denk dat als je dat hebt gemeten je een redelijk goed beeld hebt van de kwaliteit.
Ten opzichte van toen je hem kocht of ten opzichte van andere modellen? Ik zie anders niet in wat dit uitmaakt. Stroom kost al geen drol. Ik heb A+++ apparaten maar als je kijkt hoe dat gemeten wordt dan is die classificering ook een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Onze koelkast verbruikt anders zelfs nog minder dan de opgaaf... 140kWh/jr (opgave 157).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 23:42

RvL

Ik heb hier al jaren een Indesit staat, een TAA2X. Dat ding draait hier al ruim 7 jaar en heeft daarvoor nog een aantal jaar bij m'n oma gestaan. Hij zal op z'n minst dus zo'n 10 jaar oud zijn.

Dat ding werkt na al die jaren nog perfect en hoeft zelfs met warm waar niet hoger dan 1.5 (op schaal van 5). Natuurlijk is het stroomverbruik (237kWh/jaar volgens het boekje) niet meer te vergelijken met de hedendaagse koelkasten. Wat het werkelijke gebruik is zou ik niet weten.

Ook de huidige koelkasten van Indesit zijn wat minder zuinig dan b.v. de Bosch, maar de aanschafprijs ligt ook een stuk lager.

Ook de overige inbouwapparatuur hier HotPoint, wat van Indesit is volgens mij. Geen enkel probleem in de 7 jaar dat het nu ingebouwd zit. Alleen de vaatwasser is wat luidruchtig.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-05 12:33
Begin dit jaar een nieuwe koel/vries gekocht Samsung A+++ RB31FEJNBSA
Na 1 dag begon die als een gek te brommen, dus monteur kwam langs (extern bedrijf niet samsung zelf)
Bleek dus normaal in de eerste week, naderhand ook inderdaad dat geluid weg.

Echter ik had een gesprek met deze monteur over wat nu een goede koelkast is, hij vertelde mij dat er in principe maar 3 fabrikanten wereldwijd zijn.

Gorenje Group
Liebherr/Miele
Samsung

Alle Siemens/Bosch/lg/aeg/elextrolux etc zijn in de basis allemaal een Gorenje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ATS schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 09:08:
[...]

Daarnaast.... bij ons staan veel Liebher apparaten op de zaak., maar de echt belangrijke vriezers zijn van een ander merk en hebben stikstof backup koeling NEF, Siemens, Bosch is allemaal 1 pot nat. Hier thuis hebben we alles van NEF en alleen de motor van de afzuigkap heb ik een poosje terug vervangen. Alles is nu 11 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Dit topic spreekt mij aan want ik kijk zelf ook uit naar een andere koelkast. Ik heb een Frigidaire van zowat 20 jaar oud. Op zich werkt die nog goed, maar het stroomverbruik moet vandaag de dag toch minder kunnen. De mijne verbruikt tussen 0,75kWh in de winter en 1,3kWh op erg warme dagen zoals we die nu beleven.

Als ik eens wat rondkijk spreekt bijvoorbeeld een Zahanuhussieeee me wel aan. Zij beloven een jaarverbruik van 197kWh dus ca. 0,5kWh/dag. Er zit een redelijk vriesvak in om ook eens een brood of schaaltje vlees uit de reclame in te vriezen of een bak ijs te kunnen bewaren.

Een tijd geleden had de consumentengids een test van koel/vries combinaties. Volgens hun test zijn er best grote verschillen in de kwaliteit en het stroomverbruik. Op zich zie ik een koel/vries kast ook wel zitten, maar mijn kookplaat staat op de koelkast, en daar heb ik zo gauw geen andere oplossing voor.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

mux schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:48:
Een tweedehands of oude koelkast moet je echt nooit doen; vrijwel iedere koelkast lekt op den duur koelmiddel en verbruikt na 10-15 jaar opeens het viervoudige. Dat kost je op de korte termijn misschien iets minder, maar een koelkast die 800-1000kWh/jr verstookt is niet goedkoop in het gebruik.
Meen je dit nu echt? Dit is wel extreem zeg. Heb je er een bron voor of komt dit uit eigen ervaring?
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:03:
Wij hebben sinds een jaar of 3 inmiddels denk ik een Bosch koelkast en vaatwasser gekocht. Alles werkt nog steeds. Alleen de sluiting van het deurtje van het vriesvak onlangs kapot gegaan (wegens slijtage?) en een nieuwe deurtje kost je rond de 50 euro.
Wat me wel opval is dat Bosch vooral mooi specificaties wil neerzetten op de specificatie sheet. Het lijk mij een beetje scheve marketing aangezien onze Bosch vaatwasser er 2x zo lang over doet als onze oude etna en die laatste deed het nog beter ook. Dan kan die wel meer kWh verbruiken maar als je de tijd omreken dan ja...
Zowel de koelkast als de vaatwasser zijn in ieder geval wel stil.
Ze weten de cijfers idd leuk neer te zetten. Onze nieuwe Siemens vaatwasser (Bosch heeft een identiek model) kan OF heel stil draaien (nacht modus) OF heel zuinig, OF heel snel. Niet alle 3 tegelijk. De eco modus (energiezuinig, gebruiken we altijd) doet er 3 uur en 45 min over, onze vorige Miele waste af in 2 uur 45 min.

Overigens is het verbruik per sessie, niet per uur, voor zover ik weet. Dus dat ie er langer over doet is in principe niet duurder. Wel heeft een vaatwasser een bepaalde levensduur in draaiuren, in theorie zou het dus kunnen dat ie iets minder lang mee gaat als je altijd extra lang draait. Dat is afhankelijk van WAT er nu precies langer duurt. Want voor het drogen maakt onze vaatwasser gebruikt van Zeoliet, een mineraal dat heet wordt en wordt gebruikt om heel energiezuinig te drogen. Als ie dan een uur langer droogt met dat Zeoliet, lijdt de machine er verder niet onder.

Bosch/Siemens zijn in zijn algemeenheid gewoon prima van kwaliteit en zijn erg bezig met energiezuinige technologieën. Mij spreekt dat zeer aan. De zuinigste vaatwasser en stofzuiger zijn van hen, of dat ook geldt voor koelkasten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:58:
[...]

Meen je dit nu echt? Dit is wel extreem zeg. Heb je er een bron voor of komt dit uit eigen ervaring?
Yup. Toevallig hebben m'n zus en zwager net hun oude koelkast (Indesit, 12 jaar oud) vervangen door een Bosch KGE39. Oude koelkast verbruikte 700kWh/jr (fabrieksopgaaf 229).

De koelkast die de ex-bewoners van ons huis hadden laten staan en die wij vervingen door de Bosch: 850kWh/jr. Fabrieksopgaaf 300ish.

Koelkasten verbruiken makkelijk het 3-4voudige van hun fabrieksopgaaf na 10 jaar. Niet omdat het klotekoelkasten zijn, maar omdat het koelmiddel langzaam uit de warmtewisselaar lekt waardoor de koelkast niet meer effectief kan koelen en dus veel vaker aan moet staan. Daarom vervang je je koelkast na verloop van tijd!

Je kunt je koelkast ook van nieuw koelmiddel voorzien, maar dat moet je laten doen (behalve als je superhandig bent en het juiste gereedschap al hebt). Zoiets kost ook al gauw 125-200 euro (bij ieder willekeurig aircobedrijf kun je dit laten doen), en dat is het zelden waard op een oude koelkast. Vooral omdat de compressor het ook vaak begeeft binnen korte tijd, en dat is niet vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:20:
[...]

Yup. Toevallig hebben m'n zus en zwager net hun oude koelkast (Indesit, 12 jaar oud) vervangen door een Bosch KGE39. Oude koelkast verbruikte 700kWh/jr (fabrieksopgaaf 229).

De koelkast die de ex-bewoners van ons huis hadden laten staan en die wij vervingen door de Bosch: 850kWh/jr. Fabrieksopgaaf 300ish.

Koelkasten verbruiken makkelijk het 3-4voudige van hun fabrieksopgaaf na 10 jaar. Niet omdat het klotekoelkasten zijn, maar omdat het koelmiddel langzaam uit de warmtewisselaar lekt waardoor de koelkast niet meer effectief kan koelen en dus veel vaker aan moet staan. Daarom vervang je je koelkast na verloop van tijd!

Je kunt je koelkast ook van nieuw koelmiddel voorzien, maar dat moet je laten doen (behalve als je superhandig bent en het juiste gereedschap al hebt). Zoiets kost ook al gauw 125-200 euro (bij ieder willekeurig aircobedrijf kun je dit laten doen), en dat is het zelden waard op een oude koelkast. Vooral omdat de compressor het ook vaak begeeft binnen korte tijd, en dat is niet vervangbaar.
toon volledige bericht
Goede info, thnx. Alleen weet ik niet of de twee koelkasten die je noemt representatief zijn. Als wetenschapper denk ik: het is nog altijd slechts n=2 ;)

Ik zie hier immers ook een posting van Obelink, die ene koelkast van 20 jaar oud heeft die 0.75-1.3 kWh per dag verbruikt, dus iets van 350 kWh per jaar.

Het wisselen van koelmiddel klinkt mij juist als een zeer verstandige handeling in de oren op basis van de informatie die je geeft. Als een koelkast 600 kWh meer verbruikt vanwege te weinig koelmiddel, heb je het er in 1 jaar uit. Wat is de kans dat je compressor in dat jaar de geest geeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 04-08-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Onbekend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:05:
Lees gewoon de ervaringen op internet door van verschillende merken en kijk ook eens naar kosten van reserveonderdelen zoals laden, glasplaten en bakjes voor in de deur.
Daarbij acht ik de kans dat 3 koelkasten van 300 euro samen de 15 jaar halen groter dan dat een enkele miele van 1000 euro de 15 jaar haalt...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:48:
[...]

Goede info, thnx. Alleen weet ik niet of de twee koelkasten die je noemt representatief zijn. Als wetenschapper denk ik: het is nog altijd slechts n=2 ;)

Ik zie hier immers ook een posting van Obelink, die ene koelkast van 20 jaar oud heeft die 0.75-1.3 kWh per dag verbruikt, dus iets van 350 kWh per jaar.

Het wisselen van koelmiddel klinkt mij juist als een zeer verstandige handeling in de oren op basis van de informatie die je geeft. Als een koelkast 600 kWh meer verbruikt vanwege te weinig koelmiddel, heb je het er in 1 jaar uit. Wat is de kans dat je compressor in dat jaar de geest geeft?
Het is geen garantie dat je koelkast lekt; er zijn uiteraard modellen die binnen 5 jaar stuk zijn en aan de andere kant koelkasten van 20 jaar oud die nog steeds 95% van hun koelmiddel binnen hebben gehouden. In principe is het een gesloten cyclus en zou er niks moeten lekken, maar veel fabrikanten gebruiken plastic (teflon, etc.) diafragmas in de compressor, welke een heeeeeeel klein beetje permeabel zijn voor isobutaan en andere koelmiddelen. Die lekken dus gegarandeerd. Andere koelkasten ontwikkelen roestlekken, etc. etc. Je weet het pas als je meet. Niet iedere warmtepomp is hervulbaar, zeker als er een roestlek in zit.

Het ligt er dus ook aan wat je van je koelkast verwacht of het zin heeft hem te repareren. Oude koelkasten hebben wel meer gebreken dan alleen problemen aan de warmtepomp. Als je niet handig genoeg bent of het niet aandurft om zelf reparaties eraan te doen is het al ontzettend snel ongunstig om een oude koelkast te repareren en kun je beter een nieuwe kopen. Luchtdichte afdichtingsstrips zijn niet goedkoop, en die moeten ook elke 7-10 jaar vervangen worden. Enzovoorts.

Maar stel dat je een koelkast hebt waar de vulnippel al op zit, je hebt een vacuumpomp die laag genoeg gaat en je hebt een compressor die hoog genoeg gaat om een lektest te doen, dan is het vervangen van 20-80g koelmiddel een kwestie van tientjeswerk, niet eens. Je hebt hoogstens een adapter voor de vulnippel en het koelmiddel zelf nodig. Als je tegen inkoopprijs andere vervangende onderdelen kunt krijgen is een koelkast makkelijk richting de 30 jaar te duwen voor een fractie van de prijs van vervanging.

Edit: maar ik ben zelf dus van mening dat je net zo goed een nieuwe Bosch (of ander A-merk) kunt neerzetten. Prima merk, gaat lang mee, nieuwste snufjes zitten erop, je hebt er geen omkijken naar. Je kunt zo weer 10 jaar vooruit, zoniet meer. En zoveel kost het nou ook niet. Ik vind zelf airco-achtig werk klotewerk, dus de enige reden dat ik zoiets zou aanpakken is als het me meer geld opbrengt dan m'n eigen uurloon. En dat is zeer onwaarschijnlijk. Voor 10 uur werken koop ik een nieuwe koelkast :P

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 04-08-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:13:
[...]

Het is geen garantie dat je koelkast lekt; er zijn uiteraard modellen die binnen 5 jaar stuk zijn en aan de andere kant koelkasten van 20 jaar oud die nog steeds 95% van hun koelmiddel binnen hebben gehouden. In principe is het een gesloten cyclus en zou er niks moeten lekken, maar veel fabrikanten gebruiken plastic (teflon, etc.) diafragmas in de compressor, welke een heeeeeeel klein beetje permeabel zijn voor isobutaan en andere koelmiddelen. Die lekken dus gegarandeerd. Andere koelkasten ontwikkelen roestlekken, etc. etc. Je weet het pas als je meet. Niet iedere warmtepomp is hervulbaar, zeker als er een roestlek in zit.

Het ligt er dus ook aan wat je van je koelkast verwacht of het zin heeft hem te repareren. Oude koelkasten hebben wel meer gebreken dan alleen problemen aan de warmtepomp. Als je niet handig genoeg bent of het niet aandurft om zelf reparaties eraan te doen is het al ontzettend snel ongunstig om een oude koelkast te repareren en kun je beter een nieuwe kopen. Luchtdichte afdichtingsstrips zijn niet goedkoop, en die moeten ook elke 7-10 jaar vervangen worden. Enzovoorts.

Maar stel dat je een koelkast hebt waar de vulnippel al op zit, je hebt een vacuumpomp die laag genoeg gaat en je hebt een compressor die hoog genoeg gaat om een lektest te doen, dan is het vervangen van 20-80g koelmiddel een kwestie van tientjeswerk, niet eens. Je hebt hoogstens een adapter voor de vulnippel en het koelmiddel zelf nodig. Als je tegen inkoopprijs andere vervangende onderdelen kunt krijgen is een koelkast makkelijk richting de 30 jaar te duwen voor een fractie van de prijs van vervanging.
toon volledige bericht
Interessant. Wat ik onder meer uit jouw verhaal haal, is het het cruciaal is wat voor materialen de fabrikanten gebruiken in onderdelen als compressor en leidingen, om lekkage te vermijden.

Is dat niet te achterhalen? Want voor het energieverbruik over de gehele levensduur is dat dan veel belangrijker dan het verbruik bij aanschaf. Welke fabrikanten gebruiken hoogwaardige materialen en technieken om lekkage tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

Interessant. Wat ik onder meer uit jouw verhaal haal, is het het cruciaal is wat voor materialen de fabrikanten gebruiken in onderdelen als compressor en leidingen, om lekkage te vermijden.

Is dat niet te achterhalen? Want voor het energieverbruik over de gehele levensduur is dat dan veel belangrijker dan het verbruik bij aanschaf. Welke fabrikanten gebruiken hoogwaardige materialen en technieken om lekkage tegen te gaan?
Da's een flinke open deur ;) Natuurlijk is dat van belang. Het is alleen niet te zien, aan de buitenkant. Ook kan de fabrikant, vanuit het oogpunt van winstmaximalisatie, kiezen om gedurende de produktie van een bepaald type koelkast goedkopere leidingen, diafragma's en compressoren te monteren. En da's ook weer een open deur....... want zo werkt het nu eenmaal.

Wat ik al eerder zei: als na 7 à 10 jaar een koelkast nog steeds hetzelfde (lage) gebruik heeft als bij aanschaf en er is niet van alles afgebroken: dan is het een goede koelkast. Zijn opvolger die nu in de winkel staat hoeft dat helemaal niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Ik heb anderhalf jaar terug een A++ Samsung koelkast (maar dan wit) gekocht bij Cool Blue, zo eentje met een speciale 0-graden zone :Y)

Temperatuur wordt digitaal geregeld, verbruikt weinig. Ben er zeer tevreden over. Samsung levert 10 jaar garantie, maar dan wel op de motor en niet op de electronica die het aanstuurt.. En dat zou hetgeen zijn dat het eerste overlijdt. Enfin, so far erg tevreden over deze koelkast :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:48:
[...]Ik zie hier immers ook een posting van Obelink, die ene koelkast van 20 jaar oud heeft die 0.75-1.3 kWh per dag verbruikt, dus iets van 350 kWh per jaar...
Van 1 september 2014 tot 1 augustus 2015 276.3kWh dat is 0,9088kWh per dag gemiddeld of 332kWh/jaar.
Over dezelfde periode is mijn totale electriciteitsverbruik 5,925kWh per dag gemiddeld geweest.

Met een zuiniger koelkast zou ik mijn totale jaarverbruik van 2150 naar 2000 of iets minder moeten kunnen terugbrengen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OgWok schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:38:
[...]

Da's een flinke open deur ;) Natuurlijk is dat van belang. Het is alleen niet te zien, aan de buitenkant. Ook kan de fabrikant, vanuit het oogpunt van winstmaximalisatie, kiezen om gedurende de produktie van een bepaald type koelkast goedkopere leidingen, diafragma's en compressoren te monteren. En da's ook weer een open deur....... want zo werkt het nu eenmaal.

Wat ik al eerder zei: als na 7 à 10 jaar een koelkast nog steeds hetzelfde (lage) gebruik heeft als bij aanschaf en er is niet van alles afgebroken: dan is het een goede koelkast. Zijn opvolger die nu in de winkel staat hoeft dat helemaal niet te zijn.
Jij noemt het een open deur, voor mij is het een enorme eye-opener dat de energiezuinigheid van een koelkast veel meer af hangt van de bescherming tegen lekkages van de koelvloeistof op de lange termijn dan van andere factoren. Ik zou nml. eerder een Bosch kopen die 150 kWh per jaar verbruikt dan een koelkast van een ander merk die 200 kWh per jaar verbruikt.

Dat je achteraf kunt zeggen of een koelkast goed was of niet, daar hebben we als consument weinig aan natuurlijk.

Is er geen enkele manier om van te voren een inschatting te maken over de waarschijnlijkheid dat koelkast X van merk Y koelvloeistof gaat lekken of niet? Er is volstrekt niets bekend over merken die wat dat betreft betere of minder goede materialen of technieken gebruiken? Niemand maakt zo'n koelkast open (Consumentenbond?) om eens te kijken wat er allemaal in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:13
Ik heb ze verkocht als bijbaantje. Top off the hill: Liebherr. Gaan bijna niet stuk, en leven veel te lang. Daarna komt Miele, gaan gerust 15 a 20 jaar mee. Bosch is een goede #3. Samsung hijgt in de nek van Bosch: ze hebben een groot aantal technieken van Bosch gekocht en die direct doorontwikkeld (en dat laatste hadden ze niet helemaal verwacht). Vorig jaar was Samsung zich nog aan het "inkopen" in de markt (onder marktprijs verkopen), hoe dat nu zit weet ik niet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Jean Paul schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:13:
Ik heb anderhalf jaar terug een A++...

Temperatuur wordt digitaal geregeld, verbruikt weinig.
Verbruikt weinig. Heb je dat gemeten, is het gevoel of is dat wat de fabrikant zegt? En hoeveel is 'verbruikt weinig'?

Edit%

Ik heb namelijk een broertje en die verbruikt zeker 30% meer dan wat de fabrikant zegt (zelf gemeten) , koelkast op +5 en diepvries - 18.

Ik heb de RL58GREIH.

[ Voor 21% gewijzigd door EWK op 04-08-2015 15:43 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 20:09
Je kan ook een professionele koelkast nemen, bijvoorbeeld van Electrolux (grootste fabrikant van professionele keukenapparatuur), maar die zijn net zo duur als Liebherr koelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Ik kan me nog een uitzending van het tv programma de rekenkamer herinneren dat ging over wasmachines. Energiezuinige A wasmachines zijn uiteindelijk de duurste, dan C labels en B is de goedkoopste alles omgerekend. Dit vanwege de aanschafprijs, energie en waterverbruik. Het zou me niets verbazen als dit hetzelfde geval is bij koelkasten en vaatwassers. Bovendien kan ook een duur apparaat kapot gaan dus ik zou nooit voor het duurste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Obelink schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

Van 1 september 2014 tot 1 augustus 2015 276.3kWh dat is 0,9088kWh per dag gemiddeld of 332kWh/jaar.
Over dezelfde periode is mijn totale electriciteitsverbruik 5,925kWh per dag gemiddeld geweest.

Met een zuiniger koelkast zou ik mijn totale jaarverbruik van 2150 naar 2000 of iets minder moeten kunnen terugbrengen.
Heb mijn 3 jaar oude Bosch A++ vorig jaar een paar dagen gemeten en kwam op een verbruik van 0,25kWh p/d. Op jaarbasis is dat 91,25kWh, dus dan doet jouw "oude bak" het nog niet eens zo slecht ;)

Deze winter eens gaan kijken of er tafelmodellen zijn (met 4 * vriesvak) die een stuk zuiniger zijn; bv 0,10 of 0,15kWh p/d. Maar, teleurstelling, kon ze niet vinden. Techniek lijkt een beetje stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbetje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 17:45
Staat nu een Bosch dubbeldeurs in het MM krantje €444,-- , of het wat is weet ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:23
Als starter (uit huis) een AEG A+ koelvriescombinatie voor 90 euro van Marktplaats gehaald :Y) Wel een vrieslade met barst erin en wat roestspikkeltjes op de deur (heeft in een wat vochtige schuur gestaan), maar voor de rest werkt hij perfect en nog zuinig ook (expres op gelet dat hij A+ is, jaaropgaaf 234kWh).
En heb het verbruik een poosje gemeten en hij is idd zuinig ;) ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Als je nu nog een oud lor hebt staan van 15 jaar oud ofzo en geen paar honderd euro voor een nieuwe hebt liggen is dat wellicht ook nog een idee. Maar dan wel zorgen dat het een A+ of beter is natuurlijk, anders kun je je de moeite besparen.

Bij m'n schoonouders staat nog een hele oude Miele diepvries, tafelmodel. Dat ding is al minstens 20 jaar oud gok ik. Altijd als ik er kom hoor je de compressor draaien (en 2 uur later nog). Ik heb dus ook zo'n idee dat hij niet zo zuinig meer is en de compressor dus bijna permanent draait. Maarja denk niet dat m'n schoonouders hem willen vervangen, want: "Miele, oerdegelijk!!11einzz!1 die goedkope rotzooi hoeven we niet!" 8)7 Ik hoop voor ze dat hij het snel begeeft, vanuit energie-oogpunt gezien :)

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

robbetje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:22:
Staat nu een Bosch dubbeldeurs in het MM krantje €444,-- , of het wat is weet ik niet!
Ja, en wij ook niet :) Wat is nu je vraag?
Afbeeldingslocatie: http://picscdn.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-65019676/fee_786_587_png/BOSCH-KGV36UL30

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 04-08-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

EWK schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:33:
[...]

Verbruikt weinig. Heb je dat gemeten, is het gevoel of is dat wat de fabrikant zegt? En hoeveel is 'verbruikt weinig'?

Edit%

Ik heb namelijk een broertje en die verbruikt zeker 30% meer dan wat de fabrikant zegt (zelf gemeten) , koelkast op +5 en diepvries - 18.

Ik heb de RL58GREIH.
Gemeten, <45 euro per jaar aan electriciteit. +3 en -19 :)

Het zal niet conform de specs van de fabrikant zijn, en elke thuissituatie is anders. Grootte gezin, aanwezigheid thuis, beslissingsvaardigheid ;) speelt allemaal een rol. Zitten met z'n tweeën, beide full-time baan dus weinig thuis. Hoewel m'n vriendin toch graag uitgebreid de koelkast van binnen bestudeert iedere keer dat die deur open gaat -O-

[ Voor 27% gewijzigd door Jean Paul op 05-08-2015 08:06 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbetje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 17:45
@ogwok

Geen vraag, TS vraagt info over een Bosch koel/vriescombi, omdat hij daar interesse in heeft met een budget van €520,--, hiermee geef ik alleen maar aan dat de MM er een in de aanbieding heeft van € 444,--
Zo duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:23
Jean Paul schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:01:
[...]
Gemeten, <45 euro per jaar aan electriciteit. +3 en -19 :)
[...]
Daar kun je nog een paar procent op besparen wellicht:
Serieus elektriciteit besparen: Koelkast/vriezer juist afstellen
+4 en -18 is genoeg

En nog een algemene tip om de temperatuur in de koelkast te meten: thermometer in een glas water zetten halverwege de koelkast. Let op dat je minstens een hele nacht meet, dan is de meting pas betrouwbaar. Een thermometer los in de koelkast meet alleen de temperatuur van de lucht en die wisselt nogal snel als je de deur openmaakt. Niet betrouwbaar dus.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

ThinkPadd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:49:
[...]

Daar kun je nog een paar procent op besparen wellicht:
Serieus elektriciteit besparen: Koelkast/vriezer juist afstellen
+4 en -18 is genoeg

En nog een algemene tip om de temperatuur in de koelkast te meten: thermometer in een glas water zetten halverwege de koelkast. Let op dat je minstens een hele nacht meet, dan is de meting pas betrouwbaar. Een thermometer los in de koelkast meet alleen de temperatuur van de lucht en die wisselt nogal snel als je de deur openmaakt. Niet betrouwbaar dus.
De meeste producten vragen inderdaad max 4 graden en min -18.. Dat is het enige nadeel van deze Samsung; ik kan de koelunit op 1, 3, 5, 7 graden zetten (en nog eentje, niet zeker welke), maar 4 dus niet. Hetzelfde geldt voor de vriezer. Lang leve electronische temperatuurregeling, jammer dat het niet traploos instelbaar is -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 31-03 09:26
TunderNerd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:03:
Ik heb ze verkocht als bijbaantje. Top off the hill: Liebherr. Gaan bijna niet stuk, en leven veel te lang. Daarna komt Miele, gaan gerust 15 a 20 jaar mee.
Dat is op zich niet raar. Miele maakt zelf geen koelkasten, maar koopt ze in bij Liebherr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Giesber schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:13:
[...]

Dat is op zich niet raar. Miele maakt zelf geen koelkasten, maar koopt ze in bij Liebherr.
Bron van die info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 31-03 09:26
Een lokale keukenboer, en dit werd dan min of meer bevestigd door een zoekopdracht naar "Miele Liebherr". Min of meer omdat meerdere mensen dat beweren, ik vind er geen "officieel" lijkende bron voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:13
Giesber schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:13:
[...]

Dit was vroeger inderdaad zo, maar Miele maakt nu zelf de spullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*knip* Zoals eerder al gewaarschuwd zijn kleine vraagjes zonder eigen inzet niet de bedoeling hier. Bovendien kun je je laatste post wijzigen ipv twee posts achter elkaar plaatsen.

[ Voor 109% gewijzigd door naitsoezn op 05-08-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 00:09

OmeJoyo

This is me

Zover ik weet is er de laatste 7 jaar niets extreem veranderd in deze situatie en klopt de bewering van deze monteur absoluut niet. Gorenje heeft een marktaandeel van 4% wereldwijd en verkoopt in Nederland voornamelijk apparatuur in de AEP groep (atag, etna, pelgrim). (Electrolux bijvoorbeeld rond de 20%)

Sinds 84/85 maakt Gorenje geen zanussi meer, wat ze enkel onder licentie deden. Toen is zanussi overgenomen door Electrolux, waar ik dan weer bijna 3 jaar gewerkt heb. Er is nog steeds wel eens "kruisbestuiving" tussen de meeste merken, ze lenen elkaars elektronica of pompen, motors etc. Maar dat is meestal omdat dergelijke onderdelen vaak ingekocht worden bij externe leveranciers.
Cyclonic schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 02:39:
Begin dit jaar een nieuwe koel/vries gekocht Samsung A+++ RB31FEJNBSA
Na 1 dag begon die als een gek te brommen, dus monteur kwam langs (extern bedrijf niet samsung zelf)
Bleek dus normaal in de eerste week, naderhand ook inderdaad dat geluid weg.

Echter ik had een gesprek met deze monteur over wat nu een goede koelkast is, hij vertelde mij dat er in principe maar 3 fabrikanten wereldwijd zijn.

Gorenje Group
Liebherr/Miele
Samsung

Alle Siemens/Bosch/lg/aeg/elextrolux etc zijn in de basis allemaal een Gorenje.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren naar de Media Markt geweest, alweer en een medewerker daar zei dat ze geen koelkasten van het merk Bosch verkopen met No Frost, alleen Low Frost. Toen ik vroeg waarom zei ze dat Bosch daar liever niet meer mee werkt etc.

Klopt dit volgens iemand?
@: Moderator, en s.v.p. dit bericht niet weer blauw maken en verwijderen, dit staat niet zomaar op het internet. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wederom een klein simpel vraagje zonder inhoud en zonder discussiewaarde. Hiermee komt er definitief een einde aan de levensduur van dit topic.

Verder @C63: Commentaar over de moderatie kun je op een andere plek kwijt dan in dit topic. Bijvoorbeeld via DM of in het feedback-topic.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.